يكشنبه ۲۶مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۹ - Aug. 17, 2003
انتقاد خاتمي از نظم جهان پس از ۱۱سپتامبر
نشست نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور ديروز با سخنان رئيس جمهوري و رؤساي قواي مقننه و قضائيه گشايش يافت.
009510.jpg

رئيس جمهوري در سخنان خود با بيان اينكه ميزان موفقيت يا عدم موفقيت سياستهاي خارجي اين دولت را هر كس و با هر ديدگاه كه ارزيابي كند، نمي تواند اصول ديپلماسي آن را مورد ترديد قرار دهد افزود: اصول ديپلماسي كشور بر پايه تنش زدايي، اعتمادسازي، گفتگو و تبديل تهديدها به فرصت ها در برابر ويرانگريهاي ناشي از تروريسم لجام گسيخته از يكسو و سياست جنگ طلبي و امنيتي كردن فضاي جهان از سوي ديگر كه با شعار «ائتلاف براي صلح بر پايه عدالت» كه سياستي ضدتروريستي و ضدخشونت است، قرار دارد.
رئيس شورايعالي ا منيت ملي گفت: معتقدم در اين مدت طراز سياست خارجي ما مثبت و ديپلماسي ما داراي تحرك و پويايي بوده است.
رئيس جمهوري ادامه داد: دغدغه ما اين است كه با عدم خردورزي و نفي اعتدال اعتبار انقلاب اسلامي و مصالح ملت بزرگوار ايران آسيب ببيند.
خاتمي تأكيد كرد: اطمينان مي دهم مادام كه به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران پذيراي مسئوليت هستم و براساس سوگندي كه ياد كرده ام و باور و ا عتقادي كه دارم تمام تلاش خود را بكار بگيرم كه آنچه درپي آن بوده ايم و بدست آورده ايم از جمله ديپلماسي مثبت نظام، به سوي سياستهاي منفي تغيير جهت ندهد.
رئيس جمهوري در عين حال با اشاره به ضرورت تكيه بر قانون اساسي و استوار كردن پايه هاي مردمسالاري سازگار با دين در درون، تصريح كرد: سياست خارجي بايد برگرفته از قانون اساسي و سه اصل راهنماي حكمت، عزت و مصلحت باشد كه دولت همواره آن را دنبال كرده است.
خاتمي با بيان اينكه تروريسم و سلاحهاي كشتار جمعي يقينا خطر عمده براي جهان امروز است، گفت: آمريكا به عنوان قدرتمندترين نيروي نظامي، اقتصادي و فني جهان براي مبارزه با اين خطر به جاي بكارگيري تدبير و تعامل بين المللي به سلاح «تهديد» و اعمال جنگ  روي آ ورد و شعار ائتلاف براي جنگ، از ريشه نظريه جنگ تمدن ها سربر آورد كه ارمغان آن در كمتر از دو سال بي ثباتي فراگير در روابط بين المللي و جنگ در افغانستان وعراق بود.
وي افزود: از بي ثباتي جهان و نگرش امنيتي به آن تنها دو جريان سود مي برند، تروريست ها كه جز نابودي ديگران هدفي ندارند و جنگ طلبان كه جز به سلطه  ظالمانه به چيزي نمي انديشند.
رئيس جمهور سياست هاي نادرست دولتمردان آمريكا پس از حوادث يازدهم سپتامبر را خاطرنشان ساخت و گفت: شعار اصلي دولتمردان آمريكا پس از اين حوادث تغيير است و مي گويند هر تغيير از معبر بي ثباتي مي گذرد، اما هرگز از هزينه هاي اين بي ثباتي فراگير و پرداخت هاي سنگين آن سخن به ميان نمي آورند.
خاتمي به هزينه هاي فراواني كه مردم عراق و افغانستان و حتي خساراتي كه ماليات دهندگان آمريكايي يا سربازان اين كشور آن هم با ادعاي تغيير براي رسيدن به دمكراسي مي پردازند، اشاره كرد و گفت: دمكراسي از طريق انتخابات آزاد مردم حاصل مي شود، در حالي كه اولين پيام تهديد و جنگ، فرار مردم از صحنه انتخابات است.
009515.jpg

رئيس جمهوري تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره خواهان ثبات سازنده در افغانستان و عراق بوده است و هر گونه بي ثباتي در كنار مرزهاي خود را مخالف منافع ملي ايران و زيانبار نسبت به آن مي داند.
خاتمي گفت : امروز بي  ثباتي  و هراس  امنيتي  نماد روابط بين المللي  شده  است  و بار سنگين  و مركز ثقل  آن نيز متاسفانه  بر خاورميانه  وحوزه  خليج  فارس  تحميل  شده  است .
رئيس  جمهوري  تصريح  كرد: هشدار مي دهيم  كه  بهانه تراشي هاي  گوناگون درباره  جايگاه  و سياست  جمهوري  اسلامي ايران  در عراق  امروزه  بيهوده  و ناشي  از كج  فهمي و سوءنيت  است .
وي  افزود: همكاري  ما با مردم  عراق  براي  سازندگي  بدون  ترديد بااستقرار دولتي  مردمي و ملي  در اين  كشور وسعت  بيشتري  خواهد يافت .
خاتمي به  مسائل  خاورميانه  و نيم  قرن  كوبيدن  رژيم  صهيونيستي  برطبل  جنگ  اشاره  كرد و گفت : اين  در حالي  است  كه  امروز صلح  براي  فلسطينيان در گرو رهاسازي  آنان  از بمباران ها و ويرانگريهاي  ارتش  اسرائيل  و آزادي  زندانيان  و تضمين  زندگي  آبرومند و آزاد براي  فلسطينيان  و بازگشت  سرافرازانه  آوارگان  به  سرزمين  خود است .
رئيس  جمهوري  ادامه  داد: ترسيم  چنين  چشم  اندازي  از خاورميانه  و فضاي  بين المللي  ، گرچه  تلخ  و دل  آزار است  ولي  واقعيت  دارد و درچنين  محيط خطرناكي  است  كه  ما بايد ديپلماسي  خود را تنظيم  و اجرا كنيم .
خاتمي گفت : آنچه  امروز ديپلماسي  پويا و خواهان  صلح  ما را تهديدمي كند به  راه  انداختن  «جنگ  رواني » عليه  ايران  است .
رئيس  جمهور گفت : انتظار ما از دولتهاي  دوست  اين  است  كه  در سايه روابطي  كه  با دولت  آمريكا دارند آنان  را متوجه  عواقب  خطرناك  ادامه  جنگ رواني  عليه  ايران  كنند.
خاتمي  قراردادن  نام  جمهوري  اسلامي ايران  در مدار اخبار منفي  وبه  راه  انداختن  جنگ  رواني  به  خيال  منزوي  ساختن  ايران  در جامعه  بين المللي  را ناشي  از عدم  واقع بيني  و تحليل  غلط دانست .
وي  تصريح  كرد:البته  ما نيز بايد با درك  همه  خطرات ، زمينه  ثبات ،امنيت  و پيشرفت  را باپافشاري  بدون  گذشت  برمردمسالاري  ديني  و پايبندي  به  همه  لوازم  آن را فراهم  آوريم .
رئيس  جمهور سپس  سياستهاي  دولت  و اوضاع  اقتصادي  كشور راتحليل  كرد وگفت : پس  از انقلاب  اسلامي معادله  نفت  در برابر كالا به  هم  خورد و اهتمام اين  دولت  برقراري  معادله  نفت  در برابر توسعه  است .
رئيس  جمهور همچنين  خواستار ارتباط وسيع  تر و دقيق  تر سفارتخانه هاو نمايندگيهاي  خارج  از كشور با بخشهاي  اقتصادي  دولت  و نيز اتاق  بازرگاني و ديگر نهادهايي  شد كه  معبر ارتباط با بخش  خصوصي  مي باشند.
خاتمي افزود: در زمينه  جهانگردي  و اهتمام  به  درآمدهاي  غيرنفتي و صادرات  نيز كارهاي  بزرگتري  بايد صورت  گيرد و وزارت  امور خارجه  ونمايندگيها بايد نقش  مهم  خود را در اين  زمينه  ايفا كنند.
رئيس  جمهوري  در پايان  سخنراني  خود گفت : بر اين  نكته  كه  بارها بازگوكرده  ام  تأكيد و اصرار مي كنم  كه  اهتمام  به  امور هموطنان  عزيز و ايرانيان خارج  از كشور و رفع  نيازهاي  آنان  و حفظ حرمت  و حقوق  آنان  و برقراري ارتباط سازنده  آنان  با مام  ميهن  از جمله  مهمترين  وظايف  شماست .
وي  تصريح  كرد: بسياري  از ايرانيان  مايلند در طرح هاي  اقتصادي  وسرمايه گذاري  در وطن  خود مشاركت  كنند و فراهم  آوردن  بخشي  از زمينه هاي  اين  مهم  برعهده  شما و دفاتر نمايندگي هاي  ما در خارج  است .
خاتمي گفت : باور دارم  كه  هيچ  ايراني  اصيلي  نيست  كه  عشق  وطن  خود و عزم  سربلندي  آن را نداشته  باشد، اين  احساس  را بايد ارج  نهاد و همواره  عاطفه  هم  وطن  بودن  در هر كجاي  دنيا و با هر سليقه اي  كه  هست  را بايد گرامي داشت .
موقعيت كشور بسيار حساس است
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  نيز در همايش سفيران گفت: موقعيت  كشور بسيار حساس  است ، مجامله ، دست  به عصا راه رفتن  و رعايت  بعضي  جوانب  ظلم  بزرگي  به  كشور و ملت  شريف   ايران  است .
مهدي  كروبي با بيان   اينكه  با ملاحظه  كاري  نمي توان  كشور را اداره كرد، بر انعكاس  وقايع ، اطلاعات  و رويدادهاي  جهان  بدور از هرگونه  پرده پوشي  و ملاحظه كاري  تأكيد كرد.وي  خطاب  به  رؤساي  نمايندگي هاي  جمهوري  اسلامي ايران  در خارج  از كشور گفت : از شما مي خواهم  براي  عزت  و بالندگي  ملت  شريف   ايران  واقعيت هاي  جهاني  را با دقت  وبدور از هرگونه  فشار منعكس  كنيد.
رئيس  مجلس  يادآور شد كه  حضرت  امام  خميني (ره ) در مسايل  حياتي  كشور از مسئولين  مي خواست  كه  از بعضي  ملاحظات  شخصي  دوري  كنند. رئيس  مجلس  در بخش  ديگري  از سخنان  خود با اشاره  به  نزديكي  زمان  برگزاري  انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : وزارت  كشور و شوراي نگهبان  هنوز در مورد زمان  برگزاري   اين  انتخابات  به  توافق  نرسيده اند.
كروبي  يادآور شد: جهان  به  سرنوشت   اين  انتخابات  در ايران  چشم  دوخته است .در بسياري  از ملاقاتهاي  خارجي  در مورد سرنوشت  و چگونگي  انتخابات  مجلس هفتم  سئوال  مي شود.
رئيس  مجلس  با اشاره  به  تلاش هايي  كه  براي  برگزاري  مطلوب  انتخابات  صورت  مي گيرد، اضافه  كرد: چالشهايي  در مورد انتخابات   آينده  مجلس  وجود دارد، اما  اين  چالشها قابل  رفع  است .
عملكرد دستگاه قضايي
قابل دفاع است
آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه نيز در اين همايش گفت: با اطلاع  رساني  خوب ، شفاف  و روشن  مي توان  با شبهات  و تهاجم  حقوقي  و اطلاع  رساني  دشمنان  مقابله  كرد.
آيت الله  شاهرودي ، با بيان  آنكه  تمام  سئوال ها و شبهاتي  كه  بر عملكرد دستگاه  قضايي  از سوي  دشمنان  مطرح  مي شود، قابل  پاسخگويي  است ، افزود: نبايد اصول  و اهداف  اساسي  خود را زير فشارهاي  تبليغاتي  دشمنان  ،فراموش كرده  و مرعوب  تبليغات  دشمنان  شويم .
رئيس  قوه  قضاييه  عملكرد مدعيان  حقوق  بشر و دفاع  از حقوق  زنان  را در جهان  بد توصيف  كرد و برخلاف  شعارهايشان  دانست . وي  گفت :  اينكه   ايران  را هميشه  حامي تروريسم  و ناقض  حقوق  بشر معرفي مي كنند، يك  شيطنت  و دشمني  آشكار است  كه  دشمنان  با تمام  امكانات  عليه  انقلاب  اسلامي داشته  و دارند.
رئيس  قوه  قضاييه  به  نقش  رسانه اي  و خبري  بيگانگان  در اغتشاشات  اخير در كشور اشاره  كرد و افزود: رسانه هاي  حامي آمريكا و رژيم  صهيونيستي ، تضعيف  و براندازي  نظام  اسلامي را سرلوحه  كار خود قرار داده اند. آيت  الله  شاهرودي  تصريح  كرد: دشمنان  انقلاب  اسلامي بيشترين  حمايت  را ازتروريسم  داشته  و دارند و اين  در حالي  است  كه  ايران  را متهم  به  تروريسم مي كنند. آيت  الله  شاهرودي  به  بازديد هيأت هاي  حقوق  بشر از زندانهاي  كشور اشاره كرد و گفت : شايد در هيچ  جاي  دنيا اين  گونه  نباشد كه  هيأتهاي  خارجي  بتوانند از زندانها و زندانيان  مورد نظر خود ديدن  كنند كه   اين  امر بي سابقه  است .
هاشمي شاهرودي ، استقلال  قضايي  در ايران  را از مسائل  مهم  و ارزنده  نظام  قضايي ايران  دانست  و گفت :  اين  امر در بسياري  از كشورها بي سابقه  است .

تصميم هاي تازه شوراي عالي اداري
تهران  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي : يكصد و چهارمين  جلسه  شورايعالي  اداري  بعدازظهر ديروز به  رياست  محمدرضا عارف  معاون  اول  رئيس  جمهوري  تشكيل  شد.
در اين  جلسه  گزارش  ارزيابي  عملكرد دستگاههاي  اجرايي  در سال  ۸۱ توسط سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور ارائه  شد.
به  موجب  اين  گزارش ، ارزيابي  مذكور براساس  شاخص هاي  عمومي  دستگاههاي  اجرايي  كشور انجام  شده  است  و پنج  دستگاه  برتر كه  در اين  ارزيابي  رتبه هاي  اول  تا پنجم  را به دست  آورده اند، در جشنواره  شهيد رجايي  معرفي  خواهند شد ورؤساي  اين  دستگاهها جوايز خود را از رئيس  جمهور دريافت  خواهند كرد.
همچنين  مقرر شد رويكرد جشنواره  شهيد رجايي  درخصوص  ارزيابي  عملكرد دستگاهها مبتني  بر شاخص هايي  چون  رضايت  مردم  و تكريم  آنها از سوي  دستگاههاي  اجرايي  باشد.
در ادامه  اين  جلسه  و به  پيشنهاد سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  كشور و به منظور بهبود خدمت  رساني  به  مردم ، ارائه  خدمات  با كيفيت  سريع  به  شهروندان ، ساده سازي  مراحل  انجام  كارهاي  اداري ، خدماتي  و جلوگيري  ازسفرهاي  متعدد شهري  مراجعان  ادارات  و فراهم  آوردن  امكان  ارايه  خدمات  غيرحضوري  در راستاي  تحقق  دولت  الكترونيك ، تشكيل  مراكز خدمات رساني  الكترونيكي  در استانهاي  كشور از جمله  استانهاي اصفهان ، آذربايجان  شرقي ، خراسان  و فارس  به  تصويب  شورايعالي  رسيد.

توسط ستاري فر و زواره اي مطرح شد
اظهارات تازه درباره دفاتر نظارتي شوراي نگهبان
گروه سياسي: سيدرضا زواره اي  عضو حقوقدان  شوراي  نگهبان  با انتقاد از اظهارات  اخير وزير كشوردر خصوص  دفاتر نظارتي  شوراي  نگهبان  گفت : وزير كشورحق  دادن  چنين  دستوري  را ندارد زيرا اگر خلافي  وجود داشته  باشد، مرجع برخورد و رسيدگي  دستگاه  قضايي  است .
موسوي  لاري وزير كشور هفته گذشته در همايش  دو روزه  استانداران  سراسركشور درمشهد با غيرقانوني  خواندن  فعاليت  دفاتر نظارتي  شوراي  نگهبان خواهان  جلوگيري  استانداران  از فعاليت  اين  دفاتر در مراكز استانها شد.
زواره اي  ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: وزير كشور اگر فكر مي كند خلافي  صورت  گرفته ، دلايلش  را به  دادستاني  ارائه  كند تا رسيدگي  شود.
عضو حقوقدانان  شوراي  نگهبان  تاكيد كرد:مرجع  رسيدگي  به  اين  امور دستگاه  قضايي  است  نه  وزير كشور.
وي  اظهار داشت : وجود اين  دفاتر ضروري  است  تا شوراي  نگهبان بتواند از اين  طريق  مساله  نظارت  بر انتخابات  را به  صورت  منظم  و مرتب سازماندهي  كند.
وي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  با توجه  به  آنكه  شوراي  نگهبان  تشكيل دفاتر نظارتي  خود را قانوني  مي داند، آيا تشكيل  اين  دفاتر از طريق  سازمان مديريت  و برنامه ريزي  صورت  گرفته  است ، گفت : شوراي  نگهبان  مذاكرات  مفصلي با مسئولان  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  در اين  زمينه  داشت  و طبق  توافقي كه  بعد از اين  مذاكرات  حاصل  شد، فعلا با ۳۸۴ پست  براي  شوراي  نگهبان  درتهران  و دفاتر استانها و شهرستانها موافقت  شده  و براي  حقوق  و هزينه هاي آنها در سراسر كشور نيز بودجه  پيش  بيني  و تصويب  شد.
در همين حال رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: در تشكيل دفاتر نظارتي شوراي نگهبان مراحل قانوني طي نشده و شرح وظايف و تشكيلات آنها به تاييد سازمان نرسيده است. محمد ستاري فر با بيان اين خبر به روزنامه ايران گفت: بدين جهت فعاليت دفاتر نظارتي غيرقانوني است.
وي در خصوص امضاي موافقتنامه بين شوراي نگهبان و سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: پس از امضاي موافقتنامه بايد شرح وظايف دفاتر در اختيار سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار گيرد تا پس از بررسي شرح وظايف و حذف همپوشاني هاي احتمالي آن با ساير دستگاه ها، شرح وظايف تاييدشده و بعد به دستگاه مربوطه ابلاغ شود. ستاري فر افزود: پس از طي اين مراحل، دستگاه يا تشكيلات مذكور مي تواند نسبت به راه اندازي تشكيلات اقدام كند.
به گفته رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي شوراي نگهبان پس از طي اين مراحل قانوني قادر خواهد بود تا براساس شرح وظايف تاييدشده، تشكيلات مورد نظر خود را طبق قانون به سازمان مديريت پيشنهاد كند. سپس اين پيشنهاد بررسي شده و در نهايت براي تصويب پست هاي سازماني به هيات دولت فرستاده خواهد شد.
ستاري فر گفت: پس از طي اين مراحل و تصويب پست هاي مذكور و امضاي رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي و دبير شوراي نگهبان ابلاغ صورت خواهد گرفت. وي گفت: شوراي نگهبان به غير از امضاي موافقتنامه اوليه مراحل بعدي را براي راه اندازي دفاتر نظارتي خود انجام نداده است.

دبير شورايعالي امنيت ملي:
توسعه طلبي هاي آمريكا مهمترين چالش سياست خارجي ايران است
گروه سياسي: دبير شورايعالي  امنيت  ملي  گفت : امروز توسعه طلبي هاي  آمريكا مهمترين  چالش  سياست  خارجي  جمهوري  اسلامي  ايران  است .
به گزارش ايرنا حسن  روحاني  ديروز  در سمينار سالانه  سفيران  جمهوري  اسلامي  ايران در خارج  از كشور با تحليل  ديدگاه  حاكم  بر دولت  آمريكا، گفت : سياست  تندروهاي  آمريكا جايگزيني  اسلام  راديكال  بجاي  شوروي  سابق  است  و لذا جهان  اسلام  در صدر فعاليت هاي  سياسي ، تبليغي ، بين المللي  و امنيتي  جناح  افراطي  حاكميت  فعلي  آمريكا قرار گرفته  است .
دبير شورايعالي    امنيت  ملي  اظهار داشت : استراتژي  فعلي  آمريكانسبت  به  جمهوري  اسلامي  ايران  جنگ  رواني  و سياسي  مي باشد و در نهايت  ايجاد بي ثباتي  در كشور است ، گرچه  آمريكا بعد از حوادث  خرداد و تير امسال  به اين  نتيجه  رسيد كه  مردم  ايران  وفادار به  نظام  هستند و تلاشهاي  چندساله آنان  بي اثر بوده  است .
وي  منطق  جمهوري  اسلامي  ايران  در سياست  هسته اي  را، عدم  وجود سلاح هاي  كشتار جمعي  در استراتژي  دفاعي  و امنيتي  كشور، دسترسي  كامل  به  فناوري  صلح آميز هسته اي  در چارچوب  معاهده  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  و عاري سازي  منطقه  خاورميانه  از سلاح هاي  كشتار جمعي  ذكر كرد و اظهار داشت : جمهوري اسلامي  ايران  در راستاي  سياست  شفافيت  كامل  در امر هسته اي  ، به  همكاري  كامل  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  دلبسته  و به اين  همكاريها ادامه  خواهد داد.
روحاني  در بخش  ديگري  از سخنان  خود مانع  اصلي  نقشه  راه  را شخص  شارون  و دولت  وي  دانست  و تصريح  كرد كه  سياست  جمهوري  اسلامي  ايران  در مورد بحران  فلسطين  بر دو پايه ، برگزاري  رفراندوم  در فلسطين  و احترام  به آراء و انتخاب  مورد نظر مردم  فلسطين  قرار گرفته  و بدان  وفادار خواهدماند.
دبير شورايعالي  امنيت  ملي  در اين  همايش ، شناخت  واقع  بينانه  افكار عمومي  جهان  به ويژه  غرب  از حقايق  جمهوري  اسلامي  ايران  را امري  مهم  و ضروري  ذكر كرد و از سفيران  ايران  خواست  كه  در جهت  تحقق  اين  مهم  اهتمام  ورزند.
روحاني  با اشاره  به  برخوردهاي  قاطع  ايران  با القاعده  تصريح  كرد: دستگيري ، اخراج  و يا تحويل  تعداد بسيار زيادي  از اعضاي  القاعده  دليل روشني  بر مقابله  جدي  ايران  با تروريسم  است ، در حاليكه  كشورهاي  غربي حاضر نشدند به  جمهوري  اسلامي  ايران  از لحاظ تجهيزات  فني  مورد نياز كمترين  كمكي  بكنند. وي  با تشريح  اهداف  القاعده ، اظهار داشت : اينها براي  عمليات  تروريستي  در داخل  خاك  ايران  فعاليت  گسترده اي  را ساماندهي  كرده  بودند كه  با اقدامات  دستگاه هاي  امنيتي ، اطلاعاتي  طرح هاي  آنها كشف  و خنثي  شده  است .

وزير امور خارجه:
بستن دفاتر سياسي منافقين در آمريكا گامي مثبت است
وزير امور خارجه  ايران، اقدام  آمريكا براي  بستن  دفاتر شوراي  ملي  مقاومت  (شاخه سياسي منافقين) را گامي  مثبت  در چارچوب  مسئوليت هاي  بين المللي  دانست  و گفت : براي  ريشه  كن كردن  تروريسم  همه  كشورها از جمله  آمريكا بايد با تمام  اشكال  اين  پديده  شوم ، غيرگزينشي ، شفاف  و قاطعانه  برخورد كنند.
به گزارش ايرنا وزارت  خارجه  آمريكا روز جمعه  اعلام  كرد : فعاليت  گروهك  تروريستي منافقين  را ممنوع  و با مسدود كردن  دارايي هاي  اين  گروه ، دفاتر آن  را نيز تعطيل  كرده است.
در اعلاميه  وزارت  خارجه  آمريكا كه  با امضاي  كالين  پاول  منتشر شد، شوراي  ملي  مقاومت ، غيرقانوني  و تشكيلاتي  تروريستي  اعلام  شده  است .
كمال  خرازي ، ديروز  در پاسخ  به  سئوال  خبرنگار سياسي  ايرنا تصريح كرد: آمريكا بايد بر اساس  ليستي  كه  قبلاً از گروههاي  تروريستي  منتشر كرده بود، با اين  گروه  برخورد و فعاليت هاي  آن  را متوقف  مي كرد.
وي  گفت : نبايد از نظر دور داشت  كه  سركردگان  اين  گروهك  تروريستي  در عراق  كه  در كنترل  آمريكا است ، قرار دارند و آمريكا بايد در جهت  مقابله  با تحركات  آنها نيز به  وظايف  خود عمل  كند.

خبرهاي كوتاه
* مهمترين مسائل سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در جلسه اي به رياست آقاي سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري و با حضور وزير امور خارجه و معاونان اين وزارتخانه مورد بررسي قرار گرفت.
اين نشست صبح ديروز و قبل از گشايش گردهمايي رؤساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور انجام شد.
* رئيس مجلس شوراي اسلامي و هيات همراه مقارن بعدازظهر ديروز براي ديدار با مردم ومسئولان استان مركزي و حضور در مراسم افتتاح چند طرح عمراني به اراك سفر كرد.
در جريان سفر سه روزه رئيس مجلس شوراي اسلامي به استان مركزي، ديدارهاي عمومي با مردم شهرهاي كميجان، دليجان، آشتيان، محلات، خمين و شازند و نيز ديدار با نخبگان، روحانيون، خانواده شهدا و ايثارگران و مسئولان اجرايي استان پيش بيني شده است.
* روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ديروز با انتشار اطلاعيه اي، سالروز ورود آزادگان به ميهن را به مقام معظم رهبري و مردم تبريك گفت.
كانون بازنشستگان نيروهاي مسلح نيز با انتشار اطلاعيه اي سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامي را گرامي داشت.
* اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي ديروز اعلام كرد كه نمايندگان مجلس اين هفته ملاقات عمومي نخواهند داشت.
در اطلاعيه اين اداره كل، برخي تعميرات ضروري در مجموعه بهارستان علت اين موضوع ذكر شده است.

ديدگاه
تأملي در سياست خارجي ايران(۲)
تفوق يافتن ديدگاه امنيتي در روابط بين الملل
عباس ملكي
در گذشته به تعريف مسئله، چارچوب و باز تعريف مسئله در سياست خارجي پرداختيم و سه سئوال از دست اندركاران عرصه سياست خارجي ايران پرسيديم. اينك تلاش مي كنيم تا پرسش هاي ديگري را در اين زمينه مطرح نمائيم. براي رسيدن به يك پاسخ راهگشا، لازم است كه توضيحاتي را در مورد پرسش ما كه امروز در مورد روابط بين الملل در جهان معاصر است، بياوريم.
در حال حاضر، زمينه هاي مطرح در مطالعه روابط بين الملل، متعدد است، اما مي توان آنها را در حداقل سه گروه از نگاره ها و يا نمونه هاي عالي (پاراديم) تقسيم بندي نمود كه عبارتند از نگاره هاي واقع گرا، تكثرگرا و ساختار گرا. البته كساني اين نگاره ها را به نام هاي ديگري نيز خوانده اند. شايد مهمترين نام گذاري از «جيمز روزنا» باشد كه به ترتيب آنان را كشور محور، چند محور و جهان محور خوانده است. در مطالعه روابط بين الملل، تمركز صاحب نظران امروزه بيشتر بر روي رهيافت سيستماتيك است كه توسط كساني مانند هانس «مورگنتا» و يا نوواقع  گراياني مانند «والتز» پيشنهاد شده است. اين رهيافت بر دو نكته اساسي تاكيد دارد: عقلايي بودن و استفاده از دولت- ملت به عنوان سطح تحليل. اما اين دو نكته اساسي اكنون مدتي است كه در ترازوي نقد گذاشته شده است.
از اوايل سالهاي ۱۹۶۰ تمايل شديد تئوريكي براي مطالعات كمي و تجربي بوجود آمد كه بيشتر با تاكيد بر استفاده از روشهاي آماري، مصاحبه اي و... بود كه اصطلاحاً بدانان علوم رفتاري مي گفتند. آنها سعي مي كردند كه فرضيه هايي را بيان نمايند كه قابل آزمايش كردن باشد و علاقمند بودند كه تئوري هاي كلي را پيدا نمايند. از اواخر دهه ۶۰ گروه هايي كه مخالف اين شيوه پوزيتيويستي بودند، توانستند تا حد زيادي مطالعات تئوريك را به روال سابق آن و تا حد زيادي خارج از روش هاي كمي ارائه دهند. البته اين به معناي خاتمه بحث در مورد مطالعات كمي و كيفي نبود و هنوز اين بحث ادامه دارد.
چند نكته اساسي در ارتباط با مطالعات بين المللي در جهان معاصر مطرح است:
۱-از موضوعاتي كه در دو دهه اخير بسيار بحث برانگيز بوده است، يكي نقش دولت است. انتقادات بيشتر به ديدگاه رئاليستي است كه دولت را به عنوان واحد تحليل قبول مي نمايد. منتقدان اين بحث، بر روي نقش سازمان هاي چند مليتي تاكيد مي نمايند كه در بسياري از كشورها وجود داشته و به دولت خاصي تعلق ندارند و در مقايسه با دولت حتي بزرگتر و قوي تر از آنها مي باشند.
۲-دومين موضوع، تفكيك بين فاكتورهاي داخلي و خارجي در مطالعات بين المللي مي باشد كه يك بخش از اين بحث به واژه وابستگي متقابل مربوط مي شود كه عمدتاً بوسيله نويسندگاني مانند «ژوزف ناي» مطرح شده است. آنان معتقدند كه نمي توان فاكتورهاي خارجي و داخلي را از هم مجزا نموده و به روابط تنگاتنگ آنان مي بايد توجه داشت. موضوع ديگر، توسعه كارهايي است كه به نحوي ارتباط مابين روند سياستگذاري در داخل كشور و رفتار سياست خارجي كشور را توضيح مي دهد. اين موضوع شامل مطالعاتي است كه به وظايف سياست خارجي از ديدگاه داخلي و بخصوص به سياست هاي ديوانسالارانه، تفكر گروهي و سيستم اعتقادي مي پردازد.
۳-موضوع ديگري كه در روابط بين الملل بيشتر مورد توجه قرار گرفته است، اهميت و نقش مسائل اقتصادي در روابط بين الملل مي باشد. براي پاسخ گويي به نيازهاي مطرح در روابط بين الملل، تحقيقات جديد تحت عنوان اقتصاد سياسي بين المللي شكل گرفته است. اين گرايش در روابط بين الملل به نقش و تعامل كشور (State) و بازار (Market) مي پردازد. در حالي كه در گذشته، اقتصاد سياسي با تسلط بي چون وچراي نظريات ماركس و ديدگاه هاي ماركسيستي روبرو بود، در حال حاضر مطالعات متعددي در زمينه اقتصاد سياسي جهاني مطرح است كه كاملاً به مكاتب اقتصاد بازار متعلق است. در اين زمينه مطالعات سوزان استرنج در اقتصاد سياسي بين المللي مطمح نظر است. وي معتقد است كه اقتصاد سياسي بين المللي علمي چند رشته است كه به بازيگران غيرحكومتي از جمله شركت هاي فرامليتي و همچنين بازيگراني كه به عنوان واحد سياسي مبتني بر حكومت بر يك سرزمين معين ديده نمي شوند، توجه ويژه دارد. بازيگران نوع دوم به تعبير استرنج، سازمانهاي غيردولتي، شركت هاي چندمليتي، شبكه هاي مافيايي، گروه هاي تروريستي و قاچاق و... را در بر مي گيرند.
۴-در پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، بصورت كلي موضوع جديدي در روابط بين الملل مطرح گرديد كه در گذشته تا اين حد مورد توجه قرار نمي گرفت . اين موضوع ارجحيت يافتن ديدگاه هاي امنيتي بر ديگر ديدگاه ها همچون اقتصاد، سياست و ارتباطات بود. پيامدهاي حادثه مزبور به قدري بر اتخاذ راهبردهاي نو تاثير داشت كه به كلي جدول اولويت بندي روابط هر كشور با ديگر كشورها را تغيير داد. به عنوان مثال، تا قبل از حادثه نيويورك، ايالات متحده در چارچوب رسالت خود براي توسعه ناتو به شرق و همچنين تنوع سازي در مبادي توليد انرژي، به درياي خزر، آسياي مركزي و قفقاز توجه ويژه اي داشت و به همين دليل نيز سعي فراوان در جلوه دادن منابع انرژي خزر بصورت اغراق آميز براي جلب سرمايه گذاري در كشورهاي اين منطقه بخصوص جمهوري آذربايجان، قزاقستان و ازبكستان داشت. اما اكنون وضعيت تغيير يافته است. ديگر جمهوري آذربايجان به عنوان كويت دوم مطرح نيست و در چارچوب استراتژي هاي دولت آمريكا براي مبارزه عليه تروريسم كشورهاي ديگري اهميت يافته  اند. به عنوان مثال در ابتداي فروپاشي شوروي و تا سالها بعد تاجيكستان براي آمريكا كشور فراموش شده اي بود، در حالي كه امروزه و در چارچوب سياست هاي امنيتي و نظامي آمريكا، تاجيكستان و قرقيزستان به مراتب از كشورهاي ديگر آسياي مركزي مهمتر گشته اند. در قفقاز نيز تجديد محاسبات استراتژيكي نشان مي دهد كه گرجستان بدليل نزديكي به نقاط بحراني مانند چچن و وجود دره پانكيسي در اين كشور نيازمند توجه ويژه جهان غرب به اين كشور است. در خليج فارس نيز شايد در اين چارچوب كشوري مانند قطر بر عربستان سعودي ارجحيت يابد.
در چارچوب نگاه امنيتي به جهان، يكي از كشورهايي كه توانسته است از رهگذر اين ديدگاه به فرصت هاي تازه دست يابد، روسيه است. روسيه در زمان وقوع حادثه حمله به نيويورك و واشنگتن، همچنان خود را رقيب آمريكا مي دانست و در برابر،ديدگاه سياست هاي جهاني آمريكا، روسيه را به عنوان كشوري كه مي بايد تا حد مناسبي از لحاظ ارضي كوچكتر گردد، مي شمرد. در حالي كه در جريان لشگر كشي آمريكا به افغانستان، روسيه در اين زمينه از خود همكاري نشان داد و بجاي آن اين فرصت را يافت كه شركت هاي بزرگ نفت و گاز جهان كه عمدتاً آمريكايي هستند، در مناطق مختلف اين كشور سرمايه گذاري نمايند. از آن پس پروژه هاي متعدد استخراج نفت و گاز كه نياز به سرمايه  انباشته و تكنولوژي پيچيده داشتند در قالب كنسرسيوم هايي با مشاركت شركت هاي آمريكايي در شرق روسيه، سيبري، منطقه ولگا و درياي خزر آغاز گرديدند و روسيه به جايگاه بزرگترين كشور توليد كننده نفت جهان ارتقا يافت.
نكته ديگر پاسخ غرب به نياز رواني و اجتماعي كرملين بود .روسيه از پشتيباني جهان از مبارزات اقليت هاي قومي در فدراسيون روسيه براي كسب آزادي هاي بيشتر و يا استقلال، بشدت آسيب پذير بود. اين نيز در پس از واقعه سپتامبر به تدريج تغيير يافت و مبارزان چچني تروريست هايي لقب گرفتند كه جان انسانهاي بيگناه را در تئاتر مسكو به  خطر مي  اندازند و دارايي هاي مسئولان چچني در غرب ضبط گرديد.
در چارچوب چهار واژه كليدي در روابط بين الملل نوين، يعني، نقش دولت، وابستگي متقابل، اقتصاد سياسي بين المللي به مثابه تعامل دولت و بازار و نهايتاً تغيير يافتن جايگاه كشورها در عرصه معادلات بين المللي به سئوال چهارم مي رسيم:
آيا دستگاه عامل سياست خارجي ايران، ارزيابي جديدي از نقش بايسته و شايسته ايران در نگاه جديد امنيتي حاكم بر جهان، در پس از تحولات اخير از جمله حوادث ۱۱ سپتامبر، حمله به افغانستان و اشغال عراق داشته است؟

مجلس اين هفته درباره تقسيم استان خراسان تصميم مي گيرد
مجلس اين هفته عملكرد سازمان ملي جوانان و مركز امور مشاركت زنان را بررسي مي كند.
كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اجراي بندهاي ۵ و ۶ ماده ۳۳ آيين نامه داخلي مجلس، گزارش خود از عملكرد اين مراكز را ارائه خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، همچنين لوايح  «تاسيس  استانهاي  خراسان  شمالي  و خراسان  جنوبي »، «ايجاد منطقه آزاد تجاري  - صنعتي  آبادان  و خرمشهر» و «تعيين  حريم  حفاظتي  و امنيتي اماكن  و تاسيسات  كشور» نيز در دستور كار اين  هفته  مجلس  قرار دارد.مجلس  شوراي  اسلامي همچنين  در ادامه  دستور جلسات  هفتگي  خود، به  بررسي « لايحه  اصلاح  ماده  ۱۸۷ قانون  مقررات  استخدامي سپاه  پاسداران  انقلاب اسلامي والحاق  ماده  ۱۶۳ قانون  مذكور به  عنوان  ماده  ۱۵۲ مكرر به  قانون  ارتش  جمهوري اسلامي » و «لايحه  مجازات  جرائم  نيروهاي  مسلح » مي پردازد.رسيدگي  به  « لايحه  اصلاح  ماده  شش  قانون  تشكيل  وزارت  جهاد كشاورزي  مصوب ۱۳۷۹» و « لايحه  تاسيس  سازمان  صنايع  دستي  ايران » از ديگر دستور جلسات  اين هفته  مجلس  است .
مجلس  شوراي  اسلامي همچنين  لوايح  «مبارزه  با قاچاق  كالا، ارز و اوراق بهادار»، «اصلاح  موادي  از قانون  چك  » و «تنظيم  بخشي  ازمقررات  تسهيل  ونوسازي  صنايع  كشور اعاده  شده  از شوراي  نگهبان  » و طرح هاي  «نظام  صنفي »و«تجارت  الكترونيكي » اعاده  شده  از شوراي  نگهبان  را در دستور كار خود قرارداده  است .
بر اساس  دستور جلسه  اين  هفته ، همچنين  نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي «طرح  الزام  رفع  تصرف  از حريم  قلعه  فلك  الافلاك  خرم  آباد و تحويل  آن به سازمان  ميراث  فرهنگي  كشور» را مورد رسيدگي  قرار خواهند داد.بررسي  « طرح  اجراي  اصل  ۳۸ قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي درخصوص  منع  شكنجه اعاده  شده  از شوراي  نگهبان  » از ديگر دستورجلسات  مجلس  در هفته  جاري  است .
لوايح  و طرح هايي  كه  در جلسات  اين  هفته  مجلس  شوراي  اسلامي مورد بررسي قرار مي گيرند، در اجراي  ماده  ۱۰۲ آيين  نامه  داخلي  اين  نهاد، با اولويت در دستور كار قرار گرفته  اند.
پرسش هاي  سيد عيسي  موسي نژاد، حميدرضا حاجي بابايي  و مروت الله پرتونمايندگان  مردم  خرم آباد، همدان  و خدابنده  از وزيران  مسكن  و شهرسازي ،آموزش  و پرورش  و نيرو نيز در دستور كار اين  هفته  مجلس  شوراي  اسلامي قرارگرفته  است .

سياسي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |