پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۳ - Oct.2, 2003
پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تكريم «ادوارد سعيد»
گروه علمي و فرهنگي: وزير فرهنگ  وارشاد اسلامي  در پيامي ، درگذشت  ادوارد سعيد متفكر صاحب نام  فلسطيني  را براي  جهان  عرب  بويژه  فلسطين ، ضايعه اي  جبران ناپذير خواند.
به  گفته  احمد مسجد جامعي ، ادوارد سعيد، رساترين  صداي  علمي  در دفاع  از فلسطين  بود. به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  فرهنگ  وارشاد اسلامي ، مسجدجامعي  دراين  پيام ، درگذشت  متفكر فقيد فلسطيني  را به  خانواده  وي  تسليت گفت  و تصريح  كرد: بي ترديد نبود ادوارد سعيد از ميراث  معنوي  خاورميانه مي كاهد. ادوارد سعيد، نويسنده  و متفكر صاحب  نام  جهان  كه  مدافع  آرمان هاي  فلسطين  بود، سوم  مهرماه  براثر ابتلا به  بيماري  سرطان  در سن  ۶۷ سالگي درگذشت .
وزير ارشاد در پيام  خود تصريح  كرد: ادوارد سعيد استادي  ممتاز در حوزه  ادبيات  بود كه  آثاري  ارزشمند درباره  فلسطين  تاليف  كرد، وي  كه  منتقد سرسخت  غاصبان  اسرائيلي  به  شمار مي رفت  چهارده  سال  نماينده  مجلس  فلسطين  بود اما با آغاز توافق هاي  اسلو از مقام  خود استعفا كرد تا بر ژرف  نگري  و شجاعت  و تعهد خود نسبت  به  فلسطين  مهر تاييد زند.

اسباب بازي هاي ديجيتالي و ذهن خلاق كودكان
ديگر، زمان بازي با اسباب بازي هاي تفريحي به اتمام رسيده است، اغلب خانواده ها وقتي به مغازه هاي فروش اسباب بازي مراجعه مي كنند، سعي دارند از بين اسباب بازي هاي خشن و تفريحي، اسباب بازي هايي را خريد كنند كه ذهن كودكان را به خلاقيت وادار كند. بنابراين، بازي هاي فكري و آموزشي در ميان ساير اسباب بازي ها يك سر و گردن بالاتر قرار دارند. با اين حال، با ورود رايانه و بازي هاي رايانه اي، هم اينك كودكان و نوجوانان دوست دارند به جاي بازي با وسايل تفريحي و ورزشي، به اين نوع بازي هاي ديجيتالي بپردازند.
016154.jpg

«ميشل رسينك» مدير گروه تحقيقاتي مهد كودكهاي انگلستان طي گفت و گويي با خبرنگار بي بي سي «آلفرد هرميدا» علل گرايش كودكان و نوجوانان به اين نوع بازي ها را توضيح مي دهد، مطلبي در اين زمينه به صورت پرسش و پاسخ از اينترنت تهيه شده كه در پي مي آوريم.
* ميشل: ما مي خواهيم كمك كنيم تا اسباب بازي هاي هوشمند براي بچه ها توسعه يابند. البته ما به ساخت اسباب بازي هاي هوشمند علاقه چنداني نداريم، بلكه مي خواهيم اسباب بازي هايي بسازيم كه بچه ها را به فكر كردن وادار كند. ما متوجه شديم يكي از بهترين روش هايي كه به يادگيري كودكان كمك مي كند، اين است كه براي آنها اسباب بازي و ابزار جديدي فراهم كنيم تا آنها بتوانند فعاليت هاي خلاقيت آميز انجام دهند، طراحي كنند و با لوازم و رسانه هاي جديد اطرافشان، چيزهاي نو ايجاد و اختراع كنند.
آلفرد: بنابراين، چگونه اين تكنولوژي مي تواند قدرت خلاقه كودك را برانگيزاند؟
* ميشل: اگر ما به بچه ها نوع درستي از بازي خانه سازي بدهيم، بدين ترتيب مي توانيم قدرت خلاقيت آنها را تحريك كنيم. با وسايل سنتي خانه سازي، بچه ها مي توانند قلعه و خانه بسازند و به اين ترتيب با ساختار ساختمان هايي كه در دنيا ساخته مي شود، آشنا شوند. با تكنولوژي جديد، بچه ها مي توانند چيزهايي بسازند كه زنده مجسم شوند، حركت كنند و كنش و واكنش نشان دهند. چيزهايي كه آنها مي سازند، مثلاً دقيقاً مثل يك خرگوش نيست، ولي مي تواند مثل يك خرگوش رفتار كند، در اطراف حركت كند و تأثير متقابل بر محيط اطراف داشته باشد.
آلفرد: با اين كارها، بچه ها چه چيزهايي ياد مي گيرند؟
* ميشل: آنها مي توانند درك كنند چيزهايي كه در دنيا وجود دارد، واقعاً چطور كار مي كنند. آنها با ساخت يك روبات كوچك، با چراغ سنسوري كه به ارتعاش درمي آيد، به درك جديدي مي رسند. آنها وقتي مي بينند كه يك شب پره در اطراف يك لامپ چطور پرپر مي زند، متوجه اين رفتار مي شوند و درك مي كنند چه قانوني بايد حكمفرما باشد. اين امر باعث مي شود آنها هم دنياي تكنولوِژيكي و هم دنياي بيولوِژيكي اطرافشان را درك كنند.
آلفرد: آيا خطرناك نيست كودك به اين زودي با تكنولوژي و علم، آن هم به طور چشم بسته آشنا شود؟
* ميشل: من فكر نمي كنم اين موضوع براي كودك خيلي زود باشد. چيزهاي زيادي وجود دارند كه بچه ها مي توانند در هر سني شروع به استفاده از آن بكنند. البته من نمي گويم اين امر مي تواند جايگزين لوازم و اسباب بازي هاي سنتي كه بچه ها با آن بازي كرده اند، بشوند. قصد ندارم آنها كنار گذاشته شوند. بلكه ما هميشه مي توانيم جذابيت نوع لوازمي را كه بچه ها با آن بازي مي كنند، بالا ببريم.
آلفرد: اين تكنولوژي تا حدي پيچيده به نظر مي رسد و باعث مي شود تعداد زيادي از بچه ها از آن دوري كنند. هر كسي مي تواند از مداد رنگي و كاغذ استفاده كند. مانعي براي استفاده از مداد رنگي و كاغذ وجود ندارد.
* ميشل: اشتباه است كه تكنولوژي را امري بسيار پيچيده به بچه ها نشان دهيم كه آنها نتوانند افكار و احساسات خود را بيان كنند. آنچه كه ما مي خواهيم انجام دهيم، اين است كه تكنولوژي را ايجاد كنيم تا بچه ها را قادر سازد افكار و احساسات خود را بيان كنند به همان راحتي كه با مداد رنگي و كاغذ اين كار را انجام مي  دهند. خوب است اسباب بازي سنتي بچه ها، مداد رنگي و كاغذ و خانه سازي را به عنوان يك استاندارد در نظر بگيريم، لازم است ما وسايل جديد تكنولوژيكي را به راحتي آن تكنولوژيها بسازيم.
بايد به خاطر داشته باشيم كه مداد رنگي زماني يك تكنولوژي محسوب مي شد. صدها سال پيش بچه ها مداد رنگي نداشتند، بنابراين اختراع آن يك پديده پيشرفته تكنولوژي به نظر مي رسيد، اما امروزه به عنوان بخشي طبيعي از دوران كودكي به نظر مي رسد. امروزه نيز تكنولوژي جديد ديجيتالي، ممكن است جديد و پيشرفته به نظر برسد، اما در آينده، اگر ما به درستي آنها را توسعه دهيم، آنها هم مثل مداد رنگي و كاغذ بسيار عادي به نظر خواهند رسيد.
آلفرد: اسباب بازي هاي ديجيتالي زيادي در بازار وجود دارند كه در آنها، از تكنولوژي كامپيوتر استفاده شده است. شما براي بچه ها، چه چيزهاي قابل دسترسي مي سازيد؟
* ميشل: من به طور كلي خيلي تحت تأثير بازي هاي ديجيتالي كه امروزه در بازار وجود دارد، نيستم. بسياري از آنها تكنولوژي را در راههاي سطحي به كار برده اند. مثل اين كه تعدادي چراغ چشمك زن يا صداي بيپ بيپ اضافه كنند. اينها ممكن است اسباب بازي ها را مهيج نشان دهند، اما نمي توانند مدت زمان زيادي ارزشمند باشند. اين گونه تكنولوژي ها كه در ساخت اسباب بازي ها به كار مي روند، آنها را زنده و هوشمند نشان مي دهند اما فرصت جديد خلاقيت براي بچه ها ايجاد نمي كنند. لازم است ما واقعاً بر اين نكته تأكيد كنيم كه چگونه مي توانيم با استفاده از تكنولوژي، از اختراعات خلاقيت آميز توسط بچه ها حمايت كنيم. امروزه اكثر بازي هاي الكترونيكي جديد به اين نكته توجه ندارند، اما فكر مي كنم در آينده امكانات بسياري ايجاد شود.
آلفرد: به نظر شما اسباب بازي ايده آلي كه با استفاده از تكنولوژي ديجيتالي باعث تقويت خلاقيت شود، كدام است؟
* ميشل: چندين سال است كه ما با شركت  اسباب بازي سازي «لگو» همكاري كرده ايم تا آجرهاي خانه سازي توليد كنيم. شما مي توانيد از آجرهاي لگو سنتي استفاده كنيد و آنها را به هم بچسبانيد تا يك ساختمان بسازيد. اين آجرها را مي توانيد كنار هم بگذاريد تا چيزهايي بسازيد كه در دنيا وجود دارند و مي توانند زنده مجسم شوند و به اشيا ديگر كنش و واكنش نشان دهند. ما مشاهده كرده ايم از اين آجرهاي خانه سازي جديد در راههاي وسيعي استفاده مي شود و اين يكي از عناصر كليدي يك اسباب بازي خوب است. از اين آجرها فقط براي خانه سازي استفاده نمي شود، بلكه به شيوه هاي متفاوتي از آنها استفاده مي شود. بچه ها مي توانند از اين آجرها براي ساخت هر چيزي از يك كارخانه شكلات سازي اتوماتيك گرفته تا موجوداتي كه با هم اثر متقابل دارند، استفاده كنند يا اينكه يك پارك تفريحي بسازند.
016156.jpg

آلفرد: ثابت شده كه اين آجرها محبوبيت زيادي دارند. به نظر مي رسد نسبت به ساير اسباب بازي ها اين آجرها بهتر مي توانند استعداد نهايي بچه ها را كشف كنند كه به اين ترتيب بچه ها مي توانند كارهاي زيادي با آنها انجام دهند؟
* ميشل: اينها همچنين قدرت خلاقيت بزرگسالان را افزايش مي دهند. بسياري از اين اسباب بازي ها به بزرگسالان فروخته مي شود كه اين امر نشانه خوبي است و نشان مي دهد تعداد زيادي از بزرگسالان نيز به اكتشافات تفريحي علاقه مند هستند. اگر ما نوع درستي از تكنولوژي را براي آنها فراهم كنيم، آنها مي توانند به مدت طولاني به بازي ادامه دهند، كشف كنند، بسازند و ياد بگيرند.
آلفرد: در تمام اينها، عنصر آموزشي وجود دارد. زماني كه بچه ها از اسباب بازي استفاده مي كنند، در واقع در حال يادگيري امور كاملاً پيچيده ديجيتالي هستند.
* ميشل: طي ساليان طولاني ما دريافته ايم كه بسياري از بهترين تجارب يادگيري ما، زماني رخ مي دهد كه چيزي را خلق يا طراحي مي كنيم. اگر ما بخواهيم به يادگيري بچه ها كمك كنيم، لازم است به آنها ابزار جديد براي طراحي و ابداع بدهيم. اين دقيقاً همان چيزي است كه آجرهاي خانه سازي لگو انجام مي دهند.
اين امر تعداد چيزهايي را كه بچه ها مي توانند طراحي يا خلق كنند افزايش مي دهد و بنابراين ميزان چيزهايي كه آنها مي توانند در اين فرآيند ياد بگيرند، افزايش مي يابد. بعضي موارد آنها چيزهايي ياد مي گيرند كه جزو برنامه آموزشي تحصيلي شان است. اما اين وسايل به بچه ها كمك مي كند آموزش را از راه بهتري ياد بگيرند، زيرا آن وسايل مي تواند مهيج تر و مورد علاقه بچه ها باشد.
آلفرد: شما آينده اين اسباب بازي هاي هوشمند را چگونه پيش بيني مي كنيد؟ ما از اين مرحله به كجا خواهيم رفت؟
* ميشل: اولاً ما هنوز براي استفاده آسانتر بچه ها از اين وسايل راه درازي در پيش داريم تا آنها بتوانند چيزهايي ايجاد كنند كه در قوه تخيل آنهاست.
ما مي خواهيم فنوني ايجاد كنيم كه بچه ها را با نقشه خيالي روبه رو كند و سپس نقشه خيالي آنها را به واقعيت تبديل كند. لذا لازم است ما اسباب كار جديد خانه سازي را طوري طراحي كنيم كه بچه ها به راحتي بتوانند قوه تخيل خود را به كار گيرند و آنها را به واقعيت تبديل كند.
ما مشاهده خواهيم كرد در جهت ديگر علاوه بر استفاده از تكنولوژي كامپيوتري، اين اسباب بازي ها به طور فزاينده اي از تكنولوژي ارتباطات استفاده خواهند كرد. بچه ها نه تنها يك ماشين اتوماتيكي يا موجود متحرك خواهند ساخت، بلكه گروه زيادي از موجوداتي ايجاد خواهند كرد كه با هم ارتباط دارند. ما علاوه بر انقلاب كامپيوتري، از انقلاب ارتباطاتي استفاده خواهيم كرد.
آلفرد: اين ايده شگفت انگيز به نظر مي رسد موجوداتي كه ايجاد كرده ايد، بتوانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند؟
* ميشل: براي انجام اين كار ما متوجه شده ايم كه بچه ها در مورد ارتباطات عمومي و همچنين ارتباطات انساني چيزهاي زيادي ياد مي گيرند. همان طور كه آنها موجودات روباتيك خود را براي ارتباط با يكديگر برنامه ريزي مي كنند، درباره ارتباطاتي كه مي تواند به ايجاد ارتباط بهتر با ديگران كمك كند، نيز چيزهايي ياد مي گيرند.

مرمت مجموعه كاخ آرامگاه هاي منحصر به فرد عيلامي
گروه علمي فرهنگي: مجموعه كاخ آرامگاه هاي منحصر به فرد دوره عيلامي محوطه تاريخي زيگورات چغازنبيل در حال مرمت است.
به گزارش «ميراث خبر»، «حميد فدايي» كارشناس ارشد پروژه محوطه تاريخي چغازنبيل در اين باره گفت: «از خرداد ماه امسال كار مرمت روي مجموعه كاخ آرامگاه هاي محوطه تاريخي چغازنبيل كه از پنج آرامگاه و يك كاخ تشكيل شده آغاز شده است.»
فدايي گفت: «سقف يكي از آرامگاه ها در زمان حفاري هاي «رومق گريشمن» بين سال هاي ۱۹۵۱ _ ۱۹۶۲ تخريب و فضاي آن پر از خاك شده بود كه اين فضا سال گذشته تخليه شد.
كاخ اين مجموعه نيز به مرور زمان دچار مشكلاتي شده بود كه سال گذشته، پاكسازي هاي لازم در آن صورت گرفت.
فدايي همچنين در مورد مرمت هاي انجام گرفته در اين مجموعه گفت: «مرمت ها شامل سقف زني يك آرامگاه، اندود كردن ديوارهاي آرامگاه ها و همچنين مرمت ديوارهاي خشتي كاخ اين مجموعه منحصر به فرد است.»
وي افزود: «با توجه به اهميت اين مجموعه قصد داريم در اين مرمت ها از كارشناسان مؤسسه كراكر فرانسه كه مجري حفاظت از بناهاي خشتي هستند نيز استفاده كنيم.» مجموعه كاخ آرامگاه چغازنبيل بين حصار دوم و سوم اين محوطه تاريخي جاي گرفته است. اين مجموعه يكي از نادرترين و منحصر به فردترين آرامگاه هاي سردابه اي دوره عيلامي محسوب مي شود كه متعلق به ۱۲۵۰ پيش از ميلاد است. در يكي از آرامگاه هاي اين مجموعه جسدي نيم سوخته از يك پادشاه عيلامي به دست آمده است.

طرح «ساماندهي بوفه هاي مدارس» امسال اجرا مي شود
016242.jpg
گروه علمي فرهنگي: مديركل  بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد كه  به  منظورارتقاي  سطح  بهداشت  دانش آموزان ، طرح  «ساماندهي  بوفه هاي  مدارس» سراسر كشورامسال  به  اجرا در مي آيد.
«رياض  غيرتمند» روز چهارشنبه  به  ايرنا گفت : در اجراي  اين  طرح ، دستورالعملي  درباره  عرضه  نوع  محصولات  خوراكي  در بوفه هاي  مدارس  به  سازمانها و ادارات  آموزش  و پرورش  كشور صادر شده است .
وي  افزود: در اين  دستورالمعل  همچنين  نوع  پوشش  كاركنان  بوفه ها وچگونگي  رعايت  بهداشت  در اين  اماكن  تشريح  شده است .
غيرتمند اظهار داشت  كه  اين  طرح  با مشاركت  اولياي  دانش آموزان  و از طريق انجمن  اوليا و مربيان  به  اجرا گذاشته  مي شود و مديران  مدارس  امسال  بر نحوه  فعاليت  بوفه هاي  مدارس  نظارت  خواهند كرد.
مدير كل  دفتر بهداشت  و تغذيه  توضيح  داد: با همكاري  وزارت  بهداشت ،درمان  و آموزش  پزشكي  و وزارت  آموزش  و پرورش  طرح  بهسازي  بوفه هاي  مدارس كشور تدوين  شده است .

همايش بين المللي «قرآن و توسعه فرهنگي» در تهران برگزار مي شود
گروه علمي و فرهنگي: همزمان با برگزاري يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در ماه مبارك رمضان، همايش بين المللي «قرآن و توسعه فرهنگي» در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد، دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: در اين همايش مباحث مختلفي ازجمله موضوع هويت فرهنگي، زمينه هاي توسعه فرهنگي، فرهنگ شناسي و ضرورت توسعه فرهنگي از نگاه قرآن كريم مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
آيت الله «محمدعلي تسخيري»، افزود: برپايي اين همايش در شرايطي كه امت اسلامي مورد تهاجم فرهنگي دشمنان قرار گرفته، بسيار ضروري است.

۴۰ هزار معلم حق التدريسي در مرحله اول پذيرفته شدند
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر ارتقاي علمي منابع انساني وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه در مرحله اول آزمون معلمان حق التدريس ۴۰ هزار نفر پذيرفته شدند.
«عباس عباسپور» چهارشنبه به ايرنا گفت: اين تعداد از معلمان از ميان ۱۲۲ هزار داوطلب شركت كننده در آزمون علمي معلمان حق التدريس كه اواخر مردادماه امسال در سراسر كشور برگزار شد، پذيرفته شده اند.
وي افزود: پذيرش معلمان ياد شده براساس حد نصاب نمره كسب شده در آزمون علمي عمومي و اختصاصي صورت گرفته است و قبول شدگان اين آزمون براي مصاحبه و گزينش به آموزش و پرورش استانهاي كشور معرفي شده اند.

پيمان نامه حقوق كودك رمزگشايي مي شود
گروه اجتماعي: كودكان ايراني پيمان نامه جهاني حقوق كودك را رمزگشايي مي كنند.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در ايام روز جهاني كودك مسابقه جدول پيمان نامه جهاني حقوق كودك برگزار خواهد شد. در اين مسابقه كساني كه بتوانند جدول را كامل حل كنند مي توانند رمز جدول كه يكي از مفاد پيمان  نامه حقوق كودك است را به دست آورده و در قرعه كشي اين مسابقه شركت كنند.
به تعدادي از كساني كه بتوانند اين رمزها را به دست آورند به قيد قرعه جوايزي تعلق خواهد گرفت.
جشنواره روز جهاني كودك در روزهاي ۱۳ الي ۱۷ مهرماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد و شركت عموم علاقه مندان در آن آزاد است.

شرط بقاي كشور توسعه علمي است
گروه علمي فرهنگي: معاون  دانشجويي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  گفت :گزاره  توسعه  علمي شرط بقاي  كشور است .
غلامرضا ظريفيان  روز چهارشنبه  در جشن  آغاز سال تحصيلي دانشگاه  زنجان  افزود: اگر در دهه  اول  انقلاب   ، بيگانه  ستيزي  و مقابله  با دشمن  نياز اصلي  كشور محسوب  مي شد در دهه  دوم  انقلاب  بايد توسعه  علمي  به  عنوان  شرط بقا هدف  اساسي  باشد.
وي  تغيير ساختار آموزش  عالي  را يكي  از الزامات  توسعه  علمي دانست  واظهارداشت  اين  ساختار كهنه  و قديمي است  كه از سال  ۱۳۵۴ تابحال  هيچ  تغييري  نكرده است .
ظريفيان ، استقلال  علمي ، مالي  و اداري  دانشگاه  را گام  ديگري  در جهت  توسعه  علمي  كشور ذكر كرد و افزود: دانشگاه  اگر به  خود متكي  نباشد نمي تواند مركزتوليد علم  محسوب  شود.
وي ، اصلي ترين  وظيفه  دانشگاه ها را متكي  شدن  به خود دانست  و گفت:  توسعه علمي با پرسشگري  آغاز مي شود و بين  آزادي  انديشه  و توسعه  علمي  نسبت  مستقيمي  برقرار است .

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |