پنج شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۴۳- Aug, 21, 2003
ثروت و رضايت
007000.jpg
منبع: اكونوميست
مترجم: مونا مشهدي رجبي
چرا افزايش درآمد همه را خوشحال نمي كند؟
همه خواهان افزايش درآمد هستند اما با گذشت نيم قرن كه اقتصادهاي پيشرفته دنيا روزبه روز ثروتمندتر از گذشته شدند باز هم مردم آن سرزمين ها احساس رضايت و شادابي بيشتري نمي كنند. تحقيقات نشان داده مردم آمريكا، اروپا و ژاپن با وجود افزايش چشمگير درآمدشان نسبت به دهه ۱۹۵۰ اصلاً احساس خوشنودي و رضايت نمي كنند. اين مسأله خيلي عجيب است چون هميشه به نظر مي رسد كه مردم ثروتمند تر خيلي خوشحال تر و شاداب تر از افراد فقير هستند. ۳۷ درصد از ثروتمندترين افراد آمريكا ادعا مي كنند كه بسيار خوشحالند در حالي كه تنها ۱۶ درصد فقرا از زندگي احساس رضايت دارند. انتظار مي رود با ثروتمندتر شدن اقتصاد يك كشور همه افراد آن از ثروتمندان گرفته تا فقيران وضعيت بهتري پيدا كرده و شاداب تر شوند. اما در جهان واقعي اين اتفاق نيفتاده است. به بيان ديگر به نظر مي رسد، وقتي يك فرد ثروتمندتر شود، خوشحال تر خواهد شد. اما وقتي كل اجتماع ثروتمندتر شود هيچ كس از اين وضعيت احساس رضايت نخواهد كرد.
در سالهاي اخير به دليل آمار وحشتناك افسردگي در دنيا، اقتصاددانان توجه بسياري به مسائلي كه موجب شادتر شدن افراد جامعه و رهايي آنها از دام افسردگي مي شود كردند. از جمله مواردي كه اقتصاددانان روي آن كارهاي بسياري انجام دادند ميزان درآمد ناخالص داخلي كه به هر يك از افراد اجتماع تعلق مي گرفته بود. براي حل اين مشكل جهاني سخنراني ها و گفت وگوهاي بسياري انجام گرفته است.
ريچارد لايارد، استاد اقتصاد دانشگاه علوم اقتصادي لندن اوايل امسال در يك جلسه سخنراني به بررسي مسائل مختلف از قبيل روانشناسي، جامعه شناسي و اقتصاد پرداخت و خواهان همكاري عالمان بخشهاي مختلف براي برطرف كردن اين مشكل شد. در اين سخنراني عنوان شد يك مشكل عمده در اين راه عادت است، مردم خواهان تغيير در وضعي زندگيشان و ارتقاء استانداردهاي زندگي هستند. سپس وقتي در اثر بهبود وضعيت اقتصادي شرايط زندگيشان بهتر شود براي مدتي احساس رضايت بيشتري مي كنند. اما با گذشت زمان نه چندان طولاني به وضعيت موجود عادت مي كنند و احساس شادابي هم از زندگي آنها رخت برمي بندد. براي مثال ۳۰ سال پيش سيستم حرارتي مركزي يك وسيله تجملي محسوب مي شد در حالي كه امروزه يك وسيله ضروري براي زندگي است.
دومين و مهمترين دليلي كه مانع از خوشحال تر شدن مردم در اثر افزايش ثروت و درآمدشان مي شود اين است كه آنها ثروت خود را با ثروت ديگران مقايسه مي كنند. براي مثال در تحقيقي كه روي دانشجويان دانشگاه هاروارد صورت گرفته بود از آنها سئوال شده بود:
الف: آنها خواهان مبلغي معادل ۵۰ هزار دلار در سال هستند در حالي كه بقيه نصف اين مبلغ را داشته باشند؟
ب) صد هزار دلار در حالي كه بقيه دو برابر اين مقدار را دارند. جالب است بدانيد كه اكثريت افراد مورد بررسي گزينه الف را انتخاب كردند. يعني آنها با مقدار كمتري پول راضي تر و خوشحال تر بودند در صورتي كه اين مقدار كمتر باز هم از اطرافيانشان بيشتر باشد. تحقيقات نشان داده كه مردم بيشتر از اين كه به ميزان درآمد خود توجه داشته باشند به بيشتر يا كمتر بودن آن در مقابل درآمد اطرافيانشان توجه مي كنند.
خوشحالي فرد در برابر افزايش درآمدش در صورتي كه مطلع شود همكارش همان ميزان يا بيشتر اضافه درآمد داشته است كاملاً  زايل مي شود به بيان ديگر تلاش مردم براي كار بيشتر و كسب درآمد بيشتر و خرج كردن آسانتر و در نهايت شادتر زيستن يك تلاش خودشكن است: آنها ممكن است پول بيشتري به دست آورند اما چون ديگران هم بيشتر فعاليت مي كنند و درآمدشان افزايش مي يابد، ديگر احساس خوشحالي نمي كنند.«لرد لايارد» از نارضايتي كه فرد در اثر افزايش درآمد ديگران احساس مي كند تحت عنوان آلودگي احساس ياد مي كند.
از طرف ديگر كار بيشتر براي كسب درآمد بيشتر موجب مي شود فرد اوقات فراغت كمتر داشته باشد و تفريح كمتري هم داشته باشد كه خود باعث نارضايتي او مي شود.
اگر چه مردم درآمد خود را با اطرافيانشان مقايسه مي كنند و خواهان افزايش آن هستند اما اين احساس در مورد تفريح و اوقات فراغت براي آنها صدق نمي كند.
در تحقيقي روي دانشجويان  هاروارد انجام شد، از آنها سئوال هاي زير پرسيده شد:
الف: آيا آنها خواهان ۲ هفته تعطيلي هستند در حالي كه بقيه يك هفته تعطيلي دارند؟
ب: چهار هفته تعطيلي در حالي كه ديگران ۸ هفته تعطيل هستند؟
در اينجا اكثريت افراد مورد بررسي گزينه (ب) را برگزيدند يعني رقابت مردم براي كسب درآمد بيشتر در مورد اوقات فراغت صدق نمي كند.
لردلايارد در اين مورد مي گويد: در جوامع پيشرفته مردم سخت تلاش مي كنند تا درآمد بيشتري كسب كنند و كالاهاي مادي بيشتري را مصرف كنند و در اين بين اوقات فراغت كمتري خواهند داشت.
وي ادامه داد: اگر هدف دولتي بهبود وضعيت زندگي مردم و بازگرداندن شادي به انسانها است بايد تغييراتي در سياستهاي عمومي ايجاد كند. در تئوري اقتصاد قراردادي عنوان مي شود مميزهاي مالياتي باعث ايجاد اختلال و عدم تناسب در انتخاب بين فراغت و درآمد مي شوند. ماليات ها انگيزه كار بيشتر را از مردم مي گيرد. اما از آنجا كه مردم خواهان فعاليت زياد هستند ماليات ها زيان آور و آسيب رسان هستند. او پيشنهاد كرد، نرخ نهايي ماليات ۳۰ درصد باشد تا با آلودگي ايجاد شده در مردم در اثر افزايش درآمد اطرافيانشان مقابله كند و همچنين مانعي بر راه عادت باشد.
در حالي كه سطح ماليات معمول در اروپا با احتساب ماليات هاي مستقيم و غيرمستقيم ۶۰ درصد است.
اما در آمريكا كارگران و كارمندان مجاز هستند بخش اعظم درآمدي كه از اضافه كاري هاي خود به دست مي آورند را پس انداز كنند. به بيان ديگر به اين سهم از درآمد آنها ماليات تعلق نمي گيرد. همين مسأله موجب شده ساعت كار در آمريكا روز به روز افزايش يابد. اقتصاددانان عقيده دارند دليل افزايش ساعت كار در آمريكا نسبت به اروپا همين است.
طي دو دهه گذشته، ميانگين ساعت كار روزانه در آمريكا روز به روز افزايش داشته است اما در اروپا وضعيت كاملاً برعكس بود. اروپايي ها ۱۵ درصد كمتر از آمريكايي ها كار مي كنند. به نظر مي رسد ماليات هاي بالا موجب از بين رفتن روحيه رقابت در بين اروپايي ها شده است. لرد لايار در اين مورد مي گويد: ساعات كاري بيشتر آمريكايي ها نسبت به اروپايي ها موجب شد كه آنها كسب درآمد و فعاليت را به اوقات فراغت ترجيح دهند.
ماليات هاي بالاي مرسوم در اروپا موجب شده افراد اين منطقه اوقات فراغت بيشتري داشته باشند و بيشتر تفريح كنند. اما اگر بخواهيم اقتصاد آمريكا و اروپا را مقايسه كنيم متوجه مي شويم كه با در نظر گرفتن درآمد ناخالص داخلي دو قاره، آمريكا از وضعيت اقتصادي مطلوب تري برخوردار است. اما آيا اين مسأله به بهبود وضعيت رواني افراد و شادتر شدن مردم قاره كمك كرده است يا خير؟
مردم براي شاد زيستن تنها نياز به كالاهاي مادي ندارند بلكه تفريح و اوقات فراغت نيز جزء نيازهاي اصلي و اوليه آنها به حساب مي آيد.
از طرف ديگر نرخ بالاي مالياتها در اروپا خطرآفرين است.
اين نرخ بالا موج بيكار شدن برخي از افراد جامعه مي شود و انگيزه كار بيشتر را از مردم مي گيرد. همچنين افرادي كه بيكار شده اند آسيب هاي زيادي خواهند ديد. با اين وجود نظريه لرد لايار در مورد اين كه افزايش امكان دسترسي به كالاهاي مادي موجب افزايش شادي و رضايت نمي شود را نمي توان ناديده گرفت.

چهره فقر
007015.jpg
منبع: برد
آمار دردناك فقر و گرسنگي
- بيش از ۸۴۰ ميليون نفر در دنيا دچار سوءتغذيه هستند كه ۷۹۹ ميليون نفر از آنها در كشورهاي در حال پيشرفت زندگي مي كنند. بيش از ۱۵۳ ميليون نفر از آنها زير سن ۵ سال هستند.
- سالانه بيش از شش ميليون نفر از كودكان زير ۵ سال به دليل گرسنگي جان خود را از دست مي دهند.
- از ۲/۶ ميليارد نفر جمعيت كره زمين، ۲/۱ ميليارد نفر از آنها زير خطر فقر زندگي مي كنند يعني روزانه كمتر از يك دلار درآمد دارند.
ميانگين تعداد افرادي كه زير خطر فقر زندگي مي كنند طي ۱۰ سال گذشته از ۲۹ درصد به ۲۳ درصد كاهش يافته است. البته ميزان اين كاهش در مناطق مختلف متفاوت است. آسياي شرقي شاهد كاهش نرخ فقر از ۲۸ درصد به ۱۴ درصد بوده است.
در جنوب آسيا نرخ فقر از ۴۴ درصد به ۳۷ درصد كاهش يافته است.
* آفريقا شاهد كاهش معادل يك درصد تعداد فقرا بوده است يعني تعداد ۴۸ درصد فقير در قاره آفريقا تنها به ۴۷ درصد كاهش يافته است.
- حجم پولي كه يك درصد از ثروتمندترين مردم جهان در هر سال بدست مي آورند معادل مبلغي است كه ۵۷ درصد فقيرترين جمعيت كره زمين كسب مي كنند.
درآمد ۵ درصد ثروتمندترين جمعيت كره زمين، ۱۱۴ برابر در آمد ۵ درصد فقيرترين افراد كره زمين است.
- سوءتغذيه روي رشد ذهني و فكري كودكان تأثير بسزايي دارد. امتياز كودكاني كه در سالهاي رشد خود با سوءتغذيه مواجه بودند در زبان آموزي و رياضيات بسيار پايين تر از كودكان معمولي است.
- كشورها امكانات متفاوتي براي توليد كشاورزي و غذا دارند. آمريكا سهم كالري مورد نياز هر فرد را در شبانه روز ۳۵۰/۲ برآورد كرده است در حالي كه مردم اين سرزمين امكان استفاده از ۸۰۵/۲ كالري در طول روز را دارند. در مقابل ۵۴ درصد از كل كشورهاي دنيا امكان دسترسي به اين مقدار كالري را ندارند. آنها نه تنها امكان توليد غذا در داخل كشور خود را ندارند بلكه امكان واردكردن مواد غذايي مورد نياز براي مردم سرزمينشان را هم ندارند. بيشتر اين كشورها در جنوب صحراي آفريقا واقع هستند.
بهداشت
در كشورهاي در حال پيشرفت،  ۹۱ كودك از هر هزار كودك پيش از سن ۵ سالگي جان خود را از دست مِي دهند در حالي كه در آمريكا ۸ كودك از هزار نفر جان خود را از دست مي دهند.
- در كشورهاي در حال پيشرفت روزانه بيش از ۳۰ هزار كودك در اثر بيماري هايي كه امكان جلوگيري از آ ن و درمان آنها به راحتي ميسر است جان خود را از دست مي دهند. اين بيماري ها بيشتر كودكاني را كه سوءتغذيه دارند يا وزنشان كمتر از وزن متعادل كودكان همسن و سالشان است مبتلا مي كند.
- سالانه ۱۲ ميليون نفر در اثر كمبود آب در جهان مي ميرند و همچنين ۳ ميليون كودك در اثر بيماري هاي مسري از طريق آب جان خود را از دست مي دهند.
۷/۱ ميليارد نفر امكان دسترسي به آب سالم را ندارند، ۴/۲ ميليارد نفر به خدمات بهداشتي دسترسي ندارند، ۴ ميليارد نفر هم در مناطقي زندگي مي كنند كه سيستم فاضلاب در آن منطقه وجود ندارد.
- تا پايان سال ۲۰۰۰ ، ۲۲ ميليون نفر در اثر بيماري ايدز جان خود را از دست دادند و اين مسئله موجب شد ۱۳ ميليون كودك در سطح جهان والدين خود را از دست بدهند.
- ۴۰ ميليون نفر در حالي كه مبتلا به ايدز هستند به زندگيشان ادامه مي دهند كه ۹۰ درصد آنها در كشورهاي در حال پيشرفت و ۷۵ درصد آنها در كشورهاي جنوب صحراي آفريقا ساكن هستند. ۹/۲ ميليون نفر از مبتلايان به ايدز كمتر از ۱۴ سال سن دارند.
سالانه بيش از ۲ ميليون كودك در اثر كمبود ويتامين با مشكل بينايي مواجه مي شوند.
آموزش
- بيش از ۱۱۳ ميليون كودك در كشورهاي در حال پيشرفت امكان بهره گيري از تحصيلات ابتدايي را ندارند كه ۶۰ درصد آنها دختر هستند.
- دختراني كه تحصيلات بيشتري داشته باشند،  پس از تشكيل خانواده،  خانواده سالمتر و كم جمعيت تري خواهند داشت و دوران بارداري را با سلامت بيشتري طي خواهند كرد. به علاوه كودكان سالمتري به دنيا خواهند آورد. ۱۰ درصد رشد سطح تحصيلات در ميان دختران، خطر مرگ و مير نوزادان را به ۱/۴ در هزار مي رساند.
- تحقيقات نشان داده است درصد ابتلا به بيماري هاي عصبي، افسردگي،  خشونت و مشكلات رفتاري در كودكان سنين پيش دبستان و دبستان مبتلا به سوءتغذيه بيشتر از كودكاني است كه گرسنگي را تجربه نكرده اند.

ديدگاه
آموزش و رشد اقتصادي
منبع: كالچر اند ساينس
آموزش يك عامل مهم و اساسي در رشد اقتصادي چين است.
زان زونگوانگ،  معاون رئيس جمهور چين در امور اقتصاد شهري گفت: آموزش زيربناي رشد جامعه است و يك عامل بسيار با اهميت در بهبود وضعيت اقتصادي چين است. تحقيقات نشان داده است در كشورهاي پيشرفته باسطح شهرنشيني بسيار بالا، آموزش نقش به سزايي در رشد اقتصادي آنها دارد. گفته مي شود تا ۳۰ درصد رشد اقتصادي اين جوامع به دليل آموزشهاي مناسب و كاربردي ارائه شده به آنها است اما در چين صنعت آموزش تنها روي ۱۰ درصد اقتصاد تأثيرگذار است. براي تأثير بيشتر عامل تحصيلات روي اقتصاد چين اخيرا يك همايش دو روزه، متشكل از ۱۰۰ اقتصاددان برجسته و كارشناس عالي آموزشي به همراه ۵۰۰ نفر از شهرداران برجسته شهرهاي ملل مختلف تشكيل شد تا در مورد اقتصاد و اثر مثبت آن روي وضعيت شهرنشيني صحبت شود. به عقيده كارشناسان شركت كننده در اين همايش، مشكل اصلي سرمايه گذاري محدود دولتي در آموزش است. به همين دليل دولت موظف شد كه يك اقتصاد باز براي پذيرش سرمايه گذاري خارجي در امر آموزش ايجاد كند. وزير آ موزش چين در اين همايش عنوان كرد: دولت بايد در امر آموزش عمومي حداقل ۴ درصد از توليد ناخالص داخلي خود را صرف كند. در حالي كه تنها ۴/۲ درصد از كل توليد ناخالص داخلي را براي آموزش عمومي در نظر گرفته است.
007010.jpg

رائو هلين، استاد اقتصاد دانشگاه نورث ايست گفت: توان آموزشي در جامعه چين همان چهار درصد توليد ناخالص داخلي است.
شهروندان چيني مبلغي معادل ۸/۷۲۲ ميليارد دلار آمريكا را در بانكهاي اين كشور پس انداز كرده اند. در حالي كه تنها ۱۰ درصد اين مبلغ را براي اهداف آموزشي صرف مي كنند.
رائو مي گويد: اين وظيفه دولت است كه برنامه هاي خود را بازنگري كند و سرمايه گذاري در بازار آموزش را يك امر ضروري قلمداد نمايد. زيرا توسعه آموزشي، موجب پيشرفت شهرنشيني مي شود و از آنجا كه شهرها مهد تمدن كشورها هستند اهميت اين مسئله بسيار چشمگير است.
در مقابل برخي از كارشناسان عقيده داشتند آموزش نبايد به يك كالاي صنعتي يا تجاري تبديل شود.
هائوكمينگ، رئيس مركز تحقيقات گسترش آموزش ملي در چين گفت: هدف اصلي تحصيلات،  آموزش مردم و ارتقاء وضعيت رفتاري و شخصيتي آنها است. اما اگر اين عامل به يك مسئله تجاري تبديل شود هدف تغيير مي كند. در اين صورت هدف افزايش سوددهي خواهد شد كه ما را از هدف اصلي و با اهميت مان دور خواهد كرد و بسيار خطرناك است.
هائو اعلام كرد: بانك جهاني در گزارش تأكيد مي كند تحصيلات بخشي است كه دولتها بايد در آن نقش بزرگي ايفا كنند و بايد از حقوق انسانها حمايت كنند. بايد حق آموزش محترم شمرده شود.
وي ادامه داد: دولت بايد كنترل زيادي روي بخش آموزشي كشور داشته باشد و از تجاري شدن بخشهاي كوچك آموزشي جلوگيري نمايد. دولت وظيفه دارد امكان آموزش با هزينه بسيار پايين را براي همه فراهم كند تا موجب بهبود وضعيت شهرنشيني و رشد اقتصادي شود.
تنگناي شكر
منبع: خبرگزاري پاكستان
يك كارشناس وزارت كشاورزي آمريكا پيش بيني كرد: قيمت شكر امسال در بازارهاي جهاني ثابت خواهد ماند. وي اعلام كرد: به دليل وجود ذخاير عظيم شكر در دنيا و تقاضاي كم براي آن قيمت اين كالا ۶ سنت براي هر پوند شكر برآورد شده است.
جان لاو، مسئول بخش تحقيقاتي وزارت كشاورزي آمريكا گفت:
از اكتبر سال ۲۰۰۲ تا سپتامبر سال ۲۰۰۳ قيمت شكر به دليل افزايش ۲۰ درصدي صادرات شكر از برزيل و اتحاديه اروپا آسيب خواهد ديد. همچنين قيمت ها به دليل كاهش نقدينگي برزيل شديداً تحت فشار قرار خواهد گرفت.
قيمت شكر خام در سال ۲۰۰۱و۲۰۰۰ ۸،/۹ سنت بوده است اما در سال ۲۰۰۲و۲۰۰۱ به ۳/۷ سنت تنزل يافته است.
گفته مي شود كه امسال در نيويورك شكر ۷۸/۵ دلار معامله شده است. لاو با توجه به اينكه توليد جهان بيش از انتظار بوده است، گفت: بازار جهاني شكر به دليل كم بودن تقاضا و زياد بودن بيش از حد توليد به زودي اشباع مي شود.
وي در ادامه عنوان كرد: احتمال افزايش مصرف برزيل به دليل استفاده از شكر در توليد اتانول، كاهش ارزش دلار آمريكا و افزايش سهم واردات شكر توسط چين و روسيه مي تواند اميدي براي افزايش قيمت شكر در آينده باشد.
لاو گفت: پژوهش در مورد علل كاهش مصرف شكر در آمريكا ادامه دارد.
وي گفت: احتمالاً دليل اين مسأله اثر حادثه يازده سپتامبر روي اقتصاد و كاهش توان خريد مصرف كنندگان است.
لاو گفت: شكري كه در ماه سپتامبر خريداري شده در ماه جولاي با قيمتي معادل ۲۱ سنت براي هر پوند شكر خام و ۲۴ سنت براي هر پوند شكر تصفيه شده معامله مي شود.
لاو عنوان كرد كه قيمت شكر در ماه هاي آينده بستگي به ميزان نيشكر دارد. به علاوه وضعيت آب و هوا و سطح تقاضاي مردم هم روي ميزان توليد شكر تأثير دارد.

سايه روشن اقتصاد
قشم و پايان نامه تحصيلي
منطقه آزاد قشم به دانشجويان و محققاني كه پايان نامه تحصيلي خود را به جزيره قشم اختصاص دهند، تسهيلات مي دهند.
دانشجويان و محققان در مدت اقامت خود در جزيره قشم از ۳۰ درصد تخفيف در هزينه هتل بهره مند مي شوند، عكسها و اطلاعات مورد نياز به صورت رايگان در اختيار اين محققان قرار مي گيرد.
هماهنگي با سازمانها و نهادهاي مختلف و همراهي راهنما از ديگر امكانات در نظر گرفته شده براي اين دسته از دانشجويان و محققان است.
اكوتوريسم، مسائل اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و محيط زيست از جمله زمينه هاي مورد نظر در تحقيقات دانشجويان و محققان اعلام شده است.
علت قطع برق
مدير عامل شركت برق منطقه اي تهران، علت اصلي قطع برق در ماه گذشته را مصرف بالا و در برخي نقاط فرسودگي تجهيزات اعلام كرد.
محمود جنتيان، ميزان خاموشي را در سال گذشته ۴۵ ثانيه در روز به ازاي هر مشترك اعلام كرد و گفت: در سه ماهه ابتداي امسال نرخ خاموشيها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد كاهش يافته است، اما در ماه گذشته به دليل گرماي هوا، ميزان خاموشيها در چهار ماهه گذشته را به ۴۵ ثانيه رساند كه اميدواريم اين رقم تا پايان سال به كمتر از ۴۰ ثانيه برسد.
ضرورت اصلاح ساختارها
مهيا كردن بسترهاي لازم جهت پيوستن به سازمان تجارت جهاني يك الزام حياتي است.
مدير كل دفتر امور بازرگاني مديريت و برنامه ريزي با اعلام اين مطلب افزوده است: قدرت چانه زني بالا مهمترين پيش نياز پيوستن به سازمان تجارت جهاني است.
رامين پاشايي فام به خبرگزاري فارس همچنين گفته است بدون قدرت چانه زني بالا نمي توانيم حق خود را از اقتصاد جهاني بگيريم.
قدرت چانه زني ما زماني بالا خواهد رفت كه شرايط اقتصادي خود را بهبود بخشيم و توان رقابتي خود را بالا ببريم. مطمئناً با وجود شرايط نامناسب موجود نه تنها در مذاكرات به حقوق خود نخواهيم رسيد بلكه مجبوريم به طرفهاي مقابل امتياز بدهيم.
مدير كل دفتر امور بازرگاني سازمان مديريت و برنامه ريزي افزود: قبل از هر تصميمي در اين خصوص، بايد دولت با حمايت منطقي و حساب شده خود، قدرت رقابت توليدات داخلي را بالا ببرد. براي رسيدن به اين هدف نيازمند اصلاح ساختارهاي اقتصادي هستيم.
بهبود اقتصادي روسيه
خطر بحران اقتصادي در روسيه مشابه آنچه كه در سال ۱۹۹۸ رخ داد موجب سقوط ارزش پول اين كشور شد و به صفر رسيده است.
ولاديمير ايلياريانوف مشاور اقتصادي پوتين رئيس جمهوري روسيه با اعلام اين مطلب افزود، ذخيره ارز خارجي و طلاي روسيه بيش از حجم پول در گردش روسيه است.
در بحران اقتصادي سال ۱۹۹۸ بسياري از بانك هاي روسيه ورشكست شدند و حساب هاي بانكي براي مدت ها مسدود شد و ارزش روبل -پول روسيه - ۳۴ درصد كاهش يافت.
فرودگاه بين المللي بصره
سخنگوي نيروهاي انگليسي در عراق گفت: فرودگاه بين المللي بصره كه دومين فرودگاه بزرگ عراق است فعاليت خود را آغاز مي كند.
هشام حلاوي در يك كنفرانس خبري با اعلام اين خبر در مورد تاريخ دقيق بازگشايي اين فرودگاه اظهار نظري نكرد، ولي گفت: طي دو تا سه هفته آينده اين امر محقق مي شود.فرودگاه بين المللي بغداد بزرگترين فرودگاه عراق است كه پيشتر فعاليت خود را آغاز كرده است.
«بي  پي » خواهان امنيت  خط لوله  باكو - جيهان  شد
«ديويد وودورد» رييس  شركت  بريتيش  پتروليوم  (بي.  پي ) در ديدار با «ناميك عباس اف » وزير امنيت  ملي  جمهوري  آذربايجان  خواستار تامين  امنيت  خط لوله انتقال  نفت  باكو - جيهان  شد. وزير امنيت  ملي  جمهوري  آذربايجان  در اين  ديدار تأمين  امنيت  خط لوله  باكو- جيهان  را از وظايف  مهم  اين  وزارتخانه  دانست  .
مسأله  تأمين  امنيت  اين  خط لوله  ، طبق  توافقنامه  سه  جانبه ميان  تركيه ، جمهوري  آذربايجان  و گرجستان  انجام  خواهد شد. وي  همچنين  همكاري  در زمينه  مبارزه  با تروريسم  را با اهميت  خواند.
رئيس  شركت  نفت  بي. پي  نيز با ابراز رضايت  از تلاش هاي  وزارت  امنيت  ملي جمهوري  آذربايجان  در حفاظت  از خط لوله  باكو - جيهان  برلزوم  گسترس  همكاري اين  شركت  با وزارت  ياد شده  تأكيد كرد.
انتقاد نيومن
جرمي نيومن، سفير استراليا در تهران در ديدار با مديرعامل ايرنا گفته است: ايران در دهه هاي گذشته تجربه خوبي در زمينه جذب سرمايه هاي خارجي نداشته است.
سفير استراليا گفته است، روابط اقتصادي ايران و استراليا در سالهاي اخير يك طرفه و به نفع استراليا بوده و اين موضوع مقامهاي كشور متبوع مرا راضي نمي كند.
رشد اقتصادي ۳۰ درصدي
سخنگوي  دولت  افغانستان  رشد اقتصادي  اين  كشور در سـال  جـاري  خورشيدي  را۳۰ درصد اعلام  كرد.
«جاويد لودين » سخنگوي  «حامد كرزاي » رئيس  دولت  انتقالي  افغانستان  گفت : اين  رقم  بر اساس  گزارش  وزارت  ماليه  (اقتصاد و دارايي ) و بانك  مركزي  افغانستان  اعلام  شده  است .
وي  گفــت : «انورالحق  احدي » رئيــس  بــانك  مركزي  افغانستان  و «اشرف  غني احمدزي » وزير ماليه  افغانستان  عامل  اصلي اين  رشد اقتصادي  را برگشت  مهاجرين و انتقال  سرمايه  توسط آنان ، برداشت  خوب  محصولات  كشاورزي  بر اثــر باران هاي موسمي ، شروع  كار بازسازي  به  ويژه  جاده سازي  و رونق  تجارت  در اين  كشور اعلام كرده اند.

اقتصاد
ادبيات
سفر و طبيعت
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |