سه شنبه۱۸شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۲ - Sep.9, 2003
النَّاسُ أَبْنَاءُ الدُّنْيَا، وَ لايُلَامُ الرَّجُلُ عَلَي حُبِّ أُمِّهِ.
مردم فرزندان دنيا هستند و كسي را به اين دليل كه مادرش را دوست دارد، سرزنش نمي كنند.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
چه غم ز حال ضعيفان ناتوان داري
تو را كه هر چه مراد است در جهان داري
به قصد جان من خسته در كمان داري
به اختيارت اگر صد هزار تير جفاست
چهارمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي در تهران برگزار مي شود
چهارمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي با حضور بيش از يك صد نفر از استادان زبان و ادبيات فارسي سراسر جهان از ۲۸ تا ۳۰ مهرماه در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار مي شود.
قهرمان سليماني، دبير اين مجمع در گفتگويي ضمن بيان مطلب فوق افزود:  شركت كنندگان در اين مجمع، جمع كثيري از استادان داخلي و خارجي زبان و ادبيات فارسي اند كه در خلال نشست ها و بحث هاي تخصصي به طرح مسائل مبتلابه زبان فارسي در جهان معاصر و وضعيت آموزش زبان فارسي در دانشگاه هاي مختلف جهان خواهند پرداخت. به گفته وي اين مجمع به كوشش دبيرخانه شوراي گسترش زبان فارسي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود و دبيرخانه شورا را مكلف نموده تا هر دو سال يكبار اين مجمع را در ايران يا كشور ديگري برگزار نمايد. دبير مجمع در ادامه بيان داشت:  كميته علمي مجمع متشكل از آقايان، دكتر مهدي محقق، دكتر نصرالله  پور جوادي، دكتر محمد جعفر ياحقي، دكتر احمد تميم داري و دكتر عبدالعلي شرقي است.
سليماني با اشاره به فعاليت هاي جنبي مجمع خاطرنشان كرد: همزمان با برگزاري مجمع، خانه كتاب ايران نمايشگاهي از دستاوردهاي فرهنگي حوزه ايران و اسلام برپا مي كند. همچنين نمايشگاهي از مجموعه رسالات دانشگاهي استادان و دانشجويان خارجي مشغول به تحصيل در دانشگاه تهران همزمان با برپايي مجمع برگزار مي شود.
شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي در سال ۷۶ تأسيس شد و دو سال پيش نيز سومين مجمع استادان زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه تهران برگزار شده بود.

آهنگساز فيلم «نوازنده پيانو» در خانه هنرمندان سخنراني مي كند
013645.jpg
«مايكل  نيمن» آهنگساز موسيقي  فيلم  «نوازنده  پيانو»، ۲۲ شهريور ماه  در خانه  هنرمندان   ايران  سخنراني  مي كند.
فيلم  «نوازنده  پيانو» برنده  جايزه  «اسكار» بهترين  كارگرداني  و نخل طلايي  جشنواره  كن  فرانسه  است .
فيلم  نوازنده  پيانو، براي  «آدرين  برادي » ستاره   اين  اثر نيز اسكار بهترين  بازيگر را به  ارمغان  آورد.
نيمن  چند روزي  است  كه  به  دعوت  گروه  موسيقي  كامكارها به   ايران  آمده است  و قرار است  با گروه  موسيقي  كامكارها براي  ساخت  آثار مشترك  جهاني همكاري  داشته  باشد.
ساخت  و عرضه  آثار جهاني  براساس  موسيقي  كردي ، فارسي  و ضبط لوح  فشرده ، از برنامه هاي  مورد توجه  آهنگساز انگليسي  و گروه  موسيقي  كامكارها است .

دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس۲۷شهريور ماه آغاز مي شود
دهمين  جشنواره  سراسري  تئاتر دفاع  مقدس  از ۲۷ شهريور تا يكم  مهرماه  در شهر اهواز برگزار مي شود.
مدير عامل  انجمن  تئاتر انقلاب  و دفاع  مقدس  ديروز  به  خبرنگاران  گفت :  اين  جشنواره  با حضور ۴۹ اثر نمايشي  از ۱۹ منطقه  كشور از جمله  تهران ، در بخش هاي  مختلف  تئاتر «صحنه اي »، «خياباني»، «عروسكي»، «كودك  و نوجوان » و«نمايشهاي  تلويزيوني » برگزار مي شود.
امسال  براي  نخستين  بار جشنواره  سراسري  دفاع  مقدس  به  صورت  دو مرحله اي  و ابتدا در سه  استان  آذربايجان  شرقي ، گيلان  و اصفهان  برگزار شد، گروه هاي  راه  يافته  به  جشنواره  سراسري ، برگزيدگان  جشنواره هاي  مناطق  هستند.
حسين  مسافر آستانه  افزود: از مجموع  آثار راه  يافته  به  جشنواره  ۱۵نمايش  صحنه اي ، ۸ نمايش  عروسكي ، ۵ تئاتر كودك  و نوجوان ، ۹ نمايش  خياباني و ۱۲ تله  تئاتر است . وي  افزود: ۱۷ تئاتر راه  يافته  از تهران ، از مجموع  ۸۴ اثر انتخاب شده اند. مسافر آستانه ، كمبود اجراي  عمومي را يكي  از مشكلات  كنوني  تئاتر دفاع  مقدس  دانست  و ابراز اميدواري  كرد تا با اختصاص  بودجه  كافي ، زمينه  نمايش آثار دفاع  مقدس  در سراسر كشور فراهم  شود. به  گفته  وي ، همزمان  با آغاز هفته  بسيج  در آذرماه   آينده  و درصورت  فراهم شدن  تمهيدات  لازم ، آثار منتخب  جشنواره ، به  نمايش  عمومي گذاشته  مي شوند.
مسافر آستانه  درباره  طرح  بين المللي  شدن  جشنواره  در سال   آينده  گفت : براي  سرعت  بخشيدن  به   اين  طرح  رايزني هايي  با سفارتخانه هاي  لبنان ، سوريه ، فلسطين  و كشورهاي  حوزه  خليج  فارس  انجام  شده است . وي ، ترجمه  شش  عنوان  نمايش  خارجي  را نخستين  قدم  براي  آغاز تبادل  افكار با ساير ملت ها در خصوص  بين المللي  كردن  جشنواره  دانست .وي  گفت : برپايي  سه  گردهمايي «آسيب  شناسي  تئاتر دفاع  مقدس »، «كارگرداني»، «نمايشنامه نويسي » و برپايي جلسات  نقد و بررسي  آثار و بازديد شركت كنندگان  جشنواره  از مناطق  مختلف جنگي ، از برنامه هاي  جنبي   اين  جشنواره  است .

پخش مجموعه اي از آوازهاي محمدرضا شجريان از تلويزيون
قطعاتي از موسيقي سنتي با صداي محمدرضا شجريان در قالب برنامه «آواي ايراني» از شبكه چهار سيما پخش مي شود.
محمدرضا جعفري، تهيه كننده و كارگردان اين مجموعه تلويزيوني با اعلام مطلب فوق به ايسنا، گفت: در هر قسمت از اين برنامه يكي از آثار موسيقيائي استاد شجريان كه از مجموعه هاي پيشين انتخاب شده است، تصويرسازي شده است.
وي درباره تصاوير منتخب بر روي اين آثار گفت: در هر قسمت از اين مجموعه آثار يكي از اساتيد خوشنويس در كنار هنرهاي ديگري چون مينياتور، تذهيب، تشعير، قاليبافي و... به نمايش درمي آيد. مدت اين آيتم ۲۵ الي ۳۰ دقيقه خواهد بود.
جعفري بااشاره به آيتم هاي ديگر مجموعه تلويزيوني «آواي ايراني» ، گفت: در اين برنامه آيتمي به نام «ياد» گنجانده شده است كه در آن از بزرگان موسيقي ايران كه در دوره قاجار مي زيسته اند، ياد مي شود.
مرحوم فراهاني، آقا غلامحسين، ميرزا عبدالله، آقاحسين قلي و... ازجمله افرادي هستند كه دراين برنامه به زندگي آنها خواهيم پرداخت.
جعفري مدت زمان آيتم ياد را ۱۵ الي ۲۰ دقيقه خواند و گفت: در اين قسمت اساتيد مختلف موسيقي ايران، از جمله مجيد كياني، داريوش پيرنياكان و... صحبت هايي را در مورد اساتيد موسيقي در دوران قاجار مطرح خواهند كرد.
تهيه كننده «آواي ايراني» درباره پخش آثار استاد شجريان پس از مدت ها از تلويزيون گفت: آقاي شجريان بر استفاده از آثارشان به نحوي كه بار معنايي پيدا نكند، تأكيد داشتند.
وي زمان پخش اين برنامه رااوايل پاييز اعلام كرد و گفت: نظر مدير شبكه چهار (دكتر سيد حميد طالب زاده)  بر اين است تا «آواي ايراني» ازحدود مهر ماه پخش شود. البته به زودي آنونس اين كار را پخش خواهيم كرد.
به گزارش ايسنا، در اين برنامه آثاري از نوازنده هاي ايراني چون پايور، لطفي، شهناز بديعي و... پخش مي شود.
گفتني است نخستين قسمت از مجموعه آواي ايراني سه شنبه شب همزمان با ولادت حضرت امام علي(ع) از شبكه چهار سيما پخش مي شود. زمان پخش اين برنامه ساعت ۲۱ اعلام شده است.

كنسرت موسيقي آذري( باكو) در تالار وحدت
به مناسبت ولادت باسعادت امام علي(ع) كنسرت موسيقي آذربايجان (باكو) روزهاي ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ شهريور ماه در تالار وحدت برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي در اين كنسرت هنرمنداني چون گلدانه مرادوا، زنغيرا ابراهيم اورا و عاشق شرقيه حاجي اوا موسيقي آذري اجرا خواهند كرد.
برپايه همين گزارش اين اجرا همراه با حركات موزون لزگي است.
علاقه مندان مي توانند جهت تهيه بليت به گيشه تالار وحدت مراجعه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
همراه
از اول سنگ صبورش بود. به هيچ كس جز او نمي توانست حرفهايش را بزند و هيچ كس به قشنگي او همدردي نمي كرد. با هم مي گفتند و مي خنديدند و مي رقصيدند و با هم گريه مي كردند و اشك مي ريختند.
يادش آمد زماني را كه مي خواست ازدواج كند. چقدر با هم حرف زده بودند و از آينده مبهم گفته بودند و خنديده بودند. يا زماني كه منتظر تولد اولين فرزندش بود چطور اداي او را در مي آورد كه با شكم جلو آمده، دولا و راست مي شد و روز به روز چاق تر و چاق تر مي شد.
نه اينكه فقط در شاديها با هم باشند، نه هميشه بود. حتي وقتي كه پدرش را از دست داد مدتهاي طولاني با هم حرف مي زدند و هر دو گريه مي كردند.
چه زيبا هميشه مونس و همراه او بود. چه حرفهايي به او گفته بود كه به هيچ كس ديگري نمي توانست بگويد و او چه صبورانه همه را گوش كرده بود و در صندوقچه دلش براي هميشه مدفون كرده بود.
فكر مي كرد اگر او را نداشت حتما ديوانه مي شد. در طول اين سالها با هم يكي شده بودند و ديگر واقعيت و تصوير از هم قابل تشخيص نبود. زن نمي دانست وقتي در آينه نگاه مي كند خود را مي بيند يا اينكه خود او تصويري واقعي از آينه است.
مرجان كاشانيان

روزنگار
در ۱۸ شهريور ۱۳۳۴ اداره بازرسي كل كشور براي نخستين بار با هدف بررسي روابط ميان كارمندان دولت و مردم شكل گرفت. اين اداره اگر چه در ابتدا كارا و مؤثر بود و توانست برخي گره گاههاي بوروكراسي كشور را پيدا كند و در گشودن آن ها تأثيرگذار باشد، اما در تداوم، نتوانست آنچنان كه بايد استمرار منطقي اش را حفظ كند و بعدها خود در چنبره بوروكراسي گرفتار آمد.
كمك بلاعوض
در همين روز و در شهريور ماه ۱۳۳۲، يك ماه پس از سقوط دولت مرحوم مصدق، چك پنج ميليون و سيصد هزار دلاري آمريكا، به عنوان كمك بلاعوض به دولت كودتا و در قالب قسط اول اصل چهار ترومن وصول شد. پيش از اين، مصدق در نامه نگاريها و مكاتبات مختلفي كه با آمريكا داشت تقاضاي كمك نقدي كرده بود، اما دولت آمريكا به بهانه هاي مختلف از اين كار سرباز زد. ۴۵ ميليون دلار باقيمانده اين كمك بعدها و به تدريج به دولت كودتا پرداخت شد كه تأثيري مستقيم در سرپا ماندن آن داشت.
درگذشت مائو
مائو تسه تونگ، از بزرگترين رهبران انقلاب چين، در چنين روزي در سال ۱۹۷۶ در سن ۸۲ سالگي در گذشت. وضعيت سلامت او از چند سال قبل مناسب نبود و در چند ماه آخر آشكارا به وخامت گراييده بود. مدت ها بود كه مائو هيچ ملاقات كننده خارجي اي را نپذيرفته بود. خبر درگذشت مائو كه از سوي مقامات حزب كمونيست چين اعلام شد به سرعت در سراسر كشور پيچيد. مردم به نشانه سوگواري، نوارهاي سياه به لباس خود بستند و گروهي از ساكنان پكن، تصوير بزرگ مائو را جلوي ورودي «شهر ممنوع »نصب كردند. مائو در سال ۱۸۹۳ در ايالت هونان چين به دنيا آمد. در سال ۱۹۲۱ در نخستين كنگره حزب كمونيست چين شركت داشت. او يكي از رهبران راهپيمايي بزرگ بود كه سرانجام به پيروزي انقلاب كمونيستي انجاميد. مائو در سال ۱۹۴۹ تشكيل جمهوري خلق چين را اعلام كرد و خود نخستين رهبر آن بود؛ در سال ۱۹۶۶ دست به انقلاب فرهنگي معروف خود زد و شش سال بعد در پكن با نيكسون، رئيس جمهور وقت آمريكا ديدار كرد.
هياهو
013640.jpg

روز نهم سپتامبر سال ۱۹۳۹ در سالن نمايش فاكس در كاليفرنيا، نمايش خصوصي فيلمي برگزار شد كه بعدها هياهويي در صنعت فيلم به پا كرد و به يكي از فيلم هاي كلاسيك سينماي آمريكا بدل شد؛ بر باد رفته. ديويد سلزنيك، تهيه كننده فيلم در رديف عقبي سالن نشسته بود و واكنش تماشاچيان را زير نظر داشت. اين نمايش خصوصي كه چند ماه پيش از اكران عمومي فيلم برگزار مي شد نتيجه بسيار درخشاني داشت. واكنش تماشاچيان، سلزنيك را نسبت به نتيجه كار بزرگي كه از سه سال قبل  آغاز كرده بود، مطمئن كرد.
تابستان ۱۹۳۶ بود كه او ۵۰ هزار دلار براي خريد امتياز ساخت يك فيلم بر مبناي رمان موفق بر باد رفته، نوشته مارگارت ميچل پرداخت؛ رقمي كه تا آن روز بي سابقه بود. بلافاصله جرج كاكور را براي كارگرداني فيلم استخدام كرد و پاييز همان سال انتخاب بازيگران آغاز شد. سلزنيك به اميد يافتن يك استعداد تازه در ميان بازيگران جوان براي ايفاي نقش اسكارلت اوهارا، سفري را به دور آمريكا آغاز كرد. در همين حال فيلمنامه نويسان مشغول نوشتن سناريوي فيلم بودند. يكسال گذشت، اما سلزنيك نه بازيگر مورد نظرش را يافته بود و نه فيلمنامه راضي كننده اي در دست داشت. او براي كاستن از ريسك سرمايه گذاري و كاهش هزينه ها به معامله اي با كمپاني متروگلروين ماير دست زد، به اين ترتيب امتياز پخش خارجي فيلم به مبلغ ۵/۱ ميليون دلار به اين كمپاني واگذارشد و كلارك گيبل، كه در استخدام متروگلدوين ماير بود، در اختيار فيلم قرار گرفت. كار فيلمبرداري سرانجام روز دهم دسامبر ۱۹۳۸ با فصل آتشسوزي آتلانتا آغاز شد، اما هنوز براي نقش اسكارلت بازيگري انتخاب نشده بود. ويوين لي، بازيگر جوان بريتانيايي كه اخيرا به ايالات متحده آمده بود، براي آزمايش دعوت شد. او از اين آزمايش سربلند بيرون آمد و قرارداد بازي را امضاء كرد. لزلي هوارد نيز براي ايفاي نقش اشلي در نظر گرفته شد و فيلمبرداري بخش  هاي اصلي سرانجام آغاز شد. حدود يك ماه بعد ميان گيبل و كاكور، كارگردان فيلم اختلاف شديد پيش آمد.
در سيستم استوديويي آن روزها، ستارگان قدرت بسيار بيشتري از كارگردان ها داشتند، بنابراين كاكور جاي خود را به ويكتور فلمينگ داد و ساخت فيلم ادامه يافت.
نمايش عمومي فيلم روز پانزده دسامبر ۱۹۳۹ در آتلانتا آغاز شد. موفقيت فيلم حيرت انگيز بود. تمام ركوردهاي فروش شكسته شد و فيلم برنده ۹ جايزه اسكار شد.

سلامتي
براي همه
پژوهش هاي اخير رابطه مستقيمي ميان پاك كردن دندان ها به وسيله نخ دندان و طول عمر نشان مي دهد. هيچ توضيح روشني براي رابطه اين دو موضوع با هم وجود ندارد. شايد علتش اين باشد كه استفاده كنندگان از نخ دندان،آن هايي هستند كه اصولا به سلامتي خود اهميت بيشتري مي دهند. به هر حال توصيه مي شود دندان هايتان را با نخ دندان تميز كنيد، شايد اين باعث شود به جنبه هاي ديگر سلامتي خود هم بيشتر توجه كنيد!

گشتي در دنياي خبرها
درخواست غرامت
منچستر: يك زنداني به جرم اينكه در حين انتقال از زندان به دادگاه عرق كرده بود، تقاضاي ۵۰ هزار پوند غرامت از مسئولان زندان كرده است.
مسئولان زندان براي انتقال زنداني به دادگاه از خودروي ويژه حمل زندانيان استفاده كردند. در جريان اين انتقال، مأموران به دست وي دستبند زدند و اجازه ندادند كه با وكيلش گفتگو كند.
با توجه به اينكه فاصله زندان تا دادگاه بسيار طولاني بود، زنداني در طول مسير دچار گرمازدگي شد و عرق كرد.
به همين دليل زنداني از مسئولان زندان غرامت مي خواهد.
تب كافي نت در بغداد
بغداد: پيش از سرنگوني دولت صدام حسين، متصل شدن به شبكه جهاني اينترنت در عراق بسيار دشوار و سرعت آن بسيار پايين بود. در آن زمان تنها ۵۷ كافي نت در بغداد وجود داشت اما امروزه در هر خيابان اين شهر چند كافي نت به چشم مي خورد.
همچنين افراد علاقه مند مي توانند از ساعت ۴ تا ۶ صبح به وزارت اطلاعات مراجعه كرده و به طور رايگان از اينترنت استفاده كنند.
سود حاصل از راه اندازي كافي نت به اندازه اي است كه بسياري از مردم با فروش اجناس زندگي خود اقدام به راه اندازي كافي نت كرده اند.
خودكشي شوهر
لندن: يك مرد در انگليس پس از شكست خوردن از همسرش در مسابقه اطلاعات عمومي، خودكشي كرد. اين مرد ۳۰ ساله پس از آنكه در مسابقه اطلاعات عمومي شبكه بي.بي.سي با اختلاف امتياز بالا مغلوب همسرش شد با عصبانيت هر چه تمام تر ۴۰ عدد قرص مسكن خورد و جان باخت.
همسر اين مرد پس از شنيدن خبر مرگ شوهرش گفت: اگر مي دانستم كه او تا اين حد كم ظرفيت است به پرسش ها پاسخ غلط مي دادم.
پرداخت بدهي
لندن: يك جوان ۱۸ ساله انگليسي كه ۱۵ هزار پوند به دانشكده خود بدهي دارد دست به اقدام عجيبي زده است.
او قصد دارد با بيني خود، يك بادام زميني را روي آسفالت خيابان و پياده روي شهر لندن به جلو براند تا پس از يك ماه به مقابل دفتر كار نخست وزير برسد.
وي اعلام كرده است در صورتي كه موفق به انجام اين كار طاقت فرسا بشود، از توني بلر درخواست خواهد كرد، بدهي او را به دانشكده بپردازد.
نيش مار
قاهره: نورالشريف بازيگر مشهور سريال هاي تلويزيوني و سينماي مصر در حين ايفاي نقش در صحرا توسط يك مار ۵/۱ متري گزيده شد.
هنگامي كه تصويربرداران مشغول فيلمبرداري از وي در صحاري اطراف قاهره بودند، ناگهان يك مار بزرگ او و دو تن از دستياران كارگردان را نيش زد و آنان را بيهوش كرد. البته گروه فيلمبرداري بلافاصله آنان را به بيمارستان انتقال داد كه پس از درمان، مرخص شدند.
بازار داغ پيوند اعضاء
مسكو: بر اساس قوانين كشور روسيه، جدا كردن اندام يك بيمار براي پيوند زدن به بيماري ديگر حداقل ۳۰ دقيقه پس از مسجل شدن مرگ مغزي بيمار اول مجاز است.
اما گزارش هاي مختلف حاكي است، جراحان در بيمارستانهاي مسكو پيش از مرگ مغزي افراد، اندام آنان به ويژه كليه هايشان را از بدن جدا كرده تا اين اندام ها را در بازار پر رونق پيوند اعضا به فروش برسانند.
به گفته منابع مطلع طي ۵ ماه در سال جاري ميلادي، ۳۷ عمل جراحي براي جداسازي اندام بيماران بدحال در بيمارستانهاي مسكو انجام شده كه تنها در سه مورد، بيماران دچار مرگ مغزي شده  بودند.
قيمت اندام هاي بدن در بازار سياه پيوند اعضاء در حدود ۴۰ هزار دلار است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۴۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴۳ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |