يكشنبه ۲۶مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۹ - Aug. 17, 2003
در مشهد آغاز شد
جشنواره هنري دانش آموزان
گروه علمي فرهنگي: بيست  و يكمين  جشنواره  هنري  دانش آموزان  سراسركشور روز شنبه  با پيام  وزير آموزش  و پرورش  آغاز به  كار كرد. اين  پيام  توسط رييس  سازمان  آموزش  و پرورش  خراسان  در جمع  مسئولان  وزارتخانه  و دانش آموزان  شركت كننده  قرائت  شد.
در بخشي  از پيام  مرتضي حاجي وزير آموزش  و پرورش  آمده : بالندگي  و افتخار فرهنگ  غني ايران  اسلامي  مرهون  هنرمندان  دلسوخته  و مؤمني  است  كه  با آگاهي  ، عشق  به زيبايي  و جمال  را خمير مايه  طبع  كمال  جو و آرمان  دلخواه  خود كرده  و منشأ خلق  آثاري  بوده اند كه  چشم  نقاد جهانيان  را به  حيرت  و تحسين  واداشته  است .
بيست  و يكمين  جشنواره هنري  دانش آموزان  دختر و پسر سراسر كشور از روز شنبه با حضور يك  هزار دانش  آموز هنرمند در رشته هاي  موسيقي ، هنرهاي  دستي  و تجسمي در تالارهاي  فرهنگي  هنري  مشهد به  مدت  پنج  روز ادامه  دارد.

بيش از هفت هزار نوجوان  از پايانه هاي  تهران  جمع آوري  شدند
ايرنا: مديركل  سازمان  بهزيستي  استان  تهران  از جمع آوري  هفت  هزار و ۳۱۰ نوجوان از پايانه هاي  تهران  خبر داد و گفت : اين  تعداد نوجوان  از ابتداي  سال  جاري از پايانه هاي  جنوب ، غرب ، شرق  و راه  آهن  تهران  جمع  آوري  شده اند.
عباسعلي  الصاق  گفت: اغلب  اين  نوجوانان  بين  ۱۶ تا ۱۸ سال  سن  دارند.
به  گفته  وي ، تمام  اين  نوجوانان  پس  از جمع آوري ، درمراكزنگهداري  كودكان خياباني  تهران  پذيرش  شده اند. مدير كل  بهزيستي  استان  تهران  اظهار داشت : وضعيت  كودكان  خياباني  پس  ازپذيرش  در اين  مراكز توسط كارشناسان  سازمان  بهزيستي  مشخص  مي شود و كودكان بدون  خانواده  در مراكز وابسته  به  اين  سازمان  نگهداري  مي شوند. الصاق  تصريح كرد: بالغ  برشش هزار نفر ازنوجوانان  جمع آوري  شده  در پايانه هاي  تهران ، ترخيص  شده  و مابقي  در مراكز كودكان  خياباني  نگهداري  مي شوند. وي  خاطر نشان  كرد: بيش  از چهار هزار نفر از اين  نوجوانان  ، جوياي  كارهستند كه  براي  كسب  درآمد در پايانه هاي  تهران  به  مشاغل  كاذب  روي  آورده اند.

رئيس جمهوري در پيامي به نخستين مجمع بين المللي پيوند هاي فرهنگي كهن در ايران و غرب آسيا :
ديوارهاي بلند قهر و ستيز هر فرهنگ و تمدني را به سكون مي كشاند
گروه علمي فرهنگي: نخستين مجمع بين المللي پيوندهاي فرهنگي كهن در ايران و غرب آسيا ديروز طي مراسمي با قرائت پيام رئيس جمهوري در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما گشايش يافت.
سيدمحمد خاتمي در اين پيام كه توسط هادي خانيكي مشاور رئيس جمهوري قرائت شد با اشاره به اين كه ايران سرزمين ديرين مهر است و مهر همواره مايه و يايه حيات فرهنگي بشر بوده است تأكيد كرد: پيوندهاي متكي بر مهر و گشودگي و ادب، «دانش و فرهنگ» هر سرزميني را بالنده و بارور مي كند و ديوارهاي بلند قهرو ستيز، هر فرهنگ و تمدني را به سكون مي كشاند.
به گزارش ميراث خبر، در متن پيام رئيس جمهور آمده است: «خوشبختانه فلات ايران، گنجينه گويايي از داد و ستدهاي فرهنگي و پيوندهاي تمدني كهن انسان را تا به امروز در خود نگاه داشته است. افسانه ها و اسطوره ها و آداب و رسوم مردمان اين بخش از جهان، چنان به هم پيوسته اند كه ادوات حيات مادي آنان و جلوه هاي جذاب زيست مشترك معنوي آ نان به همان ميزان شورانگيز است كه تجلي تلاش مشترك آنان براي پيروزي بر طبيعت و توسعه تجارت و صنعت.»
سيدمحمد خاتمي، با اشاره به اين كه نشست هايي چون نخستين مجمع بين المللي پيوندهاي فرهنگي كهن در ايران و غرب آسيا، باعث بهره گيري هاي نوين مردم جهان در مسير همزيستي و دوستي مي شود در پيام خود آورده است:
«هر كس كه درپي ساختن دنياي عاري از جنگ و قهر و تبعيض است، بايد اين دنيا را پيش از عرصه سياست در عالم انديشه و علم و فرهنگ و هنر بسازد. انصاف هم اين است چرا كه پيشينيان ما در اين مسير پيش قدم بوده اند.»
همچنين احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: منطقه اي كه عرصه حضور جهاني تمدن ها را به وجود آورده، آسياي غربي بوده است و تمدن هاي بزرگي چون چين و هند نيز از منطقه آسياي غربي بوده كه فرصت هم سخني با ديگر تمدن ها را يافته اند. ازهمين رو به دور از واقعيت نخواهد بود اگر تاريخ تمدن هاي آسياي غربي را همان تاريخ جهاني بدانيم.
رئيس مجمع پيوندهاي بين المللي ايران و غرب آسيا در ادامه سخنانش با تأكيد بر اين كه خاورميانه به ويژه فلات ايران داراي سابقه بسيار كهن از نشانه هاي فرهنگي زندگي انسان و تحولات فرهنگي ارزشمند از پيوندها و ارتباطات فرهنگي ماندگار است گفت: ارزش هاي فرهنگي منتج از توليدات و ابتكارات تمدن  بشري، ناشي از ارتقاي تمدن هاي بومي و محلي آسياي غربي است.

نخستين كارگاه آموزشي حقوق كودك در تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: نخستين  كارگاه  آموزشي  حقوق  كودك  ۲۶ و ۲۷ مردادماه  در محل  مجتمع  فرهنگي اردويي  شهيد باهنر تهران  برگزار مي شود.
اين  كارگاه  با همكاري  صندوق  بين المللي  كودكان  سازمان  ملل  «يونيسف » و سازمان  دانش آموزي  جمهوري  اسلامي ايران  به  مدت  دو روز با هدف  آشنايي  دانش  آموزان  با حقوق  كودك  و با محوريت  پيمان  نامه  حقوق  كودك  برگزار خواهد شد.
در اين  كارگاه  ۲۵ دانش آموز منتخب  از استان  تهران  حضور خواهند داشت  كه پس  از طي   اين  دوره  باعنوان  ياور مربي  در استانهاي  كشور به  آموزش  و تفهيم مفاهيم  حقوق  كودك  به  ساير همسالان  خود خواهند پرداخت .

دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش:
سند ملي اصلاحات در آموزش و پرورش تدوين مي شود
گروه علمي فرهنگي: دبيركل  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  گفت : سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور موظف  شد سند ملي  اصلاحات  در آموزش  و پرورش  را تدوين  كند.
«مهدي  نويد» روز شنبه  در گفتگو با ايرنا افزود: اين  سند، براساس  مصوبه  هيأت  وزيران ، با همكاري  وزارت  آموزش  و پرورش  و زير نظر شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، تدوين  مي شود. وي  تصريح  كرد: هيأت  وزيران  در نشست  ۲۱ خردادماه  سال  ۱۳۸۲ خود، تدوين سند ملي  اصلاحات  در آموزش  و پرورش  را تصويب  كرد. نويد اظهار داشت : تدوين  اين  سند، تبيين كننده  چشم انداز آتي  آموزش  و پرورش ، حداقل  در يك  دوره  ۲۰ ساله  است . اين  سند يك  مجموعه  فرابرنامه اي  و فرادستي  است  كه  بر چهار يا پنج  برنامه  توسعه  كشور سايه  خواهد افكند.
وي  توضيح  داد: سند يادشده ، نقش  آموزش  و پرورش  در فرآيند توسعه  سياسي ، اقتصادي  و اجتماعي  كشور را تبيين  خواهد كرد و مناسبات  برون  سازماني  اين نهاد را با ساير نهادهاي  اجتماعي ، فرهنگي  و سياسي  تعريف  مي كند.
نويد گفت : تدوين  لايحه  نظام  آموزش  و پرورش  به  عنوان  بخشي  از سند ملي ، در گرو تدوين  اين  سند است ، هرچند همكاران  ما در آموزش  و پرورش  و مجلس شوراي  اسلامي  مطالعات  و تحقيقات  خوبي  را در اين  زمينه  انجام  داده اند اما بررسي  جامع  و كامل  آن  نيازمند تدوين  سند ملي  است .
وي  گفت : علاوه  بر عناصر ياد شده ، در تدوين  سند ملي  نيازمند مطالعات تطبيقي  و بررسي  نظامهاي  بين المللي  آموزش  و پرورش  و بومي سازي  تئوريها و انديشه هاي  مرتبط با تعليم  و تربيت  هستيم .

علمي فرهنگي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |