جمعه 21 شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۴
زمينه يابي عمومي بازتاب استرس پس از حملات تروريستي يازدهم سپتامبر۲۰۰۱
استرس بعد از حادثه
003250.jpg
مردم حتي اگر در يك حادثه آسيب زا هم حاضر نباشند، مي توانند استرس را تجربه كنند. تحقيقي كه در زير مي آيد، در مورد ارزيابي اثرات سريع سلامت رواني و استرس، بعد از حملات تروريستي ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است.
حملات تروريستي ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمريكا، نه تنها ملت آمريكا بلكه همه دنيا را شوكه كرد. پوشش تلويزيوني خيلي سريع اين واقعه را مخابره كرد. فيلم ها و صحنه هايي كه شامل نمايش واضح مرحله آخر سقوط دو هواپيما به مركز اقتصاد جهاني نهايتاً سقوط چهار هواپيما بود باعث انتشار بيشتر استرس شد. مردمي كه در حوادث آسيب زا حاضر هستند، اغلب علايم استرس را نشان مي دهند اما در اين تحقيق معلوم شد افراد براي اينكه علايم استرس را نشان دهند، احتياج به اينكه حتماًَ در محل حاضر باشند، ندارند خصوصاً اگر خود را به جاي قربانيان قرار دهند، اين علايم بروز خواهد كرد.
خيلي سريع عنوان شد كه حوادث يازده سپتامبر حمله به ايالت متحده بوده است. به همين خاطر هم بيشتر يا همه آمريكايي ها خودشان را با قربانيان همدرد دانسته و يا حتي فكر كردند اين حادثه براي خودشان اتفاق افتاده است.
اين حادثه موقعيت مناسبي بود تا تاثيرات فوري سلامت رواني يك فاجعه ملي آزمايش شود. اطلاعات لازم ۳ تا ۵ روز بعد از حملات يعني از جمعه غروب ۱۴ سپتامبر تا يكشنبه غروب، ۱۶ سپتامبر، دقيقاً قبل از شروع كار هفتگي جمع آوري شده است. از ۵۶۰ نفر بزرگسال بالاي ۱۹ سال كه سؤالات پرسشنامه «استرس بعد از حادثه» را از طريق تلفن پاسخ داده اند؛ ارتباط استرس با جنسيت، نژاد و گروه قومي، فاصله از محل حادثه (مركز اقتصاد جهاني)، منطقه زندگي و حجم جمعيت محل زندگي و زمان تماشاي تلويزيون در روز ۱۱ سپتامبر سنجيد شد كه بيشترين ارتباط، با فاصله از مركز اقتصاد جهاني بود.
چند روز بعد از حملات تروريستي، ۴۴ درصد نمونه ها كه نماينده عموم بزرگسالان بودند، گزارش دادند كه حداقل يكي از بيشترين حد علامت جسمي استرس را در طي حمله داشته و ۹۰ درصد گزارش دادند كه يكي از علايم ضعيف استرس را بعد از حمله داشته اند. بچه ها (كودكان) هم استرس را تجربه كرده اند و ۳۵ درصد حداقل يكي از علامت هاي شديد استرس را بعد از حمله داشته اند. بازتاب استرس بعد از فاجعه، در خرده گروه ها (براي مثال در زنان، غيرسفيدها و مردمي با مسايل و مشكلات رواني قبلي) بيشتر و به طور جدي تر ديده شد.
اين تحقيق نشان مي دهد كه تاثير استرس در بزرگسالاني كه علايم ظاهري استرس را بروز نمي دهند بيشتر از كساني كه احساس و فكر خود را در مورد قربانيان و حادثه بيان كرده و علايم استرس را ظاهر مي كنند، است.
مردم با روش هاي متفاوتي به اين حمله تروريستي پاسخ دادند: بيشتر به مذهب روي آوردند و در شب زنده داري ها براي دعا شركت كرده و در مورد افكار و احساساتشان صحبت كردند.
كودكان از طريق تلويزيون در معرض فاجعه قرار گرفتند. درجه استرس با مقدار تماشاي تلويزيون، خصوصاً ديدن صحنه هاي تروريستي ارتباط داشت. همزمان با حادثه از سوي سازمان هاي حرفه اي پيشنهاد شد كه والدين تماشاي تلويزيون بچه هايشان را در مدتي كه بحران و بحث پيرامون حادثه وجود دارد، محدود كنند.
اگر چه علايم استرس والدين با علايم استرس كودكانشان همسو و هم جهت بود اما اينكه استرس والدين موجب استرس بچه هايشان شود يا نه، موضوعي است كه در اين تحقيق مشخص نشد. والديني كه استرس را تجربه كردند،ممكن است استرس را در بچه هايشان ديده باشند اما به هرحال بسياري از والديني كه بازتاب استرس را گزارش كردند همان بازتاب ها را در كودكانشان گزارش نكردند. به نظر مي رسد استرسي كه كودكان تجربه كردند خيلي بيش از آن چيزي باشد كه گزارش شده است.
پزشكان، روانپزشكان، روانشناسان و ديگر درمانگرها، فقط ممكن است قادر به كمك به افرادي كه اثرات معمولي استرس را نشان مي دهند، باشند و بتوانند به طور موثري اين هيجان را كنترل كنند و با گفتن توصيه اي به والدين مثلاً اينكه در هنگام استرس چه علايمي را به فرزندانشان نشان بدهند و چه علايمي را نشان ندهند و يا اينكه نيازهاي كودكان را در چنين موقعيت هايي پاسخ دهند، به آنها كمك كنند. اما با توجه به اينكه در اين تحقيق، بسياري از پاسخگوها بيان كردند كه حملات آتي را پيش بيني مي كنند و فكر به حملات آتي مي تواند استرس و اضطراب را بيشتر كند، «چرا كه وقتي مردم پيش بيني بلا را مي كنند ترسشان علايم بدتري از اضطراب و استرس را نشان مي دهد و موجب موارد جديدتري مي شود.» اين مسئله آمريكايي ها را آگاه ساخت كه آمريكا نيز زخم پذير است. اگر در آينده حمله اي به آمريكا شود، درمانگرها و درمانگاه ها بايد پيش بيني كنند كه حتي مردم دور از حمله نيز علايم استرس را بروز  دهند.
ترجمه: پيمانه پارسافر، كارشناس ارشد روانشناسي
منبع: The New England Jound of Medicine

نتايج چند تحقيق درباره روانشناسي زن و مرد
... در مسير زندگي
ناهيد نوري
003255.jpg
زن و مرد تنها از زندگي هاي فيزيكي با يكديگر متفاوت نيستند بلكه دامنه اين تفاوت  ها به مواردي مي رسد كه موجب بروز اختلافات زناشويي شده و زندگي را در مرز بحران قرار مي دهد.
مخاطره آميزي
تحقيقات نشان مي دهند كه تا حدود ۱۰ سالگي از نظر اين ويژگي، تفاوت  معني داري بين دو جنس وجود ندارد ولي بعد از ۱۰ سالگي پسرها به طرف كسب تجربيات طرح هاي جديد مي روند. هيجان طلب تر شده و از كارهاي تهور آميز خوششان مي آيد(مسابقه ماشين راني، موتور سواري، دوچرخه سواري، صخره نوردي، اسكي روي آب، پرش ارتفاع، كايت سواري، چتر بازي و ...) اما از همين سنين به بعد دخترها بيشتر تمايل دارند محتاط عمل كنند و چندان كشش يا رغبتي نسبت به كارهايي كه به تهور و جسارت نياز دارد نداشته و يك زندگي نسبتاً آرام و بي دغدغه و قابل پيش بيني را ترجيح مي دهند. پسرها تنوع طلب تر شده و تمايل يكنواختي ندارند. اين نكته مي تواند براي خانم ها حايز اهميت باشد كه بعد از ازدواج بايد به دنبال طرح هاي جديدي جهت ايجاد تنوع و هيجان در زندگي باشند و به عبارت ديگر هر از چند گاهي سورپريز هايي براي خانواده ايجاد كنند.
پرخاشگري
تحقيقات زيادي در زمينه پرخاشگري انجام شده است، به خصوص اينكه آيا پرخاشگري يك صفت مردانه است يعني وابسته بر جنس مذكر است يا خير. اگر چه نتيجه تحقيقات بيشتر بيانگر اين نكته بوده است كه پرخاشگري در جنس مذكر بيشتر ديده مي شود و شايد يك صفت يا رفتار مربوط به كروموزوم (y ) باشد ولي صدرصد نمي توان گفت كه اين صفت وابسته به اين جنس بوده و در زنان ديده نمي شود.
همچنين در تحقيقات انجام شده اين نكته به چشم مي خورد كه در مردها ما با پرخاشگري بيشتر و احساس گناه كمتري مواجه هستيم ولي در زنان با پرخاشگري كمتر و احساس گناه بيشتر كه شايد بيانگر اين مطلب باشد كه زنان بيشتر پرخاشگري دروني دارند و با سرزنش و احساس گناه پرخاشگري خود را نشان مي دهند و بنابراين شانس بيشتري براي ابتلا به افسردگي خواهند داشت ولي مردها با پرخاشگري و بروز هيجانات، خود را تخليه كرده و آمادگي كمتري براي ابتلا به افسردگي خواهند داشت.
حل مسئله
ذهن جنس مذكر بعد از طرح مسئله بيشتر به دنبال راه حل آن مي گردد. بنابراين وقتي خانمي شروع به گله و شكايت از محل كار خود مي كند بلافاصله شوهر در پاسخ بر درد دل هاي او پيشنهاد مي كند كه استعفا دهد. شنيدن اين پيشنهاد براي خانم دردآور است چون هدف او از اين گفت وگو تنها صحبت و درد دل بوده است و اينكه يك نفر به حرف هاي او گوش دهد و احساس او را درك كند و بداندكه او در محيط كار خودش با چه مسايلي روبه رو است و تنها چيزي كه انتظار شنيدنش را نمي كشد ارايه پيشنهاد و راه حل است. اما مردها بر اساس شناختي كه از خود دارند- وقتي مسئله را طراح مي كنند كه به دنبال راه حل هستند - راه حل ارايه  مي كنند و اين امر مي تواند يكي از مختل كننده هاي روابط زناشويي باشد.
احساس رضا مندي
اين سؤال هميشه ذهن محققين را به خود مشغول كرده است كه آيا احساس رضامندي با جنسيت ارتباط دارد؟ برخي تحقيقات نشان داده اند كه مردها از آستانه پايين تري براي كسب احساس رضايت برخوردارند، بدين معني كه اغلب با مشكلات متعدد، احساس رضايت بيشتري را تجربه مي كنند ولي خانم ها با وجود اينكه ممكن است در شرايط خوبي هم قرار داشته باشند اما احساس رضايت كمتري را گزارش مي كنند. ممكن است اين مسئله مربوط به احساس كمال گرايي در خانم ها باشد يعني زن ها يا همه خوشبختي را مي خواهند و يا اگر با كوچكترين مشكلي در زندگي مواجه شدند ديگر بارخوشبختي و رضايت خود را خواهند بست. همچنين ممكن است عدم احساس رضايت در زن ها به دليل تجربه احساس افسردگي و گناه باشد و يا غلبه احساسات بر زن ها كه اغلب به دليل وجود مشكلات غلبه با افكار و احساسات منفي خواهد بود. به هرحال هنوز علت واضح و مشخص ارايه نشده است همانطور كه هنوز نمي توان ادعا كرد كه احساس عدم رضايت تنها به زن ها اختصاص دارد اما به طور كلي زن ها احساس عدم رضايتمندي بيشتري را گزارش مي كنند.

امروز در شهر
موسيقي بانوان در جشنواره بين المللي زنان
نخستين جشنواره بين المللي زنان كه در آغاز هفته در فرهنگسراي نياوران گشايش يافت، به مدت ۹ روز ادامه خواهد داشت.
اين جشنواره با وجود اينكه با عنوان بين المللي برگزار مي شود، اما در آن اثري از حضور هنرمندان ساير كشورها در بخش موسيقي و فيلم به چشم نمي خورد.
در جشنواره زنان علاوه بر موسيقي، برنامه هاي متنوعي همچون نمايش فيلم، ميزگردهاي كارشناسي و نمايشگاه اجرا مي شود.
امروز ۲۱ شهريورماه فرهنگسراي نياوران ميزبان گروه آواز به سرپرستي «نسرين ناصحي» است.
گروه هاي موسيقي پاپ «اركيده» به سرپرستي «اركيده حاجي وندي» و «عشقي» به سرپرستي «عشقي» ۲۲ و ۲۳ شهريورماه براي بانوان علاقه مند به موسيقي، برنامه اجرا مي كنند.اجراي موسيقي كلاسيك به سرپرستي «فريبا اسدي» عنوان آخرين برنامه موسيقي ويژه بانوان است كه در نخستين جشنواره بين المللي زنان اجرا مي شود.

نمايشگاه نگاهي به كشور آلمان
نمايشگاه «نگاهي به كشور آلمان» با همكاري فرهنگسراي ملل (اميركبير) و سفارت جمهوري فدرال آلمان در فرهنگسراي ملل گشايش يافت.
به گزارش فرهنگسراي ملل، اين نمايشگاه كه با هدف معرفي كشور آلمان برپا شده است با ارايه تعدادي تابلو، بروشور، كتاب، پوستر و عكس در چند زبان مختلف، اطلاعات جامعي را در مورد كشور آلمان ارايه كرده است.
در اين نمايشگاه، ۲۹ تابلو به زبان فارسي به معرفي كشور آلمان از لحاظ تاريخي، سيستم حكومتي، صنعت، رسانه هاي گروهي، خانواده، زنان، سيستم آموزشي، تحقيقات و تحصيلات عالي، ورزش، هنر و آشنايي با جغرافياي مختلف اين كشور مي پردازند.
دكتر «زايتس» وزير مختار سفارت آلمان در مراسم افتتاحيه با ابراز افتخار از افتتاح اين نمايشگاه در اين مكان فرهنگي - تاريخي، برگزاري اين گونه نمايشگاه ها را گامي در راستاي سخن رياست جمهوري اسلامي ايران در رابطه با گفت وگوي تمدن ها دانست و از برپايي چنين نمايشگاه هايي با موضوع آشنايي با كشور ايران در آلمان خبر داد.«دايكه پوستل» رايزن فرهنگي سفارت آلمان نيز هدف از برپايي اين نمايشگاه را شناساندن آلمان براي ايرانيان ذكر كرد و افتتاح اين نمايشگاه را بازگشايي دريچه اوليه براي نگاه به آلمان دانست.او با تعريف از مردم ايران به عنوان مردمي خونگرم، مهمان نواز و گشاده رو، از آنها براي بازديد از اين نمايشگاه و آشنايي با كشور آلمان دعوت كرد.

باران مسافران تابستاني را در بجنورد غافلگير كرد
بارش باران در آخرين روزهاي فصل تابستان، مسافران را ديروز در اقامتگاه هاي گردنه هاي بجنورد واقع در شمال خراسان غافلگير كرد.
براساس گزارش هاي رسيده، بارش باران به صورت رگباري در گردنه هاي اسدلي و بدرانلو سبب پناه بردن مسافران به داخل خودروها در نخستين ساعات بامداد امروز شد.همچنين پديده مه غليظ در اين گردنه ها به ويژه «گردنه اسدلي» رانندگان را با محدوديت ديد مواجه كرده است.يك كارشناس اداره هواشناسي بجنورد ميزان كاهش دما در شهر بجنورد را چهار درجه سانتي گراد اعلام كرد و گفت: هم اكنون دماي هواي بجنورد ۱۸ درجه سانتي گراد بالاي صفر است.
فيروز احمدي مقدم افزود: بارش باران در مناطق كوهستاني اين شهرستان به صورت رگباري بوده و ميزان بارش در داخل شهر نيز اندك بوده است.او ميزان رطوبت ثبت شده در اين ايستگاه را بيش از ۸۰ درصد اعلام كرد.براساس آمارهاي غيررسمي سالانه در فصل تابستان حدود شش ميليون مسافر از محورهاي ارتباطي اين شهرستان رفت و آمد مي كنند.

هواي امروز
سازمان هواشناسي وضع هواي كشور را صبح امروز به اين شرح پيش بيني كرد.
به گزارش اين سازمان، آسمان استان هاي گيلان، مازندران و اردبيل نيمه ابري تا ابري همراه با مه صبحگاهي و در برخي نقاط با بارش پراكنده باران خواهد بود.آسمان استان گلستان و شهرهاي شمالي استان خراسان كمي تا نيمه ابري همراه با وزش باد در برخي نقاط ابري همراه با رگبار و رعد و برق پيش بيني مي شود.
آسمان استان هاي سيستان و بلوچستان، كرمان، يزد و شهرهاي جنوبي استان خراسان صاف تا قسمتي ابري گاهي با وزش باد و گرد و خاك خواهد بود.
آسمان سواحل درياي عمان، خليج فارس، استان هاي هرمزگان و بوشهر، جزاير تنب بزرگ و كوچك، قشم، كيش، سيري و ابوموسي صاف تا قسمتي ابري همراه با مه رقيق در برخي نقاط در ساعات بعدازظهر و شب با وزش باد پيش بيني مي شود.آسمان استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، كردستان و زنجان صاف تا قسمتي ابري همراه با وزش باد در برخي شهرهاي شمالي استان هاي آذربايجان شرقي و غربي با افزايش ابر و احتمال رگبار پراكنده خواهد بود.
آسمان استان هاي تهران و قزوين صاف تا قسمتي ابري همراه با غبار صبحگاهي در بعدازظهر با وزش باد ملايم و در شب نيمه ابري و آسمان ديگر نقاط كشور نيز صاف تا قسمتي ابري همراه با غبار صبحگاهي در بعدازظهر و شب با وزش باد پيش بيني مي شود.
حداكثر دماي هواي امروز تهران به ۳۳ درجه سانتي گراد خواهد رسيد كه نسبت به روز گذشته يك درجه كاهش خواهد داشت و پيش بيني مي شود حداقل دماي آن بدون تغيير نسبت به شب گذشته به ۱۸ درجه سانتي گراد برسد.

نقطه ديد
فراق آخر سينماتوگرافي!
تكه اي از يك رويا: براي ۲۱ شهريور، روز سينما
003245.jpg
فرامرز نايبي
... تنهاتر از يك برگ. آتيه، هنوز آتيه است. دور از انظار به صندلي آشناي باغ تكيه داده. چشمان آتيه«رگبار» به يك افق، به جست وجوي جانب آبي يك آشنا خيره مانده است.
تك برگي از درخت بالاي سرش ناگهان از شاخه جدا مي شود. رقص كنان پايين مي آيد و روي شانه و چادر آتيه مي نشيند. نگاه آتيه به سوي برگ بر مي گردد. برگ، نرمانرم و ناگهان پايين تر مي آيد و اين بار به جلو پايش مي افتد. برگ  را بر مي دارد و در گودي انگشتان دستانش در بر مي گيرد. انگشتان آتيه، برگ را طوري در بر گرفته كه گويي برگ گل در حجم گل آرميده است. به خود مي گويد: تبسم مبهم خزان نزديك است. «بودن»و «شدن» را تنها و تنها بايد در چشمان منتظري تعبير كرد كه همواره بودن، بوده است. اما «شدن»اش را شك دارم، چون به شب معشوق به كام، مشكوكم!
سال ها است كه در زير اشجار گاه خزان زده و گاه بهار زده در انتظار، خيال وصال مي بافم. اين جا نشسته ام... نه! انگار مدت ها است روي خاك ايستاده ام. تمام روز نگاه من به چشم هاي زندگي ام خيره گشته است، براي دوباره رسيدن او. مانده ام تا ماندنم مرهمي باشد براي چشمان آن مسافر كوچه گرد خسته! اما نكند ذهن باغچه آرام آرام از خاطرات سبز تهي شود.
صدايي پيوسته اما گنگ، سكوت باغ را به فراموشي مي سپارد. چشمان آتيه و نگاهي به دور دست. يك راه باريك و چند درخت. از دور كسي پيدا است. نزديك كه مي آيد مردي است با گاري اش، تكيده. كم كم كه جلوتر مي آيد قامت افراشته مي كند: «سلام آتيه! هنوز اين جا هستي . ديدي عاقبت آمدم. گفتم كه فراق آخر است.»
او عكاسباشي است؛ ديروز حكمتي «رگبار».
آتيه وهم سبزش جوانه زده است:«سلام!... هستم و به عهدمان پابرجا.» و زود دل گفته ها را آغاز مي كند: جواني خاطرت هست؟ از عنوان جواني زير اين اشجار نشسته خيال بافتيم. همين جا خلوت كرده بوديم. حرف و حديث وصال بود، غافل از آن همه بچه كه بالاي سرمان مارا مي پاييدند. پيش از آن هم عشق مان را درغبار كوچه مي خوانديم، آن كوچه اي كه روي ديوارش نوشته شده بود:«اين خط رو بگير و بيا». يادت است؟ از آخرين باري كه ديدمت و گفتي فراق آخر است، مي داني مدت ها است كه مي گذرد. چقدر ياس هاي باغ شكفتند و پرپر شدند اما خشك نشدند. ديده به راهت نشستم. آن قدر خيره به راه كه صداي گُسستنم را نزديك بود بشنوم. اما يقين دارم كه هيچگاه نشكستم. نشكستم تا تو ايستادن را بياموزي، رسيدن را.
عكاسباشي به كناري مي آيد. به گوشه اي از گاري اشاره مي كند و مي گويد:« همه اش تقصير اين اسباب سينما توگراف است كه آتيه سينما توگراف و آتيه مرا اين چنين رقم مي زند.»
آتيه مي گويد:« اما مرا هراسي نيست. هر چند اين اسباب  تو، توهم وصالي محال را در ذهنم ثبت كند.»
- چه شوريده بخت است اين عشق نفريني...!
- عشق نفريني سهم ما است يا سهم آن اسباب؟
- نمي دانم! جذبه عشق و وصالش از آنِ دست ساخته هاي من است و جرمش از آن عشق من و تو آتيه.
- اما شكوه عشق به همين شكوه ها است و اين انتظار ها . شايد كه در پي اين رفتن ها، رسيدني  باشد!
عكاسباشي كنار آتيه مي نشيند و مي گويد: «شايد آتيه».
و آتيه سرش را بالاتر مي آورد: ... شايد! هميشه بين پنجره و ديدن، فاصله اي است. شايد اين فاصله مقدر است براي ما، براي آزمون عاشقي و يا دلربايي يك مبهم؟
- دلربايي؟! دلربايي از آن سينما توگراف است كه من «حكمتي»، معلم تنهاي دلداده «رگبار» را تبديل كرد به ابراهيم خان عكاسباشي «ناصرالدين شاه آكتور سينما». چه دلربايي از اين بالاتر كه در اين سال هاي دور و دير، بر روي پرده سپيد جامه سينما، سپيد و سياه و رنگ به رنگ، عشق همه را روايت كردم جز حكايت دل بي دل خويشم را... روايت قصه عشق دروغين و حقيقي ديگران، بهانه اي بود براي وصال با تو آتيه كه هنوز آتيه مانده اي من در آتيه زندگي مي كنم، در تو زندگي مي كنم، هر جا كه باشم.
- آه از آن زماني كه واژه عشق از «دخترلر» تا همين نزديك و عاشقانه هاي روي پرده با اسباب جادويي سينما توگراف تصوير شد، اگر عشق را وجودي و كلامي چون ، مي بود و اگر قرار مي شد بهاي تبليغات خود را بپردازد عجب بدهكاري عجيب مي شد؟
... صدايي مبهم از دور مي آيد . آتيه ناگهان به دور دست خيره مي ماند. كمي دورتر از نگاه ديده به رويش شده است. عكاسباشي حالا در سكوت است. غمي در چهره اش پيدا است. زير لب چيزي زمزمه مي كند: وقت رفتن است. مي گويد:«اما راهي ديگر در پيش رو دارم آتيه جان. شب ها مي گذرند و بعد...»
آتيه مي گويد:« اما واهمه من از همين شب است. از هجوم شب بي روزن سحر نگرانم. شبي كه پشتش، سحر نباشد همان بهتر كه شب بماند!» اما او اين بار هم به عكاسباشي دلداري مي دهد: باز هم برو. امروز ۱۰۳ سال از تولد اين صنعت گذشت. برو در پي صنعتي ديگر و تدارك جشني ديگر. اما مبادا كه وصال ما رنگ محال به خود بگيرد مسافرم!. مي هراسم بار ديگر شبي غرق خيال شوم و خواب عروسي تو را ببينم و عروس تو در حجله كسي نباشد جز اسباب سينما توگراف! عكاسباشي وسيله اي را بارِ گاري اش مي كند. نگاهش با نگاه آتيه گره مي خورد.
عكاسباشي تعجيل دارد؛ زمان اندك است... و او كم كم در جانب افق گم مي شود. آتيه نشسته بر زير درختان بي برگ، در رويا است. چيزي نمانده است كه اوهام سبز او، باغ را نيز بپوشاند... پرنده  اي در گودي انگشتان آتيه، آشيانه كرده است. او نيز در انتظار است، مثل آتيه. تنها تر از يك برگ.

هراس از آينده
زندگي پر از شگفتي است. زندگي تجربه خوشايندي است مشروط بر آنكه برنامه مشخص و هدفمندي پيش رو داشته باشيد و بدانيد چگونه بايد خود را با تغييرات آن تطبيق دهيد و به سازگاري برسيد. شما بايد آن قدر خود را با موقعيت هاي اجتماعي، شغلي، خانوادگي و... تطبيق دهيد تا در جهتي كه مايل هستيد قرار بگيريد. شما بايد بتوانيد با بالا بردن قدرت انعطاف پذيري و سازش در هر محيط كاري و با هر شرايطي، بهترين احساس را داشته باشيد و در واقع از هر شرايطي نكته اي بياموزيد كه در مراحل بعدي زندگي به عنوان تجربه اي سودمند از آن بهره جوييد. در واقع شما بايد بياموزيد كه چگونه بر زمان و مكان خود مديريت كنيد و آنقدر در برنامه هاي روزانه، هفتگي و ماهانه خود تعديل ايجاد كنيد تا همه چيز را در جهت مورد علاقه خود به حركت در آوريد و قادر باشيد به تمام كارهاي مورد علاقه خود بپردازيد.
003570.jpg

متعادل نگاه داشتن زندگي، حتي در شرايط بسيار سخت و دشوار، يك هنر است. پس بكوشيد در اين ميدان مبارزه و تلاش، هنرمند بزرگي باشيد.
آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه اگر هركس از كارخود، محيط كار، همكاران و بالاخره تمام جوانب كاري خود راضي بود؛ چه دنياي شيرين و شگفت انگيزي داشتيم؟!
متاسفانه بسياري از ما از كار زياد، نداشتن امنيت شغلي، كارهاي كسالت آور و تكراري روزانه تبعيض بين كارمندان و فقدان هماهنگي لازم بين كاركنان شاكي هستيم.
در محيط كاري ما اغلب مباني و اصولي وجود دارد كه ما بايد خودمان را با آنها هماهنگ سازيم. البته شايد رعايت كردن اين اصول و قوانين هميشه براي ما خوشايند نباشد ولي بهترين كار اين است كه ياد بگيريم چطور خود را با شرايط و محيط خود تطبيق دهيم، در اين صورت مي آموزيم كه چگونه مي توان از كار كردن خود لذت برد و ساعات خوشي را براي خود فراهم ساخت.
نخستين گام براي بهره مندي از داشتن احساس رضايت و خرسندي از كاركردن، اين است كه بدانيم علايقمان چيست و در چه صورت و با داشتن چه نوع شغلي احساس رضايت مي كنيم. با وجود چنين شناختي از خود مي توانيم - حتي الامكان- موفقيت و همچنين آرامش بيشتري داشته باشيم.
«سوزان پيلگريم» نويسنده كتاب «سلامت طبيعي» عقيده دارد عوامل گوناگوني در زمينه شخصي هر فرد تاثيرگذار است؛ از جمله عوامل مادي، معنوي، اخلاقي، عاطفي و اجتماعي.
۱- عوامل معنوي
«سوزان پيلگريم»، روانشناس عقيده دارد كه مسايل غيرمادي و معنويات در ميزان بازدهي هنگام كاركردن بسيار موثر است. اينكه شخص به كار خود علاقه داشته باشد و در محيط كار خود احساس راحتي كند؛ در نتيجه كار او نيز تاثير خواهد داشت.
هم اكنون راجع به شركت و يا اداره اي كه در آن مشغول به كار هستيد بينديشيد؟ آيا واقعاً از كار كردن در آن محيط احساس رضايت و خشنودي مي كنيد و يا براي پايان يافتن كار خود لحظه شماري مي كنيد؟
قاعدتاً اگر شما به كار خود دل بسته باشيد و به آن علاقه مند باشيد، از تمام قوا و توان خود نيز براي هر چه بهتر انجام دادن آن استفاده مي كنيد.
براي آگاهي از احساس واقعي خود نسبت به شغل مورد علاقه تان بايد ابتدا از خود بپرسيد كه شغل ايده آل شما چيست؟
شما مي توانيد در زمينه هاي گوناگون از خود سؤال كنيد براي مثال از خود بپرسيد:
دوست دارم چه ميزان درآمد داشته باشم؟ آيا يادگيري برايم اهميت دارد؟
بيشترين تمايل من براي كار كردن چيست؛ رسيدن به استقلال مالي و يا تنها كسب درآمد. ارتباط من با همكارانم به چه صورت است؟ آيا حس ايثار و از خودگذشتگي در من آن قدر قوي هست كه بتوانم نفع ديگران را در نظر بگيرم؟ و...
سعي كنيد به تمام اين سؤال ها با دقت و صداقت كامل جواب دهيد، زيرا نتيجه آن براي شناخت شما از علايقتان بسيار موثر خواهد بود.
اگر در محيط كار خود احساس كسالت و خستگي مي كنيد، سعي كنيد محل كار خود را به گونه اي تغيير دهيد. مثلاً عكس شخص و يا منظره مورد دلخواه خود را روي ميز كارتان بگذاريد تا از لحاظ معنوي باعث تقويت روحيه شما شود. با قرار دادن چند شاخه گل روي ميز كار شخصي و يا چند گلدان در اتاقتان مي توانيد روحيه خود و همكارانتان را تقويت كنيد. بعد از اين كه شرايط بيروني محيط كار خود را همانطور كه مطابق ميل خودتان است تغيير داديد، بايد به شرايط دروني وجود خود بپردازيد و اهداف خود را مشخص سازيد.
شما به عنوان انساني هدفمند، بايد اهدافي را در زندگي خود تعيين كرده باشيد و در جهت تحقق آنها تلاش كنيد.
بهترين شيوه براي برنامه ريزي زندگي، ارزيابي صادقانه رويدادهاي گذشته است. زندگي شما دو تاثير كاملاً متفاوت در زندگي كنوني شما دارد:
تاثير مثبت (قدرت و موفقيت) و تاثير منفي (ضعف و شكست). براي كسب موفقيت، بايد پيوسته محاسن و معايب خود را بررسي كنيد. آنگاه توانايي هاي خود را تقويت كنيد و نقاط ضعف خود را نيز تقليل دهيد. سعي كنيد از اشتباهات و تجربه هاي ديگران درس عبرت بگيريد و همواره آنها را پيش رو داشته باشيد.
به عبارت ديگر، رويدادهاي ناگوار و تغييرناپذير را رها كنيد و حوادث مطلوب گذشته را نيز به زمان حال تسري دهيد و آنگاه به سوي آينده حركت كنيد.
اغلب مردم به دلايل زير از آينده خود در هراسند:
الف- نداشتن دانش و آگاهي
ب - نداشتن درك درست
ج- نداشتن مهارت در كنترل احساسات
با وجود اين، مي توان با پيروي از توصيه هاي عملي زير بر اين ترس هاي واهي و بي اساس غلبه كرد.
۱- مادامي كه شما از دانش و آگاهي و درك موقعيت كنوني خويش بهره مند هستيد، مي توانيد آينده خويش را در ذهن مجسم كنيد. اگر مي توانيد احساسات منفي خود را كنترل كنيد. نبايد از رويدادهاي ناگواري كه در كمين شما نشسته اند، هراسي به دل راه دهيد و بايد مقتدرانه بر آنها بتازيد. به عبارت ديگر شما براي غلبه بر ترس، نخست بايد دانش و آگاهي خود را ارتقا بخشيد.
003575.jpg

۲- هر روز را بهترين روز زندگي خود بدانيد، به آن عشق بورزيد و به تمام رويدادهاي خوب، بد و يا زشت آن احترام بگذاريد. به طور قطع همه ما نمي توانيم جزو نوابغ باشيم. بسياري از رويدادهاي زندگي نيز خارج از كنترل ما است. پس بهتر است سعي كنيم احساس دروني خود را وابسته به شرايط بيروني ندانيم و براي داشتن احساس رضايت و خرسندي شرايط خاصي را در نظر نگيريم. ما مي توانيم حتي در محيطي ناآرام و نامطلوب احساسي مطلوب و رضايتبخشي داشته باشيم و تنها شما هستيد كه مي توانيد شرايط را به نحو مطلوب خود تغيير دهيد. شما بايد مقصد خود را بشناسيد و چگونگي راه دستيابي به آن را تعيين كنيد و همواره نيز آماده باشيد تا با رويدادهاي ناگوار به مقابله بپردازيد.
۳- سعي كنيد احساسات و عواطف خود را به خوبي بشناسيد و آنها را تحت كنترل خود درآوريد. اغلب در خانه، محيط كار، اجتماع و... افرادي وجود دارند كه اصلاً متوجه احساسات شما نمي شوند. اين انتظار بي جايي است كه ما بخواهيم همه بتوانند ما را درك كنند، زيرا ما نيز قادر به شناخت علايق و عواطف بسياري از اطرافيان خود نيستيم. پس بهتر است با نيروي گذشت و شكيبايي با مشكلاتي كه در اين خصوص به وجود مي آيد، مبارزه كنيم و بدانيم همواره مي توان با برخورداري از تدابير درست اوضاع و شرايط را دگرگون كرد.
ضرورت تغيير
براي عبور از موانع و هموار كردن مسير دستيابي به هدف بايد انعطاف پذير و مستعد تحول باشيد. به بياني ديگر، اگرچه هدف و مقصد بايد به طور قطع تعيين و تثبيت شود، در تعيين روش كار نيز بايد انعطاف پذير بود و با توجه به شرايط، تغييرات لازم را نيز پذيرفت. طبيعي است ايجاد چنين تغييراتي بايد با اهداف ما هماهنگ باشد. مادامي كه در مسير تغيير گام برمي داريد، ضمن در نظر داشتن اهداف خود، بايد به اين واقعيت نيز توجه داشته باشيد كه هرگونه تغيير بايد به بهتر شدن اوضاع و شرايط شما بيانجامد.
۲- عوامل ذهني و رواني
شما مي توانيد به فعال ترين و موثرترين نيروي كاري در حل كار خود تبديل شويد؛ مادامي كه بتوانيد از لحاظ ذهني و رواني خود را براي دستيابي به موفقيت آماده سازيد.
نخستين گام اين است كه بايد برنامه منظم و مشخصي داشته باشيد. براي اين كار بهتر است دفترچه يادداشتي تهيه كنيد و تمام اهداف كوچك و بزرگ خود را در آن ثبت كنيد. براي هر روز كاري خود، صفحه اي را اختصاص دهيد و در آن تمام احساسات و عقايد خود را نسبت به محيط اطراف خود يادداشت كنيد. همچنين مي توانيد برنامه منظم و مشخصي براي هر كار خود داشته باشيد و با خود قرار بگذاريد كه در ساعت مشخصي بايد به آنها رسيدگي كنيد. اين كارها مي تواند حتي كارهاي شخصي شما را نيز در برگيرد. اگر شما براي تفريح، خريد و يا استراحت خود نيز زمان خاصي را در نظر بگيريد، ذهنتان كم كم به شما القا مي كند كه نظم و ترتيب در انجام هر كاري بسيار الزامي است. در واقع اين دفترچه آينه تمام نمايي از ذهنيات شما خواهد بود.
سعي كنيد در مرحله بعد به محيط اطراف خود نيز نظم و انضباط ببخشيد. مثلاً اگر ميز كار شما منظم و مرتب باشد،  كارهايتان نيز با سرعت بيشتري انجام مي شود. شما مي دانيد هرچيز در كجا قرار دارد و همين امر به سرعت كار شما مي افزايد. سعي كنيد قفسه ها، كمد و ساير لوازم اطرافتان نيز كاملاً مرتب و منظم باشند.
۳- عوامل اجتماعي
مهمترين مسئله بعد از نظم بخشيدن به ذهنيات و محيط اطراف، وجود همكاران شماست. قاعدتاً داشتن همكاران خوب، صديق و مهربان در ميزان داشتن رضايت از انجام كار بسيار موثر خواهد بود. برعكس، وجود افرادي كه هيچگاه نمي توانند با ديگران سازگار باشند، براي همه عذاب آور است و در واقع يكي از مهمترين استرس هاي موجود در محيط كار در خصوص ارتباط با همكاران به وجود مي آيد.
سوزان پيلگريم عقيده دارد: «اين موضوع كه در محيط كار همكاران با همديگر با احترام و حسن نيت برخورد كنند، در ميزان كارايي آنها بسيار موثر خواهد بود. سعي كنيد بپذيريد شما بايد ساعاتي را در كنار همكاران خود باشيد، پس بهتر است يكديگر را بيشتر بشناسيد و كمتر دچار سوءتفاهم شويد.»
يكي ديگر از مسايلي كه ممكن است در محيط كار براي شما استرس زا باشد، نحوه ملاقات با رييس تان است. ممكن است شما هميشه از رويارويي با او گريزان باشيد، ولي براي ملاقات با رييس تان بايد از قبل ذهن خود را آماده سازيد. براي مثال اگر تقاضاي اضافه حقوق داريد، بهتر است اين مسئله را با او در ميان بگذاريد، ولي بايد قبل از ملاقات افكار خود را منظم سازيد و سعي كنيد كمتر دچار حالت هيجان و اضطراب شويد.
۴- عوامل عاطفي
يكي ديگر از عواملي كه در كم شدن ميزان استرس، اضطراب و خستگي شما هنگام كار بسيار موثر است، اين است كه شما نبايد طوري كار كنيد كه همواره احساس خستگي، مورد ظلم واقع شدن و كسالت داشته باشيد. بنابراين اگر كار شما به گونه اي است كه بايد ساعات خاصي را در محل كار خود حضور داشته باشيد، بايد سعي كنيد ترتيبي اتخاذ كنيد تا بعد از چند ساعت كار مداوم چند لحظه به خود استراحت بدهيد. مثلاً اگر شما بايد ساعات متمادي پشت يك ميز بنشينيد بايد سعي كنيد طرز قرار گرفتن ميز شما به گونه اي باشد كه به در ورودي نزديك باشد و نور كافي وجود داشته باشد. بهتر است ميز خود را طوري قرار دهيد كه با ميز همكارانتان فاصله مناسبي داشته باشد و تداخل كاري برايتان به وجود نيايد. همچنين صندلي شما بايد به گونه اي باشد كه ستون فقراتتان آسيب نبيند، طوري به آن تكيه دهيد كه كاملاً احساس راحتي داشته باشيد. پشت صندلي شما بايد بلند و محكم باشد. حتي الامكان پنجره اي در اتاق وجود داشته باشد كه بتوانيد از هواي تازه بيرون بهره ببريد. در مدت كوتاهي كه براي استراحت خود در نظر مي گيريد، مي توانيد لحظاتي را به تمرينات ريلكسيشن بپردازيد و بدين صورت خود را از تنش ها، استرس ها و اضطراب هاي موجود در محيط كار درامان سازيد.
۵- عوامل مادي
سعي كنيد هميشه به خاطر بسپاريد كه شما كار مي كنيد تا به آرامش، استقلال و امنيت خاطر دست يابيد، پس بهتر است به شرايط جسماني و سلامت خود توجه كافي داشته باشيد و آن قدر سخت كار نكنيد كه به سلامت خود لطمه بزنيد.
مثلاً هنگامي كه احساس كسالت مي كنيد، حتماً استراحت كنيد و با قواي تازه و نيروي بيشتر دوباره در محل كار خود حاضر شويد. سعي كنيد برنامه تفريحي خود را به گونه اي تنظيم كنيد تا انرژي شما را براي كار بهتر مضاعف كند. مثلاً آخر هفته ها را به تفريح، استراحت و پرداختن به كارهاي مورد علاقه خود اختصاص دهيد. «ليسيل كنتون» به عنوان يك كارمند موفق به ديگران توصيه مي كند كه هيچگاه فكر نكنيد كه شما مجبور به انجام كار خود هستيد و در واقع خود را يك قرباني در نظر بگيريد كه در تله كارفرماي خود گير افتاد ه ايد، زيرا اين شيوه نگرش، نه تنها انرژي و بازده شما را تقليل مي دهد، بلكه باعث مي شود شما هميشه خود را از لذت كار كردن و حس استقلال و مفيد بودن محروم كنيد. شما بايد واقعاً  تشخيص دهيد كه از كار كردن خود چه هدفي داريد، آيا خواهان رسيدن به پول بيشتر هستيد و يا جنبه هاي معنوي و غيرمادي كار نيز برايتان ارزشمند است. هركسي با توجه به شناختي كه از خود دارد بايد در جهت رسيدن به هدف موردنظر خود گام بردارد. در واقع با رسيدن به چيزي كه خود خواهان آن هستيد احساس رضايت خاطر مي كنيد نه چيزي كه ديگران به شما توصيه مي كنند.
«لين فرانكز گيز» به عنوان كسي كه هميشه از كار كردن و زندگي اجتماعي خود احساس رضايت داشته، توصيه مي كند: «بهتر است گوهر وجود خود را بسيار با ارزش تر از آن بدانيد كه با بدبيني و سوءظن نسبت به ديگران آن را زايل سازيد.»
ترجمه: يكتا فراهاني

خبر
برگزيدگان شانزدهمين دوره مسابقات حفظ قرآن يادواره ميلاد نور
003585.jpg

برگزيدگان شانزدهمين دوره مسابقات حفظ قرائت قرآن كريم يادواره ميلاد نور معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي موسسه فرهنگي آموزش قرآن و تجويد همزمان با خجسته سالروز ميلاد مولي الموحدين اميرالمومنين حضرت علي ابن ابيطالب (ع) شانزدهمين دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن كريم يادواره ميلاد نور ويژه نوجوانان برگزار شد كه شركت كنندگان در سه رشته قرائت، حفظ جز سي ام و حضور ذهن با يكديگر به رقابت پرداختند كه بر اساس راي هيات داوران در رشته قرائت مهدي ناصري، ابوالفضل شاهي و حسام گروسي، در رشته حفظ مرتضي خدري، كامران طارمي، امير ستاري، مجيد آقايي و علي رضايي و در رشته حضور ذهن محمد رضا عسگري، ميلاد شاهسواري و اميد احمدي را به عنوان افراد برگزيده معرفي كرد.

برگزيدگان جشنواره تئاتر گچساران
نخستين جشنواره تئاتر شهرستان گچساران ديروز با معرفي نمايش هاي برتر به كار خود پايان داد.
دبير انجمن نمايش گچساران به خبرنگار ايرنا گفت: در اين جشنواره شش نمايش «به مرگ اعتماد نكنيد»، «روايتي براي بهرام چوبين»، «اقيانوس بي ستاره»، «سوگ ايل»، «شپش ها بر روي تارهاي ليز رقصانند» و «سوپ هويج» شركت داشتند.
محمد علي پيرسبزي افزود: در پايان اين جشنواره سه نمايش به «مرگ اعتماد نكنيد» به كارگرداني «كوروش شمس»، «روايتي براي بهرام چوبين» به كارگرداني «اورنگ ناركي» و «اقيانوس بي ستاره» به كارگرداني «نيما افخمي» به عنوان نمايش هاي برتر به مرحله استاني راه يافتند.به گفته وي، مهرداد عليپور، حسين كشاورز، آرش دشتي، فروزان جمشيد نژاد، زينب شرافتي و آرام فاروج نيز به عنوان بازيگران برتر معرفي شدند.دبير انجمن نمايش گچساران اظهار داشت: هيات داوران همچنين«نيما افخمي» «كوروش شمس» و «اورنگ ناركي» را به عنوان كارگردانان برتر اين جشنواره معرفي كرد.به گفته وي، مرحله استاني جشنواره تئاتر در ۲۷ شهريور ماه امسال برگزار مي شود.
جشنواره تئاتر گچساران از روز ۱۷ شهريور به مدت سه روز در اين شهر برگزار شد.

همايش صنعت،آموزش پژوهش و دانشگاه
دبير خانه صنعت و معدن فارس گفت: همايش سراسري «صنعت،آموزش،پژوهش و دانشگاه» در مهرماه امسال در شيراز برگزار مي شود.
مهندس سيد مرتضي سيف زاده روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: اين همايش با هدف بررسي ارتباط بين دانشگاه و صنعت و تبيين برنامه هاي پژوهشي دانشگاهي و صنعتي با حضور كارشناسان صنعتي و استادان دانشگاه در شيراز برگزار خواهد شد.وي اظهار داشت: در حاشيه اين همايش كارگاه هاي آموزشي تخصصي در ارتباط با توانمندي هاي صنعت و لزوم اتخاذ استراتژي لازم براي توسعه روابط صنعت و دانشگاه تشكيل مي شود.
دبيرخانه صنعت و معدن استان فارس ياد آور شد: تاكنون ۵۲ مقاله براي ارايه در اين همايش به دبيرخانه همايش رسيده كه خلاصه مقالات به همراه مقالات ارايه شده در اختيار شركت كنندگان قرار خواهد گرفت.اين همايش هشتم و نهم مهرماه امسال به مدت دو روز با همكاري خانه صنعت و معدن فارس و دانشگاه شيراز برگزار مي شود.

پرواز هاي آرياتور در مسير كيش مشهد و تهران
003580.jpg

مدير پشتيباني شركت هواپيمايي «آرياتور» دركيش اعلام كرد: مشكل جابه جايي مسافران كيش به مشهد، تهران و بالعكس كه از عصر سه شنبه به دليل نقص فني هواپيما مختل شده بود، به زودي رفع مي شود.
اسماعيل زاهدي ديروز (پنجشنبه) به ايرنا گفت  كه نقص فني هواپيماهاي اين مسير ها برطرف شده است و به زودي پروازها از سر گرفته خواهد شد.وي اضافه كرد: ۳۲۰ نفر از مسافران اين شركت با يك فروند هواپيماي شركت «كاسپين» و افزون بر۳۰۰ نفر به صورت پراكنده با پرواز هاي ديگر به مقصد هاي خود فرستاده شده اند.وي گفت: امروز نيز با استفاده از يك فروند هواپيماي ۷۴۷ شركت ساها تعدادي ديگر از مسافران آرياتور كيش را ترك خواهند كرد.

شهر
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |