ادبيات مرده
قاسم كشكولي، داستان نويس معاصر گفت: فعلاً اشتياقي به چاپ مجموعه داستان يا رمان ندارم، چون به گمانم كتاب فضيلتي را به همراه نخواهد داشت. پس عكس العمل من هم در شرايطي چنين به نشانه اعتراض خواهد بود.
خالق رمان «ناهيد» در ادامه، پيرامون آخرين كتاب هايي كه مطالعه كرده است گفت: كتابي از علي محمد حق شناس خواندم و خوشم آمد. همين طور «علي عمو چنين گفت» به كوشش رحيم چراغي مجموعه داستان جالبي بود. ديگر كتاب هايي كه خوانده ام بيشتر تكراري و چاپ قديم بوده اند مثل «دلتنگي هاي نقاش خيابان چهل هشتم» اثر جي. دي. سالينجر.
نويسنده كتاب «زن در پياده رو راه مي رود» در آخر پيرامون آثار ادبي خلق شده سال هاي اخير، از سوي هنرمندان فارسي زبان، اضافه كرد:
شور و هيجان در آثار ادبي كمرنگ شده است و فرهنگ ما با بحران روبه روست. ادبيات كنوني ايران، به گونه اي «ادبيات مرده» است. اشتياقي كه در دهه هفتاد، ميان شاعران و نويسندگانمان ديده مي شد به واقع حذف شد و البته هم دليل عمده آن را مسئله و مشكل هاي اقتصادي مردم مي دانم. در يك كلام، افت اقتصادي مانع پيشرفت ادبيات خواهد شد.
رحماندوست در حال تحقيق است
مصطفي رحماندوست، شاعر و نويسنده ادبيات كودك كه كتابهاي «گربه شاخت نزنه» و «لاك پشت» را در زمينه ادبيات كودك و مجموعه هاي انتشار «باغ و باد و گل»، «پرنده گفت به به»، «آسمان هنوز آبيست» و «پاييزي» را عرضه كرده است، علت غيبت موقت خود در صحنه ادبي كشور را چنين بيان مي كند: «چهار سال است درگير پروژه اي آموزشي- تحقيقاتي بوده ام كه اين كار در تيرماه ۸۲ به پايان رسيد. كار من طراحي و ساخت هشت بسته آموزشي براي كودكان شش ساله بود. هدف از اين پروژه كه با سرمايه گذاري وزارت آموزش و پرورش انجام شد، پرورش خلاقيتهاي كودكان در مهدكودكها است.»
وي كه در حال حاضر مشغول تحقيق و بررسي در ادبيات فولكلور است مي گويد: «براي احياء يك بازي قديمي كودكانه اين روزها مشغول جستجو در مراكز و منابع و كتابهاي ادبيات فولكلور هستم.» به عقيده وي بخش اعظم اين جستجو مربوط به ادبيات فولكلوريك جهان است، چون فولكلور ايران ضعيف است. البته مواردي معدود مثل بازي با دو دست در ادبيات فولكلور ايران يافت مي شود. در همين زمينه اخيراً از رحماندوست مجموعه داستاني با عنوان «بازي مادر با انگشت بچه ها» در مجله دوست به چاپ رسيده است.
وي در مورد فعاليتهاي آينده اش مي گويد:«قصد دارم «ترجمه باران» را به اتمام برسانم. اين كتاب كه توسط محراب قلم عرضه مي شود، محتواي قرارداد آن به شكلي است كه هر ناشري، حتي به طور همزمان مي تواند آن را منتشر كند.»
«شعر گفتار» از زبان ناصر صدر
نخستين همايش «شعر گفتار» به همت تشكل غيردولتي «كانون سياوشان» در سالن اجتماعات كتابخانه عارف قزويني برگزار شد.
در اين همايش فرياد شيري، محمد محمدي و عليرضا آدينه، از شاعران حوزه شعر گفتار به ارائه مقاله و قرائت تعدادي از آثار خود پرداختند. همچنين در اين همايش «دكتر ناصر صدر»، شاعر و محقق قزويني با ايراد سخناني، به سير شكل گيري شعر گفتاري پرداخت.
در ادامه، جمعي از شاعران مثل سعيد عاشقي و علي سهرابي برنامه شعرخواني داشتند.
لازم است بدانيم، شعر گفتار، در تعريفي موجز، شاخه اي از شعر سپيد است كه از ويژگي هاي عمده آن، مي توان به سادگي، بي تكلفي و نزديك بودن زبان شعر، به زبان عاميانه اشاره كرد.
شعر مادر در فرهنگسراي جوان
دومين جشنواره سراسري ادبي «شعر مادر» در فرهنگسراي «جوان» برگزار شد. در جشنواره ادبي «شعر مادر» جوانان با رويكردي به زندگي حضرت زهرا (س) به وصف مادر و جايگاه خاص اين شخصيت در جامعه مان پرداختند. فرهنگسراي «جوان» روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه، از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برنامه خود را به جشنواره سراسري ادبي اختصاص داد و در تالار شهيد مطهري، شاعراني مانند: عبدالجبار كاكايي، حميدرضا شكار سري، عليرضا قزوه، محمود شاهرخي، مشفق كاشاني و اسماعيل اميني حضور داشتند.
از ديگر برنامه هاي جنبي «جشنواره جوان» برگزاري مسابقه هاي مختلف شعر است كه در آ ينده برگزار خواهد شد.
نامه از يك دوست
با عرض سلام، ادب و احترام
روز پنج شنبه ۲۳ مرداد ماه در ستون «سايه روشن ادبيات»روزنامه وزين همشهري، خبري از من درج شده است با عنوان «نشر مركز و اقدامي بعيد» اما در متن خبر، هيچ اشاره اي به نشر مركز و اقدام بعيدش وجود ندارد!
به همين دليل،؛ گمان مي كنم بايد اين توضيح مختصر را بدهم تا رفع ابهام بشود؛ خبرنگار محترم همشهري، طي تماس تلفني، از من پرسيد: ضعيف ترين كتابي كه اخيراً خوانده اي، كدامست؟ من هم بي درنگ به ياد مجموعه داستاني افتادم كه توسط نشر «مركز» چاپ شده است. بعد، ضمن اشاره اي فهرست وار به ضعف هاي عديده آن كتاب (البته به زعم خودم)، گفتم از نشر مركز بعيد است كه پس از انتشار اين همه آثار ارزشمند در حيطه هاي مختلف، دست به چاپ چنين كتابي زده باشد.
اما با حذف اين بخش از حرفهاي من(حالا به هر دليلي)، تيتر خبر كاملاً بي معني و مبهم شده است. خواهشمندم در صورت امكان، اين توضيح را درج فرماييد.
محسن فرجي