جمعه 27 تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۰
معصوميت از دست رفته مخاطب در سيما
000085.jpg
«معصوميت از دست رفته» عنوان مجموعه تلويزيوني مذهبي است كه اين روزها از شبكه سوم سيماي جمهوري اسلامي پخش مي شود. برخلاف انتظاري كه از داود ميرباقري كارگردان مجموعه موفق امام علي(ع) مي رفت اين مجموعه تلويزيوني نتوانسته جايگاه خاصي را در بين مخاطبان تلويزيوني جلب كند.
بنابراين اغلب بينندگان اين مجموعه تلويزيوني بيشتر از بازي «مرضيه برومند» به عنوان يك كارگردان تلويزيوني و «ويشكا آسايش» بازيگر نقش قطامه به عنوان طراح صحنه ياد مي كنند. داود ميرباقري كه در كارنامه كارهاي مذهبي خود «مسافر ري» را دارد به خودي خود انتظار مخاطبان را بالا برده است چون از سويي وقتي بينندگان تلويزيوني اولين مجموعه تلويزيوني مذهبي را تحت عنوان امام علي(ع) در شبكه يك سيما مشاهده كردند تصور مي كردند قصه «معصوميت از دست رفته» مي تواند به نوعي سليقه و ذائقه آنان را برآورده كند اما هرقدر از زمان پخش اين مجموعه مي گذرد كمتر در زمينه جذابيت، نوع بازي ها و حتي ريتم آهنگ قصه و تدوين آن صحبتي به ميان مي آيد. شايد اين مسئله به نوعي با زمان توليد مجموعه و ذائقه بصري مخاطبان هم ارتباط داشته باشد چرا كه مجموعه تلويزيوني امام علي(ع) با تبليغات مناسب و انتظار طولاني توليد به مخاطبان عرضه شد.

قيام امام حسين(ع) در سيما
مجموعه تلويزيوني امام علي(ع)، «تنهاترين سردار»، «ولايت عشق»، «مريم مقدس(س) و. . . را به خاطر داريد؟ اين مجموعه هاي تلويزيوني بر اساس زندگي پيامبران يا ائمه اطهار در طول اين سال ها در شبكه هاي تلويزيوني تهيه شده اند.
000080.jpg

هم اينك گروهي از هنرمندان صدا و سيما دور هم جمع شده اند تا بار ديگر بر اساس فيلمنامه اي مجموعه اي در زمينه قيام امام حسين(ع) بسازند. مجموعه تلويزيوني «ثارالله» در هجده قسمت ۵۰ دقيقه اي به كارگرداني شهريار بحراني هم اينك در مرحله آماده سازي است. چند روز پيش نيز بازيگران و دست اندركاران آن ديداري هم با رئيس مجلس شوراي اسلامي داشتند. چهره هاي عزت الله انتظامي، مجيد انتظامي، جهانبخش سلطاني، داود رشيدي، محمدعلي كشاورز، اكبرعبدي و ساير دست اندركاران در اين گفت وگو نشان مي داد كه گروه بازيگران اصلي مجموعه تلويزيوني ظاهراً انتخاب شده اند. به گفته تهيه كننده مجموعه تلويزيوني «ثارالله» حدود بيست درصد از آماده سازي كار صورت گرفته است، همچنين از ۸۴ بازيگر اصلي اين مجموعه تلويزيوني بخشي از آنان انتخاب شده اند.

يوسف زيباروي سيما
البته كارگردان مجموعه تلويزيوني «مردان آنجلس» هم بيكار ننشسته و در حال نگارش فيلمنامه زندگي حضرت يوسف(ع) با استناد به قصص قرآني است. فرج الله سلحشور كه قبلاً مجموعه موفق تلويزيوني «مردان آنجلس» را در كارنامه خود دارد قرار است
اين بار مجموعه نمايشي از زندگي حضرت يوسف از مرحله تولد تا لحظه ديدارش با حضرت يعقوب(ع) تهيه كند. هم اينك دست اندركاران اين مجموعه تلويزيوني تاريخي - مذهبي درصدد هستند دكورهاي عظيم آن را در شهرك سينمايي غزالي يا يك مكان مناسب ديگر آماده سازند. البته شهروندان اصفهاني نيز در آينده نزديك شاهد فيلمبرداري بخش هاي مربوط به «رود نيل» در كناره زاينده رود خواهند بود.
به گفته دست اندركاران توليد اين مجموعه مذهبي - تاريخي، شركت سيما فيلم سفارش اين طرح را داده است كه اميد است طي ۲ الي ۳ سال آينده شاهد نمايش آن از شبكه اول تلويزيون باشيم.

بساز و بفروش هاي سيمايي
بعد از عدم استقبال مردم از مجموعه تلويزيوني پر هزينه «تفنگ سرپر» ظاهراً ساخت و ساز مجموعه هاي تلويزيوني تاريخي اين روزها رونق گرفته است. از اين دست مجموعه هاي تلويزيوني تاريخي كه در حال پخش است مي توان به مجموعه تلويزيوني «روشن تر از خاموش» كه به داستان زندگي ملاصدرا مي پردازد اشاره كرد.
البته اين مجموعه تلويزيوني طي يك سال نگارش، ۹۵۰ صفحه فيلمنامه، ۴ الي ۵ ماه پيش توليد، هفت ماه تصويربرداري و در نهايت ۱۲۶۰ دقيقه كار مفيد در ۳۰ قسمت ۴۲ دقيقه اي آماده شده است.
اين بار هم قرار است بخشي از گذشته اين مرز و بوم در قالب مجموعه تلويزيوني «ماه تابان» به وقايع سال هاي ۱۳۰۰ بپردازد. البته از آن سو بشنويد از دست اندركاران توليد مجموعه موفق تلويزيوني «پس از باران» كه هم اين روزها مشغول ساخت و ساز مجموعه تلويزيوني «خانه اي در تاريكي» هستند. البته با همان حال و هوا ولي با آدم هاي متفاوت و شايد هم با بازيگران متنوع. به گفته كارگردان اين مجموعه تلويزيوني، شخصيت هاي آن واقعي نبوده و از منظر تاريخي سنديت ندارند.
000095.jpg


«كلاه پهلوي»
به گفته سازندگان «كلاه پهلوي» ظاهرا اين مجموعه تلويزيوني هم در همان حال و هواي «كيف انگليسي» تهيه خواهد شد. در اين مجموعه «ليلا حاتمي» و «علي مصفا» با بازي خود مدتي مخاطبان شبكه يك را به خود مشغول كرده بودند.
البته قرار نيست تنها به پخش مجموعه تلويزيوني «كيف انگليسي» بسنده شود چون شركت سروش اين روزها از طريق آگهي هاي بازرگاني قرار است CD تصويري آن را به مخاطبان دوباره بفروشد.
كارگردان «كيف انگليسي» اين روزها قرار است «كلاه پهلوي» را توليد كند بنابراين او طي اين روزها سخت مشغول آماده سازي اين مجموعه تلويزيوني است با اين حال دكورهاي اين مجموعه مدتي است كه توسط طراحان آن تهيه و در حال نصب است. همانطور كه از نام اين مجموعه تلويزيوني برمي آيد موضوع آن به سال هاي دوران حكومت رضا پهلوي برمي گردد.

پارازيت
000385.jpg
اين روزها هر موقع موضوع تظاهرات و درگيري دانشجويان و جوانان در مطبوعات ايراني انعكاس يافته به نوعي در گفت وگوهاي مسئولان سياسي و انتظامي نامي از شبكه هاي تلويزيوني ايراني «لوس آنجلس» مطرح شده است.
هم اينك چند شبكه تلويزيوني ماهواره اي و شمار زيادي فرستنده هاي راديويي به زبان فارسي براي ايرانيان برنامه پخش مي كنند و تعداد آنها در ماه هاي گذشته افزايش يافته است. البته كسي هم اين نكته را كتمان نمي كند كه راه اندازي بخش زيادي از اين شبكه هاي تلويزيوني به اصطلاح ايراني سرگرم كننده صرفاً براي پر كردن اوقات فراغت ايرانيان داخل كشور يا ساكن خارج از كشور باشد.
درست است كه در طول اين سال ها برخي از اين شبكه هاي تلويزيوني صرفاً از منظر ايجاد فضايي با حال و هواي قبل از انقلاب اسلامي ايران سعي داشته اند هموطنان ايراني را به نوعي سرگرم كنند ولي اغلب آنان در لابه لاي برنامه هاي تلويزيوني خود به نوعي پيام هاي سياسي خود را ارائه كرده اند.
برخي از مسئولان سياسي و انتظامي ايران اعتقاد دارند كه اين فرستنده ها به ويژه شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي عامل تحريك مردم به اعتراضات و تظاهرات ضد حكومتي هستند و از سويي تلاش دارند با درگير كردن جوانان و دانشجويان از راه هاي غيرمدني هم نيرو و توان نظام را مضمحل كنند و هم از سويي خود را به عنوان رهبران اپوزيسيون معرفي كنند.
از سويي ديگر برخي از منتقدان داخلي و خارجي نظام نيز بر اين باور هستند كه متوليان ارتباطاتي در داخل كشور با ايجاد و پخش پارازيت بر روي اين برنامه ها آنان را غيرقابل پخش كنند.
البته برخي از منتقدان شبكه هاي تلويزيوني ايران نيز اين عقيده را دامن مي زنند كه نوعي سانسور از سوي دست اندركاران در شبكه هاي تلويزيوني ايران مانع از دسترسي آزاد اخبار به مخاطبان مي شود. بنابراين مراجعه مردم به اين نوع شبكه هاي «لوس آنجلسي» به نوعي برمي گردد به شيوه عمل مديران دولتي شبكه هاي تلويزيوني. به نظر اين كارشناسان علوم ارتباطات، اگر مديران پخش شبكه هاي تلويزيوني بتوانند شرايط مطلوبي را در زمينه تهيه اخبار و گزارش هاي تلويزيوني داخلي فراهم كنند به راحتي اين بازخورد مثبت مي تواند به خودي خود عطش مشاهده اين نوع شبكه هاي تلويزيوني را كاهش دهد.
البته به همان نسبت كه مخاطبان تلويزيوني شبكه هاي داخل از اين نوع اعمال سليقه هاي مديران دولتي گله دارند از آن سو نيز بر اين باور هستند كه تمامي حقايق داخلي و خارجي در شبكه هاي «لوس آنجلسي» هم منعكس نمي شود.
برخي از شبكه هاي تلويزيوني «لوس آنجلس» قبل از آنكه به ماهيت خبر توجه كنند سعي دارند از سياه نمايي هاي موجود در حوادث و اخبار روزنامه ها تحليل هاي خودي را ارائه كنند. كافي است در طول روز به اين نوع اخبار توجه شود.
تجربه اخبار درگيري هاي مربوط به كوي دانشگاه تهران، درگيري تماشاگران تيم هاي ورزشي و بالاخره نوع برخورد مامورين انتظامي در طول اين سال ها با اراذل و اوباش نشان مي دهد كه آنان هر نوع برخورد انتظامي را از ديد سياسي خود تحليل مي كنند و در اين رابطه اغلب سعي دارند با استفاده از تماس هاي تلفني زنده و توليد، فضاي احساسي خاصي را در حين برنامه به مخاطبان القا كنند.
به باور «مارتين پيترز» كارشناس رسانه اي بي بي سي، اغلب شبكه هاي تلويزيوني «لوس آنجلسي» بيشتر هوادار نظام سلطنتي هستند كه با يك آنتن معمولي تنظيم شده به سوي ماهواره تل استار ۱۲ قابل دريافت هستند.
اين روزها بحث پارازيت بر روي شبكه هاي تلويزيوني ايراني در خارج يكي از بحث هاي رايج در مجلس شوراي اسلامي بود البته موافقان اين طرح قبل از آنكه به موضوع پخش شبكه هاي تلويزيوني خارج از كشور استناد كنند صرفا به جنبه هاي بهداشتي اشاعه پارازيت تكيه مي كردند. حتي در يك مورد به گفته يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يك نهاد نظامي از چندين پايگاه خود و همچنين كاميون هاي حامل اين تجهيزات امواج قوي اي را براي پارازيت انداختن روي اين برنامه ها ارسال مي كنند.
البته بنا به گفته منتقدان ايجاد پارازيت بر روي برنامه هاي تلويزيوني، قرار گرفتن مداوم در معرض ميزان زياد تشعشع ماكروويو - مي تواند روي سلامت افراد از جمله باروري مردان اثر بگذارد.
بايد گفت كه برخي از منتقدان سياست هاي فعلي علاقه دارند به نوعي مسائل سياسي را از طريق تلويزيون هاي لوس آنجلسي به مخاطبان خود منتقل كنند.
هم اينك برخي از اين شبكه هاي تلويزيوني غيرسياسي با استفاده از فضاي موجود توانسته اند امكان پخش آگهي از طريق علاقه مندان ايراني را كسب كنند به عبارت ديگر اگر اين شبكه ها از منظر سياسي به موضوعات داخلي نپردازند نه تنها از حوزه ارسال و ايجاد پارازيت خارج خواهند شد بلكه شايد امكان درآمدزايي خود را بالا ببرند.
ولي مسئله به اينجاها ختم نمي شود چرا كه برخي از اين شبكه ها حتي با سلام و عليك خود هم پيام هاي سياسي را به مخاطبان سعي دارند انتقال دهند. تجربه برخورد حكومت كوبا با راديو «مارتي» كه با حمايت آمريكا در حوزه كارائيب و فضاي آسمان كوبا پخش مي شد نشان داد كه معمولا متوليان حكومتي ايران هم به اين آساني پخش كنندگان برنامه هاي سياسي شبكه هاي تلويزيوني «لوس آنجلس» را راحت نخواهند گذاشت. البته اين مسئله تنها به كوبا ختم نمي شود، در سال هاي ،۱۹۹۵ برنامه هاي تلويزيوني
Med-TV، ايستگاه تلويزيوني كردزبانان تركيه هم با استناد به قوانين رايج آن كشور قطع شد. البته اين مسئله تا مدت ها مطرح بود كه چه كساني متولي ايجاد پارازيت بر روي اين شبكه تلويزيوني بودند؟
علاوه بر آن گروه غيرقانوني فالون گونگ هم موفق شد مدتي بر روي امواج تلويزيوني دولت چين اختلال ايجاد كند. به عبارت ديگر قبل از آنكه منتقدان سياسي چين بتوانند شبكه هاي راديويي يا تلويزيوني را براي تبليغ آرا و عقايد خود راه اندازي كنند صرفاً توانستند اعتراض خود را از طريق امواج اختلال كننده به دولت چين نشان دهند.
همچنين در جريان جنگ عراق و آمريكا، زبده ترين متخصصان جنگ رواني ارتش آمريكا توانستند با ايجاد امواج قوي تا مدتي شبكه هاي اصلي تلويزيوني عراق را ازكار اندازند به طوري كه برنامه هاي معمولي خبر، سرودهاي ملي و ميهني تلويزيون عراق بارها دچار اختلال شد. اغلب منتقدان منصف نظام بر اين باور هستند كه مي توان با بازنگري درماده ۱۶۵ قانون اساسي شرايط را براي ايجاد شبكه هاي خصوصي در داخل فراهم كرد. علاوه بر آن يك بازبيني مختصر در شيوه هاي توليد و پخش برنامه هاي تلويزيوني داخل كشور با چاشني هاي متنوع مي تواند زمينه را بدون هيچ هزينه سياسي و ارتباطي براي مسئولان متولي فراهم كند چرا كه وقتي بيننده اي صرفا با تبليغات به سوي شبكه هاي ماهواره اي خارج از كشور كه حتي از نظر كيفيت توليد برنامه در سطح نازلي قرار دارد جذب شود ديگر نمي توان ذائقه او رانسبت به شبكه هاي داخلي تغيير داد.
اميدواريم قبل از آنكه اين نوع برخوردهاي غلط در حيطه رسانه اي منجر به بروز يك شكاف اطلاعاتي بين مخاطبان و پيام دهندگان شود متوليان امور رسانه اي بتوانند با استفاده از ايجاد فضاهاي شاد و مفرح در برنامه هاي تلويزيوني، كاهش ميزان سانسور در پخش اخبار، بالابردن خطوط قرمز برنامه اي و حتي بازنگري در شيوه هاي توليد و پخش برنامه هاي تلويزيوني بتوانند زمينه آشتي را براي آن دسته از مخاطبان قهركننده با شبكه هاي تلويزيوني داخل فراهم كنند.

گذر و نظر
محدوديت اينترنت
انتظار مخاطبان جوان
سايت اينترنتي بي بي سي طي مطلبي در «وب جام جهان نما» نتايج محدوديت اينترنت در ايران را مورد بررسي قرار داده است. در اين گزارش به افزايش ۹۰ درصدي كاربران اينترنتي اشاره شده است به عبارت ديگر قريب ۳ ميليون نفر از امكان ارتباطي اينترنت طي اين سال ها بهره مند شده اند.
از سويي ديگر به موضوع فيلترگذاري وبلاگ هاي ايراني پرداخته است. البته در اين گزارش به نحوه برخورد دولت چين با منتقدان اينترنتي پرداخته اما در خاتمه از مخاطبان خواسته است نظرات خود را در زمينه محدودسازي اينترنت، فيلترگذاري سايت ها و سايت هاي مناسب فيلترگذاري اعلام كنند. بررسي نظرات و پيشنهادات ارسالي نشان مي دهد كه اغلب آنان با فيلترگذاري موافق هستند ولي عده اي هم به خاطر اينكه اين شيوه مي تواند آزادي بيان را محدود كند به انتقاد از اين نوع برخوردها در حيطه اطلاع رساني پرداخته اند. با هم گوشه اي از اين نظرات را بازخواني مي كنيم:

نام نامشخص ـ ايران
000090.jpg

آزادي تا جايي مناسب است كه به حقوق ديگران تجاوز نكند به نظر مي رسد كه بعضي از مردم ما ثابت كرده اند كه نمي توانند آزاد باشند و در عين حال به حقوق ديگران احترام بگذارند. به نظر مي رسد استفاده از اينترنت براي بالابردن سطح اطلاعات و در واقع براي برقراري ارتباط با دنياي دورتر باشد، ولي در حال حاضر استفاده از اينترنت تبديل به يك معضل اجتماعي شده است و به نظر مي رسد اقدام اخير دولت چنانچه باعث جلوگيري از ارتباطات مفيد و سازنده نشود، مناسب و معقول باشد و بايد به دوستان معترض عرض كنم كه وقتي ما خود نتوانيم براي خود حد و مرزي قائل شويم ناچار مي بايست ديگران براي ما مرز تعيين كنند.


كتايون ش- ايران
اساساً استراتژي و هدف مخترعين كامپيوتر و پديدآورندگان اينترنت در دنيا بر مبناي هرنفر يك كامپيوتر و همه اطلاعات براي همگان است. بايد اين واقعيت را پذيرفت كه در موج سوم ابزار حيات ملت ها و جامعه بشري اينترنت و ماهواره و كلاً آزادي بشر و احترام به حق انتخاب او است و تنها راه جلوگيري از تبعات منفي استفاده نادرست از اين ابزار، تربيت صحيح از درون خانواده هاست، نه زور و اجبار و تحميل يك سليقه خاص.

رضا حبيبي ـ ايران
000070.jpg

به نظر من سانسور سايت هاي غيراخلاقي يكي از اقدامات خوب و مفيد دولت است. تقبيح اين كار دولت هم به بهانه هاي پوچي مثل حقوق بشر و تحديد آزادي بيان اصلاً درست نيست. به اميد آنكه روزي برسد كه جوانان ايراني فقط براي كسب معلومات و استفاده علمي، از اينترنت استفاده كنند.

امير كاوياني ـ ايران
بستن سايت هايي كه به هر دليل با منافع يك كشور منافات دارد در تمام دنيا رايج است از جمله بستن سايت هاي نازي ها. اما تشخيص اينكه چه سايت هايي بايد بسته شوند، نبايد در جهت افكار سياسي باشد. بلكه بايد در جهت حفظ جامعه باشد. در هر صورت اگر اين فيلترگذاري در جهت منافع افراد خاصي نباشد با آن موافقم.

عبدالرضا ظهيري ـ ايران
تلاش براي اعمال محدوديت براي دريافت مطالب از اينترنت قبل از ظهور وبلاگ ها هم وجود داشته است. شايد فناوري مورد نياز در دسترس نبوده است. سايت هاي داراي مطالب پورنوگرافي و سايت هاي سياسي هميشه دو هدف عمده سانسور هستند البته با دو انگيزه مختلف. به نظر نمي آيد در آينده نزديك فناوري اي به وجود آيد كه بتواند اين سايت ها را با دقت صددرصد مسدود كند. ولي اين نكته هم بايد مد نظر سانسوركنندگان باشد كه اينترنت اگر چه ممكن است بهترين راه دسترسي به مطالب غيراخلاقي و سياسي باشد، اما تنها راه ممكن نيست.

آن سوي مرزها
راديو و تلويزيون حزب الله برنده جشنواره قاهره
راديو «النور» و تلويزيون «المنار» ارگان حزب الله لبنان در نهمين جشنواره بين المللي راديو و تلويزيون در قاهره برنده ۱۴ جايزه شدند.
به گفته «احمد خنافر» مدير اطلاع رساني شبكه تلويزيوني «المنار» و راديو «النور» اين دو رسانه با ۱۸ برنامه تحقيقاتي و «درام» تلويزيوني و راديويي در جشنواره بين المللي قاهره شركت كردند. وي افزود: راديو «النور» برنده هشت جايزه طلايي و يك جايزه نقره اي شد و تلويزيون المنار نيز يك جايزه طلايي، دو نقره اي و يك برنزي به خود اختصاص داد و يك گواهي تقدير نيز دريافت كرد.
برنامه هايي كه در جشنواره قاهره برنده شد شامل مسائل اجتماعي، آموزشي - پرورشي براي كودكان، هنري و اطلاع رساني بود.

سرگرمي كودكان آلماني
بيش از يك ميليون كودك شش تا ۱۳ ساله آلماني تلفن همراه دارند و اگر سرگرم استفاده از آن نباشند به تماشاي تلويزيون مشغول اند.
بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه طي بررسي انجام شده توسط «ميديا پرسپكتيو» تقريباً كل هفت ميليون جوان آلماني يك دستگاه تلويزيون در خانه دارند و ۶۵ درصد از آنان معتقدند كه بدون آن قادر به زندگي نيستند.
در اين بررسي آمده است كه از هر هفت كودك آلماني يك تن تلفن همراه دارند و اين رقم از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ از شش درصد به ۱۶ افزايش پيدا كرده و دو برابر شده است. در اين گزارش آمده است تقريبا نيمي از اوقات فراغت اين جوانان در برابر تلويزيون مي گذرد.

راه اندازي تلويزيون «الثقلين»
000065.jpg

شبكه تلويزيوني موسوم به «الثقلين» براي مردم عراق راه اندازي شد.
برنامه هاي اين تلويزيون كه در ايلام نيز قابل ديدن است، روي شبكه هشت پخش مي شود.
شبكه تلويزيوني ياد شده متعلق به «موسسه فرهنگي الثقلين» است كه تنها پخش كننده برنامه هاي مذهبي است. پخش تواشيح مذهبي از جمله ادعيه امام حسين(ع) پس از نماز، پخش مسابقات قرآني و ديني از اهم برنامه هاي تلويزيون الثقلين است.


راه اندازي شبكه خبر در عربستان
با راه اندازي كانال ويژه اخبار تلويزيون عربستان، شبكه اول اين كشور از پخش خبر خودداري مي كند.
به نوشته روزنامه الوطن چاپ عربستان در چند ماه آينده كانال چهارم تلويزيون دولتي اين كشور راه اندازي مي شود و پس از آن كانال اول اين تلويزيون به شبكه اي با برنامه هاي متنوع تبديل مي شود. كانال خبري تلويزيون عربستان قصد دارد كه در ۱۲ ساعت برنامه روزانه خود اخبار داخلي و خارجي را به صورت لحظه به لحظه گزارش دهد.

تاسيس شبكه هاي خصوصي
در پاكستان
هيأت دولت پاكستان قانوني را تصويب كرد كه بر اساس آن صاحبان روزنامه ها و مجلات خواهند توانست ايستگاه هاي راديو، تلويزيوني تاسيس كنند.
به گفته شيخ رشيد احمد وزير اطلاعات و نشريات پاكستان دولت ده مجوز براي متقاضيان جديد صادر كرده و اين در حالي است كه پيشتر نيز هفت مجوز صادر كرده بود.

ساخت تلفن همراه با قابليت پخش برنامه هاي تلويزيوني
000075.jpg

به گزارش شركت صنايع الكترونيك ان يي سي ژاپن براي نخستين بار در جهان نمونه اي از تلفن همراه ارائه شد كه كاربران آن مي توانند همه شبكه هاي تلويزيوني ديجيتالي جهان را روي صفحه مانيتور آن مشاهده كنند.
بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه شركت ان يي سي همچنين قصد دارد سيستم ضبط برنامه هاي تلويزيوني را در اين دستگاه تلفن همراه ايجاد و اين تلفن را در سال ۲۰۰۵ روانه بازار كند. تلويزيون ديجيتالي زميني قرار است در ماه دسامبر در سه منطقه بزرگ شهري ژاپن آغاز به كار كند و خدمات ويژه تلفن هاي همراه اين نوع تلويزيون ها در چند سال آينده ارائه شود.

رسانه
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |