جمعه 21 شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۴
فوتبال بانوان از آغاز تا امروز
جام جهاني زنانه
نسيم جاويد
003490.jpg

محدوده هجده قدم. مدافعان را جا مي گذارد. دروازه بان نيم خيز مي شود. توپ، دروازه و شوت. گل، گل، گل... مهم نيست اين گل را چه كسي زد. مهم نيست مهاجم چه تيمي چنين گل زيبايي را ثبت كرد. مهم نيست چه زماني است و كجاست. مهم اين است كه اين يك گل بود. مهم اينجاست كه گام هايي با شور و هيجان برداشته شد و مهم اينجاست كه به تماشاچي هاي هميشه تماشاچي، فرصت برداشتن اين گام ها داده شده است. عده اي با تمام نيرو كف مي زنند، فرياد مي كشند و تيم محبوبشان را تشويق مي كنند. مهم نيست آنها چه كساني هستند و مهم نيست كه فقط و فقط آنها هستند كه تيمشان را مي شناسند و تشويقش مي كنند. مهم اينجا است كه مي توانند فرياد بكشند و سلو ل هاي مغزشان را تا انتها از انرژي و هيجان انباشته كنند.
بازي تمام مي شود. اين شرح بازي چه تيمي بود؟ مهم نيست، باور كنيد اصلاً مهم نيست. اما شايد جالب باشد بدانيد كه اين بازي  مربوط به يك دنياي نيمه غريبه به نام دنياي فوتبال زنان است.
چندان عجيب نيست. دنيايش با دنياي بازي هاي روز مردانه تفاوتي ندارد. در اين دنيا هم، مي دوند، خطا مي كنند، به زمين مي افتند، گل مي زنند و تشويق مي كنند. در اين دنيا هم تيم هاي قوي و ضعيف وجود دارد، تيم ها مسابقه مي دهند و حتي به جام جهاني مي روند. بد نيست سري به اين دنياي ايزوله و نيمه غريبه بزنيم، شايد اصلاً مهم نباشد اما...
ديروز
فيفا هر سال با برگزاري كنگره هاي متعدد و دور هم جمع كردن اعضا و نمايندگان كشورهاي مختلف به بازبيني و بررسي روند فعاليت هايش مي پردازد. سال ۱۹۸۶ انجمني تشكيل و در همان جلسه بود كه اولين بذر رويش فوتبال زنان كاشته شد.
«الن ويل» نماينده اعزامي از كشور نروژ، در چهل و پنجمين كنگره فيفا در مكزيكوسيتي درخواست كرد تا به استعدادهاي فراوان زنان در زمينه فوتبال توجه ويژه اي شود. او معتقد بود با برنامه ريزي هاي مستمر مي توان نمونه هاي فراوان از استعدادهايي را كشف كرد كه تا به حال مجالي براي عرضه آنها نبوده است.
با بيان اين تفكر، نظرات موافق و مخالف سربرداشتند. هاولانژ، يكي از بالاترين مقام هاي مسئول فيفا، بعد از به وجود آمدن چنين جوي اعلام كرد: هرچند به طور كامل موافق با اين ايده نيست، اما جهت در به حركت درآمدن چنين جنبشي در فوتبال زنان به فيفا كمك خواهد كرد. شعار فيفا، فوتبال براي جهان است و زنان نيمي از جمعيت جهان. در چنين شرايطي بود كه موج ساكن حضور زنان به عنوان تماشاچي و طبل زن هاي حرفه اي به عرصه هاي پرورش استعداد كشيده شد.
نمايندگان كشورهاي سوئد، آلمان، نروژ، ايتاليا و آمريكا از جمله اعضاي پيشقدم در اين ميدان بودند. با آغاز تبليغات و ارايه امكانات در هر كشور، حدود ۴۰ درصد از زنان و دختران جوان در باشگاه هاي فوتبال ثبت نام كردند. اين رقم شمار قابل توجهي از انرژي هاي بالقوه در زنان تماشاچي بود؛ زناني كه با شور و انرژي فراوان حامي تيم هاي مورد علاقه شان بودند.
طولي نكشيد كه گفته «الن ويل» تحقق پيدا كرد. استعدادهاي جوان و نوپا تنها با گذشت دو سال به خودباوري رسيدند. اينك زمان آن رسيده بود تا سنجشي بر روند فعاليت باشگاه ها صورت گيرد.
اولين دوره مسابقات، سال ۱۹۸۸،  در استان گوآنگ دانگ واقع در جنوب چين برگزار شد.
با تعيين كميته نظارت فيفا، بازي ها براساس قوانين روز و استانداردهاي جهاني برگزار شد. فروش بليت ها براي اولين دور از مسابقات غيرقابل پيش بيني بود. شايد حمايت هاي همه جانبه فيفا و دولت ها و آغاز يك حركت نوين را بتوان از جمله علل چنين استقبالي دانست. مسابقات پايان يافت. ايده «الن ويل» هر روز توسعه بيشتري پيدا مي كرد. غيرقابل باور بود اما سه سال بعد در سال ۱۹۹۱ تيم هاي كشورهاي مختلف مجدداً در كشور چين جمع شدند اما نه به خاطر برگزاري مسابقات قهرماني بلكه براي اولين جام جهاني زنانه. تعداد تيم ها افزايش پيدا كرده بود و شمار دختران و زنان در كشورهاي مختلف رو به فزوني بود. ۱۲ تيم از كشورهاي مختلف شروع خوبي براي اولين جام بود.
سال ۱۹۹۲ فيفا سميناري با شركت تعداد زيادي از بازيكنان و مشتاقان ورود به عرصه فوتبال زنان برگزار كرد. در اين جلسه با طرح مشكلات، راهكارها و ايده هاي فراوان پله هايي محكم براي صعود آتي فوتبال زنان ساخته شد.
سال ۱۹۹۵، جام جهاني دوم، سوئد
افزايش تعداد تيم ها، ارتقاي سطح مسابقات، سيستم تيم ها و تكنيك  بازيكنان و همچنين كيفيت بازي ها از جمله عوامل جذاب تر كردن اين جام نسبت به سال ۱۹۹۱ بود. علاوه بر موارد ذكر شده اين جام علاوه بر كاپ قهرماني، برگزيدن تيم هاي برتر براي ورود به بازي هاي المپيك را نيز به همراه داشت.
سال ۱۹۹۵، سال پيشرفت فوتبال زنان و ورود داوران زن به عرصه ميادين فوتبال بود. رشد صعودي فوتبال زنان سبب شد تا جنبش هاي فراواني نيز در بسياري از كشور هاي آفريقايي شكل گيرد و همينطور برزيل كه برخلاف فوتبال مردانه اش با بي ميلي بسيار برنامه ها را دنبال مي كرد، به رتبه چهارم مسابقات المپيك ۱۹۹۶ دست يافت.
جام ۱۹۹۹ آمريكا با ويژگي  منحصر به فردش از جمله ارتقاي سطح مسابقات، حضور ۱۰۴ مليت گوناگون در اين جام، تعداد ۹۰ هزار تماشاچي از زن و مرد، پير و جوان، حضور بيل كلينتون -رئيس جمهور سابق آمريكا- در استاديوم، وقت اضافه و پنالتي هاي بازي آمريكا و چين، نيز به پايان رسيد.
جام جهاني امسال چگونه خواهد بود؟ در فاصله جام گذشته و امسال دوره هاي مسابقات قهرماني فراوان از جمله مسابقات كانادا در سال ۲۰۰۲ برگزار شده است. قطعاً اين جام نيز متفاوت تر از سايرين خواهد بود. ايده «الن ويل» امروز به جام جهاني ۲۰۰۳ و فردا به سوي مسيري ديگر پيش خواهد رفت،  اما آنچه مهم جلوه مي كند، كشف استعدادهاي پنهان در طول اين مسير و تحولي عظيم در دنياي ورزشي زنان است.
امروز
با گذشت حدود بيست سال از تولد فوتبال زنان با نگاهي كلي به روند آن متوجه مي شويم كه هنوز در دوران طفوليت خود سير مي كند. موج حضور اين رشته ورزشي تا اكثر كشورها گسترده شده است. در برخي از آنها رشدي سريع و در برخي ديگر بسيار كند داشته است، با توجه به اينكه كشورهايي نيز وجود دارند كه حتي با نام اين رشته ورزشي براي زنان، غريبه هستند.
از ديرباز براي حضور زنان در فوتبال موانع و دلايل متفاوت منطقي و غير منطقي فراواني وجود داشته است و شايد وجود و عدم وجود همان موانع باعث پيشرفت سريع و يا كند آن در كشورهاي مختلف شده است.
003495.jpg

فرهنگ هاي متفاوت، آداب و رسوم هاي مذاهب گوناگون، شرايط اجتماعي، قوانين خاص مربوط به زنان، مبهم بودن آينده آن، عقايد گوناگون و... از جمله موانعي هستند كه زنان كشورهاي مختلف با آن دست به گريبانند. اما هيجان، تحرك، پويايي و در عين حال محبوبيت فوتبال، دختران و زنان جوان بسياري را در نقاط مختلف دنيا به خود جذب كرده است. با تمام اين اوصاف دوران طفوليت فوتبال زنان نام مناسبي براي آن است. شايد يكي از اصلي ترين دلايل آن، نوع نگاه دختران و زنان جوان به فوتبال باشد. اكثر آنها تنها از جنبه تفريح و سرگرمي به فوتبال مي پردازند و شايد استمرار اين نوع نگاه فوتبال زنان را دچار رشدي بسيار كندتر از اين كند. علاوه بر بازيكن ها،  مربيان،  باشگاه ها و حتي مدير باشگاه ها نيز با داشتن چنين نگاهي عرصه را تنگ تر مي كنند.
اگر علم فوتبال به همراه فرمول ها و ابداع هاي جديدش در كنار اين نوع نگاه باشد، انقلابي بزرگ در اين رشته ورزشي ايجاد خواهد شد.
با وجود همه شرايط ذكر شده، فوتبال امروز زنان با رشدي كند به بقاي خود ادامه مي دهد. مسابقات مختلف برگزار مي شود، رقابت هاي سخت و آسان پيش مي آيد، بازيكنان نخبه و قدرتمند كشف مي شوند و روند اين طيف ادامه و گسترش پيدا مي كند تا جاييكه امروز به چهارمين جام جهاني دوران خود، در سال ۲۰۰۳، رسيده است.
حمايت هاي فيفا
فيفا، قبل از تولد فوتبال زنان و در طول رشد آن تا به امروز،  لحظه به لحظه حضور داشته است و با اهداف، برنامه ريزي ها و حمايت هاي مستمرش موجب گسترده تر شدن اين موج شده است.
زماني كه فوتبال براي زنان تنها يك ايده و ميلي شديد بود، فيفا با اهدافي چون ايجاد شادابي، شور و نشاط در زنان، ايجاد انگيزه در دختران جوان، توسعه ارتباط و گفت وگوي بيشتر بين فيفا، فدراسيون ها، اتحاديه ها و انجمن هاي ملي و بسياري اهداف ديگر كمر همت براي بالفعل كردن آن بست و زماني كه تولد يافت با اهداف بزرگتري از جمله توسعه و پيشرفت آن در سطوح ملي و بين المللي، كمك به استقلال پيدا كردن انجمن ها و فدراسيون ها، سازماندهي بازي هاي قهرماني، تشويق كردن باشگاه ها و بازيكنانش در جهت فوتبال بر پايه اخلاق و صلح و ده ها هدف ديگر امور را به پيش برد.
و امروز فيفا قصد دارد با ميدان دادن به فدراسيون ها و در حقيقت تواناتر كردن آنها زمينه اي ايجاد كند در جهت رفع نيازهاي فوتبال زنان. از جمله اين اقدامات مي توان در زمينه ارايه امكانات، تعمير و بازسازي زمين هاي فوتبال، تعليم و آموزش در مراكز مربوطه و... ، در زمينه مديريت در نظر گرفتن متخصصان و كارشناسان زبده، تاسيس اداره كارگزيني فعال، توسعه انجمن هاي ياري دهنده و... و در زمينه جوان سازي فوتبال آموزش مربي هاي جوان، توسعه استعدادهاي جوان و تاسيس مدارس فوتبال را ذكر كرد.
جوسپن بلاتر، مسئول فوتبال زنان فيفا، در زمينه  ياري هاي فيفا مي گويد: «حيات و توسعه فوتبال زنان در آينده نيز ادامه خواهد داشت و اين تعهد در تقويم فعاليت هاي فيفا سايه انداخته است.»
در كنار اين عقيده، مارلين چايلدرس سازمان دهنده و حامي فوتبال زنان كه در اولين همايش فيفا نيز حضور داشته است، از پيشرفت اين رشته ابراز خوشحالي كرد و گفت: «من فكر مي كنم فيفا علاقه مند است تا از حضور زنان نه تنها به عنوان بازيكن بلكه در تمامي جنبه ها از جمله مربيگري، مديريت، داوري و... نيز استفاده كند.
زنان داور
سال ۱۹۹۴ بود كه فيفا توانست بخشي از اهداف خود را مبني بر حضور زنان در ساير عرصه هاي فوتبال عملي سازد.
در اين دوران فوتبال زنان به رشدي ثابت دست يافته بود و گسترش آن در كشورهاي مختلف اجتناب ناپذير بود. در چنين فضايي فيفا موفق شد با عرضه چهار داور زن به دنياي فوتبال قدم هاي بي سابقه اي را به ثبت برساند. نام اين چهار زن در ليست داوران مرد قرار گرفت.
سال بعد يعني ۱۹۹۵ زمان دومين جام جهاني زنان سوئد فرا رسيده بود و ليستي از داوران زن بدون حضور حتي يك داور مرد،موفقيت بزرگي بود. اين طرح در جام جهاني ۱۹۹۹ آمريكا و بازي هاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني نيز ادامه داشت و حضور داوران و كمك داوران زن به بازي ها رنگ و جلايي خاص بخشيده بود.
آموزش داوران زن، سال به سال با كيفيت و جديت بالاتري دنبال شد تا جاييكه امروز بيش از ۱۱۰ داور و ۱۳۵ كمك داور از ۷۵ كشور و ۲۰۴ انجمن ياريگر در حال فعاليت هستند.
به اين ترتيب به تعداد كافي داور زن براي تمام بازي هاي بين المللي زنان وجود دارد. اين داوران با نمايش توانايي خود، حضورشان را نه تنها در بازي هاي زنان بلكه در بسياري از ميادين ورزشي مردان نيز به ثبت رسانده اند.
جام جهاني گذشته
جام جهاني سال ۱۹۹۴ آمريكا آغازگر دوره اي نوين در تاريخ فوتبال زنان بود. در اين جام تيم هاي متعدد توانستند با حضور قدرتمند خود نمايشي از سيستم هاي متفاوت، سبك هاي جديد و به روز و در حقيقت حاصل تلاش چهار ساله شان را به اجرا بگذارند.
در طول سه هفته مستمر، بيش از سه هزار بازيكن حرفه اي از سرتاسر جهان در ايالت متحده آمريكا گرد هم جمع شدند تا نمايشي بي سابقه از قدرتشان را برپا كنند. بزرگ ترين و مجهزترين استاديوم ها براي انجام مسابقات در نظر گرفته شده بود و بيش از ۶۶۰ هزار تماشاچي با رزرو بليت، اشتياق خود را به منظور حمايت و پشتيباني از تيم محبوبشان به ثبت رسانده بودند. تمامي ۳۲ بازي جام جهاني از طريق شبكه هاي متعدد تلويزيوني پخش مي شد. تعداد بينند ه هاي مشتاق اين بازي ها نيز بي سابقه بود به طوريكه تنها در كشور ميزبان، آمريكا، حدود ۴۰ ميليون بيننده وجود داشت.
تيم هاي متعدد از كشورهاي مطرحي چون چين، برزيل، آمريكا، آلمان، ايتاليا، مكزيك، سوئد، كانادا، ژاپن، كره شمالي، دانمارك، روسيه و... شركت داشتند.
تيم آمريكا با در اختيار داشتن امكانات ميزباني، بازي هاي زيبايي را به نمايش گذاشت. اين تيم ،آلمان را ۲-۳ و برزيل را با نتيجه ۰-۲ شكست داد. بازي آمريكا و چين در مرحله نهايي جام جهاني ۱۹۹۴ نمايشي بسيار ديدني بود. بازي به وقت اضافي كشيده شد. پنالتي ها يكي بعد از ديگري به سمت تورهاي دروازه نشانه مي رفتند. نتيجه همچنان برابر بود. كار تمام و قهرماني جام از آن آمريكايي ها شد. اين نتيجه، جام جهاني ۱۹۹۴ مردان و شكست تيم ايتاليا از برزيل را به ياد آورد.
در بين كشورهاي شركت كننده، تيم نيجريه به عنوان اولين تيم آفريقايي توانست به مرحله نيمه نهايي جام صعود كند. اين تيم موفقيت خود را نتيجه حضور «مرسي ايكيد» - يكي از بهترين بازيكنان تيم نيجريه - مي داند. در مجموع اكثر تيم ها توانستند بازي هاي قدرتي و حرفه اي خود را به نمايش بگذارند. در اين بين تيم هايي مثل دانمارك نيز وجود داشت كه بدون هيچ دستاوردي به خانه رفت و يا مكزيك كه درس هاي تلخي از اين جام آموخت. به هر حال اين جام پايان يافت و هفت تيم برتر آن نيز براي حضور در بازي هاي المپيك انتخاب شدند.
جام جهاني ۲۰۰۳
بيماري سارس عاملي شد تا چين ميزباني قطعي خود در جام جهاني ۲۰۰۳ را از دست داده و آمريكا با استفاده از اين شرايط براي دومين بار ميزبان اين دوره از مسابقات شود. حالا بار ديگر همانند چهار سال پيش تيم ها در كشور آمريكا گرد هم جمع مي شوند تا رقابت هاي پرشكوهي را عرضه كنند.
استاديوم هاي مجهز، امكانات رفاهي براي بازيكنان و ده ها خدمات ديگر آماده شركت كنندگان هستند. تماشاچي هاي مشتاق و پرانگيزه نيز مثل هميشه منتظرند تا براي تيم محبوبشان فرياد بكشند و تشويقشان كنند. همه چيز آماده است.
چه تيم هايي به مرحله نهايي و چه تيم هايي به مرحله نيمه نهايي مي رسند؟ چه تيم هايي در چهار سال گذشته قوي و چه تيم هايي ضعيف شده اند؟ جام جهاني امسال به نام چه كشوري ثبت خواهد شد؟ زمان زيادي تا رسيدن به پاسخ اين پرسش ها باقي نمانده است. شمارش معكوس آغاز شده است.
برنامه مسابقات
رقابت هاي جام جهاني فوتبال زنان از روز ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهريورماه) در چهار گروه C ،B ،A و D آغاز و در ۱۲ اكتبر (۲۰ مهرماه) پايان مي يابد. برنامه كلي مسابقات به شرح زير است:
مرحله مقدماتي (گروهي): ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهريور) الي ۲۸ سپتامبر (۶ مهرماه)
مرحله يك چهارم نهايي: اول و دوم اكتبر (۹ و ۱۰ مهرماه)
مرحله نيمه نهايي: ۵ اكتبر (۱۳ مهرماه)
بازي رده بندي: ۱۱ اكتبر (۱۹ مهرماه)
بازي نهايي (فينال): ۱۲ اكتبر (۲۰ مهرماه)

آگرانديسمان
زنان به ورزش هاي انفرادي تمايل دارند
نتايج مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه مردان با ورزش هاي دستجمعي و زنان با ورزش هاي انفرادي سازگارتر هستند.
دكتر سيد محمد كاظم واعظ موسوي استاديار دانشگاه امام حسين(ع) در پژوهشي به مقايسه كيفيت زندگي ورزشكاران رشته هاي انفرادي و دستجمعي پرداخت. مولف در اين پژوهش با بررسي كيفيت زندگي ورزشكاران و مقايسه آن با غير ورزشكاران ، آورده است: ورزشكاران نسبت به غير ورزشكاران كيفيت زندگي بهتري دارند. همچنين با توجه به برتري كيفيت زندگي ورزشكاران در برخي عناصر ( بهزيستي بدني، رشد فردي، روابط اجتماعي، رفتار نوع دوستانه، رفتار سياسي، رضايت شغلي، رفتار خلاق، زيبايي شناسانه و رفتار در تعطيلات) و تعامل آن با جنسيت ورزشكار مشخص شد كه عناصر شناختي، عاطفي و رواني - حركتي موجود در ورزش، احتمالاً با كيفيت هاي متفاوتي از زندگي ورزشكار همراه هستند و اين امر در مورد زنان و مردان يكسان نخواهد بود.
در اين پژوهش به وسيله پرسشنامه كيفيت زندگي ۸۹۵ زن و مرد ورزشكار از بيست رشته ورزشي با ميانگين سني ۱۵ تا ۴۰ سال در ۱۶ استان ايران مورد بررسي قرار گرفت كه نتايج آن نشان داد: كيفيت زندگي زنان ورزشكار رشته هاي انفرادي در مقايسه با كيفيت زندگي زنان ورزشكار رشته هاي دسته جمعي برتري داشت و اين برتري به عناصر بهزيستي مادي، رابطه با فرزند و رفتار در تعطيلات مرتبط بود.
اين نتايج مي افزايد: كيفيت زندگي مردان ورزشكار رشته هاي دسته جمعي از كيفيت زندگي مردان ورزشكار رشته هاي انفرادي برتر بود و اين برتري به عناصر بهزيستي مادي، رابطه با اقوام، رابطه شغلي، رضايت شغلي و رابطه با همسر مربوط بود.
بر اساس نتايج اين پژوهش، مردان رشته هاي انفرادي بيش از ساير گروه ها ورزش مي كنند. در اين پژوهش آمده است: سنجش كيفيت زندگي مي تواند در تلاش براي شناسايي نيازهاي جامعه به منظور ارتقاي خدمات در حيطه بهداشت رواني، تامين بودجه، برنامه هاي مورد نياز، ارتقاي كلي و كيفيت زندگي مفيد باشد. از سوي ديگر، سنجش كيفيت زندگي روش بسيار مناسبي براي ارزيابي اثر بخشي درمان فردي يا گروهي، درمان دارويي يا برنامه هاي درمان خانوادگي است.
پژوهشگر خاطرنشان كرده است: هر گونه تفاوت احتمالي درباره كيفيت بهتر زندگي با توجه به نوع ورزش، ممكن است در هدايت افراد به سوي ورزش موثر واقع شود.
سيستم هاي ايمني
نتايج تحقيقات دكتر ناهيد بيژه، استاديار دانشگاه فردوس مشهد، دكتر فرزاد  ناظم، استاديار دانشگاه بوعلي سيناي همدان و دكتر جليل توكلي افشار، استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد كه به بررسي تاثير فعاليت هاي ورزشي اكسنتريك و كانسنتريك بر شاخص هاي ويژه سيستم ايمني زنان ورزشكار پرداخته اند، حاكي است: تمرينات بدني ملايم و سبك (۵۰ درصد اكثر اكسيژن مصرفي) به افزايش عملكرد جنبه هايي از سيستم ايمني منجر مي شود؛ با اين حال تمريناتي كه تا سرحد خستگي انجام شوند و همچنين تمرينات هوازي طولاني مدت، ممكن است به آسيب پاسخ هاي سيستم ايمني منجر شده و سرانجام باعث افزايش آسيب پذيري ورزشكار و بروز التهاب حاد و مزمن شود كه با آنچه در اثر ضربه مكانيكي سخت، عفونت يا جراحي اتفاق مي افتد، مشابهت دارد.
نتايج اين پژوهش در ادامه مي افزايد: ورزش هاي سنگين مي توانند مانند استرس هاي فيزيكي جدي باعث تضعيف سيستم ايمني شوند. دليل اين امر آن است كه استرس هاي رواني و فيزيكي شديد، تعادل فيزيولوژيكي طبيعي بدن و عملكرد سيستم ايمني را آشفته مي كند.
در اين بررسي ۱۲ زن ورزشكار و ۱۲ زن غيرورزشكار در دو گروه تجربي و شاهد به طور داوطلبانه مورد بررسي قرار گرفتند. قبل از اجراي تمرين، پرسشنامه استرس و درد تكميل و درصد چربي بدن افراد اندازه گيري شد.
همچنين همه آزمون هاي پروتكل ورزشي اكسنتريك و كانسنتريك را اجرا كردند.
در اين تحقيق، شمارش گلبول هاي سفيد افزايش معني داري را بلافاصله پس از هر دو ورزش نشان داد. همچنين ميزان انترلوكين ۶، پس از ورزش اكسنتريك افزايش نشان داد.
اين نتايج حاكي از آن است كه تمرينات سنگين و كوتاه مدت مي تواند اثر تضعيف كنندگي موقت بر سيستم ايمني داشته باشد و در صورت تكرار دراز مدت چنين ورزشكاراني احتمالاً نسبت به بيماري هاي عفوني حساسيت بيشتري نسبت به افراد غير ورزشكار خواهند داشت.
از سوي ديگر، اين تمرينات با تخريب بافت عضله از طريق افزايش درد، كوفتگي و التهاب به طور غيرمستقيم نيز باعث تضعيف سيستم ايمني مي شود.

استاديوم هاي جام ۲۰۰۳
اختصاص مجهزترين استاديوم ها به مسابقات جام جهاني ۲۰۰۳ و حضور فراوان تماشاگران مشتاق دال بر بالاتر آمدن سطح فوتبال زنان و جذاب تر شدن مسابقات است. بد نيست به استاديوم هاي در نظر گرفته شده نيز نگاهي بيندازيم.
استاديوم PGE Parlk
003500.jpg

مكان: پورتلند
ظرفيت: ۲۸ هزار و ۳۵۹ نفر
اندازه زمين: ۱۰۲*۶۴ متر
تاريخ تاسيس: ۱۹۲۶


استاديوم Gillette
003525.jpg

مكان: فاكس بورو
ظرفيت: ۶۸ هزارنفر
اندازه زمين: ۱۰۵*۶۹ متر
تاريخ تاسيس: ۲۰۰۲


استاديومHomeDepot Center
003505.jpg

مكان: كاليفرنيا
ظرفيت: ۲۷ هزار و پانصد نفر
اندازه زمين: ۱۱۰*۶۹ متر
تاريخ تاسيس: ۲۰۰۳


استاديوم Lincoln Financial Field
003520.jpg

مكان: فيلادلفيا
ظرفيت: ۷۰ هزار نفر
اندازه زمين: ۱۰۲*۶۴ متر
تاريخ تاسيس: ۲۰۰۳



استاديوم Columbus Crew
003515.jpg

مكان: كلمباس
ظرفيت: ۲۲ هزار و ۵۵۵ نفر
اندازه زمين: ۱۰۵*۶۹ متر
تاريخ تاسيس: ۱۹۹۹


استاديومMemorial PFK
003510.jpg

مكان: واشنگتن
ظرفيت: ۵۲ هزار نفر
اندازه زمين: ۱۰۲*۶۶ متر
تاريخ تاسيس: ۱۹۶۱

چهار راه پرتغال
مسافرين در چهار جاده از كشورهاي فرانسه، بلغارستان، سوئد و جمهوري چك به سمت كشور پرتغال در حركتند. هر يك از اين چهار تيم با نمايش بازي هاي قدرتي و ايده آل و همچنين تلاش و سرسختي توانستند جايگاه شايسته خود را حفظ كنند. شايد اين چهار تيم با تداوم پيروزي ها مسافران نهايي مرحله فينال در كشور پرتغال باشند.
003530.jpg

نتايج به دست آمده ديدار هاي چهارشنبه شب به شرح ذيل است:
گروه اول
رژيم صهيونيستي ۲، مالت ۲
اسلوواني صفر، فرانسه ۲
نتيجه به دست آمده از كشور فرانسه شرايط صددرصد يك ركورد كامل و بي عيب و نقص را فراهم كرد. سانتيني سر مربي تيم فرانسه گفت: «اين سخت ترين انتخاب براي ورود به مرحله آتي بود. مدافعان سرسخت تيم اسلوواني با تمام توان مقابل تيم ما ايستادند و وظايفشان را به نحو احسن انجام دادند.» گل هاي اين بازي را ترزه گه و داكوت در دقايق ۱۰ و ۷۱ ثبت كردند.
گروه دوم
دانمارك۲ ، روماني ۲
لوكزامبورگ صفر، بوسني يك
در اين گروه بازي دانمارك و روماني يك مسابقه پرهيجان و سرسختانه بود كه نتيجه مساوي، نتيجه اي كاملا ًشايسته براي دو تيم بود. مربي تيم دانمارك گفت: «بازيكني كه شجاعت فوتبال بازي كردن نداشته باشد هميشه ساكن و ثابت خواهد بود همچنانكه بسياري از بازيكنان ما شجاعت فوتبال بازي كردن را ندارند.»
گروه سوم
مولداوي ۲، بلاروس يك
جمهوري چك ۳، هلند يك
جمهوري چك در گروه سوم اين دسته از مسابقات با شاهكار تحسين برانگيز خود مقابل هلند با نتيجه ۳ بر يك توانست باروبنه خود را براي سفر به كشور پرتغال ببندد و چهارمين جاده به سوي اين كشور را پي ريزي كند.
گروه چهارم
لتوني ۳، مجارستان يك
لهستان صفر، سوئد ۲
زماني كه سوئد رقيب سرسخت خود، لهستان، را با نتيجه ۲ بر صفر شكست داد، در حقيقت شانس لتوني را براي ورود به مراحل بعد كاهش داد . مربي تيم سوئد، تامي سوددربرگ، گفت: «بازيكنان اين تيم در بهترين و مناسب ترين شرايط بودند.»
در حال حاضر لتوني براي رسيدن به مراحل بعد نياز به شكست سوئد دارد هر چند مجارستان و هلند از او پيشي گرفته اند!
گروه پنجم
جزاير فارو يك، ليتواني۳
آلمان ۲، اسكاتلند يك
كشور آلمان با حمايت هاي فراوان از مربي خود «رودي فولر» توانست نتيجه طلايي ۲ بر يك مقابل اسكاتلند را كسب و از بار فشارهاي رواني مختلف رهايي يابد. گل هاي اين مسابقه توسط بوبيچ و بالاك در دقايق ۲۵ و ۵۰ از كشور آلمان و مك كان در دقيقه ۶۰ از كشور اسكاتلند ثبت شدند. اين تيم به پيروزي بر ايسلند نيز نياز دارد تا صلاحيت خود را براي جايگاه ويژه اش تضمين كند.
بعد از پيروزي مقابل اسكاتلند، رودي فولر بيان كرد: «ما تا رسيدن به پيروزي بايد اهداف خود را حفظ و يادآوري كنيم. رهايي كامل از استرس ها و فشارهاي رواني براي تيم  ما زماني حاصل مي شود كه تيم ايسلند را شكست داده باشيم.»
گروه ششم
ايرلند شمالي صفر، ارمنستان يك
اسپانيا ۲، اوكراين يك
اسپانيا با شكست اوكراين توانست جايگاه شايسته اي را براي خود كسب كند. در پي موفقيت هاي اخير اسپانيا جشن هاي پي در پي در اين كشور برگزار شده است. سرپرست تيم ملي اسپانيا گفت: «ما از استمرار جشن هايمان بسيار خرسنديم.» گل هاي مسابقه توسط رائول در دقايق ۵۹ و ۷۱ از كشور اسپانيا و شوچنكو در دقيقه ۸۴ از كشور اوكراين ثبت شدند.
گروه هفتم
انگليس دو، ليختن اشتاين صفر
اسلواكي يك، مقدونيه يك
انگليس به راستي به گل هاي نيمه دوم خود از مايكل اون و روني احتياج داشت تا ليختن اشتاين سرسخت را بدرقه سرنوشت خود كند. انگليس با پيروزي مقابل تركيه مي تواند پيروز گروه هفتم باشد.
سرپرست تيم ملي انگليس گفت: «بعد از پيروزي مقابل مردان سرسخت ليختن اشتاين حالا نوبت به تركيه رسيده است و مردم منتظر نتايج اين بازي هستند.»
گروه هشتم
اندورا صفر، بلغارستان ۳
بلژيك ۲، كرواسي يك
شرايط در گروه هشتم درهم تنيده و سخت بود. چند تيم هم  سطح در مقابل هم و نتايج مهم، بازي ها را مهيج تر و سرنوشت سازتر كرده بود.
سرمربي تيم بلغارستان، ايم انتيونيز گفت: «ما تيمي مجهز و قدرتمند نبوديم و تنها با سخت كار كردن توانستيم اين پيروزي را به دست آوريم.»
گروه نهم
ولز يك، فنلاند يك
صربستان و مونته نگرو يك، ايتاليا يك.
003535.jpg

ايتاليا با مساوي كردن مقابل صربستان كار خود را سخت كرد و حالا نيازمند يك برد خانگي مقابل آذربايجان است. گل هاي اين تيم را ايلچ از تيم صربستان در دقيقه ۸۱ و اينزاگي از تيم ايتاليا در دقيقه بيست و دوم ثبت كردند.جيوواني تراپاتوني مثل هميشه با اعتماد به نفس و پر روحيه تيم خود را به پيش مي برد. وي اعلام كرده است: «من مطمئن هستم كه مي توانيم آنها را شكست دهيم.»
گروه دهم
روسيه ۴، سوييس يك
آلباني ۳، گرجستان يك
روسيه با پيروزي ۴ بر يك مقابل سوييس حالا بايد گرجستان را شكست دهد تا پيشروي گروه خود باشد. كئورگي يارستو، مربي تيم روسيه گفت: «اين احمقانه خواهد بود كه اهداف خودمان را مقابل گرجستان فراموش كنيم، ما بايد با تمام نيرو با آنها مواجه شويم.»
جدول رده بندي گروه هاي مختلف
گروه اول
۱- فرانسه ۲۱ امتياز
۲- اسلووني ۱۳ امتياز
۳- رژيم صهيونيستي ۹ امتياز
گروه دوم
۱- روماني ۱۴ امتياز
۲- دانمارك ۱۴ امتياز
۳- بوسني ۱۲ امتياز
گروه سوم
۱- جمهوري چك ۱۹ امتياز
۲- هلند ۱۶ امتياز
۳- اتريش ۹ امتياز
گروه چهارم
۱- سوئد ۱۷ امتياز
۲- لتوني ۱۳ امتياز
۳- مجارستان ۱۱ امتياز
گروه پنجم
۱- آلمان ۱۵ امتياز
۲- ايسلند ۱۳ امتياز
۳- اسكاتلند ۱۱ امتياز
گروه ششم
۱- يونان ۱۵ امتياز
۲- اسپانيا ۱۴ امتياز
۳- اوكراين ۱۰ امتياز
گروه هفتم
۱- انگليس ۱۹ امتياز
۲- تركيه ۱۸ امتياز
۳- اسلواكي ۷ امتياز
گروه هشتم
۱- بلغارستان ۱۷ امتياز
۲- كرواسي ۱۳ امتياز
۳- بلژيك ۱۳ اميتاز
گروه نهم
۱- ايتاليا ۱۴ امتياز
۲- ولز ۱۳ اميتاز
۳- فنلاند ۱۰ اميتاز
گروه دهم
۱- سوييس ۱۲ امتياز
۲- روسيه ۱۱ امتياز
۳- ايرلند ۱۱ امتياز

امروز ، ايران -استراليا
پشت ديوار چين
003540.jpg
بعضي ديوارها هستند كه نمي توان با آنها كاري كرد. مجبوري بنشيني پشتشان و منتظر باشي. چين هم يكي از آنها بود. ما در مرحله نيمه نهايي واليبال جام ملت هاي آسيا و پس از پيروزي بر هند به پشت ديوار چين رسيديم. بايد قبول كنيم كه نمي توانستيم از آن عبور كنيم. اين ديوار بلند تر از آني است كه ما با اين توانمان بتوانيم يا سعي كنيم آن را پشت سر بگذاريم. فكر مي كنيد چيني ها چند واليباليست حرفه اي در كشورشان دارند؟ شايد بيشتر از تعداد ورزشكاران كل كشور ما. از طرف ديگر هزينه اي كه آنها ساليانه براي واليبالشان در نظر مي گيرند شايد از جمع بودجه تمام فدراسيون هاي ورزشي ما بيشتر باشد. سابقه شان در واليبال آسيا و جهان هم كنار آنها بگذاريد و با سطح آموزش واليبال در اين كشور جمع كنيد تا به ارتفاع اين ديوار بلند برسيد. به نظر شما با اين محاسبه كوچه و بازاري خودمان، ديوار چين بلندتر از تمام همت و توان ما نبود؟ ما در مرحله نيمه نهايي درست پشت اين ديوار قرار گرفتيم.
بعضي ها را هم توهم گرفته كه چطور در مسابقات آسيايي بوسان توانستيم چين را شكست دهيم. اما آن چين كجا و اين چين كجا. به هرحال بايد از خواب بيدار شويم و قبول كنيم كه براي رسيدن به چين و كره سال ها تلاش در كنار سرمايه گذاري برنامه ريزي شده و كلان نياز است.
باختيم، همين
وقتي ست اول شروع شد، تقريباً حس مي كرديم كه ببازيم، اما چطور باختن مهم بود. به نظر مي رسيد پارك كي وون مربي كره اي ايران، تلاش مي كند با آموزش هاي لحظه اي اشتباهات بازيكنان ما را به حداقل برساند،مگر فرجي شود. اما اينطور شد و ما ست اول را ۲۵ بر ۱۸ به حريف واگذار كرديم. شروع خوبي نبود. روحيه مان بي اندازه خراب شد.
ست دوم وضعيت تقريباً بدتر شد. پارك كي وون به نظر نااميدانه بازيكنانش را راهنمايي مي كرد. دو امتياز كمتر از ست اول گرفتيم و در مجموع ۲۵ بر ۱۶ بازي را به حريف باختيم. معلوم نشد كه چه اتفاقي در بين ست دوم و سوم افتاد كه شروع ست سوم براي ما خوش يمن بود و اين خوش يمني ادامه پيدا كرد. كي وون گويي كه انتظار چنين نتيجه اي را نداشته، دوباره جاني گرفت و با تمام وجود فكر كرد و نقشه هايش را به بازيكنان تيم ملي انتقال داد. ۲۵ بر ۱۹ اين ست را ما برديم.
آن طرف ديوار چين خبري نبود. اين يك ست هم براي ما دلخوشي شد. به هرحال يك ست از چين گرفتن كار ساده اي نيست. شروع ست چهارم كپي گيم هاي ديگر بود. ما باز هم همان اشتباهات دو ست باخته و حتي يك گيم برده را مي ديديم و چيني ها هم بهتر از ما. اينطور شد كه روزنه اميدي كه برايمان گشوده شده بود، دوباره بسته شد و ما ۲۵ بر ۱۶ باختيم. در مجموع شد ۳ بر يك به سود چين. كار تمام شد. ما رفتيم براي بازي رده بندي و چيني ها به فينال راه پيدا كردند. اما تا همين جا هم بد نبود . تيم ما الان با دو پله صعود به رده بيست وچهارمي جهان رسيده و ما بايد با اين مكان به حركت لاك پشتي واليبال كشورمان البته از اين جا به بعد عادت كنيم.
ايران- استراليا؛ ۳۰/۱۲
اگر ساعت ۳۰/۱۲ دقيقه امروز حوصله تان سر رفت يا علاقه مند بوديد برنامه مستقيم ورزشي تماشا كنيد، شبكه سه بازي رده بندي را برايتان پخش مي كند. ساعت بازي را فراموش نكنيد: ۳۰/۱۲. تيم ما اين بار با استراليا بازي مي كند. پيش از آغاز مسابقات ما در ۴ گيم در يك بازي دوستانه رقابت كرديم. در آن بازي ۲ گيم براي ما بود و ۲ گيم براي استراليايي ها . حالا كمي صبر كنيد و ببينيد كه ست پنجم به نام چه تيمي خواهد خورد تا بعد از ظهر امروز.

خبرهاي كوتاه
اوراز به خانه برگشت
پيكر «محمد اوراز» فاتح اورست ديروز با شركت اقشار مختلف مردم، رييس و اعضاي فدراسيون كوهنوردي، جمعي از ورزشكاران كوهنورد و مسئولان استاني در نقده تشييع شد.
پيكر مطهر اين قهرمان كشوري از خانه آن مرحوم به مسجد جامع اهل سنت نقده منتقل و سپس در دامنه كوه سلطان يعقوب به خاك سپرده شد.
پدر محمد اوراز در مراسم خاكسپاري فرزندش محمد را متعلق به تمام ملت ايران دانست و از ابراز همدردي رييس جمهور اسلامي ايران، هيات وزيران، نمايندگان مجلس، استانداري، فرمانداري و ديگر اقشار مختلف مردم ايران تشكر كرد.
وي اضافه كرد: طبق وصيت فرزندم، پيكر وي در دامنه كوه سلطان يعقوب كه محل عبور و صعود كوهنوردان است به خاك سپرده شد.
وي يادآور شد: محمد آرزوي فتح قلل بالاي هشت هزار متري جهان را داشت تا پرچم پر افتخار جمهوري اسلامي را بر بالاي آنها به اهتزاز درآورد و سرانجام در راه اين هدف جان به جان آفرين تسليم كرد.
پدر اين قهرمان ملي كوهنوردي گفت: امروز از حضور و شركت گسترده اقشار مختلف مردم ايران به ويژه ورزشكاران، مسئولان و مردم استان آذربايجان غربي شگفت زده هستم و با اين شور و شوق مرگ محمد را هرگز احساس نمي كنم. محمد اوراز قهرمان تيم ملي كوهنوردي ايران روز ۲۵ مرداد ماه سال جاري هنگام صعود به قله ۸۰۶۰ متري «گاشبروم» پاكستان بر اثر سقوط بهمن دچار آسيب ديدگي شد كه در نهايت در ۱۵ شهريور دار فاني را وداع گفت.

سه پيروزي و دو شكست براي جودوكاران ايران
سه پيروزي و دو شكست، حاصل نخستين روز مسابقات جودوكاران ايران در مسابقات جودو قهرماني جهان در «اوزاكا»ي ژاپن بود. مسابقات جودو قهرماني جهان صبح ديروز با حضور ۱۶۲ كشور جهان در اوزاكاي ژاپن آغاز شد.
در پيكار هاي صبح ديروز «مسعود خسروي نژاد» در وزن منهاي ۱۰۰ كيلوگرم و محمود ميران در وزن به اضافه ۱۰۰ كيلوگرم، به مصاف حريفان خود رفتند. خسروي   نژاد عضو تيم ملي جودو ايران، كه در دور اول استراحت داشت در دور دوم به مصاف جودوكار كره جنوبي رفت و وي را ضربه فني كرد، اما در دور سوم در مقابل «گيل» نايب قهرمان بازي هاي المپيك، از كانادا قرار گرفت و شكست خورد.
مسعود خسروي نژاد با اين شكست به گروه بازنده ها رفت. محمود ميران نيز در مسابقه هاي اول و دوم خود در مقابل چين و ايتاليا به پيروزي رسيد اما در بازي سوم در مقابل «تومينا» قهرمان آسيا و جهان از ژاپن قرار گرفت و شكست خورد. بدين ترتيب ميران نيز با اين شكست به گروه بازنده ها رفت.

رضوي: بسيار عالي است
«سيد عبدالكريم رضوي» دبير فدراسيون جودو جمهوري اسلامي ايران، سطح مسابقات جودو قهرماني جهان در اوزاكا را بسيار عالي توصيف كرد.
وي كه تيم ملي جودو ايران را در مسابقات اوزاكا همراهي مي كند ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، گفت: ۱۶۲ كشور در اين مسابقات شركت كرده اند كه امري بي سابقه به شمار مي آيد.
رضوي اضافه كرد: مسابقات جودو قهرماني جهان در اوزاكا از نظر برگزاري و نظم و انضباط نيز در سطح بسيار خوبي قرار دارد.
وي ميزان تماشاچي ها در محل مسابقات در مجموعه ورزشي «جوهال» اوزاكا را خوب توصيف كرد.

يك مقام كشتي آمريكا:
ايران و آمريكا مدعي هستند
مارك اسكات مدير اجرايي سي و هفتمين دوره مسابقات كشتي آزاد قهرماني جهان ديروز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: ايران و آمريكا اميدهاي اصلي كسب عنوان قهرماني اين دوره از مسابقات به شمار مي روند. اسكات افزود: ايران و آمريكا داراي سابقه ديرينه اي در عرصه رقابت هاي كشتي هستند.
ايران همانطور كه مي دانيد قهرمان كشتي جهان است و آمريكا رقيب بسيار خوبي است و مي خواهد مقام قهرماني را از دست ايران بگيرد.
مدير اجرايي اين مسابقات در مورد تيم قدرتمند ايران گفت: تيم ايران «بسيار قوي» است، طلايي و دبير قهرمان جهان هستند و برخي كشتي گيران ديگر اين تيم مقام هاي برجسته اي را به دست آورده اند و ما كار سختي را براي شكست آنها داريم.
وي گفت: تيم ايران در وزن هاي ۶۰ ، ۶۶ و ۷۴ كيلوگرم كشتي گيران قدرتمندي دارد.
مدير اجرايي مسابقات قهرماني كشتي نيويورك در پاسخ به سؤال خبرنگار ايرنا در مورد عملكرد ضعيف تيم ملي كشتي آمريكا در دو مسابقه جهاني گذشته افزود:ما قهرمانان جديدي را به اين مسابقات آورده ايم و قهرمانان قديمي از تيم خارج شده اند.
وي در پاسخ به سؤال ديگر ايرنا درباره وضعيت ملي پوشان كوبا و روسيه گفت: كوبا سه كشتي گير قدرتمند و روسيه سه و يا چهار قهرمان كشتي خود را كه شكست دادن آنان بسيار دشوار است با خود به اين مسابقات آورده است.

دوره آموزش پيشرفته دروازه باني در مالزي
دوره پيشرفته آموزش دروازه باني فوتبال از ۱۵ تا ۲۶ سپتامبر (۲۴ شهريور تا ۴ مهرماه) در كوالالامپور پايتخت مالزي برگزار خواهد شد.
بر اساس بيانيه كنفدراسيون فوتبال آسيا آمده است كه مدرس اين دوره آموزشي «ري كلمنس» مدرس بين المللي از انگليس است.
وي پيش از اين دروازه بان تيم «ليورپول» و تيم ملي انگليس بود و در حال حاضر مربي دروازه باني در انگليس است.
بر اساس اين گزارش «مارتين توماس» در اين دوره دستيار ري كلمنس است. مراسم افتتاحيه اين دوره از كلاس هاي آموزش دروازه باني صبح روز ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهريور ماه) در هتل هيلتون كوالالامپور با سخنراني «پيتر ولاپان» دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا آغاز خواهد شد.

برزيل برد
مسابقات فوتبال جام  جهاني ۲۰۰۶ در منطقه آمريكاي جنوبي ديروز با انجام ۳ديدار پيگيري شد و در آن تيم هاي برزيل، بوليوي و پاراگوئه برابر حريفانشان به برتري دست يافتند.
به گزارش خبرنگاري رويترز از ريودوژانيرو، تيم ملي فوتبال برزيل قهرمان دوره گذشته اين مسابقات در ديدار مقابل تيم اكوادور با تك گل دقيقه ۱۳ «رونالدينيو» حريف خود را شكست داد و ۳ امتياز اين ديدار را به اندوخته هاي خود افزود.
در ديگر ديدارهاي ديروز، تيم پاراگوئه در زمين خود با نتيجه ۴ بر يك اروگوئه را شكست داد و بوليوي ۴ بر صفر بر تيم كلمبيا چيره شد.

نخستين جشنواره فرهنگ
المپيك ۲۰۰۸
دولت محلي شهر پكن اعلام كرد كه نخستين جشنواره فرهنگ المپيك ۲۰۰۸ ماه جاري ميلادي در پايتخت چين برگزار مي شود.
به گزارش روز گذشته روزنامه «چاينا ديلي» چاپ پكن، اين رويداد فرهنگي و ورزشي تا سال ۲۰۰۸، هر سال يك بار برگزار خواهد شد. «ليو جينگ مين» معاون شهردار پكن و معاون كميته تشكيلات بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ در اين باره گفت: در جريان اين جشنواره، برنامه هاي هنري و فرهنگي متنوع و سرود هاي مربوط به المپيك ۲۰۰۸ اجرا و مجمع المپيك تشكيل خواهد شد.
وي افزود: فعاليت هاي فرهنگي و هنري مرتبط با المپيك ۲۰۰۸ از اواسط ماه ژوييه و با مشاركت يك ميليون نفر از ساكنان شهر پكن ميزبان اين بازي ها اجرا شده است و در ماه هاي آينده ادامه خواهد يافت.

ساخت پيست
فرمول يك در تركيه
ساخت پيست برگزاري مسابقات اتومبيلراني فرمول يك در استانبول با حضور نخست وزير تركيه و بسياري از اعضاي دولت اين كشور آغاز شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، قرار است اين پيست در سال ۲۰۰۵ به بهره برداري برسد.
دولت تركيه متعهد شده ۲۴ ميليون يورو از مجموع ۵۳ ميليون يوروي اين طرح را پرداخت كند.
اين پيست ۳/۵ كيلومتر طول دارد.

كانيگيا در قطر
كلوديو كانيگيا مهاجم سابق و نامدار تيم ملي آرژانتين براي پيوستن به تيم فوتبال القطر وارد دوحه شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره كانيگيا بازيكن سابق باشگاه رنجرز اسكاتلند روز چهارشنبه وارد قطر شده است.قرار است ايوان ديلاپنيا بازيكن سابق تيم بارسلونا هم به زودي به تيم القطر قهرمان فصل گذشته باشگاه هاي قطر بپيوندد.

دايسلر، هنوز مصدوم
مصدوميت سباستيان دايسلر هافبك طراح تيم ملي فوتبال آلمان و باشگاه بايرن مونيخ ادامه دارد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، دايسلر آخرين بار در تمرين تيم ملي براي رويارويي با تيم ملي اسكاتلند از ناحيه عضله ران دچار پارگي شد. پزشك متخصص تيم ملي آلمان اعلام كرد كه دايسلر بايد به مدت چند هفته به طور اجباري استراحت كند.
پيش بيني مي شود وي در بازي تيم بايرن مونيخ مقابل سلتيك اسكاتلند غايب باشد.

تحقيق يوفا
يوفا مسئله پرداخت رشوه به بازيكنان ارمنستان را بررسي مي كند. به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، يوفا در خصوص ادعاي رييس فدراسيون فوتبال ارمنستان كه مدعي شده است مسئولان تيم ملي فوتبال يونان به برخي از بازيكنان تيم ارمنستان در جريان ديدار اين دو تيم در چارچوب مسابقات مقدماتي يورو ۲۰۰۴ پيشنهاد رشوه داده اند، تحقيق خواهد كرد. نتيجه اين تحقيق تا پيش از ۱۱ اكتبر كه آخرين روز دور مقدماتي مسابقات است، اعلام خواهد شد.اين مسابقه با نتيجه يك بر صفر به سود يونان پايان يافته بود. يونان هم اينك با چهار امتياز بيشتر از اسپانيا پيشتاز گروه شش مقدماتي است و در صورتيكه در مسابقه آخر خود بر ايرلند شمالي غلبه كند به مرحله نهايي مسابقات جام ملت هاي اروپا صعود خواهد كرد.

ورزش
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |