پنج شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۲
شماره ۳۱۴۳- Aug, 21, 2003
ورزش
Front Page

راه فوتبال...
007100.jpg
سيامك قليچ خاني - اكنون در فكر سازندگي فوتبال هستيم با اين درك كه راه ساختن و بنا نهادن هنوز ادامه دارد. اما چه پيش رو داريم و برنامه هايمان از اين سفر چه توشه اي است.
ترديدي نيست كه بسياري چشم به روزي دوخته اند كه به اشتباه برويم.
اگر زمان، توالي فصول مكرر است، اما تاريخ انسانها، تاريخ فصول مكرر نيست. انسانها به چشم تجربه راه مي سپرند و خود سازنده تاريخ و سرنوشت ورزش خود شده اند.
متأسفانه در ورزش هنوز ناشيانه عمل مي كنيم، هنوز اشتباه مي فهميم و هنوز نمي دانيم چه بايد بكنيم تا در واماندگي تاريخ فاعل راههاي اجرايي غلط نشويم. توانايي  تاريخي وجود دارد و تاريخ پيش روي ماست، راه روشن است. تداوم كار، همفكري، درك و بينش قوي از انسانها و مسائل. اگر چنين شود آهنگي هم رديف و همصدا به وجود مي آيد، آهنگ تداوم، افزودن دقت ها و فكرها. بايد آستين ها را بالا زد و شكيبا و پرتلاش به ياري فوتبال شتافت و نهال رو به  آفتاب تكامل را روياند و به صداي رويش آن گوش فرا داد.
تغييرات و تحولات در فوتبال و تيم ملي بنا به شرايط رواني و روش حاكم بر ورزش، حس قوي روشن بيني و روشن انديشي را تداعي نمي كند و لااقل آن گماردن، اميد به باروري و رويش را نمي دهد.
حركت آغازين نيز صريح و صحيح نبود و اين طور به نظر آمد كه روانشناسي ورزش با آگاهي حركت نمي كند. بايد قبول كنيم پيشرواني كه در پي تعميق و تداوم ورزش حركت مي كنند، همواره در پي آميزش نيروي خودانگيخته مردم با آگاهي ها و دانش روبه  افزون باشند و هرگز به فكر ارزش هاي عاطفي و اخلاقي غلط و عقب ماندگي فرهنگي نباشند و و واقعيت هاي عيني جامعه را دنبال و در پي نوآوري و بدست آوردن ابزار جديد علم و پتانسيل هاي شناخته شده دانش ورزش باشند و در ستيز با نظرات و تفكرات ايستا قرار گيرند و پشتيبان برنامه هاي پويا و غيرمحدود.
توجهات و نظرات بيشتر هنوز روي فوتبال است، شايد هم واقعيت ورزش ما هم در اين رشته ريشه دوانيده و حساسيت روي آن بيش از بقيه رشته هاست، اتفاقاً فردي براي اين فدراسيون انتخاب شد كه از نظر اجتماعي شناخته شده و در سطح جامعه آشنا به فوتبال بود، بحث اين مقوله هم، فوتبال است، اين رشته پرطرفدار و پرجنب و جوش كه قادر است تأثيرات عمده اي روي كل ورزش بگذارد. فوتبال در جوامع مختلف جهان در راستاي آگاهي ها و مسائل علمي حركت مي كند و هر سال و هر ماه و هر هفته كارشناسان اين رشته به كنكاش مي پردازند تا از لابه لاي اين رشته مسائل علمي را خارج سازند، تا بازيكن، داور، مربي و تماشاگر بتوانند سنجيده و منظم  تمرين كنند و مسابقه بدهند. مقوله هماهنگي علم با ورزش را هرگز نمي توان منكر شد و ارزش آن را فراموش كرد. خود ما باور داريم كه با آمدن چند مربي خارجي تحصيلكرده در فوتبال كشورمان چه تحولات ملموسي روي داد و فوتبال ما با چه رموز تازه اي آشنا شد. تا چهل سال پيش در زمان عبدالله شوتي و جديكار چه مي دانستيم، تمرينات ايستگاهي چيست؟
بدنسازي فوتبال كدام است و حركات تاكتيكي در مواقع حمله و دفاع چيست؟ واقعاً  نمي دانستيم تمرينات تركيبي چيست و سرعت، حركت بدون توپ چه نقشي در فوتبال دارد. اما امروز تا حدودي به اين مسائل آشناييم و اجازه نمي دهيم با چند تمرين اسيدلاكتيك در اندام بازيكنان جمع شود و يا به راحتي بازيكنان ما دچار كشيدگي عضله يا كشاله شوند. اين درك و شناخت از كجا به دست آمده؟ از نزديكي ورزش به علم و درك مسائل روز فوتبال، پس قبول داريم كه ورزش روبه تحول است و فوتبال روزبه روز به سوي آموخته هاي علمي پيش مي رود. در شرايط كنوني فوتبال جهان، كشوري موفق تر است كه مردان باشعور و باسواد بيشتر داشته باشد. براي بازيكني كه مثلاً مسائل هندسي را مي داند درك تغييرات حركتي و جابه جايي زواياي حمله اي راحت تر از بازيكني است كه نمي داند زاويه و شكل هندسي چيست.
ما تلاش كرده ايم، دانشكده باز كرده ايم، كتاب ترجمه كرده ايم و به كلاس هاي خارجي رفته ايم كه به فوتبال روز آشنا شويم، با فوتبال همراه با علم و تكنيك.
اگر قرار باشد به سوي بافت هاي فرسوده و متحجر برويم نقش بازدارنده داشته ايم. فوتبال امروز ما تشنه علم تازه است و استعدادها حيف است كه در لابه لاي فرهنگ عام و ناخلاقه به هرز بروند. ما همه براي يك منظور تلاش مي كنيم رشد ورزش، رشد فوتبال و رفتن به سوي قله آگاهي ها. ما تا ميانه اين قله پيش رفته ايم.
بايد فوتبال ايران در قاره آسيا پيشاهنگ باشد. نتايج حاصله در چند سال گذشته مثل بوسان پيشرفت و تكامل را به نقطه اي رساند كه تحت هر شرايطي مجبوريم آن را حفظ كنيم حالا مسئولين سياسي و ورزشي كشور قهرماني در جام ملتهاي آسيا را بايد جدي بگيرند و باور كنند قهرماني مهم ترين و بزرگترين موفقيت ورزشي كنوني ما به حساب مي آيد. بدون اغراق ارزش اين قهرماني ابعاد بين المللي و جهاني دارد. كافي است شعاع تبليغاتي قهرماني در آسيا را بشناسيم و ارزش هاي آن را درك كنيم تا متوجه شويم قهرماني كنوني در آسيا يعني چه.
تيم ما در شرايطي قرار دارد كه با كمي توجه و دقت مي تواند خود را به ابعاد جهاني پرتاب كند. اين رشد به لحظه اي و دقتي اندك وابسته است و مسئولين فوتبال با درك اهميت آن تمام نيروي مادي و معنوي خود را مي توانند صرف آن نمايند تا تاريخ ورزش ما نقطه درخشان ديگري را به خود ببيند.
هماهنگي و فضاي دوستي
بايد كاري كنيم تيم و مربي يكديگر را درك كنند و بازيكنان نقشه هاي نو و بديع را در زمين انجام دهند.
درك متقابل بازيكن و مربي از يكديگر در فضاي دوستي و رفاقت هر مشكلي را حل مي كند و چنين است كه تيم ما در فضاي آرامش دروني قادر است بخت اول قهرماني در آسيا باشد.
حالا با مردم، مسئولين و رسانه هاي گروهي است تا تأثير مثبت خود را در ادامه اين موفقيت نشان دهند.
هيچ غولي در فوتبال در تخاصم با مطبوعات به پيروزي نرسيده و هيچ بزرگي با مهرباني و دوستي با مطبوعات مغلوب نشده است و بايد اين مسأله را به خوبي درك كرد. همه ما در تمام مجموعه ها به ياري تيم بشتابيم فوتبال ما در مرز قرار گرفته است. كمك به تيم ملي در اين برهه از زمان وظيفه همه است و غير از اين هم وجود ندارد.
زندگي در اضطراب
زندگي در اضطراب مطمئناً  خوب نيست، اما لازم است، حداقل در زمانهايي كه به مقاومت نياز داريم ضريب مقاومت انسان وقتي بالا مي رود كه زندگي در فشار را تمرين و تكرار كند. تيم ملي ايران در شرايط بحراني به سر مي برد،  بازي با عراق به وضوح نشان داد تيم ملي ايران هنوز براي دوران بحراني و داراي استرس و اضطراب آماده نيست. اين تيم سراسيمگي را به خوبي نشان داد. در واقع تاكتيك ها و بازي تيم ملي در دلهره ، دلشوره و اضطراب گم شد. شايد اين مشكل كل فوتبال ايران است.
شايد مربي وطني فكر اين قسمت را نكند و حالا تيم ملي كه زندگي در فشار و بازي هاي سخت و موفقيت هاي دشوار را تجربه نكرده است، دچار بحران مي شود. بحراني كه مي تواند مساوي شود با فاجعه اي به نام سقوط در آسيا.
احساسات قابل قبول است و همه را از بي تفاوتي درمي آورد اما بايد درصد داشته باشد .از مسئولان انتظار داريم منطقي تر با تيم ملي برخورد كنند.
انسان موجودي است داراي ابعاد روحي، رواني و جسماني كه كيفيت و كميت تعامل آنها سبب چگونگي عملكرد آنها مي شود.
فرد يا گروهي كه مضطرب مي شوند ارگانيزم آنها نيروي زيادي را بسيج مي  كند تا آن فرد يا مجموعه به تعادل برگردند. بنابراين مقدار نيرويي كه براي مبارزه لازم است، كاهش مي يابد .در هنگام اضطراب از تمركز حواس افراد نيز كاسته مي شود كه در نهايت باعث عملكرد ضعيف و شكست خواهد شد. آيا مردم و تيم ملي از اين اضطراب و بحران خارج مي شوند. آيا اين تيم با اين نوع مديريت توان خارج شدن از بحران را دارد.

امين ابراهيم نيك فر و خاطره هاي كشميري
نسل نو دو و ميداني در راه است

007120.jpg

س- قليچ خاني: دووميداني ايران در دوران گذر است. هنوز نمي توان به مدالهاي رنگارنگ از آسيا دل بست و انتظار داشت اما به نقطه اميد رسيده ايم. نقاط سياه دووميداني در حال پاك شدن است. ديگر ركوردهاي قديمي مثل خار در چشمان فرو نمي رود. نه اتفاقا هنوز در سوگ انتظاري و كشميري اشك مي ريزيم و بزرگاني مثل فرامرز آصف، تيمور غياثي، حسين جلالي، حميد سجادي، علي باغبانباشي و... را ارج مي نهيم. حتي ركوردشكني ۳۰ سال پيش فرامرز آصف را هم قدر مي دانيم.
نسل نويي در دووميداني آمده است. در استقامت حتي آن روز كه طلاي آسيا را بدست آورديم اين همه مدعي حضور نداشت. احسان شجاعي مهر، سجادي، مرادي و مولايي و... همه مي توانند در آسيا آقايي كنند. در پرشها به دنبال حسيني شايان حالا هاشمي در راه است.
و در طول ابوالحسني، اميني و كفاشيان در راهند. در نيزه در تورنمنت ركورد ايران جابه جا مي شود يكبار نوبت شوقيان است و يكبار نوبت جوانهاي ديگر، در سرعت، عبدالغفار سقر ركورد ورودي المپيك آتن را بدست آورد و ركورد ايران را جابه جا كرده است، روح الله عسگري و محمد عاكفيان در ماده هاي ديگر سالها مي توانند افتخار آفرين شوند.
و در پرتابها، عباس صميمي از هم اكنون در آسيا مدال بدست مي آورد در پرتاب وزنه روايي ركورد ايران را زده است و در پرتاب وزنه امين ابراهيم نيك فر و علي سياحي حضور دارند. پس از سالها كه جلال كشميري ركورد ايران و آسيا را در اختيار نداشت يك هموطن از قلب آمريكا آمده است تا پرچم ايران را به اهتزاز دربياورد.
نيك فر مي توانست با تيم ملي آمريكا به المپيك آتن هم راه پيدا كند اما او كه هنوز نمي تواند فارسي حرف بزند عاشق مسجد سليمان است و انگار بوي نخلهاي سوخته خوزستان را حس مي كند شايد بهترين درخواستي كه به او رسيد اين بود، «بيا برو براي ايران وزنه  بيانداز» و حالا آرزوي اين جوان اين است: رسيدن به ركورد ۲۰ متر و كسب مدال المپيك براي ايران.
امين ابراهيم پال نيك فر، متولد سال ۱۹۸۱ در ايالات متحده آمريكاست. دبيرستان ولكاكس در شهر سانتاكلارا، محل تحصيل وي بود. طي ۴ سال تحصيل در اين دبيرستان در رشته هاي فوتبال آمريكايي، كشتي، پرتاب ديسك و وزنه تبحري خاص پيدا كرد. اما او عاشق پرتاب بود. داستان زيباي پرتابگر شدن امين از زبان خودش شيرين تر است.
007125.jpg

امين نيك فر، قهرمان پرتاب وزنه كشور مي گويد: زمانيكه من در كلاس نهم دبيرستان ولكاكس بودم، برادر بزرگترم در كلاس يازدهم بود.
او ورزشكار خوبي بود و مهمتر از همه اينكه ركوردار پرتاب ديسك و وزنه ي دبيرستان بود. در آن زمان تصميم گرفتم براي رقابت با برادر بزرگترم، ركورد وي را بشكنم. بدين ترتيب بود كه روي آوردم به سمت پرتاب و يك سال بعد برادر بزرگترم را كنار زده و خودم به جاي او نشستم.
وي ادامه داد: پس از تحصيل در دبيرستان، نامه هايي از چند دانشگاه مختلف براي پيوستن به تيم فوتبال آمريكايي آن دانشگاه ها داشتم.
دانشگاه هايي همچون آريزونيا و فرزنوستيت به علت بازي خوب من در ورزش فوتبال آمريكايي خواهان من بودند ولي من فقط دوست داشتم پرتاب كنم، بنابراين ترجيح دادم كه به دانشگاه بركلي بروم.
اما پدر امين مي گويد: «من علاقه ي زيادي داشتم كه وي به دنبال فوتبال آمريكايي برود، چون واقعا عالي كار مي كرد و مطمئنا يكي از مشهورترين و معروفترين ورزشكاران مي شد، ولي او به دنبال پول نبود و دووميداني را انتخاب كرد».
نيك فر در ادامه از بركلي مي گويد: دعوتنامه ي من از دانشگاه بركلي در رشته ي دووميداني بود و من هم آن را انتخاب كردم، سال اول در بركلي، ۱۵ متر وزنه پرتاب مي كردم.
 اين ركورد در سال دوم به ۱۶ متر رسيد و در سال سوم تغيير زيادي نكرد، در سال چهارم به ركورد ۱۶ متر و ۵۰ سانتي متر رسيدم و بالاخره در مسابقات رسمي ۱۸ متر و ۷۹ سانتيمتر انداختم.
قهرمان پرتاب وزنه كشور يادآور شد: براي اولين بار پس از حضور در بركلي در مسابقات شمال ايالت كاليفرنيا به مقام سوم دست يافتم و به مسابقات استاني راه يافتم.
وي گفت: اما جرقه ي اصلي در مسابقات غرب آمريكا بود كه ۱۷ متر و ۹۷ سانتي متر وزنه پرتاب كردم، در اين هنگام فردي بنام ايرج درخشان كه از دوستان جلال كشميري بود طي يك پست الكترونيكي به من گفت:«شما ايراني هستيد و خيلي خوب وزنه پرتاب مي كنيد، چرا اين كار را براي ايران انجام نمي دهي؟» نيك فر افزود: اين گفته ها مرا به فكر فرو برد.
هفته بعد نيز در مسابقات دانشجويان در usc لوس آنجلس ۱۸ متر و ۳۹ سانتي متر وزنه پرتاب كردم و دوباره پيام درخشان به من رسيد كه گفت:« ركورد ايران ۱۸ متر و ۵۸ سانتي متر است و شما در آستانه ي شكستن ركورد ۳۰ ساله ي ايران هستيد».
وي تصريح كرد: اين گفته من را هيجان زده كرد، به طوري كه علاقه ي شديدي به شكستن ركورد ايران پيدا كردم، با خود مي گفتم تلاش مي كنم به ايران بروم در هفته ي بعد مسابقات دانشجويان غرب آمريكا در دانشگاه استنفورد ۱۸ متر و ۷۹ سانتي متر وزنه  انداخت.
پدر امين نيز خاطرنشان كرد: «پس از كسب اين ركورد توسط امين ديگر من نمي توانستم مانع احساسات ايراني او باشم. مدارك كسب و ثبت ركورد او را براي هيأت دووميداني خوزستان فرستادم و از آن به بعد مقدمات سفر او را به ايران آماده كردم».
نيك فر خاطرنشان كرد: من پس از شكستن ركورد ايران، عاشق پوشيدن پيراهن تيم ملي كشورم شدم، در واقع ايران در آغوشم قرار گرفت.
وي كه براي اولين بار است به ايران مي آيد در مورد تصوراتش از كشورش مي گويد: هميشه از كودكي در گوش من مي خواندند مسجد سليمان، خوزستان و ايران.
هميشه دوست داشتم كه سرزمين پدري ام را ببينم ولي پس از مسئله حضور من در تيم ملي ايران، علاقه ام چند برابر شد.
امين ابراهيم پال نيك فر در پايان از آرزوهايش در تيم ملي ايران ياد مي كند: مي دانم كه چندين سال طول مي كشد ولي مي خواهم تمام دنيا را شكست دهم و پس از افراشتن پرچم ۳ رنگ ايران، سرود ملي كشورم را در جهان طنين انداز مي كنم.امين نيك فر در حال حاضر پس از شركت در مرحله ي سوم ليگ دووميداني كشور و مسابقات گراند پري مجارستان و دست يافتن به نتايج نسبتا مطلوب به آمريكا بازگشت تا براي شركت در مسابقات قهرماني آسيا در فيليپين به تمرينات آماده سازي بپردازد.

سايه روشن ورزش

آغاز يك حركت واقع بينانه
007110.jpg

واقعا خوشحال مي شويم زماني كه در ورزش كشورمان يك اتفاق مبارك رخ مي دهد و يا مسئولين به واقعيت يك حركت پي  مي برند. از چند ماه پيش مطبوعات نوشتند كه مربي دو شغله به سود فوتبال و ورزش ما نيست. كمي مقاومت صورت گرفت، اما زمانيكه دريافتند اين حركت به سود فوتبال نيست كوتاه آمدند .با استناد به اين منطق هر مربي را دريك پست در تيم ملي يا باشگاه قرار دادند. در مورد تيم اميد نيز مطمئن هستيم كه به زودي تصميم لازم گرفته خواهد شد. بازگشت به اين روشن بيني به ورزش ما كمك خواهد كرد تا نيروي فكري و جسمي خود را صرف مسائل عمده تر بكنيم و در مسير اين حركت مطبوعات را نيز با خود همراه كرده و همدل و هماهنگ به حريفان بنگريم تا در ميدانهاي بين المللي موفق تر شويم. آمدن حميد عليدوستي در تيم جوانان بسيار مسرت بخش بود و با حضور او تيم جوانان مي تواند به علم روز فوتبال مجهز شود. حميد عليدوستي مربي تحصيلكرده، دوره ديده، آشنا به فوتبال روز جهان و مهم تر از همه جوان بودن اوست.
فدراسيون فوتبال با اين گزينش هم به غائله دو شغله بودن پايان داد هم يك مربي آماده را در رأس تيم جوانان گمارد. خوشحاليم.
نيازهاي امروز فوتبال ما
علي كفاشيان معاون فني سازمان تربيت بدني تأكيد دارد كه براي تيم ملي فوتبال حتماً يك سرمربي خارجي بياوريم، كفاشيان عنوان كرد: تذكرات لازم را به فدراسيون داده ايم كه هر چه زودتر اين اتفاق بيفتد. از آن سو رئيس فدراسيون هم اعتقاد دارد كه براي تيم ملي بايد يك مشاور، يا مدير فني بياوريم، چون همايون شاهرخي در پست سرمربيگري براي ما تثبيت شده است. در آستانه بازيهاي مقدماتي جام ملت هاي آسيا كمبود يك مدير فني يا مربي در تيم ملي براي مشاوره با شاهرخي كاملاً حس مي شود. در بازي با عراق و حتي كامرون اين كمبود كاملاً حس مي شد. تيم ملي و فوتبال ما به بدعت هاي امروزي فوتبال نياز دارد و اگر اين تاز گي به فوتبال تزريق نشود به زودي شاهد ايستايي فوتبال خواهيم شد. فوتبال زنده به درس روز و انديشه نو و ابتكارات علمي است و در پس آن خلاقيت به عنوان خون جاري در آن است. تيم ملي را بايد به علم فوتبال مجهز كرد.
007115.jpg

روزهاي آفتابي يا ابري استقلال
استقلال به روزهاي آفتابي مي رسد؟ خيل عظيم طرفداران اين تيم منتظر آغاز بازيهاي باشگاه هاي كشورند تا استقلال را با مربي جوانش و ياران تازه وارد امسال ببينند. قلعه نويي اميدوار است و مي گويد: ما در فصل نقل و انتقالات مهره هاي خوبي را جذب كرديم و در كل از عملكرد خود راضي هستيم. اما مهمترين دغدغه ما در روزهاي آينده هماهنگي ميان بازيكنان جديد و قديمي است. وي افزود: براي هماهنگي و يكنواخت شدن سطح تمام بازيكنان در روزهاي آينده چندين بازي تداركاتي برنامه ريزي كرده ايم كه اميدواريم نتايج مطلوبي داشته باشد.
سرمربي تيم استقلال با اشاره به نقاط قوت و ضعف اين تيم خاطرنشان كرد: با جذب سبو شهبازيان و دو بازيكن برزيلي در بعضي از نقاط مشكلات ما برطرف شد. اما بايد با مرور كارهاي تاكتيكي نقاط ضعف و قوت تيم را مشخص كنيم و بعد از آن در جهت ترميم نقاط ضعف كوشش كنيم.
وي افزود: ما در پست هاي مختلف هيچ كمبودي نداريم. حتي گاه در يك پست دو يا يك بازيكن جايگزين هم داريم و لازم به ذكر است كه رافائل گومز مدافع ۲۳ ساله برزيلي با تيم استقلال قرارداد منعقد كرد و به جمع مدافعان آبي پوش استقلال پيوست.
ضرورت برگزاري دوره هاي آموزشي كنترل دوپينگ
محمدرضا منصوريان - پديده شوم دوپينگ امروزه بلاي سياه ورزش شده است و به موازات رشد روزافزون ورزش به طور سرسام آوري گرايش قهرمانان و ورزشكاران به استفاده از مواد نيروزا نيز افزايش يافته است. در تمامي كشورهاي جهان به فراخور شرايط و موقعيت هاي گوناگوني كه ورزش پديد آورده است با اين معضل خانمانسوز و ناسالم برخورد مي شود و براي كساني كه مبادرت به چنين اعمالي مي كنند همواره جرائم و مجازات هايي نيز در نظر گرفته مي شود. در كشور ما نيز هستند قهرماناني كه آگاهانه يا ناآگاهانه و از روي انگيزه هاي متفاوتي دوپينگي شده اند كه براي مقابله با چنين افرادي همراه با برخوردهاي قهري بايستي زمينه هاي آموزشي نيز برايشان فراهم شده و به نوعي مناسب بر ميزان اطلاعاتشان از نوع بيماري ها و گرفتاري هايي كه به آن دچار مي شوند، آگاهشان كرد.در اين رابطه برگزاري دوره هاي آموزشي مي تواند در اولويت تمامي برنامه هاي مبارزه با دوپينگ باشد.شنيديم كه مهندس مهرعليزاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني، برگزاري دوره آموزشي كنترل دوپينگ توسط فدراسيون پزشكي ورزش كشورمان را كه طي ماه گذشته و تحت نظارت فدراسيون جهاني پزشكي ورزشي (FIMS) در تهران برگزار گرديده بود، اقدامي ضروري، ابتكاري و موفقيت آميز توصيف كرده است.رئيس سازمان تربيت بدني در اين رابطه ضمن اشاره به عضويت سازمان تربيت بدني جمهوري اسلامي ايران در هيأت مؤسس آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ (WADA)، خواستار طراحي وبرگزاري دوره هايي از اين قبيل به شكلي كاربردي و گسترده، در سطح منطقه گرديده است.

آشنايي با باشگاه هاي ايتاليا
لچه

سال تأسيس: ۱۹۰۸
رئيس باشگاه: ماريو موروني
مدير باشگاه فوتبال: پانتاليو كوريونو
سر مربي:ديلو روسي
007105.jpg

آدرس اينترنتي: www.Uslecce.it
ورزشگاه اختصاصي: ويا دل ماره (۳۶ هزار نفر)
زمين تمريني: استاديوم كوميوناله، كامليمرا
لباس تيم: پيراهن قرمز و زرد راه راه/ شورت و جوراب قرمز
اسپانسر: سالنتو
مارك پيراهن: اسيكس
ركوردهاي باشگاه
بهترين گلزن تاريخ باشگاه: آنسلمو بيسلني ۸۳ گل
بهترين گلزن در يك فصل: كريستيانو لوكارلي (۲۰۰۰-۱۹۹۹) ۱۵ گل
بيشترين تعداد بازي: ميكله لوروسو با ۴۱۸ بازي
افتخارات
بهترين مقام: نهم (۸۹-۱۹۸۸)
كمترين امتياز: ۱۱ (۹۴-۱۹۹۳)
بهترين بردخانگي: ۵ بر يك مقابل آتالانتا (۹۴-۱۹۹۳)
بدترين شكست خانگي: ۱-۵ مقابل اينتر (۹۸-۱۹۹۷)
بهترين برد خارج از خانه: ۲-۰ مقابل اسكولي (۹۰-۱۹۸۹)
سنگين ترين شكست خارج از خانه: ۰-۶ مقابل اودنيزه (۹۸۰ ۱۹۹۷) و اينتر (۲۰۰۰- ۱۹۹۹)
بيشترين پيروزي: ۱۰ برد (۹۰- ۱۹۸۹ و ۲۰۰۰- ۱۹۹۹)
كمترين پيروزي: ۳ برد (۹۴-۱۹۹۳)
بيشترين شكست: ۲۶ شكست (۹۴-۱۹۹۳)
كمترين شكست: ۱۱ شكست (۹۰- ۱۹۸۹)
بيشترين گل زده: ۴۰ گل (۲۰۰۱-۲۰۰۰)
كمترين گل زده: ۲۰ گل (۹۱-۱۹۹۰)
بيشترين امتياز: ۷۲ امتياز (۹۸- ۱۹۹۷)
كمترين امتياز: ۳۵ امتياز (۸۹- ۱۹۸۸)
مقام فصل: صعود كننده به سري A
پيش بيني مقام اين فصل: بين دوازدهم تا شانزدهم
اولين بازي اين فصل: با لاتزيو در خارج از خانه
بازيكنان تازه وارد
007130.jpg

آمليا (دروازه بان- ليورنو)، بودل (هافبك- ميلان)، ييلي (مدافع- باستيا)، وينكالر (هافبك- سورا)، ساوينو (مدافع- ناپولي)، ريتزو (مدافع- گوييو)، تستا (هافبك- گوييو) و پانيكو (دروازه بان- جلا)
بازيكنان خارج شده:
لاسپالز (نانت)، كاموراني (سالرنيتانا) و كريلو و روسي (سيه نا)
اهداف خريد
ناتالي (مدافع- آتلانتا)، كاموراني (هافبك - سالرنيتانا) كاستي (هافبك- ورونا) و فاواپاساز و (مهاجم- وارزه)
ستاره هاي گمنام
يك اروگوئه اي به نام «گيلر موگياكوماتزي» يكي از كساني بود كه تيم لچه را فصل پيش ياري كرد تا به سري A صعود كند. او متولد شهر مونته ويدئو اروگوئه است و سابقه بازي در تيم هاي بلاويستا طي فصل ۹۹-۹۸و پنارون ۲۰۰۱-۲۰۰۰ دارد و از سال ۲۰۰۱ طي قرارداد ۳ ساله اي به تيم لچه پيوست.
او در اولين سال حضورش در لچه سرنوشت خوبي نداشت و به همراه اين تيم به سري B سقوط كرد. اما يك سال بعد موفق شد مجددا به سري A صعود كند.
گياكوماتزي ۲۶ ساله در اولين سال حضورش در لچه يكي از مهره هاي ثابت بود و تنها در ۴ بازي غايب بود او طي اين زمان ۷ گل نيز به ثمر رساند.
لچه با قدمتي طولاني در فوتبال ايتاليا همواره در بين دسته هاي اول و دوم در رفت وآمد بود.
بهترين مقام اين تيم نيز در سال ۱۹۸۹ بدست آمد كه اين تيم به مقام نهم رسيد.
استوارترين مدافع
لورنزو استوني يكي از بهترين مدافعان لچه در فصل پيش و سري B بود او حتي در تيم منتخب پايان فصل نيز كه از سوي كارشناسان فوتبال ايتاليا برگزيده شد حضور داشت.
استوني متولد شهر فرينزي ايتالياست و اكنون ۲۷ ساله است.
آث رم، ويچنزا و رجيانا سه تيم سابق او بودند كه در آنها بطور متناوب بازي كرده او در دوره بازيگري اش تمايل زيادي به گلزني داشته اما در مجموع تنها ۲ گل به ثمر رسانده است.
آخرين بازي او در سري A به سال ۲۰۰۲ در مقابل اودينزه بر مي گردد كه در آن بازي بطور ثابت در تركيب لچه حضور داشت.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   سفر و طبيعت  |   سياست  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |