سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۳۴- Aug, 12, 2003
خداحافظ فرانسوي!
005350.jpg
مترجم: وحيد رضا نعيمي
اخيراً يك سناتور آمريكايي، فرانسوي را زباني «تقريباً فراموش شده» خواند و با اين كار دقيقاً به نقطه اي از حساسيتهاي فرانسويها ضربه زد كه بيش از ديگر نقاط آسيب پذير است. اما اين گفته تكذيب خشمگينانه فرانسويها را دربرنداشت، بلكه باعث نوعي خودكاوي درميان روشنفكران اين كشور شد كه نه فقط موقعيت انگليسي را به عنوان زبان ميانجي برتر جهان تأييد مي كنند، بلكه از آن بيم دارند كه زبان فرانسه كلاً جايگاه جهاني خود را از دست بدهد.
به گزارش رويتر، براي كشوري كه در گذشته زبان خود را زبان عشق، ديپلماسي جهاني و حقوق جهان شمول انسان مي خواند، اين خبر بدي است. ژاك ويو رئيس سازمان ائتلاف فرانسوي كه مسئوليت گسترش اين زبان را در خارج برعهده دارد، گفت: «آنچه در خطر قرار دارد، بقاي فرهنگ ماست. مسئله مرگ و زندگي است.»
سخن گفتن از مرگ قريب الوقوع اين زبان، البته گزافه است. اما دهه هاي گذشته شاهد مهرباني با فرانسوي نبوده است. در حالي كه فرانسوي و انگليسي تنها زبانهايي هستند كه در پنج قاره ريشه هاي استواري دارند، توان اقتصادي و سياسي آمريكا، انگليسي را در جايگاه برجسته اي به عنوان معتبرترين زبان براي يادگيري قرار داده است.
فرانسه زبان مادري حدود ۸۰ ميليون نفر است و در مقام يازدهمين زبان پرگويش در دنياست. با احتساب ۱۸۰ ميليون نفري كه آن را زبان دوم خود مي دانند، در مقام نهم قرار مي گيرد. روي هم رفته حدود يك چهارم ميليارد نفر قدري فرانسوي مي دانند. در عوض انگليسي زبان اول ۳۷۵ ميليون نفر است و به همين تعداد آن را به عنوان زبان دوم تكلم مي كنند. براساس آمار دولت انگليس، حدود يك چهارم جمعيت جهان انگليسي را تا حدي صحبت مي كنند.
انگليسي مدتها زبان تجارت بين المللي بوده است. اين حقيقت كه ۸۰ درصد اينترنت در سيطره زبان انگليسي است، اين روند را تقويت مي كند. حتي در جنبش چند گانگي فرهنگي مانند سازمان ملل كه فرانسوي يكي از زبانهاي رسمي است، ديپلمات هاي فرانسه شاهد افت اجتناب ناپذير كاربرد آن در مراودات رسمي و پشت پرده هستند.
وضعيت در اروپا بهتر از اين نيست. كساني كه به سايت بانك مركزي اروپا در اينترنت مي روند و روي نماد فرانسوي تقه مي زنند، چنين مي خوانند كه بيشتر مطالب سايت به زبان انگليسي است و شايد بهتر باشد آنان براي دسترسي به اطلاعات به زبان فرانسه به سايت بانك مركزي فرانسه مراجعه كنند.
نشستهاي اخير بروكسل براي تدوين پيش نويس قانون اساسي اروپا نشان دهنده مشكل زبان فرانسه در آينده بود، چرا كه مذاكره كنندگان هشت كشور اروپاي شرقي كه قرار است از سال آينده عضو اين اتحاديه شوند، تقريباً به اتفاق آرا استفاده از انگليسي را تصويب كردند.
برآورد مي شود كه شركت آنان در نشستهاي اتحاديه اروپا نيازمند حضور تعداد زيادي مترجم شفاهي است كه بتوانند ۴۲۰ حالت ممكن بين ۲۰ يا ۲۱ زبان را پوشش دهند. فرانسويها از اين بيم دارند كه نهايتاً همه به زبان انگليسي روي آورند.
اين واقعه اي است كه هم اكنون در بخشي ديگر از اتحاديه اروپا رخ داده است. ژنرال هاي ارتش فرانسه كه فرماندهي نيروهاي صلح باني چند ميليتي اتحاديه اروپا را در جمهوري دموكراتيك كنگو برعهده دارند، بلافاصله انگليسي را زبان كاري مقر خود در پاريس اعلام كردند.
زبان فرانسه سالهاست حتي در محيط طبيعي خود زير ضربات تعدادي از لغات انگليسي است كه فرانسويها آن را به كلمات زبان خودشان ترجيح مي دهند. توانايي انگليسي براي ساخت كلمات تركيبي يا اصطلاح ظاهراً وجه امتياز آن در اسم گذاري برخي مفاهيم است. مثلاً در تجارت، صحبت كردن از «le Cash-Flow» راحت تر از «Lamarge brutc dauto- Financement» است.
در سال ۱۹۹۴، به مدتي كوتاه تصميم گرفته شد كساني كه در تبليغات به جاي كلمات فرانسوي از واژه هاي انگليسي مانند «Le Parkin» يا «Le Weekend» استفاده مي كنند، مجازات شوند، اما حالا به نظر مي رسد فرانسويها از مبارزه با اين پديده دلسرد شده اند.
اگر فرانسه در حال نزول است، به علت فقدان تلاش نيست. كشورهاي اندكي هستند كه نهادي چهارصدساله مانند فرهنگستان فرانسه دارند كه نگهبان زبان است، زبان فرانسه بد را نكوهش و زبان فرانسه خوب را تشويق مي كند و كشورهاي انگشت شماري هستند كه مانند فرانسه به قدري نسبت به اشاعه فرهنگ خود پايبند هستند كه كمكهاي دولتي به سينما، ادبيات، موسيقي و تئاتر مي دهند. مقامات اين كشور تأييد مي كنند راههاي زيادي براي حفاظت از زبان اعمال شود. يك مقام وزارت فرهنگ اين كشور گفت: «زبان تاريخ زنده است. زبان بازتاب توازن نيروهاست.» وي تأكيد كرد در حال حاضر كفه ترازو به نفع زبان فرانسوي سبك شده است.
برتري زبان انگليسي در مقام يك ابزار تبليغاتي بيش از هر زمان پيش از جنگ عراق رخ نمايان كرد كه رهبران فرانسه ناموفق كوشيدند از آن جلوگيري كنند. گزارشگرهاي شبكه هاي خبري انگليسي زبان بين المللي بخصوص سي ان ان و بي بي سي توانستند با گزارشها و تصاوير ارسالي خود از خط مقدم به افكار مردم جهان شكل دهند. اكنون دولت فرانسه از شركتهاي رسانه اي خواسته است تا پيشنهادهايي براي تأسيس يك كانال خبري جهاني به زبان فرانسوي عرضه كنند. طرح ژاك شيراك براي ايجاد «سي ان ان فرانسه» با هدف رساندن پيام فرانسه به جهان مطرح شده است.
ژان ماري كاوادا رئيس راديو دولتي فرانسه گفت: «زبان فراتر از راهي براي سخن گفتن است. زبان ابزار نبرد، ابزاري اجتناب ناپذير براي هر كشور بزرگي است.»

طنزهاي آموزشي- ۱۰
عجب اصلاحاتي!
۱- صاحبدلي كه ظاهراً دلش خيلي خوش بود، بفرمود: چنانچه مي خواهيد امور فرهنگ تان- كه امروزه بدان آموزش و پرورش مي گويند- سر و سامان يافته و متحول شود، كار را به كارداني بسپاريد كه من مي گويم. گروهي از بزرگان قوم پذيرفتند و چنين كردند، اگرچه قوم مي دانستند چنان نخواهد شد!
۲- شيخنا بر صدر امور بنشست و تحولات و اصلاحات بياغازيد: تقي را به جاي نقي، نقي را به جاي جعفر، جعفر را به جاي قلي و الخ، بگمارد، تركيب شوراي عالي را عوض كرد، ادارات كل را به سازمان و ادارات مناطق را به مديريت تغيير نام داد، تحولات عظيمي در پست هاي اداري ايجاد كرد، انتخابات مديران را باب نمود، به معلمان بن هاي ۲۰ هزار توماني اعطا فرمود، امر به تقويت خصوصي سازي بداد، بندها و تبصره هاي تك ماده و دو ماده را افزايش داده و شرايط قبول شدن را تسهيل كرد، تربيتي منحل بنموده و به جايش تربيت بدني استوار ساخت، كميته ويژه و سمينار اصلاحات در آموزش و پرورش به راه انداخت و قس علي هذا.
۳- كاتبان نوشته اند در جمعي از بزرگان- كه البته كسي بزرگتر از خود شيخ نبود- كسي بپرسيد: يا شيخ! چگونه است كه بر اين همه اصلاحات قادريد و حال آن كه كسي پيش از شما چنين نتوانست كرد؟ پاسخ بداد: ژن اصلاحات در خون ماست، ما به هر جا كه رسيده ايم و با هر كه بوده ايم هر جايش كه بوده، اصلاحش كرده  ايم! و حال نوبت به اصلاح شما معلمان رسيده است. حاضران از پاسخ شيخ در عجب بماندي و كلي به به و چه چه بكردندي!
گويند آن كه اين سئوال بپرسيد، آدمي بس فروتن و سازگار بوده و اصلاً خودشيريني بلد نبود. در فروتني و سازگاري او همين بس كه با هر بزرگي سر دوستي داشت و او را نمي رنجاند پس عمر مديركلي و معاونت و رياستش پيوسته و مستدام بود.
۴- از نفس گرم و تأثير اصلاحات شيخنا، شور و غوغايي بين معلمان افتاد و ميل آنان براي آموختن صد چندان شد، از شوق و ذوق آنقدر كت و شلوار دريدند كه لباس بر تنشان نماند، آن قدر درس گفتندي كه رنگ بر رخسارشان نماند، بعضي ها از شدت خوشي، حساب روز و شب را هم گم كردندي!
۵- اما چه بگويم از دانش آموزان! تاريخ نويسان و راويان نقل كنند: در هيچ دوره اي و ازمنه اي تا بدين حد شوق و اشتياق درس خواندن در دانش آموزان مشاهده نشده بود. دانش آموزان به قدري در درياي علم و دانش غوطه ور شدند و غواصي بنمودند كه ديگر جايي براي ماهيان نماند!
۶- از دانشگاههاي معتبر علوم تربيتي، مديريت و پلتيك داخلي و خارجي پيشنهادهايي به دست شيخنا رسيد مبني بر درخواست تشكيل دانشكده اصلاحات با رياست حضرت شيخ و يا حداقل واگذاري كرسي اصلاحات در آموزش و پرورش به ايشان؛ اما شيخنا به لحاظ اشتغالات فراوان اصلاحاتي و استفاده از آخرين فرصت هاي باقيمانده! همه پيشنهادها را رد كردند و فرمودند: بگذاريد كار اينجا را به سامان برسانم تا بعد خدمت شما هم برسم! اين كه شيخ بعداً در كجا نزول اجلال فرموده و آنجا را مفتخر به اصلاحات خواهند نمود، بر كسي روشن نيست.
۷- در دوران با بركت، شكوهمند و تاريخ ساز شيخنا، نعمت اصلاحات به حدي بر سر معلمان فرو ريخت كه ديگر اعتراضي برنخاست، انتقادي نشد، مشكلي به وجود نيامد، ايرادي نبود و خلاصه اوضاع آن قدر بر وفق مراد و گردش امور آن قدر بر مدار، كه كسي حرفي براي گفتن نداشت و اگر چيزي هم بود آنقدر ناچيز و بي مورد بود كه ضرورتي نداشت گوشهاي نازنين شيخنا را بيازارد، پس همانا شنيدنش بهتر از هر كاري بود.
۸- روزي آن صاحبدل و شيخنا با ظرافت و طنازي با هم سخن مي راندند. صاحبدل پرسيد: از اصلاحات آموزش و پرورش چه خبر؟ و شيخنا با لبخندي مليح فرمودند: عجب اصلاحاتي! آي كيف كرديم از اين اصلاحات! اصلاحات ها از آن يادگارهايي است كه در گنبد دوار خواهد ماند و هيچ كس مثل  ما فرهنگ را جدي نگرفت.
۹- نتيجه گيري بي طرفانه: چه كسي مي گفت اصلاحات كاري ناشدني است، ما كرديم و شد و بازهم مي كنيم!
ابرام خيرنديده

بازار فرهنگ
كردها و قدرت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي
005370.jpg

(جلد اول: عراق)
اين كتاب ، اثري پژوهشي است در حوزه فرهنگ سياسي كه توسط مركز تحقيقات استراتژيك و با شمارگان دو هزار نسخه اي منتشر شده است. عليرضا  شيخ عطار ، مؤلف اين كتاب به دليل مسئوليت هاي متعدد ديپلماتيك، خاطرات و اطلاعاتي را در مورد موضوع كتاب ارائه مي دهد كه معمولاً در كتاب ها و آثار منتشره عمومي وجود ندارند و اين اثر پژوهشي از اين منظر مي تواند قابل تأمل و توجه باشد.
كردها به عنوان بزرگترين قوم بي سرزمين كه ميان كشورهاي شرق و شمال خاورميانه پراكنده اند و اصلي ترين آرزوي ايشان تشكيل دولت مستقل كرد است، يكي از تأثيرگذارترين متغيرها در تحولات آتي خاورميانه خواهند بود. در ميان حوادث و بحران هاي متنوع خاورميانه، موضوع كردستان بيش از همه مورد غفلت محققان و علاقه مندان به پي گيري مسائل سياسي بوده است.
اوج بحران كردستان در محدوده حاكميت سه كشور عراق ، تركيه و ايران ديده مي شود. كتاب «كردها و قدرت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي» مي كوشد تا خلأ ناشي از بي توجهي به مسئله كردها را در منابع مطالعاتي فارسي جبران كند.
مؤلف توانسته است با بحثي مفيد و مختصر پيرامون پيشينه تاريخي كردها در اعصار مختلف  ، هزاره هاي تاريك پيش از ميلاد را به عصر جديد و آغاز شكل گيري حركت هاي ناسيوناليستي كرد پيوند بزند.
كتاب سپس به طور اختصاصي و مفصلاً به مسئله كردها در عراق وارد مي شود و با نگرشي در بستر تاريخ معاصر عراق به تحليل  نقش كردها ، بررسي جناح ها و طايفه هاي كرد عراق و تأثيرگذاري شان در وقايع سياسي قرن اخير اين كشور مي پردازد.
005365.jpg

اين كتاب ، نخستين مجلد از دوره سه جلدي در باره كردهاي منطقه و كشورهاي عراق ، تركيه و ايران است و تمركز اصلي آن روي ايده تشكيل دولت كردي در ميان كردها در اين سه كشور است. اين اثر پژوهشي در ۳۷۰ صفحه و در نه فصل تأليف شده است. دو فصل نخست ، نگاهي شتاب آلود ، اما جامع به خاستگاه و گذشته تاريخي و فرهنگي قوم كرد دارد. دو فصل بعدي كتاب ، به نحوه شكل گيري ناسيوناليسم كردي مي پردازد و حوادث جنگ جهاني اول و تجزيه عثماني و تأثيرات آن را بر كردها و شكل گيري عراق به بررسي مي نشيند. اين وقايع در حقيقت ريشه هاي شكل گيري بحران كردستان در قرن بيستم و عصر حاضر بوده اند.
فصل هاي پنجم و ششم اختصاص به تاريخ شكل گيري و رشد و مبارزات گروه هاي كرد عراقي خصوصاً بارزاني و طالباني ها تا قبل از جنگ خليج فارس و تا پايان دهه هشتاد ميلادي دارد. دو فصل فرجامين اثر يعني فصول هشتم و نهم كه بيشترين حجم كتاب را در بر مي گيرد ، به حوادث دوران جنگ خليج فارس و دهه نود و حوادث پس از يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ و اوضاع قبل و پس از حمله آمريكا به عراق در سال ۲۰۰۳ پرداخته است كه در واقع پيام اصلي كتاب ، تحليل همين وقايع و پيش بيني نسبي روند وقايع كردستان عراق و تأثيرات آن بر منطقه است.
بازتاب تحولات پاياني قرن بيستم
تحولات سياسي جهان در دهه پاياني قرن بيستم و آغاز قرن بيست ويكم ميلادي، در مواردي منجر به تحولات اساسي در تقسيم بندي كشورها و تعيين مرزهاي جديد گرديد. بعد از تحولات پرشتاب قرن بيستم و اعلام استقلال كشورهايي كه به مرور از قيد استعمار رها مي شدند تا ساليان دراز جهان از اين لحاظ در وضعيت پايداري به سر مي برد اما فروپاشي اتحاد شوروي و تولد كشورهاي جديد با هويت مستقل در آسياي ميانه، تجزيه يوگسلاوي سابق به چند كشور جديد، دوپاره شدن كشور سابق چكسلواكي و يكپارچه شدن آلمان غربي و شرقي، از رويدادهاي مهم سالهاي پاياني قرن بيستم و آغاز سده بيست ويكم بود. اين تغييرات در بسياري از كشورها منجر به تهيه و انتشار گيتاشناسي هاي جديد شد. در كشور ما براي نخستين بار پس از تحولات پيش گفته در عرصه جهاني، مجموعه اي با نام «گيتاشناسي نوين كشورها» توسط مؤسسه جغرافيايي و كارتوگرافي گيتاشناسي، در ۶ بخش و ۶۰۰ صفحه چاپ و منتشر شده است. اين كتاب اطلاعات جامعي را درباره موقعيت عمومي، اوضاع طبيعي، اقتصادي و تاريخي كشورها به دست مي دهد و در يك ضميمه ۴۸ صفحه اي با عنوان «اطلس ضميمه» نقشه هاي متعدد سياسي و طبيعي از قاره ها و كشورهاي مهم جهان ارائه شده است. با اين وجود، كاستي هايي در مجموعه به چشم مي خورد از جمله در معرفي و بررسي سازمان ها و مجامع بين المللي، نام و نشان اين مراكز غايب اند. اين كاستي در عصر ارتباطات فرامرزي بخصوص شبكه جهاني اينترنت، بيشتر به چشم مي آيد. اما در مجموع كاري است كه در اين حوزه انجام شده و نياز علاقه مندان را به سهم خود برطرف كرده است.

آشنايي با دانشگاه هاي ايران - ۱۳
كدام دانشگاه را انتخاب كنيم؟
دانشگاه شهيد باهنر كرمان
نشاني: كرمان- انتهاي بلوار ۲۲ بهمن/ تلفن: ۱۰-۳۲۷۰۰۱
تاريخچه: دانشگاه شهيد باهنر، در سال ۱۳۵۴ به طور رسمي تأسيس يافت. اين دانشگاه، به همت زنده ياد مهندس عليرضا افضلي پور بنيانگذاري شده است.
تعداد اعضاي هيأت علمي: ۴۰۱ نفر.
تعداد دانشجويان: ۱۵۵۸۰ نفر.
تعداد كل دانش آموختگان از بدو تأسيس: ۱۵۵۸۰ نفر .
دانشكده ها
فني (سال تأسيس: ۱۳۵۴)
گروه هاي آموزشي: الكترونيك، مهندسي مواد، مكانيك، صنايع، معدن،  شيمي، برق و كاردان فني مكانيك
ادبيات و علوم انساني(تاسيس : ۱۳۵۴ )
گروه هاي آموزشي: زبانهاي خارجي، زبان و ادبيات فارسي، علوم اجتماعي، علوم تربيتي، كتابداري و معارف اسلامي
اقتصاد و مديريت (تأسيس: ۱۳۶۶)
گروه هاي آموزشي: علوم اقتصادي، مديريت و حسابداري
كشاورزي
گروه هاي آموزشي: گروه زراعت و اصلاح نباتات، دامپروري، اقتصاد كشاورزي، مهندسي آبياري، گياه پزشكي و ماشينهاي كشاورزي.
تربيت بدني (سال تأسيس: ۱۳۶۳)
گروه هاي آموزشي: تربيت بدني و علوم ورزشي و دبيري تربيت بدني
هنر (تأسيس: ۱۳۷۲)
گروه هاي آموزشي: معماري، نقاشي، مديريت و احياي بناهاي تاريخي، فرش، هنرهاي دستي و نمايش
رياضي (سال تأسيس: ۱۳۷۴)
گروه هاي آموزشي: رياضي- آمار و علوم كامپيوتر
علوم (سال تأسيس: ۱۳۵۴)
گروه هاي آموزشي:  فيزيك، زمين شناسي، شيمي، زيست شناسي
دامپزشكي (سال تأسيس: ۱۳۶۸)
ديگر مراكز آموزش عالي
آموزشكده كشاورزي جيرفت
مجتمع آموزش عالي بم
دانشكده صنعتي و معدني زرند
دانشكده تكنولوژي سيرجان
مراكز تحقيقاتي
پژوهشكده رياضي
پژوهشكده باغباني
پژوهشكده علوم اجتماعي و اقتصادي
كتابخانه مركزي
كتابهاي فارسي: ۴۰۰۰۰۰ جلد، غيرفارسي: ۳۰۰۰۰ جلد
مجلات و فصلنامه هاي ادواري: ۱۳ جلد كتاب  چاپ شده، ۳ جلد كتاب زير چاپ فارسي، غيرفارسي: در مجموع ۱۲۴۷ جلد
مركز مشاوره
خانوادگي، ازدواج، شغلي و اقتصادي، بين فردي، كودك ونوجوان
مركز خدمات رفاهي و پشتيباني
انواع خدمات رفاهي دانشجويي: وام تحصيلي، وام ضروري، ازدواج، بيمه، بن كتاب، خدمات ورزشي، خوابگاه،  سلف سرويس، تهيه و توزيع لوازم كمك آموزشي
خوابگاه
خوابگاه مجردين: ۲۳ واحد، با گنجايش ۱۸۸۵ نفر
دانشگاه شهيد بهشتي
نشاني: تهران- اوين/ تلفن: ۲۹۹۰۲-۲۹۹۰۱
نشاني اينترنت: http// www. Sbv.ac.ir
تاريخچه:  دانشگاه شهيد بهشتي، در تاريخ ۱۳۳۸ با نام دانشگاه ملي تأسيس گرديد . از سال ۱۳۵۸ دانشگاه مذكور دولتي گرديد و از سال ۱۳۶۲ نيز به دانشگاه شهيد بهشتي تغيير نام داد.
تعداد اعضاي هيأت علمي:  ۵۱۲ نفر
تعداد دانشجويان: ۱۰۸۳۴ نفر
تعداد دانش آموختگان (سال تحصيلي ۷۸-۷۷): ۲۳۹۶ نفر
تعداد كل دانش آموختگان از بدو تأسيس:  حدود ۴۲ هزار نفر.
دانشكده ها
ادبيات و علوم انساني (سال تأسيس: ۱۳۴۱)
حقوق (سال تأسيس:  ۱۳۴۵)
علوم (سال تأسيس: ۱۳۴۲)
علوم اداري (سال تأسيس: ۱۳۶۹)
علوم اقتصادي و سياسي (سال تأسيس: ۱۳۳۹)
علوم تربيتي و روانشناسي (سال تأسيس: ۱۳۵۵)
علوم رياضي (سال تأسيس:  ۱۳۶۹)
علوم زمين (سال تأسيس: ۱۳۵۵)
معماري و شهرسازي (سال تأسيس: ۱۳۳۸)
مهندسي برق و كامپيوتر (سال تأسيس: ۱۳۶۸)
كتابخانه مركزي
كتابهاي فارسي:  ۱۸۹۱۱۲ جلد، غيرفارسي: ۱۱۶۵۶۴ جلد
تعداد مجلات و نشريات فاسي و غيرفاسي: ۱۶۱۲ عنوان مجله و نشريه فارسي و ۳۱۹۳ عنوان مجله و نشريه لاتين.
بانك اطلاعاتي
ساير منابع غيرچاپي: فيلم ۱۶ ميليمتري، نوار ويديويي علمي، آموزشي و سينمايي (۱۵۰۰ ساعت)، اسلايد (۱۵۰۰ عدد)، نوار ويديويي علمي، آموزشي و سينمايي دريافتي از ماهواره به زبان اصلي.
مركز مشاوره
انواع مشاوره: روانپزشكي، روانشناختي باليني تا تربيتي، گفتار درماني، آموزش كودكان استثنايي، مشاوره عاطفي، خانواده درماني، تحصيلي و شغلي .
انواع خدمات رفاهي دانشجويي
پرداخت وام تحصيلي و مسكن، ارائه وامهاي ضروري جهت پايان نامه و خريد لوازم كمك آموزشي- پرداخت وام ازدواج، ارائه وام وديعه مسكن به دانشجويان متأهل و دانشجويان مجرد فاقد خوابگاه دانشجويي، انجام امور بيمه خدمات درماني تهيه و توزيع لوازم كمك آموزشي دانشجويان
خوابگاه
خوابگاه مجردين: ۷ باب، با گنجايش ۳۹۶۵ نفر
خوابگاه متأهلين: ۲ باب، با گنجايش ۴۰ خانوار
۱- مجتمع خوابگاهي در شمال غربي دانشگاه با ظرفيت ۱۸۲۱ نفر (مربوط به برادران)
۲- خوابگاه شهيد كچويي واقع در اوين با ظرفيت ۱۷۸ نفر (مربوط به برادران)
۳- مجتمع خوابگاهي در شمال شرقي دانشگاه با ظرفيت ۱۰۱۴ نفر (مربوط به خواهران)
۴- خوابگاه شهيد چمران با ظرفيت ۳۲۳ نفر
۵- خوابگاه شهداي هويزه در شريعتي با ظرفيت ۱۰ خانوار
۶- خوابگاه طالقاني با ظرفيت ۴۶۲ نفر (خواهران)
۷- خوابگاه بلوار كشاورز، روبه روي بيمارستان ساسان با ظرفيت ۳۰ خانوار
۸- خوابگاه قائم مقام، واقع در خيابان قائم مقام با ظرفيت ۱۰۷ نفر (مربوط به برادران)
۹- خوابگاه مطهري، خيابان مطهري جنب هواپيمايي با ظرفيت ۶۰ نفر (مربوط به برادران)

سايه روشن فرهنگ
اشاره؛
اگر اخبار ورودي تلكس، مطبوعات و رسانه هاي گروهي را در حوزه آموزشي به مدت يك هفته مرور كنيد، شايد با مجموعه اي از اخبار ضد و نقيض در حوزه هاي آموزشي مواجه شويد، به گونه اي كه گاهي تفاوت نگاه ها در اين حوزه، ما را به سلامتي اخبار آموزشي درآينده نگران مي كند.
البته نگران اين حرف ها نباشيد، به هرحال همانطور كه دانش آموزان در طول تابستان اوقات فراغت خود را سپري مي كنند، مسئولان آموزشي هم فراغت دارند نظريات و پيشنهادهاي خود را مطرح كنند. وقتي فرصت تحصيل و مطالعه فرا رسد، خيلي از اين حرف ها هم در مرحله عمل فراموش مي شوند. برخي از آن خبرها و اين نظرها را با هم مرور مي كنيم.


حال رفوزه ها را نگيريد
005355.jpg

* خبر: به گفته مديركل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي، خانواده ها نبايد دانش آموزان را به خاطر ناكامي در كسب نمرات در حد انتظار، از تفريح و تفنن محروم كنند.
* نظر: البته بايد گفت براي اغلب خانواده هاي كم درآمد، فرصتي براي تفريح بچه ها وجود ندارد چون بخشي از هزينه هاي دوران تحصيل آنان از طريق كار در تابستان تأمين مي شود. بنابر اين ايشان نگران اوقات فراغت از تحصيل نباشند، چرا كه چه نمره بالا بياورند و چه نياورند، بايد در طول اين سه ماه تعطيلي با روش «استاد و شاگردي» هم زندگي و كار در آينده را تجربه كنند، هم خرج توجيبي ۹ ماه تحصيل در مدرسه را پس انداز كنند.
البته در توصيه بعدي ايشان، گفته شده كه والدين به همراه فرزندان در محيطي آرام به آسيب شناسي افت تحصيلي بپردازند. ما هم معتقديم مسئولان آموزشي هر منطقه با توجه به ارزشيابي پايان سال، بايد نسبت به آسيب شناسي افت تحصيلي در مناطق آموزشي خود بپردازند. شايد در اين ميان حجم كتاب هاي درسي؛ روش هاي تدريس، مديريت آموزشي مدرسه، تعدد و فراواني دانش آموزان در كلاس ها و ... نيز از عوامل مؤثر اين آسيب هاي آموزشي باشند.
005360.jpg

انگ نزنيد
* خبر: به گفته مديركل دفتر ارزشيابي تحصيلي و تربيتي، بسياري از والدين با برچسب زدن به دانش آموزان مردودي، زمينه هاي انصراف از تحصيل فرزندان خود را فراهم مي كنند.
* نظر: نيازي به انگ زني والدين نيست، همين طوري كه مديران مدارس مردم را به توفيق اجباري مشاركت مالي مدارس فرا مي خوانند، زمينه براي ترك تحصيل فرزندان آنان نيز فراهم خواهد شد. اگر والدين در گذشته به مدرسه به عنوان يك جايگاه تربيتي مي نگريستند، حالا مدارس را قلك آموزشي تلقي مي كنند؛ چون از نگاه آنان اين مدارس همه ساله مبالغي را تحت عنوان «خودياري» و «مشاركت» از والدين اخذ مي كنند تا به فرزندان آنان آموزش رايگان بدهند، اما در پايان سال با تمامي تلاش والدين برخي از فرزندانشان به خاطر بي توجهي معلمان، عدم برنامه ريزي مناسب آموزشي، دو شيفته بودن مدارس و در نهايت كاستي هاي موجود آموزشي دچار «بي سوادي»، «رفوزه» و بي استعدادي در حوزه هاي آموزشي مي شوند. البته اين مديركل منصف در خاتمه جذاب نبودن مدرسه و كتابهاي درسي را هم از عوامل ترك تحصيل قلمداد كرده است و در نهايت براي جذبه بخشي به مدرسه، تقاضا كرده كه روش هاي تدريس در مدارس هم اصلاح شود.

ناكارآمدي مدارس آن سوي مرزها
* خبر: به گفته مديركل دفتر مدارس خارج از كشور، جدي نبودن آموزش زبان بين المللي به ويژه زبان انگليسي در مدارس ايراني در خارج از كشور، باعث شده است دانش آموزان مقيم خارج، از اين آموزشگاه ها استقبال نكنند.
* نظر: بالاخره كسي بعد از سال ها پيدا شد و به اين موضوع كه مدارس ايراني خارج از كشور ناكارآمد هستند، اعتراف كرد. اغلب مسئولان آموزشي به خاطر منافع حاصل از اين نوع مدارس، كمتر حاضر مي شوند در زمينه نقص آموزشي اين مدارس اظهار نظر كنند.
متوليان آموزشي مي توانند با راه اندازي خطوط اينترنتي، همسان سازي آموزش هاي علمي در اين نوع مدارس، تقويت آموزش زبان بين المللي و در نهايت كارآمد كردن آنها، روحيه جديدي به ۱۷ هزار دانش آموز ايراني مقيم خارج از كشور بدهند.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
مدارا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |