عضو هيأت تحقيق و تفحص مجلس:
گزارش تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي به زودي ارائه مي شود
احمد رهبري، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس اعلام كرد: با توجه به مشكلات عديده اي كه در صنعت خودروسازي وجود داشت و هنوز هم وجود دارد و شكايات متعدد مردم از قيمت و كيفيت خودرو، بر آن شديم كه با امضاي تعدادي از همكاران كه به ۱۵۳ نفر رسيد از بخش خودروسازي وزارت صنايع و معادن طبق قانون تحقيق و تفحص داشته باشيم.
وي با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما، با اشاره به اين كه از شركت ها و كارخانه هاي مربوطه بازديد به عمل آمده است، گفت: گزارش هاي بازديد براساس مراجعات متعددي كه به اين شركت ها و كمپاني ها و همچنين مردم داشتيم تهيه شده است. علاوه بر بازديدهاي مربوطه، گزارش هايي هم توسط كارشناسان مطلع درخصوص صنعت خودروسازي و تخلفاتي كه در قسمت هاي مختلف اين صنعت صورت گرفته تهيه شده و در حال تنظيم گزارش نهايي هستيم.
نماينده گرمسار گفت: حدود ۱۲ سال پيش مديريت ايران خودرو تصميم گرفته بود پيكان را از رده خارج كند و از همان زمان كليه قطعات و هرگونه لوازم يدكي اي را كه در انبارها وجود داشت تخليه و به خدمات پس از فروش واگذار كردند تا به جاي پيكان، پژو ۲۰۵ توليدكنند و در آن زمان قرارداد توليد پژو ۲۰۵ با فرانسه بسته شد كه ۴۰ درصد سرمايه گذاري را فرانسوي ها و ۶۰ درصد سرمايه گذاري را ايران خودرو در ايران انجام مي داد.
عضو كميسيون صنايع و معادن اضافه كرد: با تغيير مديريت و آمدن مديراني از شركت سايپا، دوباره تمام برنامه ها تغيير كرد. زيرا مديريت جديد معتقد بودند كه بايد مجدداً خط توليد پيكان را نگهداري و آن را بازسازي كنند لذا دوباره نسبت به راه اندازي خط پيكان و بالا بردن تيراژ آن اقدام كردند.
رهبري با تأكيد بر اين كه با تغيير مديريت كليه سياست ها نيز تغيير كرد، گفت: پيكاني كه قرار بود در سال ۶۸ جمع شود، توليدش را در اين اواخر سالانه به ۱۶۰ هزار دستگاه رساندند و تا پايان مديريت مدير قبلي سياست براين بود كه پيكان توليد شود. به همين دليل تعداد يا تيراژ پيكان بالا برده شد، اما كيفيتش روزبه روز پايين آمد و چون بازار انحصاري بود قيمت ها بالا برده شد.
وي اضافه كرد: با توجه به اين كه مديران ايراني همواره كوتا ه ترين و راحت ترين راه را انتخاب مي كنند لذا تمايلي براي تغيير خطوط پيكان نشان ندادند و سال هاي سال خودرويي را توليد كردند كه تكنولوژي آن از رده خارج شده بود لذا هم منابع و هم نيروي انساني و كارگر را به هدر دادند و از اين راه خسارت زيادي به صنعت خودروسازي كشور و در نتيجه به مردم زدند.
وي همچنين گفت: يكي از مهم ترين عواملي كه در تحقيق و تفحص به آن پرداخته مي شود همين سياست هاي غلط مديريتي است كه متأسفانه سال هاي سال در صنعت خودروسازي حكم فرما بوده است.
وي افزود: ما نظرمان اين بود كه هر چه زودتر خط توليد پيكان متوقف شود اما آنها استدلال مي كنند كه اگر ما در كوتاه مدت اين كار را بكنيم كارخانه ها با ركود مواجه مي شوند، ضمن اين كه توانايي جايگزيني خودرو جديد را در كوتاه مدت ندارند لذا مديران جديد باز هم زمان و فرصت خواستند كه اين زمان و فرصت براي پنجمين بار به آنها داده شد ولي هيچ وقت به قول و قرارهايي كه گذاشتند پايبند نبودند.
ما اعتقاد داريم كه جامعه از نظر تقاضا و مصرف به مرحله اي رسيده كه با اين قيمت ها پيكان كشش ندارد. بنابراين تصميم گرفته شده در يك برنامه مشترك سالانه پنج يا شش خودرو با تكنولوژي جديد كه رفاه و آسايش براي مصرف كننده داشته باشد به قيمت پيكان به بازار عرضه شود لذا ما به دنبال اين هستيم كه به طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده تبصره اي اضافه شود كه براساس آن از ۲ سال ديگر توليد خودروهاي با تكنولوژي قديمي كه هم محيط زيست را آلوده مي كنند و هم مصرف بالايي دارند و از رده خارج شده اند، ممنوع شود.
|