سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۴ - July . 22, 2003
عابران پياده در تنگناي عبور
دست اندركاران ساخت و سازهاي جديد در بسياري از خيابان هاي تهران حقوق عابران پياده را ناديده گرفته اند
005330.jpg
گذرگاهها در شهرهاي امروزي از دو بخش، گذرگاه خودرو و محل عبور عابران پياده تشكيل شده است، اما در بسياري از شهرها، تعادل رفت و آمد به زيان پياده ها به هم خورده و عرصه عبور و مرور به صورت روزافزون براي عابران پياده هر روز تنگ تر مي شود.
بي اغراق كلان شهر تهران را بايد در رديف همين شهرها قرار بدهيم. مشاهده وضعيت بعضي از پياده روهاي شهر نشان مي دهد كه ساخت و سازهاي جديد تا چه اندازه نسبت به حقوق عابران پياده كم توجهي كرده اند.بارها شنيده ايم كه ماشين براي رفاه انسان آمده است نه اينكه رفاه انسان را ضايع كند.
تاكنون هميشه برايم سئوال برانگيز بود كه چرا گروهي از مردم به جاي عبور مطمئن از پياده روهاي شهر از خيابانها و كوچه ها مي  گذرند و با اين كارشان اولاً خود را به خطر مي اندازند ثانيا ترافيك شهر را هم مختل و كند مي كنند. گر چه فرصت پرس و جو از عابران به دست نيامد اما شاهد عيني و روزانه و ملاحظه دقيق تر پياده روها پاسخ سئوال هميشگي مرا روشن كرد .اجازه بدهيد وضعيت فعلي بعضي از پياده روهاي طرفين كوچه ها و خيابان ها را برايتان آن طور كه ديده ام بنويسم گرچه بررسي من محدود به چند تا كوچه و خيابان است كه به محله ما محدود مي شود، اما يقين بدانيد اگر اين علت يابي به كل شهر تعميم يابد دهها علت ديگر نيز بدست مي آيد.
حالا وضع خيلي از پياده رو ها را آن طور كه ديدم نيك بنگريد.
* سطح بعضي از پياده روهاي فضاي سبز به گونه اي تعبيه شده كه اصل پياده رو، پنهان شده است.
* بخش عمده اي از سطح پياده روها به اشغال بعضي مغازه داران درآمده ،انگار در ملك خودشان دارند كاسبي مي كنند.
* برخي از پياده روهاي مقابل منازل هميشه خيس و پر آب است و عبور از آن صلاح نمي باشد.
* برخي پياده روها باريك است يا باريكش كرده اند كه نمي شود از آن راحت عبور كرد. در بعضي مناطق، متأسفانه دست اندركاران ساخت و ساز در نهايت بي انصافي، حقوق عابران پياده را زير پا گذاشته اند.
* در برخي پياده روها جدول كناري تخريب شده است.
عمده ترين مشكل پياده روها ي ما اينست كه سازمان هاي مختلف مي آيند راحت آن را مي كنند تا كارهاي خودشان را انجام دهند. مدتها پياده روها به همان صورت پر از خاك و خل مي ماند تا بيايند حفاري را پر كنند. تا آنجا كه ديده ام اين نوع خاكبرداري و حفاري مثل قصه هاي هزار ويك شب تمامي ندارد!
بعضي پياده روها و جوي هاي كنار آن هنوز ساخته نشده. اين فقره را هم اگر خواستيد مي توانيد در بعضي نقاط بالاي شهر مشاهده كنيد. بايد قوانين بر پياده روها حاكم شود. چرا ما بايد در آغاز هزاره سوم هنوز مشكل پياده رو داشته باشيم و دل بسوزانيم و اما چون هيچ چيز دلنشين تر از داوري عادلانه  نيست اجازه بدهيد اين نكته را هم بگويم هر كجا كسي از وسط كوچه و خيابان مي گذرد و به خط كشي عابر پياده هم كاري ندارد.
معني آن اين نيست كه پياده رو مناسب گير نياورده يا نيست. خير پياده رو سالم مرتب و بي عيب هم فراوان است.
چه بهتر كه در تمامي خيابان ها حقوق عابر پياده حفظ شود.
حسينعلي مكوندي

نكاتي پيرامون؛
راههاي نگهداري و تعمير كولرهاي آبي
005305.jpg
با فرا رسيدن فصل تابستان و گرما و استفاده ميليونها خانوار در سراسر كشور از كولرهاي آبي، پيرامون سرويس و نگهداري و استفاده بهينه از اين دستگاه نكاتي را يادآور مي شوم:
در وهله اول توجه داشته باشيد اتصالات الكتريكي برق كولرهاي آبي توسط افراد متخصص و آگاه به اين رشته، كنترل و بازديد شوند و هرگز انجام اينگونه كارها را به افراد عادي و كم تجربه محول نكنيد كه خطرات جبران ناپذير در برخواهد داشت.
- پوشال هاي كولر در كاركرد آنها نقش بسيار مهمي دارند. هر سال پوشال مرغوب و با كيفيت را با توجه به اندازه كولر از طريق نمايندگي هاي كارخانه سازنده يا مراكز فروش قطعات كولر معتبر تهيه و آنها را تعويض نماييد.
- قبل از نصب پوشالها، كركره هاي كولر را از رسوبات و گرد و غبار با برس سيمي تميز كنيد.
- هر سال قبل از روشن كردن كولر الكتروموتور آن را بازديد و پيشنهاد مي شود هر دو سال يك بار الكتروموتور آن را براي بازديد قطعات مختلف نزد تعميركار الكتروموتور ببريد. اين كار باعث مي شود، تا در اوج فصل گرما از سوختن الكتروموتور جلوگيري به عمل آيد.
- در كولرهاي آبي، آب توسط پمپ به پوشالها مي رسد و بايد پمپ عاري از هرگونه ناخالصي همچون تكه هاي پوشال و رسوبات باشد. پمپ كولر را از تشتك آن خارج كرده و رسوبات روي شفت و بدنه را كاملاً تميز كرده وحركت آزادانه شفت در روي پمپ را كنترل نماييد.
- چرخ بادبزن كولر را هر سال با آب ولرم شستشو داده تا گرد و غبار و رسوبات روي پره هاي آن تميز گردد. توجه داشته باشيد در صورتي رسوبات روي پره هاي چرخ بادبزن زياد شود از كارايي كولر كاسته شده و در نهايت باعث سوختن الكتروموتور آن خواهد شد.
- حركت آزادانه شفت چرخ بادبزن در داخل ياتاقانهاي كولر را كنترل كرده و از محل تعبيه شده روي ياتاقانها ،آنها را روغنكاري كنيد.
- جهت انتقال نيروي الكتروموتور به چرخ بادبزن از تسمه استفاده شده است، براي بازديد يا تعويض تسمه كولر ابتدا با آچار رينگي يا تخت مناسب مهره هاي پايه الكتروموتور را شل كرده با فشار دست الكتروموتور يا پايه را كمي به سمت دهانه خروجي كولر هدايت كرده سپس به آرامي تسمه را از روي پولي و فلكه خارج كنيد. براي جا انداختن، مجدداً تسمه مناسب را بين شيارهاي پولي و فلكه قرار داده، با نيروي دست الكتروموتور با پايه را به سمت مخالف دهانه خروجي كولر هدايت نماييد و مجدداً با آچار مهره هاي پايه الكتروموتور را محكم كنيد.
- رسوبات و گرد و غبار داخل تشك كولر را با دقت تميز كرده و آن را براي بهره برداري آماده كنيد.
- شير فلكه آب ورودي به كولر را باز نموده و اتصالات لوله كشي آن را از محل شير فلكه تا شناور كنترل كنيدتا نشتي نداشته باشند. در صورت نياز اتصالات فرسوده را تعويض و نو كنيد.
- شناور يا فلوتر كولر را بازديد نموده و در صورت نياز آن را تعويض كنيد. توجه داشته باشيد شير شناور را به گونه اي تنظيم نماييد كه هنگامي كه سطح آب تشتك به ارتفاع ۵/۱ سانتيمتر به زير سر ريز رسيد، جريان آب به تشتك را قطع كند.
موارد ايمني
- قبل از شروع كار سرويس تابستاني كولر آبي در صورتي كه كولر فيوز اختصاصي دارد آن را باز كرده و در نزد خود نگه داريد و اگر كولر فيوز اختصاصي ندارد فيوز اصلي كنتور برق ساختمان را از مدار خارج كنيد و اطمينان حاصل كنيد هنگام كار با كولر جريان برق روي آن قطع مي باشد.
- اگر با سيستم برق كولر آشنايي نداريد از يك متخصص كمك بخواهيد.
- پس از اتمام كار و روشن كردن كولر با شنيدن هر گونه صداي غيرعادي سريعاً كليد كولر را خاموش كنبد.
- با دست خيس و مرطوب كليد كولر را جهت روشن ياخاموش كردن لمس نكنيد.
حميد دارابي، كارشناس تحقيقات و آموزش فني

شهر زيباي رودسر نيازمند توجه بيشتر است
در دامنه شمالي البرز مغرور و در كمربند سبز حاشيه جنوبي خزر، در حدود ۵۰ درجه طول و ۳۷ درجه عرض جغرافيايي، شهرستان رودسر با وسعت حدود ۱۹۰۰ كيلومتر مربع، قرار دارد كه با شروع فصل گرما و فراغت هاي شغلي، پذيراي ميهمانان تابستاني مي گردد كه متأسفانه به دليل امكانات رفاهي كم شهرستان همچون جاده هاي فرسوده وكم ظرفيت، نبود ترمينال، هتل و مهمانپذير و عدم وجود امكانات ورزشي در ساحل، مسافران بارنگشوده، عازم مناطق ديگر مي شوند.
ساحل رودسر كه دور زماني بندر مهم منطقه محسوب مي شد، هم اكنون به دور از چشم دلسوزان محيط زيست، مظلومانه بار افزايش قابل توجه زباله هاي شهري و خانگي را بر سينه مي كشد كه رفته رفته بقاياي سينه سبز آنرا نابود مي كند و اين آلودگي از كناره سواحل به رودخانه هاي مركزي شهر نيز، سرايت نموده است به طوري كه دفع مواد زائد شهر، خود به تنهايي، بهبود فضاي سبز از طريق كاشت گياهان و مراقبتهاي باغباني و لايروبي رودخانه هاي رو به نابودي را تحت شعاع، قرار داده است. با وجودي كه ساحل با تلاش شبانه روزي شهرداري و شوراي شهر، وضعيت مناسب تري نسبت به سالهاي گذشته يافته، هنوز كمبودهاي فراواني دارد كه با امكانات بالقوه اين منطقه بي نظير و همكاري صميمانه مردم و لطف بيشتري از سوي مسئولين اجراي طرح هاي مناسب با وضعيت اقليمي منطقه همچون در يك محيط پاكيزه و عاري از آلاينده هاي گوناگون، امري بديهي به نظر مي رسد.
از آنجا كه درآمد سالانه شهرداري رودسر، بسيار اندك و منبع عمده درآمدزاي اين شهر، ناشي از اقتصاد كشاورزي سنتي است كه پاسخگوي نياز شهر نمي باشد، محوري ترين هدف دست اندركاران اداره شهر، رونق بخش اقتصادي از طريق زمينه هاي ديگري چون جذب توريست، شيلات، كشاورزي پيشرفته و دامپروري مي باشد كه با توجه به وجود پتانسيل بالاي طبيعي منطقه، نظير چشمه هاي آب معدني سجيران، مناطق سرسبز و سياحتي سرولات و سفيدآب رحيم آباد و اشكورات و با جذب مشاركت هاي مردمي و تشويق سرمايه گذاري خصوصي در مواردي مثل خدمات عمراني و كارخانجات توليدي، تكثير و پرورش آبزيان و تورهاي مسافرتي، امكان توسعه همه جانبه اي دارد كه از اين رهگذر، سطح تجارت منطقه نيز، افزايش چشمگيري خواهد داشت.
از سوي ديگر، عدم وجود امكانات پايه اي فرهنگي و هنري همچون سينماي مطلوب و مناسب، كانون هاي هنري متعدد و سالن شايسته براي ارائه خدمات مذكور، معضلي است كه برخي از آنها با ايجاد «مراكز آموزش عالي و علوم دانشگاهي» بهبود خواهند يافت و تأسيس دانشگاه كه به صورت يك آرزوي ديرينه براي ساكنين رودسر، شده است به اغلب نارسايي هاي فرهنگي، پايان خواهد داد و با توجه بيشتر مسندنشينان به مطالبات ايشان، آنان را از عمق دلمردگي و روزمره گي به سوي پويايي و خلاقيت، خواهد كشاند. ضعف شديد صنعت و علوم تكنولوژي در اين شهر كه به نوعي به نبود دانشگاه، وابسته است، زندگي به روز در عصر ارتباطات را در رودسر، ناممكن مي سازد چنانكه دلزدگي و گريز هزاران فارغ التحصيل بيكار از اين شهر به دليل عدم وجود امكانات شغلي، مسئله اي است كه توجه و تلاش بيشتر نماينده ملي شهرستان را مي طلبد.
اميد است در سايه حمايتها و همكاري صميمانه همه دولتمردان، بويژه مسئولين سازمان برنامه و بودجه، نماينده شهرستان در مجلس و همه اشخاص و ارگانهاي حبيب ملت، كاستي ها و معضلات عديده اين شهر مظلوم، برطرف شود.
شهروند رودسري

از ميان نامه ها و پيام ها
خسارات قطع برق
از يك هفته پيش، برق در خيابان ديباجي جنوبي واقع در محله قلهك تهران به طور متناوب، حتي ۵ بار در شبانه روز قطع مي شود و بر اثر اين نوسان و قطع مكرر نيروي برق تاكنون خسارات سنگيني به اهالي وارد شده است. تقاضا داريم وزارت نيرو و سازمان برق منطقه اي تهران، بررسي ها و تدابير لازم را براي جلوگيري از قطع برق در اين خيابان به كار گيرند.
جمعي از اهالي خيابان ديباجي- قلهك
كاهش و تبعيض
چندي است كه، وضعيت استخدامي و مزاياي كاركنان جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، مشابه و همطراز آئين نامه هاي استخدامي بانكها شده است. اما نه تنها در عمل اين همطرازي انجام نشده است، بلكه امسال با كاهش حق ثابت اضافه كاري پرسنل از ۱۲۰ ساعت به ۷۵ ساعت، گام ديگري در كاهش دريافتي كاركنان برداشته شده است. اما، شگفتي اينجاست كه در بعضي رده هاي شغلي تا ۳۵ درصد به فوق العاده شغل اضافه شده است! به هرحال روا نيست در تشكيلاتي كه كاركنان آن بايد با انگيزه هاي قوي، به هنگام مصائب طبيعي و حوادث، به كمك هم نوعان خود بشتابند اين قبيل كاستي ها و تبعيض هاي چشمگير وجود داشته باشد. اجراي عدالت و رفع تبعيض در هر شرايطي موجب رضايت كاركنان و افزايش بازدهي كار مي شود.
جمعي از كارمندان جمعيت هلال احمر- تهران
تحويل نداده است
شركت.... موتور كه در سمنان فعاليت دارد، با دريافت پول از متقاضيان موتورسيكلت ۲۰۰ سي سي، وعده كرده بود كه دو ماهه موتورها را تحويل بدهد، اكنون سه ماه گذشته، اما هنوز از انجام تعهد خبري نيست و اين خلف وعده سبب زيان خريداران شده است.
جمعي از خريداران
در انتظار عيدي و پاداش
متولد ۱۲۹۲ و از مؤسسين دانشكده پزشكي تبريز هستم. پس از ۳۰ سال خدمت، سالهاست كه بازنشسته شده ام، اما هنوز عيدي يا پاداش بازنشستگي كه به ديگر كارمندان بازنشسته پرداخت مي شود،  دريافت نكرده ام.
دكتر مهندس موسي ژام قره بيگلو
بخش توليد را تقويت كنيد
يكي از كارشناسان اقتصادي گفته است، بخشي از گراني ها ناشي از آن است كه براي جبران كسري بودجه دولت قيمت كالاها و خدمات ناگهان افزايش پيدا كرده است اگر اين تحليل درست باشد، پيشنهاد مي كنم، براي جبران كسري بودجه و حل مسايلي چون بيكاري، بايد بخش مولد كشور ازجمله فعاليت هاي صنعتي و كشاورزي تقويت شود. در حال حاضر وجه غالب فعاليت ها از آن بخش تجاري- دلالي است و اين به زيان اقتصاد كشور است.
ف- ج
قطع متناوب آب
در شهرك نفت واقع در انتهاي بزرگراه اشرفي اصفهاني ساكنان مواجه با قطع متناوب آب مي باشند. به نظر مي رسد كه با انجام اقدام اساسي مي توان اين مشكل را برطرف كرد.
جمعي از ساكنان شهرك نفت
تبليغات فريبا به جاي كيفيت!
بعضي از توليدكنندگان محصولات غذايي به ويژه پفك، به تبليغات غيرواقعي و اغواكننده روي آورده اند. ازجمله يكي از شركت ها توصيه مي كند كه با خريد محصولات آن شركت، ميليونر شويد! يعني با ارسال برچسب ها و قرعه كشي و غيره. محصولات غذايي اگر كيفيت داشته باشند نياز به اين همه تبليغات فريبا ندارند. مردم خود بهترين انتخابگر براي محصولات با كيفيت مي باشند.
فرحناز خانقاهي- تهران
خلف وعده يك شركت
يكي از شركت هاي توليدكننده موتورسيكلت، براي جذب مشتري پيشاپيش اعلام كرده بود كه، در موعد مقرر موتورسيكلت را نمره شده تحويل خريداران مي دهد. اما اين شركت كه محل فعاليت آن در تهران مي باشد، به تعهد خود عمل نكرده است و خريداران موتورسيكلت بين راهنمايي و رانندگي،  شركت توليدكننده و وزارت اقتصاد سرگردانند.
شكوري
دوندگي براي دريافت اوراق سهام
حدود ۹ سال پيش تعداد اندكي از سهام شركت... را توسط كارگزاري خبرگان سهام در داخل سالن سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، طبق اعلاميه خريد ،خريداري كردم. طبق قانون بايد بعد از ۴۸ ساعت و درنهايت يك هفته پس از خريد، برگ سهام به اينجانب تحويل مي شد، اما بعد از ۹ سال دوندگي هنوز هم موفق به دريافت برگ سهام خود نشده ام.
سيد فيروز مرتضوي
پيشنهاد براي تحويل كوپن
پيشنهاد مي كنم،  قبل از تحويل كوپن هاي جديد خانوار، نسبت به تأمين اقلام مربوط به حدود ۵۰ كوپن باقيمانده كه در دست مردم است، اقدام شود.
رضوي- تهران
تحقيق كنيد
در خيابان وليعصر- تقاطع ميرداماد- روبه روي شيرخوارگاه آمنه ۸ درخت چنار خشك شده است. ميزان تقريبي خسارات وارده، حداقل يك ميليون تومان مي باشد. بهتر است شهرداري منطقه درباره علت خشك شدن اين درختها تحقيق و نتيجه را اعلام كند.
كاميار تهراني
۵۰ توماني هاي تقلبي
اخيراً در چند مورد به اسكناس هاي ۵۰ توماني تقلبي برخوردم. اين اسكناس غيرواقعي را از نوع كاغذ آن به خوبي مي توان تشخيص داد. جا دارد، نسبت به شناسايي و حل اينگونه تخلفات اقدام شود.
كريم سليمي- تهران

ضرورت مراقبت از ميراث هاي تاريخي
حفظ ميراث هاي فرهنگي يك سرزمين به دو دليل مهم، لازم و ضروري است. نخست براي شناخت پيشينه و تحولات تاريخي يك كشور و مردم آن و دوم، براي حفظ يك سرمايه بزرگ ملي كه از پايه هاي اساسي صنعت گردشگري است. از جمله بناهاي تاريخي و باستاني كشور ما آتشكده محلات است كه با شماره ۳۱۱ به ثبت رسيده است. اين آتشكده در «نيم ور» واقع در ۱۰ كيلومتري محلات قرار دارد. اين ميراث فرهنگي از قدمت و ارزش تاريخي مهمي برخوردار است اما به علت قرار گرفتن، در جوار يك معدن سنگ در معرض تخريب قرار دارد. آمد و شد خودروهاي سنگين معدن، علاوه بر فشاري كه بر جاده وارد ساخته، اراضي كشاورزي را نيز دچار خسارات سنگيني كرده است.
به نظر مي رسد كه حفظ ميراث هاي فرهنگي، بخصوص وقتي در جوار طرح ها و پروژه هايي مثل معدن كاري قرار مي گيرند نيازمند ملاحظاتي است كه نبايد از نظر وزارت صنايع و معادن و سازمان ميراث فرهنگي دور بماند. اين اثر باستاني بيش از دو هزار سال قدمت دارد. گفته مي شود كه بودجه اي براي مرمت اين اثر اختصاص يافته و هزينه شده است كه نياز به بررسي بيشتر دارد.

تقاضاي ساكنان كوچه تنديس از آموزش و پرورش
اين كوچه ظرفيت مدرسه را ندارد
قرار است يك مدرسه راهنمايي پسرانه در خيابان آفريقا- كوچه تنديس پلاك ۲۳ در سال تحصيلي جديد داير شود.
در محدوده كوچه تنديس و خيابان آفريقا مدارس متعددي ازجمله؛ دبستان، راهنمايي و دبيرستان حضرت زهرا(ع)، پيش دانشگاهي محبوبه دانش، سروش سعات، سعيد، رويش، دكتر محمود افشار، هدف و مجتمع رازي و... وجود دارد. در اين كوچه بن بست همچنين ادارات و سازمانهاي متعددي نيز وجود دارند.
پارك خودروهاي كارمندان اين سازمانها در طول روز در كوچه در حال حاضر نيز فراتر از ظرفيت اين كوچه است و در ساعات روز، شاهد ترافيك سنگيني در كوچه تنديس مي باشيم. لذا،  اين كوچه به هيچ وجه ظرفيت، مؤسسه فرهنگي پرجمعيت مثل يك مدرسه راهنمايي را ندارد، بخصوص كه دانش آموزان يك مدرسه معمولاً بايد فضاي بيشتري براي ساعات تفريح خود داشته باشند.
عليهذا با توجه به مطالب پيش گفته، مكان مزبور براي تأسيس مدرسه مناسب نبوده وما اهالي كوچه تنديس انتظار و تقاضا داريم كه مجوز تأسيس مدرسه راهنمايي در كوچه متراكم و پرترافيك تنديس صادر نشود. اين تدبير هم به نفع اولياء و مؤسسين مدرسه و دانش آموزان بوده و هم آسايش همسايگان را به هم نمي زند. بازديد حضوري مسئولان آموزش و پرورش به ويژه آموزش و پرورش منطقه ۳، صدق دلايل مطرح شده را بيشتر آشكار مي كند.
جمعي از ساكنان كوچه تنديس خيابان آفريقا

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |