سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۴ - July . 22, 2003
أَزْرَي بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ.
آنكه طمع را شعار خود كرد، خود را خرد نماياند.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
دل رميده ما را انيس و مونس شد
ستاره اي بدرخشيد و ماه مجلس شد
به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
سيدغلامرضا موسوي:
توسعه سينما به عزم ملي نياز دارد
005455.jpg
تمام افرادي كه در سينماي ايران مدعي اند و دلشان براي هنر، فرهنگ و سينماي كشورمان مي تپد، فارغ از نگاه هاي شخصي يا جناحي بايد به توسعه سينما كمك كنند چرا كه توسعه همه جانبه سينما نياز به عزم و اراده ملي دارد.
سيدغلامرضا موسوي تهيه كننده سينما در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: توسعه همه جانبه سينماي ايران در گرو تدوين برنامه اي مدون توسط گروه ها و نهادهاي سينمايي كشور است و در اين ميان هنرمندان و دست اندركاران سينماي ايران، معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا و سيما و شهرداري ها نقش بسزايي در توسعه همه جانبه سينماي ايران دارند.
وي خاطرنشان كرد: اگر اين سه عنصر به تلاش مشتركي دست بزنند سينماي ايران به موفقيت قطعي خواهد رسيد.
عضو شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم، نگاه هاي شخصي، نداشتن برنامه مشترك و نگاه هاي جناحي به مقوله سينما را از عمده ترين موانع و محدوديت هاي توسعه سينماي ايران عنوان كرد و افزود: تدوين برنامه اي مدون و مشترك توسط نهادهاي مختلف سينمايي حاكي از عزم و اراده اي ملي براي توسعه و رشد كيفي و كمي سينماي كشور ماست.
تهيه كننده فيلم صورتي كاهش تصدي گري دولتي و رشد بخش خصوصي را در مسير توسعه همه جانبه سينماي ايران الزامي دانست و افزود: توسعه سينماي ايران نياز به عزم و اراده ملي و همگاني دارد و در اين ميان دولت بايد برنامه ريزي كند و بخش خصوصي سينماي كشور وظايف را برعهده بگيرد.
موسوي اضافه كرد: با توجه به شرايط داخلي اين حركت ساده نخواهد بود و غيرممكن نيز نيست چرا كه معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر لزوم اين مسئله تأكيد دارد.

رسول صدرعاملي:
خانواده ها به سينماي تلخ علاقه ندارند
005460.jpg
رسول  صدرعاملي كارگردان  سينما گفت : سينماي  تلخ  و گزنده  اجتماعي  كه تصويرگر سياهي هاي  جامعه  است ، قادر به جذب  خانواده ها نيست .
وي  در گفت  و گو با ايرنا خاطرنشان كرد: متاسفانه  اكثر توليدات  سينماي  ايران  را فيلمهاي  اجتماعي  با مضامين تلخ  و سياه  تشكيل  مي دهد كه  هيچ  چشم اندازي  از اميد در آنها به چشم  نمي خورد.
كارگردان  فيلم  «من  ترانه  پانزده  سال  دارم» افزود: مخاطب  سينمايي  و بخصوص خانواده ها به  هيچ  عنوان  از نمايش  فيلمهاي  تلخ ، لذت  نمي برند و ناگزيرندبراي  سرگرمي و نشاط به  محيطهاي  ديگري  پناه  ببرند.
اين  فيلمساز خاطرنشان  كرد: مخاطب  بايد از ديدن  فيلم  لذت  ببرد، اما اين مساله  در سينماي  ايران  فراموش  شده است .
صدرعاملي  گفت : در حوزه  سينما بايد نگاه  تازه اي  از مخاطب شناسي  ارائه  و براي  چاره  مشكل  مخاطب گريزي  تدبيري  انديشيد.
وي  يادآور شد كه  سليقه  مخاطبان  سينمايي  از نظر كيفي  ارتقا يافته  است،  اما فيلمسازان  شناخت  دقيقي  از ذائقه  مخاطب  ندارند.
اين  كارگردان ، نبود هماهنگي  با مخاطب  را از جمله  عوامل  ركود سينما در سالهاي  اخير خواند.
صدرعاملي ، گسترش  خلاقيت هاي  آگاهانه  هنري  را زمينه اي  براي  افزايش  دانش فيلمسازي  و رهايي  از مشكلات  سينما عنوان  كرد.

كنسرت كريم صالح عظيمي و گروه اقبال آذر در تالار وحدت
كريم صالح عظيمي مدرس و آوازخوان و از ادامه دهندگان مكتب آوازي تبريز و سرپرست گروه اقبال آذر به همراه گروه در ساعت ۲۱ روزهاي ۲ و۳ مرداد در تالار وحدت در دستگاه شور و آواز اصفهان اجراي برنامه دارد.
در اين برنامه، حميد سكوتي (تار)، شهرام صارمي (كمانچه)، صفري (سنتور)، جهانگردي (تنبك) و معتمدي (ني) استاد صالح عظيمي را همراهي مي كنند.
علاقه مندان براي تهيه بليت مي توانند به گيشه تالار وحدت مراجعه كنند.

معاونت امور سينمايي:
حل مشكلات سينما نياز به زمان دارد
معاون  امورسينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  ارشاد با تأكيد بر اينكه  تحول اساسي  در سينما در كوتاه مدت  ممكن  نيست  گفت  اصلاح  و تكميل  زيرساختهاي سينما حداقل  به  سه  تا پنج  سال  زمان  نياز دارد.
حيدريان  كه  در همايش  سراسري  مديران  كل  استانها و معاونت  امور سينمايي وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي سخن  مي گفت ، افزود مطالعات  و بررسيهاي  كارشناسي  نشان  مي دهد كه  امكانات ، سرمايه  و ميل  به  سرمايه گذاري  در فعاليتهاي  سينمايي  وجود دارد.
وي  تأكيد كرد هماهنگي  ميان  ارگانها براي  بسترسازي  به  منظور رشد كمي و كيفي  سينما، به  عزم  ملي  و برنامه ريزي  دقيق  نياز دارد.
معاون  امور سينمايي  به  سياستگذاريهاي  جديد براي  سينماي  ايران  در دوره اي  پنج  ساله  اشاره  كردو گفت  در بخشي  از اين  برنامه  پيش  بيني  شده  است  كه  حدود سي  درصد سينماهاي  كنوني  در كشور به  دليل  مشكلات  جغرافيايي  و تجهيزاتي  بايد به تدريج  تعطيل  شوند و تغيير كاربري  بيابند.
وي  افزود: سالنهاي  سينما با تعريف  امروزين  دنيا و انتظار مخاطب ، تنها مكاني  براي  ديدن  فيلم  نيست  كه  در اين  صورت  مخاطبان  مي توانند درخانه  خود با هزينه  كمتر و آرامش  بيشتر فيلم  تماشا كنند.
حيدريان  تصريح  كرد: سالنهاي  سينماي  امروزي  بايد با مجموعه اي  ازامكانات  تفريحي  و آرامش  بخش  در مجموعه اي  زيبا و فرهنگي  ايجاد شود تاانگيزه اي  براي  بيرون  آوردن  مخاطبان  از خانه  به  منظور تماشاي  فيلم  به  وجود آورد .
وي  با بيان  اينكه  هم اكنون  در مرحله  شناسايي  سينماهاي  بي  تناسب  باتعريف  امروزي  سالن  سينما هستيم ، افزود به  تدريج  اين  سالنها تغييركاربري  داده  مي شود و مجتمع هاي  سينمايي  با عنوان  پرديسهاي  سينمايي  باتلفيق  سرمايه گذاري  داخلي  و خارجي  جايگزين  آن خواهند شد.
حيدريان  خاطرنشان  كرد: سالن هاي  غيرسينمايي  موجود كه  قابليت  تبديل  به سينما را دارند در كوتاه  مدت  به  مجموعه  سالنهاي  سينما اضافه  خواهدشد.معاون  سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي با اشاره  به  سياست  افزايش توليد سالني  فيلم  در كشور به  ۳ تا ۴ برابر ميزان  كنوني  در مدت  پنج سال  آينده  ، گفت  هم اكنون  بسياري  از فيلم هاي  سينماي  ايران  فيلم هاي تلويزيوني  هستند كه  در سينما نمايش  داده  مي شوند و اين  امر خود موجب دلزدگي  مخاطب  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد براي  رفع  اين  مشكل  بايد سرمايه  بسيار بيشتري  در توليدفيلم هاي  با كيفيت  بالا بكار گرفته  شود و به  تدريج  بودجه  يك  ميليارد وپانصد ميليون  ريالي  كنوني  بايد بتواند به  ۶ تا ۸ ميليارد ريال  افزايش يابد.
معاون  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  ارشاد، ايجاد تنوع  در موضوع  فيلم ها، بيمه  بازگشت  سود و سرمايه  ، افزايش  ظرفيت  نمايشي  و بالابردن ضريب  استفاده  از ظرفيت  موجود را از ديگر اهداف  سياست  جديد معاونت سينمايي  برشمرد.
وي  افزود: همچنين  با برخي  استانداران  و وزير كشور درباره  تسهيل  سالن سازي  و مشاركت  در ساخت  سينما در كشور مذاكراتي  انجام  شده  است  ومديران  كل  استانهاي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي در پيگيري  و بهره گيري  سريعتر از اين  تفاهمات  مسئوليت  مهمي  بر عهده  دارند.

موفقيت كاريكاتوريست ايراني در جشنواره قبرس
در اولين دوره جشنواره بين المللي كاريكاتور قبرس كه با حضور بيش از ۴۰۰ كاريكاتوريست از ۳۵ كشور جهان در پايتخت اين كشور، نيكوزيا برگزار شد، بهرام عظيمي از ايران ديپلم افتخار اين جشنواره را دريافت كرد و در بين ۸ كاريكاتوريست برتر اين جشنواره قرار گرفت.
نوزدهمين جايزه بين المللي عظيمي در رشته كاريكاتور و در مجموع پنجاه و پنجمين جايزه وي در زمينه هاي مختلف هنري اعم از نقاشي، تصوير سازي و كاريكاتور است.

۳۳ نشريه از هيأت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار گرفتند
ايرنا: هيأت  نظارت  بر مطبوعات  در بيست  و پنجمين  جلسه  خود با انتشار ۳۳نشريه  موافقت  كرد.
اين  نشريات  شامل  دو روزنامه ،
۱۱هفته نامه ، ۲ دوهفته نامه ، ۱۵ماهنامه  و ۳ فصلنامه  است . در اين  جلسه ، هيأت  نظارت  موافقت  خود را با انتشار روزنامه هاي  «آشتي» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  برهان  زره تن  لهواني  و «آرمان  نوجوان» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  فريبا كلهر اعلام  كرد.
هيأت  نظارت  همچنين  در اين  جلسه  با انتشار هفته نامه هاي  «قلم  معلم» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  محمد خاكساري ،«حديث » به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  سهام  سجيراتي پور،«جوينده  و يابنده» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  سيدمحمودهاشميان ، «امين  قم » به  صاحب امتيازي  موسسه  نور مطاف  و مديرمسئولي  باقر رسولي  موافقت  كرد.
هفته نامه هاي  «ماهين» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  سيداحمد حسني ماهيني ، «سخن  خراسان» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  احمد ملازاده ، «فراوري» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  روح الله  دهقان پور، «اول» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  حسين  محرم خاني ،«ساقي» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  مسعودبرزگر جلالي ، «صبح  كرمان » به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  محمدرضا نجفي زاده مشيزي  و «بابك  زمين » به  صاحب امتيازي  و مدير مسئولي  علي اكبر فروتني  نيز در اين  جلسه  مجوز انتشار گرفتند.
هيأت  نظارت  همچنين  در اين  جلسه  با انتشار دوهفته نامه هاي  «پونه » به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  محمدعلي  دهقاني  و «بازار و كامپيوتر» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  محمود دريادل  موافقت  كرد.
ماهنامه هاي  «عروسك  سخنگو» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  زهرا نعيمي، «نقد نو» به  صاحب امتيازي  و مدير مسئولي  رحيم  رحيم زاده  اسكويي ، «بازتاب  انديشه» و «رواق  انديشه » به  صاحب امتيازي  مركز پژوهشهاي  اسلامي  صدا و سيما و به  ترتيب  به  مديرمسئولي  هادي  صادقي  و عباس  معلمي ، «صدوق» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  عزيزالله  سيفي  اشكذري ، «صنعت  غذا» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  محمد رشيدي نژاد و «شوكا» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  عباسعلي  عزتي  هم  موفق  به  دريافت  مجوز انتشار شدند.
«تدبير و زندگي » به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  علي  رضازاده  ويند، «جامعه  پزشكي » به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  بابك  قرائي  مقدم ، «ماه  آينده »به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  حسين  افشار، «مدرسه  المپياد» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  احمد مولوي  حاجي آقا، «سياووشان» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي سيد حسين  مجتهدي ، «كمربند سياه» به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  مهدي عموزاده ، «گردشگري  در تعطيلات » به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  محمدرضا رجبي و «بينندگان» به  صاحب  امتيازي  و مديرمسئولي  اكبر عنبري ، ديگر ماهنامه هايي هستند كه  مجوز انتشار دريافت  كرده اند.
هيأت  نظارت  بر مطبوعات  در اين  جلسه  همچنين  با انتشار فصلنامه هاي  «حسنات » به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  غلامحسين  ملايي ، «آواي  دهج » به  صاحب امتيازي  و مدير مسئولي  اكبر هاديان  دهج  و «كودكان  و مادران » به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  مجيد بهنام  موافقت  كرد.

توليد ۴۰۰ دقيقه فيلم كوتاه در دانشگاه
انجمن  سينماي  جوانان  ايران  و مركز سينماي  نهاد نمايندگي  مقام  معظم  رهبري  در دانشگاهها با امضاي  توافقنامه اي  زمينه  توليد ۴۰۰ دقيقه  فيلم  كوتاه  را فراهم  كردند.
به  گزارش  روابط عمومي  انجمن  سينماي  جوانان  اين  توافق  براي گسترش  و حمايت  از جريان  فيلمسازي  كوتاه  و توسعه  فعاليتهاي  سينمايي صورت  گرفته  است  و پيرو آن تعدادي  فيلم  كوتاه  با مدت  زمان  حداكثر ۲۰دقيقه  و در مجموع  ۴۰۰ دقيقه  با محور دانشگاهها و با موضوعات  مذهبي  آئيني  و فرهنگي  ساخته  خواهد شد.
علاقه مندان  براي  استفاده  از اين  فرصت  و امكان  فيلم سازي  مي  توانند فيلم نامه هاي  مرتبط با موضوع  مورد توافق  را به  انضمام  خلاصه  طرح، به دفتر توليد انجمن  سينماي  جوانان  واقع  در تهران ، خيابان  گاندي، خيابان  نوزدهم تحويل دهند.

«ديويد كاپرفيلد» در فيلمخانه
ششمين فيلم از چهل و هشتمين دوره برنامه هاي فيلمخانه ملي ايران به اكران فيلم «ديويد كاپرفيلد» اختصاص يافته است.روابط عمومي معاونت امور سينمايي گزارش داد: براساس اعلام فيلمخانه ملي ايران، روز سه شنبه ۳۱ تيرماه در ادامه برنامه دوره چهل و هشتم فيلمخانه ملي ايران فيلم «ديويد كاپرفيلد» ساخته دلبرت مان (محصول ۱۹۷۱) با بازي پاملا فرانكلين، سوزان هامپشاير، لارنس اليويه و اميل ويليامز در سينما صحرا ساعت۳۰/۱۸ به نمايش درمي آيد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


روزنامك
يادگار
۲۲ ژوئيه سال ۱۹۵۲ ( ۳۱ تير ماه ۱۳۳۱ ) روز شادي ايرانيان به خاطر پيروزي سياسي در سي ام تير و بازگرداندن دكتر مصدق به نخست وزيري بود و در سراسر كشور جشن و مراسم شادمانه برگزار شد. در همين روز دكتر مصدق دستور داد كه به اتهام تيراندازي به مردم در سي ام تير ماه، سرلشكر كوپال رئيس شهرباني، سرلشكر گرزن رئيس ستاد ارتش و سرلشكر علوي مقدم فرماندار نظامي تهران از كار بركنار و تسليم دستگاه قضايي شوند . تعقيب قضائي اينان و ساير متهمان به تيراندازي به مردم كه چيزي جز دمكراسي و حكومت قانون نمي خواستند از روز بعد آغاز شد، ولي براندازي ۲۸ مرداد آنان را از مجازات رهانيد.
ماندگار
پال جوليوس بارون فن رويتر موسس خبرگزاري رويترز و مرد زرنگ قرن ۱۹ در اين روز (۲۱ ژوئيه ۱۸۱۶) در آلمان به دنيا آمد. پدرش از روحانيون يهودي آلمان بود.رويتر در جواني، نخست كارمند بانك بود و سپس در برلن به كار نشر كتاب پرداخت و در سال ۱۸۴۴ در ۲۸ سالگي دين و نام خود را تغيير داد ؛ مسيحي شد و به جوليوس رويتر موسوم گرديد. نام قبلي او اسرائيل بيريوسفات بود. در جريان انقلابات سال ۱۸۴۸اروپا به پاريس رفت و در آنجا به ترجمه مقالات روزنامه هاي فرانسه و ارسال اين ترجمه ها براي چاپ در روزنامه هاي آلمان پرداخت و از اين راه به درآمد و شهرت رسيد و در عين حال متوجه مشكل ارسال مطلب شد و فكر ايجاد خبرگزاري و كشيدن خط تلگراف به سرش آمد .
وي در اين زمينه به مطالعات بيشتر دست زد و سرانجام به  سال ۱۸۴۹ يك سرويس ارسال خبر بازار (اقتصادي) با كبوتر نامه بر و بعدا تلگراف ميان آخن آلمان و بروكسل (بلژيك) ايجاد كرد. پيش از او سه خبرگزاري در جهان فعاليت داشتند: هاواس در فرانسه ، كنتيننتال ( وولف ) در آلمان و خبرگزاري كه بعدا آسوشيتدپرس از آن به وجود آمد. در آمريكا ، ولي خبرگزاري جوليوس رويتر تخصصي بود و عمدتا اخبار اقتصادي را تهيه و نه تنها براي جرايد بلكه افراد، بانكها، بازرگانان و شركتها مي فرستاد. رويتر كه به حد كمال زرنگي و جاه طلبي داشت ، انگلستان را كه يك امپراتوري پهناور و مقتدر بود بهترين نقطه براي پيشرفت خود تشخيص داد و در ۱۸۵۱ به اين كشور مهاجرت كرد و در آنجا دفتر رويترز را باز كرد و اخبار سهام را هم بر مطالب ارسالي اش افزود. روزنامه انگليسي مورنينگ ادورتايزر نخستين مشترك او بود كه به تدريج ساير جرايد هم مشترك شدند. سعي رويتر در نزديك شدن به مقامات انگليسي و گرفتن امتياز خطوط تلگرافي در قلمرو اين امپراتوري بود . با همين فكر در لندن كمپاني تلگراف را داير كرد و به تابعيت انگلستان درآمد. او به زودي مورد توجه ملكه و نخست وزيران وقت قرار گرفت و خبرگزاري خود را دربست اختصاص به تبليغ و پيشبرد سياست هاي انگلستان داد . در اين زمان ، وي يك چيز كم داشت و آن يك لقب اشرافي بود ، زيرا با اين لقب در كشورهاي تحت نفوذ انگلستان مي توانست آسانتر امتياز اقتصادي به دست آورد.با اين فكر، از يكي از دوك هاي انگليسي خواست كه به او لقب بارون بدهد و با اصرار زياد موفق شد اين لقب را به دست آورد و بر اسم طولاني اش بيفزايد.
اولين قرباني اين لقب دولت ناآگاه ايران بود كه رويتر موفق شد از آن امتياز كشيدن خط تلگراف بگيرد. چون دولت انگلستان خود در نظر داشت كه خط تلگراف هند به اروپا را از خاك ايران بگذراند و خط تلگراف بغداد را به تهران متصل و از تهران به بوشهر برساند و امور اين خطوط و تلگرافخانه ها را در دست داشته باشد، رويتر با گذاردن منت بر اين دولت كنار رفت تا در عوض بعدا بتواند با كمك انگلستان امتياز بزرگتري از ايران بگيرد. بنابراين، جوليوس به خاطر نفس خبر مديريت خبرگزاري رويترز را به دست نداشت؛ از خبرگزاري به صورت پلكان ترقي شخصي استفاده مي كرد. حركت بعدي جوليوس رويتر گرفتن امتياز كشيدن خط آهن رشت به تهران و از اينجا به خليج فارس بود. نخست با بازي در كلمات و جملات اين قرارداد، استخراج معادن طرفين خط (بدون اشاره به طول حريم) به استثناي معادن طلا و نقره را هم بر قرارداد اضافه كرد. وي بعدا امتياز بهره برداري از جنگل ها و آبهاي ايران را هم به دست آورد.
برخي از مورخاني كه تاريخ ايران در عهد قاجار را تاليف كرده اند؛ عنوان قرارداد دولت وقت ايران با بارون رويتر را قرارداد خريد ايران نوشته اند. بايد توجه داشت تا زماني كه كار تهيه و توزيع اخبار سطح جهان در انحصار چهار - پنج خبرگزاري و شبكه تلويزيوني مشخص باشد، مردم در جريان حقايق گيتي قرار نخواهند گرفت و در گمراهي و بي اطلاعي باقي خواهندماند.نزديك به چهار دهه است كه تاسيس يك خبرگزاري بزرگ از سوي كشورهاي غير متعهد براي مردمشان يك آرزو بوده است ولي هنوز كار به جايي نرسيده است. در دهه ۱۹۶۰ نگارنده (دكتر نوشيروان كيهاني زاده) طرح جامع و طرز كار خبرگزاري كشورهاي غير متعهد را به زبان انگليسي تهيه و به كنفرانس سران اين ممالك فرستاد و بعدا اين طرح به همان زبان به صورت يك كتاب انتشار يافت ولي تاكنون براي حل اين مسئله مهم و ضروري اقدامي جدي صورت نگرفته است.
منبع مطالب دوبخش بالا: WWW.IRANIANSHISTORYONTHISDAY.COM
روزگار
آسوشيتدپرس، خبرگزاري آمريكا ، در خبري كه ساعت ۷ و ۵ دقيقه بعد از ظهر يكشنبه به وقت نيويورك از بغداد در باره مرگ دو نظامي ديگر امريكايي فايل كرده بود از نظاميان امريكا و انگلستان در عراق به عنوان نيروهاي بين المللي ياد كرده بود كه قبلاً سابقه نداشت . رسانه هاي غرب هنوز براي اين نيروها عنوان واحدي انتخاب نكرده اند. مقامات دولتي آمريكا اين نظاميان را نيروهاي ائتلاف و كانالهاي تلويزيوني داخلي اين كشور نيروهاي آزاديبخش عراق خطاب مي كنند . در برابر تلويزيون آلمان (دويچه وله) حتي در بخش زبان انگليسي خود آنها را نيروهاي اشغالگر مي خواند.
پرسش پزشكي
از دكتر تيم جانسون مشاور پزشكي شبكه تلويزيوني اي.بي.سي سئوال شده كه اگر سينوزيت را بدون درمان رها كنيم چه خواهد شد و او پاسخ داده است كه خلط جمع شده در محل انسداد نه تنها باعث رشد ميكرب ها مي شود بلكه توليد عفونت مي كند و ممكن است وارد جريان خون شود كه خطرناك است.

داستانك
اشتها
تنها چيزي كه مرد هميشه از آن لذت مي برد خوردن بود. خوردن انواع غذاهاي خوشمزه و شيريني جات. بستني ها براي او بزرگترين تفريح بود.
اطرافيان همه او را از خوردن زياد منع مي كردند ولي آن روز هيچ كس به او نمي گفت نخورد و عجيب آن كه خود او هم هيچ اشتهايي نداشت. دهانش باز نمي شد. با اينكه غذا را خودش سفارش داده بود، ميلي به خوردن آن نداشت.
راه گلويش بسته شده بود. سعي كرد چند قاشقي بخورد اما حالت تهوع داشت. غذاهاي روي ميز او را به خود دعوت مي كردند و انگار مي خواستند خاطره خوبي از خود به جا بگذارند. اما مرد اعدامي پيش از اعدام حتي نتوانست جرعه اي آب بنوشد.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
صداي پارس سگ
چاتانوگا: ديروز دو مأمور پليس در آمريكا، يك خودرو سواري را به دليل نقص فني در سيستم روشنايي، متوقف كردند. آنها پس از بررسي مدارك راننده متوجه شدند كه گواهينامه وي فاقد اعتبار است و او تحت تأثير مشروبات الكلي رانندگي كرده است، اما هنگامي كه مأموران قصد داشتند به راننده متخلف دستبند بزنند وي پا به فرار گذاشت و در جنگل هاي اطراف پنهان شد. در همين حال يكي از مأموران خطاب به مجرم فراري گفت: اگر از داخل جنگل بيرون نيايي، سگ پليس را آزاد خواهم كرد.
مأمور مذكور بلافاصله پس از اين تهديد شروع به تقليد صداي سگ كرد و مجرم نيز كه تصور كرده بود سگ پليس او را گاز خواهد گرفت از محل اختفاي خود بيرون آمد و خود را تسليم مأموران كرد.
وي پس از اينكه به داخل خودرو پليس رفت، تازه متوجه شد كه سگي در كار نبود بلكه يكي از مأموران صداي پارس سگ را تقليد كرده است.
دنداني كه روي دست ماند
سان فرانسيسكو: ۱۰ روز قبل، يكي از دندانهاي الويس پريسلي، خواننده مشهور  آمريكايي به مزايده گذاشته شد و قيمت پايه آن ۱۰۰ هزار دلار تعيين شد.
در ۴۸ ساعت اول اين مزايده، بيش از ۱۶۱ هزار كاربر اينترنت به سايت مزايده مراجعه كردند و قيمت هايي چون ۲ ميليون دلار را براي خريد اين دندان پيشنهاد كردند. اما هيچيك از اين پيشنهادهاي واقعي نبود و ديروز كه زمان اين مزايده به پايان رسيد، حتي يك نفر نيز حاضر نشد به قيمت پايه، دندان پريسلي را خريداري كند.
مزايده دفترچه كندي
نيويورك: دفترچه يادداشت هاي شخصي جان.اف كندي رئيس جمهور اسبق آمريكا به ارزش ۲۲۵۰۰ دلار در جريان يك مزايده به فروش رسيد. كندي در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال ۱۹۶۰، از اين دفترچه براي ثبت يادداشت هاي شخصي خود استفاده مي كرد. اين دفترچه ۲۲ صفحه دارد.
فرار از صف پمپ بنزين
هراره: دو مرده شوي زيمبابوه اي به جرم اجاره دادن اجساد مردگان در دادگاه محاكمه خواهند شد. اين دو مرده شوي، اجساد متوفيان را به رانندگان وسايل نقليه براي يك ساعت اجاره مي دادند و پول خوبي به جيب مي زدند.
چند ماهي است كه كشور زيمبابوه با كمبود شديد بنزين مواجه است و در مقابل پمپ بنزين ها، صف هاي طولاني خودرو به چشم مي خورد. اگر راننده اي داخل خودرو خود، جسد حمل كند مي تواند بدون صف بنزين بزند. به همين دليل رانندگان با اجاره تابوت از دو مرده شوي كه داخل آن جسد قرار داشت به راحتي به جايگاههاي سوخت گيري مراجعه كرده و باك بنزين خودروشان را پر مي كردند.
عمر طولاني
سان فرانسيسكو: امروزه اگر از مردم سئوال شود، حداكثر عمر انسان عادي چند سال است، كمتر كسي به عدد ۱۰۰ اشاره مي كند اما برخي از دانشمندان معتقدند در آينده اي نه چندان دور انسانها مي توانند چند صد سال عمر كنند. آنها مي گويند، تغييرات در سلول ها و ژنها، انسان را قادر خواهد ساخت ۱۸۰ سال عمر كند و شايد در سال ۲۰۷۵، انسانها بتوانند ۲۰۰ ، ۳۰۰ و حتي ۵۰۰ سال عمر كنند.
به خاطر مادر
واشنگتن: يك بوكسور سنگين وزن آمريكايي براي اينكه هزينه مراسم دفن و ترحيم مادرش را تأمين كند جان خود را از دست داد. مادر اين بوكسور روز گذشته از دنيا رفت اما چون وي پول لازم براي انجام مراسم دفن و ترحيم مادر را در اختيار نداشت تصميم گرفت در داخل رينگ با يك بوكسور سنگين وزن ديگر مبارزه كند تا در پايان اين مبارزه، مبلغ قابل توجهي دريافت نمايد.
اما متأسفانه در ثانيه هاي پاياني راند اول اين مبارزه، مشت محكم حريف به سر وي اصابت كرد و ۱۰ ثانيه بعد، او نقش بر زمين شد و جان باخت.
سرقت دايناسور ۱۱۰ ميليون ساله
سيدني: پليس استراليا به دنبال سارقاني است كه اسكلت يك دايناسور
۱۱۰ ميليون ساله را از يكي از موزه هاي اين كشور به سرقت برده اند.
اين سرقت از موزه نيوكاسل واقع در ۱۲۰ كيلومتري شمال شهر سيدني صورت گرفته است. اسكلت سرقت شده ۶۰ سانتيمتر طول داشت و مانند آن تنها ۵ اسكلت ديگر در جهان وجود دارد. مسئولان موزه نيوكاسل اين اسكلت را از موزه اي در چين به امانت گرفته بودند و به فردي كه اين دايناسور را به موزه بازگرداند، ۳۲۵۰ دلار مژدگاني پرداخت خواهند كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و۲۳دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: مراسم افتتاحيه نگارخانه همراه با نمايش آثار نقاشي ه
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: مراسم افتتاحيه نگارخانه همراه با نمايش آثار نقاشي هنرمندان برجسته ايران/ ۳۱ تير از ساعت ۱۸ تا ۲۰/ بازديد از نمايشگاه از اول تا ۲۰ مرداد/ بلوار كشاورز، روبروي پارك لاله، نبش خيابان ۱۶ آذر/ تلفن: ۸۹۶۲۹۰۱
* نگارخانه مدرسه: نمايشگاه نقاشي گروه باميان/ تا دوم مرداد/ شريعتي، نرسيده به سيدخندان، پارك هلال احمر/ تلفن: ۵-۸۵۰۵۵۱۳
* گالري لاله: نمايشگاه نقاشي پروين فرزام باعنوان «فروزان»/ از نهم مرداد/ خيابان فاطمي، ضلع شمالي پارك لاله/ تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
* موزه شهدا: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان/ تا هفتم مرداد/ خيابان جمهوري اسلامي، بابي ساندز/ از ساعت ۱۶ تا ۲۰

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |