سه شنبه۱۸شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۲ - Sep.9, 2003
با موافقت فرمانده كل قوا
مشمولان غايب و فراري از خدمت معاف شدند
گروه اجتماعي: تخلف  گروهي  از مشمولان  غايب  و فراري  از خدمت  وظيفه ، به پيشنهاد ستاد كل  نيروهاي  مسلح  و موافقت  فرمانده  كل  قوا، عفو مي شود و براي  آنها كارت معافيت  صادر خواهد شد.
سرتيپ  «عطاالله صالحي »، معاون  نيروي  انساني  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  ديروز در جمع  خبرنگاران  با بيان   اين  خبر افزود: به  مناسبت  سال  خدمت رساني  به  مردم  براي   اين  افراد كارت  معافيت    صادر مي شود و انجام  آموزش  نظامي  آنان  به  فراخوان  در صورت  ضرورت  موكول  مي شود.
وي  افزود: بر اساس  اطلاعيه  جديد ستاد كل  نيروهاي  مسلح ، افراد داراي  مدارك  زيرديپلم  و ديپلم  متولد ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۴، فوق  ديپلم  متولد ۱۳۳۸ تا۱۳۵۲، ليسانس  متولد ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۴، فوق  ليسانس  متولد ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۲، دكتراي  غيرپزشكي  متولد ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۰ و دكتراي  پزشكي  و دامپزشكي  متولد ۱۳۲۸ تا۱۳۴۴ شامل   اين  عفو قرار مي گيرند.
سرتيپ  صالحي  خاطرنشان  كرد: پرونده  همه  مشمولان  فراري  سنوات  مذكور كه صرفا جرم  فرار از خدمت  وظيفه  را دارند، از سوي  سازمان  قضايي  نيروهاي  مسلح  مختومه  اعلام  خواهد شد.
وي  ادامه  داد: همه  افراد سنوات  مذكور كه  مشغول  انجام  خدمت  دوره  ضرورت  هستند، از انجام  بقيه  خدمت  دوره  ضرورت  معاف  و از خدمت  ترخيص  مي شوند.

رئيس  دفتر نظارت  همگاني  نيروي  انتظامي  اعلام  كرد
نيروي انتظامي از پيشنهادهاي مردم استقبال مي كند
گروه اجتماعي: رئيس  دفتر نظارت  همگاني  نيروي  انتظامي  اعلام  كرد كه  ۱۳ هزار نفر درطول  سالجاري ، از عملكرد نيروي  انتظامي  شكايت  و انتقاد كردند.
سرهنگ  عليرضا محمودي  ديروز در گفت  وگو با خبرنگار اجتماعي  ايرنا گفت : در پنج  ماهه  اول  امسال ، بالغ  بر ۷۲ هزار نفر با شماره  تلفن ۱۹۷ ( شماره  تماس  دفتر نظارت  همگاني  ناجا) تماس  گرفتند و در اين  تماس ها پيشنهادها، انتقادها، شكايات  و تقدير خود را از نيروي  انتظامي  مطرح كردند. وي  ادامه  داد: از ميان  اين  ۷۲ هزار تماس  تلفني  ، ۱۳ هزار تماس  دربرگيرنده  انتقادها و شكايات  مردم  از نيروي  پليس  و بيش  از ۳ هزار پيام نيز تقدير و تشكر از نيروي  انتظامي  بوده  است .
رئيس  دفترنظارت  همگاني  ناجا افزود: اين  دفتر از طريق  اين  شماره ، روزانه  ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد تماس  تلفني  را پاسخ  مي دهد، اين  درحالي  است  كه بسياري  از موضوعات  اين  تماس هاي  تلفني  مربوط به  فعاليت  مركز فوريت هاي  پليسي  ( ۱۱۰) است .
رئيس  دفتر نظارت  همگاني  ناجا در بخش  ديگري  از اين  گفت  وگو، در موردابزار و منابع  دريافت  ديدگاه ها و نظرات  مردم  دراين  دفتر گفت : اين  دفترداراي  ۱۰ خط تلفن  ۱۹۷ و شش  خط تلفن  ۸۷۲۷۷۷۷ كه بصورت  مستقيم  و غيرمستقيم آماده  دريافت  پيام  شهروندان  است  و علاوه براين  صندوق  پستي  شماره  ۱۵۳۴- ۱۵۷۴۵در تهران  و صندوق هاي  انتقاد و پيشنهاد در كليه  يگان هاي  ناجا آماده دريافت  پيام هاي  كتبي  مردم  است . وي  همچنين  مراجعه  حضوري ، استفاده  از افراد و اشخاص  مورد اعتماد وداراي  ويژگي  خاص  در اقشار مختلف  جامعه  را كه  با دفتر همكاري  مستمري  دارندو استفاده  از دورنگار ۷۸۲۸۲۸۲، از ديگر راههاي  ارتباط مردم  با مركز نظارت همگاني  ناجا اعلام  كرد.
سرهنگ  محمودي ، در خاتمه  خاطرنشان  كرد كه  دفتر نظارت  همگاني  از هرگونه  ارتباط مردم  با اين  دفتر در خصوص  تخلفات  و جرايم  و يا حتي  تقدير وتشكر از فعاليت  نيرو و پيشنهاد درباره  بهبود طرحها و برنامه هاي  ناجا استقبال  مي كند.

رئيس سازمان بهزيستي:
طرح ساماندهي معتادان خياباني در صورت ابلاغ اجرا مي شود
گروه اجتماعي: رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: طرح ساماندهي معتادان خياباني تدوين و در كميته كارشناسي ستاد مبارزه با موادمخدر بررسي شده است كه در صورت ابلاغ به سازمان بهزيستي اجرا مي شود.
دكتر محمدرضا راه چمني در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي شبكه خبر دانشجو، اظهار داشت: جمع آوري معتادان خياباني از وظايف سازمان بهزيستي نيست و اين سازمان فقط در قالب مراكز خود معرف و مراكز tc فعاليت هاي بازتواني و ترك اعتياد را انجام مي دهد.
وي افزود: سازمان بهزيستي در طرح سازماندهي معتادان خياباني تابع مصوبات ستاد مبارزه با موادمخدر است ولي هنوز مصوبه اي از اين ستاد به سازمان بهزيستي ابلاغ نشده است.
دكتر راه چمني تصريح كرد: سازمان بهزيستي آماده انجام هر وظيفه يا مصوبه اي است كه از سوي ستاد مبارزه با موادمخدر ابلاغ شده باشد و در مورد سازماندهي معتادان خياباني فقط در چارچوب مصوبات اين ستاد عمل مي كند.

جشنواره دستاوردهاي اوقات فراغت در تهران
گروه اجتماعي: دومين جشنواره دستاوردهاي اوقات فراغت تابستاني با هدف اشاعه فرهنگ مديريت اوقات فراغت و ارزيابي و سنجش فعاليتهاي فراغتي شهروندان تهراني در هفته آخر شهريورماه در فرهنگسراي طبيعت (اشراق) برگزار مي شود.
رئيس فرهنگسراي طبيعت (اشراق) با اعلام مطلب فوق اضافه كرد: همه ساله براساس سياست اصلي و راهبردي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نهضت فرهنگي تابستان با هدف بهينه سازي و غني سازي اوقات فراغت شهروندان در سطح كلان شهر تهران برگزار مي گردد.
كمالي نسب گفت: امسال در سطح منطقه ۴ با پايان يافتن دومين جشنواره دستاوردهاي اوقات فراغت تابستاني برنامه ريزي براي نهضت فرهنگي تابستان سال آينده را آغاز مي نمائيم. رئيس فرهنگسراي طبيعت،( اشراق) ادامه داد: با توجه به اينكه اوقات فراغت اوقاتي است كه فرد در آن زمان اوقاتي آزاد و دور از دغدغه هاي كاري و دل مشغولي هاي پيچيده زندگي شهري را در اختيار دارد، بنابراين قابليت هاي فردي بيشتر در عرصه اوقات فراغت جلوه گر مي شود.

روشهاي درمان و بازتواني معتادان تشريح شد
گروه اجتماعي: دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر ديروز  در گفت وگويي  با  ايرنا فعاليتهاي  انجام شده  توسط سازمانها و نهادهاي  دولتي   ايران  را در زمينه درمان  و بازتواني  معتادان  به  مواد مخدر، تشريح  كرد.
«علي  هاشمي» گفت : هم  اكنون  ۸۴ مركز خود معرف  بازپروري  در مراكز استانها و ۴ مركز از اين  نوع  در تهران  توانايي  پذيرش  بيش  از ۳۵ هزار سوءمصرف كننده  انواع  مواد مخدر را در يك  سال  دارد.
وي  افزود: اين  مراكز كه  وابسته  به  بهزيستي  هستند، با الگوي  درماني  سم زدايي  (قرص  كلونيدين ) ۳۵ تا ۶۰ درصد موفقيت  داشته اند.
هاشمي گفت : بيش  از ۱۴ مركز اجتماع  درمان مدار يا وابسته  به سازمان  بهزيستي  نيز در سطح  كشور با پذيرش  سالانه  حدود يكهزار و ۵۰۰ نفر به فعاليت  مشغولند.
وي  عنوان  كرد: در اين  نوع  شيوه  درمان ، معتادان  با نوعي  درمان  غيردارويي  اقامتي ، در مدت  سه  ماه  بازتواني  مي شوند.

به مناسبت سالگرد وفات آيت الله سيدمحمود طالقاني (۱۹ شهريور)
با طالقاني در زندگي
مرحوم طالقاني مهمترين مكانيسم اجرايي تحقق مشاركت مردم در سرنوشت خويش را«شورا» مي دانست

013460.jpg

مرحوم آيت الله طالقاني در سال ۱۲۸۹ هجري شمسي ديده به جهان گشود. او در خانواده اي اهل علم و فضيلت و داراي روحيات انقلابي و ضدظلم رشد نمود و براي نخستين بار در مكتب پدرش ابوالحسن آغاز به يادگيري مفاهيم اسلامي و درس تقوا كرد - همان كه امام(ره) از او به سرآمد پرهيزكاران ياد مي كند- او تحصيلات ديني خود را در مدارس رضويه و فيضيه قم به پايان رساند.
آيت الله طالقاني در زمان طلبگي آشنايي فراواني با امام(ره) داشت و روابط متقابل آن دو، بسياري را در شگفتي افكنده بود. مرحوم آيت الله طالقاني موفق به كسب اجازه نامه اجتهاد از مرجع بزرگ آن روز آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي گرديده و بعد از اتمام تحصيلات به تهران آمده و در مدرسه شهيد مطهري (سپهسالار سابق) به تدريس علوم ديني مشغول شد. در سال ۱۳۱۸ براي اولين بار خشم خويش را نسبت به رژيم و دستگاه حكومتي، با دادن يك اعلاميه در رابطه با كشف حجاب ابراز كرد و در پي آن دستگير و زنداني شد.
پس از شهريور ۱۳۲۰، با تشكيل گروههاي گوناگون سياسي، مبارزه را به طور رسمي آغاز كرد، اما طولي نكشيد كه اين دوران را وقفه اي پيش آمد؛ چرا كه پس از كودتاي ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، ساواك، مرحوم طالقاني را به جرم مخفي كردن نواب صفوي در خانه اش، دستگير و به زندان افكند، اما اين دستگيري كوتاه و موقت بود و بزودي آزاد و فعاليت دوباره را آغاز كرد.
مرحوم طالقاني در كنگره جهاني شعوب المسلمين كه در كراچي تشكيل مي شد، شركت كرد و نيز در كنگره اسلامي قدس كه سالي يك بار تشكيل مي گرديد دوبار در مقام رياست هيأت نمايندگي ايران به بيت المقدس سفر كرد.
ترتيب يافتن «دارالتقريب بين المذاهب الاسلاميه» كه در نزديكي تشيع و تسنن سهمي بسزا داشته، يكي از بزرگترين اقدامات قرن اخير بشمار مي رود. آيت الله طالقاني به نمايندگي مرحوم آيت الله العظمي بروجردي (ره) براي رساندن پيام ايشان به شيخ شلتوت به آن ديار مسافرت نمود.
آيت الله طالقاني در جريان نهضت ملي شدن صنعت نفت ايران مبارزات ارزنده اي داشت و تلاشهاي فراواني در جهت رهانيدن حقوق ملت مسلمان ايران از چنگال استعمارگران چپاول پيشه انجام داد.
پس از شكل گيري نهضت روحانيت به رهبري امام خميني(ره) در سال ۱۳۴۱ و طرح مسائلي چون انجمنهاي ايالتي و ولايتي و انقلاب به اصطلاح سفيد، به پيروي از امام(ره) به مخالفت با رژيم پرداخت و به دليل فعاليتهاي زياد در همان سال به زندان افتاد و پس از آزادي مجدداً در سال ۱۳۴۲ در ارتباط با وقايع ۱۵ خرداد دستگير و به ده سال زندان محكوم شد. آيت الله طالقاني در زندان نيز دست از مبارزه و ارشاد برنداشت، رفتار و گفتار مناسبش حتي روي مأموران زندان اثر مثبت گذاشت و در پي همين تلاشهاي فرهنگي و تبليغي بود كه در زندان، با نوشتن تفسير «پرتوي از قرآن» سعي در آشنا كردن افراد به عظمت و سازندگي قرآن كرد. ايشان درباره خود مي گويد:
«من پيش از اين كه در كسوت يك سياستمدار متعارف و معمول باشم يك شاگرد كوچك مكتب قرآن و معلم قرآنم».
زنداني شدن مرحوم آيت الله طالقاني در اين مرحله بيش از ۴ سال طول نكشيد و در سال ۱۳۴۶ به واسطه فشارهاي داخلي و خارجي بر رژيم شاه از زندان آزاد شد و بعد از آزادي مبارزه را همچون گذشته ادامه داد و در آستانه سال ۱۳۵۰ همزمان با برگزاري جشنهاي ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهي دستگير و به مدت سه سال در زابل و ۱۸ ماه در بافت كرمان در بدترين شرايط به حالت تبعيد بسر برد. در سال ۱۳۵۴ مجدداً به دست ساواك گرفتار شد و به ۱۰ سال زندان محكوم گرديد.
آيت الله طالقاني در دوران انقلاب اسلامي، پس از آزادي از زندان نهايت تلاش خود را در جهت پيروزي انقلاب نمود و پس از پيروزي به رياست شوراي انقلاب اسلامي برگزيده شد و در انتخابات مجلس خبرگان قانونگذاري (۱۲ مرداد ۱۳۵۸) از سوي مردم تهران به عنوان نماينده انتخاب شد.
در اوايل مرداد ۱۳۵۸ از سوي امام خميني (ره) مأمور تشكيل نماز جمعه تهران شد و اولين و باشكوهترين نماز جمعه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در پنجم مرداد به امامت ايشان در دانشگاه تهران برگزار گرديد. بعد از انتصاب به عنوان امام جمعه تهران، موفق به برگزاري پنج نماز جمعه شد كه آخرين نماز جمعه به مناسبت فرا رسيدن سالگرد جمعه خونين ۱۷ شهريور در بهشت زهرا و كنار مزار شهدا برگزار شد.
سرانجام در سحرگاه نوزدهم شهريور سال ۱۳۵۸ اين عالم مجاهد پس از سالها فعاليتهاي علمي و مبارزات سياسي عليه رژيم ستم شاهي و عمري تلاش خستگي ناپذير در راه پياده كردن احكام اسلام، در اثر سكته قلبي دار فاني را وداع گفت و به ديدار معبود شتافت.
در مطلب زير ضمن مرور بر ديدگاه هاي اجتماعي آيت الله طالقاني، گفتگويي نيز با دختر گرامي ايشان، وحيده طالقاني نماينده مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه انجام داده ايم كه در ادامه از نظرتان مي گذرد.
شوراها
همه جانبگي شخصيت مرحوم آيت الله طالقاني از جمله مواردي است كه كمتر به آن پرداخته شده است. هر چند مهمترين دغدغه او اجراي قسط و عدالت بود اما تنها به اين هدف بزرگ بسنده نمي كرد بلكه معتقد بود كه اين هدف بزرگ جز از طريق روش هاي مشروعي كه توسط خود مردم پي گيري مي شود، تحقق نخواهد يافت. براين اساس بود كه مهمترين مكانيسم اجرايي تحقق مشاركت مردم در سرنوشت خويش را تحقق امر شورا مي دانست.
مشورت و شورا را وي ابتدا به داخل خانواده مي برد تا برخلاف تربيت فرهنگ استبدادي، روحيه شاد، مشاركت خواه و سالم در خود و خانواده اش رشد كند. مرحوم طالقاني به درستي آگاه بود كه خشونت اخلاقي از ناتواني و درماندگي است انساني كه قادر به آفرينندگي نيست، طالب نابود ساختن است. مرحوم طالقاني هيچ گاه افكار و عقايد خود را به فرزندانش تحميل نكرد. با آنان زندگي مي كرد و از آنان مي خواست قبل از هر تصميمي در باره مسائل مختلف تحقيقات كامل به عمل بياورند. تا از اين طريق به تصميم صحيح برسند، رشد كنند، از آلودگي پاك شوند و قدرت كندن از اوهام و خويهاي پست را به دست بياورند، از اين رو بود كه همواره هدف و مقصد اول قرآن را تزكيه انسان مي دانست. زيرا با آلودگي عقل و انديشه، نور فطرت بي فروغ يا خاموش مي ماند و استعدادها و مواهب انساني تباه مي شود و تكيه گاه شخصي آدمي در مقابله با حوادث از ميان مي رود.
مدارا
013475.jpg

امام خميني(ره) درباره طالقاني مي گويند:«او مي توانست با رفتار و گفتارش به اعصاب ناآرام، كه موجب نگراني ها و تفرقه هايي مي شود، آرامش بخشد.» طالقاني با روحيه مسالمت جويانه خود همواره ضمن دوري از غيظ، به دنبال ايجاد فضاي وحدت، با وجود همه اختلاف نظرها بود. براي اين منظور هيچ گاه خود را به درگيري هاي فرعي نمي كشاند. همواره مي خواست ببخشد تا پل هايي كه همه بايد از روي آن عبور كنند خراب نشوند.
مردم را مالك اصلي انقلاب مي دانست و معتقد بود بدون مردم هيچ باري به مقصد نمي رسد.
نگاه مثبت به جوانان
يكي از ويژگي هاي مرحوم طالقاني نگاه مثبت وي به ويژه به جوانان بود. شخصيت طالقاني كه همواره خويش را نيازمند مشورت با ديگران مي ديد باعث شده بود تا هر آنكه براي اين ملك مايل بود حركتي كند، به مسجد هدايت كشيده شود. در جلسه هاي مختلف هرگاه با ديدگاه و نگاهي مواجه مي شد كه قوي تر و بهتر از نگاه خودش بود با صراحت تمام اعلام مي كرد كه اين جوان در اين باره خيلي بهتر از من مي فهمد. همين امر باعث شده بود تا هر جواني پيش او احساس رشد مي كرد. هيچ گاه در كنار او، كسي احساس ترس، حقارت و لكنت زبان نمي كرد. او در برابر ستم قدرتمند و در برابر مردم لطيف و نرمخوي بود. هنگامي كه رأي ده سال محكوميت را رژيم شاه براي وي صادر كرد ايشان بلند شد و به عصايش تكيه داد و سوره والفجر را خواند، هرچه رئيس دادگاه و سربازان خواستند مردم را بيرون كنند مردم نرفتند  و ايشان با «تحكم» و قدرت گفت: «ساكت باشيد! دارم قرآن مي خوانم.»
طالقاني حريت را در محضر قرآن و سنت پيامبر و ائمه هدي آموخته بود و اين حريت نفس كه از دين به دست آمده بود و آزادي ناشي از آن را براي هموطنانش نيز مي خواست، به زعم امام خميني(ره) همواره او را از حبسي به حبس ديگر مي برد.
احكام اجتماعي
باور طالقاني به احكام الهي، بخاطر آن است كه احكام را در جهت آزادي و نجات انسان و اجتماع و انساني تعبير مي كند. او احكام را با توجه به شرايط زماني و مكاني مورد ارزيابي قرار داده و به تعيين تكليف با حكم مورد نظر در شرايط حاضر مي پردازد.
طالقاني از آن جا كه به قرآن به عنوان منبع اصلي توجه دارد، در برخورد با احكام، ويژگيهاي زير مورد توجه قرار گرفته است:
الف) برخورد وي، برخوردي تحليلي ، منطقي و علمي است. او به بررسي شرايطي كه حكم در آن اجرا شده مي پردازد. شرايط مدينه و عربستان و سنت هايي كه پيامبر با آنها مواجه بوده است . از نظر او احكام به صورتي سامان يافتند تا در افراط و زياده روي اعراب تعديل و كاهش صورت پذيرد. مثلاً مردان حق انجام ازدواج هاي نامحدود داشتند كه قرآن آن را به ۴ زن به شرط رعايت عدل كاهش داد. همچنين مردان مي توانستند زنان را بدون آنكه طلاق دهند به حال خود رها كنند قرآن مردان را وادار كرد اين عمل ناپسند را رها كنند و زنان را طلاق گويند.
ب) احكام براي طالقاني، وسيله نجات انسان اند. وقتي حكم يا احكامي با توجه به پيشرفت جوامع انساني، ديگرمطابق با مقتضيات زمان نباشد به ارزيابي اصل قضيه در زمان نبي اكرم (ص) مبادرت مي ورزد با نوآوري ضمن آنكه از اصول كلي خارج نمي شود به اجتهاد مي پردازد. از طرفي به نظر وي برخورد با احكام بايد در شرايط صحيح اسلامي انجام يابد و به قول خود طالقاني به جاي مبارزه با مجرم بايد با جرم جنگيد و زمينه هاي ايجاد جرم را از ميان برداشت.
جرم شناسي
از نظر طالقاني در نظام هاي فاسد، مبارزه با مجرم و به زندان افكندن او وسيله اي براي مخدوش كردن سبب و علت اصلي جنايات و انحرافات و پوشانيدن آن است.
013465.jpg

طالقاني نگاه جامع و تربيتي دارد و از ميان تمامي روش ها و راهكارهاي قرآني، برخورد خشونت آميز و شكلي را گزينش نمي كند كه چه بسا باعث تشديد اعمال خطا مي شوند.
طالقاني در برداشت آيه واللاتي ياتين الفاحشه... آورده است كه برخلاف نظر برخي قرآن تنها به برخورد خشونت آميز با مجرم اصرار ندارد بلكه برقراري حقوق انساني و راهكار تربيتي و مداراگونه براي انتخاب راه درست را پيش روي آنان قرار داده است.
طلاق و ازدواج
به نظر صاحب پرتوي از قرآن ، احكام طلاق و ازدواج، پيش از اسلام بسيار ظالمانه و به شدت به زيان زنان عرب بوده است و علاوه بر آنكه طلاق هاي بي قيد و شرط از رسوم و عادات ستمگرانه عرب نسبت به حقوق زنان بوده است. زنان از حق انتخاب شوهر نيز محروم بودند: «از رسوم و عادات ستمگرانه عرب نسبت به حقوق زن، بيش از طلاقهاي بي قيد و شرط، ايلاء و ظهار بوده: با سوگندي يا گفتن: انت علي كظهر امي= توبر من چون پشت مادرم مي باشي زن را براي مدتي محدود يا نامحدود از حق زناشويي و ديگر حقوق محروم مي دانستند».
از عادات و روشهاي دوران جاهليت عرب و ديگر ملل اين بود كه زنان را به مصلحت سران قبيله يا خانواده از شوهر بازمي داشتند و به هر كه مي خواستند شوهر مي دادند و زنان حق انتخاب شوهر نداشتند.
احكام مربوط به طلاق و ازدواج در قرآن آمده است تا با از ميان برداشتن رسوم و عادات ستمگرانه عرب نسبت به حقوق زنان، احكامي ارائه دهد و حقوق آنان محفوظ بماند. در آيات سوره بقره (۲۲۵ تا ۲۳۳) و آيات سوره طلاق احكام تبيين شده است. براساس حكم ايلاء و ظهار مرد و زن بايد تا ۴ ماه درنگ كنند و اگر با هم به سازش نرسيدند مرد نتواند به طور نامحدود زن را در حالت معلق نگاه دارد و زن با استفاده از حقوق قانوني خود از مرد جدا شود و حقوق انساني و قانوني اش محفوظ بماند.
تنظيم: مريم غفاري

طالقاني از نگاه فرزند
013470.jpg
از وحيده طالقاني، در مورد خصوصيات اخلاقي پدر بزرگوارش پرسيديم . وي اينگونه بيان داشت:سعه صدر مرحوم طالقاني نه بي ملاك بود و نه بي حد و مرز و همواره در برابر انحرافاتي كه با روش هاي رئوفانه قابل اصلاح نبود، با قاطعيت موضع گيري مي كرد او تا هنگامي سعه صدر داشت كه احتمال اصلاح و بهبود مي رفت.
طالقاني در بعد مبارزه دردمند و جهان نگر و در بعد فكر، انديشه اي نوگرايانه داشت و تنها راه نجات مسلمانان را بازگشت به قرآن مي دانست. او الگو و اسوه اي است كه امروزه بيش از هر زمان ديگر با تحليل و تبيين ابعاد مختلف شخصيت او، جامعه ما مي تواند نسبت به آسيب هايي كه تهديدش مي كند، بيمه شود.
طالقاني جوانان و قدرت آنان در اداره جامعه را باور داشت و كانون مهر و محبت و جلب جوانان بود.
مسئولان بايد درس مردمداري را همراه با صبر و شكيبايي در مكتب طالقاني بياموزند. طالقاني متعلق به اسلام، انقلاب، امام و ملت ايران است. ويژگي هاي بارز شخصيتي او مي تواند مشعل فروزاني براي حكومتداران و مسئولان باشد. طالقاني در زمره مفسرين بزرگي است كه در اصلي كردن فهم از قرآن و دين و جامعيت دستورات الهي براي اداره زندگي بشر اهتمامي ويژه داشته است. طالقاني با شناخت و اعتقاد به راه درست امام و اسلام از اصلي ترين عناصر اتصال دهنده دو طبقه نخبه دانشگاهيان و حوزويان بود.
وي به زمينه ديني انديشمندان دانشگاهي باور داشت و نقش او در آشتي دادن روشنفكران با دين و قوانين حيات بخش اسلام بر احدي پوشيده نيست.
مرحوم پدرم به افراد هويت مي داد و آنها را به زندگي اميدوار مي كرد و با ناحق مبارزه مي كرد اين يك زندگي متعالي است. او همواره به دنبال نيرويي بود كه به افراد آرامش دهد و بگويد من حامي شما هستم؟ چه آنهايي كه كج فهم بودند و چه آنهايي كه مخالفانه رفتار مي كردند همه را مي فهماند. او گفتارش با عملش تطبيق مي كرد و اين بزرگترين شاخصه  مردم است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |