چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۹ - Sep.17, 2003
انتظارات مقامهاي اقتصادي كشور :
شفافيت اطلاعات حذف انحصارات و سلامت داد و ستد در بورس فلزات
014860.jpg

گروه اقتصادي: رويداد روز گذشته در تاريخ اقتصادي ايران ثبت خواهد شد. ديروز ۳ وزير صنايع و معادن، بازرگاني و اقتصاد به همراه رئيس كل بانك مركزي، تعدادي از معاونان وزيران و مديران شركتهاي بزرگ توليد فلزات اساسي، در غياب حضور مؤثر بخش خصوصي بورس فلزات را رسما راه اندازي كردند.
فعاليت آزمايشي اين بازار از چند روز پيش آغاز شده بود. ديروز شريعتمداري، وزير بازرگاني و جهانگيري وزير صنايع و معادن به عنوان نماينده مصرف  كنندگان و توليدكنندگان ايراني يك معامله نمادين در بورس فلزات انجام دادند.
انتظارات از بورس فلزات
روز گذشته در مراسم افتتاحيه بورس فلزات علاوه بر رئيس هيأت مديره سازمان كارگزاران اين بورس، ۵ نفر سخنراني كردند و هر كدام انتظارات خود را در لابه لاي سخنان خود مطرح كردند.
مهدي نواب معاون اقتصادي و بين الملل وزارت صنايع و معادن پس از يادآوري مراحل قانوني تأسيس بورس فلزات انتظار خود را معاف كردن نقل و انتقال و داد و ستد در اين سازمان از ماليات اعلام كرد. وي از وزير اقتصاد خواست اين موضوع را در دستور كار قرار دهد. نواب كه عضو شوراي بورس فلزات نيز هست، همچنين يادآور شد از اين پس فولاد، مس و آلومينيوم كه داد و ستد آنها در بورس فلزات انجام مي شود از شمول قيمت گذاري دولتي خارج مي شوند.
جهانگيري نيز ضمن اشاره به وقايع مختلف ۳ سال گذشته در راه اندازي بورس فلزات گفت: انتظار مي رود اين نهاد با توجه به شرايط منطقه اي، به عنوان شاخص بازار عمل كند. جهانگيري گفت: برنامه ريزي براي جذب  سرمايه در صنعت فولاد تا حد ۳۰ ميليون تن توليد در سال انجام شده است و ايران و كشورهاي حاشيه خليج فارس در آينده نه چندان دور به عنوان بازار صنعت فولاد تبديل خواهند شد. وي گفت: براي رسيدن به ظرفيت توليد ۳۰۰ هزار تن مس و ۵/۱ ميليون تن آلومينيوم نيز برنامه ريزيهاي لازم انجام شده است.
جهانگيري گفت: با راه اندازي بازار آزاد داد و ستد فلزات شفافيت در بازار بيشتر شده و رانت خواري حذف مي شود.
محمد شريعتمداري وزير بازرگاني نيز از مسئولان بورس فلزات خواست در تداوم راه اين نهاد ۳ ضرورت را برنامه ريزي كرده و اجرا كند. وي گفت: انتظار من اين است كه با تأسيس اين بازار آزاد،انحصارهاي گوناگون در صنايع فلزات اساسي در كشور حذف شود. دومين بحث اين است كه دولت هر چه زودتر شرايطي فراهم كند كه دخالت خود را در اين بازار به صفر رسانده و فقط حمايت و هدايت كند. سوق دادن فعاليتهاي بورس فلزات به سمت استفاده از ابزارهاي مرتبط با تجارت الكترونيك ضرورت ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
014790.jpg

وزير بازرگاني ادامه داد: با تأسيس بورس ساير كالاها،اميدواري براي پيوستن ايران به نظام تجارت  جهاني افزايش مي يابد.
طهماسب مظاهري، وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در اين مراسم انتظار خود از بورس فلزات را نظارت و كنترل بر داد و ستدها ذكر كرد و گفت: اميدوارم اين بازار در كمال سلامت و شفافيت فعاليت كند.
وي از كارگزاران بورس فلزات خواست در برنامه هاي خود به مسايل بلندمدت اهميت دهند و مواظب باشند اطلاعات داخل اين نهاد به صورت غيرمنطقي مورد استفاده قرار نگيرد.
ابراهيم شيباني دبيركل بانك مركزي نيز با يادآوري تاريخ بورس فلزات در لندن انتظار خود از اين نهاد را ايجاد اعتماد براي فعالان اقتصادي دانست.
رئيس كل بانك مركزي گفت: اگر اعتماد نباشد، كسي به اين نهاد مراجعه نمي كند و اعتماد نيز موقعي به دست مي آيد كه اولا همه فعاليت ها شفاف شوند و ثانيا همه دست اندركاران براساس مقررات مصوب عمل كنند.

برنامه ريزي براي آموزش ۴ هزار مدير صنعتي
گروه اقتصادي: علي گودرزي معاون آموزش و توسعه منابع انساني سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران روز گذشته در جمع خبرنگاران خبر داد: طرحي تهيه شده است كه در ۳ سال آينده ۴ هزار مدير صنعتي در كشور آموزش هاي لازم را ديده و به دانش روز مديريت مجهز شوند.گودرزي گفت: در سال گذشته ۷۰۰ نفر از مديران بنگاه هاي اقتصادي و صنعتي كشور دوره هاي آموزش را سپري كرده و امسال نيز ۱۴۰۰ نفر مدير تربيت خواهد شد.
گودرزي گفت: انجمن مديريت منابع انساني به عنوان يك نهاد غيردولتي تأسيس شده و از ۲۶ شهريور ماه( امروز) فعاليت آن آغاز مي شود. تأسيس نهادهاي غيردولتي در پيشبرد توسعه مديريت در ايران يك ضرورت تمام عيار است.

تجربه و امكانات صيادي ايران در اختيار لبنان قرار مي گيرد
گروه اقتصادي: در ديدار دبير كل اتاق تعاون جمهوري اسلامي ايران با رئيس انجمن تعاوني هاي لبنان مقرر شد تجربيات و توانمندي هاي صيد و صيادي ايران در اختيار لبنان قرارگيرد.
به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون جمهوري اسلامي ايران، محمدرضا رمضاني دبير كل اتاق تعاون با اشاره به اينكه حجم مبادلات تجاري ميان ايران و لبنان ۴۱ ميليون دلار است، گفت: بخش تعاوني ايران همپاي سياست هاي محوري دولت مصمم است حجم صادرات و مبادلات تجاري ميان ايران و لبنان را گسترش داده و ارتباطات بازرگاني و تجاري را بيش از گذشته ميان دو كشور ارتقاء دهد. دبير كل اتاق تعاون شركت هاي تحت پوشش و مرتبط مستقيم با اتاق تعاون را ۶۰ هزار شركت تعاوني اعلام كرد و گفت: با حمايت هاي جدي دولت و تقويت عملي تعاوني ها از طريق اهرمهاي قانونگذاري اين اميدواري به چشم مي خورد كه در آينده بخش تعاوني كشور مبتني بر اصل ۴۴ قانون اساسي بتواند به سهم فراموش شده خود دست يابد.
در اين نشست همچنين دكتررضا الميس رئيس انجمن تعاوني هاي لبنان نيز از ايران به عنوان كشور دوم خود ياد كرد و گفت: پيشينه فرهنگي، تاريخي و مذهبي دو كشور نشان مي دهد كه لبنان و ايران استعدادهاي زيادي براي نزديكي به يكديگر دارند و با تقويت همين نگرش لبنان علاقمند است از تجربيات ايران در زمينه صيد و صيادي، پرورش ماهي و آبزيان بهره مند شود.
رئيس انجمن تعاوني هاي لبنان همچنين اظهار علاقه كرد كه ايران و لبنان بتوانند به صورت مشترك نمايشگاههايي را در دو كشور برگزار كنند.

سازمان صنايع دفاع بيش از چهل تن انواع فسفر صادر كرد
گروه اقتصادي: نخستين محموله صادراتي انواع فسفر، فروفسفر، اسيد فسفريك، بالغ بر چهل تن در سال جاري توسط سازمان صنايع دفاع به كشورهاي همسايه صادر شده است.
به گزارش خبرنگار ما علاوه بر موفقيت هاي صادراتي، حجم استخراج  مواد معدني براي توليد انواع فسفر توسط سازمان صنايع دفاع از ۸۰۰۰ تن در سال گذشته به ۳۰۰۰۰ تن در سال جاري مي رسد.
اين گزارش مي افزايد: گروه صنايع مهمات سازي و متالورژي وابسته به سازمان صنايع دفاع (ساصد) انواع فسفر را با رعايت استانداردهاي جهاني و زيست  محيطي توليد مي كند و به همين خاطر از جهت كيفيت بالاي محصولات معدني، لوح تقدير واحد نمونه كشور را در روز صنعت و معدن از آن خود ساخته است.
اين در حالي است كه فسفرهاي توليدي ساصد كه حاصل بهره مندي ارزنده از فن آوري هاي نوين و كارآمدي مديريت راهبردي ويژه در اين زمينه مي باشند، عمدتا از كانون سنگ معدن فسفاته جيرود، استخراج شده و در مقايسه با نمونه هاي خارجي از كيفيت چشمگيري برخوردارند.
همچنين تنوع محصولات فسفر ساصد در زمينه انواع فسفر، فروفسفر، فسفر مس و اسيد فسفريك (خوراكي و صنعتي) با رعايت قوانين و مقررات فني، ايمني و زيست محيطي صورت گرفته و حائز استانداردهاي معتبر جهاني مي باشد.

قيمت جهاني نفت تا مرز ۲۷ دلار كاهش يافت
به دنبال خبر اطمينان بخش افزايش عرضه انرژي در آمريكا در ايام زمستان، قيمت نفت در بازارهاي جهاني تا مرز ۲۷ دلار كاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، قيمت نفت سبك و شيرين آمريكا در بورس نيويورك، در آخرين ساعتهاي روز دوشنبه ۱۶ سنت كاهش يافت و به ۲۴/۲۸ دلار در هر بشكه رسيد.قيمت نفت برنت درياي شمال در بورس لندن نيز ۲۰ سنت كاهش يافت و به ۵۷/۲۶ دلار در هر بشكه رسيد.
بنابر اين گزارش، قيمت نفت در بازارهاي جهاني همچنان در پائين ترين سطح طي چهار ماه گذشته قرار دارد.
منابع خبري آمريكا پيشتر اعلام كردند كه براي زمستان آينده ، كمبودي در منابع انرژي و سوخت اين كشور وجود نخواهد داشت.
اين در حالي است كه آژانس بين المللي انرژي در هفته گذشته به كاهش ذخاير سوخت آمريكا استناد كرده و از اوپك خواست براي جلوگيري از افزايش قيمت، توليد را افزايش دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اجلاس آينده اوپك در ۲۴ سپتامبر(دوم مهر) در وين برگزار مي شود و بازار جهاني نفت و وضعيت توليد عراق در آن بررسي مي گردد.
افزايش قيمت نفت ايران
مجله اقتصاد خاورميانه اعلام كرد كه شركت ملي نفت ايران قيمت نفت خام خود را براي فروش به كشورهاي طرف قرارداد در اكتبر آينده افزايش داده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روزنامه القبس - چاپ كويت - اين مجله در ادامه نوشت كه افزايش قيمت نفت ايران در حالي صورت گرفته كه عراق قيمت نفت سبك چاه  هاي بصره را كاهش داده است.

وزير اقتصاد:
كاهش نرخ سود بانكي در شرايط حاضر ممكن نيست
وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار كرد: كاهش نرخ سود بانكي و تورم دو هدف اصلي دولت است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، طهماسب مظاهري كه در حاشيه مراسم افتتاح بورس فلزات تهران در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب، افزود: اين دو لازم و ملزوم يكديگرند و كاهش نرخ سود بانكي در گروي كاهش تورم و نقدينگي است.
وي گفت: كاهش يك درصدي نرخ سود بانكي تنها يك مسكن بود كه تكرار و تداوم آن با توجه به نرخ تورم كنوني امكان پذير نيست.
وي در ارتباط با احتمال انتشار اوراق قرضه و مشاركت از سوي دولت براي تامين كسري بودجه گفت: دولت تا امروز برنامه اي براي انتشار اوراق مشاركت و قرضه نداشته است ، اما از انتشار اين اوراق از سوي بخش خصوصي در بازارهاي داخلي و خارجي حمايت مي كند.
مظاهري تصريح كرد: دولت به جز تضمين پرداخت سرمايه گذاران در اوراق مشاركت و قرضه بخش خصوصي، همه نوع حمايتهاي ديگر را از واحدهاي توليدي، صنعتي و خدماتي خواهد كرد تا بتوانند با اتكا به قدرت مالي و سودآوريشان، منابع مالي را از بازار سرمايه خارج يا از داخل كشور جمع آوري كنند.
وي همچنين با تكذيب برخي اخبار مبني بر فروش تعدادي از شركتهاي سازمان سرمايه گذاري خارجي اظهار كرد: براي شركتي كه مسئوليت آن مديريت سهام است، خريد و فروش سهام كاري عادي و معمولي است، اما اين شركت در حال حاضر ، قصد فروش شركتهايي را كه براي آنها سرمايه گذاري دائمي كرده است، ندارد.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: سرمايه گذاري اين شركت در برخي كشورها از جمله مالزي و ارمنستان، سرمايه گذاري فعالي نبوده كه به زودي در مورد آنها تصميم گيري خواهد شد.
وي همچنين در ابتداي مراسم افتتاح بورس فلزات تهران، بازار سرمايه را يكي از ابزارهاي كليدي براي توسعه اقتصادي، سرمايه گذاري و توليد كشور دانست و افزود: در نظر گرفتن آينده بلند مدت اين بازار، كمك زيادي به حفظ سلامت فعاليت در بورس خواهد كرد.

سرمايه گذاري تامين اجتماعي وارد بورس نمي شود
تهران - خبرگزاري كار ايران: ورود شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي به بورس تهران توجيه اقتصادي براي اين سازمان و دولت نخواهد داشت و سرمايه هاي مردمي را به خطر مي اندازد .
مجيد يارمند مدير كل دفتر تامين اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي با بيان اين خبر به ايلنا گفت: شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي با توجه به سرمايه عظيمي كه در اختيار دارد نمي تواند وارد بازار سرمايه شود چرا كه دچار مشكلات فراوان اقتصادي خواهد شد .
وي تصريح كرد :ما با فشار گروه خاص و بدون انجام بررسي هاي كار شناسانه به هيچ وجه اجازه پيوستن شركت را به بازار سرمايه نخواهيم داد .
وي با اشاره به صحبت هايي كه تاكنون از طرف برخي سازمان ها بخصوص بورس تهران در مورد پيوستن شركت سرمايه گذاري اين سازمان به بورس شده بود تاكيد كرد :ورود سرمايه گذاري تامين اجتماعي به بورس براي اين سازمان اثرات مخربي بر جاي خواهد گذاشت و نبايد سرمايه هايي كه در اصل متعلق به مردم است را بدون بررسي و با ريسك بالا به خطر انداخت.

يادداشت
زنده باد مصرف كنندگان
محمد شريعتمداري، وزير بازرگاني ايران روز گذشته در مراسم راه اندازي بورس فلزات گفت: زنده باد مصرف كنندگان.
وي به مديران صنعتي كشور و فعالان اقتصادي يادآور شد تداوم توليد مشروط به تداوم و رشد مصرف است و تا مصرف نباشد، توليد اقدامي بيهوده است. روز گذشته وزيران صنايع و معادن و اقتصاد و نيز رئيس كل بانك مركزي نيز در سخنان خود به «مصرف كنندگان» و «مصرف» اشاره كرده و تأكيد داشتند كه مصرف كنندگان بايد حمايت شوند. توجه به متغير بسيار پر اهميت «مصرف» و تغيير ديدگاه بالاترين مقامهاي اقتصادي، صنعتي، بازرگاني و پولي كشور از «توليد محض» به «مصرف» را بايد به فال نيك گرفت. حمايت از مصرف و مصرف كنندگان اما الزامهايي دارد كه بدون پذيرفتن آن الزامها، در حد شعار باقي مي مانيم. مهمترين الزام حمايت از مصرف كنندگان رقابتي كردن و توليد و توزيع در همه عرصه هاي اقتصاد، فرهنگ و امور اجتماعي است. مصرف كنندگان بايد آزادي انتخاب پيدا كنند و اين آزادي زماني ميسور است كه رقابت باشد. حذف انحصارهاي پر شمار توليد كالاهاي صنعتي، فرهنگي و اجتماعي از الزامهاي ديگر حمايت از مصرف كنندگان است. بدون حذف انحصارها، آزادي انتخاب به دست نمي آيد. عنصر رقابت  زماني عملي مي شود كه فقط به داخل نگاه نكنيم و شرايط براي آزادي ورود و خروج كالاها به و از بازار يكپارچه شده جهاني مهيا شود.
گروه اقتصادي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۷۱۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۳۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۷۴

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |