جمعه 21 شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۴
توسط استاندار قم قرائت شد:
پيام رييس جمهوري به كنگره «اخلاق و فضيلت» در قم
محمد خاتمي رييس جمهوري، در پيامي به كنگره »اخلاق و فضيلت« در قم نوشت: همه ما امروز بايد پايبندي به موازين اخلاقي و حقوقي انساني را در ميان حكومت و جامعه در صدر وظايف خود بدانيم.
رييس جمهوري در پيام به اين كنگره كه به مناسبت سالگرد شهادت آيت ا... مدني برگزار شد، افزود: نگذاريم با هيچ دستاويزي حتي دستاويزهاي مقدس، بداخلاقي و بي انصافي، موجه قلمداد شود و قبح خود را از دست بدهد.
متن كامل پيام رييس جمهوري كه توسط «طهايي» استاندار قم قرائت شد به شرح ذيل است:
برگزاري كنگره «اخلاق و فضيلت» را در طليعه مبارك ميلاد معلم اخلاق و معيار اخلاص، حضرت علي (ع) تبريك مي گويم و ياد و يادآوري فضايل معنوي، حضرت آيت ا... شهيد مدني (رضوان ا... عليه) را گرامي مي دارم.
«اخلاق» مبنا و مدار زيستن و رستن انسان در جامعه و جهان است و پايبندي به احكام الزام آور قطعي و بديهي اخلاقي، استوارترين ملاك در زندگي اجتماعي است.پيامبر بزرگوار ما براي اتمام مكارم اخلاق برانگيخته شد - بعثت لاتمم مكارم الاخلاق - و اين هدف در معارف ديني ما تا به آن حد اهميت يافت كه اخلاق را حتي ملاك و ميزان حسن و قبح شرعي قرار داد. بر اين اساس «دويدن در پي انسان اخلاقي» و «جامعه اخلاقي» تنها يك فضيلت مسبوق به گذشته نيست، يك ضرورت معطوف به حال و آينده نيز هست. جامعه اي كه مي خواهد پايدار و استوار بماند و به پيش رود، نياز به نظم اخلاقي دارد و براي آن بايد فهم و تفهيم روزآمد اخلاق و رفتار اخلاقي بينديشد.
هر گفتار و كرداري كه حيات اخلاقي جامعه را به هر بهانه اي فرو كاهد يا فرو پاشد، بي ترديد راه را بر پايداري و پيشرفت انسان مي بندد. وجه مشترك همه فضيلت هاي اخلاقي اين است كه مايه زدودن دوگانگي و جدال از درون و بيرون آدمي و سوق دادن او به سوي يكرنگي و يكرويي باشند.
جامعه اخلاقي با همه تفاوت ها، جامعه اي صريح و صادق است و به همين سبب انسان را آسانتر به سوي حق و حقيقت سوق مي دهد. پس وقتي جامعه و انسان به تعارض ميان درون و بيرون و تظاهر در رفتار و گفتار دچار مي شوند، بايد به جد بر امروز و فرداي آن جامعه و انسان، نگران شويم و به تبيين و تحكيم مفاهيم و موازين اخلاقي در تمامي سطوح بينديشيم.
همه ما امروز بايد پايبندي به موازين اخلاقي و حقوقي انساني را در ميان حكومت و جامعه در صدر وظايف خود بدانيم و نگذاريم با هيچ دستاويزي حتي دستاويزهاي مقدس، بداخلاقي و بي انصافي، موجه قلمداد شود و قبح خود را از دست بدهد.
جامعه ما امروز بيش از هميشه تشنه بينش و منشي اخلاقي است كه بايد بر مدار راستي و راستگويي بچرخد و حقيقت را فداي هيچ مصلحتي نكند. بايد اين حساسيت جامعه را نشانه سلامت و بلوغ آن بدانيم و عملاً در راه پاسخگويي به آن گام برداريم. اميدوارم كه به بركت اين تشنگي حقيقت جويانه ملت عزيز و به حرمت پاكان وارسته اي كه جان بر سر صدق گفتار و رفتار خود نهادند، همه ما بتوانيم در راه برآوردن اين خواست برحق انساني و اجتماعي قدم برداريم. رب ادخلني مدخل صدق و اخرجني مخرج صدق و اجعل لي من لدنك سلطاناً نصيرا.

باتوقف  نشست  شوراي  حكام  رايزني  كشورهادرباره  ايران  آغاز شد
يك  ديپلمات  حاضر در مقرآژانس  بين المللي انرژي  اتمي  در وين  روز گذشته  گفت : با متوقف  شدن  نشست  عمومي  شوراي  حكام ، كشورهاي  عضو شورا رايزني  درباره  برنامه  هسته اي  ايران  را آغاز كردند.
اين  ديپلمات  كه  خواست  نامش  فاش  نشود در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: كشورهاي  عضو شوراي  حكام آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  براي  تصميم گيري درزمينه  صدور بيانيه  و يا قطعنامه  درباره  ايران  با تشكيل  گروه هاي  مختلف در حال  رايزني  هستند.
وي  خاطرنشان  كرد كه  اين  شورا روز پنجشنبه و يا روز جمعه  به جلسه  رسمي  خود ادامه  خواهد داد و نتيجه  اين  نشست  نيز اعلام  خواهد شد.
نشست  كشورهاي  عضو شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي ، در حالي  متوقف  شد كه  جلسه  چهارشنبه  شب  اين  شورا براي  بررسي  پيش نويس  پيشنهادي  سه كشور فرانسه ، آلمان  و انگليس  درباره  برنامه  هسته اي  ايران  به  روزپنجشنبه  موكول  شده  بود.
ادامه اين خبر در صفحه ۲ درج شده است.

ملي پوشان كشتي ايران خاطره كشته شدگان مركز تجارت جهاني را گرامي داشتند
«محمد  رضا طالقاني» رييس فدراسيون كشتي در ديدار با «محمد جواد ظريف» نماينده ايران در سازمان ملل، خواستار حضور ملي پوشان كشتي ايران در محل برج هاي منهدم شده مركز تجارت جهاني آمريكا و گرامي داشت ياد و خاطره كشته شدگان اين حادثه شد كه مورد موافقت وي قرار گرفت.
به گزارش روز پنجشنبه فدراسيون كشتي، اعضاي تيم كشتي آزاد كشورمان كه براي شركت در مسابقات قهرماني جهان در نيويورك به سر مي برند، عصر روز گذشته با تهيه گل و حضور در محل برج هاي منهدم شده مركز تجارت جهاني كه سال ۲۰۰۱ توسط عوامل تروريستي تخريب شد، با ملت آمريكا ابراز همدردي كردند.
ظريف در اين باره گفت: شما با اين حركت بزرگواري ملت ايران را به ملت آمريكا و ديگر ممالك جهان نشان داديد.
بر پايه اين گزارش،   آمريكايي ها كه انتظار نداشتند تيم ايران چنين كاري را انجام دهد، با تعجب اين خبر را دنبال مي كنند و در اين خصوص گفت و گوهايي را با رييس فدراسيون كشتي ايران به عمل مي آورند.

نگاه جمعه
طرح از روزبه عباسي
003220.jpg

در ۵ ماه اول امسال با وجود رشد ۳۳ درصدي درآمدها
۳۰ درصد درآمدهاي دولت تحقق نيافت
دولت، در مدت پنج ماه، بيش از ۱۱۴ هزار ميليارد ريال درآمد داشته است
وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد كه در پنج ماهه اول سال ۸۳ درآمدهاي واريز شده به خزانه كشور (دريافت ها) با ۹/۳۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۱۴ هزار و ۵۹۲ ميليارد ريال رسيده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي، با اين ميزان دريافت، بالغ بر ۵/۶۹ درصد از ۱۶۴ هزار و ۸۱۴ ميليارد ريال درآمد پيش بيني شده براي پنج ماهه اول سال جاري تحقق يافته است.
مجموع درآمدهاي مالياتي اخذ شده در اين مدت نيز به ۲۱ هزار و ۹۵۱ ميليارد ريال رسيد كه بيانگر رشد ۷/۱۹ درصدي نسبت مدت مشابه سال ۸۱ است و اين ميزان دريافتي ۴/۷۰ درصد از درآمدهاي مالياتي پيش بيني شده محسوب مي شود.
همچنين در پنج ماهه اول سال جاري درآمدهاي مالياتي در بخش ماليات بر شركت هاي دولتي و غيردولتي به هشت هزار و ۱۶۰ ميليارد ريال رسيده كه نسبت به سال گذشته ۲/۴۹ درصد افزايش و نسبت به رقم پيش بيني شده براي پنج ماهه اول سال جاري ۹/۱ درصد افزايش داشته است.
ماليات بر درآمد، ثروت، واردات و كالا و خدمات در پنج ماهه اول سال نيز به ترتيب به رقم ۳۸۱۹ ، ۱۰۲۵ ، ۷۲۰۹ و ۱۷۳۸ ميليارد ريال بالغ شده است.
در گزارش وزارت امور اقتصادي و دارايي تصريح شد: در بخش واگذاري دارايي هاي سرمايه اي از بخش صادرات نفت خام ۶۵ هزار و ۹۵۱ ميليارد ريال تحصيل درآمد شده است.
در بخش واگذاري دارايي هاي مالي نيز از ذخيره ارزي و وام ۲۰ هزار و ۴۶۲ ميليارد ريال استفاده شده كه نسبت به سال قبل ۳/۶۸ درصد و نسبت به رقم مصوب ۳/۳۷ درصد رشد را نشان مي دهد.
از محل فروش اوراق مشاركت يك ميليارد ريال و از محل فروش سهام نيز ۳۴۸ ميليارد ريال درآمد به خزانه دولت واريز شده است و با وجود اينكه فروش سهام نسبت به سال گذشته ۷/۲ درصد افزايش داشته ولي نسبت به رقم مصوب پنج ماهه اول سال جاري فقط ۹ /۱۱ درصد آن تحقق يافته است.
در بخش پرداخت ها نيز با توجه به تركيب اعتبارات مصوب سال ۸۲ براي پنج ماهه اول سال جاري، ميزان پرداختي ۱۱۱ هزار و ۶۱۵ ميليارد ريال بوده كه از اين ميزان، ۷۲ هزار و ۳۸۴ ميليارد ريال مربوط به اعتبارات هزينه (جاري) است.
براساس اين گزارش، پرداخت بابت تملك دارايي هاي سرمايه اي (عمراني) هم ۲۳ هزار و ۶۲۲ ميليارد ريال و پرداخت بابت تملك دارايي هاي مالي نيز ۱۳ هزار و ۱۱۱ ميليارد ريال برآورد شده است.
همچنين پرداختي بابت يارانه حامل هاي انرژي در پنج ماهه اول سال ۸۲ بالغ بر ۴۳ هزار و ۲۸۶ ميليارد ريال بوده است.
مجموع مصارف بودجه عمومي دولت در مدت ياد شده، ۱۰۹ هزار و ۱۱۷ ميليارد ريال بوده است كه نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته ۲/۳۸ درصد افزايش يافته است.
طبق اين گزارش، مبلغ ۱۰ هزار و ۶۵۹ ميليارد ريال بابت صرفه جويي ضمن اجراي بودجه از رقم مصوب كسر شده است.

فروش متري مسكن با استقبال مردم روبه رو شده است
003235.jpg
وزير مسكن و شهر سازي گفت: فروش متري مسكن با استقبال بسيار خوب مردم روبه رو شده است.
مهندس «علي عبدالعلي زاده» چهارشنبه شب درگفت وگو با ايرنا افزود: متقاضيان خريد متري مسكن، در اولين طرح آزمايشي اين طرح در شهر جديد «پرديس» پنج تا شش برابر بيشتر از ميزان پيش بيني شده بودند.وي تصريح كرد: اگر اين طرح را براي مردم خوب جا بيندازيم و نواقص آن رفع شود روش خيلي خوبي است تا جوانان با پس انداز هاي كم صاحب خانه شوند و پس انداز مردم در جريان تورم ضايع نشود.به گفته وي, در اين روش پولي كه به دست مردم مي آيد به اندازه يك متر تبديل به خانه مي شود و تورم به نفع خريدار كار مي كند و سازنده نيز نفع مي برد.وي افزود: در اين راستا واسطه مالي در معاملات مسكن جديد به نام بانك وارد كار مي شود و هم به سازنده اطمينان مي دهد كه منابع را تامين خواهد كرد و هم خريداران مطمئن هستند كه پولشان محفوظ و در تعهد بانك است و دولت نيز بر اين امر نظارت دارد.
عبد العلي زاده اظهار اميدواري كرد كه از طريق فروش متري مسكن و تقويت صندوق مسكن جوانان, مشكلات مردم در بخش مسكن به ميزان قابل توجهي كاهش يابد.وي با اشاره به چهارمين سال فعاليت صندوق مسكن جوانان گفت: اين صندوق اكنون تبديل به شركت تامين مسكن جوانان شده و تاكنون پنج هزارو ۵۰۰ واحد با شرايط يك سوم نقد و دو سوم اقساط واگذار كرده است.به گفته وي،هزار واحد مسكوني نيز در دهه فجر امسال توسط اين صندوق افتتاح مي شود و اين شركت در برنامه پنج ساله چهارم بار قابل توجه تامين مسكن جوانان را به دوش خواهد كشيد.
وزير مسكن در خصوص كنترل قيمت مسكن در كشور گفت: جهت متعادل كردن قيمت مسكن كار گروهي با چندين گروه تحقيقاتي جهت بررسي عوامل موثر بر نرخ مسكن تشكيل شده است.
به گفته وي، در اولين گزارش اين گروه عوامل برون بخشي و درون بخشي تاثير گذار بر قيمت مسكن مانند تورم،توليد ناخالص ملي،نقدينگي، قيمت مصالح،دستمزد نيروي انساني و حضور واسطه ها تحليل شده و به زودي اطلاعات آن در اختيار مردم قرار داده مي شود.

فروش  تراكم ، فروش  قانون  به  عده اي  سرمايه دار است
عضو شوراي  سازه  جامعه  مهندسان  مشاور و استاد دانشگاه ، فروش  تراكم  را فروش  قانون  و حقوق  عمومي  مردم  به  عده اي  سرمايه دار دانست  و گفت : فروش  تراكم  در تهران  اقدامي  بود كه  بدون  برنامه  شروع  و بدون  برنامه  قطع  شد.
«خسرو زرتاب» در حاشيه  همايش  تعاوني هاي  مسكن  استان  تهران افزود: فروش  تراكم  در تهران  بدون  ضابطه  بود، اما قطع  فروش  تراكم  به طور ناگهاني ، قيمت  مسكن  و اجاره بها را در تهران  به  دو برابر افزايش  داد.وي  با اشاره  به  ساختمان سازي  در كشور و تاكيد بر مطالعه  قبل  از ساخت  و ساز، گفت : يكي  از معماران  خارجي  درخصوص  ساخت  و ساز در ايران  گفته  است ، پروژه اي  را در سه  ماه  مطالعه  و برنامه ريزي  كرده  و در چهار سال  مي سازيد و بعد مشخص  مي شود كه  براساس  برنامه  ساخته  نشده  است .
به  گفته  وي ، در غرب  مدت  زمان  مطالعه  و برنامه ريزي  براي  احداث  يك  ساختمان  و يا پروژه ، در برخي  مواقع  دو برابر زمان  ساخت  و ساز است .
اين  استاد دانشگاه  تصريح  كرد: كساني  كه  مي گويند مهندسان  شهرساز ايراني  معماري  غرب  را در كشور اجرا مي كنند، اشتباه  كرده اند، زيرا اين  مهندسان  در ساخت  و ساز تنها تقليد نابخردانه اي  از غرب  مي كنند كه  اين  همان  غرب زدگي  است .
«زرتاب » به  مقايسه  شهرسازي  در ايران  قديم  و غرب  اشاره  كرد و گفت : در شهرسازي  مدرن  غربي  افراد از شهر هويت  مي گيرند، اما در شهرسازي  شرقي (ايراني ) افراد به  شهر هويت  مي دهند.وي  خاطرنشان  كرد: در حال  حاضر برخي  از معماران  و شهرسازان  و مهندسان  ايراني  خود را گم  كرده  و به  عنوان  شهرسازي  مدرن ، ساختمان هاي  عجيب  و غريب  احداث  مي كنند.وي ، با تاكيد براينكه  بايد در ساختمان سازي  از مصالح  موجود در همان  منطقه  استفاده  كرد، گفت : در تهران  در ساختمان سازي  از شيشه زياد  استفاده  مي كنند، درحاليكه  با يك  زلزله  كوچك  اين  شيشه ها به  صورت  اره  سر مردم  را مي زنند.

قدرداني سازمان ملل از تلاش هاي ايران در مبارزه با موادمخدر
يك مقام ارشد سازمان ملل با قدرداني از تلاش هايي كه ايران در مبارزه با قاچاق موادمخدر از افغانستان به داخل اين كشور به عمل آورده خواستار كمك ايران به افغانستان براي مبارزه با اين پديده شوم شد.
به گزارش ايرنا از بروكسل، آنتوني ماريا كوستا مدير اجرايي نهاد مبارزه با موادمخدر و جنايات وابسته به سازمان ملل در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت:  «ما از نزديك به تلاش هايي كه در سطح جامعه ايران براي مبارزه با قاچاق موادمخدر به عمل مي  آيد واقف بوده و جا دارد كه از تمام دست اند ركاران ايراني از جمله مقام ها و مسئولان دولتي و نيروهاي انتظامي ايران به خاطر تلاش بي وقفه آنان در مبارزه و پيكار با موادمخدر و پاسداري از مرزهاي اين كشور با افغانستان براي جلوگيري از قاچاق موادمخدر، قدرداني كنيم.»
وي افزود: در راستاي مبارزه ايران با موادمخدر در سال گذشته (۲۰۰۲) دويست تن موادمخدر در ايران ضبط شد كه اين ميزان ده درصد از مجموع مواد قاچاق است كه از طريق ايران به ديگر نقاط منتقل شده است.
اين مقام ارشد سازمان ملل با اشاره به تلاش هايي كه از سوي مجامع بين المللي و مسئولان افغاني براي مبارزه با موادمخدر صورت گرفته، خاطرنشان كرد :اين تلاش ها مايه اميدواري است اما هنوز نتايج ارزنده اي به بار نياورده است.
وي گفت: تنها در سال گذشته ۷۴ هزار هكتار از زمين هاي مزروعي افغانستان زير كشت خشخاش رفته و سه هزار و چهارصد تن مواد در افغانستان توليد شده است.
مقام سازمان ملل گفت: عوايد حاصل از موادمخدر به دست آمده در سال گذشته در افغانستان ۵/۲ ميليارد دلار بوده كه بخش اعظم آن عايد قاچاقچيان و اندكي از آن عايد كشتكاران شده است.

سعيد عسگر آزاد شد
سعيد عسگر متهم حمله به خوابگاه دانشگاه علامه طباطبايي آزاد شد اما معلوم نيست كه آيا وي به مرخصي آمده و يا موقتاً آزاد شده است.به گزارش خبرگزاري فارس،سعيد عسگر كه از بيست وچهارم خرداد ماه با حكم سعيد مرتضوي دادستان تهران به اتهام حمله و دست داشتن در ضرب و شتم دانشجويان و ورود غير قانوني در روز بيست وسوم خرداد ماه به خوابگاه دانشگاه علامه طباطبايي،بازداشت شده بود،آزاد شده است. سعيد عسگر در ساعت ۲۰ روز سه شنبه هجدهم شهريور ماه در حاليكه با همسر خود در حوالي خيابان هاي دولت آباد،محله پدر همسرش در حال خريد از يك مغازه بود، ديده شد.در تماس خبرنگار ما يك منبع آگاه،وي ضمن تاييد اين خبر گفت: چند روزي است كه سعيد عسگر،از زندان اوين آزاد شده و اين آزادي احتمالاً به دنبال تبديل قرار بازداشت وي صورت گرفته است.
اين در حالي است كه مسئولين دادگستري،از تاييد يا تكذيب اين خبر خودداري و اعلام كردند كه چون قاضي پرونده در مرخصي به سر مي برد ما از صحت و سقم اين خبر،اطلاعي نداريم.
به دنبال تشنجات خرداد ماه در كوي دانشگاه تهران و حمله به خوابگاه دانشگاه علامه طباطبايي در بيست وسوم خرداد ماه توسط عناصر مشكوك بيرون از دانشگاه،سعيد عسگر و برخي از دوستانش با حكم سعيد مرتضوي دادستان تهران از بيست وچهارم خرداد ماه بازداشت شدند.اولين جلسه دادگاه عسگر در روز بيست وپنجم مرداد ماه به صورت علني در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامي به اتهام اخلال در نظم و آسايش عمومي با حركات غير متعارف،ورود به عنف خوابگاه دانشگاه علامه طباطبايي به منظور مقابله خودسر با عوامل اغتشاشگر،برگزار شد. سعيد عسگر با رد اتهامات از خود دفاع كرد و گفت: بازداشت موقت من غير قانوني است.قاسمي نماينده مدعي العموم در اولين جلسه دادگاه اعلام كرده بود كه پرونده سعيد عسگر داراي پنج نقص است و جهت تكميل بايد به دادسرا برگشت داده شود. قاضي صلواتي نيز ضمن تجديد كردن جلسه دادگاه گفته بود كه پس از رفع نقص پرونده توسط دادسرا،در اولين فرصت به اتهامات سعيد عسگر رسيدگي مي شود.بر اساس شنيده ها دومين جلسه دادگاه سعيد عسگر در مهرماه برگزار خواهد شد.

نشست  شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  به  تعويق  افتاد
003240.jpg
سخنگوي  آژانس  بين المللي انرژي  اتمي  از به  تعويق  افتادن  نشست  كشورهاي  عضو شوراي  حكام  اين  آژانس  كه  قرار بود ديروز  برگزار شود، خبر داد.
به گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از مقر آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در وين ، «مارك  گووزدسكي » به  جزييات  و علت  به  تعويق  افتادن  اين  نشست  اشاره اي  نكرد.
در نشست  ديروز، قرار بود كه  كشورهاي  عضو شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در زمينه  پيش نويس  قطعنامه پيشنهادي  كشورهاي  فرانسه ، آلمان  و انگليس  درباره  برنامه  هسته اي  ايران  بحث  و تصميم گيري  كنند.به  گزارش  ايرنا، اين  پيش نويس  شامگاه  سه شنبه  توسط  اين  سه  كشور اروپايي  تقديم  شوراي  حكام  آژانس  شد و شورا نيز در جلسه  چهارشنبه  شب  خود بحث  درباره  اين  پيش نويس  را به  روز گذشته  موكول  كرد.
مهمترين  نكته  دراين  پيش نويس ، اعطاي  مهلت  به  ايران ، تا پايان  ماه  اكتبر براي  روشن  كردن  فعاليت هاي  هسته اي  و امضاي  پروتكل  الحاقي  توسط  تهران  است .
«كمال  خرازي » وزير امورخارجه  در واكنش  نسبت  به  طرح  اين  قطعنامه ، موضع  برخي  از كشورها درباره  ايران  را غيرمسئوولانه  و گستاخانه  خواند و هشدار داد: درصورتي  كه  كشورهاي  افراطي  فضا را در اختيار بگيرند، ايران  در سطح  همكاري هاي  خود با آژانس  بين المللي  تجديدنظرخواهد كرد.
«علي اكبرصالحي » نماينده  دايم  ايران  در آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  نيز در همين باره  گفت : اگر قطعنامه پيشنهادي ، به  همين  شكلي  كه  پيش نويس  آن  تهيه  شده ، تصويب  شود، ممكن  است  ايران  واكنشي  غيرمنتظره  نشان  دهد.صالحي  گفت : ما هيچ  مهلتي  را نمي پذيريم  زيرا تعيين  و تحميل  ضرب الاجل براي  يك  كشور مستقل  هيچ  معنايي  ندارد.
شبكه  خبري  « بي بي سي  » نيز در گزارشي  از اظهارات  نماينده  دايم  ايران  در آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  گفت : درجلسه  غيرعلني  روز چهارشنبه، صالحي  از جانب  ايران  اعلام  آمادگي  كرد كه  به  صورت  غيررسمي  تعهدات  مندرج  در معاهده  الحاقي  پيمان  منع  گسترش  تسليحات  هسته اي  را بپذيرد، اما براي  پذيرش  رسمي  اين  معاهده  شرايطي  را عنوان  كرد. صالحي  پيشتر نيز در حاشيه  برگزاري  نشست  حكام ، به  خبرنگاران  گفته  بود كه  ايران  پيش  از امضاي  پروتكل  با دادن  اجازه  به  بازرسان  آژانس ، براي  بازرسي  از تاسيسات  هسته اي ، عملا مقررات  پروتكل  را اجرا كرده  است .

نگاه
وفات حضرت زينب كبري (س)
بر اساس بسياري از روايات مشهور حضرت زينب كبري(س) در روز پنجم جمادي الاول سال ۵ هـ.ق ديده به جهان گشودند. پدر بزرگوار آن حضرت، علي ابن ابوطالب(ع) و مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه زهرا صديقه كبري(س) است. آن حضرت در مكتب اخلاص، زهد، شجاعت و ايثار پدر و مادر رشد يافت و در سال هاي بعد به عنوان يكي از موثرترين زنان تاريخ بشري نام گرفت. حضرت زينب كبري(س) اوج ايثار و وفادري شان را در واقعه كربلا به منصه ظهور رساندند. آن حضرت در اين واقعه جانگداز بسياري از اعضاي خانواده خود را در راه و طريق حقانيت اسلام ناب محمدي به ميدان نبرد راهي كردند و در اين طريق به عنوان تجسم ايثار و فداكاري نام خود را در تاريخ اسلام حك كردند. پس از واقعه خونبار كربلا نقش ايشان روند تازه تري يافت. آن حضرت در اين دوران ضمن حضور در كاروان اسراي كربلا در برابر حكام جور قرار گرفتند و به افشاگري ظلم و ستم وارد بر آل طه از سوي خاندان اميه پرداختند. آن حضرت در اين دوران سخت با حضور در كاخ برخي حكمرانان جور زمان مانند يزيد و ابن زياد، با تاكيد برحقانيت طريق آل محمد بر سخنان و تبليغات مسموم خاندان اميه درباره بني هاشم خط بطلان كشيدند.حضرت زينب سلام ا... عليها، شيرزن دشت كربلا سرانجام پس از عمري دفاع از طريق حقه ولايت و امامت در چنين روزي در سال ۶۲ هـ.ق دارفاني را وداع گفتند. مرقد مطهر ايشان در سوريه قرار دارد و همه روزه پذيراي خيل كثيري از عاشقان خاندان عصمت و طهارت است.

همسر رييس جمهوري ايران با «نلسون ماندلا» ديدار كرد
«زهره صادقي»، همسر رييس جمهوري ايران، روز چهارشنبه براي ديداري چهار روزه از آفريقاي جنوبي وارد ژوهانسبورگ شد و با «نلسون ماندلا»، رييس جمهور سابق اين كشور، ملاقات كرد.
خبرگزاري فرانسه از ژوهانسبورگ با اعلام اين مطلب گزارش داد، «زانلا مبكي»، همسر رييس جمهور آفريقاي جنوبي، از خانم صادقي براي سفر به ژوهانسبورگ دعوت كرده است.دفتر رييس جمهوري سابق آفريقاي جنوبي با انتشار بيانيه اي تاكيد كرد: اين ديدار رسمي در چارچوب روابط دوستانه دو كشور صورت گرفته و اولين سفر از اين نوع از زمان برقراري دولتي دموكراتيك در آفريقاي جنوبي محسوب مي شود.براساس اين بيانيه، اين سفر به دنبال ديدار سه سال پيش خانم مبكي از جمهوري اسلامي ايران انجام شده و قرار است همسران رييسان جمهوري ايران و آفريقاي جنوبي، درباره مساله ارتقاي وضعيت زنان و مسايل اجتماعي و انساني گفت وگو كنند.

مصرف ۴۳۹ ميليون و ۵۵۲ هزار مترمكعب آب در تهران
مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران اعلام كرد تهراني ها از ابتداي امسال ۴۳۹ ميليون و ۵۵۲ هزار مترمكعب آب مصرف كردند.
خسرو رفيعي در مصاحبه با راديو تهران گفت: ۳۳درصد آب مصرفي تهران در روز گذشته از چاه ها و ۶۷درصد از طريق سدهاي كرج و لتيان تامين شد.
وي افزود: حجم مفيد منابع آب هاي سطحي تهران در سدهاي كرج، لتيان و لار ۴۸۲ ميليون مترمكعب است.وي خاطرنشان كرد:مصرف آب شهروندان تهراني در مقايسه با روز گذشته ۹۳/۳ درصد كاهش داشته است.مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران در پايان گفت: مصرف آب شهروندان تهراني در چهارشنبه ۱۹ شهريور دو ميليون و ۵۷۷ هزار مترمكعب بود كه در مقايسه با روز مشابه سال قبل ۲۹/۱ درصد افزايش داشت.

روغن مازولا و دو محصول غذايي ديگر غيرمجاز اعلام شد
رييس روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين گفت: عرضه و فروش سه نوع محصول غذايي در استان قزوين غيرمجاز است.قاسم بهرامي ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: عرضه و فروش پودر نوشابه اي به نشان «به آمد» به دليل اخذ نكردن پروانه بهداشتي ممنوع است.وي افزود: نوعي پنير با نام تجارتي «ساوالان» هم به دليل اخذ نكردن پروانه هاي بهداشتي لازم، غيربهداشتي و عرضه و فروش آن ممنوع است.
براساس اظهار رييس روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين همچنين روغن مايع با نشان «مازولا» بدون اخذ مجوزهاي بهداشتي لازم وارد شده و مصرف آن غيرمجاز و عرضه و فروش آن ممنوع است.


۳۴ كشته در سانحه رانندگي محور زنجان ـ  ميانه
بر اثر برخورد يك دستگاه تريلي با اتوبوس ولوو بيش از سي نفر كشته شدند.در اين حادثه رانندگي كه صبح ديروز در محور زنجان ـ ميانه روي داد همه سرنشينان اتوبوس و راننده تريلي به علت آتش گرفتن اتوبوس كشته شدند.
كارشناسان راهنمايي و رانندگي علت اين سانحه را انحراف به چپ راننده اتوبوس و آتش سوزي به سبب انفجار يك كپسول گاز پيك نيك داخل اتوبوس اعلام كرد.

دو انتصاب در شهرداري
«اكبر جوانفكر» و مهندس «علي اصغر جواد» به عنوان مشاور شهردار تهران در امور مطبوعاتي و مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مديريت پروژه هاي مشاركتي شهر تهران منصوب شدند.

اقتصاد
۵۵ طرح تحقيقاتي در اجلاس ايران و ايكاردا مورد بررسي قرار گرفت
رئيس بخش مديريت منابع و علوفه تحقيقات ديم كشور گفت: ۵۵ طرح تحقيقاتي در اجلاس مشترك ايران و «ايكاردا» در مراغه مورد بررسي قرار گرفت.
«رضا رحيم زاده» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: ۱۴ مورد از اين طرح ها در بخش ملي بودند كه به طور همزمان در ۱۲ ايستگاه تحقيقاتي در سراسر كشور اجرا شده است. وي گفت: نتايج حاصل بيانگر ارايه روش هاي نوين به زارعين و حل مشكلات آنها در برداشت بهينه محصولات زراعي ديم است.
وي افزود: مساله مهم در اين نتايج تاكيد بر طرح هاي تك آبياري و روش هاي جمع آوري و استحصال آب باران بوده است. وي گفت: ۲۳ طرح جديد نيز براي اجرا در سال زراعي ۸۳-۸۲ در اين اجلاس مطرح و مورد بررسي قرار گرفت.وي همچنين افزود: در بخش علوفه نيز كشت «كورزا» به دليل حساسيت به سرما در مناطق سرد متوقف و كشت آن در مناطق گرم توصيه شده است.وي گفت: در سال زراعي آينده در بخش كشت گلرنگ، ارزيابي تناسب اراضي كشاورزي و آشنايي بيشتر زارعين با آخرين دستاورد هاي تحقيقات ديم فعاليت هاي گسترده تري انجام خواهد شد.
اجلاس مشترك ايران و مركز تحقيقات بين المللي مناطق خشك «ايكاردا» در مراغه به مدت چهار روز در حال برگزاري است.

قيمت سكه و طلا در بازار
قيمت هر مثقال طلاي آب شده در بازار نيمه رسمي طلاي تهران به ۳۴ هزار و ۳۵۰ تومان رسيد.
به گزارش ايسنا هر گرم طلاي ۱۸ عيار، ديروز در اين بازار ۷۹۳۰ تومان معامله شد.
همچنين قيمت انواع سكه طلا،ديروز در بازار تهران به شرح زير است:
سكه تمام بهار آزادي طرح قديم ۸۷ هزار تومان
سكه تمام بهار آزادي طرح جديد ۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان
نيم سكه بهار آزادي ۴۰ هزار و۳۰۰ تومان
ربع سكه بهارآزادي ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان
به گزارش ايسنا، هر انس(= ۳۱/۱۰۳۵ گرم) طلا ديروز در بازار نيويورك، ۳۷۹ دلار و ۶۰ سنت و قيمت پاياني امروز صبح بازار لندن براي هر انس طلا، ۳۷۹ دلار و پنج سنت بود.قيمت ها بر اساس گزارش تهيه شده در ساعت ۱۷ ديروز است.

ايران تنها ۲ درصد توليد گاز دنيا را در اختيار دارد
به گزارش خبرگزاري فارس، صندوق بين المللي پول در گزارش خود كه به بررسي روند تغيير بازار نفت، در خاورميانه و شمال آفريقا پرداخته،آورده است: درحاليكه ايران بيش از ۳/۱۵ درصد از ذخاير گاز دنيا را در اختيار دارد اما توانسته فقط ۲ درصد از توليدات فعلي را به خود اختصاص دهد.
در اين گزارش ذكر شده است: شواهد و قرائن حاكي از آن است كه كشورهاي خاورميانه در حال سرمايه گذاري عظيمي در بخش گاز خود هستند و اين امر با توجه به توليد ناچيز گاز از اين منطقه،منطقي به نظر مي رسد. بنا بر اين گزارش ۴۰ درصد ذخاير گاز جهان در منطقه خاورميانه قرار دارد اما توليد اين منطقه تنها ۱۴ درصد توليد جهاني است.در اين گزارش آمده است: نسبت توليد به ذخاير گاز ايران به حدي پايين است كه اين كشور مجبور به واردات گاز از همسايگان خود شده است.بنا بر اين گزارش، ايران در سال ۲۰۰۲، حدود ۹/۴ ميليارد متر مكعب گاز از تركمنستان وارد كرده است.

مناطق آزاد تجاري از تعرفه هاي ترجيحي واردات برخوردار مي شوند
وزير بازرگاني اعلام كرد: به منظور حفظ رونق تجاري مناطق آزاد تجاري،دولت در صدد برقراري تعرفه هاي ترجيحي واردات در اين مناطق است. محمد شريعتمداري در مصاحبه واحد مركزي خبر با اشاره به محدوديت هاي ايجاد شده براي ورود كالاهاي همراه مسافر از طريق مناطق آزاد تجاري گفت: يكي از سياست هاي راهبردي كشور در بخش تجارت خارجي،منطقي كردن تعرفه هاي بازرگاني و افزايش هزينه هاي خطر پذيري قاچاق كالا است و در اين چارچوب واردات كالاي همراه مسافر از طريق مناطق آزاد تجاري نيز با محدوديت مواجه شده است.
وي افزود: با توجه به سياست هاي آغاز شده هم اكنون شاهد رونق واردات از طريق قانوني هستيم. وزير بازرگاني خاطر نشان كرد: محدوديت هاي ايجاد شده در واردات كالاي همراه مسافر از طريق مناطق آزاد تجاري موجب كاهش درآمد اين مناطق و محدود شدن روند اجرايي فعاليت هاي زيربنايي در مناطق آزاد شده است و دولت براي رونق بخشيدن به فعاليت هاي تجاري اين مناطق در صدد اتخاذ راهكاري جايگزين است.

نمايشگاه اقتصادي ايران در تاجيكستان گشايش يافت
دومين نمايشگاه اقتصادي جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان ديروز در شهر «خجند» در شمال اين كشور گشايش يافت.در اين نمايشگاه كه با همكاري وزارت بازرگاني و سفارت جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان برپا شده است۴۵، شركت توليدي و خدماتي شركت دارند.
«حميد حدادي» رايزن سفارت ايران در تاجيكستان گفت: كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه شامل مواد خوراكي،پوشاك،دارو،مواد شوينده،لوازم بهداشتي ، ظروف چيني ،كالاهاي الكترونيكي و خدمات رايانه اي است.وي افزود: توسعه همكاري هاي اقتصادي بين ايران و تاجيكستان،معرفي كالاهاي ايراني با هدف بازاريابي و تبادل تجربه بين صنعتگران ايراني و تاجيك از اهداف برپايي اين نمايشگاه است.

ايران
ادبيات
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |