چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۹ - Sep.17, 2003
الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْر عَلَي مَا تَكْرَهُ وَ صَبْر عَمَّا تُحِبُّ.
شكيبايي دوگونه است: شكيبايي بر آنچه خوش نمي شماري
و شكيبايي در برابر آنچه دوست مي داري.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
رونق ميكده از درس و دعاي ما بود
سال ها دفتر ما در گرو صهبا بود
هرچه كرديم به چشم كرمش زيبا بود
نيكي پير مغان بين كه چو ما بدمستان
۲ فيلم ايراني در جشنواره بين المللي فوكوئوكا
بنياد سينمايي  فارابي  اعلام  كرد: فيلم هاي  پابرهنه  تا هرات  و المپيك در اردوگاه  ساخته  مجيد مجيدي  در سيزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم فوكوئوكاي  ژاپن  حضور دارند.
به  گزارش  روابط عمومي  بنياد سينمايي  فارابي ، فيلم  مستندپابرهنه  تا هرات  پس  از نمايش  در كلاس  ويژه  تخصصي  در مجمع  عمومي  سيفژ درنروژ ، با شركت  در بخش  قلمروهاي  نو در جشنواره  فيلم  ونيز حضورهاي  خارج  ازكشور را آغاز كرده  است  و فيلم  كوتاه  المپيك  در اردوگاه  در فوكوئوكاشروع  نمايش  خارجي  خود را تجربه  مي كند.
بنياد سينمايي  فارابي  در سالهاي  گذشته  نيز با فيلمهايي  چون  بماني ساخته  داريوش  مهرجويي  و من  ترانه  ۱۵ ساله  دارم  ساخته  رسول  صدرعاملي ،باران  ساخته  مجيد مجيدي  و زيرپوست  شهر ساخته  رخشان  بني اعتماد،دختري  با كفشهاي  كتاني  ساخته  رسول  صدرعاملي  و نان  و شهرساخته  كيومرث  پوراحمد، دلشدگان  ساخته  علي  حاتمي ، مردكوچك  ساخته ابراهيم  فروزش ، بچه هاي  آسمان  ساخته  مجيد مجيدي  و شايد وقتي  ديگرساخته  بهرام  بيضايي ، پدر ساخته  مجيد مجيدي  و ليلي  با من  است  ساخته كمال  تبريزي ، در اين  رويداد بين المللي  شركت  كرده  است .
سيزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فوكوئوكا - فوكوس  بر سينماي  آسيا، از۲۰ شهريور شروع  شده  و تا ۲۷ شهريورماه  در كشور ژاپن  ادامه  دارد.

بررسي تأثير باليوود
در جهانگردي سوداگري مسافر
تعداد جهانگردان هندي كه به نيوزلند سفر مي كنند از سال ۱۹۹۵ به بعد تحت تأثير فيلم هاي باليوود افزايش چشمگيري يافته است
014835.jpg
فيلمسازان و نمايندگان شركت هاي بزرگ فيلمسازي جهان در كنفرانس دوروزه اي در بمبئي نقش صنعت فيلمسازي هند را در توسعه جهانگردي ستودند.
به گزارش بي.بي.سي، شركت كنندگاني از كشورهاي استراليا، فنلاند، آلمان و نيوزلند در اين كنفرانس گرد هم آمدند تا شيوه هاي مناسب را براي بهره برداري اقتصادي از محصولات باليوود در خارج از هندوستان بررسي كنند.
باليوود به دليل تأثير بالقوه اي كه در جذب جهانگردان دارد، براي فيلمسازان خارجي جذاب است. فيلم هاي حماسي و موزيكال هندي، اغلب صحنه هاي زيبايي از كوهستان ها و درياچه ها را به تماشا مي گذارند كه تماشاچيان را به خود فرامي خوانند.
از سال ۱۹۹۵ كه نخستين فيلم هندي در نيوزلند فيلمبرداري شد، ۹۰ فيلم ديگر در اين كشور ساخته شده است. اين موج به توسعه اشتغال در نيوزلند و افزايش سفر جهانگردان هندي به اين كشور كمك كرده است.
به گفته نماينده نيوزلند در كنفرانس بمبئي، تعداد توريست هاي هندي كه به اين كشور سفر كرده اند از ۴۰۰ توريست در سال ۱۹۹۵ به ۲۵ هزار نفر در سال ۲۰۰۱ افزايش يافته است و اين افزايش تحت تأثير فيلم هاي باليوود بوده است.
از آنجا كه نيوزلند چشم اندازهاي بسيار زيبايي دارد، جهانگردان هندي كه اين چشم اندازها را در فيلم هاي باليوود مي بينند به سفر به نيوزلند تشويق مي شوند.
در حال حاضر نخستين فيلم هندي كه در آلمان ساخته مي شود در مرحله فيلمبرداري است. اين فيلم داستان يك انقلابي هندي را روايت مي كند كه در دوره استعمار انگليس با بريتانيايي ها مي جنگيد.
در هند، هر سال ۸۰۰ فيلم به زبان هندي ساخته مي شود و گردش مالي صنعت فيلم اين كشور سالانه در حدود ۳/۱ ميليارد دلار است. شش ميليون هندي در باليوود شاغل هستند.

اجراي موسيقي به مناسبت روز بزرگداشت مولانا
گروه موسيقي عرفاني «وصل صوفيان» به سرپرستي «ابراهيم اثباتي» همزمان با شب ميلاد امام حسين (ع) و روز بزرگداشت مولانا در تالار وحدت كنسرت اجرا مي كند.
به گزارش روابط عمومي گروه «وصل صوفيان»، اين كنسرت دوشنبه هفتم مهرماه در تالار وحدت برگزار مي شود و طي آن قطعاتي همچون «وصف يار»، «عاشق هوشيار» و... اجرا مي گردد.
اين برنامه با آواز «مصطفي محمودي» و همخواني «هوروش خليلي»، «رزماري عيسي پور»، «الهام جعفري» و «نائيريكا ميثاقي» برگزار خواهد شد. از نكات قابل توجه اين كنسرت تلفيق عناصر موسيقايي و عناصر نمايشي، در حال و هواي ديدار شمس و مولانا مي باشد.
گفتني است: «ابراهيم اثباتي» آهنگسازي نمايش «شمس پرنده» به كارگرداني «پري صابري» كه پيش از اين در تالار وحدت اجرا شده را به عهده داشته است.
اجراي اين كنسرت در ساعت ۲۱ هفتم مهرماه مي باشد و پيش فروش بليط هاي آن در گيشه تالار وحدت آغاز شده است.

شركت ايران در نخستين بينال بين المللي چين
نخستين بينال بين المللي چين با حضور هنرمندان ايراني از شنبه آينده به مدت يك ماه در شهر پكن پايتخت چين برگزار مي شود.
اين نمايشگاه با عنوان «اصالت: هنر معاصر و محلي» با آثاري از هنرمندان ايراني كاظم چليپا، كوروش شيشه گران، فريده لاشايي، نصرت الله مسلميان و فاطمه امداديان با حمايت موزه هنرهاي معاصر تهران در محل موزه ملي هنرهاي زيباي چين و موزه يادبود هزاره چين افتتاح مي شود.
در اين نمايشگاه حدود ۴۰۰ اثر از ۴۰ كشور با سبك نقاشي رنگ روغن، مجسمه هاي برنزي و چوبي و غيره شركت داده مي شود كه ۱۷ اثر متعلق به هنرمندان ايراني است.

نمايش عكس فلسطين در دوره عثماني
نمايش عكس فلسطين در دوره عثماني در سالن نگارخانه تهران گشايش مي يابد
سفارت جمهوري تركيه با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران از ۲۹ شهريور تا پنجم مهرماه نمايشگاه عكسي را با موضوع فلسطين در دوره عثماني كه يادآور روح فلسطين به عنوان سرزمين صلح با مردمي رشيد و اميدوار است در محل نگارخانه تهران برپا مي دارد.
عكس هاي اين نمايشگاه بخشي از كلكسيوني بوده كه به وسيله سركنسولگري تركيه در اورشليم از خانواده ها و سازمانهاي مختلف جمع آوري شده است. عكس هاي يادشده نشانگر آداب و رسوم، معماري، طرز زندگي و نوع پوشش مردم فلسطين در نيمه دوم قرن نوزدهم است، كه با نگاهي به اين عكس ها مي توان در چهره ها، چشم انداز مناظر شهر، اماكن مقدس و همچنين آثار تاريخي و طپش قلب مردم را احساس كرد.
علاقه مندان مي توانند براي بازديد از اين نمايشگاه در ايام يادشده از ساعت ۹ تا ۱۷ به نگارخانه تهران واقع در خيابان انقلاب - خيابان قدس مراجعه كنند.

براي كساني كه از التهاب لثه رنج مي برند
در نظرسنجي اي كه به تازگي از متخصصان التهابات بافت دهان در آمريكا به عمل آمده، مشخص شده است اكثر آنان عقيده دارند مصرف مقدار مناسبي ويتامين ث و كلسيوم در روز، در بهبود سلامت دندان  ها و لثه تاثير فراوان دارد.
مصرف روزانه اين مواد سيستم ايمني بدن شما را براي مقابله با عوامل التهاب زا تقويت مي كند. علاوه بر اين كلسيم براي رشد و استحكام استخوان هايي كه دندان ها را نگاه مي دارند ضروري است.براي انتخاب بهترين راه دريافت طبيعي اين مواد، با متخصصان تغذيه مشورت كنيد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
هديه
پدر، دخترك ۵ ساله را تشر زده بود كه چرا كاغذ كادوي طلايي گران قيمت را خراب كرده است. وضع مالي اش خوب نبود و هزينه هاي زندگي كلافه اش مي كرد.
دخترك كه جعبه كوچك كادوپيچ شده را به او داد، از رفتار تندش شرمنده شد، اما وقتي آن را باز كرد و چيزي در آن نيافت با اخم رو به دخترش كرد و گفت: هنوز نمي داني وقتي هديه اي به كسي مي دهي انتظار دارد چيزي در آن پيدا كند؟
اشك در چشمان دخترك جمع شد: اما پدر، جعبه كه خالي نيست... پر از بوسه هاي من است.
دايانا استيونسون
ترجمه الهام مؤدب

روزنگار
بازجويي
بازجويي از دكتر محمد مصدق روز بيست و ششم شهريور سال ۱۳۳۲، يك ماه و چند روز پس از كودتاي بيست و هشت مرداد، توسط سرهنگ كيهانخديو و با حضور سرتيپ حسين آزموده، دادستان ارتش آغاز شد. رفتار بازجو و دادستان در طول نخستين جلسه بازجويي مؤدبانه و توأم با احترام توصيف شده است. اما در پايان جلسه سرتيپ آزموده حكم بازداشت دكتر مصدق را به اتهام توطئه بر ضد قانون اساسي و تحريك عليه مقام سلطنت صادر كرد. دكتر مصدق پاي حكم نوشت: «به بازداشت غيرقانوني خود كه مبتني بر مطالب بي اساس فوق است معترضم» از جلسه دوم بازجويي، رفتار دادستان به تدريج خصمانه شد.
دكتر مصدق كه با مبارزه پيگير خود در داخل و خارج مجلس، نهضت ملي شدن صنعت نفت را به وجود آورد و پس از نشستن بر كرسي نخست وزيري، از شركت نفت ايران و انگليس خلع يد كرد، روز بعد از كودتاي ۲۸ مرداد به دست عوامل كودتا دستگير شد.
آغاز بازجويي از دكتر مصدق با تظاهرات بزرگ بازار تهران همراه بود كه به دستور سپهبد زاهدي به شدت سركوب شد و عده زيادي در آن بازداشت شدند. قسمتي از سقف بازار نيز در جريان سركوب تظاهرات خراب شد. از آنجا كه هيچ يك از قضات دادگستري حاضر به محاكمه نخست وزير معزول نبودند، كار به دادگاه نظامي سپرده شده بود. پس از انجام مراحل محاكمه، دكتر مصدق به سه سال حبس محكوم شد و پس از آن تا پايان عمر در روستاي احمدآباد در تبعيد به سر برد.
كشتار صبرا و شتيلا
چهار روز پس از ترور بشير جميل، سياستمدار مسيحي كه به رياست جمهوري لبنان برگزيده شده بود، نيروهاي فالانژيست به بهانه انتقام و با حمايت ارتش اسرائيل جنايت هولناك صبرا و شتيلا را رقم زدند. غروب روز ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۸۲، گروهي از شبه نظاميان فالانژ لبناني به اردوگاههاي آوارگان فلسطيني در غرب بيروت وارد شدند و در كشتار هولناكي كه ۳۶ ساعت به طول انجاميد، ساكنان اردوگاه هاي صبرا و شتيلا از جمله زنان و كودكان را قتل عام كردند.
رقم قربانيان اين كابوس دو روزه، از ۸۰۰ تا ۳۵۰۰ تن گزارش شده است. روز قبل از حادثه، ارتش اسرائيل اين بخش از بيروت را اشغال كرده بود و در طول قتل عام نيز اردوگاهها در محاصره كامل نظاميان اسرائيلي قرار داشت.
نوزده سال بعد از اين كشتار، بازماندگان قربانيان صبرا و شتيلا در بلژيك عليه آريل شارون اقامه دعوي كردند. شارون كه در سال ۱۹۸۲ وزير دفاع اسرائيل بود، به هنگام اقامه دعواي بازماندگان قربانيان، نخست وزير اسرائيل شده بود. به همين دليل دادگاه بلژيكي نتوانست تحقيقات خود را ادامه دهد. ژنرال آموس يارون نيز كه در سال ۱۹۸۲ فرمانده پياده نظام و يگان هاي چترباز اسرائيلي در حمله به لبنان بود از جمله متهمان پرونده اين جنايت است.
نخستين پرواز قاره اي
014830.jpg

در چنين روزي در سال ۱۹۱۱، كالبرايت راجرز آمريكايي با هواپيماي كوچك خود «وين فيز» از لانگ ايسلند در نيويورك به مقصد لانگ بيچ كاليفرنيا پرواز كرد. ويليام راندولف هرست، ميليونر معروف، يك جايزه ۵۰ هزار دلاري براي نخستين كسي كه عرض قاره آمريكا را در سي روز با هواپيما طي كند در نظر گرفته بود. اين جايزه راجرز را وسوسه كرد و او تصميم گرفت با وجود كم تجربگي در خلباني، اين كار مخاطره انگيز را انجام دهد. هواپيماي او كه ساخت كارخانه برادران رايت بود، از چوب و برزنت ساخته شده بود. او در طول راه ۳۰ بار توقف داشت كه ۱۹ بار آن با خروج هواپيما از كنترل و برخورد با زمين همراه بود.
اما او هر بار با عجله هواپيما را تعمير مي كرد و به راه خود ادامه مي داد. راجرز سرانجام پس از ۴۹ روز خود را به كاليفرنيا رساند، در حالي كه مجموع زمان هايي كه در آسمان پرواز كرده بود، سه روز و ۱۰ ساعت و ۱۴ دقيقه مي شد. با وجود اينكه تأخير ۱۹ روزه راجرز باعث شد جايزه هرست را از دست دهد، نام او به عنوان نخستين خلباني كه عرض قاره آمريكا را با هواپيما طي كرد در تاريخ ثبت شد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
انبرك جراحي در شكم
بانكوك: يك خانم ۴۶ ساله تايلندي ۶ سال قبل تحت عمل جراحي قرار گرفت اما پس از ترخيص از بيمارستان همواره از ناحيه شكم احساس درد مي كرد سرانجام چند روز پيش مشخص شد كه پزشكان در حين عمل جراحي يكي از وسايل فلزي خود را داخل شكم وي جا گذاشته اند.
به همين دليل بيمارستان علاوه بر پرداخت ۱۰ هزار دلار غرامت هزينه انجام عمل جراحي مجدد براي خارج كردن انبرك جراحي را نيز تقبل كرده است.
عروسك و داور
مونترال: معمولا در حين برگزاري رقابتهاي فوتبال آمريكايي چند عروسك غول پيكر در كنار زمين مستقر مي شوند و تماشاگران را سرگرم مي كنند كه البته داخل اين عروسك ها يك انسان قرار دارد.
چند روز قبل در جريان يك مسابقه فوتبال يكي از اين عروسك ها به شوخي به داور خط نگه دار مسابقه ضربه وارد كرد و داور نيز به نشانه اعتراض پرچم خود را روي زمين انداخت و با حالت قهر ميدان را ترك كرد. به همين دليل باشگاه مرد عروسكي را جريمه كرد و قرار شد او ديگر در كنار زمين فعاليت نكند.
قتل دزد لباس
ژوهانسبورگ: يك مرد در آفريقاي جنوبي به جرم سرقت لباس هاي شهروندان به قتل رسيد.
اين مرد ۳۴ ساله با پرسه در خيابانها به سرقت لباس هاي شسته شده كه روي طناب خانه هاي محل پهن شده بود، پرداخت كه سرانجام ساكنان محل او را به دام انداخته و وي را كتك زدند
شدت ضربات وارده به اين سارق به حدي بود كه وي جان باخت.
مركز تزريق مواد مخدر
ونكوور: نخستين مركز رسمي تزريق هرويين در آمريكاي شمالي راه اندازي شد.
در اين مركز كه در شهر ونكوور كانادا واقع است، معتادان به تزريق هرويين مي پردازند. البته ۱۶ پرستار و چند مشاور به صورت شبانه روزي در كنار معتادان خواهند بود تا به آنان اجازه ندهند بيش از حد از هرويين استفاده كنند چون مصرف بالا اين ماده موجب مرگ آني فرد معتاد مي شود.
اين مشاوران، معتادان مراجعه كننده را تشويق به ترك اعتياد مي كنند.
مقامات كانادا معتقدند با راه اندازي اين مركز مي توان معتادان را از سطح خيابانها جمع آوري كرد و اجازه نداد كه آنها با استفاده از سرنگ هاي آلوده جان خود و ديگران را به خطر بياندازند.
كودكان و آفتاب سوختگي
ژنو: كارشناسان سازمان بهداشت جهاني مي گويند: حتي يك آفتاب سوختگي
جزئي در كودك احتمال بروز سرطان پوست در بزرگسالي را افزايش مي دهد.
آنها مي گويند، پوست كودكان بسيار حساس است و در كوتاه ترين زمان دچار آفتاب سوختگي مي شوند.
به همين دليل توصيه مي كنند مردم به ويژه كودكان و نوجوانان هنگامي كه در معرض نور خورشيد قرار مي گيرند از كلاه و عينك آفتابي استفاده كنند و بين ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در مقابل تابش مستقيم نور خورشيد قرار نگيرند.
همچنين استفاده از كرم هاي ضدآفتاب بايد اولويت آخر باشد. نكته جالب اينكه، تابش نور خورشيد باعث بروز بيماريهاي چشمي از جمله آب مرواريد مي شود.
معبد ۶۰ هزار نفري
سائوپائولو: عمليات ساخت يك معبد غول پيكر در كشور برزيل آغاز شد كه در هنگام بهره برداري از اين مكان مقدس ظرفيت آن بالغ بر ۶۰ هزار نفر خواهد بود.
وسعت اين معبد ۶۱ هزار مترمربع است و در آن ۱۸ هزار صندلي نصب خواهد شد. همچنين براي اين مكان مذهبي ۲۴۰ سرويس بهداشتي در نظر گرفته شده است.
قاچاق لاك پشت
سنگاپور: پليس سنگاپور يك مرد هندي را به جرم قاچاق ۴۹۹ لاك پشت منحصر به فرد دستگير كرد. هنگامي كه اين مسافر با چمدان خود وارد فرودگاه سنگاپور شد ماموران پليس به وي مشكوك شدند و او را دستگير كردند.
ماموران پس از بازرسي چمدان اين مرد متوجه شدند كه او ۴۹۹ لاك پشت منحصر به فرد را داخل آن جاسازي كرده است.
ارزش اين لاك پشت ها در حدود ۱۷ هزار دلار است اما مشخص شد كه اين مرد تنها در ازاي دريافت ۱۰۰دلار به حمل چمدان پرداخته بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲ و ۵۹ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۲۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴۹ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |