شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۵۲- Aug, 30, 2003
آغاز فوتبال باشگاههاي اسپانيا
بهشت لاليگا
008420.jpg
حسن حيدري - فوتبال اسپانيا در تابستان كانون اخبار مهم فوتبال جهان بود.
اين كشور در حاليكه در دوره نقل و انتقالات بي سر و صدا گام برمي داشت ناگهان با دو انتقال بزرگ همه چيز را تحت الشعاع قرار داد.
حضور ديويد بكهام ستاره تيم فوتبال منچستر يونايتد در رئال مادريد و به فاصله كمي انتقال رونالدينهو برزيلي به بارسلون همه نگاهها را به سوي اين ليگ معطوف كرد.
در سالهاي اخير اسپانيا به بهشت فوتبال ستارگان دنيا تبديل شده و باشگاه هاي متمول اين كشور گوي سبقت را حتي از ايتاليايي ها ربوده اند.
در بين تيمهاي اسپانيايي نيز رئال مادريد طلايه دار فوتبال است و طي چند سال اخير پرز رئيس باشگاه رئال روي هر نامي انگشت گذاشته آن را به تيم رئال انتقال داده است كه اين نشانه قدرت او به شمار مي رود.
اين دومين باري بود كه در نبرد با بارسا ، رئال موفق بود و توانست مهره اي را به استخدام درآورد كه رقيب ديرينه آنها نظر مساعدي روي او داشت.
رقابتهاي ليگ اسپانيا از روز يكشنبه هفته جاري آغاز مي شود و بازي هاي باشگاهي در اسپانيا در بخشهاي مختلف با شور و حال خاصي برگزار مي شود.
رفتار احترام آميز با كليه باشگاه ها در تمامي سطوح فوتبال اسپانيا را صاحب ريشه هاي عميق كرده و در تمامي اين كشور پهناور و تاريخي، رفتار با باشگاه مانند يك نهاد مدني است كه همين موضوع يكي از عوامل اصلي پيشرفت فوتبال در اسپانياست.
ليگ دسته اول اسپانيا موسوم به (LALIGA) هر ساله با ۲۰ تيم برگزار مي شود مقامات فوتبال اين كشور در سال ۹۷ قصد داشتند تا تعداد تيمهاي اين ليگ را كاهش دهند اما با مخالفت باشگاه ها ويوفا از اين تصميم منصرف شدند.
رقابتهاي ليگ دسته دوم نيز با همين تعداد تيم و با همان اهميت دسته اول دنبال مي شود. اين تقسيمات تا دسته چهارم نيز ادامه دارد. دسته سوم به چهار گروه منطقه اي تقسيم مي گردد و به (zb) معروف است. دسته چهارم نيز متشكل از ۲۰ گروه است.
اسپانيا از معدود كشورهايي است كه تيمهاي بزرگ آن داراي دو تيم هستند و همين امر باعث مي شود تا نسل فوتبال اسپانيا نوبه نو عوض شود.
فصل پيش ۳ تيم رئال موريسا، زاراگوزا و البسته به لاليگا صعود كردند و از سوي ديگر هولوا، آلاوز و رايووالكانو به دسته دوم سقوط كرده اند.
در بين اين تيمها آلاوز كه يك باشگاه محلي بود بعد ازنيمه دهه كه جهش خيره كننده اي داشت و تا فينال جام يوفا پيش رفت بار ديگر به دسته پائين تر سقوط كرد.
در هفته نخست بازيهاي اين فصل كه از فردا آغاز مي شود اكثر تيمهاي صاحب نام بازيهاي سختي را در پيش دارند.
رئال مادريد قهرمان اين رقابت ها در سانتياگو برنابو براي دهمين بار در ۵ سال اخير به مصاف تيم بتيس مي رود.
اولين بازي ديويد بكهام در لاليگا به انتظار خيل علاقه مندان خاتمه مي دهد تصور اينكه رئالي ها با بكهام تمامي افتخارات اين فصل اسپانيا را بدست آورند زياد دور از انتظار نيست.
رئال مادريد فصل پيش در بازي خانگي اش با نتيجه چهار بر يك بتيس را شكست داد. آخرين باري كه بتيس در سانتياگو به پيروزي رسيد به ۴ اكتبر سال ۱۹۹۸ بازمي گردد كه اين تيم موفق شد به برتري يك بر صفر برسد.
رئال مادريد از مجموع ۵۷ امتياز بازي هاي خانگي فصل پيش ۴۴ امتياز را از آن خود كرده بود و تنها يك شكست را در پرونده داشت.
بتيس تيم هشتم فصل پيش بود و در اين دوره براي رسيدن به يكي از جام هاي اروپايي تلاش مي كند. كارلوس كوئيرزو درباره اولين بازي تيمش گفت: براي ما اين ديدار در شروع فصل بسيار دشوار است با حضور بكهام در تيم ما انتظار نسبت به رئال افزايش يافته و اين موضوع كمي از نظر روحي تيم را با استرس روبرو مي كند. تيم بتيس با خريد خوزه سيلويا كالادو (بنفيكا) ايكپبا (دورتموند) اورتون (سائوپائولو) و خوزه هنريكو توماس (بنفيكا) به تقويت خطوط سه گانه خود پرداخته است.
بارسلونا با رونالدينهو
آبي اناري ها با فرانك ريكارد هلندي بعد از يك فصل پرالتهاب و يأس آور زندگي تازه اي را در لاليگا آغاز مي كنند. بارسلون در ايستگاه اول به ديدار تيم آتلتيكو بيلبائو از ايالت باسك مي رود. بارسلون كه عنوان ششم فصل قبل را بدست آورد در ليست نفرات جديد خود رشتو ركبر از فنرباغچه،  لوئيس گارسيا، آتلتيكو مادريد، رونالدينهو از پاري سن ژرمن،  آلفونسو پرز مهاجم بتيس را گنجانيده است.
از اين تيم فرانك دي بوئر، كايزكا منديتا، خوان پابلو سورين و جيوواني نيز به باشگاه هاي ديگر انتقال يافته اند.
باسكي ها هميشه مانع بزرگي براي كاتالاني ها نبوده اند. از سال ۱۹۹۹ تاكنون اين دو تيم ۹ بار با يكديگر روبرو شده اند كه در ۶ بازي بارسلون و در ۲ بازي بيلبائو به پيروزي رسيده و يك ديدار نيز با تساوي خاتمه يافته است. بارسلون در سال ۲۰۰۱ هفت بر صفر بيلبائو را متلاشي كرد و اين بدترين نتيجه آتلتيكو بيلبائو در تاريخ فوتبالش برابر بارسلون به شمار مي رفت.
در اين ميان فيليپ كوكو گلزن ترين بازيكن بارسلون در ديدار دو تيم بوده كه به تنهايي ۶ گل را در دوره هاي مختلف درون دروازه بيلبائو جاي داده است.
در آخرين بازي فصل پيش دو تيم، بيلبائو در نيوكمپ با بارسا به تساوي دو بر دو رسيد.
بدشانس ترين تيم
تيم سوسيداد مي توانست با قهرماني فصل پيش در لاليگا بسياري از معادلات را بر هم بزند اما اين تيم در حاليكه در فاصله چند هفته به پايان در صدر جدول قرار داشت امتيازات حساس را يكي پس از ديگري از دست داد تا شاهزاده هاي مادريدي از راه برسند و عنوان قهرماني را از آن خود كنند.
سوسيداد امسال شانس حضور در ليگ قهرمانان را دارد. اين تيم در اولين گام با اسپانول تيم دوم شهر بارسلون ديدار مي كند.
سوسيداد فصل پيش در خانه شكست ناپذير بود و در ۱۹ بازي باخت نداشت اما در بازيهاي خارج از خانه در ۶ بازي مغلوب شده بود.
اسپانول تيمي بود كه در منطقه خطر گام برمي داشت و رتبه هفدهم را در فصل پيش بدست آورد.
از ۴ سال پيش تاكنون ۹ بار دو تيم با يكديگر روبرو شدند كه حاصل آن ۶ پيروزي براي سوسيداد، يك پيروزي براي اسپانول و دو بازي نيز با نتيجه تساوي خاتمه يافته است.
فصل پيش سوسيداد در بازي رفت سه بر يك اسپانول را شكست داد اما در بازي خانگي با اين تيم به تساوي بدون گل رسيد.
سوسيداد با حفظ بافت فصل پيش در بازار نقل و انتقالات تلاش زيادي را به خرج نداد. نيهات قهوچي ستاره فصل پيش اين تيم با ۲۳ گل در رديف دومين گلزن برتر لاليگا قرار گرفت.
در ساير بازيهاي هفته نخست لاليگا سلتاويگو در زمين خود به مصاف موريسا مي رود. موريسا فصل پيش قهرمان رقابت هاي دسته دوم فوتبال اسپانيا شد.
راسينگ سانتادر در خانه با رئال مايوركا ديدار مي كند. سويل به مصاف آتلتيكو مادريدي مي رود كه در اين فصل بازيكنان خوبي چون ديه گو سيمونه را به خدمت گرفته است.
آلبسته ديگر تيم تازه وارد لاليگا با اوساسونا روبرو مي شود.
مالاگا نيز ميزبان ويارئال خواهد بود.

ستارگان آبي جهان
گرانت هاكت Grant Hackett
بهترين شناگر استقامت رو جهان
008435.jpg
بهرام توكلي- گرانت هاكت شناگري از استراليا متولد سال ۱۹۸۰ در شهر گلدكاست، با ۹۷/۱ متر قد و ۸۸ كيلوگرم وزن عضو باشگاه ميامي اولد Miami, old استراليا. اولين سال حضور او در ميادين معتبر جهاني سال ۱۹۹۷ است. در مسابقات قهرماني جهان در شناي مسافت كوتاه است كه دو مقام قهرماني به دست آورد. از همان ابتدا با توجه به فيزيك بدني مناسب در شناهاي استقامت حضور پيدا نمود. ۴۰۰ و ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر شناهاي ايده آل او هستند. در مسابقات المپيك ۲۰۰۰ سيدني فقط در ۱۵۰۰ متر موفق شد بر روي سكوي قهرماني برود و اما در مسابقات شناي قهرماني جهان در سال ۲۰۰۱ در فوكوكاي ژاپن خالق شگفتي شد و در ۱۵۰۰ متر ركورد جديدي براي جهان به ثبت رساند. در شناي ۲۰۰*۴ متر آزاد امدادي تيمي نيز به همراه تيم استراليا ركورددار جهان شد. او شناگري است براي مسابقات مسافت كوتاه و مسافت بلند در هر دو رشته در شناهاي نيمه استقامت و استقامت قهرمان است.
گرانت هاكت در مسابقات قهرماني جهان در بارسلون اسپانيا در شناهاي ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر آزاد و ۲۰۰*۴ متر آزاد امدادي تيمي مدال طلا گرفت و در ۴۰۰ متر آزاد مدال نقره را به دست آورد.

يان تروپ Ian Thorpe استراليايي
يان تروپ اعجوبه ورزش شنا در جهان در ۱۳ اكتبر سال ۱۹۸۲ در پادينگتن سيدني ديده به جهان گشود. شناگري با ۱۹۵ سانتي متر قد و ۹۶ كيلوگرم وزن براي اولين بار در ۱۵ سالگي در سال ۱۹۹۷ در مسابقات بين المللي شركت نمود و در ۴۰۰ متر آزاد در مسابقات پان پاسفيك مقام دوم را به دست آورد. اين ابتداي راه قهرماني او بود. در سال ۱۹۹۸ در مسابقات قهرماني جهان در پرث استراليا دو مدال طلا به دست آورد. اما يان تروپ بي چون و چرا بهترين شناگر جهان در مسابقات المپيك ۲۰۰۰ سيدني بود. كسب ۳ مدال طلا و يك نقره حاصل تلاش اين شناگر در اين مسابقات بود و خصوصاً كسب شهرت و افتخاري كه باعث شد به عنوان بهترين شناگر جهان در سال ۲۰۰۰ انتخاب شود. قهرماني او در مسابقات شنا دوام داشت به صورتي كه در مسابقات شناي قهرماني جهان در سال ۲۰۰۱ در فوكوكاي ژاپن كاري ناممكن را صورت داد و اعجوبه ورزش شنا در جهان قرار گرفت:
كسب ۶ مدال طلا در مواد ۲۰۰ متر، ۴۰۰ متر و ۸۰۰ متر آزاد و ۱۰۰*۴ متر و ۲۰۰*۴ متر آزاد امدادي تيمي و ۱۰۰*۴ متر مختلط امدادي تيمي. او با بدشانسي در ۱۰۰ متر آزاد چهارم شد.
بهترين ركورددار جهان در شناهاي ۲۰۰ و ۴۰۰ و ۸۰۰ متر آزاد يان تروپ است.
يان تروپ در مسابقات شناي قهرماني جهان در بارسلون اسپانيا در سه رشته ۳ مدال طلا گرفت و در يك رشته نيز سوم شد.
يان تروپ مي گويد: زماني كه ۸ سال داشتم و بيمار بودم مرا به تماشاي حركات نمايشي شناي خواهرم كريستينا بردند و از آن جا بود كه تصميم گرفتم به سوي شنا بروم و مربي او تريسي منزيس از مربيان آگاه در جهان است. يان تروپ ۲۱ ساله معتقد است «بهترين ورزشكاران جهان به اعتقاد من مارك استپيتز، كارل لوئيز و مايكل جردن مي باشند.» يان تروپ در حال حاضر عضو باشگاه SLC Aquadot نيوسافت وست استرالياست.

سايه روشن ورزش
تلويزيون، ورزش فوتبال و...
سيامك قليچ خاني: براي حرفه اي شدن ابزارهاي زيادي نياز داريم. ورزش تعارف ندارد و بايد بتواند بودجه خود را تأمين كند و از پس مشكلات برآيد. حساب چند مدال و درخشش فردي مثل رضازاده را هم بايد فراموش كرد، اگر مي خواهيد ورزش حرفه اي شود، بايد نگاه حرفه اي به آن داشت. اگر مي خواهيم ورزش به سرانجام برسد تمام واقعيت هاي آن را نيز بپذيريد. برگزاري مسابقات، قهرمان پروري و... كلاً نيازمند بودجه است. اين بودجه در تمام دنيا چگونه تأمين مي شود. رسيدن به آن چندان دشوار نيست. تبليغات، تبليغات و تبليغات. هيچ رشته اي بدون تبليغات نمي تواند روي پاي خود بايستد. امروزه ورزش بهترين اسپانسرها و حمايت كننده هاي مالي را دارد. امروزه اكثر بودجه ورزش را تلويزيون ها براي حق پخش مي پردازند. مگر مي شود مثلاً نود دقيقه برنامه مفيد و پربيننده را رايگان از تلويزيون پخش كرد. ده ها نفر تنها در يك ميدان ورزشي بهترين دوران عمر خود را در يك رقابت صرف مي كنند، تمرين كرده، رياضت مي كشند و شيره جان خود را در يك مسابقه صرف مي كنند تا صدا و سيما آن را ضبط و پخش كند. واقعاً ببينيم اين جوانان بهترين دوران بروز استعدادهاي خود را چگونه در راه ورزش خرج مي كنند و چه به دست مي آورند. تلويزيون در سال ده ها ميليارد تومان پول بابت تبليغات مي گيرد كه اتفاقاً براي نهادي مثل صدا و سيما كم هم است، اما اين جوانان كه در ميادين ورزشي از تمام نيروي خود مايه مي گذارند،حقي از حقوق خود را دريافت نمي كنند؟ يك برنامه يك ساعته از نوع سريال هاي معمولي براي تلويزيون چقدر آب مي خورد، ۱۰ ميليون يا بيشتر... آيا پخش يك مسابقه فوتبال، واليبال، كشتي و يا وزنه برداري اين ارزش و كيفيت را ندارد؟ آقاي مهر عليزاده اين درست كه طرح درآمد ورزشي از صدا و سيما تصويب نشد اما مگر مجمع تشخيص مصلحت نظام، صدا و سيما را ملزم نكرد كه به ورزش كمك كند. قشر كثيري از تماشاگران ورزشي كه در كل جامعه اكثريت راتشكيل مي دهند برخورد بسيار خوبي با تلويزيون دارند. اما چنين برداشت و تحولي در رابطه با مواجهه مردم، باشگاه ها و كل ورزش با سيما وگسترش و اشاعه خواسته هاي جامعه بايد باعث ايجاد تحول فكري در برنامه ريزان و برنامه سازان تلويزيون شود. مسئولين تلويزيون كم و بيش متوجه مي شوند و شده اند كه مردم از آنها انتظار ياري ورزش و زنده نگاه داشتن آن را دارند و نمي توانند تا ابد با همان افكار كليشه اي اهداف خود را پيش ببرند.
008430.jpg

از اين جهت تلويزيون اساساً بازتابي است از جو فكري جامعه و خواسته هاي واقعي مردم كه بايد به آنها احترام گذاشت. عمر يكصد ساله پديده اي به نام فوتبال در تمام جوامع ثابت كرده است كه جرياني ضدفرهنگي و ضدارزش نيست و چه بسا در دامنه گسترده خود داراي معيارهاي اخلاقي نيز هست. ذهنيت اصلي شخصي برنامه ريزان اصلي تلويزيون نبايد ملاك خواسته هاي واقعي باشد؟ كسي كه وسوسه ها، تمناها و تمايلات را در وجود خود انكار مي كند، نبايد در اين پندار كه بقيه نيز اينگونه فكر مي كنند باقي بماند. اكثر بحث ها هم تكراري است و مطمئنم مسئولان سيما بيش از همه شنيده اند و بهتر از همه مي دانند. براي مثال يك سريال ۹۰ دقيقه اي چقدر مي پردازند و چرا بهاي فوتبال را نمي دهند. از آگهي هاي پخش شده قبل، ميان و بعد از يك مسابقه چقدر مي گيرند و براي خريد پخش بازيهاي ليگ برتر انگليس و ايتاليا چقدر هزينه كرده اند اما براي ورزش ايران و نجات آن چرا فقط دست بگير دارند. خود شخص علي آقامحمدي قائم مقام صدا و سيما؛ رئيس باشگاه استقلال و رئيس اتحاديه باشگاه هاي فوتبال از ايران در اين ميان مي تواند نقش مثبتي داشته باشد.مي گفتند كه باشگاه هاي فوتبال ايران در صددند از پخش مسابقه هاي فوتبال جلوگيري كنند. گفته مي شود شبكه ZDF آلمان براي پخش مستقيم بازي هاي ليگ حرفه اي فوتبال ايران اعلام آمادگي كرده و حاضر است حدود يك ميليون دلار بپردازد. اميدوارم صدا و سيما رسالت واقعي خود را در قبال ورزش انجام دهد و خواهش مي كنم يك بار ديگر طرح مجلس را مرور كنند. مطمئن بوديم با تصويب نهايي آن ورزش زندگي تازه اي را آغاز مي كرد و تلويزيون نيز ضرر نمي كرد.

حالا نوبت برانكو است
008440.jpg

معراج مژده- قرارداد برانكو آماده است، اما نظر قطعي برانكو ۱۵ روز ديگر اعلام خواهد شد. سخنگوي فدراسيون فوتبال خيلي به موقع وارد عمل شد و قبل از اين كه رئيس از آن جوابيه هاي سرنگون كننده بدهد و در مقابل سازمان و معاون آن و تمام مطبوعات قرار بگيرد، از ايجاد تنش و جدل لفظي جلوگيري به عمل آورد كه احسنت دارد و حتماً فدراسيون فوتبالي با اين مشخصات به يك فرد ميانه رو و با تجربه نياز داشت كه سخنگو در حساس ترين زمان وارد ميدان شد و هر دو طرف را با يك حركت به آرامش دعوت نمود. افكار عمومي هم كمي ساكت شدند و اميدوار. خلاصه لجاجت و يكدندگي كار را به جايي رساند كه شخص مخالف اول برانكو حالا مجبور به دعوت از او شود و بابت اين يكدندگي و لجاجت دستمزد بيشتري بپردازد.
طبيعي است كه حالا بايد برانكو به قول معروف طاقچه بالا بگذارد و كمي هم سر سنگين شود، اما آمدن او به تمام اين گرفتاريهايش مي ارزد.

جنگ ستارگان
008425.jpg
جنگ ستارگان در پهنه سرزمين گاو بازان امسال ديدني است. ميليونها دلار قرار است در روي زمين سبز اسپانيا پخش شوند. آريستو كراتهاي مادريد با پشتوانه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي و ستاره هايي كه هر كدام قادرند يك كشور را به قله برسانند. زيدان، فيگو، رائول، رونالدو، كارلوس، بكهام و... مركز خبرهاي داغ فوتبال خواهند بود. به اين جمع رونالدينهو برزيلي را نيز در بارسلونا اضافه كنيد و دويست بازيكن خارجي كه در تيمهاي مختلف اسپانيا با توپ آينده مي خرند.
اروپا نيز در تسخير اين ستاره هاست. چهار نقطه در اروپا تمام فوتبال اين قاره را نوراني مي كنند. ايتاليا، انگليس، آلمان و اسپانيا، اگر چه در پرتغال، هلند، سوئد، بلژيك و ديگر كشورها نيز فوتبال شور و هيجان خود را دارد.
امروز تمام اسپانيايي ها براي ديدن بكهام به ورزشگاه سانتياگو برنابو هجوم مي برند تا اين انگليسي خبرساز و امروزي را در كنار بقيه ستاره هاي جهان ببينند. آنچه مادريد بر دوش بكهام قرار داده است سنگين تر از ميليونها دلاري است كه او دريافت كرده است. امروز روز مادريد و بكهام است و فوتبال اروپا و جهان نيز چشم بر اين ميدان دارند.
قهرمانان لاليگا
امتياز
قهرمان
سال
۷۸
رئال مادريد
۲۰۰۳-۲۰۰۲
۷۵
والنسيا
۲۰۰۲-۲۰۰۱
۸۰
رئال مادريد
۲۰۰۱-۲۰۰۰
۶۹
لاكرونيا
۲۰۰۰-۱۹۹۹
۷۹
بارسلون
۱۹۹۹-۱۹۹۸
۷۴
بارسلون
۱۹۹۸-۱۹۹۷
۹۲
رئال مادريد
۱۹۹۷-۱۹۹۶
۸۷
آتلتيكو مادريد
۹۶-۱۹۹۵
۵۵
رئال مادريد
۹۵-۱۹۹۴
۵۶
بارسلون
۹۴-۱۹۹۳
۵۸
بارسلون
۹۳-۱۹۹۲
۵۵
بارسلون
۹۲-۱۹۹۱
۵۷
بارسلون
۹۱-۱۹۹۰
۶۲
رئال مادريد
۱۹۹۰-۱۸۸۹

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |