سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۳۴- Aug, 12, 2003
«دكو» بزرگ فوتبال پرتغال
برزيل را مي پرستم اما پرتغال خانه من است
005395.jpg

آزاده قاضي- «دكو» در پرتغال يك غريبه نيست. حالا او را چون هري پاتر در ليسبون و ديگر شهرها مي شناسند. زندگينامه او را اكثر نوجوانان و جوانان خوانده اند و گاه در تعدادي از مدارس آنرا بدون نوشته مي خوانند. مانند سري كتابهاي هري پاتر، كتاب خاطرات دكو نيز جزو پرفروش ترين كتابهاي داستاني است كه در پرتغال منتشر شده است. دكو را در پرتغال يك «اوزه بيو» امروزي مي شناسند يك فيگوي بزرگ در سال آينده در عرصه فوتبال خواهد درخشيد. دكوي برزيلي الاصل حالا يك پرتغالي مشهور است. او رؤياهاي بزرگي دارد و قصد دارد با پرتغال به آنها دست پيدا كند.
قبل از پيروزي بر سلتيك در سويل  شايع شد كه دكو در اين تابستان منتقل خواهد شد. آنها افت كردند اما اين به خاطر تصميم خوزه مورينهو، مربي تيم، براي ادامه يك سال ديگر كار با «اژدها» نبوده است. فاصله پورتو تا ليگ قهرماني هم به بازيكن و هم به مربي مربوط است!
از قرارداد دكو هنوز سه فصل باقي است. تحت هيچ شرايطي او نياز به شتاب در تصميم گيري ندارد. شايد زمان پربارتري نيز در انتظار او باشد. با وضعيت كنوني و اجازه اقامت نامشخص پرتغاليش كه تنها يك سال اعتبار دارد، دكو خوشحال است كه با ورق خوبي بازي مي كند.

* با وجود تمام صحبت هايي كه راجع به انتقال شما به ايتاليا و اسپانيا شده است، شما چقدر با فوتبال پرتغال انس گرفته ايد؟
- وقتي من در اينجا اقامت گرفتم براي اين بود كه بتوانم همانطور كه با برزيل وفق پيدا كرده بودم با اينجا هم منطبق شوم. من تقريباً تمام فوتبال حرفه اي ام را در اينجا بازي كرده ام، خانواده و دوستان من اينجا هستند. پورتو، تمام امكانات لازم را براي راحتي من فراهم كرده و واقعيت اين است كه آنها هميشه از من خوب پذيرايي كرده اند، پس من هم مي گويم من هيچ وقت جاي راحتم را ترك نخواهم كرد.
* اما فروش شما براي پورتو مي تواند خيلي پرسود و منفعت باشد.
- بله، براي اين كه ما خيلي خوب كار كرديم و با كمال فروتني بايد بگويم كه من يكي از ستارگان بازيهاي قهرماني هستم. اما واقعيت اين است كه من عملاً يك مصدوم هستم كه تازه بهبود يافته و به همين خاطر خيلي بازي انجام دادم و همين طور، در حال حاضر در بيرون زمين بازي خيلي تلاش و تمرين مي كنم و بايد از مربي قديمي مان فرناندوستوز تشكر كنم.
* ۱۵ بار در ليگ، اسمتان وارد دفتر شده، تقريباً هر دو بازي يك بار،  آيا شما يك بازيكن خشن هستيد؟
005400.jpg

- مسلماً نه، اما در ليگ كارهايي صورت مي گيرد كه بي معني است. وقتي يك بازيكن با نظر داور بازي مخالف است، داور، بازي را متوقف مي كند و به خاطر اين اختلاف نظر كارت زرد به او نشان مي دهد. درحالي كه در بازيهاي بين المللي از اين نوع موارد چشم پوشي مي شود. من مي دانم كه بدون اعتراض رسمي نمي توان كاري صورت داد، اما اصلاً  منطقي نيست كه فقط به خاطر اظهار عقيده يك بازيكن،  جريان بازي متوقف شود.
* آيا انتظار چنين بازي مشكلي را در فينال جام يوفا در مقابل سلتيك داشتيد؟
- در درجه اول، مهمترين مسأله براي ما قهرماني ليگ پس از سه سال بود- كه اين مدت براي باشگاه ما خيلي زياد است- با وجود اين كه ما مي خواستيم در جام يوفا خوب ظاهر شويم ولي به بالاتر از مرحله يك چهارم نهايي فكر نمي كرديم، ولي وقتي از سويل برديم، به اين باور كه از سلتيك برتريم رسيديم و البته مي دانستيم كه بازيهاي حذفي هميشه خطرناكند، كه خوشبختانه ما با موفقيت آنها را پشت سر گذاشتيم.
* آيا اهميت آن به اندازه ليگ قهرماني است؟
- البته. به خاطر عامل اعتماد به نفس، اين بازيها اهميت خيلي زيادي دارند. وقتي تيمي به مرحله يك هشتم نهايي باشگاههاي اروپا مي رسد با تيمهايي همچون سلتيك، پاناتينايكوس و لازيو مواجه مي شود كه باشگاههايي بزرگ در سطح بين المللي هستند و يد طولايي در بازيهاي باشگاههاي اروپا دارند.
*مربي سابق ليسبون، لازيو و بوسني، گفته است كه باشگاههاي پرتغال در سطح سوم باشگاههاي اروپايي قرار دارند. نظر شما در اين باره چيست؟
- قدرت سه باشگاه بزرگ پرتغال- پورتو، بنفيكا و اسپورتينگ- در سطح بزرگترين باشگاههاي اروپا، در هر جاي دنيا است. پرتغاليها بازيهاي خوبي انجام مي دهند. به نظر من باشگاههاي اسپانيا بهترين هستند ولي باشگاههاي ايتاليايي گاهي بازيهاي خيلي بد هم انجام مي دهند.
اگر رقابت در باشگاههاي پرتغال زياد نبود، هيچ راهي براي كسب جام يوفا براي يكي از اين باشگاهها وجود نداشت.
* آيا شما طبق درخواست اتحاديه در پرتغال اقامت گرفتيد؟
- نه، تنها چيزي كه اتحاديه از من خواست نوشتن يك تأييديه كتبي، مبني بر آزادي من در حق انتخاب بود. اقامت من در اينجا يك مقوله كاملاً جدايي است كه يك علت شخصي داشت.
من ۶ سال در اينجا زندگي كرده بودم و مي خواستم خودم را كاملاً با اينجا وفق بدهم. اگر به يك باشگاه خارجي منتقل مي شدم، هنوز هم تأكيد مي كردم كه در باشگاههاي پرتغال بازي كنم. من برزيل را مي پرستم. ولي اگر به آنجا برگردم، مثل اين است كه براي تعطيلات آنجا رفته باشم. پرتغال خانه من است.

اشتباهات داوري و گرما آفت فوتبال آلمان
005420.jpg
حسن حيدري - گرماي شديد اروپا باعث شد بازي هاي هفته دوم بوندس ليگا در شرايط غيرمتعارفي برگزار شود.
در ديدار تيم هاي هانور و بايرن مونيخ كه در ورزشگاه هانور برگزار مي شد مسئولين برگزاري اين ديدار براي خنك كردن تماشاگران با استفاده از ماشين هاي آتش نشاني به سوي آنها آب مي پاشيدند.
درجه حرارت در بندر برمن به ۴۴ درجه رسيد، اما بازي برگزار شد. موضوع مهم اين هفته اشتباهات فاحش داوري بود. كانال ZDF آلمان در بررسي اين هفته بوندس ليگا با اشاره دقيق به اين موضوع داوران را به نقد كشيد.
به عقيده كارشناس اين شبكه بزرگ آلمان در ديدار تيم هاي بايرن مونيخ و هانور كمك داور گل زيباي ميشائيل بالاك را كه از فاصله ۲۰ متري به ثمر رسيده بود به اشتباه مردود اعلام كرد زيرا عقيده داشت بازيكن بايرن، پيزارو در آفسايد قرار داشته است اما با بررسي فيلم بازي دقيقا مشخص شد كه پيزارو و كنستانتيديس مدافع يوناني  هانور درست در يك خط قرار داشتند.
اگر چه اين بازي سه بر سه به پايان رسيد اما بايرن از يك گل صددرصد محروم شد.
اشتباه فاحش ديگر در ديدار وردربرمن و گلادباخ صورت گرفت تكل سالم لينكوچويس مدافع گلادباخ روي لايسيتز مهاجم برمن در دقيقه ۴۴ از سوي «تورو هاتمن» داور اين ديدار خطاي پنالتي اعلام شد. كانال ZDF با پخش اين صحنه از زواياي مختلف نمايانگر اين موضوع بود كه هيچ اتفاقي رخ نداده است.
در ديدار تيم هاي مونيخ ۱۸۶۰ و شالكه نيز اتفاق ديگري رخ داد كه از چشم كمك داور دور ماند وقتي كه توپي روي دروازه مونيخ ۱۸۶۰ ارسال شد هانكل مهاجم شالكه ابتدا با مچ دست توپ را كنترل و سپس براي رودريگرز فرستاد تا دروازه خالي را باز كند و نتيجه هم مساوي شود.
ستارگان هفته دوم
شبكه ZDF در بخش معرفي ستارگان هفته به درخشش مهدوي كيا اشاره كرد زماني كه خلاصه بازي را پخش مي كرد ۴ صحنه خطرناك را از مهدوي كيا به نمايش گذاشت ضربات او يك بار به تير دروازه برخورد كرد، يك بار هم از كنار دروازه به بيرون رفت و در نيمه دوم نيز حركت انفجاري او از جناح راست بعد از دريبل چند بازيكن توسط وان رايونهون دروازه بان هلندي بوخوم مهار شد. ZDF مصاحبه كوتاهي را نيز با مهدي انجام داد كه او در اين باره گفت: امروز روز بدشانسي  هامبورگ بود. ما حملات زيادي را براي رسيدن به دروازه حريف انجام داديم اما با بداقبالي به گل تبديل نشد در حالي كه بوخوم روي يك حادثه به يك گل اتفاقي رسيد. «تيم ويسه» دومين چهره اي كه ZDF به آن پرداخت دروازه بان ۲۳ ساله تيم كايزرسلاترن بود كه با مهار يك ضربه پنالتي و خنثي كردن چندين موقعيت حساس ستاره ديدار تيمش بود تا ياران اريك گرتس به پيروزي دو بر يك دست يابند.
اگر چه او تنها ۶۵ دقيقه در زمين حاضر بود اما موفقيت چشمگيري داشت. اين دروازه بان جوان هفته آينده در ديدار حساس تيمش مقابل وردربرمن غايب است.
بهترين تيم
بدون شك بروسيا دورتموند شاخص ترين تيم هفته بود كه با اقتدار با نتيجه چهار بر صفر ولفسبورگ را درهم كوبيد.
دورتموند با اتكا به لژيونرهايش يعني روزيسكي ۲ گل؛ آموروزو و كوهلر به اولين پيروزي خودش در اين فصل رسيد.
ماتياس سامر در گفتگو با اين شبكه اعلام كرد: از عملكرد بازيكنانم بسيار خرسند هستم و اميدوارم در آينده نيز بازي هايي با اين سبك به نمايش بگذاريم.
زيباترين گلها
در ديدار تيم هاي بايرن و هانور گلهاي اول هانور توسط كراپنيكوويچ از فاصله ۲۵ متري روي يك ضربه آزاد به ثمر رسيد. هارگويز نيز درست اين صحنه را در زماني كه كمك داور در حال اعلام ۳ دقيقه وقت تلف شده بود در دقيقه ۹۱ از همان نقطه به ثمر رساند.
در شهر كلن نيز گرامازيوس از فاصله ۳۵ متري دروازه كلن را مورد هدف قرار داد تا گل برتري كايزرسلاترن را به ثبت برساند.
برنامه هفته سوم بوندس ليگا
هفته سوم بوندس ليگا محل تلاقي بزرگان فوتبال بوندس ليگاست. اين بازي ها از روز شنبه هفته آينده آغاز مي شود.
از ديدارهاي مهم بايد به بازي بايرن مونيخ برابر بوخوم اشاره كرد. اميدواريم اين بار هاشميان در تركيب اصلي بوخوم قرار گيرد تا شانس تقابل با بهترين بازيكنان آلمان را در اين فصل داشته باشد. البته حضور دايسلر در تركيب اصلي بايرن اين تيم را در منطقه مياني به نقطه تكامل رسانده است.
در ساير بازي هاي شنبه كايزرسلاترن ميزبان وردربرمن است. بروسيا دورتموند در وست فالن با مونيخ ۱۸۶۰ روبرو مي شود. هرتا در برلين بعد از دو شكست متوالي درصدد خروج از بحران است و اين هفته به مصاف فرايبورگ مي رود. فرايبورگي ها از دو بازي قبلي خود تنها يك امتياز بدست آورده اند. در ساير بازي ها روستوك  با اينتراخت فرانكفورت و لوركوزن با هانور ديدار مي كنند.
طبق معمول همه هفته روز يك شنبه نيز شاهد دو بازي هستيم ولفسبورگ با هامبورگ و شالكه با كلن.

سايه روشن ورزش
تأكيد رئيس جمهور بر سرمايه گذاري در ورزش
005410.jpg

زماني كه رئيس جمهور كشور از فوتبال و ورزش مي گويد بايد بيشتر به اهميت اين پديده پي ببريم و به ابعاد اقتصادي قضيه دقيق نگاه كنيم. سيدمحمدخاتمي رئيس جمهور كشورمان در جمع مديران مجتمع فولاد سپاهان بر اين نكته تأكيد كرد كه ورزش سالم ترين امري است كه مي تواند جامعه را شاداب نگه دارد و جوانان را جذب كند. مديران شركت ها و صنايع پشتيبان ورزش و اين حركت باشند و مبلغ ناچيزي از درآمد خود را جهت توسعه كشور هزينه كنند. سخنان رئيس جمهور درباره ورزش و فوتبال و حمايت از تيمهاي شهرستاني قابل توجه بود و از سالهاي دور مي نوشتيم كه صنايع ما به نوعي چنددرصدي از بودجه خود را به ورزش اختصاص دهند و به نوعي روي ماليات پرداختي به حساب آورند و با وزارت اقتصاد و دارائي آن را حل كنند. اگر اين اتفاق بيفتد بسياري از شركت هاي خصوصي حاضرند در اين زمينه سرمايه گذاري كنند. اما شرط اصلي آن است كه بخشي از اين مخارج را به حساب ماليات پرداختي آنها بگذاريم و دولت نيز از آن حمايت كند. با سخنان رئيس جمهور در اصفهان به انجام اين مسئله بيشتر اميدوار شديم و در انتظار اعلام آمادگي از طرف شركت ها و صنايع دولتي، نيمه دولتي و خصوصي هستيم. به سايپا و ايران خودرو نگاه كنيد، ضرر ندارد.

جاودانه هاي ورزش
005415.jpg

اسطوره ها در ورزش ماندني اند. به تاريخ نگاه كنيم به قهرمانان قبل از ميلاد مسيح، به اسطوره هاي بزرگ ايران زمين، به يلان يونان و قهرمانان اساطيري. آنها در تاريخ زنده  مانده اند، حتي قهرمانان ساختگي هومر، هرودت، فردوسي، سوفكل و شكسپير. از پرومته تا اوليس و آشيل، از رستم تا سياووش و از پورياي ولي تا جهان پهلوان تختي. در تاريخ معاصر ورزش ما نيز قهرمانان جاودانه ماندند. عبدالله موحد نيز يكي از نوادر كشتي جهان است كه هنوز در برگ برگ تاريخ ورزش جهان نامش به عنوان يكي از بزرگان كشتي آزاد برسر زبانهاست. قهرمان المپيك ۱۹۶۸ يكي از مقتدرترين و فني ترين كشتي گيران جهان بود. نامش عبدالله موحد و نام كشورش ايران بود. در كتاب تاريخ المپيك و جهان چند نام جاودانه اند. تختي، موحد، حبيبي، مهديزاده، جوادي، برزگر، فره وشي، قرباني و... اين افتخاري است براي ايران زمين كه چنين فرزنداني را تربيت كرده است و در ادامه آن نسل امروز مي آيد. دبير، حيدري، طلايي و... عبدالله موحد قهرمان پيوسته جهان در دهه شصت قدرت بلامنازع كشتي جهان بود. او آمد و در فضاي كشتي پيچيده جوانها را ديد و دوباره رفت درينگه دنيا. آمدنش چه شوق آور بود و رفتنش چه غم انگيز. استاد فنون پيچيده كشتي بايد زندگي مي كرد و بايد مي رفت. او رفت.

حمايت همه جانبه از «نناد»
005425.jpg

علي شاكري: در حالي كه دور تازه اي از مخالفت ها پس از بازگشت تيم ملي بسكتبال ايران از تورنمنت چهارجانبه قطر بر عليه «نناد ترايكوويچ» سرمربي صرب آغاز شده است، رئيس فدراسيون بسكتبال اعلام كرد كه با تمام وجود از مربي خارجي حمايت مي كند.
حقانيت و كار «نناد» بر همه ثابت شده است و نبايد توجهي به مخالفت بعضي از افراد داشته باشيم. بيشترين مخالفت ها با نناد از سوي افرادي صورت مي گيرد كه موقعيتشان به خطر افتاده است.
صعود نماينده ايران در مسابقات باشگاه هاي آسيا و درخشش جابر روزبهاني را بايد مرهون كار نناد ترايكوويچ دانست. در بازي حساس ذوب آهن و نماينده اردن موفقيت روزبهاني عامل شكست اردن و صعود صنام به مرحله نهايي بود. نبايد به اين حرف ها چندان توجه كرد و همه توان خود را در راه ارتقاء بسكتبال ايران به كار بگيريد تا به علم روز ورزش برسيد.

واليبال در بورس
005430.jpg

ناصر شهنازي سرمربي تيم واليبال نوجوانان ايران و دارنده مقام سوم جهان كه پس از رهايي از اردو و سفر خارجي فرصتي كرد تا با اعضاي خانواده به اروميه برود، در حين سفر به دنبال نتايج تيم هاي جوانان و بزرگسالان ايران در برابر لوژينكي روسيه بود.
وي مي گفت دعا مي كنم كه به دنبال تيم نوجوانان، تيم جوانان در مسابقات جهاني تهران و تيم بزرگسالان در مسابقات قهرماني آسيا در چين بر روي سكو ظاهر شوند تا واليبال همچنان در ميان ورزش ها در بورس باقي بماند.
واقعيت آنكه واليبال در چند سال اخير با كسب مقام هاي متعدد در بين رشته هاي ورزشي در بورس بود و سال گذشته مسابقات باشگاهي اش رشد قابل توجهي نسبت به سال هاي قبل داشت.

خبرها و نگاه ها
آ.اس.رم(۵)
نام رسمي: آسوسياتزوني اسپورتيوا روما (آ.اس.رم)
005390.jpg

اسامي مستعار: جيالو روسي (زرد و قرمزها) گرگ ها
تأسيس: ۱۹۲۷
رئيس باشگاه: فرانچسكو سنسي
مدير باشگاه: فابريتزيو لوچسي
سرمربي: فابيو كاپلو متولد(۱۹۴۶)
آدرس سايت: www.asromacalcio.it
ورزشگاه: المپيك رم ۸۲ هزار نفر
زمين تمرين: سنتر و اسپورتيو و برنارديني
لباس اصلي: پيراهن قرمز
لباس دوم : پيراهن سفيد
حامي مالي: مزدا
طراح لباس: ديادورا
افتخارات داخلي :
۳ بار قهرماني ليگ (۲۰۰۱ و ۱۹۸۳ ، ۱۹۴۲)
۷ بار قهرماني جام حذفي: اولين بار در سال ۱۹۶۳ـ۶۴
آخرين بار در سال ۱۹۹۰ـ۹۱
يك بار قهرماني در سوپر جام
افتخارات اروپايي
فيركاپ(۱۹۶۱)
جام آنگلو (۱۹۷۲)
بهترين پيروزي: ۹ بر صفر مقابل كرمونزه (۳۰-۱۹۲۹)
بدترين شكست: هفت بر يك مقابل يوونتوس (۳۱-۱۹۳۰)
بهترين گلزن تمام دوران:روبرتو پروتز(۱۳۰) گل
005385.jpg

بيشترين بازي: جيا كومولوسي (۳۸۶) بازي
اسطوره باشگاه: آگوستينو دي بارتولومئي
مقام فصل پيش: نهم با ۴۹ امتياز
پيش بيني مقام اين فصل: بين دوم تا پنجم
اولين بازي اين فصل: اودينزه (خارج از خانه)
بازيكنان تازه وارد:
چيوو(مدافع - آژاكس)، داگوزتينو(مهاجم- باري)، داكور (هافبك - ليدز)، لوپاتلي (دروازه بان-كيه وو)، منچيني (مدافع- آتلتيكو مينيرو) و رانالي (مهاجم- كالياري)
بازيكنان خارج شده:
آلداير(بازيكن آزاد)، آنتونيولي(سامپدوريا)، كافو(ميلان)، فوزر(تورينو)، لانزارو(امپولي) و ماراتزينا(سامپدوريا)
اهداف خريد:
كوانتون (مهاجم- لچه)، سيسه (مهاجم- اوسر)، كونترا(مدافع - آتلتيكو مادريد)، كروز (مهاجم- بولونيا)، گروسو (هافبك- پروجا)، هسل بنك (مهاجم - چلسي)، ياكوئينتا(مهاجم - اودينزه)، ابراهيموويچ (مهاجم - آژاكس)، موري ينتس(مهاجم - رئال مادريد)، اشنايدر(هافبك - بايرلوركوزن) و زه ماريا(مدافع- پروجا).

شاهزاده رم
005405.jpg

فوتبال ايتاليا همواره شاهد ظهور اسطوره هايي بوده است. از ريورا، فاكتي، جنتو تا ،باجو، زوف، جنتيله، آلتوبلي و اكنون نيز در نسل ديگر از فوتبال سرزمين چكمه نام هاي ويري، توني، اينزاگي و... نگاه ها را به سوي خود جذب كرده است.
البته درخشش اين نوع ستاره هاي ايتاليايي در حضور ساير بازيكنان مشهور دنياي فوتبال كه به سوي ايتاليا همه ساله سرازير مي شوند قابل تحسين است.
فرانسيسكو توتي ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۶ در شهر رم به دنيا آمد پدر او انزو و مادرش فيورلا بود. از همان كودكي با تشويق پدر و مادرش علاقه وافري به فوتبال پيدا كرد.
توتي فوتبال را در زادگاهش آغاز كرد و در دوران كودكي در روياهاي خود بازي در تيم مطرح اين شهر را ترسيم مي كرد. ديري نپائيد كه استعدادهاي او شكفته شد و در نهايت در سال ۱۹۹۲ به تيم آاس رم ملحق شد و براي اولين بار در ۲۸ مارچ ۱۹۹۳ در كالچو ايتاليا به ميدان رفت. در آن ديدار برشيا ميزبان آاس رم بود كه رومي ها آن ديدار را با پيروزي دو بر صفر به پايان رساندند.
او ديگر از رم جدا نشده و تاكنون در اين تيم به بازي پرداخته است. توتي مهاجمي است با خصوصيات متفاوت قدرت دريبلينگ بالا و شليك هاي مهار نشدني علاوه بر آن توانايي توتي در بازي با سر نيز خيره كننده است.
او با ۱۸۰ سانتي متر قد و وزن ۸۰ كيلوگرم همواره يك مهاجم پرقدرت به شمار مي رفت. او تاكنون در كالچو براي آاس رم ۲۷۳ بازي و ۷۸ گل به ثمر رسانده است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |