پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۳ - Oct.2, 2003
اِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّة.
از دست دادن فرصت، اندوهي گلوگير است.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
كجاست پيك صبا گر همي كند كرمي
ز دلبرم كه رساند نوازش قلمي
چو شبنمي است كه بر بحر مي كشد رقمي
قياس كردم و تدبير، عقل در ره عشق
تقدير از پيشگامان فعاليت هاي هنري و فرهنگي در مراسم بزرگداشت مولانا
سه شنبه در جشن «از ني نوا تا نواي ني» كه به مناسب سالروز تولد مولوي و تقارن آن با ميلاد امام حسين (ع) در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي برگزار شد، طي مراسمي از شهرام ناظري، ذوالفنون، سراج، دكتر الهي قمشه اي و پري صابري كارگردان تئاتر تقدير و تجليل به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار ما، بنياد مولانا كه يك بخش خصوصي است اولين فعاليت خود را با برگزاري بزرگداشت سالروز تولد مولانا آغاز كرد و در آن چند گروه موسيقي شامل گروه ذوالفنون، گروه ارغنون به سرپرستي حسام الدين سراج، گروه رومي به سرپرستي پدرام درخشاني و گروه دفنوازان ونداد مهر در سالن ميلاد برنامه اجرا كردند.
حميدرضا راستگو رئيس موسس بنياد فارابي گفت:  اين بنياد قصد دارد كه از پيشگامان عرصه هنر و فرهنگ،  نخبگان علمي و انديشه كه در دو محور عشق و محبت كار كرده اند تجليل كند و براي شروع از اساتيد هنري، فرهنگي كه در راه اعتلاي نام مولوي گام برداشته اند، تقدير مي شود.
وي گفت: همچنين اين بنياد قرار است كه با شناسايي و نگهداري ايتام با بهره هوشي بالا وتقبل تمام هزينه هاي آموزشي و تعليمي آنان، گامي درجهت گسترش علم و هنر كشور بردارد.
شهرام ناظري در حاشيه اين مراسم كه از دست دكتر الهي قمشه اي لوح تقدير دريافت كرد، گفت: افتخار مي كنم كه در سالروز تولد مولانا از من تجليل شد و در روزگاري كه صحبتي از مولانا نبود من اشعار مولانا را مي خواندم.
همچنين از پري صابري به دليل فعاليت هاي هنري و تئاتري وي با موضوع زندگي مولانا نيز تقدير به عمل آمد.

نگارستان
016250.jpg
مربع هاي همسان

۱- نام هنرمند: جوزف آلبرس (josef Albers)
۲- تولد: بوتروپ ۱۸۸۸/ وفات: نيوهاون ۱۹۷۶
۳- سبك: هنر اپتيك يا هنر بصري شيوه اي كه از سال ۱۹۶۰ آغاز شد و در آن از بازي با رنگ و نور، حركت و موج در نقاشي ايجاد مي كنند.
۴- زندگينامه نقاش: وي در سالهاي ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۰ در مدرسه نقاشي باهوس
(Bauhau) دانشجو بود. در سال ۱۹۲۳ به عضويت گروه مبارزان درآمد. بعد به آمريكا رفت و سپس در كالج هاي معروف آمريكا مثل ييل (yale) به تدريس پرداخت. كتابي به نام «تقابل رنگها» را در سال ۱۹۶۳ نوشت. در اين كتاب نحوه استفاده از رنگها و ايجاد بعد را شرح مي دهد.
۵- نام تابلو و مشخصات: «مربع هاي تابع يا همسان» / تاريخ نقاشي: ۱۹۶۴/ رنگ روغن روي چوب/ ۲/۷۶*۲/۷۴ سانتيمتر رنگ آميزي هر مربع با يك رنگ خالص صورت گرفته و رنگ آميزي طوري است كه حس شناوري و آزادي را القاء مي كند.
محل نگهداري تابلو: گالري نت / لندن

بهارستان
پرواز
وقتي پرنده اي را
معتاد مي كنند
تا فالي از قفس بدر آرد
و اهدا نمايد آن فال را به جويندگان خوشبختي
تا شاهدانه اي به هديه بگيرد
پرواز...
قصه  بس ابلهانه اي است
از معبر قفس!
نصرت رحماني

دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن:
زبان مادري ما ظرفيت فرامرزي دارد
016248.jpg
به گزارش ايسنا، اين مطلب را دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن در گفت و گو با ستاد خبري چهارمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي بيان كرد و افزود: سخن از كمبود فرهنگي و اشاره به دلايل فرعي و غيراصلي، نوعي بهانه براي فرار از زير بار مسئوليت است كه بسياري، سالها به آن عادت و در زير سايه آن جاخوش كرده اند.
وي با اشاره به چگونگي گسترش همه سويه زبان و ادبيات ديگر كشورها گفت: اطلاعات دقيق و جزيي در اين باره كه ديگر كشورها براي ادبيات و زبان سرزمينشان چه كارهايي انجام داده اند، ندارم؛ اما اين را مي دانم كه آنها خيلي قدر و چندجانبه عمل كرده اند و توانسته اند با كار علمي و اختصاص بودجه مناسب، زبان و ادبيات كشورشان را خوب و مناسب معرفي كنند.
اسلامي ندوشن افزود: براي گسترش زبان و ادبيات فارسي در خارج از ايران، بايد قبل از هر چيز به اعتماد و اعتقادي در درونمان دست يابيم و درك كنيم كه زبان مادري ما ظرفيت فرامرزي دارد، سپس در همين مسير، بايد به شكل طبيعي و بدون مانع گام برداشت. يعني بايد ابتدا موانع سياسي از سر راه برداشته شود و در ديدگاه و نظر افكار عمومي دنيا احساس و ديد مطلوبي نسبت به زبان فارسي پديد آيد. پس از طي اين مقدمات است كه مي توانيم وارد عمل شويم و يك برنامه ريزي درست انجام دهيم.
وي در ادامه گفته هاي خود اضافه كرد: مثلا بعد از فروپاشي شوروي سابق، موقعيت مطلوبي براي گسترش زبان و ادبيات فارسي در خارج از مرزهاي سرزمينمان به وجود آمده بود، ولي متاسفانه به دليل برخي موانع سياسي، چنين فرصت بزرگي را از دست داديم.
چهارمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي ۲۹ و ۳۰ مهرماه در دانشگاه تهران برگزار مي شود. در اين مجمع و براي نخستين بار استاداني از حوزه آمريكا و اروپا نيز حضور دارند.

جشنواره بين المللي فيلم كودك امروز آغاز مي شود
اصفهان - خبرنگار همشهري: هجدهمين جشنواره بين المللي فيلمهاي كودكان و نوجوانان از امروز در اصفهان آغاز مي شود.
در برنامه افتتاحيه جشنواره هجدهم، قرائت قرآن به سبكي نو خواهد بود و سرود جشنواره نيز به صورت زنده و با حضور كودكان و نوجوانان اجرا مي شود. همچنين گروه هاي نمايشي به اجراي حركات نمايشي مي پردازند. مراسم افتتاحيه با نام آبي آسمان در ميدان امام اصفهان صورت مي گيرد.
كميته ارتباطات هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اعلام كرد در طول برپايي جشنواره ايستگاه هاي شادي در ميدان امام، خانه كودك باغ نور، باغ غدير و پارك قلمستان اصفهان راه اندازي مي شود.
هدف از برپايي اين ايستگاه ها، پرورش حس زيبادوستي، ايجاد زمينه مناسب براي بروز خلاقيت، توانايي ها و فعاليت هاي هنري كودكان و نوجوانان در طول شبهاي جشنواره خواهد بود.
اين ايستگاه ها شاهد برپايي كارگاه هاي كاردستي و ابتكار، قصه گوئي و قصه نويسي، گل و سفال و فعاليتهاي خلاقيت زا همچون كارگاه هاي الكترونيك، ساخت كيت هاي الكترونيكي موزيكال و شكل شناسي خواهد بود.

با بازشدن مهر پاكت جايزه ادبيات مراسم اهداي جوايز نوبل امروز آغاز مي شود
گروه علمي، فرهنگي: مراسم اهداي جايزه نوبل سال ۲۰۰۳ امروز پنجشنبه با اعلام برنده جايزه ادبيات آغاز و هشت روز بعد با اعلام برنده جايزه صلح به پايان خواهد رسيد.
گروه هاي ادبي سراسر جهان اكنون در حال بحث درباره برندگان احتمالي جايزه ادبي هستند.
اين در حالي است كه ناظران جايزه صلح، پاپ ژان پل دوم و «لوييز ايناچيو لولا داسيلوا»، رئيس جمهور برزيل را به عنوان نامزدهاي اصلي اين جايزه انتخاب كرده اند.
وزير دائمي آكادمي ۲۱۷ ساله سوئد امروز با گشودن مهر پاكت و اعلام برنده جايزه ادبي به انتظارها خاتمه خواهد داد.
برندگان جايزه پزشكي يا فيزيولوژي نوبل نيز روز ۱۴ مهر، جايزه فيزيك روز ۱۵ و جوايز شيمي و اقتصاد نيز روز ۱۶ مهر در استكهلم اعلام خواهند شد.
پس از آن توجه جهانيان در ۱۸ مهر به اسلو، محل اعلام برنده جايزه صلح نوبل جلب خواهد شد.

۵ فيلم ايراني در ابوظبي
وابسته  فرهنگي  سركنسولگري   ايران  در دبي  گفت : به  منظور معرفي  فرهنگ اصيل  كشورمان  با هماهنگي  مقامهاي  امارات  و با همكاري  سازمان  فرهنگ  و ارتباطات  اسلامي هفته  فرهنگي  جمهوري  اسلامي ايران  در ابوظبي  برگزار مي شود.
باسل  سرابي  در گفت وگو با  ايرنا در دبي  اظهار داشت : مركز فرهنگي  (مجمع الثقافي ) ابوظبي  پايتخت  امارات  از ۱۹ تا ۲۵مهرماه  جاري  محل  برگزاري  برنامه هاي  مختلف   اين  هفته  است .
وي  افزود: برگزاري  نمايشگاه هاي  مختلف ، نمايش  فيلمهاي  سينمايي  ايراني ، برنامه هاي  هنري  و سخنراني  اهم  برنامه هاي  پيش  بيني  شده  در مدت  هفت  روز است .
سرابي  در ارتباط با ويژگي  نمايشگاه هاي  هفته  فرهنگي   ايران  در امارات  گفت : نمايشگاه  كتاب ، فرش ، خط، نقاشي ، معرق  كاري ، مليله  كاري ، قلمزني ، مينياتور و كوزه  گري  برنامه هاي  نمايشگاهي   اين  هفته  است .
وي  درخصوص  آثار سينمايي  كه  به  معرض  نمايش  درخواهد آمد، اظهار داشت : رنگ  خدا، روسري  آبي ، پرده  آخر، بودن  يا نبودن  و شايد وقتي  ديگر فيلمهاي ايراني  است  كه  به  روي  پرده  مي رود.

آژانس شيشه اي و دوره بيستم نمايش فيلم در سينما تك
در ادامه سري برنامه هاي نگرشي نو به سينماي دفاع مقدس و به عنوان آخرين برنامه سينما تك موزه هنرهاي معاصر در دوره نوزدهم فيلم آژانس شيشه اي به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا ساعت ۳۰/۱۶ امروز به نمايش در مي آيد.
سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران دوره بيستم نمايش فيلم خود را از هفدهم مهرماه با عناوين «جلوه هايي از سينماي جهان»، «آثار پيشگامان سينما»، «يك فيلمساز يك نگاه»، «جلوه هايي از سينماي ايران»، «مروري بر فيلمهاي كوتاه اعضاي سينما تك» و «هنرهاي تجسمي بر پرده سينما» آغاز خواهد كرد.

۴ فيلم ايراني در جشنواره قاهره
چهار فيلم  از سينماي   ايران  در بخشهاي  مسابقه  و جنبي  جشنواره  بين المللي  فيلم  قاهره (مصر) به  نمايش  گذاشته  مي شود.
بيست  و هفتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  قاهره  از ۱۵ تا ۲۵ مهرماه  در مصر برگزار مي شود.
به  گزارش  ايرنا، فيلم  واكنش  پنجم  ساخته  تهمينه  ميلاني  در بخش  مسابقه  و فيلمهاي  زندان  زنان از منيژه  حكمت ، تهران  ساعت هفت  صبح  از امير شهاب  رضويان  و نورا از محمود شوليزاده  در بخش  جنبي اين  رويداد هنري  به  نمايش  گذاشته  مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
خوشبختي
دو تا خواستگارت را رد مي كني و سومي همان بخت تو است، خوشبخت مي شي. شوهر آينده ات خيلي پولدار است و تا چشم به هم بزني چند تا بچه قد و نيم قد دورت را مي گيرند و در ضمن... عمر طولاني هم مي كني و... خيلي چيزهاي ديگر.
اينها حرفهايي بود كه فالگير پير سالها پيش در يك بعدازظهر آفتابي و گرم تابستان به او گفته بود و او را با رؤياي خود تنها گذاشته بود. و زن همان كرده بود كه فالگير گفته بود.
امروز بعد از سالها نمي دانست خوشبخت است يا نه. شوهرش را دوست داشت و از زندگي مرفهي برخوردار بود. اما او اين چيزها را نمي خواست. دلش بچه اي مي خواست كه هرگز نتوانسته بود داشته باشد و همين امر همسرش را هم از او گرفته بود. شوهرش بعد از نااميدي از بچه دار شدن او همسري ديگر اختيار كرده بود و اين روزها با فرزند نوپاي خود سرگرم بود.
او همه چيز داشت به جز شوهري كه دوستش داشته باشد و بچه اي كه وجودش را كامل كند.
مرجان كاشانيان

روزنگار
گلسرخي _ دانشيان
در چنين روزي در سال ۱۳۵۲ سازمان اطلاعات و امنيت كشور (ساواك) اعلام كرد ۱۲ تن را كه براي انجام سوء قصد عليه خانواده سلطنتي برنامه ريزي كرده بودند، بازداشت كرده است. بازداشت شدگان عبارت بودند از: طيفور بطحايي، خسرو گلسرخي، كرامت الله دانشيان، عباسعلي سماكار، رضا علامه زاده، رحمت الله جمشيدي، شكوه فرهنگ، ابراهيم فرهنگ، مريم اتحاديه، مرتضي سياه پوش، منوچهر مقدم سليمي و فرهاد قيصري. اطلاعيه ساواك زيربناي فكري بازداشت شدگان را ماركسيستي معرفي مي كرد.
ماجرا از اين قرار بود كه سماكار و علامه زاده كه از كارمندان تلويزيون بودند و گرايش ماركسيستي داشتند، طرح خامي را ميان خود مطرح مي كنند كه با مخفي كردن سلاح در دوربين فيلم برداري تلويزيون و وارد كردن آن به مراسم جشن سينماي كودك و نوجوان، فرح يا وليعهد را كه در برنامه شركت مي كردند گروگان بگيرند و آزادي زندانيان سياسي را طلب كنند. سماكار از دوستش بطحايي مي خواهد كه برايشان اسلحه تهيه كند و بطحايي كه خود با دانشيان، شكوه و ابراهيم فرهنگ، اتحاديه، جمشيدي و سياهپوش گروهي براي مطالعات ماركسيستي تشكيل داده است، پيشنهاد سماكار را مي پذيرد. دانشيان و بطحايي براي تهيه اسلحه به شخصي مراجعه مي كنند كه خود را چريك فدايي جا زده بود اما در واقع با ساواك ارتباط داشت. ساواك ترتيبي مي دهد كه اسلحه اي در اختيارشان گذاشته شود و سپس در حين اجراي برنامه دستگير شوند، اما عضو گروه، براي تحويل گرفتن اسلحه سر قرار حاضر نمي شود و ساواك از بيم متواري شدن اعضاي گروه ناچار مي شود آنان را فورا بازداشت كند. بازجويي و شكنجه آغاز مي شود و اعضا، لب به سخن مي گشايند. ازجمله شكوه فرهنگ نام خسرو گلسرخي و منوچهر مقدم سليمي را كه اصلا در جريان طرح گروگان گيري نبودند به زبان مي آورد. فرهنگ به اتفاق گلسرخي كه روزنامه نگار و شاعري با گرايش چپ بود و مقدم سليمي دوره هاي كتاب خواني داشتند و اين تنها رابطه اين دو، با گروه ياد شده بود. اما نكته جالب اين بود كه در دادگاه، همه متهمان به جز گلسرخي، دانشيان و تا حدودي سماكار اظهار ندامت و طلب عفو كردند. دانشيان و به ويژه گلسرخي در مدافعات شجاعانه خود رژيم را به محاكمه كشيدند و سرانجام در سحرگاه هشتم بهمن ۱۳۵۲، به خاطر جرمي كه مرتكب نشده بودند در برابر جوخه اعدام قرار گرفتند.
خائن
016252.jpg
روز دوم اكتبر سال ۱۷۸۰، در جريان جنگ هاي استقلال آمريكا، سرگرد جان آندره، افسر ارتش بريتانيا به اتهام جاسوسي اعدام شد. ده روز پيش از آن، سه راهزن كه به استقلال طلبان آمريكا گرايش داشتند، راه بر آندره بسته بودند و پس از يافتن كاغذهايي حاوي اطلاعات جاسوسي در پوتين هايش، او را تحويل استقلال طلبان داده بودند. اين مدارك روشن مي كرد كه آندره از ديدار سري با ژنرال بنديكت آرنولد، فرمانده سپاه غرب ارتش استقلال طلبان باز مي گشته است. طبق نوشته هاي كشف شده، ژنرال آمريكايي به بريتانيايي ها پيشنهاد داده بود در ازاي دريافت ۲۰ هزار پوند رشوه، دژ استراتژيك رودخانه هودسن را به آنها تسليم كند. او هنگامي كه پيشنهادش نزد استقلال طلبان لو رفت، به يك كشتي انگليسي پناهنده شد. آرنولد تا آن هنگام يك قهرمان ميهن پرست محسوب مي شد و در جنگ هاي مختلف از خود رشادت به خرج داده بود، اما از آن پس نامش در ادبيات سياسي آمريكا مترادف «خائن» به كار رفت و هنوز همين دلالت را دارد. او در سال ۱۸۰۱ در لندن درگذشت.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي همه
براي اينكه در طول روز نشاط، حضور ذهن، خلاقيت و كارآيي مطلوب داشته باشيد لازم است شب ها به اندازه كافي بخوابيد. نياز انسان ها به خواب در سنين و شرايط مختلف تفاوت مي كند. مثلا يك مرد جوان به هفت تا نه ساعت خواب شبانه نياز دارد اما هر چه سن بيشتر مي شود نياز به خواب كاهش مي يابد و دوباره در سنين خيلي بالا افزايش پيدا مي كند. براي اينكه خواب خوب داشته باشيد توصيه مي شود هر شب سرساعت معيني به رختخواب برويد تا ساعت بيولوژيك بدنتان تنظيم شود. از رختخواب براي مطالعه، تماشاي تلويزيون يا كتاب خواندن استفاده نكنيد. از سه - چهار ساعت پيش از رفتن به بستر، از خوردن غذاي سنگين، چاي و قهوه، كشيدن سيگار و فعاليت ورزشي پرهيز كنيد. شب خوش!

گشتي در دنياي خبرها
بازگشت دوچرخه پس از ۲۴ سال
آمستردام: دوچرخه اي كه ۲۴ سال قبل به سرقت رفته بود، روز گذشته مجددا به صاحبش بازگردانده شد.
در سال ۱۹۷۹، دوچرخه يكي از كارمندان بيمارستان شهر كوچكي در هلند دزديده شد و صاحب دوچرخه اين سرقت را به پليس گزارش كرد.
دو روز قبل يكي از مأموران پليس شهر آمستردام در حين گشت زني در خيابان متوجه شد كه يك سارق قصد سرقت دوچرخه اي را كه در كنار پياده رو پارك شده است دارد. به همين دليل سارق را دستگير كرد. پس از بررسي پلاك دوچرخه و تطبيق با پرونده هاي مالكيت مشخص شد كه متعلق به همان كارمند بيمارستان است. به همين دليل پليس با صاحب دوچرخه تماس گرفت و او مجبور شد براي تحويل دوچرخه ۲۴ ساله خود از محل فعلي زندگي اش در آلمان به هلند سفر كند.
فرصت طلبي
پاريس: چندي پيش اتحاديه اروپا قانوني وضع كرد كه براساس آن، توليدكنندگان سيگار در كشورهاي عضو اين اتحاديه ملزم به حك پيام هاي هشداردهنده با حروف درشت روي پاكت هاي سيگار شدند. به همين دليل در حال حاضر روي چهارطرف پاركت هاي سيگار با حروف درشت نوشته شده: سيگار انسان را مي كشد. اما يك شركت فرصت طلب در فرانسه از اين قانون جديد پول خوبي به جيب زده است. اين شركت بسته هاي زيبا و متنوعي توليد كرده كه به عنوان جلد پاكت هاي سيگار استفاده مي شود و سيگاريها با استفاده از آن ديگر مجبور به مشاهده مكرر اين پيام هاي هشداردهنده نخواهند بود. قيمت هر يك از اين بسته ها ۷۰ سنت است كه تاكنون ۶۰۰ هزار پاكت به فروش رفته است.
تئاتر زندانيان
لندن: براي اولين بار گروهي از زندانيان زن كشور انگليس به مدت يك روز از زندان خارج خواهند شد تا تئاتر اجرا كنند. قرار است اين زنان زنداني به يكي از معروف ترين سالن هاي نمايش شهر لندن انتقال داده شوند و در اين سالن، تئاتر اجرا كنند. نكته جالب اينكه، كليه بليت هاي اين تئاتر پيش فروش شده است.
از فوتبال تا القاعده
بروكسل: يكي از بازيكنان سابق فوتبال تونس به جرم همكاري با القاعده به تحمل ۱۰ سال حبس محكوم شد. اين بازيكن كه سابقه بازي در تيم فورتونا دوسلدورف آلمان را هم دارد در سال ۲۰۰۱ روانه افغانستان شد و به گروه القاعده و بن لادن گرايش پيدا كرد. در همان سال، اين فوتباليست پس از فراگيري آموزش هاي لازم براي حمله به پايگاه نظامي آمريكا در شمال بلژيك روانه اين كشور شد، اما به دام پليس افتاد.
پيرترين مرد جهان
لندن: در پي مرگ پيرمرد ۱۱۴ ساله كشور ژاپن در حال حاضر عنوان پيرترين مرد جهان به يك اسپانيايي ۱۱۳ ساله تعلق يافته است. اين مرد كه روز ۱۵ دسامبر سال ۱۸۸۹ چشم به جهان گشود، هر روز ۱۴ ساعت مي خوابد. او دقيقا در همان سالي كه آدولف هيتلر به دنيا آمد و عمليات ساخت برج ايفل به پايان رسيد چشم به جهان گشود. همچنين همسر وي نيز متولد سال ۱۸۸۹ بود اما در سن ۹۰ سالگي در گذشت. اين مرد صاحب سه دختر، ۵ نوه و ۶ نتيجه است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |