چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۹ - Sep.17, 2003
سعودالفيصل:
چالشهاي منطقه تاثيري بر روابط تهران و رياض ندارد
014855.jpg
كمال  خرازي  وزير امور خارجه  بعداز ظهر ديروز در ديدار با امير عبدالله  وليعهد عربستان  سعودي  روابط تهران  و رياض  رابررسي  و در خصوص  راه هاي  گسترش  و تقويت  آن  تبادل  نظر كرد.
به گزارش ايرنا، خرازي  با ابراز رضايت  از پيشرفت  روابط دو كشور گفت  : صلح و امنيت  در منطقه  تنها در پرتو همگرايي  بدست  مي آيد و دشمنان  درصدد ايجاد تفرقه  بين  كشورهاي منطقه  هستند.
وي اسراييل  را تهديد عمده  منطقه  دانست و گفت  : سلاحهاي  مخرب  اين  رژيم  منبع  تهديد است  و ايران  بر خاورميانه  عاري از سلاحهاي  كشتار جمعي  تاكيد دارد.
كمال  خرازي  تاكيد كرد: ايران  به  دنبال  تسليحات  هسته اي  نيست  و فناوري  هسته اي  ايران  در خدمت  اهداف  صلح آميز و پيشرفت  تكنولوژي  است .
امير عبدالله  نيز با مهم  توصيف  كردن  سفر وزير خارجه  ايران  به  عربستان در مقطع  كنوني  گفت : براي  حل  و فصل  معضلات  در منطقه ، كشورها بايد همكاري كنند و ايران  نقش  اساسي  در ايجاد ثبات  و آرامش  در منطقه  دارد.
وليعهد عربستان  سعودي  افزود : دشمنان  اسلام  با ايجاد تفرقه  بين  فرقه هاي اسلامي  درصدد ايجاد دشمني هاي  مصنوعي  هستند و گفت وگو بين  انديشمندان  ومتفكران  اسلامي  در شرايط كنوني  بيش  از هر زمان  ديگر ضروري  است .
سعود الفيصل  وزير امور خارجه  عربستان  سعودي  نيز در مذاكراتش با خرازي گفت: چالشهاي  منطقه  تاثيري  بر روابط تهران  و رياض  ندارد.
 وي افزود: تهديد عليه  كشورهاي  اسلامي  فزوني  يافته  است  و بايد با حكمت  و مشورتهاي  مستمر با اين  تهديدها مقابله  و ياآنها را خنثي  كرد.
وزير خارجه  عربستان  بحران  فلسطين  و وضعيت  عراق  را از مهمترين  چالش هاي منطقه  دانست  و خاطرنشان  كرد، نشست هاي  چند جانبه اي  كه  با ايران  در گذشته برگزار شده  و نتايج  بسيار مفيدي  نيز داشته  است  بايد ادامه  يابد و چنين اقدام هايي  در دستور كار قرار گيرد.
وي  تصريح  كرد كه  كشورش  علاقه مند است  با هماهنگي  ايران  به  موضوعات  اصلي جهان  اسلام  بپردازد تا در اين  مقطع  حساس ، همگرايي  در روابط كشورهاي  اسلامي بيش  از گذشته  تقويت  شود.
كمال  خرازي  نيز در اين  ديدار با استقبال  از پيشنهاد همتاي  سعودي  خود،اجلاس  آتي  سازمان  كنفرانس  اسلامي  در مالزي  را مهم  توصيف  كرد و افزود: اين همايش  بايد نتايج  ارزنده اي  براي  جهان  اسلام  در پي  داشته  باشد.
وي  با تشريح  ديدگاه هاي ايران  در مورد سياست  يكجانبه آمريكا گفت : واشنگتن براي  ديگران  مشكل  و مشغوليت هاي  فرضي  بوجود آورده و در برابر آنها به  تهديدو ارعاب  متوسل  مي شود كه  كشورها بايد با تدبير در برابر نيرنگهاي  آمريكاايستادگي  كنند.
وزير خارجه  ايران  از خروج  نيروهاي  اشغالگر، حفظ وحدت  مردم  عراق  و شركت تمام  اقشار اين  كشور در حكومت  آينده  به عنوان  مصلحت  عراق  ياد كرد و افزود:بايد متناسب  با اين  مصلحت ها مردم  عراق  تحرك  و فعاليت  كنند. وي  سياست هاي  حمايتي آمريكا از اسراييل  را بيهوده  خواند و گفت : كاخ  سفيد تصور مي كند كه  با اين  روش  مي تواند سياست هاي  خود را به  منطقه  تحميل  كند.
خرازي  با تاكيد بر روابط برجسته  ايران  و عربستان  بر ضرورت  تقويت  روابط سياسي ، فرهنگي  و اقتصادي  بين  تهران  و رياض  تاكيد كرد.

رئيس جمهوري در سپيدان:
برگزاري انتخابات پرشكوه مستلزم تغيير فضاي عمومي كشور است
نظارت واجب و لازم است اما در مسير محدود كردن انتخاب مردم نيست
014870.jpg
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري كه به استان فارس سفر كرده است ديروز طي دو سخنراني جداگانه به مسئله انتخابات، جايگاه نمايندگي مجلس و وضعيت جهان در مواجهه با جنگ و صلح پرداخت.
به گزارش ايرنا خاتمي ديروز در شهرستان سپيدان و در اجتماع مردم گفت: نظارت براي انتخابات لازم و واجب است اما در مسير محدود كردن آزادي و انتخاب مردم نيست. وي افزود: مردم بايد بتوانند به تشخيص خود نماينده و مجلس مورد نظر خود را انتخاب كنند.
رئيس جمهور با اشاره به انتخابات گذشته به ويژه انتخابات رياست جمهوري سال ۷۶ گفت: بايد ديد اگر امروز از آن شور و شوق خبري نيست دليل آن و راه حل آن چيست؟
خاتمي با بيان اينكه مردم در انتخابات حرف و خواست خود را بيان مي كنند گفت: مردم كساني را انتخاب مي كنند كه به نمايندگي از آنها از آزادي و حقوقشان دفاع كنند.
خاتمي در ادامه تلويحاً در پاسخ به پرسشي كه مطرح كرده بود گفت: مردم مي خواهند مطمئن شوند رأي آنها منشأ اثر است و اگر خواسته آنها به صورت برنامه درآمد اما آن برنامه عمل نشد و با مانع برخورد كرد، طبيعي است كه اميد مردم ضعيف شود.وي بار ديگر از شكوه و شور انتخابات به عنوان سدي در مقابل تهديدهاي فراوان و توطئه هاي دشمن ياد كرد و گفت: بايد با مسئله انتخابات به صورت جدي برخورد شود.
خاتمي با بيان اين كه تغيير درون نظامي خواست ملت است گفت: برگزاري انتخابات باشكوه در آينده مستلزم اصلاح و تغيير فضاي عمومي كشور به عنوان يك استراتژي است.
وي در خاتمه با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب نيز به مردم اعتماد دارند گفت: بايد از سخت گيري هاي بيجا، دخالت در امور شخصي مردم و بدبيني نسبت به آنها دست برداريم، به خواست آنها احترام بگذاريم و بدانيم كه پاي فشردن مردم بر يك امر و راي مكرر آنها به آن، نشانه حقانيت مردم است.
رئيس جمهور در ادامه به تبيين جايگاه مجلس در نظامهاي مردم سالار پرداخت و گفت در اينگونه نظامها به ويژه نوع ديني آنها مجلس مهار كننده قدرت است.
رئيس جمهوري ديروز همچنين در نخستين روز از همايش بين المللي ائتلاف جوانان صليب سرخ و هلال احمر براي صلح و دوستي گفت: جامعه جهاني تشنه تلاش براي صلح است.
خاتمي خودكامگي ، زورگويي  وتحقير را درجامعه  جهاني  مورد نكوهش  قرارداد و گفت : اين  آفتها اگر در پس  نامهاي  زيبا و مقدس  پنهان  شوند ادامه  حيات  انسان  و جامعه  را تهديد مي كنند.
رئيس  جمهوري  اتحاد و همبستگي  براي  زدودن  اين  كجي ها را ضرورتي  اجتناب ناپذير دانست  و بر لزوم  پيشگيري  از خشونت  و جنگ  و تلاش  براي  ايجاد صلح  ومدارا و توسعه  به  عنوان  يك  ضرورت  مسلم  عصر امروز تأكيد كرد.
رئيس جمهوري  در ادامه سخنانش تصريح  كرد: اگر حق  حرمت  و حريم  جوانان پاس  داشته  شود،  منابع  جديد براي  خدمت  دست  يافته ايم  و اگر جوانان  را به  رسميت  بشناسيم راه  را براي  نوخواهي ، تنوع ، نشاط، و نقد و پرسشگري  گشوده ايم .
همايش مذكور از ديروز و به مدت
۳ روز با حضور نمايندگان صليب سرخ و هلال احمر از كشورهاي مختلف جهان و جمعي از مقامات سازمان ملل در شيراز برگزار شد .

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
مسائل اساسي جامعه بايد از طريق فتواي شورايي حل شود
اگر درست برنامه ريزي كنيم دشمنان نمي توانند مانع فعاليت هاي علمي ما شوند
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : بايد براي  حل  مسائل  اساسي  جامعه  براساس  فتواي  شورايي  عمل  كنيم .
به گزارش ايرنا آيت الله  هاشمي  رفسنجاني  ديروز در جمع  اعضاء شوراي  مديريت  حوزه  علميه  خراسان  در مشهد افزود: براي  اداره  يك  حكومت  نمي توان  به  فتواي  يك نفر  هر فردي  كه باشد عمل  كنيم .
وي  اضافه  كرد: بايد شورايي  دركشور باشد، كه  مسائل  اساسي  جامعه  را بررسي كند تا نظرات  اين  شورا پشتوانه  قوانين  باشد. وي  تصريح  كرد: دراين  صورت  شوراي  نگهبان  اگر مي خواهد مصوبات  مجلس  شوراي  اسلامي  را تصويب  و يا رد كند با استناد به  فتواي  شورايي  عمل  كند.
وي  ادامه  داد: كارهايي  در حوزه هاي  علميه  در زمينه  فتواي  شورايي  در حال انجام  است  و اين  كار بايد از طريق  مديريت  حوزه ها پيگيري  شود.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  دربخش  ديگري  از سخنان  خود با ذكر اين  مطلب كه  كشور ما با خطرهاي  زيادي  از سوي  دشمنان  مواجه  است  گفت : آمريكا دنياي  اسلام  را خطري  براي  خوداحساس  مي كند.
وي  ممانعت  از فعاليتهاي  هسته اي  صلح  آميز جمهوري  اسلامي  ايران  از سوي آمريكا و جوسازي  اين  كشور را نوعي  مبارزه  با دين  اسلام  دانست  و گفت : فشارآنها براي  اين  است  كه  نمي خواهند دنياي  اسلام  به  علوم  و تكنيك  روز و پيشرفته  دنيا مجهز شود.
وي  تاكيد كرد: اگر ما برنامه هاي  خود را به  درستي  تنظيم  كنيم ، دشمنان نمي  توانند از دستيابي  ما به  فعاليتهاي  علمي  ما جلوگيري  نمايند.
وي  در بخش  ديگري  از سخنان  خود فعاليتهاي  سياسي  گروهها و جناحها كه منجر به  تضعيف  يكديگر مي شود را كوتاه  نظري  تلقي  كرد و ادامه  داد: اين كارها نوعي  كوتاه  نظري  و ناداني  است  كه  به  دست  خودمان  همرزمان  خود را به زمين  بزنيم  و اين  وضع  درستي  نيست .
آيت الله  هاشمي  رفسنجاني  ضمن  دعوت  از جناح هاي  سياسي  به  حفظ وحدت  تاكيدكرد: بايد از منابع  و سرمايه هايي  كه  در اختيار داريم  براي  رسيدن  به پيشرفت  كشور استفاده  كنيم .

كروبي: بايد دموكراسي را در جامعه تمرين كنيم
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، گفت : ما بايد دموكراسي  را در جامعه  تمرين كنيم  تا فرهنگ  شود.
به گزارش ايرنا مهدي  كروبي  عصر ديروز  در مراسم  اختتاميه  مجلس  دانش آموزي ، افزود: شما اكنون  بطور عملي  تحمل ، سعه صدر و انتقادپذيري  را تمرين  كنيد وبگذاريد نقطه  نظرات  مختلف  مطرح  شود و هيچ  وقت  اجازه  ندهيد احساس  انزوا غلبه  كند .
وي  خطاب  به  نمايندگان  مجلس  دانش  آموزي ، تأكيد كرد: در محيط مجلستان آزادي  انديشه  برقرار و تحمل  عقيده  مخالف  را تمرين  كنيد.
آقاي  كروبي  مجلس  دانش  آموزي  را رو به  تكامل  و رشد خواند و گفت : باموفقيت  شما كشور به  سوي  آباداني ، عمران ، پيشرفت  و ترقي  خواهد رفت .

گزارش كميته دفاع از شهدا و آ سيب ديدگان
سفارت ايران در لندن به وزارت خارجه
اعضاي كميته دفاع از شهدا و آسيب ديدگان سفارت ايران در لندن در ملاقات با احمد عزيزي دستيار اول وزير خارجه، گزارشي از اقدامات انجام شده توسط اين كميته را به اطلاع وي رساندند.
در اين ملاقات  دكتر افروز رئيس كميته ضمن ارائه گزارش در مورد چگونگي اشغال شش روزه سفارت ايران در ارديبهشت سال ۵۹ توسط شش تروريست مسلح چگونگي شهادت دكترصمدزاده و مهندس لواساني دو تن از كاركنان سفارت و مجروح شدن تعدادي ديگر از كاركنان سفارت را تشريح كرد.

بررسي روابط تهران و لندن در مجلس عوام انگليس
مجلس  عوام  انگليس  قرار است در نشست  ويژه اي  روابط تهران  و لندن  را مورد بررسي  قرار دهد.
به گزارش ايرنا از لندن اين  نشست  قرار است  عصر امروز در يكي  از سالنهاي  جنبي  مجلس  عوام  انگليس  وبا حضور تعدادي  از نمايندگان  اين  مجلس  برگزار شود.
مبتكر برگزاري  اين  نشست  «سر تدي  تيلور» يكي  از نمايندگان  حزب  محافظه كار در مجلس  عوام  است .گفته  مي شود يكي  از معاونين  وزارت  خارجه  انگليس  با حضور در اين  نشست به  پرسشهاي  نمايندگان  مجلس  عوام  درباره  روابط تهران  و لندن  پاسخ  خواهدداد. نمايندگاني  از سوي  سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  در لندن  نيز در اين  نشست شركت  خواهند كرد.

موافقت مشروط كره شمالي با توقف برنامه هاي هسته  اي
كره  شمالي  در قبال  دريافت  دو راكتور آب  سبك  و تحويل  نفت  با توقف برنامه  هسته اي اش  موافقت  مي كند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  راديو آمريكا، جورج  بوش ، رئيس  جمهوري  آمريكا به  وزارت  امور خارجه  اين  كشور اجازه  داده است براي  كمك  به  تاسيس  يك  كنسرسيوم  بين المللي  به  منظور ساخت  راكتورهاي  آب  سبك در كره  شمالي ، ۳ ميليون  و ۷۰۰ هزار دلار هزينه  كند. بر اساس  اين  گزارش  در اطلاعيه  روز دوشنبه  كاخ  سفيد تأكيد شده  كه  اين مبلغ  تنها براي  هزينه هاي  اداري  در اختيار سازمان  توسعه  انرژي  كره  شمالي قرار مي گيرد تا كره شمالي برنامه هاي هسته اي  خود را درمقابل  دو راكتور آب  سبك  و تحويل  نفت ، متوقف  كند.

تشديد تدابير امنيتي در اطراف سفارتخانه انگليس
مديركل سياسي انتظامي استانداري تهران خبر تشديد تدابير امنيتي انتظامي در اطراف سفارتخانه و سكونت گاه كارمندان سفارت انگلستان را تاييد كرد.
علي تعالي با اعلام اين خبر به ايسنا تصريح كرد: حضور اين نيروها كه تركيبي از پليس ديپلماتيك و نيروهاي انتظامي همان مناطق هستند، تا زماني كه مصلحت ايجاب كند، ادامه مي يابد.
وي هم چنين درباره ي وضعيت پيگيريهايي كه درباره ي اين تيراندازي ها انجام شده، اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به آنكه عوامل تيراندازي متواري شده اند، نيروي انتظامي مشغول بررسي در اين زمينه است و قرار شده نتيجه ي بررسيها در اختيار استانداري قرار گيرد.
تعالي هم چنين در پاسخ به اين سئوال كه آيا پوكه ي فشنگ مربوط به تيراندازي هاي دوم و سوم پيدا شده اظهار داشت :در اين تيرانداز ي ها هيچ پوكه اي پيدا نشده است.
وي درخصوص خبر تيراندازي دوم كه اعلام شد در پي تعقيب يك دستگاه خودرو از سوي مامورين كلانتري محل بوده گفت هيچ گونه ارتباطي با سفارت انگليس نداشته است.
تعالي هم چنين از ماهيت اصلي تيراندازي سوم به باغ سفارت انگلستان اظهار بي اطلاعي كرد و افزود: هنوز مشخص نيست اين تيراندازي واقعا به قصد تهديد انجام شده باشد.
مديركل سياسي انتظامي استانداري تهران در ادامه با بي مبنا خواندن اظهاراتي كه درباره ي چگونگي انجام اين تيراندازي ها و وسايل نقليه ي  مورد استفاده، بيان مي شود، گفت: آنچه كه مشخص شده، اين است كه عاملان اين تيراندازي بر موتورسيكلت سوار بوده اند.

جانشين فرمانده كل سپاه:
آمريكا نمي تواند به ايران حمله نظامي كند
سردار سرتيپ ذوالقدر گفت: دو حادثه مهم پيروزي انقلاب اسلامي و فروپاشي شوروي، ساختار سنتي نظام بين الملل را تغيير داد.
به گزارش ايسنا، به نقل از روابط عمومي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي جانشين فرمانده كل سپاه كه در پانزدهمين مجمع سراسري فرماندهان و مسئولان سپاه سخن مي گفت در ادامه اظهار داشت: افول سلطه سياسي، اقتصادي و فرهنگي و حاكميت تيم جنگ سالار در هيات حاكمه آمريكا باعث اتخاذ سياست نظامي گري و ورود به فاز نظامي از سوي اين كشور شد.
وي خاطرنشان ساخت: آمريكا براي تحقق اهدافش با مشكل و چالش هاي جدي مواجه است. كسري بودجه، ناتواني در به كارگيري برتري تسليحاتي در جنگ با ملتها، بسيج افكار عمومي، گرفتارشدن در گرداب افغانستان، باتلاق عراق و منجلاب اسرائيل از جمله اين چالش هاست.
جانشين فرمانده كل سپاه با بررسي آينده آمريكا در عراق گفت: آمريكا به دليل عدم توانايي در اداره عراق و تامين امنيت و حل مشكلات معيشتي مردم با مشكلات حاد مواجه است كه هيچ چشم انداز روشني در خروج از بحران و بن بست پيش روي او قرار نمي دهد.
وي افزود آمريكا در موج جديد نظامي گري اش كشورهاي با حاكميت ضعيف و ناتوان و مردم غيرمتعهد و بي انگيزه و نيروي نظامي ناكارآمد را انتخاب كرد و توانست هدفهاي اوليه اش را تصرف كند، ليكن در ادامه با توجه به مقاومت هاي مردمي و ظهور بحران هاي گسترده از حفظ موقعيت به دست آمده عاجز است.
ذوالقدر در پايان درباره احتمال حمله آمريكا به جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: آمريكا به هيچ وجه قادر نيست به كشور قدرتمند ايران حمله كند و جمهوري اسلامي ايران استراتژي دفاع همه جانبه را با هدف بازدارندگي دشمن اتخاذ كرده است.

بررسي مسائل هسته اي اسرائيل به نشست روز جمعه اجلاس وين موكول شد
هيات هاي  كشورهاي  حاضر در دومين  روز نشست  عمومي سالانه  آژانس  بين المللي انرژي  اتمي در گروههاي  كاري  مختلف ، ديروز به  بررسي  گزارشهاي  مشخص  شده  درزمينه  اقدامات  هسته اي  برخي  كشورهاو تدوين  قطعنامه ها پرداختند.
به گزارش ايرنا از وين نمايندگان  كشورهاي  شركت كننده  درپشت  درهاي  بسته  بر روي  برخي  ازدستورات  كاري  به  بحث  و تبادل  نظر پرداختند و در نظر است  قطعنامه هاي پيشنهادي  روز جمعه  به  نشست  عمومي ارايه  شود.
در نشست  عمومي آژانس  بين المللي  بيانيه هايي  نيز توسط روساي هيات هاي  كشورهاي  حاضر ايراد خواهد شد.
به  گفته  برخي  از ديپلمات ها قرار است  روز جمعه  همچنين  درباره ايجاد منطقه  عاري  از سلاحهاي  هسته اي ، خطر و ظرفيت  توان  هسته اي  اسراييل  وتصويب  اعتبارنامه  هيات ها بحث  و گفت  و گو شود.
پيش تر خبرگزاريها گزارش داده بودند كه مسائل هسته اي اسرائيل در جلسه روز دوشنبه بررسي مي شود اما ظاهراً به علت طولاني شدن گزارش ها، اين موضوع به جمعه موكول شده است.
چهل  و هفتمين  نشست  سالانه  مجمع  عمومي آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي روزدوشنبه  در وين  آغاز بكار كرد.
دراين  نشست  نمايندگان  ۱۳۶ كشور عضو درباره  مسائل  فني ، ايمني  و موضوعات مرتبط با پادمان ها گفت  و گو مي كنند.

وزير خارجه  عراق :
بغداد براي  گسترش  روابط  با تهران  تلاش  مي كند
هوشيار زيباري  وزير امور خارجه  دولت  موقت  عراق  ديروز در ديداربا كاردار جمهوري  اسلامي  ايران  در عراق  گفت : بغداد تلاش  مي كند با تعميق  وگسترش  روابط با تهران ، آثار جنگ  خانمانسوز ميان  دو كشور را از بين  ببرد.
به گزارش ايرنا از بغداد، زيباري  در ديدار عليرضا حقيقيان  تصريح  كرد: ما براي برقراري  روابط خوب  و برادرانه  ميان  دو ملت  مسلمان  ايران  و عراق  تلاش خواهيم  كرد.
وي  در ارتباط با مشكلات  زائران  دو كشور، از تشكيل  كميته اي  براي  رسيدگي به  اين  امر خبر داد و گفت : قرار است  اين  كميته  در آينده  نزديك  به  جمع بندي نهايي  برسد و هرچه  سريعتر مشكل  تردد زائران  حل  شود.

خبرهاي كوتاه
* سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري و سيدمحمود هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضائيه به ترتيب با اختصاص ۴۰ ميليون ريال و ۳۰ ميليون ريال به جشن عاطفه ها، در اين مراسم شركت كردند.
* مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: دفاع هر ملتي از تماميت ارضي خود مقدس است و بايد به آن احترام گذاشت. وي ديروز در دومين كنگره بين المللي جغرافيدانان جهان اسلام با بيان اين مطلب كه سرزمين هر كشوري مقدس است، افزود: فقهاي اسلام بر حفظ و دفاع از سرزمين و كشور اتفاق نظر و تأكيد دارند.
به گزارش ايرنا رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: سرزمين هر كشوري آميخته با اعتبار يك ملت است و از اين رو ملت ايران نيز در دوران هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحميلي از هويت، ناموس و تماميت ارضي خود دفاع كرد. وي همچنين بر وحدت، يكپارچگي و ارتباط گسترده جهان اسلام با يكديگر تأكيد كرد و گفت: ارتباط گسترده جهان اسلام نيازمند توجه و تلاش بسياري است.
* رئيس كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس ديروز در ديدار فرانسوا نيكولو سفير فرانسه در تهران، برخورد آژانس بين المللي انرژي اتمي با جمهوري اسلامي ايران را براي هيچيك از نيروهاي داخل كشور قابل قبول ندانست.
ميردامادي با انتقاد از قطعنامه اخير آژانس بين المللي انرژي هسته اي در مورد ايران تصريح كرد: تبديل مسائل مورد اختلاف در سياست خارجي به مسائل حيثيتي تنها موجب پيچيده تر شدن آنها و دشوارتر شدن راه هاي حل اين اختلافات مي شود.
* علي لاريجاني رئيس سازمان صدا و سيما كه براي شركت در همايش نقش رسانه هاي جهان عرب و اسلام در حمايت از فلسطين به لبنان سفر كرده است ديروز در بيروت با اميل لحود رئيس جمهوري لبنان ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس سازمان صدا و سيما در اين ديدار با اشاره به تحولات جاري فلسطين گفت: رسانه هاي جهان اسلام مي توانند در اين مقطع نقش فعال و مؤثري را در ياري رساندن به ملت مظلوم فلسطين ايفا كنند.
* محمدابراهيم طاهريان سفير جمهوري اسلامي ايران در پاكستان ديروز استوارنامه خود را تسليم ارتشبد پرويز مشرف رئيس جمهوري اين كشور كرد.
مشرف در اين مراسم بر همبستگي امت اسلامي در مقابله با چالش هاي موجود و لزوم همگرايي تأكيد كرد. طاهريان پيشتر سفير ايران در بوسني و افغانستان بوده است.
*  جبهه  مشاركت  ديروز در بيانيه اي  با ابراز تاسف  ازصدور قطعنامه  شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  درباره  ايران ، تصريح كرد هيچ  ايراني  شرافتمندي  نمي تواند با لحن  و محتواي  اين  قطعنامه  موافقت  كند.
جبهه  مشاركت  شفافيت  و اعتمادسازي  را لازمه  پيشبرد دانش هسته اي  و استفاده  صلح آميز از آن در كشور دانسته  و اضافه  كرده  است : جبهه ، پذيرش  پروتكل  الحاقي  وشفاف سازي  فعاليت هاي  هسته اي  كشور را مغاير با منافع ملي  نمي داند و آن را گامي  درجهت  اعتمادسازي  با ساير كشورها مي داند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |