يكشنبه ۲۶مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۹ - Aug. 17, 2003
عضو شوراي شهر تهران:
بخش مسكن در تهران بايد متولي واحدي داشته باشد
گروه شهري: عضو شوراي شهر تهران  گفت:  بخش  مسكن  درتهران  بايد متولي واحدي  داشته  باشد.
خسرو دانشجو عضو كميسيون  توسعه ، عمران  و شهرسازي  شوراي  شهر تهران در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر با اشاره  به  اختلاف  نظر وزارت مسكن، شوراي  شهر و شهرداري  تهران  در برخي  سياستهاي  مربوط به  مسكن  افزود: با تجميع  سياست گذاري، مسئوليت پذيري  و مسائل  اجرائي  مسكن در يك  نهاد مشخص  وضع  ساخت  و ساز در تهران  بهبود خواهد يافت.
وي  با اشاره  به  اينكه  بايد برآيند سياست  هاي  ساخت  و ساز به  سمت بازسازي  و نوسازي  بافت  هاي  فرسوده  باشد از مصوبه  اخير شوراي  عالي شهرسازي  درباره  فروش  مازاد تراكم  در تهران  انتقاد كرد و گفت:  اين مصوبه  براي  نوسازي  بافت  هاي  فرسوده  تهران  نتيجه اي  نخواهد داشت.
دانشجو تصريح  كرد: در صورتي  كه  در سياست  هاي  كنوني  ساخت  و ساز درتهران  تجديدنظر نشود، با افزايش  عمر مفيد ساختمانها روز به  روز بربافت  هاي  فرسوده  شهري  افزوده  مي شود و اين  وضع  تهديدي جدي  براي  كلان شهر تهران  است.
وي  بافت  هاي  فرسوده  تهران  را نابسامان  توصيف  كرد و با بيان  اينكه بسياري  از اين  بافت  ها بيش  از دو برابر عمر مفيد خود عمر كرده  است گفت:  برخي  بافت  هاي  فرسوده  تهران  درمناطق ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲و ۱۷در وضع  خطرناك و بحراني  است.
دانشجو افزود: شوراي  اسلامي شهر تهران  قصد دارد با جذب  سرمايه گذاران  بخش  خصوصي  و خارجي  بافت  هاي  فرسوده  تهران  را بازسازي  كند.
اين  عضو شورا اتخاذ سياست  هاي  تشويقي  براي  بازسازي  ونوسازي  بافتهاي  فرسوده  را خواستار شد و افزود: شوراي  عالي  شهرسازي ، شوراي  شهر تهران  و شهرداري  تهران  مي توانند با اتخاذ اين سياستها بافتهاي  فرسوده  تهران  را بازسازي  و نوسازي  كنند.

ادعاي مالكيت اراضي پناهگاه حيات وحش ميانكاله
009550.jpg
در ادامه تصرفات عديده اشخاص حقيقي و حقوقي در پناهگاه حيات وحش ميانكاله، اين بار يكي از ارگان ها مدعي مالكيت ۱۹۶۰ هكتار از اراضي جزيره آشوراده در شبه جزيره ميانكاله شد.
يكي از كارشناسان حقوقي اداره كل محيط زيست استان مازندران در گفت وگو با قلم سبز ايران گفت: سند مالكيت يك هزار و ۹۶۰ هكتار از اراضي شبه جزيره ميانكاله و شش دانگ جزيره آشوراده كه در زمره اكوسيستم هاي نادر و بي نظير استان مازندران است، توسط اداره ثبت شهرستان بهشهر به نام اين ارگان صادر شده است كه در حال حاضر رسميت اين اسناد تحت بررسي است.
وي افزود: بسياري از مالكيت هاي رژيم سابق تحت عنوان بنياد پهلوي در سراسر كشور از جمله ميانكاله پس از انقلاب باطل اعلام شده است، از سوي ديگر، اراضي اين منطقه جزو اراضي ملي شده محسوب مي شود كه از پيش از انقلاب سند آن به منابع طبيعي صادرشده است و سازمان حفاظت محيط زيست هم به موجب قانون و بهسازي محيط زيست از سال ۵۴ حاكميت در اين منطقه را عهده دار بوده است.
وي از برنامه هاي تغيير كاربري اين اراضي براي اجراي طرح هاي صنعتي و جهانگردي خبر داد و افزود: گويا قرار بر اين بوده است كه بخش هايي از منطقه براي غرس درختان سريع الرشد و غيربومي اكاليپتوس و توسكا براي مصارف صنعتي اختصاص يابد كه فعلا به درخواست اين اداره كل طرح متوقف مانده است.
اين كارشناس خاطرنشان ساخت: در صدد هستيم با هماهنگي اداره كل منابع استان، اسناد مالكيت اين ارگان را تحت بررسي قرار دهيم و چنانچه مالكيت اين ارگان در عرصه موصوف ثابت نشود، سازمان حفاظت محيط زيست نيز براي حفظ اين عرصه هاي طبيعي از هيچ اقدامي فروگذار نخواهد كرد.

۳۰ تا ۴۰درصد آب تصفيه شده به فاضلاب تبديل مي شود
گروه شهري: يك  استاد دانشگاه  با تاكيد بر لزوم  استفاده  بهينه  از آب  شرب  تصريح كرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد آب  تصفيه شده به  سبب  فرسوده بودن  شبكه  تبديل  به فاضلاب  مي  شود.
مهدوي  در مصاحبه  با شبكه  دو سيما گفت:  ايران  از نظر جغرافيايي  در منطقه  خشك  و كم  آب  قرار دارد، بنابراين  بايد به  مسئله  آب  به  عنوان  يك  چالش  اساسي  نگريست.
وي  افزود: حفاظت  منابع  آبي  از نظر كمي  و كيفي  به  سبب  كمبود آب  در كشور ضروري  است.
مهدوي  يادآور شد بايد با در نظر گرفتن  تمهيدات  ويژه  در دوره هاي  ترسالي  از ميزان  خسارت  ناشي  از دوره هاي  خشكسالي  كاست  .
وي  اضافه  كرد: مناطق  زيادي  در كشور از سوي  وزارت  نيرو براي  استفاده از آبهاي  زير زميني  ممنوع  اعلام  شده  است. اين  استاد دانشگاه  با بيان  اينكه  حوزه هاي  آبخيز تامين كننده  آب  هستند، اظهار داشت: بايد براي  حفظ حوزه هاي  آبخيز تأمين كننده  منابع  آب از ابتدا و سرچشمه  اقدام  كرد .وي  خاطر نشان  كرد براي  جلوگيري  از آلودگي  منابع  آب  شرب  بايد ازورود سموم  و پسابهاي  صنعتي  به  رودخانه ها جلوگيري  كرد .مهدوي  بااشاره  به  اينكه  روزانه  ۳۰ تا ۴۰ درصد آب  شرب  استان  تهران  ازمنابع  آب  زيرزميني  تامين  مي  شود، گفت : ۳۰ تا۴۰ درصد آب  تصفيه  شده به  سبب  فرسوده  بودن  شبكه  قبل  از رسيدن  به  مصرف  كننده  تبديل  به  فاضلاب مي  شود.
وي  تصريح  كرد: شهرداري  و وزارت  نيرو بايد براي  جلوگيري  از اسراف  آب شرب  مراكزي  را براي  شستشوي  خودرو ايجاد كنند .

«باد» مؤثر تر از اجراي مقررات «شرايط اضطرار » بود
مخالفت شهرداري با اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها در تهران
009545.jpg
گروه شهري:ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي بهتر از زوج و فردكردن خودروها بود.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اين مطلب به قلم سبز ايران گفت: «اجراي طرح زوج و فردكردن خودروها يكباره و بدون هماهنگي مسئولان انجام شد، اگر چه تصميمات يك شبه هم مي تواند به طور دقيق اتخاذ شود.»
دكتر بهبهاني افزود: «حدود ۲ ماه است كه روي طرح زوج و فردكردن كارمي شود اما هنوز براي اجراي آن به نتيجه قطعي نرسيديم چرا كه اجراي چنين طرحي نيازمند كار روانشناسي و مردم شناسي گسترده است وگرنه مردم برنامه تحميلي را نمي پذيرند».
وي گفت: «من به عنوان معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري، در جريان نبودم و مديرعامل اتوبوسراني هم از اجراي چنين طرحي بي اطلاع بود.»
بهبهاني خاطر نشان كرد: «راهنمايي و رانندگي هم آمادگي لازم براي نظارت بر اين طرح را نداشت به همين دليل طرح زوج و فردكردن به درستي انجام نشد».
وي با اشاره به اين كه اجراي چنين طرحي نيازمند در نظر گرفتن زيرساخت هاست گفت: «زوج و فردكردن تردد خودروها به معني تعطيلي نيمي از شهر است و بايد برخي ادارات هم متناسب با آن تعطيل مي شد».
اين در حالي است كه مسئولان حفاظت محيط زيست استان تهران، برنامه هاي اجرا شده را مثبت ارزيابي كردند و از سرويس هاي فوق العاده اتوبوسراني و مترو خبر دادند. از سوي ديگر مديركل حفاظت زيست استان تهران گفت: «وضعيت اضطرار آلودگي هوا در ساعت ۱۵ روز پنجشنبه برطرف شد. روز جمعه وضعيت هشدار برقرار بود و نهايتاً هواي ديروز، سالم گزارش شد».
مهندس پيراسته افزود: «اولين عاملي كه سبب شد وضعيت اضطرار برطرف شود، وزش باد بود و بعد از آن خبررساني خوب از طريق رسانه ها و جرايد».
وي گفت: «همچنين نظارت نيروي انتظامي بر طرح زوج و فردكردن خودروها، دو برابرشدن خدمات مترو و سرويس هاي فوق العاده اتوبوسراني سبب بهبود وضعيت هوا و كاهش آلودگي شد». وي با اشاره به اين كه پيش از اين وضعيت اضطراري آلودگي هوا در تابستان رخ نداده بود، گفت: «با اين وجود نمي توان پيش بيني كرد كه بعد از اين هم وضعيت اضطراري رخ مي دهد يا نه».
شايان ذكر است كه مسئولان شهرداري با تاكيد بر عدم هماهنگي ميان مسئولان- در مقابله با شرايط اضطراري هوا- تنها عامل بهبود هوا را وزش باد مي دانند.

طول مترو ۹۰ كيلومتر مي شود
009555.jpg
گروه شهري:تا پايان سال ۸۴ طول مترو به
۹۰ كيلومتر و ايستگاه هاي آن به ۴۵ ايستگاه افزايش مي يابد. در حال حاضر ۳ خط مترو با طول ۷۰ كيلومتر و ۳۰ ايستگاه در تهران وجود دارد و با افزايش طول و تعداد ايستگاه هاي مترو تهران در دو سال آينده ۵/۱ ميليون نفر شهروند از خدمات آن بهره مند مي شوند.
همچنين در بيست سال آينده با احداث ۳۷۰ كيلومتر مترو توانايي جابجايي
۵ ميليون مسافر در روز ايجاد خواهد شد.

كلانشهر تهران بدون برنامه جامع اداره مي شود
گروه شهري: سير تحولات شهرسازي معاصر ايران در جلسه اي كه با حضور كارشناسان معماري و شهرسازي تشكيل شد، مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش ميراث خبر، در اين جلسه كه سومين نشست تخصصي پيرامون سابقه شهرسازي در ايران بود، مهندس سهراب مشهودي، كارشناس معماري و شهرسازي، تاريخچه شهرسازي به شكل نوين در تهران را بررسي كرده و با ارائه نمونه هايي از طرح هاي اجرا شده در زمينه شهرسازي در سطح كشور، وضعيت فعلي شهرنشيني در ايران را مورد نقد و بررسي قرار داد.وي در ادامه، نبود الگوهاي مناسب شهرسازي و تصميم گيري هاي غيراصولي اما مؤثر را عوامل ديگري در بروز مشكلات متعدد در شهرسازي معاصر اعلام كرد. اين كارشناس شهرسازي همچنين با اشاره به ضوابط و مقررات مربوط به فروش تراكم در شهرها و اثرات ناشي از آن اين موضوع را مثالي از ضوابط بدون برنامه ذكر كرد و گفت: «مقرر بود تا در سال ۱۳۷۰، طرح جديد جامع تفصيلي تهران تهيه شود، عدم تحقق اين امر به منزله اداره يكي از بزرگترين كلانشهرهاي جهان بدون برنامه است. شهر تهران ۱۱سال به طور رسمي و
۱۶ سال از لحاظ بررسي هاي جمعيتي، بدون برنامه جامع به حيات خود ادامه داده است.»

مخبر كميسيون بودجه شوراي شهر اعلام كرد:
جلوگيري از «ريخت و پاش»ها در شهرداري تهران
گروه شهري: مخبر  كميسيون  برنامه  ريزي  و بودجه  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : از ريخت وپاش هاي  اضافي  در شهرداري  تهران  جلوگيري  مي شود.
اميررضا واعظ آشتياني  ديروز در گفت وگو با ايرنا، صرفه جويي  در هزينه هاي  شهرداري  تهران  را سياست  كلي  شوراي  اسلامي شهر تهران  تا پايان  سال  ۸۵ دانست  و افزود: جلوگيري  از هزينه هاي  اضافي  تأثير بسزايي  در كاهش  مشكلات  مالي  شهرداري  تهران  خواهد داشت .
وي همچنين اظهار داشت : شوراي  شهر  به  دنبال  اداره  شهرداري  تهران  طبق  استانداردهاي  جهاني  است  و بر اين  اساس  بسياري  از خرج هاي  اضافي  در شهرداري  حذف  خواهد شد.
خزانه دار شورا با اشاره به بدهي  دو هزار ميليارد ريالي  دولت  به  شهرداري  تهران  تصريح كرد: درصورت  پرداخت   اين  بدهي ، بخش  اعظمي از مشكلات  مالي  شهرداري  تهران  حل شده  و خدمات رساني   اين  نهاد به  شهروندان  تهراني  مطلوب تر مي شود.
آشتياني ، دليل  عمده  مشكلات  مالي  شهرداري  تهران  را متوقف  ماندن  يكباره  فروش  تراكم  در تهران  ذكر كرد و گفت : ۵۰ درصد از تأمين  منابع  مالي  شهرداري ، به فروش  تراكم  در تهران  گره  زده  شده  است  و متوقف  ماندن  آن به  منزله  توقف  فعاليت هاي  شهرداري  تهران  است .
به  گفته مخبر  كميسيون  برنامه  ريزي  و بودجه  شوراي  اسلامي شهر تهران ،اين شورا درصدد پيدا كردن  منابع  مالي  پايدار در شهرداري  تهران  است  تا بروز برخي  از مشكلات  مالي  موجب  متوقف  ماندن  فعاليت هاي  شهرداري  نشود.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان منطقه ۱۷
دو تن از اعضاي شوراي شهر با ساكنين منطقه ۱۷ تهران گفت وگو كردند.
اعضاي شوراي شهر در اين ديدار به بررسي مسائل شهروندان و ارائه راه حل جهت رفع مشكلات طرح شده پرداختند.
مهندس حسن بيادي - نايب رئيس شوراي شهر پس از ديدار با شهروندان اين منطقه گفت: يكي از مشكلات ساكنين منطقه ۱۷، بافت فرسوده است. با توجه به اينكه ۷۰ درصد ساختمان ها داراي مساحت زير صد متر هستند، مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي باعث شده است كه ساخت و ساز در مناطقي كه منازل مسكوني كوچكي دارند انجام شود.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |