چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۲۲- July, 30, 2003
فرمانده ستارگان جهان
جهانگير كوثري
003505.jpg

كارلوس كوئيروز پرتغالي به اتفاق «فرانسيسكو فيلهو» همشهري خود از معدود مربياني بودند كه توانستند در فوتبال پرتنش و پرجسارت انگليس دوام بياورند. نتيجه آنهمه پايداري منجر به آن شد تا رئال مادريد دست روي كارلوس كوئيروز بگذارد. هيچكس باور نداشت اين پرتغالي منضبط خيلي زود اعتماد فرگوس را در منچستر جلب كند و الكس نيز به بهترين شكل از دانش كوئيروز بهره برد. كمتر كسي از جريانات داخل منچستر يونايتد خبر داشت. بازيكنان در اولدترافورد خوب مي دانستند كه سرآلكس بدون مشورت با كوئيروز كوچكترين حركتي انجام نمي دهد و او بود كه در تعويض ها بهترين زمان را انتخاب مي كرد. رئال مادريد قبل از اينكه با دل بو سكه به فسخ قرارداد بپردازد براي انتخاب مربي خود با آلكس فرگوسن مشورت كرد و آلكس دست روي كوئيروز گذاشت. منچستر و مادريد سالهاست كه با يكديگر مراوده و مشاوره دارند و از اين تبادل افكار و تجربه نيز بسيار سودبردند. در اين مورد نيز مادريد روي تأكيد فرگوسن حساب كرد و كارلوس كوئيروز را برگزيد. كارلوس كوئيروز سي سال از عمر ورزشي اش را در آكادمي فدراسيون فوتبال فرانسه در «كليرفونتن» گذراند. او با نسل طلايي پرتغال در سالهاي ۱۹۸۹-۱۹۹۱ و همراه با فيگو روي كوستا و ژائوپنتو قهرمان جام جهاني جوانان شد. كوئيروز در سال ۱۹۵۳ در شهر «تامپلولا» در كشور موزامبيك بدنيا آمد. در سال ۱۹۷۰ و هنگامي كه ۱۷ سال داشت به پرتغال رفت و دوران بازيگريش را در پرتغال گذراند و سپس كلاس هاي مربيگري را يك به يك پشت سرگذاشت و در تمام كلاس هاي بالاي مديريت درفوتبال شركت كرد. كوئيروز مدرك دانشگاهي خود را به فوتبال منگنه كرد و حتي يك روزش را براي آموختن از دست نداد.
كوئيروز در سال ۱۹۹۱ با تيم جوانان پرتغال و در سال ۱۹۹۴ در مسابقات جام جهاني با تيم بزرگسالان اين كشور به افتخارات بزرگي رسيد و سپس به اسپورتينگ ليسبون رفت و يك سالي را هم با دستمزد بالا در امارات گذراند. كوئيروز پس از امارات سر از آمريكا در آورد و در تيم هاي نيويورك، نيوجرسي مترواستارز و بعد در ناگويا گرامپوس ايت ژاپن به مربيگري پرداخت و پس از كسب موفقيت هاي پيوسته در سال ۲۰۰۰ مربي تيم ملي فوتبال آفريقاي جنوبي شد و پس از يك وقفه دو ساله به انگلستان رفت.
كوئيروز در آفريقاي جنوبي به يك موفقيت بزرگ دست يافت و تيم ملي اين كشور را به مسابقات جام جهاني ۲۰۰۲ كره و ژاپن رهنمون كرد. كارلوس زماني كه نياز كشورش را حس كرد به عنوان مشاور دوسالي در خدمت فدراسيون فوتبال پرتغال بود و بلافاصله پيشنهاد كار كردن با فرگوسن بدست او رسيد.
«قبل از من آدچي ناكس، برايان كيد، استيومك لارن وجيم رايان در منچستر با فرگوسن كار كرده بودند با اين سابقه جواب من به آلكس مثبت بود. كار در منچستر يونايتد يكي از بزرگترين پرافتخارترين باشگاه هاي دنيا براي من يك افتخار بزرگ و موقعيت استثنايي بود كه دوست نداشتم آن را راحت از دست بدهم. رفتم و قرار دادم را امضا كردم و به سرخپوستان خوشامد گفتم.
سرآلكس فرگوسن درباره كوئيروز اينچنين مي گويد: شايد خيلي ها او را نشناسند، شايد اسم او را كمتر شنيده باشند اما كوئيروز يك مرد بزرگ است كه در كنار من منچستر را بارور كرد. او با دانش و آگاهي كه از فوتبال دارد، قادر است هر تيمي را در زماني كوتاه نجات دهد. روابط عمومي او با بازيكنان بي نظير است و تمريناتش به گونه اي است كه بازيكنان احساس خستگي نمي كنند و با دل و جان آن را انجام مي دهند. او ياغي ترين بازيكنان را چون موم نرم مي كند. در مقطعي كه «روي كين» در ايرلند با مك كارتي اختلاف پيدا كرده و دچار مسايل عصبي شده بود، هيچكس قادر نبود او را به راه آورد و اين كوئيروز بود كه از «كين» يك كاپيتان مقتدر ساخت و منچستر را نيز بازسازي كرد. كوئيروز روزهاي بهتري در پيش رو دارد و رئال مادريد بزرگترين و موفق آميزترين خريد خود را انجام داد.
... وسرانجام كوئيروز به رئال مادريد پيوست. شهر پرهياهويي كه با فوتبال مي خوابد و صبح با نام آن بيدار مي شود. پيوستن كوئيروز به تيمي كه پرافتخارترين تيم جهان است براي هركس يك آرزوست، اما انتظاراتي كه مردم ازاو دارند، ساده نخواهد بود. كوئيروز در گفت وگو با سايت ورزشي اسپانيا مجبور به اقرار بسياري از مسايل دروني رئال مادريد شد كه مي خوانيد.
003530.jpg

آقاي كوئيروز دستمزد جنابعالي براي پيوستن به رئال مادريد چقدر بود؟
- نمي توانم اين راز را فاش كنم.
راز؟ چه رازي؟ دستمزد تمام بازيكنان در اختيار مطبوعات است. ما رقم قرارداد «دل بوسكه» را نيز براي خوانندگان نوشته بوديم.
- پس بهتر است از مسئولين سئوال فرمائيد.
چه مشكلي پيش مي آيد
- يكي از مواد قرارداد من عدم اعلام رقم قرارداد است.
مادريد را چه اندازه مي شناسيد؟
- مادريد را يا رئال مادريد را؟
تيم فوتبال رئال مادريد را؟
- خيلي خوب. من تمام تيم هاي دنيا را مي شناسم.
اينجا تنها قهرماني مي خواهند
- من برنامه هاي خودم را به خورخه ارائه داده ام و طبق آن نيز كارم را انجام مي دهم. من نيز قهرماني را دوست دارم و از خواسته مردم نيز بي اطلاع نيستم. مي دانم رئال تيم بزرگي است حتي بزرگتر از منچستر يونايتد و بايرن مونيخ. رئال بايد قهرماني بخواهد، اين همه سرمايه گذاري و حمايت نبايد از بين برود. رئال تا به امروز نيز نشان داده است كه در قواره قهرماني اروپاست. من براي همين كار به مادريد آمده ام.
فيگو از شاگردان قديمي كوئيروز است؟
- بله
او را به خيلي از بازيكنان ترجيح مي دهيد؟
- بله
حتي به بكهام؟
- خير، هركدام از اين دو بازيكن در جاي خود بازي مي كنند و هركدام داراي شخصيت جداگانه اي هستند. من با بكهام هم چند سالي است كار مي كنم.
بكهام به مادريد پيشنهاد كوئيروز را داد؟
- تا آنجا كه من مي دانم خير، اما او هم در جريان اين انتقال بود. خب، فرگوسن بيشتر صحبت كرد و من كه سالهاست روي رئال مطالعه دارم.
رونالدو، زيدان، رائول، كارلوس، فيگو و بكهام با كوئيروز قهرمان ليگ اروپا مي شوند؟
- و بقيه بازيكنان كه براي من بسيار مهم اند و تلاشمان قهرماني خواهد بود. رئال مادريد مي تواند هميشه قهرمان باشد، اما در سطح اروپا اكثر تيم هاي باشگاهي رقيب رئال خواهند بود. من از تمام بازيكنانم به بهترين شكل استفاده خواهم كرد. بكهام مي تواند در كنار فيگو خواسته هاي مرا تكميل كند، فكر مي كنم از فيگو خوب استفاده نشده است او مي تواند نقش كليدي را در رئال بازي كند. مثل زيدان يا رائول و رونالدو در جهان فعلاً يكي است.
در واقع از رونالدو در كنار رائول استفاده خواهيد كرد؟
- اينان هر دو بازيكنان بزرگي به حساب مي آيند، من ۹ بازيكن ديگر هم دارم و ۱۱ بازيكن هم در كنار زمين. بايد شرايط را ديد و سپس تيم را آرايش داد.
سرخپوشان اولدترافورد از جمله بازيكنان ياغي اروپا به حساب مي آيند اين تعبير را قبول داريد؟
- كمي سخت است، اما تعداد بازيكنان عصبي در اولدترافورد خيلي كم است. بازيكن را بايد همه جانبه زير نظر داشت و عجولانه يك حركت عصبانيت او را جواب نداد. بلكه «روي كين» از نظر شما روزنامه نگاران بازيكن خاطي و بداخلاقي است، اما براي من او يك نجات دهنده واقعي است. من در دوراني كه او بي تابي مي كرد، بهترين موقعيت ها را براي بازسازي شخصيتش به او دادم.
زيدان، فيگو و رونالدو، خريدهاي بزرگ رئال بودند، آيا براي آوردن بكهام فلور نتينوپرز رئيس باشگاه رئال نيز موافق بود؟
- پيشنهاد اوليه از جانب پرزيدنت پرز بود. آنها به دنبال رونالدينهو نبودند، مطبوعات عنوان كردند. پرز معتقد است بكهام اگرچه محبوبيت رونالدو، فيگو و يا زيدان را ندارد، اما براي رئال مي تواند يك بازيكن بزرگ باشد. او راه روشني پيش روي دارد.
مي فرماييد پرز به دنبال بكهام بود؟
- بله، البته با پيشنهاد گروه فني و موافقت و مشورت من.
پس كوئيروز (شما) هم بي تأثير نبوديد؟
- حتماً اينطور است.
روي رونالدينهو چي؟
- او بازيكن بزرگ و محبوبي است و شهرتش بيش از توانايي هايش است شخصاً بكهام را ترجيح مي دهم. من رونالدو را دارم و آمدن رونالدينهو چندان در كليت و استراتژي تيم رئال تأثير نداشت.
فيگو پرتغالي است و شاگرد شما؟
- حالا ديگر همه مادريدي هستيم. از شرايط فعلي صحبت كنيد.
فيگو چگونه هافبكي است؟
- بازيساز، زيرك كه خيلي زود مي تواند يك مهاجم شود و تيم را در شرايط هجومي قرار دهد. او برخلاف آنچه مي گويند چندان در زمين آزاد نخواهد بود. ما براي او شرح وظايف داريم و كلي كارهاي ديگر.
و آخر اينكه كوئيروز در رئال مادريد چه مدت دوام مي آورد؟
- در آغاز راه هستيم. اجازه بدهيد لاليگا آغاز شود و بعد چوبه دار را آماده كنيد. حالا خيلي زود است.

داور نمونه كيست؟
003555.jpg
ليلا مصلح صدري- پيرلوييجي كولينا به ما مي گويد كه چطور مي توان يك داور نمونه بود.
۱- ابعاد رابطه و دوستي با بازيكنان
بازيكنان بايد بتوانند به داور، چگونگي داوري اش، مديريت مسابقه و همچنين تصميم گيري اش اطمينان كنند همگي در يك زمينه فعاليت مي كنيم، فقط نقشهايمان متفاوت است. مسلماً در زمين بازي مجبور به تصميم گيري عليه يك تيم يا بازيكن مي شويم ولي اين جزيي از مسئوليت ما است. اگر بتوانيم رابطه خوبي با بازيكنان برقرار كنيم، تصميم هايمان قابل قبول تر مي شود و بازي بهتري را رهبري خواهيم كرد.
۲-تهديدگر نباشيد
شما به عنوان داور بايد بازيكنان را درك كنيد، آنها در مقابل تصميمات شما عصباني مي شوند، فرياد مي زنند و شما بايد خود را براي هر گونه عكس العملي در مقابل تصميمات خود آماده سازيد. هيچ بازيكني را نخواهيد يافت كه عكس العملي در مقابل تصميمات داور نشان ندهد و شما بايد آن را درك كنيد. بعضي عكس العمل ها سطحي و زودگذر است و بعضي وقتها از حد معمولي خارج مي شود و شما بايد بدانيد كه چگونه با آن مقابله و مهار كنيد. تنها مسئله مهم اين است كه عكس العمل ها شما را تحت تأثير قرار ندهد.
۳-بازيكنان را بهتر بشناسيد
شما بايد بدانيد كه بازيكنان يك مسابقه چه كساني هستند و همه چيز را در مورد آنها بدانيد. چون بايد با هر كسي همانند خودش عمل كنيد. چه رونالدو، ديويد بكهام يا آلساندرونستا باشند. بايد همه چيز را در مورد آنها بدانيد. اما شما نمي توانيد در مورد هر كسي متفاوت با ديگران تصميم گيري كنيد چه بازيكني معروف باشد و يا بازيكني گمنام همگي در مقابل قوانين يكسان هستند.
۴-در تصميم گيري هاي خود شجاع باشيد
اگر داوري سه بازيكن را در مسابقه اي اخراج كند، تماشاچيان حتي اگر تصميمش درست و به جا باشد باز هم ايجاد اغتشاش مي كنند. به نظر  آنها ما داورها احتياج به توجه داريم ولي چنين نيست ما تصميم گيري هايمان را بر اساس قوانين مي كنيم نه براي جلب توجه و معروف شدن. بعضي وقتها تصميم گيري  بسيار سخت است و خيلي راحت تر هستيم كه هيچ تصميمي را نگيريم و آن كساني كه در چنين لحظاتي جرأت مي كنند و تصميم درست مي گيرند بهترين داورها هستند.
۵-هميشه آماده هر مسئله خارق العاده اي باشيد
در سراسر دنيا تمام بازيكنان روشهاي مختلف براي گمراه كردن شما دارند، در صورت آمادگي شما در مقابل هر مشكلي راه حلي را پيدا خواهيد كرد.
داوران بايد همه چيز را در مورد مسابقه اي كه داوري مي كنند، بدانند. اگر بازيكني روشي براي تقلب در بازي دارد شما بايد آن را از قبل بدانيد، چرا كه بعد از آن ديگر دير است. البته، همه تصميم گيري ها بايد در زمين انجام شود، نه قبل از مسابقه پس دانش همه چيز نيست.
۶-هميشه روح قانون را در نظر بگيريد
داوران هميشه بايد تابع قوانين مربوطه باشند. اما بعضي وقتها شما احتياج به درك موقعيت داريد. من داوري بازي را به عهده داشتم كه در آن يكي از بازيكنان بعد از ۹ ماه استراحت از جراحتي كه ديده بود برگشته بود و در آن بازي يك گل به ثمر رساند. او بسيار خوشحال بود و در نتيجه با شادي، پيراهن خود را درآورد و دور زمين شروع به دويدن نمود. قانون مي گويد كه من بايد به او كارت زرد بدهم ولي خوب من نتوانستم. من عكس العمل او را درك كردم و اين تنها يك تصميم گيري از روح قانون بود.
۷-تناسب اندام خود را حفظ كنيد
شما در تمام مدت بايد از نظر فيزيكي آمادگي داشته باشيد و تناسب اندام خود را حفظ كنيد. اين روزها مسابقات بسيار سريع انجام مي شوند و شما نمي توانيد دور از توپ حركت كنيد چرا كه هر لحظه ممكن است اتفاقي بيافتد و از چشمان شما دور بماند. در انتهاي بازي به اندازه ابتداي بازي بايد سرحال و در شرايط خوب باشيد، چرا كه خيلي از تصميم گيري هاي مهم در پايان بازي صورت مي گيرد و تناسب اندام براي رسيدن به اين نتيجه بسيار مهم است.
۸-هميشه در تمام زمينه ها روند صعودي داشته باشيد
پس از پايان بازي نبايد همه چيز را در زمين باقي گذاشته و از زمين خارج شويد. يك داور خوب بايد پس از پايان بازي براي بار ديگر از طريق ويديو بازي را مرور كند و چگونگي داوري خود را محك بزند. شما احتياج داريد كه داوري خود را آناليز نماييد و بتوانيد براي تصميم گيري هاي خود چه درست و چه غلط، دليلي پيدا كنيد. اگر مي خواهيد در امر داوري ترقي كنيد و سير صعودي داشته باشيد هيچ گاه به خود و نحوه داوريتان مغرور نشويد. هميشه فكر كنيد باز هم جاي ترقي وجود دارد و هنوز هم خيلي چيزهاست كه بايد ياد بگيريد .

سايه روشن ورزش
كاپيتان با تدبير
003525.jpg

معراج مژده- افشين پيرواني از جمله بازيكنان با فرهنگي است كه انصافاً  مثل او در فوتبال كم داشتيم. افشين در فوتبال ما داراي كلاس ديگري است. اخلاق، رفتار، انضباط، نظم در تمرينات، پرهيز از جنجال، عاشق خانواده و سربه زير.
اين ويژگي ها را در كمتر بازيكني سراغ داريم. افشين در تصميم گيريهاي زندگي ورزشي خود نيز احساسي عمل نمي  كند و بامنطق و سنجش كامل هدف خود را دنبال مي كند. افشين در مورد مسأله پيش آمده در پرسپوليس نيز با درايت و تدبير عمل كرد. نه به باشگاه پشت كرد، نه علي پروين را دور زد و نه اعمالش باعث هرج ومرج شد. او مرز ادب و احترام را حفظ كرد. با يگوويچ به بحث نشست،  با مديران باشگاه مباحثه كرد و با پروين نيز حرف زد تا از برايند تمام آنها بتواند حركتي در جهت سرو سامان بخشيدن به باشگاه انجام دهد. اگر بقيه بازيكنان نيز چون او فكر مي كردند شايد پرسپوليس امروز با مشكلات كمتري روبه رو بود. او حقيقتاً  يك كاپيتان فهيم و با تدبير است كه مي تواند بخش عمده اي از بارسنگين پرسپوليس را از روي دوش باشگاهش بردارد. براي افشين بايد نوشت: كاپيتان باتدبير.
003535.jpg

منجي پرسپوليس
«علي دايي» بدون كوچكترين ترديدي جزو سه بازيكن برتر تاريخ فوتبال ايران است. او پرافتخارترين كاپيتان فوتبال ايران است كه توانسته در بزرگترين تيمهاي باشگاهي جهان بازي كند. بازي در بايرن مونيخ براي ما ايراني ها در فوتبال يك خواب و يك رويا بود، اما اين جوان پركار و مصمم اردبيلي به آن واقعيت بخشيد و سرانجام در ميدان بزرگ سانسيرو به ميدان رفت. علي دايي بدون جنجال فوتبال بازي كرد و روند منطقي صعودي خود را با تمرين و پشتكار طي كرد. او امروز به مرز پختگي رسيده است و قرار است بقيه عمر فوتبال خود را در ايران سپري كند. شايد او منجي واقعي پرسپوليس شود. شايد او كاپيتان و مشاور بگوويچ شود. اگر او چنين كند، پرسپوليس تمام مشكلاتش حل خواهد شد. دايي در اين مقطع مي تواند بر تمام تنش هاي موجود پايان بدهد. او قبلاً هم يك پرسپوليسي بود و امروز هم مي تواند يك سرخپوش باشد. غمخوار، آروني، هدايتي با آوردن دايي مي توانند اين ماجرا را تمام كنند.
003550.jpg

كرسي هاي جهاني ورزش
كم كم راه پيدا كردن جايگاه در ورزش جهان و آسيا را مي آموزيم. پس از موفقيت هايي كه در زمينه مختلف صندلي هاي كنفدراسيونها به فدراسيونها و كميته بين المللي المپيك بدست آوريم. حالا در بدمينتون به عضويت هيأت اجرايي بدمينتون در جهان در مي آييم. مهدي كرباسيان رئيس فدراسيون بدمينتون به يكي از صندلي هاي هيأت اجرايي دست پيدا كرد. واقعاً  مبارك است.
فدراسيون بدمينتون اعلام كرد، رئيس فدراسيون بدمينتون ايران براي اولين بار به عنوان عضو هيأت رئيسه فدراسيون بين المللي بدمينتون انتخاب شد. مهدي كرباسيان در انتخابات تعيين ۶ عضو هيأت رئيسه فدراسيون بين المللي بدمينتون در بيرمنگام انگليس توانست با كسب ۱۲۹ رأي از ۱۹۶ رأي به عنوان عضو هيأت رئيسه انتخاب شود.نمايندگان ۱۷۲ كشور در اين انتخابات حضور داشتند. كرباسيان هم اكنون سمت نايب رئيس كنفدراسيون بدمينتون آسيا را نيز بر عهده دارد.
003510.jpg

پايان خوش
اوضاع پرسپوليس بر وفق مراد است. ۱۶ بازيكن قرارداد بستند و بقيه نيز تسويه حساب نمودند تا نه كسي طلبكار باشد و نه كسي بدهكار.
فنايي و پيرواني هم با باشگاه تمام كردند. علي انصاريان در حال گفت وگو است و درمورد بهروز رهبري فرد هم باشگاه اعلام كرده است كه تحت هيچ شرايط او را نمي خواهند. رهبري فرد بايد به دنبال باشگاه جديد باشد. الحمدالله ديگر فتح الله زاده اي هم در استقلال وجود ندارد كه بمب منفجر كند و رهبري فرد را به استقلال ببرد. قلعه نويي هم اعلام كرده است تحت هيچ شرايطي به رهبري فردي نياز ندارد. بايد ديد اين بهروزخان كه انبوهي از كارتهاي زرد و قرمز را در صندوق سابقه  براي خود پس انداز كرده است به كدام باشگاه مي رود. پاس - سپاهان، ذوب آهن و ... شايد هم بهروز رهبري فرد به ليگ دو برود. بايد ديد اين نمايشنامه چگونه پايان مي گيرد و قهرمان و ضدقهرمان آن كيست؟ اما آنچه از ظواهر امرپيداست پايان اين داستان به خوب و خوشي تمام خواهد شد. باقي مي ماند انصاريان كه بايد ببينيم لباس سرخ هميشگي خود را انتخاب خواهد كرد يا خير؟

جذب سرمايه گذاران خارجي در ژيمناستيك
دكتر حسن اسدي رئيس فدراسيون ژيمناستيك ميزان سرمايه گذاري خارجي در كشور را شاخصي از توسعه و پيشرفت دانست و گفت: فتح سرمايه هاي صرف شده در بخشي مانند تربيت بدني نشانه انجام توسعه كيفي و كمي آن مي شود.وي با اشاره به ظرفيت هاي محدود كشور در ورزش ابراز اميدواري نمود، با جذب سرمايه گذاري خارجي و ايجاد امنيت سرمايه گذاري براي آنان، امكانات توسعه ورزش، بيش از پيش فراهم شود.وي به تلاشهاي انجام شده براي جذب سرمايه هاي خارجي توسط فدراسيون ژيمناستيك اشاره كرد و گفت: در مسابقات دهه مبارك فجر، پيشنهاد كتبي از سوي شركت آلماني سازنده وسايل ژيمناستيك را داشتيم و از آنجايي كه آنها اقتصادي مي انديشيدند درخواست تخفيف در خريدهاي بعدي را دادند و البته براي برگزاري مراسم روز بين المللي ژيمناستيك نيز تقاضاي اسپانسر كرده ايم.

خبرها و نگاه ها
روحيه سازي
003520.jpg

معراج مژده- در مراسم افتتاحيه مسابقات فوتسال قهرماني آسيا، رئيس كميته ملي المپيك مهندس هاشمي طبا نيز حضور داشت. شايد در شرايط عادي اين حضور چندان به نظر با اهميت نيايد، اما زماني كه بزرگترين شخصيت ورزشي و بين المللي كشور كه اتفاقا جزو نفرات برتر هيأت اجرايي كميته بين المللي المپيك است به سالن مي آيد براي بازيكنان و تماشاگران ايجاد انگيزه و شوق مي كند. مصطفي هاشمي طبا كه هشت سال در عرصه ورزش كشور خدمت كرد، به نوعي زندگي و اوقات خود را با اكثر رشته ها پيوند زده است و سعي مي كند تا با حضور خود و يا حمايت هاي خرد و كلان فدراسيون را از حالت ركود و سكون بيرون آورد. به هر جهت حضور هاشمي طبا در سالن ۱۲ هزار نفري آزادي بازيكنان فوتسال ما را به شوق رساند تا در اولين بازي خود ۱۵ بار دروازه لبنان را باز كنند.
اميدواريم اين بدعت ادامه يابد و دوستان ديگر اهميت اين نوع حضورها را در شرايط فعلي ورزش درك كنند.

ترفندهاي مهدي دادرس
003540.jpg

مهدي دادرس در بين مديران ورزش از دسته باهوش ها و زرنگ هاست. او در تمام رشته ها به نوعي چهره نموده است. با واليبال تا مقام سوم جهان پيش مي رود. با تيم نصفه و نيمه پيكان به مقام پنجم ليگ برتر مي رسد. خلاصه در شنا- بسكتبال- دووميداني- هندبال- بدمينتون و حتي كشتي اگر دستش برسد، جامي و كاپي به ايران خودرو مي برد. در هر جاي دنيا هم كه برود، چند تا پرچم بزرگ كشورمان در جيب دارد و به محض قهرماني ايران در هر رشته، پرچمها از جيبش بيرون مي آيد و در چهار گوشه ورزشگاه به اهتزاز درمي آيد.
حالا برويم سر اصل مطلب. از آنجا كه مديران پرسپوليس انگشت روي دكتر ذوالفقارنسب يار جدانشدني دادرس گذاشتند او با تردستي خاص اعلام كرد كه پروين به پيكان مي رود. در واقع حاج مهدي خان از بدلكاران روزگار است و در بهترين زمان هم دو نمره از پرسپوليس گرفت، هم براي پروين در پاغ سبز نشان داد و از طرف ديگر كلي طرفدار براي پيكان دست و پا كرد. اما پيروزي بزرگ مهدي خان به دست آوردن چند بازيكن بزرگ پرسپوليس بود كه با فرمان علي آقا به پيكان پيوستند. تمام حساب و كتابها تا اينجاي كار درست است، اما سرپرست پيكان چه كسي است.
علي آقا بدون خوردبين كه امكان ندارد، مهدي دادرس هم با خوردبين نيز هرگز و باقي قضايا كه بايد منتظر ماند.

دلهره ۸۴ كيلويي
003545.jpg

به نظر مي رسد در مورد دعوت قنبري به اردوي تيم ملي و سپس اخراجش كمي شتاب كرديم و احساساتي شديم. نه آنگونه كه گفتيم تمام است وتمام، نه اينگونه كه بدون بررسي شرايط و درك علت به وجود آمدن حادثه او را از تيم ملي خط زديم. قصد دفاع از قنبري نيست، چون تحت هر شرايطي به نظم و اخلاق بيش از هر چيز ديگر اعتقاد داريم. پس در اجراي مجازات و تنبيه هيچ گونه شكي نبايد كرد.با او در رفتار و اجراي قانون مجازات بايد با تدبير عمل مي كرديم تا پژمان درستكار و مجيد خدايي را كاملتر در اختيار بگيريم. جداً اين مسئله ۸۴ كيلوگرم كشتي ما هم دارد براي خود داستاني مي شود كه متأسفانه تأثيرش روي كليت تيم نيز اجتناب ناپذير است. اگر اين وضعيت روشن شود تيم كشتي هم تكليف خود را بهتر مي داند و هر كس با انگيزه هاي موجود مي رود براي برنامه ريزي و شناخت حريفانش.
به نظر مي رسد يك كشتي عادلانه ترين باشد، اما بايد دلايل كميته فني را ارزيابي كرد، شايد آنها با شناخت از حريفان و رقيبان امتياز بيشتري به پژمان يا خدايي بدهند. اما هرچه مي خواهد رخ دهد، زودتر تا دلهره و اضطراب كمتر شود.

دووميداني قهرماني ايران متفاوت از هميشه
003515.jpg

دووميداني براي مردم نزديك مي شود. شايد يكي از دلايل عمده نزول دووميداني در ايران بيگانگي مردم نسبت به اين رشته است.
رشته اي كه بيشترين مدال و تماشاگر را در رقابتهاي المپيك، جهاني و همچنين بازيهاي آسيايي دارد. براي سومين مرحله ليگ برتر دووميداني ايران كه امروز و فردا در ورزشگاه شيرودي برگزار مي شود حضور مردم و خانواده ها رايگان است و همچنين به تمام تماشاگران حاضر در ورزشگاه شيرودي جايزه داده خواهد شد. چندين شركت داخلي و خارجي از پوشاك گرفته تا مواد غذايي قرار است به مردم سرويس دهند تا قهرمانان دووميداني ايران در حضور آنها ركوردهاي ملي را جابه جا كنند. در اين رقابتها تمام دووميداني كارها حضور دارند.
از عباس صميمي قهرمان پرتاب ديسك آسيا، امين ابراهيم نيكي فر كه ساكن آمريكاست و در اين مسابقه ها قول داده ركورد پرتاب وزنه ايران را جابه جا كند تا مهاجر كه به زودي عازم رقابتهاي قهرماني جهاني پاريس مي شود. بازيهاي دووميداني قهرماني ليگ برتر ايران به طور مستقيم از صدا و سيما پخش مي شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |