شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۸
عضو هيأت تحقيق و تفحص مجلس:
گزارش تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي به زودي ارائه مي شود
احمد رهبري، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس اعلام كرد: با توجه به مشكلات عديده اي كه در صنعت خودروسازي وجود داشت و هنوز هم وجود دارد و شكايات متعدد مردم از قيمت و كيفيت خودرو، بر آن شديم كه با امضاي تعدادي از همكاران كه به ۱۵۳ نفر رسيد از بخش خودروسازي وزارت صنايع و معادن طبق قانون تحقيق و تفحص داشته باشيم.
وي با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما، با اشاره به اين كه از شركت ها و كارخانه هاي مربوطه بازديد به عمل آمده است، گفت: گزارش هاي بازديد براساس مراجعات متعددي كه به اين شركت ها و كمپاني ها و همچنين مردم داشتيم تهيه شده است. علاوه بر بازديدهاي مربوطه، گزارش هايي هم توسط كارشناسان مطلع درخصوص صنعت خودروسازي و تخلفاتي كه در قسمت هاي مختلف اين صنعت صورت گرفته تهيه شده و در حال تنظيم گزارش نهايي هستيم.
نماينده گرمسار گفت: حدود ۱۲ سال پيش مديريت ايران خودرو تصميم گرفته بود پيكان را از رده خارج كند و از همان زمان كليه قطعات و هرگونه لوازم يدكي اي را كه در انبارها وجود داشت تخليه و به خدمات پس از فروش واگذار كردند تا به جاي پيكان، پژو ۲۰۵ توليدكنند و در آن زمان قرارداد توليد پژو ۲۰۵ با فرانسه بسته شد كه ۴۰ درصد سرمايه گذاري را فرانسوي ها و ۶۰ درصد سرمايه گذاري را ايران خودرو در ايران انجام مي داد.
عضو كميسيون صنايع و معادن اضافه كرد: با تغيير مديريت و آمدن مديراني از شركت سايپا، دوباره تمام برنامه ها تغيير كرد. زيرا مديريت جديد معتقد بودند كه بايد مجدداً خط توليد پيكان را نگهداري و آن را بازسازي كنند لذا دوباره نسبت به راه اندازي خط پيكان و بالا بردن تيراژ آن اقدام كردند.
رهبري با تأكيد بر اين كه با تغيير مديريت كليه سياست ها نيز تغيير كرد، گفت: پيكاني كه قرار بود در سال ۶۸ جمع شود، توليدش را در اين اواخر سالانه به ۱۶۰ هزار دستگاه رساندند و تا پايان مديريت مدير قبلي سياست براين بود كه پيكان توليد شود. به همين دليل تعداد يا تيراژ پيكان بالا برده شد، اما كيفيتش روزبه روز پايين آمد و چون بازار انحصاري بود قيمت ها بالا برده شد.
وي اضافه كرد: با توجه به اين كه مديران ايراني همواره كوتا ه ترين و راحت ترين راه را انتخاب مي كنند لذا تمايلي براي تغيير خطوط پيكان نشان ندادند و سال هاي سال خودرويي را توليد كردند كه تكنولوژي آن از رده خارج شده بود لذا هم منابع و هم نيروي انساني و كارگر را به هدر دادند و از اين راه خسارت زيادي به صنعت خودروسازي كشور و در نتيجه به مردم زدند.
وي همچنين گفت: يكي از مهم ترين عواملي كه در تحقيق و تفحص به آن پرداخته مي شود همين سياست هاي غلط مديريتي است كه متأسفانه سال هاي سال در صنعت خودروسازي حكم فرما بوده است.
وي افزود: ما نظرمان اين بود كه هر چه زودتر خط توليد پيكان متوقف شود اما آنها استدلال مي كنند كه اگر ما در كوتاه مدت اين كار را بكنيم كارخانه ها با ركود مواجه مي شوند، ضمن اين كه توانايي جايگزيني خودرو جديد را در كوتاه مدت ندارند لذا مديران جديد باز هم زمان و فرصت خواستند كه اين زمان و فرصت براي پنجمين بار به آنها داده شد ولي هيچ وقت به قول و قرارهايي كه گذاشتند پايبند نبودند.
ما اعتقاد داريم كه جامعه از نظر تقاضا و مصرف به مرحله اي رسيده كه با اين قيمت ها پيكان كشش ندارد. بنابراين تصميم گرفته شده در يك برنامه مشترك سالانه پنج يا شش خودرو با تكنولوژي جديد كه رفاه و آسايش براي مصرف كننده داشته باشد به قيمت پيكان به بازار عرضه شود لذا ما به دنبال اين هستيم كه به طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده تبصره اي اضافه شود كه براساس آن از ۲ سال ديگر توليد خودروهاي با تكنولوژي قديمي كه هم محيط زيست را آلوده مي كنند و هم مصرف بالايي دارند و از رده خارج شده اند، ممنوع شود.

گروه بهمن همكاري با ميتسوبيشي موتورز را آغاز كرد
براساس اعلام مهندس سروش مديرعامل گروه بهمن، قرارداد همكاري در توليد و فروش خودرو با شركت ميتسوبيشي موتورز ژاپن امضا شد.
براساس اين قرارداد گروه بهمن به عنوان نماينده انحصاري ميتسوبيشي موتورز در ايران فعاليت مي كند. اين همكاري با توليد خودروهاي دوديفرانسيل پاجرو و فروش خودروهاي ميتسوبيشي در ايران شروع و با توليدديگر محصولات اين شركت توسعه مي يابد.
شركت ميتسوبيشي موتورز همكار استراتژيك شركت آلماني دايملر كرايسلر، سهم قابل توجهي از بازار جهاني خودرو به ويژه خودروهاي دوديفرانسيل را در اختيار دارد.
با توجه به كيفيت و شهرت جهاني خودروهاي ميتسوبيشي و توانمندي و امكانات گروه بهمن در بازار خودرو كشور پيش بيني مي شود اين محصولات موردتوجه مردم قرار گرفته و سهم قابل ملاحظه اي از بازار را به خود اختصاص دهند.
به گفته سروش، محصولات پاجرو در نيمه دوم سال ۸۳ در دو مدل استاندارد و لوكس به بازار عرضه خواهند شد.
خودروي پاجرو در بين خودروهاي SUV توليدي در سطح جهان از جايگاه ويژه اي برخوردار است موتور اين خودرو ۳۵۰۰ سي سي، ۶ سيلندر با ۲۴ سوپاپ و قدرت ۱۹۴ اسب بخار مطابق با آخرين استانداردهاي زيست محيطي است.
سيستم تعليق (فنربندي) اين خودرو به نحوي طراحي شده كه از اعمال شوك هاي ناشي از ناهمواري جاده جلوگيري به عمل آورده و سفر ايمن و لذت بخشي را براي سرنشينان فراهم مي آورد. هم اكنون گروه بهمن بزرگترين شركت هلدينگ خصوصي در صنعت خودروسازي كشور و اولين خودروساز برگزيده سبز است كه طي چهار فصل گذشته، رتبه نخست سازمان بورس و اوراق بهادار تهران را به خود اختصاص داده است.

نكاتي درخصوص لوله هاي پي.وي.سي سخت  و لوله هاي پلي اتيلن
علي رغم اعلام مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مبني بر اجباري بودن استاندارد لوله هاي پي.وي.سي سخت و لوله هاي پلي اتيلن همچنان مشاهده مي شود كه برخي از توليدكنندگان مبادرت به توليد و عرضه غيراستاندارد اين محصول با كيفيت پايين و قيمت ارزان مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما و به نقل از گزارش ارائه شده از سوي سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات، از توزيع كنندگان و مصرف كنندگان درخواست شده به هنگام خريد، از درج مشخصات از قبيل نام يا علامت استاندارد تجارتي سازنده، قطر خارجي لوله، فشار اسمي، شماره سري و... در فواصل كمتر از ۳ متر روي طول لوله، اطمينان حاصل كنند.
براساس اين گزارش از خريداران درخواست شده به هنگام خريد، از درج مشخصات از قبيل نام يا علامت استاندارد تجارتي سازنده، نوع مصرف (آب آشاميدني، آبياري، فاضلاب)، نوع جنس (پلي اتيلن نرم، متوسط، سخت)، اندازه اسمي قطر خارجي و... در فواصل حداكثر ۵/ ۱ متر روي طول لوله اطمينان حاصل كنند.
در اين گزارش آمده است درصورت مشاهده هرگونه تخلف در زمينه كليه كالاها و خدمات مراتب را با تلفن ۱۲۴ گزارش كنند.

صنعت
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
بيمه
بين الملل
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بيمه  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |