چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۹ - Sep.17, 2003
استفاده  از تاكسي  جهت  اياب  و ذهاب  دانش آموزان  ممنوع شد
برنامه هاي شهرداري در آغاز سال تحصيلي اعلام شد
گروه شهري: شهرداري  تهران  همزمان  با آغاز سال  تحصيلي ، با تقديم  شاخه هاي  گل  به  هردانش  آموز، گلدان هايي  از گل  نيز به  مدارس  اهدا خواهد كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  شهرداري  تهران ، طبق  يكي  ديگر از مصوبات ششمين  جلسه  «ستاد مهر»، سازمان  حمل  و نقل  تهران  با افزايش  ۴۰ دستگاه  خودرو به  خودروهاي  امداد در بزرگراه ها، نسبت  به  روان تر كردن  ترافيك  اين  معابر اقدام  خواهد كرد.
همچنين  شركت  واحد اتوبوسراني  از اوايل  مهرماه  ۴۰۰ دستگاه  اتوبوس  جديد و ۴۰۰ دستگاه  اتوبوس  تازه  تعمير به  ناوگان  خود مي افزايد.
نيروي  انتظامي تهران بزرگ  به  عنوان  عضو ديگر ستاد مهر ضمن  شناسايي  مدارس  پرترافيك  و مستقر كردن  پليس  در مقابل  اين  مدارس ، پرواز كنترلي  بالگردهاي  نيروي  انتظامي و استفاده  از پليس  مدرسه  را در برنامه هاي  ويژه  بازگشايي مدارس  لحاظ مي كند. سازمان  تاكسيراني  نيز طبق  يكي  از مصوبات  قبلي  ستاد مهر، طي  بخشنامه اي  به  انجمن  اوليا و مربيان  اعلام  كرده  است  كه  به  جهت  مشكلاتي  كه  در رابطه  باحمل  و نقل  درون  شهري  ايجاد شده  است ، استفاده  از تاكسي  جهت  سرويس  اياب  و ذهاب  دانش آموزان  ممنوع  است .

براي نخستين بار در سطح شهرداريهاي كشور
شهرداري منطقه ۲۲ تهران گواهينامه مديريت زيست محيطي دريافت كرد
014840.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۲۲ تهران اعلام كرد: اين شهرداري براي نخستين بار در سطح شهرداريهاي كشور، موفق به كسب گواهينامه مديريت زيست محيطي (ايزو ۱۴۰۰۱) شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران مهندس اصغر نصيري گفت: به منظور ايجاد شهري بسامان و توسعه يافته و برخوردار از شاخصه هاي زيست محيطي و نيز ايجاد تعامل بين شهر، شهروندان و محيط زيست، كليه طرحهاي عمران شهري، اجتماعي و فرهنگي در اين منطقه با بهره گيري از دانش و توان فرهيختگان و متخصصان شهرسازي و پس از انجام مطالعات كاملا علمي انجام مي شود و در اين راستا بزرگترين طرح زيست محيطي شهري در كشور توسط اين شهرداري در حال اجرا مي باشد.
وي با اشاره به دريافت گواهينامه مديريت زيست محيطي توسط اين منطقه گفت: براساس مفاد اين گواهينامه، شهرداري منطقه ۲۲ تهران موظف به ترويج فرهنگ حفاظت از محيط زيست در جامعه از طرق ارتقاء آگاهي و دانايي زيست محيطي شهروندان و رعايت كليه قوانين و مقررات زيست محيطي متناسب با فعاليت  ها و خدمات سازمان شهرداري و پيشگيري از آلوده سازي و تخريب محيط زيست و از سويي بهبود محيط زيست است. مهندس نصيري با يادآوري اين مطلب كه منطقه ۲۲ تهران اگرچه در حال حاضر از سند فرادستي طرح تفصيلي برخوردار است و فضاي سبز موجود در آن ۹برابر استانداردهاي شهري است و همواره خود را مقيد به برقراري تعامل بين شهر، شهروند و محيط زيست مي كند افزود: شهرداري در صدد است به منظور كنترل و كاهش آلاينده هاي هوا و آلودگي صوتي، جلوگيري از آلودگي آب و خاك و هدررفتن منابع طبيعي، كاهش و تفكيك زباله و زائدات جامد، كاهش اثرات مخرب مواد شيميايي سمي و خطرناك و در نتيجه تامين بهداشت، سلامتي عمومي و امنيت شهروندان و كاركنان منطقه با كسب گواهينامه ايزو ۱۴۰۰۱ گامي فراتر نهاده و به عنوان نخستين منطقه شهرداري تهران و ساير شهرهاي كشور با استقرار نظام مديريت زيست محيطي ايزو ۱۴۰۰۱ گامي ديگر در راه خدمت به شهروندان و ايجاد شهري قابل زيست بردارد.

جايگاههاي سوخت رساني بايد تا پس فردا به بهره برداري برسد
014850.jpg
گروه شهري: مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت: جايگاه هاي سوخت رساني گاز طبيعي اتوبوس هاي شهري بايد تا روز جمعه ۲۸ شهريور ماه جاري براي انجام دوره هاي آزمايشي ناوگان جديد به بهره برداري برسد. مهندس محمود صرافين در گفت وگوي تلفني با خبرنگار ما با اشاره به اين كه انجام دوره هاي آزمايشي براي اتوبوس هاي جديد شركت نيازمند زمان ۲ تا ۳ روزه است، افزود: پاسخگويي به نياز شهروندان براي مراسم بازگشايي مدارس و تخصيص درصدي از اتوبوس هاي ناوگان شركت واحد صرفا به انتقال خانم ها، مستلزم به كارگيري اتوبوس هاي جديد است.
وي افزود: با افتتاح دو جايگاه سوخت CNG در مناطق ۴ و ۷ اتوبوسراني، روزانه ۵۰۰ اتوبوس قابليت سوخت گيري پيدا كرده و وارد ناوگان فعال اتوبوسراني مي شوند.
از سوي ديگر يوسف حجت معاون سازمان حفاظت محيط زيست به ايسنا گفت: اتوبوس هاي گازسوز به دليل نبود جايگاه براي اول مهرماه قابل استفاده نيستند.
وي با اشاره به برنامه وزارت نفت براي جايگاه هاي سوخت CNG در سال ۸۰ كه قرار بوده تا پايان شهريور ماه سال جاري تعداد كافي جايگاه در تهران ساخته شود، گفت: اين امر تاكنون محقق نشده و در برنامه امسال كه وزارت نفت اعلام كرده، قرار است از نيمه دوم شهريور ماه جاري تا پايان سال، ۱۵ جايگاه در تهران ساخته شود.

ممنوعيت شكار و صيد در مناطق جنگلي شمال
014845.jpg
براساس تصميم شوراي عالي سازمان حفاظت محيط زيست، هرگونه شكار و صيد در مناطق جنگلي استانهاي گيلان، مازندران و گلستان ممنوع اعلام شده است. اين طرح كه براساس آن فقط اجازه صيد گراز وحشي داده شده است براي اولين بار به صورت آزمايشي به مدت دو سال ادامه خواهد داشت و در صورت مشاهده هرگونه خلاف با متخلفين برابر مقررات جاري برخورد مي شود. هدف از اجراي طرح ممنوعيت شكار و صيد در مناطق جنگلي استانهاي شمالي كشور، حفظ تنوع زيستي و كمك به ازدياد جمعيت گونه هاي مختلف جانوري عنوان شده است.

عضو شوراي شهر تهران: مسئولان بايد تصميم جديدي درباره فروش تراكم بگيرند
گروه شهري: عضو هيات  رئيسه  شوراي  اسلامي شهر تهران ، گفت : وزارت  مسكن  و شهرسازي بايد عملكرد شش  ماهه  خود را در زمينه  ساخت  وساز و تجميع سازي  ارائه  كند.«اميررضا واعظ آشتياني» ديروز در گفت  وگو با ايرنا با بيان  اينكه «هيچ  جاذبه اي  در برنامه ها و طرح ها، براي  تشويق مردم  به  ساخت  وساز و نوسازي  وجود ندارد»، افزود: مردم  از مصوبات  و طرح هاي وزارت  مسكن  در شش  ماهه  نخست امسال  استقبالي  نكرده اندواين  امر خطرات  ناشي از بافت هاي  فرسوده  را در تهران  افزايش  مي دهد.
وي  گفت : در شش  ماهه  نخست  امسال ، تنها ۵۰ هزار متر تراكم  در تهران  به شهروندان  فروخته  شده  و اين  در حالي  است  كه  براساس  پيش بيني ها بايد تاپايان امسال  يك  ميليون  و ۵۰۰ هزار متر تراكم  در تهران  فروخته  شود.
وي  گفت : عملكرد شش  ماهه  گذشته  وزارت  مسكن ، موجب  توقف  تجميع سازي  ازسوي پيمانكاران  شده است  و متاسفانه  هر روز شاهد حوادث  ناگوار دربافت هاي  فرسوده شهر تهران  هستيم .
آشتياني  بابيان اينكه  نوسازي  بافت هاي  فرسوده  ازسوي  شهرداري  تهران  امكان پذيرنيست ، تأكيدكرد: مشكلات  مالي شهرداري  تهران  اجازه  چنين  كاري  را نمي دهدو بافت هاي  فرسوده  شهر تهران  بايد طرح  ملي  تلقي  شده  و از طريق  منابع  مالي ملي ، در كمترين  زمان  نوسازي  شود.
خزانه دار شوراي  شهر تهران ، هشدار داد: اگر تصميم  جديد و صحيحي  ازسوي  مسئولان  در مورد فروش  تراكم  صورت  نگيرد، خسارت هاي  جبران  ناپذيري  را درمناطق  فرسوده  تهران  شاهد خواهيم  بود.
وي  با تأكيد بر اينكه  در برخي  از مناطق  فرسوده  تهران  به  هيچ  وجه  نمي توان  اقدام  به  ساخت  و ساز كرد، گفت : در اين  مكان ها بايد فضاي  سبز مناسب ايجاد شود تا فرمول  غيراصولي  و ناكاراي وزارت  مسكن  در ساخت  و ساز، تبعات كمتري  داشته  باشد.

تغيير نام ميدان آرژانتين به حكيم هنوز قطعي نشده است
گروه شهري: تغيير نام ميدان آرژانتين به نام حكيم از سوي شوراي شهر تهران قطعي نشده است.
به گزارش «ميراث خبر»، دكتر «نادر شريعتمداري»، گفت: «مسئوليت تصويب تغيير نام خيابان ها و ميدانهاي اصلي تهران و همچنين نامگذاري اتوبان هاي جديدالاحداث بر اساس قانون به شوراي اسلامي شهر تهران محول شده و اقدامات انجام شده در اين زمينه در راستاي انجام وظايف قانوني شورا بوده است و كسي قصد تخريب هويت فرهنگي و تاريخي تهران را ندارد.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
طرحهاي آماده شهرداري براي بازسازي بافتهاي فرسوده بودجه ندارد
گروه شهري: نايب رئيس شوراي شهر تهران گفت: طرحهاي آماده شهرداري تهران براي بازسازي بافتهاي فرسوده به دليل مواجه بودن با بحران مالي و اجراي مصوبه شوراي عالي شهرسازي قابليت اجرايي ندارد.
مهندس حسن بيادي در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اين كه تدوين طرحهاي بازسازي بافتهاي فرسوده بر عهده وزارت مسكن و شهرسازي است، گفت: به دليل اين كه وزارت مسكن وظيفه خود را در اين راستا انجام نداده، شهرداري تهران با استفاده از ۲۱ مشاور خود در حال تهيه طرح تفصيلي از جمله طرحهايي براي بازسازي بافتهاي فرسوده است.
وي ارائه و اجراي چنين طرحهايي را نيازمند حمايت و بودجه دولت دانست و تصريح كرد: شهرداري تهران اعتبار لازم براي تملك اين اراضي كه حتي واحدهاي مسكوني نوساز غيرمقاوم و غيراستاندارد نيز در آنها قرار دارند، را از كجا تهيه كند.
وي افزود: اجراي طرحهاي شهرداري براي بازسازي بافتهاي فرسوده تهران نيازمند حداقل ۲ تا ۳ هزار ميليارد تومان است، با اين وجود شورا و شهرداري تهران براي عملي كردن طرحهاي خود منتظر ديگران نمي نشينند و مديريت خود را اعمال خواهند كرد.

بازگشايي مدارس و نگراني از ادامه آلودگي هوا
گروه شهري: وضعيت  هواي  تهران  در آستانه  مهرماه ، زمان  آغاز مدارس  وبازگشايي  مراكزآموزشي ، به  گونه اي  است  كه  دكتر يوسف  حجت  معاون  محيط زيست  انساني  سازمان حفاظت  محيط زيست  مي گويد: براي  خروج  از اين  وضعيت  ، از دست  ما كاري  ساخته نيست . براساس  خبرهايي  كه  از سوي  مركز هماهنگي  اطلاع  رساني  آلودگي  هوا (مهار)بطور روزانه  اعلام  مي شود، در طول  سال  كمتر روزي  را مي توان  مشاهده  كرد كه هواي  تهران  در شرايط سالم  قرار داشته باشد.
اين  وضعيت  در تمام  طول  تابستان بر فضاي  شهر تهران  حاكم  بود.
در همين باره مهندس  نادر فلاحي  مسئول  اداره  آلودگي  هواي وزارت  بهداشت ، به ايرنا گفت: با ادامه  روند افزايش آلودگي  هوا در فصل  پاييز و زمستان ، علاوه  بر پايداري  و وارونگي  هوا، شاهد شرايط نامناسب  بهداشتي ، در سطح  شهر خواهيم  بود.
در همين  حال  پزشكان  بخصوص  پزشكان  متخصص  در زمينه هاي  مختلف  نيز نسبت  به افزايش  آلودگي هواي  تهران  و شهرهاي  بزرگ  هشدار داده  و خواهان  رسيدگي مسئولان و دست  اندركاران  به  اين  معضل  شدند كه  به  گفته  آنان  امروز گريبانگير تمامي اقشار جامعه  از پير و جوان  تا كودكان  شده  است .

مرز مالكيت دولت و مردم بر جنگل ها مشخص مي شود
گروه شهري: بعد از سالها بالاخره مسئولين كشور در مورد نحوه مديريت، حفاظت احياء و توسعه جنگلهاي شمال كشور به يك ديدگاه واحد رسيدند.
به گزارش خبرنگار ما اين ديدگاه واحد در قالب مصوبه هيئت دولت و طرح جامع صيانت از جنگلهاي شمال كشور به وزارت جهاد كشاورزي ابلاغ شد.
به گفته محمد صمدي رئيس سازمان جنگلها و مراتع كشور به منظور اعمال حاكميت دولت بر عرصه هاي منابع طبيعي بايستي تا دو سال آينده اقدامات لازم جهت ثبت و صدور اسناد مالكيت دولت بر عرصه هاي منابع طبيعي شمال كشور صورت گرفته و بدين ترتيب مرز مالكيت مردم با دولت مشخص شود.
وي بودجه طرح صيانت از جنگلهاي شمال را در سال ۱۳۸۲ ، ۱۱ ميليارد و يكصد ميليون تومان اعلام كرد و افزود: تا ۱۰ سال آينده جهت ساماندهي خروج دام از جنگل و مباحث اقتصادي مرتبط با آن و جنگلكاري و توسعه جنگل در شمال كشور نياز به حداقل ۱۷۰ ميليارد تومان ديگر هستيم.
وي اظهار اميدواري كرد بعد از تصويب طرح صيانت از جنگلها امكانات و قدرت دولت در حفظ، احياء و توسعه جنگلها بيشتر و قانونمندتر شود .صمدي افزود: از رئيس قوه قضائيه درخواست شد، با توجه به اختيارات خود، دادگاههاي ويژه اي را در تمامي مناطق شمالي كشور مستقر سازند تا در صورت هرگونه تخريب منابع طبيعي از جانب اشخاص حقيقي و حقوقي اقدامات قانوني لازم جهت برخورد سريع و صدور حكم عليه خاطيان صورت گيرد ضمن اينكه در اين باره پيشنهاداتي به هيأت دولت ارائه شد و جرايم مربوط به قطع، ريشه كن كردن درختان و ساير اعمال خلاف را ارزيابي و اعلام كنند كه در صورت تصويب و ابلاغ دست قضات كشور به لحاظ قانوني در برخورد با متخلفان منابع طبيعي بازتر خواهد شد. وي ادامه داد: قرار است از طرف قوه قضاييه دوره هاي آموزشي براي مأموران منابع طبيعي تدارك ديده شود تا بعد از طي اين دوره هاي آموزشي به عنوان ضابط دادگستري كارت ويژه دريافت كرده و بدين وسيله از اعتبار و قدرت بيشتري در برخورد با متخلفان به منابع طبيعي برخوردار شوند.
وي همچنين خبر داد: در جهت كاهش تدريجي بهره برداري از منابع طبيعي، بندي تصويب شده كه بر مبناي آن بهره برداري از منابع طبيعي در حد توان اكولوژيكي جنگلها خواهد بود و بديهي است در اين باره جايگزيني مصرف چوب داخلي با واردات چوب از خارج، زراعت چوب توسط سازمان جنگلها و ضرورت كسب مجوز براي فعاليت معادن جديد در سطح جنگلها از طرف شوراي عالي حفاظت محيط زيست و تأمين مصرف نفت و گاز جنگل نشينان براي روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار از طرف وزارت نفت قدمهاي مثبتي است كه در اين باره قرار است برداشته شود. وي همچنين از تشكيل يك بانك اطلاعاتي خبر داد كه براساس آن سازمان جنگلها موظف شد مجموعه اطلاعات و مسايل خود را در عرصه هاي حفظ، احياء، توسعه و بهره برداري و ديدگاههاي مربوط به استانداردهاي زيست محيطي را در يك جا جمع كرده و در اختيار كليه سازمانها و نهادهاي درخواست كننده قرار دهد.

تلفن مطب پزشكان دراختيار مردم قرار مي گيرد
گروه شهري: سازمان  نظام  پزشكي ، تلفن  مطب  پزشكان  سراسر كشور را در اختيار مردم قرار مي دهد.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  نظام  پزشكي دكتر محمدبيات ، معاون  اموراجرايي  و مالي  سازمان  نظام  پزشكي افزود: اين سازمان  به  منظور عرضه خدمات  اطلاع  رساني  كارآمد و سريع  به  مردم  و دسترسي  آسانتر به همكاران  پزشك  و همچنين  ايجاد ارتباط هرچه  بيشتر بين  پزشكان  كشور، مشخصات ، تلفن  و نشاني  مطب  هاي  پزشكان  كشور را از طريق  پايگاه اينترنتي  خود در اختيار همكاران  جامعه  پزشكي  و مردم  قرار مي دهد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |