چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۹ - Sep.17, 2003
آمادگي هفت هزار پايگاه كميته امداد امام خميني(ره) براي برگزاري جشن عاطفه ها
014810.jpg
ايرنا: سرپرست كميته امداد امام خميني(ره)، آمادگي هفت هزار پايگاه اين كميته را در سراسر ايران براي برگزاري جشن عاطفه ها با شعار مهر در انتظار مهر و دريافت هداياي مردمي در روز ۲۷ شهريورماه اعلام كرد.
به گزارش روز سه شنبه روابط عمومي كميته امداد، سيدرضا نيري در آستانه اين مراسم گفت: حداقل هزينه براي كمك به تحصيل دانش آموزان نيازمند يكصد هزار ريال است و با كمك نيكوكاران، جمع كثيري از دانش آموزان محروم با امكانات مناسب راهي مدرسه مي شوند.
به گفته وي بيش از چهار ميليون قلك كه از سوي ستاد احسان و نيكوكاري بين دانش آموزان توزيع شده بود جمع آوري شده است.
نيري افزود: ۷۰درصد هداياي جمع آوري شده در جشن عاطفه ها در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار مي گيرد تا بين دانش آموزان نيازمند توزيع شود.
سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) در مورد نتايج حاصل از برگزاري جشن عاطفه ها در سالهاي گذشته اظهار داشت:  در سال ۱۳۸۱ بالغ بر ۱۵ ميليارد ريال متشكل از هشت ميليارد ريال كمكهاي نقدي و هفت ميليارد ريال كمكهاي غيرنقدي جمع آوري و توزيع شده است.
وي همچنين از عنايات رهبر معظم انقلاب و مساعدت هاي رؤساي قوا، مسئولان كشوري، ائمه جمعه و جماعات، استانداران، اصناف، بازرگانان، اتحاديه ها، ورزشكاران، هنرمندان، انديشمندان، اصحاب قلم و نيكوكاراني كه موجبات رونق اين جشن را فراهم كرده اند، قدرداني كرد.

سند توسعه استان تهران در مرحله كارشناسي است
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران گفت: سهم استان تهران از توليد ناخالص داخلي كشور ۲۶درصد است.
جواد فرشباف ماهريان در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: از اين ۲۶درصد بيش از ۶۰ درصد سهم بخش خدمات ۳۳درصد سهم بخش صنعت و
۵/۵ درصد سهم بخش كشاورزي مي باشد. وي با اعلام اين خبر كه در كليه استانهاي كشور، سندهاي توسعه استان در دست بررسيهاي كارشناسي است، گفت: براساس اين اسناد مشخص خواهد شد ، هر استان براي رشد و توسعه چه ضرورتهايي را بايد مدنظر قرار دهد و در واقع تصوير روشني از استان، حداقل براي يك دوره بلندمدت و ميان مدت به دست خواهد آمد.
وي با اشاره به اين كه سند توسعه استان تهران حداكثر تا ۲ ماه آينده از مرحله كارشناسي خارج خواهد شد، گفت: مهمترين بحثي كه در حال حاضر كارشناسان در اين سند بر آن تاكيد دارند، اين است كه بايستي نگاه مسئولان كشوري از فرايند يك نگاه صرفا استاني به تهران خارج و به عنوان مركز كشور جمهوري اسلامي ايران مورد توجه قرار گيرد. اين جمع بندي تمامي مسئولين استان مي باشد.
وي افزود: بعد از آماده شدن سند توسعه استان در حلقه هاي كارشناسي، اين سند در جمع دستگاههاي اجرايي استان مورد بررسي و تصويب و به سازمان مديريت كشور ارسال خواهد شد و تا انعكاس مناسب در برنامه چهارم توسعه داشته باشد.

مهاجرت پرندگان به زيستگاه هاي خوزستان
هزاران پرنده مهاجر در آستانه فصل پاييز مهاجرت خود را به زيستگاه هاي زمستانه در شمال استان خوزستان آغاز كردند.
انواع چنگر، عقاب، شاهين، هوبره، سارتپه، اردك سرسفيد، پليكان و فلامينگو از جمله پرندگاني مي باشند كه همه ساله با كاهش نسبي دما و در آستانه فصل پاييز به منظور زمستان گذراني با طي هزاران كيلومتر از كشورهاي آسيا ميانه، كانادا، قفقاز و منطقه سيبري و همچنين مناطق سردسير شمالي كشورمان به اين مناطق مي آيند.

۷۰۰ ميليون كودك در خانه هاي آلوده به دودسيگار زندگي مي كنند
ايسنا: اتحاديه جهاني كنترل سرطان با صدور بيانيه اي، دولتها، متخصصان بهداشتي، انجمن ها، بخش خصوصي و رسانه ها را براي حمايت كامل از اجراي كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات فراخواند.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت در اين بيانيه، مصرف دخانيات بزرگترين علت قابل پيشگيري سرطان در جهان عنوان شده و آمده است: دخانيات سالانه ۹/۴ ميليون نفر از مردم جهان را به كام مرگ مي كشاند و مسؤل يك مورد از هر سه مورد مرگ ناشي از سرطان است.
در بيانيه اتحاديه جهاني كنترل سرطان آمده است: اگر الگوهاي جاري استعمال دخانيات ادامه يابد، شاهد يك ميليارد مورد مرگ ناشي از ابتلا به بيماري هاي مرتبط با دخانيات در قرن بيست و يكم خواهيم بود كه اين ميزان در مقايسه با يكصد ميليون مرگ مرتبط با دخانيات در قرن بيستم بسيار قابل توجه و تامل است.
در ادامه اين بيانيه با اشاره به اين كه بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان معتاد به دخانيات هستند و اغلب آنها استعمال دخانيات را از دوران كودكي و نوجواني آغاز كرده اند، آمده است: تماس با دود تحميلي دخانيات عامل مخاطرات قابل توجه ابتلا به سرطان و سلامت عمومي است و ۷۰۰ ميليون كودك، به عبارتي نيمي از كودكان جهان در خانه هاي آلوده به دود سيگار زندگي مي كنند.

در آستانه شروع سال تحصيلي
يك دبستان دولتي پسرانه توسط مالك ساختمان تعطيل و پلمب شد
از دو روز پيش درهاي دبستان دولتي پسرانه اسلامي جعفري واقع در نارمك - بزرگراه رسالت، چهارراه سرسبز توسط مالك ساختمان پلمب شده است و بيش از ۴۰۰ دانش آموز اين مدرسه در آستانه شروع سال تحصيلي جديد سرگردان مانده اند.
گروهي از والدين دانش آموزان در تماس تلفني و همچنين مراجعه حضوري به روزنامه همشهري خاطرنشان كردند، دريغ داشتن فضاي يك مدرسه در آستانه سال تحصيلي و جشن عاطفه ها خلاف عرف و اخلاق ، عواطف و مهمتر از آن مقررات است. تقاضا داريم وزارت آموزش و پرورش براي نجات دانش آموزان از سرگرداني هرچه سريع تر چاره انديشي كند.

مفهوم  توسعه  پايدار هنوز تبيين  نشده  است
ايرنا: رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  كشور، دستيابي  به  توسعه  پايدار در كشور را منوط به  برنامه ريزي  براساس  توانائيها و ظرفيتهاي  تاريخي ، فرهنگي  وطبيعي  كشور دانست .
به  گزارش  روز سه شنبه  ستاد برگزاري  همايش  كاستي ها و راهكارهاي  بخش فرهنگ ، سيدمحمد بهشتي  گفت : باوجود اينكه  سالها از ورود اصطلاح  توسعه پايدار به  ادبيات  برنامه ريزي  كشور مي گذرد، اماهنوز برنامه  ريزان  كشور باابتدايي ترين  مسايل  و مفاهيم  آن  آشنا نيستند.
همايش  كاستي ها و راهكارهاي  بخش  فرهنگ  با هدف  تحليل  چالشهاي  موجود در بخش  فرهنگ  و ارايه  مصوبات  پيشنهادي  خود به  برنامه  چهارم  توسعه ، ششم مهرماه  در دانشگاه  تهران  برگزار مي شود.
بهشتي  افزود: متاسفانه  هنوز برنامه ريزان  كشور فكر مي كنند كه  اگرشاخص هاي  اقتصادي  كشور رشد كند جامعه  به  توسعه  فرهنگي  نيز دست  مي يابد درحالي  كه  در كشور ما اين  يك  سوءتفاهم  است .
بهشتي  تصريح  كرد: افراد فرهنگي  آن  قدر با نگرش  مالي  واعداد و ارقام درگير شده اند كه  ماهيت  فرهنگي  خود را از دست  داده اند و در واقع  به  جاي آنكه  حضور آنان  در برنامه هاي  توسعه  كشور موجب  تحول  در اين  برنامه ها شود به  تغيير و دور شدن  از نقش  واقعي  آنان  در بخش  فرهنگي  منجرشده  است .
بهشتي  از افراد فرهنگي  كشور خواست  تا نقش  موثر و پررنگ تري  دربرنامه ريزي هاي  كلان  كشور ايفا كنند.
رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  با برشمردن  جنبه هاي  اقتصادي  عرصه  فرهنگ ،اظهار داشت : اقتصاد فرهنگ ، از مهمترين  و پوياترين  بخش هاي  اقتصاد جهان است  و نشر، مطبوعات  و رسانه ها، سينما، موسيقي  و گردشگري  همگي  ارتباط  نزديكي  با اقتصاد فرهنگ  دارند.

درخواست اصلاح قوانين حمايت از كودكان و نوجوانان
گروه اجتماعي: سازمان  دفاع  از قربانيان  خشونت  خواستار اصلاح  قانون  حمايت  از كودكان  ونوجوانان  در ايران  در جهت  تشديد كيفر مرتكبان    كودك آزاري  شد.
اين  سازمان  روز سه شنبه  با صدور اطلاعيه اي  اعلام  كرد: به رغم  اينكه  امروزه  حقوق  كودك  رشد قابل  توجهي  داشته  است اما متاسفانه  در گوشه  و كنار كشور كودكاني  را مي بينيم  كه  نه  تنها ازامتيازات  هم سنهاي  خود برخوردار نيستند بلكه  گرفتار خشونت  از ناحيه  اولين حاميان  خود در زندگي  مي شوند.
اين  سازمان  در ادامه  افزود: مجلس  شوراي  اسلامي  با توجه  به  تعهداتي  كه امضاي  كنوانسيون  حقوق  كودك  در زمينه  حمايت  از كودكان  در برابر همه  شكلهاي خشونت  جسمي  يا ذهني  و... ايجاد كرده ، قانون  حمايت  از كودكان  و نوجوانان را در سال  ۱۳۸۱ تصويب  نموده  است  . اما اين  قانون  با وجود دربرداشتن  نكات  مثبت  از جمله  عمومي  شدن  جرم كودك آزاري  و حمايت  از كودك  در برابر صدمات  روحي  و اخلاقي ، از كودكان  دربرابر صدمات  جسماني  حمايتي  نكرده  و نيز مجازات  جرايم  سنگين  جسماني  عليه كودكان  را به  قواعد عام  موجود در قانون  مجازات  اسلامي  احاله  كرده  است  .
اين  قانون  در واقع  شامل  تشديد مجازاتي  در مورد مرتكبان    كودك آزاري نيست  و مجازات  يكساني  را درمورد ايراد صدمه  به  افراد بزرگسال  و كودك ،بدون  توجه  به  سن  قرباني  در نظر گرفته  است  .

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |