جمعه 27 تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۰
بهترين هاي ليگ برتر ۸۱ انتخاب شدند
توپ طلاي فارسي
آرش راهبر
حضور ميلو و ويه را در اين مراسم باعث شد تا اهداي توپ طلا به بهترين بازيكن ايران ابعاد جهاني پيدا كند و از اين حيث مي بايست به برگزاركنندگان مراسم تبريك گفت
000240.jpg

مسابقات سراسري فوتبال ايران موسوم به ليگ برتر در دوره گذشته از هر نظر رنسانسي در فوتبال ايران به حساب مي آيد. همانطور كه بارها به آن اشاره شده قهرماني سپاهان اصفهان، نتيجه گيري تيم هاي منضبط و با برنامه و در نهايت ناكامي دو تيم بزرگ تهراني از جمله اتفاقاتي است كه ليگ برتر ۸۲ ـ ۸۱ را نسبت به ادوار گذشته مسابقات سراسري فوتبال ايران متمايز مي كند. اما جديدترين رهاورد اين دوره ليگ برتر برگزاري مراسم انتخاب بهترين بازيكنان و جوايز مربوط به آن بود. براي اولين بار در ايران مراسم اهداي توپ طلاي بازيكن برتر ليگ به همت رسانه ها برگزار شد. در اين مراسم كه با الگوبرداري صحيح و مناسب از برنامه هاي مشابه خارجي و از سوي روزنامه جهان فوتبال، خبرگزاري ورزشي (ايپنا) و شبكه خبر برگزار شد بهترين هاي فوتبال ايران در سال گذشته جوايز خود را دريافت كردند. نكته مهم اين مراسم اين است كه انتخاب بهترين ها از سوي دست اندركاران مطبوعاتي، كارشناسان و مردم صورت گرفته و ديد منتقدانه كارشناسان در آن لحاظ شده است، همانطور كه به طور مثال مجله ورلد ساكر و فرانس فوتبال اين مهم را در عرصه فوتبال اروپا به انجام مي رسانند.
از سوي ديگر اين سه رسانه مهم در عرصه ورزش به زعم مردم و كارشناسان جزو رسانه هاي پيشرو در عرصه هاي مربوط به خودشان به شمار مي آيند و با ايجاد خط فكري مناسب و برنامه ريزي جالب توجه توانسته اند ساختارشكني مناسبي را حداقل در عرصه انتخاب بهترين هاي سال ايجاد كنند.
انگيزه هاي جديد
واقعيت اين است كه علاوه بر به دست آوردن قهرماني يا كسب عناوين بهترين ها توسط بازيكنان، مربيان و باشگاه ها آن چه كه اين مسئله را پررنگ تر و ماندگارتر مي كند اعطاي نمادهايي مثل توپ طلايي و ساير جوايز سمبليك است. نمادهايي كه بعدها در ويترين افتخارات باشگاه ها يا موزه هاي ورزشي باقي خواهند ماند و نيازي به توضيح در مورد آنها نيست.
از سوي ديگر رقابت بر سر به دست آوردن توپ طلايي انگيزه اي مضاعف براي بازيكنان در فصل آينده خواهد بود. بي ترديد انعكاس اخبار مربوط به اين مراسم در كشورهاي همسايه و حتي اروپايي باعث بلند آوازه شدن برنده توپ طلا خواهد شد و در آشنايي باشگاه هاي مشهور و احياناً به خدمت گرفتن بازيكنان برتر ايران تاثيرگذار باشد. از طرف ديگر فرصت مناسبي براي آن دسته از بازيكنان موثر و كارآمد كه دستشان از جام هاي حذفي و ليگ برتر كوتاه مانده پيش خواهد آمد تا به طريق شايسته اي مورد ستايش و تشويق قرار بگيرند. در واقع به دست آوردن چند جايزه از اين مراسم مي تواند ناراحتي هاي ناشي از ناكامي در ليگ و جام حذفي را در مديران باشگاه ها التيام بخشد.
000245.jpg

مراسم آبرومند
اجراي آبرومندانه مراسم توپ طلا برگ زريني را براي فوتبال ايران رقم زد. حضور دو تن از ميهمانان خارجي مشهور و اسم و رسم دار باعث شد تا توجه ويژه اي از سوي محافل مختلف به اين مراسم شود. بورا ميلوتينوويچ سرمربي مشهور صرب كه تا به حال با ۵ تيم در جام جهاني حضور داشته به دعوت سردبير جهان فوتبال پاسخ گفته و براي حضور در مراسم اعطاي توپ طلايي به تهران آمد. از طرف ديگر والدير ويه راي برزيلي كه تيم فوتبال ايران را به جام جهاني ۹۸ فرستاد نيز ميهمان ويژه اين مراسم بود و مثل هميشه با آن لبخند مشهورش با همه خوش و بش مي كرد.
حضور ميلو و ويه را در اين مراسم باعث شد تا اهداي توپ طلا به بهترين بازيكن ايران ابعاد جهاني پيدا كند و از اين حيث مي بايست به برگزاركنندگان مراسم تبريك گفت.
علاوه بر اين دو نفر، بيشتر دست اندركاران و صاحب منصبان فوتبال ايران نيز در هتل المپيك حضور يافته و عمق بيشتري به اهداف اين مراسم دادند.
بهترين ها با آرايش ۲-۵-۳
با بررسي آراي كارشناسان، نويسندگان ورزشي، مطبوعات و مراجعه كنندگان سايت ايپنا نفرات برتر فوتبال ايران به شرح زير مشخص شدند.
بهترين دروازه بان: در اين منطقه رقابت سختي بين سيد مهدي رحمتي از فجر سپاسي، ابراهيم ميرزاپور از فولادخوزستان و رضا غبيشاوي از نفت آبادان وجودداشت كه در نهايت سيد مهدي رحمتي سنگربان تيم ملي المپيك عنوان بهترين دروازه بان را از آن خود كرد.
بهترين مدافعان: در ميان عده زيادي مدافعان حاضر در ليگ برتر رضا حسن زاده (سپاهان)، يحيي گل محمدي (پرسپوليس) و جواد نصرتي (پاس) توانستند با كسب بيشترين آرا كمربند دفاعي تيم برگزيده ليگ را تشكيل دهند.
بهترين پيستون ها: يكي از موارد سخت براي انتخاب در پيستون هاي چپ و راست شكل مي گرفت كه در نهايت دو نفر از جوانان فوتبال ايران در اين پست به عنوان بهترين ها برگزيده شدند. حسين كعبي پيستون راست كوتاه قامت ولي پرتحرك فولاد خوزستان و مهرزاد معدنچي پيستون چپ مستعد و آينده دار فجر سپاسي شيراز با ارائه بازي هاي برتر در ليگ اخير توانستند اين عنوان باارزش را به دست آورند.
بهترين هافبك ها: به راستي اين بار هم جنگ اصلي در ميانه ميدان بود. عده قابل توجه كانديداهاي كسب بهترين هافبك باعث شد تا بارها آراي به دست آمده دستخوش تغييرات شود اما در نهايت با پايان گرفتن راي گيري پژمان نوري (ملوان)، جواد نكونام (پاس) و محرم نويد كيا توانستند بهترين هاي خط مياني در ليگ گذشته شوند. با مرور بازي هاي ليگ مي توان به اين نتيجه رسيد كه به طور قطع حق به حق دار رسيده است.
000250.jpg

بهترين مهاجمان: اما در خط آتش انتخاب آن قدرها سخت و دشوار به نظر نمي آمد. از همان روز پاياني ليگ برتر كاملا مشخص بود كه ادموند بزيك بهترن گلزن ليگ برتر قطعا يكي از بهترين مهاجمان خواهد بود. اما در مورد مهاجم دوم به نظر مي رسيد كه انتخاب برترين كمي گره بخورد. اما در نهايت محمود كريمي مهاجم كوتاه قامت و موثر سپاهان توانست آراي بيشتري را نسبت به علي سامره استقلالي به دست آورد.
بهترين تيم: اگر چه فجر سپاسي شيراز و پاس تهران جهش قابل ملاحظه اي نسبت به ادوار گذشته ليگ به دست آورده بودند، اما قهرماني سپاهان محكم ترين دليل براي به دست آوردن چنين عنواني بود. اگر سپاهاني ها جشن مفصلي را براي قهرماني برگزار كردند، اما يادآوري خاطره قهرماني هم لذتبخش خواهد بود.
بهترين مربي:كار بزرگ سپاهان،اولين قهرماني در ليگ سراسري كشور توسط يك تيم شهرستاني و كاري كه فرهاد كاظمي با اين تيم كرد،كار سختي براي انتخاب بهترين مربي باقي نگذاشت.او مسلما بهترين مربي فصل گذشته بود.
جايزه جوانمردي (Fairplay): بي ترديد براي باشگاه بزرگ و اسمي استقلال تهران بسي مايه تاسف است كه حتي يكي از جوايز چندگانه را نتوانسته به دست آورد، اما براي خانواده بزرگ استقلال يك خبر خوش داريم. تيم استقلال اهواز با عنايت به كمترين دريافت كارت زرد نسبت به ساير تيم ها توانست عنوان معنوي و باارزش جوانمردترين تيم را به دست آورد.
بهترين بازيكن خارجي: درست است كه در ليگ برتر ايران آن قدرها جاي جذاب و مناسبي براي بازي ستارگان خارجي نيست اما اين مسئله به هيچ وجه دليل نمي شود كه زحمات فوتباليست هاي خارجي در ايران ناديده گرفته شود. در ميان بهترين بازيكنان خارجي شاغل در ايران آرمناك پطروسيان توانست عنوان بهترين را به دست آورد. هر چند كه بازيكناني مثل آدريانو آلوز برزيلي، لئون استپانيان، مائيس عزيزيان و حتي راميز محمداف بازي هاي خوبي از خود به نمايش گذاشتند، اما بايد گفت كه ثبات و تداوم آرمناك تاثير بسياري بركنار زدن رقبايش داشت.
پديده فصل: حتماً دريبل هاي زيبا و موزونش را در گوشه زمين در برابر علي انصاريان به خاطر داريد. آرش برهاني از ابتداي فصل خود را به عنوان پديده جديد فوتبال ايران مطرح كرد اما براي تكميل و تكوين آن تا بازي تيم المپيك در برابر ازبكستان تحمل كرد. پس از آن بود كه براي انتخاب پديده فصل براي كمتر كسي شك و ترديدي باقي ماند. به نظر مي آيد با توجه به ظرفيت مناسب روحي و فني آرش، او در فصل آينده نيز جزو برترين هاي ايران باشد.
بهترين بازيكن (توپ طلا): اما سخت ترين انتخاب فرا روي برگزاركنندگان توپ طلايي تشخيص صحيح اولين صاحب آن بود. بي ترديد در طول ۲۶ هفته بازي هاي ليگ برتر بازيكنان زيادي بودند كه علاوه بر محوريت در هدايت تيمشان، داراي خصوصيات اخلاقي درخوري نيز بودند. از بين كانديداهاي پاياني كه رقابت بسيار شديدي نيز بين آنها وجود داشت، محرم نويدكيا ستاره فروزان تيم سپاهان اصفهان و تيم ملي المپيك به عنوان اولين دارنده توپ طلا، نام خود را در تاريخ ثبت كرد. در اين رقابت سخت ادموند بزيك و جواد نكونام با فاصله اندكي پشت سر نويدكيا قرار گرفتند. نويدكيا در يكسال اخير همواره نمودار صعودي و رو به رشدي را در بازي هاي ملي و باشگاهي خود به نمايش گذاشته است و افزون بر مسائل فني از اخلاق پسنديده ورزشي نيز بهره مي برد. با اين عنوان معتبر عده جوايز تيم سپاهان به هشت عنوان رسيد كه در مجموع نيز از همه بالاتر است. تيم پاس با به دست آوردن سه عنوان پس از سپاهان قرار مي گيرد و فجر سپاسي نيز با دو عنوان در رده سوم مي ايستد.
باشگاه هاي پرسپوليس، ملوان، استقلال اهواز و فولاد خوزستان نيز يك نماينده در ميان برندگان دارند.
در بخش هاي جنبي اين مراسم از فرشاد پيوس و علي دايي به عنوان مهاجمان برتر بيست سال اخير ايران تجليل به عمل آمد.

خبرهاي كوتاه
علي دايي در تيم كشتي
امروز بازي فوتبال عجيبي برگزار مي شود. تيم هنرمندان كه مدتي است فوتبال بازي مي كنند قرار است روبه روي تيم منتخب كشتي گيران ايران قرار بگيرند. البته معلوم نيست كه چرا اين دو تيم فوتبال بازي خواهند كرد. چرا هنرمنداني كه برايشان فوتبال و كشتي و تنيس فرقي نمي كند روي تشك به مصاف كشتي گيران نرفتند. به هر حال امروز يكي از عجيب ترين مسابقات فوتبال تاريخ اتفاق خواهد افتاد. در تيم هنرمندان خداداد عزيزي بازي خواهد كرد و در تيم منتخب كشتي هم علي دايي قرار است بازي كند. بايد ديد كه نتيجه اين بازي چه خواهد شد. عوايد اين بازي صرف امور خيريه خواهد شد. آخرين بازي تيم منتخب هنرمندان در تبريز و در مقابل منتخب اين تيم بود كه با شكست سنگين مواجه شد.


فرمول يك در هند
مسئولان هندي خواستار برگزاري يك دوره از مسابقات فرمول يك در اين كشور شده اند. هندي ها براي اجراي اين طرح و خواسته شان حتي در نظر دارند يك پيست مخصوص اتومبيلراني بسازند تا با وجود آن بتوانند مسئولان برگزاري مسابقات را راضي كنند. البته آنها هيچ تاريخ دقيقي از ساخت پيست و قبول ميزباني اعلام نكرده اند ولي برني الكستون رئيس فدراسيون جهاني اتومبيلراني (FIA) نيز وجود چنين طرح و نظري را از سوي هندي ها تأييد كرده است. يكي از مهم ترين دلايل طرح چنين خواستي علاوه بر بعد تبليغاتي آن به مسائل اقتصادي مربوط مي شود. مسابقات فرمول يك معمولاً درآمد قابل توجهي براي كشورهاي ميزبان دارد و هندي ها متمايل هستند بخشي از اين درآمدها را به كشور خود هدايت كنند. كشور هند در چند سال گذشته و پس از بهبود شرايط اقتصادي سرمايه گذاري وسيعي در امر ورزش كرده است كه از نتايج آن نايب قهرماني نوجوانان واليباليست اين كشور در رقابت هاي جهاني است.
پيش از هند قطر نيز طرح برگزاري يك دوره از مسابقات فرمول يك را مطرح كرد. قطري ها سرمايه گذاري وسيعي در اين زمينه انجام داده و حتي ساخت پيست اتومبيلراني را نيز آغاز كرده اند.


دو با لباس سياست
كتي فريمن قطعاً اولين ورزشكاري نيست كه تصميم مي گيرد وارد سياست شود. دونده مشهور استراليايي چند روز پيش از دنياي قهرماني در ورزش خداحافظي كرد اما به مانند بسياري از ورزشكاران پس از خداحافظي به فكر مربي شدن و استفاده از سال ها تجربه اش نيفتاد. او راه جديدي را پس از بازنشستگي آغاز خواهد كرد، اين تصميم اوست. كتي فريمن شهرت زيادي حتي خارج از مرزهاي استراليا دارد اما علاقه مند است از اين شهرت در سياست بهره بگيرد. او اعلام كرده كه علاقه مند است يك سياستمدار شود. كتي فريمن قهرمان المپيك سيدني شد و اين مي تواند اعتباري براي آغاز دوره جديد باشد.


علاقه مندي كليبرسون به منچستر
پس از جدايي ديويد بكام از منچستر و جذب او به رئال مادريد، بسياري معتقد بودند كه منچستر قادر نخواهد بود خلا او را پر كند. با اين حال به نظر مي رسد آلكس فرگوسن در پي تغيير سيستم بازي تيمش است. اين را مي توان از تلاش هاي مديران باشگاه براي جذب بازيكنان مختلف پي برد. پس از اينكه اعلام شد رونالدينيوي برزيلي از پاري سن ژرمن فرانسه قصد دارد به انگليس و منچستر برود، حالا نوبت يك برزيلي ديگر است تا مذاكرات براي انتقالش به بريتانيا مطرح شود. كليبرسون اعلام كرده است كه علاقه دارد در تيم منچستر بازي كند.
اما اين مذاكرات هنوز به مراحل نهايي و عقد قرارداد نرسيده و براي رسيدن به آنچه در ذهن مسئولان باشگاه منچستر مي گذرد بايد صبر كرد.


ايتاليا ايتاليا
والنتينو روسي قهرمان موتورسواري كلاس Moto GP به زودي يك نمونه جديد از موتور ساخت دوكاتي براي كلاس Moto GP را تست مي كند. روسي ايتاليايي كه عضو تيم هوندا است، به دليل شهرتش موجب رونق مدل هاي جديد شركت دوكاتي خواهد شد. جدا از مسائل مختلف تبليغاتي و اقتصادي در اين همكاري كوتاه مدت و تست ساخت جديد شركت دوكاتي، روسي بسيار علاقه مند است روزي براي شركت ايتاليايي فعاليت كند؛ «من اميدوارم روزي براي دوكاتي مسابقه بدهم. » مسئولان شركت هوندا در برابر اين اظهارنظر فعلاً سكوت كرده اند.


نمايش قدرت كيول
يك بازي دوستانه پيش از فصل نشانگر توانايي هري كيول مي توانست باشد. قطعاً پس از پايان بازي هوليه از جذب اين بازيكن بسيار شادمان بوده كه گفته است: «من از بازي كيول بسيار راضي ام. او مرا خوشحال كرد. » بازي دوستانه ليورپول و كولون كه با نتيجه سه بر يك به سود ليورپول خاتمه يافت را از نظر هوليه بهترين بازي بدانيد؛ «اين بهترين بازي تداركاتي ما پيش از آغاز فصل رقابت ها بود. »
هري كيول يكي از گلزنان اين بازي دوستانه بود. او در فصل نقل و انتقالات از ليدز راهي ليورپول شد تا هوليه اين چنين از پيوستن او ابراز شادماني كند.

پرسه شاعرانه يك مرد يوگسلاو در فوتبال
سومين بار است كه به ايران مي آيم
000255.jpg
حضور بورا ميلوتينوويچ مربي شهير و متفكر يوگسلاو در ايران انعكاس گسترده اي در محافل عمومي داخلي و خارجي داشته است. ميلو مربي مشهور تيم هاي گمنام در دوره هاي اخير جام جهاني بوده و پنج بار با مليت هاي مختلف در مهم ترين آوردگاه جهاني فوتبال حضور داشته است.
صبح خيلي زود ديروز هواپيمايي در باند فرودگاه مهرآباد به زمين نشست كه دو مربي نام آشنا براي ما در آن حضور داشتند. در ميانه هاي راه وينكوبگوويچ مربي فصل گذشته فولاد و فصل آينده پرسپوليس متوجه حضور ميلوتينوويچ شده و خود را به كنار صندلي او مي رساند. بگوويچ با بورا اظهار آشنايي مي كند اما ميلوتينوويچ او را به خاطر نمي آورد. وينكو، ميلو را به سال هاي دهه شصت و روزهايي كه براي تيم هايدوك اشپيلت بازي مي كرد برده و نام بگوويچ را در ذهن او زنده مي كند. ميلو هم با طنز ظريفي در جواب مي گويد: «مرا ببخش كه تورا به ياد نياوردم. آن موقع موهاي پرپشتي داشتي!» خوش و بش دو مربي همزبان تا فرودگاه تهران ادامه پيدا كرده و اين دو مربي با هم پلكان هواپيما را پايين مي آيند. در سالن فرودگاه رضا چلنگر فصل مشترك زبان فارسي و يوگسلاو اين دو را مي بيند و اينجاست كه فرصت براي سوال پيچ كردن ميلوتينوويچ براي عده محدود خبرنگاران فراهم مي شود.
ميلو در اولين جملات گفت: «براي سومين بار است كه به ايران مي آيم. يك بار براي تماشاي بازي ايران، يكبار در جام گفت وگوي تمدن ها و اين بار كه براي مراسم توپ طلايي آمده ام. »
شايد او نمي دانست كه مدت هاست اسامي مربيان مشهور جهان براي تصدي مربيگري تيم ملي رديف شده و بعضي از سوال ها هم در همين مورد است اما جواب وي قابل تامل است. «به هيچ وجه براي مذاكره و احياناً مربيگري تيم ايران نيامده ام، پس فكر آن را از سرتان بيرون كنيد. خوشحالم كه در اولين دوره توپ طلايي به ايران دعوت شده ام. »
يكي ديگر از سوال ها هم به آشنايي او و بلاژويچ مربي اسبق ايران باز مي گردد. او در اين مورد پاسخ داد: «من وبلاژ قبل از اينكه به ايران بيايد روابط دوستانه اي داشتيم و البته هنوز هم او را دوست دارم. اما پس از آن موقع فرصت ديدن او را پيدا نكرده ام. »
سوالات بعدي بيشتر پيرامون فوتبال ايران دور مي زند و ميلو مي گويد: «شما بدشانسي آورديد كه نتوانستيد به جام جهاني صعود كنيد.
با اين حال بايد به سمت جلو حركت كنيد و ديدتان را نسبت به فوتبال تغيير دهيد. بهتر است كره و ژاپن را به عنوان الگو در نظر داشته باشيد. شما بازيكنان بسيار خوبي مثل مهدوي كيا داريد كه من كاملاً با بازي او آشنايي دارم. اگر پنج تيم ايران، عربستان، كره جنوبي، ژاپن و چين را به عنوان بهترين تيم هاي آسيايي بدانيم بايد بگويم كه بازيكنان ايراني از نظر فردي از همه آسيايي ها بهتر هستند. »
پس از چند سوال ديگر ميلو و وينكو فرودگاه را ترك كردند تا با هم صبحانه بخورند. اما جالب ترين برنامه پنج شنبه ميلو ديدار از بازار تهران بوده است: «قصددارم از بازار تهران ديدن كنم. مي خواهم از آن جا فيلمبرداري و عكاسي كنم و شايد فيلمي بسازم. همان كاري كه در چين هم به آن علاقه داشتم. من يك فيلم مستند در مورد چين ساخته ام. »
به نظر مي آيد سفر شاعرانه اي در انتظار بورا ميلوتينوويچ مربي جهانگرد صرب باشد. بايد منتظر عواقب اين مسافرت غيرمنتظره بود.

كاوش
ولخرجي روس در چلسي
رومن آبراموويچ: ميلياردر روسي پس از خريد بخش عمده اي از سهام باشگاه چلسي به شدت مشغول پول خرج كردن براي اين تيم پايتخت انگلستان است. او اولين تلاش هايش را براي جذب بازيكنان مطرح آغاز كرده است. هر چند بسياري از نام هايي كه از سوي او اعلام شده بودند به عضويت باشگاه چلسي درنيامدند اما ويري يكي از بزرگ ترين خريدهاي اين مرد روسي مي تواند باشد. نفر بعدي كه مذاكرات آبراموويچ براي گرفتن او در حال نتيجه دادن است جرمي است. گويا براساس توافقات انجام شده جرمي در ازاي ۶ ميليون پوند، اسپانيا را به مقصد انگليس ترك خواهد كرد. اما يك لقمه بزرگ ديگر. نگاه ميلياردر روسي را بازيكن ۲۴ ساله اي پر كرده كه قيمت خريدش آنقدرها هم قابل هضم نيست. دامين داف ايرلندي هم اكنون در بلكبرن بازي مي كند اما اطمينان نداشته باشيد كه او فصل آينده را نيز در همين تيم توپ بزند زيرا براي راهي كردن او به لندن و تيم چلسي تمام قدرت و كيسه خليفه روسي به كار افتاده اند. آبراموويچ يك روسي است و همين باعث تعجب بسياري است كه چطور يك غيرانگليسي مي تواند اين قدر دلسوزانه براي چلسي دل بسوزاند.


سرمربي جديد تيم ملي فوتبال ايران
خبرگزاري د پ آ آلمان روز پنج شنبه گزارش داد: «بورا ميلوتينوويچ» مربي بين المللي كشور صربستان و مونته نگرو، صبح امروز براي قبول پست مربيگري تيم ملي فوتبال ايران وارد تهران شد.
به گزارش اين خبرگزاري، هنوز هيچ مقام رسمي ايران مذاكره با ميلوتينوويچ براي برعهده گرفتن هدايت تيم ملي فوتبال ايران تا رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ را تاييد نكرده است.


گلزني هاشميان و شكست تيم بوخوم
دور اول از مسابقات فوتبال جام اتحاديه باشگاه هاي آلمان چهارشنبه شب با انجام يك ديدار آغاز شد كه طي آن تيم بوخوم به رغم گلزني وحيد هاشميان بازيكن ايراني اين تيم، متحمل شكست شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين ديدار تيم بوخوم با نتيجه دو بر يك مقابل تيم بورسيا دورتموند مغلوب شد.توماس روسيكي در دقيقه ۳۰ و مارسيو اموروسو در دقيقه ۳۳ براي تيم بوروسيا دورتموند و وحيد هاشميان در دقيقه ۳۸ براي تيم بوخوم گلزني كردند.
در ديگر ديدار اين مرحله دو تيم هامبورگ و هرتابرلين، پنج شنبه شب، به مصاف هم  رفتند.
برنامه مرحله نيمه نهايي اين مسابقات به شرح زير است:
دوشنبه ۳۰/۰۴/۸۲
اشتوتگارت با بورسيا دورتموند
سه شنبه ۳۱/۰۴/۸۲
بايرن مونيخ با برنده هامبورگ و هرتابرلين
ديدار پاياني اين مسابقات روز دوشنبه ششم مرداد ماه سال جاري برگزار مي شود.


قرارداد رونالدينيو با پاري سن ژرمن
در تعليق
«فرانسيس گرايل» رئيس باشگاه «پاري سن ژرمن» فرانسه گفت: قرارداد رونالدينيو با اين باشگاه به علت عدم حضورش در تمرينات تيم به حالت تعليق درآمده است.
روزنامه پاريزين چاپ پاريس روز پنج شنبه به نقل از وي نوشت: از دهم ژوئيه، رونالدينيو از اين باشگاه هيچ گونه حقوق و حق بيمه اي دريافت نخواهد كرد.
به نوشته اين روزنامه درگيري بين رئيس باشگاه  «پاري سن ژرمن» و رونالدينيو در حالي بالا مي گيرد كه روز گذشته دو تيم «بارسلونا» و «منچستر يونايتد» مذاكرات فشرده اي را با باشگاه «پاري سن ژرمن» در خصوص خريد اين بازيكن انجام دادند.اين روزنامه فرانسوي نوشت: «ساندرو روسئل» نماينده باشگاه «بارسلونا» روز گذشته در شهر ليون فرانسه و «پيتر كنيون» مدير اجرايي باشگاه منچستر در همين روز در شهر ژنو با گرايل ملاقات كردند.به نوشته اين روزنامه در زمان حاضر با توجه به پيشنهاد ۲۸ ميليون يورويي باشگاه «منچستر» شانس انتقال رونالدينيو به اين باشگاه بيشتر است.
پاريزين در ادامه به نقل از «پيتركنيون» مدير اجرايي منچستر نوشت: ما اكنون در مرحله نهايي انعقاد قرارداد هستيم و اميدواريم كه در چند روز آينده وي در تيم منچستر بازي كند.


يكسال ديگر با بارسلونا
«پاتريك كلايورت» مهاجم تيم ملي فوتبال هلند سرانجام پس از چند روز مذاكره با مسئولان باشگاه بارسلوناي اسپانيا،  با ادامه عضويت خود در اين باشگاه براي يك فصل ديگر به توافق رسيد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، طبق تبصره اي كه در قرارداد پيشين كلايورت گنجانده شده بود، باشگاه بارسلونا مي توانست با پرداخت ۱/۲ ميليون دلار خسارت،  مهاجم هلندي خود را آزاد كند.پس از مخالفت بارسا با پرداخت دستمزد سالانه ۱۳/۵ ميليون دلار به كلايورت، چندين باشگاه اروپايي خواستار جذب اين بازيكن بودند اما توافق صورت گرفته ادامه حضور وي در نيوكمپ را ميسر ساخت.اين اتفاق از سويي، يك نفس راحت براي «خوان لاپورتا» رئيس جديد باشگاه بارسلوناست كه موفق به تحقق وعده هاي خود براي خريد «ديويد بكام» نشد و اميد خود را براي خريد «رونالدينيو» هافبك برزيلي پاري سن ژرمن نيز از دست رفته ديد.

گفت و گو با يزداني خرم
توقع مان را زياد نكنيم
ما در هندوستان بين ۹ تيم دوم شديم هند اول. بلافاصله به آنها ۲۰۰ هزار دلار پاداش نقدي دادند در مقابل اگر شما چيزي به ما داده ايد ما هم گرفته ايم
مي دانيد در هندوستان ۲۰۰ هزار دلار يعني چه من فكر مي كردم ۲۰ هزار دلار بوده تحقيق كه كردم گفتند نه ۲۰۰ هزار دلار بوده كه رئيس فدراسيون از طرف دولت پس از پيروزي بر ايران و قهرماني پرداخت كرد مسلماً اگر من هم داشتم و ۵۰ هزار دلار به ملي پوشانم مي دادم آنها را مي زديم
امير حسين ناصري
000230.jpg

شكست تيم ملي واليبال نوجوانان در مقابل هند و اينكه به فينال نرسيدند براي برخي منتقدان فدراسيون واليبال مجالي شد براي ضعيف خواندن كار گروهي در اين رشته. اما چه قدر منصف هستيم در مورد تصميم و اظهارنظرهايمان؟ به فرض كه نوبت قبلي، تيم ما در مصر دوم شد و اين بار يك پله سقوط كرد اما واقعاً خودمان به اين انتقادهايي كه مي كنيم عقيده و ايمان داريم؟ اگر سن جوانان ما به سال هاي گذشته قد ندهد شما كه مي داني، من كه مي دانم وضعيت واليبال ايران تا چه حد اسفناك بود.
ما حتي در مقابل تيم هاي دوم و سوم پاكستان هم توانايي بردن نداشتيم. كجا ما توانسته بوديم در رده هاي پايه اي حتي در خاورميانه قدرت نمايي كنيم؟ اگر امروز مي رويم روي سكوي جهاني، اگر امروز يك پله هم سقوط مي كنيم اما كمي به عقب برگرديم و ببينيم چه حركتي باعث شد ما اصلاً تيمي به نام نوجوانان و جوانان داشته باشيم. ببينيم مگر تا ديروز همه مان داد نمي زديم كه آقا قد ما ايراني ها كوتاه است، ژني قد كوتاه هستيم؟ خب اين واليباليست هاي بالاي دو متر از كجا آمده اند؟ فكر كنيم ببينيم وقتي تيم هاي پايه اي ما قهرمان آسيا شدند مگر نگفتيم به خاطر ميزباني بوده و جرقه بوده؟ چرا اين جرقه ها در دوره هاي ديگر اتفاق نمي افتد؟ اما آنها به ما ثابت كردند كه قهرماني ها در پي برنامه ريزي، سازماندهي و اجراي دقيق آنها بوده است.
امروز اگر مدعي هستيم كه دوره پيش دوم شديم پس اين دوره بايد اول شويم به خاطر اين است كه تيم هايي داريم كه قدرت و اعتماد به نفس اظهار نظر به ما داده.
اگر ۱۰ سال پيش ورود به جمع تيم هاي نهايي مسابقات جهاني آرزوي دور و دست نيافتني بود امروز ما روي سكو ايستاده ايم. پس خوشحالي سيدمحمد خاتمي پس از كسب عنوان سومي جهان بي دليل نيست. او در رأس حكومتي است كه نوجوانانش در ميان تبليغات وسيع رسانه روي سكوهاي جهاني قرار مي گيرد. او حق دارد كه در جواب مهرعليزاده كه مي گويد نوبت قبل بهتر بود، دوم شديم، بگويد هيچ فرقي ندارد دوم و سوم هيچ فرقي ندارند، مهم سكوي جهاني است. كمي هم سطح فعاليت در اين رشته را مقايسه كنيم با ديگر رشته ها و آن وقت انتقاد كنيم.
ما سوم شديم. بعضي ها مي گويند چرا سري قبل دوم شديم، اين سري سوم. باباجان ما ايتاليا را برديم، هلند را برديم. روسيه كه ما را برد پنجم شد. در دور مقدماتي برزيل كه قهرمان شد، سه بر صفر از هند خورد.
روي نوجوان و جوان نمي تواني حساب كني. امروز مهتاب است فردا آفتاب.
يعني كاملاً بازي شان تحت تاثير روحياتشان است؟
اگر از شما بخواهند تيم هاي برتر واليبال بزرگسالان را نام ببريد مي گوييد برزيل، ايتاليا، كوبا و. . . اما شما در نوجوانان و جوانان نمي توانيد چنين با قاطعيت از تيم ها نام ببريد. پس اگر دوره قبل ما دوم شديم دليلي ندارد كه حتما امسال هم همان مقام را بياوريم. در اين سن هم مسائل روحي خيلي متغير است و هم جسمي. واليبال نوجوانان يعني ابتداي كار. در تمام رشته ها همين طور است مخصوصاً رشته هاي گروهي. ممكن است حريف شما بيشتر از شما روي تيم كار كرده باشد. در رده نوجوانان و جوانان همه آماتورند. وقتي از اين رده رد مي شوي آنها مي شوند حرفه اي، ما همان آماتور مي مانيم. اگر ما هم حرفه اي شويم، مي توانيم يقه تيم هاي برتر دنيا را هم بگيريم. تا وقتي آماتوريم بايد از آنها شكست بخوريم. اگر ببريم جرقه است. يادم مي آيد ۶ سال پيش آقاي خاتمي در مراسم توزيع جوايز قهرمانان گفتند كه واليبال ما امسال خوب كار كرده ولي اميدواريم جرقه نباشد و اين راه ادامه داشته باشد. ما ثابت كرديم كه جرقه نبوده. چند دوره قهرمان آسيا در نوجوانان و جوانان و الان هم جهاني. ديديم آنها چكار كرده اند ما هم همان را انجام داديم.
حتي آن اوايل ما هم نگران اتفاقي بودن قهرماني ها بوديم.
بله. تمام اينها شايعه بود.دشمن انقلاب تلاش هاي ما را مي برد زير سوال. ميزبان مي شويم مي گويند به دليل همين بوده. ميزباني نمي گيريم، مي گويند صغر سني داشتند. ثابت كنيم، مي گويند اينها به جدول خوب خورده بودند. واقعيت غير اينها است. چرا ما بايد از كره و ژاپن و چين بخوريم؟ الان آنها ضعيف شده اند يا ما قوي شده ايم؟
اگر به دشمن بگويي، مي گويد آنها ضعيف شده اند. اما نه، اين طور نيست. ما بيشتر تلاش كرديم. هفته اي سه جلسه تمرين مي كرديم، حالا روزي ۳ جلسه تمرين مي كنيم.
000235.jpg

يعني ۶ برابر گذشته؟
بله، ما قد بلند داريم، بدنسازي كرديم. بهترين غذا، دكتر، ماساژور، فيزيوتراپ، دكتر جسمي، دكتر روحي و. . . خب تيم بايد برود روي سكوي جهاني. حتي اين دوره من هم نرفتم. همه به من توصيه كردند كه شما همراه تيم برو ولي نرفتم.
چرا؟
تيم گردن كلفتي درست كرده بوديم. من مي رفتم چكار كنم؟ اگر بروم، من بايد تيم را هدايت كنم. جاي خودم مهدي دادرس را فرستادم. بنابراين آقاي رئيس جمهور يك پيام دادند و از آقاي مهرعليزاده تشكر كردند و پيام دادند.
آقاي مهرعليزاده هم پيامي كه داد، از همه تشكر و قدرداني كرد. اين نشان مي دهد كه شخص رئيس جمهور كاملا در جريان بوده اند. ايشان حتي پرسيده اند كه تعجب مي كنم هند چطور كار كرده كه توانسته دوم جهان شود. حتي گفته اند كه سومي ارزشش بالاست. از نظر ما دوم و سوم يكي است. روي سكوي جهاني رفته ايد براي ما مهم است. آقاي مهرعليزاده مي گفتند كه آقاي خاتمي خيلي بهتر از من در جريان اخبار واليبال بود.
اين علاقه چقدر در واليبال ما تاثير گذار است؟
ما را خوشحال مي كند. رئيس جمهور اوايل كه آمده بودند اين اطلاعات را در مورد ورزش نداشتند، اما الان هم اطلاعاتش زياد است هم علاقه اش و امكانات خوبي به ورزش داده است.
چه دليلي باعث اين پيگيري شده؟
كار خوب بچه ها با مدال هاي خوبي كه ايران گرفته، ايشان را سر شوق آورده. به هر حال شخصيتي است براي مملكت و ايشان در راس آن. رئيس جمهور و رهبر به اين قهرماني ها افتخار مي كنند. گرفتن ميزباني جوانان جهان چيز كوچكي نيست. در هيچ رشته جمعي در رده جوانان به ما مسابقه جهاني داده نشده است. اين اولين بار است. اينها چه كساني هستند؟ كساني كه در آينده نزديك مي شوند مهم ترين واليباليست هاي جهان.
وقتي اين نفرات در دنيا پخش شوند و به كشورهايشان برگردند قطعاً ذهنيتي در مورد ايران خواهند داشت، پس نحوه برگزاري مسابقات جهاني بسيار مهم است. اين نمره مديريت ورزش و حتي مديريت مملكت ما را بالا مي برد.
من يك بار ديگر مي خواهم بپرسم. به جز خوشحالي شخص رئيس جمهور، دانستن و پيگيري ايشان چه تاثيري در واليبال، از امروز به بعد خواهد داشت؟
به هر حال باعث انبساط خاطر جمع مي شود. اين خيلي مهم و اثرگذار است. اين خوشحالي را ما مفت به دست نياورده ايم، زير سايه كار و فداكاري بوده. در ملاقاتي كه ما چندي پيش در مراسم توزيع جوايز داشتيم، آقاي خاتمي آغوش باز كردند كه ما ممنونيم، افتخار مي كنيم و دعا مي كنيم.
به جز بالا رفتن روحيه چه تاثير كاري ديگري دارد؟
بله. صددرصد تاثير دارد. وقتي شما به موضوعي علاقه مند بشويد، حاضريد در آن سرمايه گذاري كنيد. حاضريد حرف جمع را بشنويد حاضريد برايشان كار كنيد. ما خوشحاليم از اينكه حرفمان در مملكت خريدار دارد. ما از اين موفقيت بايد حداكثر استفاده را براي ورزش ببريم.
چه امتيازي مي خواهيد بگيريد؟ قانون هايي كه مي بريم به مراجع مختلف، تصويب مي كنند. هر چه برديم تصويب كردند. حمايت صددرصد. يكي از آنها معافيت سربازي قهرمانان بود. شما نمي دانيد كه چقدر مشكل ما حل شد. ما ۶ بازيكن سرباز داريم كه در تيم ملي اند. براي هر مسافرت خارجي مشكل داشتيم. بعد هم اهميت دادن به يك قهرمان خيلي مهم است. الان با اين قانون شما به ورزشكار شخصيت داده ايد. يعني ما براي مدال ها ارزش قائل شده ايم. ما بايد به ورزشكار تسهيلات بدهيم. قانون بعدي كه ما مي خواهيم پيشنهاد كنيم اين است كه اگر كسي مدال جهاني و المپيك گرفت تا آخر عمر بيمه كامل باشد، خودش و خانواده اش. چقدر مي شود؟ دنبال اين هستيم كه به قهرمان منزل داده شود. البته ما نمي خواهيم مسئله مالي را با معنويات يا عرق ملي قاطي كنيم. هر كدام جاي خودش. شما بشو پروفسور، مدركت را ببري دم بقالي يك سطل ماست مجاني دست ات نمي دهد. پس معنويات سر جاي خودش، ماديات سر جاي خودش. شما فكر مي كنيد تمام آدم هايي كه دكتر مي شوند فقط به خاطر معنوياتشان است؟ ورزشكار هم همين طور است. اگر ما توقع داريم كه ورزشكار برود مدالي در مسابقات جهاني يا المپيك كسب كند، بايد براي آن مدال و حكم ارزش و تسهيلات مادي نيز قائل شويم. غير از اين باشد ما بيراهه رفته ايم.
اين الگو مي شود براي قهرمانان ديگر. جوان مي گويد فلاني كه راه قهرماني را رفت چه شد كه من بروم؟ مردم حتي از ورزش عمومي هم دلزده مي شوند.
امتيازي كه شما از توجه رئيس جمهور به واليبال براي اين رشته مي گيريد و در نظر داريد چيست؟
ما خودمان را از جامعه ورزش جدا نمي دانيم. هر امكاناتي كه به ورزش داده شود به ما هم مي رسد. امسال بودجه اي كه رئيس جمهور به ورزش داد بي نظير بود. چند برابر بودجه عمراني بود. حتي بودجه جاري ورزش ما افزايش بيشتري نسبت به ديگر جاها داشت. اگر ورزشكاران ما قهرمان نمي شدند كه چنين تسهيلاتي به ما نمي دادند. شخصيت نظام هم مطرح است.
فكر كن اگر بحرين اين مقام را كسب مي كرد آيا همه توجهات به اين كشور معطوف نمي شد؟ كما اينكه الان همه مي پرسند هند چكار كرده كه دوم شده؟
خب، چه كار كرده؟
كار كرده. ۲ سال است كه يك مربي كوبايي را بالاي سر يك عده جوان گذاشته و شبانه روز كار كرده اند.
برتري آنها نسبت به ما چه بود؟
وقت بيشتر. ما ۹ ماه كار كرديم، آنها ۱۸ ماه. به اضافه اين كار، انگيزه مادي عامل ديگر برتري بود. ما در هندوستان بين ۹ تيم دوم شديم، آنها اول. بلافاصله به آنها ۲۰۰ هزار دلار پاداش نقدي دادند. در مقابل اگر شما چيزي به ما داده ايد، ما هم گرفته ايم. مي دانيد در هندوستان ۲۰۰ هزار دلار يعني چه؟ من فكر مي كردم ۲۰ هزار دلار بوده، تحقيق كه كردم، گفتند نه ۲۰۰ هزار دلار بوده كه رئيس فدراسيون از طرف دولت پس از پيروزي بر ايران و قهرماني پرداخت كرد. مسلماً اگر من هم داشتم و ۵۰ هزار دلار به ملي پوشانم مي دادم آنها را مي زديم. شك نكنيد. مسئله مالي شارژ روحي است. حتماً براي دومي جهان هم پاداش ويژه اي مي گيرند.
پس برتري فني نداشته.
چرا. آنها ۹ ماه بيشتر از ما كار كردند.
نه در شرايط مساوي زمان تمرين، به لحاظ فني برتري دارند؟
اگر مساوي بوديم، بله ما مي برديم. الان هم بچه ها ناراحت هستند. مي گفتند در شرايط غيرروحي و حساس آنها را مي بريم. متخصصين ما هم مي گويند. اما من قبول ندارم. مي گويم آنها بيشتر از ما كار كردند. اينكه مي گويند صغر سني داريم و. . . را ول كنيد. چون همان تيم نوجوانان هند ۳ بر ۲ در قطر از بزرگسالان پيكان ما خورده. تيم بسيار قدرتمندي است.
هندي ها مدتي است كه در واليبال پيشرفت زيادي داشته اند.
آنها حدود يك ميليارد جمعيت دارند. به علاوه اينكه آنها از ما در واليبال ريشه دارترند. اصلاً واليبال را آنها به ايران آوردند. به اضافه اينكه هندي ها از لحاظ معدل قدي از ما سرترند. با توجه به رشد اقتصادي هند در چند سال گذشته در ورزش سرمايه گذاري مي كنند و همين باعث شده كه رشد كنند. اگر بودجه ما هر عددي است، ۱۰ برابرش كنند، معدل قدي ما به دو متر و بيست سانتي متر مي رسد. چون سرمايه گذاري بيشتري مي كنم، وقت بيشتري اختصاص مي دهم، آدم هاي بيشتري را جذب مي كنم و تمرين مي دهم. اگر ما قهرماني مي خواهيم بايد سرمايه گذاري كنيم. بازيكن دومتر و بيست سانتي كه با يك سوت به سمت شما نمي آيد. بايد بگردي، پيدا كني، دعوتش كني، هزينه كني، بدنش را اصلاح كني و نتيجه بگيري.
فقط همين؟ يعني فقط سرمايه گذاري كافي است؟
يكي از مهمترين مسائل ورزش علمي است. ما در همين جهت حركت مي كنيم. در كنار تيم ما يك پزشك عمومي، پزشك ارتوپد و فيزيوتراپ در كنار مركز مجهز بيمارستاني، ماساژور، مربي بدنساز، مربي بدنساز ژيمناست، يك مربي تاكتيك، يك مربي تكنيك، مربي تغذيه و يك مربي روحاني حضور دارند. خب علمي كردن يعني چه؟ يعني يك گروه ۱۲ نفره، ۱۲ مربي و دكتر در كنارش هستند به اضافه يك گروه آشپز. گروه آشپز ما غذايي كه مسئول تغذيه سفارش مي دهد تهيه مي كند. وقتي ما خوب كار كنيم، علمي پيش برويم، تيم بايد همه را ببرد، اما مشكل ما در خارج از كشور، مسئله تغذيه است. ذائقه بچه هاي ما با غذاهاي استاندارد خارجي بيگانه است، مخصوصا اگر غذاهاي سنتي كشورهايي مثل هند باشد كه آنها تند مصرف مي كنند و ما مجبوريم كنسرو و نان همراه تيم بفرستيم. البته اينها هم فقط يك بخش كوچكي از نيازها را برطرف مي كند. اين سخت است كه در يك سفر ۱۰ تا ۱۵ روزه، شكم جواني كه بايد سه جلسه كار كند را با كنسرو پر كنيم. در نتيجه تيم دچار افت مي شود.
البته ميزباني تاثيرگذار است.
فقط ميزباني شرط نيست. مگر فوتبال ما ميزباني نگرفت؟ آماده كردن تيم يك مسئله است كه يكي از شرايط مساعدش ميزباني است.
ما حدود يك ماه ديگر ميزباني رقابت هاي جهاني جوانان واليبال را پيش رو داريم. در چه مرحله اي از فعاليت و آماده سازي هستيد؟
تقريبا كارهاي تيم بر اساس برنامه انجام مي شود. اينها به ديدار تداركاتي نياز دارند كه البته با توجه به مسئله سارز و جنگ عراق، اثر منفي در ورزش منطقه را ما هم تجربه كرده ايم. تيم هاي ديگر حاضر نيستند به ايران بيايند. ما را هم بد مي پذيرند. اگر هم بپذيرند راه هاي دور است. مثلاً كانادا ما را دعوت كرده كه سه چهار روز فقط در راه رفت و برگشت خواهيم بود. همين باعث افت تيمي مي شود اما باز هم حاضريم برويم.
از جهت ديگر از لحاظ امكانات و تجهيزات برگزاري رقابت ها، وسايل ما فرسوده شده است. با توجه به اين كه مسابقاتي در اين سطح در مدرن ترين سالن هاي دنيا برگزار مي شود ما مجبوريم همين هايي كه داريم رنگ و روغني بزنيم و استفاده كنيم. كار هتل ها و برنامه ريزي ترانسپورت انجام شده. براي برگزاري مسابقات جهاني از ديگر كشورها چيزي كم نداريم اما به لحاظ كامپيوتر و سيستم داده هاي روز كمي لنگ مي زنيم كه اين خودش تجربه است. دانش VIS و دادن اطلاعات لحظه اي را داريم اما چون تاكنون در ايران به صورت عملي تجربه اي نداشته ايم ضعيف هستيم. قرار است يكسري متخصص بيايند و به ما آموزش دهند. از ديگر مشكلات ما بُعد مسافت وحضور تماشاچي در استاديوم آزادي است. اگر بخواهيم از شركت واحد استفاده كنيم پول اتوبوس ها را ما بايد بدهيم كه اين براي ما قابل تحمل و پذيرش نيست. اگر هم مردم خودشان بخواهند بيايند برايشان سخت است. فرصت از دست رفته زماني و هزينه بالا مشكل ساز است.
اما از طرف ديگر پوشش خوب خبري كمبودها را جبران مي كند. آماري كه ما داريم اين است كه ما توانسته ايم انعكاس خوبي از برگزاري مسابقات بدهيم. همين مسابقات جوانان كه در نوبت قبلي ميزبان بوديم، حدود ۱۸ ميليون بيننده در سايت خبري داشته. سايت خبري ايران اسپورت از طريق شبكه ۳ پخش مستقيم كرد. تمام آمريكا و اروپا را پوشش داد. اين ۱۸ ميليون نفر فقط براي همين سايت است، غير از پخش مستقيم شبكه جهاني جام جم.
در مورد نتيجه گيري فني چقدر اميدواريد؟
ما در جهاني نوجوانان سوم شده ايم، اما در جوانان تاكنون روي سكو نرفته ايم پس عملاً نبايد زياد توقع داشته باشيم. اگر ما جزو ۸ تيم برتر جهان قرار بگيريم خودش افتخار است. نبايد به بچه ها استرس وارد كنيم كه شما حتماً بايد روي سكو برويد كه اگر نرفتند كاري بكنيم كه نابود بشوند. نبايد به جامعه بگوييم ما روي سكو مي رويم. اول بايد ببينيم قدرتمان و ظرفيتمان چقدر است، بر اساس آن حرف بزنيم.
مگر اين افراد، واليباليست هايي نيستند كه دوره قبل نايب قهرمان نوجوانان شدند؟
تقريباً. وقتي ما از آن مسابقات خارج شديم ديگر كشورها سرمايه گذاري بيشتري كردند و ما در حد و توان خودمان. بنابراين اگر بخواهيم مقايسه كنيم، ما با ايتاليا، ما با برزيل و. . . تفاوت هاي اساسي در سرمايه گذاري و مسائل زيربنايي هر رشته اي داريم. ما از ورزشكارمان همانقدر بايد توقع داشته باشيم كه سرمايه گذاري كرده ايم. مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه هاي آنها خيلي بهتر از ما كار مي كنند. همين نوجوانان و جوانان را در نظر بگيريد، در دنيا ۹۹ درصد تيم ها در آموزش و پرورش ساخته و انتخاب مي شوند، اما ۹۰ درصد بچه ها در ايران را ما برايشان سرمايه گذاري كرده ايم.
در رده هاي پايه اي واليبال بيشتر از مربيان ايراني استفاده مي كنيد تا مربيان خارجي. چه دليلي دارد؟
فدراسيون جهاني واليبال به تيم ها امتياز داده كه سرمربي ها مي توانند تا لب خط پيش آمده و صحبت كنند. اگر لازم نبود كه چنين مجوزي صادر نمي شد. اگر مربي خارجي بياوريم اين امتياز را از دست مي دهيم. مترجم هم طبق قانون حق نشستن روي نيمكت را ندارد. در نتيجه مجبوريم از مربيان ايراني استفاده كنيم منتهي در انتقال دانش از مربيان خارجي استفاده مي كنيم.
همين آقاي بوگانيكف، ۱۰ تا ۱۲ سال است كه در ايران است و ما داريم از ايشان استفاده مي كنيم. در تكنيك بهترين مربي است. ايشان بر گردن واليبال ايران حق بزرگي دارد. اما در تاكتيك و اداره كردن تيم مربيان خودمان مثل آقايان كارخانه و شهنازي نمره قبولي گرفته اند منتهي اينها بايد تجربه شان بالا برود. يعني مربي اي كه يك بار رفته كلاس خارجي نبايد توقع داشته باشيد كه با كسي كه از همان جا و از منبع اصلي مي آيد برابري كند. اصلاً قابل مقايسه نيست. تجربه در اداره تيم در مسابقات بين المللي اثر انكارناپذيري دارد. به اين دليل سعي مي كنيم از مربي ايراني در اين رده ها استفاده كنيم كه بتوانند با بازيكنان ارتباط برقرار كنند.
و در بزرگسالان؟
آقاي پارك كه ۱۰ سال كاپيتان تيم ملي كره بوده و ۱۸ سال است كه در ايتاليا مربيگري مي كند، ايشان از روي علاقه با ما كار مي كنند. وقتي يك مربي خيلي عالي باشد، بايد بازيكنان خيلي عالي در اختيارش قرار دهيم. امكانات خيلي عالي هم بدهيم تا بتواند نتيجه بگيرد. در غير اين صورت چه كار مي تواند بكند. تا الان هر چه خواسته در اختيارش گذاشته ايم. بازيكنان هم خودشان را تحت امرش قرار داده اند اما مقايسه بازيكناني كه او در ايتاليا در اختيار داشته و بازيكنان ما كمي غيرقابل امكان است. پس بايد او هم زحمت بيشتري بكشد. ما هنوز حرفه اي نشده ايم.

آگرانديسمان
لذتبخش تر از نايب قهرماني مصر
با توجه به سطح كيفي بسيار بالاي رقابت هاي واليبال جهاني تايلند، براي من عنوان سومي كسب شده در اين مسابقات، لذتبخش تر از مقام نايب قهرماني بود كه ۲ سال پيش در مسابقات جهاني مصر همراه با تيم جوانان به دست آوردم. بهزاد به نژاد پاسور تيم ملي واليبال نوجوانان با بيان مطلب فوق اظهار داشت: مسابقات برگزار شده در تايلند حاكي از آن بود كه تمام تيم ها با آمادگي كامل وارد مسابقات شده اند و همين مسئله كيفيت برگزاري اين مسابقات را متمايز از دوره هاي گذشته كرده بود.
وي در ادامه با اشاره به بازي هاي ايران در تايلند گفت: هيچ گاه برد و باخت هاي تيم ايران در اين مسابقات را فراموش نمي كنم. در ديدار با قدرت ظاهر و پيروز از ميدان خارج شديم، و در دو ديدار مقابل روسيه و هند به دليل قدرت حريف و ضعف خود، مغلوب شديم. به نژاد افزود: بازيكنان تيم روسيه در پست دفاع و سرويس برتري محسوسي نسبت به ما داشتند و همين برتري باعث شكست ايران شد. روسيه تيم پرقدرتي بود و من فكر مي كنم اگر با بدشانسي مواجه نمي شد و جزو ۴ تيم برتر پاياني قرار مي گرفت قهرماني جهان را به خود اختصاص مي داد.
اما دريافت و سرويس، نقاط قوت ما هستند كه در ديدار مقابل هند نتوانستيم از آنها بهره لازم را ببريم.


نتيجه عادلانه
مهدي دادرس، سرپرست كاروان اعزامي به مسابقات جهاني تايلند گفت: با توجه و نگاهي منطقي به بازي هاي تيم واليبال ايران در تايلند، اين تيم صلاحيت قرار گرفتن در جمع ۴ تيم برتر جهان را داشت، و از طرفي مقام سومي براي ايران نتيجه عادلانه اي بود. زيرا تيم هايي چون برزيل و هند از لحاظ فني بالاتر از ما بودند. وي افزود: ۱۶ تيم حاضر در رقابت هاي جهاني، از برترين هاي واليبال دنيا هستند كه از ميان بيش از ۱۰۰ تيم كانديدا انتخاب مي شوند. پس طبيعتاً اين مسابقات از سطح بسيار بالايي برخوردار بودند. ايران تلاش زيادي براي قرار گرفتن بر روي سكو داشت و عليرغم بسياري از كمبودها در كنار تيم هاي قدري چون روسيه، هلند و لهستان، اين مهم برآورده شد.
دادرس در ادامه با انتقاد از مسئولين سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك در مورد عدم ارسال پيام تبريك براي نوجوانان، تصريح كرد: تاكنون كمتر تيمي در ايران به مقام جهاني دست يافته است. اين مقام كارنامه آقايان مسئول در اين دو نهاد را درخشان مي كند، اما آنها به خود اين زحمت را ندادند تا با ارسال يك پيام تبريك، زحمات بازيكنان را مورد تقدير قرار دهند. در صورتي كه در عرصه فوتبال و كشتي كه سروصداي زيادي وجود دارد، اين گونه پيام ها به وفور ديده شده است.


با اتحاد و هماهنگي موفق شديم
از لحاظ تركيب تيمي و نفرات در سطح پايين تري نسبت به ساير تيم هاي شركت كننده در رقابت هاي جهاني تايلند، قرار داشتيم و تنها اتحاد و هماهنگي حاكم بين بازيكنان باعث روي سكو رفتن تيم ايران و كسب مقام سوم شد.
محمد محمدكاظم بازيكن تيم ملي واليبال نوجوانان با بيان مطلب فوق اظهار داشت: در اين مسابقات ايران بسيار خوب و درخشان تر از تيم هاي مطرحي چون هلند و ايتاليا ظاهر شد و توانايي راه يابي به فينال مسابقات را داشت اما استرس و ترس از باخت در بازي مقابل هند در مرحله نيمه نهايي، مانع از اين امر شد.
تيم ايران در مسابقات آسيايي هند يك بار مغلوب اين تيم شده بود و به همين دليل ترس زيادي از باخت مجدد مقابل هند داشت كه در نهايت همين امر باعث شد، بچه ها نتوانند از قدرت و توانايي خود در ديدار نيمه نهايي استفاده كنند و مغلوب اين تيم شدند. وي افزود: در ساير ديدارها، تيم ايران عالي كار كرده و توانست تمام برنامه هاي مورد نظر مربيان را به خوبي در زمين اجرا كند. باخت مقابل روسيه فقط لطف خدا نسبت به بچه ها بود كه باعث شد در مرحله بعد ما با تايلند مسابقه دهيم.
البته روسيه بلند قدترين تيم شركت كننده در مسابقات بود كه از قدرت زيادي برخوردار است و علي رغم قرار گرفتن در رده پنجم، ۲ بازيكن برتر در مسابقات داشت كه در جمع بهترين ها قرار گرفتند. محمد كاظم در خاتمه گفت: در كل از اين رقابت ها تجربه خوبي كسب كرديم كه در آينده مي تواند كمك بزرگي براي ما باشد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
رسانه
شهر
عكس
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |