يكشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۸۶- Oct, 5, 2003
در فوتبال بريتانيا چه مي گذرد
جزيره در تلاطم
012344.jpg

مسيح فرزانه: فوتبال انگلستان هميشه داغ و پرهياهو است و خبرهاي جنجالي فراواني حول و حوش ليگ برتر مي چرخد و مثل هميشه باشگاه منچستر يونايتد در صدر اين اخبار قرار دارد. «الكس فرگوسن» اعلام كرده است كه ديگر هيچ نيازي به «بارتز» ندارد و با وجود «تيم هووارد» در درون دروازه خيالش راحت است. از طرفي «فرانسيس گرايپل» رياست باشگاه « پاري سن ژرمن» فرانسه اعلام كرده است كه به شدت خواهان به خدمت گرفتن «بارتز» است، اما هنوز در مورد حقوق ساليانه وي مطمئن نيست. «گرايپل» در اين باره گفت: ما در حال حاضر مذاكره براي امضاء قرارداد با اين بازيكن هستيم و حضور وي در تيم ما باعث مباهات است. حقوق هاي ساليانه در ليگ برتر بسيار بالاست و تفاوت فاحشي با ليگ فرانسه دارد، اما فكر مي كنم ما بتوانيم با «ديويد جيل» به توافق برسيم، از طرفي «الكس فرگوسن» گفته است كه قصد خريد «جرمن دفو» بازيكن تيم «وستهام» را دارد. قيمت اين بازيكن از سوي مسئولين وستهام ۱۲ ميليون پوند اعلام شده است. خود «فرگوسن» در اين مورد مي گويد: من مي خواهم از اين بازيكن جوان و ۲۱ ساله در كنار «رود فان نيستلروي» استفاده كنم، او مهره فوق العاده كارآمدي است، از طرفي وي در مورد «بارتز» مي گويد: ما به وجود او هنوز در تيم نيازمنديم، اينكه او مبدل به دروازه بان سوم ما شده است، مقصر خودش است، همه بازيكنان بايد در تمرينات با انگيزه باشند، در ادامه «ژاك سانتيني» مربي تيم ملي فرانسه در اين باره گفت: «فابين» در مورد اين موضوع با من مشورت كرد و من به اين بازيكن ۳۲ ساله توضيح دادم كه در صورتي كه مي خواهد در تيم ملي جاي ثابتي داشته باشد، بايد در تركيب يك تيم باشگاهي حضوري فعال داشته باشد. اما حس مي كنم اين فروش و اين تصميم «فرگي» بي دليل نيست، او استراتژي خاصي دارد. اما به هر صورت «فابين» ۶ ماه است كه بر روي نيمكت ذخيره ها نشسته است و اين امر براي يك دروازه بان بزرگ به هيچ وجه خوشايند نيست. اما در ادامه سري به «چلسي» و لندن مي زنيم، «رومان آبراموويچ» ميليونر روسي، توفاني از ستاره به راه انداخته است، اين تيم در ليگ برتر خوب نتيجه مي گيرد و «آبراموويچ» در ادامه مي خواست «ريوالدو» را نيز به اين تيم اضافه كند، اما در پي اعلام باشگاه «ميلان» مبني بر توافق مجدد با «ريوالدو»، مسئولان چلسي اعلام كردند كه هيچ جايي براي اضافه كردن «ريوالدو» ندارند. اين صحبت را آقاي رييس در جلسه روز گذشته چلسي گفت و خيلي مؤدبانه اضافه كرد: واقعاً عذر مي خواهم، ما هيچ صندلي خالي نداريم. اما «ريوالدو» ۳۱ ساله چندي قبل اعلام كرده بودكه «چلسي» باشگاه مورد علاقه من است، حس مي كنم، در اين تيم به راحتي فيكس شوم و ستارگانش به خوبي بازي كنم. از طرفي گفته مي شود اين باشگاه آبي پوش قصد فروش «ايدورگوديانسن» مهاجم ايسلندي خود را با مبلغ ۵ ميليون پوند به «ميدلزبورو» را دارد ، اما نظر «رانيري» مربي تيم خلاف سايرين است و مي خواهد اين مهاجم ۲۵ساله مجدداً در تيمش بماند و قرارداد امضاء كند.
012346.jpg

اما ديگر تيم لندني يعني آرسنال نيز شايد در روزها يا ماههاي آينده دستخوش تغيير شود. «جيوواني فان برو نك هورست» هافبك ۲۸ ساله و هلندي آرسنال كه ماه قبل به طور قرضي به «بارسلونا» اسپانيا پيوست گفته است، شايد در پايان قراردادش به «هايبري» بازگردد. وي در مورد وضعيت حاضر در «بارسا» مي گويد: مي خواهم تا پايان فصل در اين تيم بمانم و به آنچه نرسيده ام، دست يابم. من مي خواهم توانايي هايم را به اثبات برسانم، اما شايد مجدداً به لندن باز گردم، از سبك خاص فوتبال در اسپانيا بسيار خوشم مي آيد و مسئله مهم براي من در اينجا اين است كه هر هفته بازي مي كنم، اما اين جو در آرسنال وجود نداشت، اما همه چيز به مسئولان آرسنال بستگي دارد، آنها با مصدوميت فردي ليونگ برگ مواجه شده اند. اما خود ليون برگ مي گويد: هيچ مشكل خاصي وجود ندارد، بعد از مصدوميت من و آن شرايط بعد از بازي، تا حدودي درد پايم كمتر شده است و به شدت و به سختي تمرين مي كنم تا بتوانم مجدداً بر سر تمرينات بازگردم. در ادامه «آرسن ونگر» گفته است كه هيچ فشاري به بازيكنانش نمي آورد، او مي گويد: من نمي خواهم كه آن مشكلي كه فصل گذشته براي «پيرس» بوجود آمد و او مدتها از فوتبال به دور بود براي «فردي» پيش بيايد، البته بايد بگويم، «ويرا» نيز يك مصدوميت كهنه دارد و اميدوارم مجدداً به سراغش نيايد، ما در وسط زمين به او نياز مبرمي داريم.
از طرفي چندي است كه شايعاتي در مورد حضور يك دروازه بان جديد در «آرسنال» شنيده مي شود، كارشناسان فوتبال انگلستان بر اين عقيده اند كه «ينس لمان» در حد و اندازه  هاي يك دروازه بان ايده آل براي آرسنال نيست، او حتي پايين تر از «ديويد سيمن» قرار دارد و تماماً در خروج هايش اشتباه مي كند، اما «ونگر» در دفاع از بازيكن مي گويد: من به او اعتماد خاصي دارم، «لمان»در تيم هاي بزرگي بازي كرده است و از اينكه در لحظات خاص بازي، به بچه ها روحيه مي دهد، بسيار خوشحالم. ما در درون دروازه هيچ مشكلي نداريم و به دنبال دروازه بان جديدي نيستيم. به هر صورت فوتبال انگلستان و اخبار آن هميشه داغ است، بايد در هفته هاي آينده به دنبال و به انتظار خبرهاي جديدي بود.

يك عكس تاريخي از فوتبال در ايران
012342.jpg
اين عكس تمام اطلاعات و تاريخچه فوتبال در ايران را زير سؤال مي برد. مجبور شديم دوباره تحقيق تازه اي را شروع كنيم. شايد تاريخ عكس غلط باشد، اما نوشته بخش پاييني عكس گوياي خيلي از مسايل تازه است. خوب به عكس توجه كنيد.
تيم فوتبال جوانان اصفهان در ۲۲ ع ۲ يازدهم حمل سال ۱۳۳۱ هجري قمري.
به لباس افرادي كه در عكس هستند هم توجه كنيد. هيچ كدام شورت ورزشي بر تن ندارند، اما تعدادي از شلوارها كوتاه است و جوراب بلند فوتبال نيز پاي تعدادي از نفرات ديده مي شود. نوع و جنس توپ چرمي، هشت تيكه است اما به قيافه بعضي از بازيكنان نمي آيد كه جوان باشند، شايد بتوان آنها را داور يا مربي و سرپرست فرض نمود.
در كل ۳۰ نفر در عكس ديده مي شود كه تعدادي از آنها نوجوان و تماشاچي هستند و در پشت افراد اصلي در عكس كوچك ديده مي شوند.
عكس بازگوكننده اين مطلب است كه آن مربوط به ۹۳ پيش است، در حالي كه فوتبال از سال ۱۳۰۰ شمسي به ايران آورده شده است،بنا بر اين ۱۳ سال زودتر در اصفهان با شكل و شمايلي كه ملاحظه مي كنيد فوتبال بازي مي شده است. در واقع فوتبال به شكل مبدا مورد نظر از سال ۱۳۱۳ آغاز شد يعني عمر آن ۶۹ ساله است و عمر عكس بالا ۹۳ ساله. در ۲۷ فروردين سال ۱۳۱۳ هيأتي به نام انجمن پيشاهنگي و تربيت بدني مسئوليت فوتبال را به عهده داشت. آنچه در تاريخ ورزش ايران آمده است تهران و آبادان و خرمشهر زودتر از بقيه فوتبال را آموختند و اينكه در اصفهان تيمي به نام جوانان اصفهان در ۹۳ سال پيش وجود داشته است كمي تعجب برانگيز است. ابوالفضل صدري نويسنده كتاب تاريخ ورزش ايران كه در سال ۱۳۴۰ منتشر شد تاكيد دارد كه فوتبال از سال ۱۳۱۳ در ايران و تهران شكل گرفت و شخص صدري نيز دبير هيأت فوتبال (پيشاهنگي) بوده است و سابقه ديگري در ديگر شهرها وجود ندارد و پس از اين سال شعبات انجمن فوتبال در بقيه استانها و شهرستانها و بخش ها تأسيس شد و كليه شهرداريها نيز نيم درصد از عوايد خود را به انجمن هاي ورزشي فوتبال اختصاص دادند. به هر جهت از نظر تاريخي اين عكس ما را دچار ترديد در تاريخ و مبدأ فوتبال در ايران كرد كه در آينده درباره آن به صورت مستند خواهيم نوشت. متأسفانه هيچ كس از افراد موجود در عكس در قيد حيات نيستند و هيچ يك شناخته نشدند. اگر كسي شناختي از نفرات حاضر در عكس داشت مي تواند با ما تماس بگيرد.

سايه روشن ورزش
تربيت پزشك تيم در ايران
وزارت بهداشت با پيشنهاد برگزاري دوره «تربيت پزشك تيم» از سوي فدراسيون جهاني پزشكي ورزشي موافقت كرده است.
دكتر حميد هنرپيشه، معاون دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصص وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب افزود: وزارت بهداشت با شرط ارايه محتواي آموزشي اين دوره از سوي متوليان برگزاري آن يعني فدراسيون جهاني پزشكي ورزشي و فدراسيون پزشكي ورزشي در ايران با راه اندازي آن موافقت كرده است.
وي با اشاره به آمدن هيأتي به سرپرستي رئيس فدراسيون جهاني پزشكي ورزشي و رئيس فدراسيون پزشكي ورزشي در آسيا براي ارائه اين پيشنهاد به ايران، گفت: اين هيأت پس از معرفي اين فدراسيون در جلسه اي با حضور وزير بهداشت، پيشنهاد راه اندازي «دوره آموزشي تربيت پزشك تيم» را كه مدت آن معادل ۲ دوره ۱۰۰ ساعته شامل آموزش هاي خاص تربيت بدني و پزشكي ورزشي است را ارائه كردند.
دكتر هنرپيشه در ادامه اظهار كرد: اين هيأت قصد دارد اين دوره آموزشي را براي دانش آموختگان دوره كارشناسي ارشد وزارت بهداشت و همچنين دانش آموختگان دوره كارشناسي ارشد پزشكي ورزشي با ارائه مدرك جداگانه اجرا كند.
012338.jpg

جشنواره بين المللي ژيمناستيك در تهران
دكتر حسن اسدي مي گويد: با ايجاد امكانات لازم، اولين جشنواره  بين المللي ژيمناستيك به بهترين شكل برگزار خواهد شد. رييس فدراسيون ژيمناستيك اظهار داشت: كميته اجرايي اولين جشنواره بين المللي ژيمناستيك كه همزمان با روز جهاني كودك ۱۶ مهر ماه در تهران برگزار مي شود، از اوايل سال جاري تشكيل شده و فعاليت خود را آغاز كرده است. دكتر اسدي افزود: در حال حاضر همه اقدامات لازم براي برگزاري هر چه بهتر اين جشنواره انجام شده است و سعي داريم اين جشنواره را به نحو مطلوبي برگزار كنيم. ضمن اينكه در اين جشنواره ميزبان نمايندگان فدراسيون هاي ژيمناستيك  كشورهاي غرب آسيا خواهيم بود. وي ادامه داد: از سوي هيات هاي ژيمناستيك استان هاي كشور برنامه هاي جالب و متنوعي در گروه هاي سني مختلف براي اين روز در نظر گرفته شده است كه هر يك در زمان تعيين شده اجرا خواهند شد.دكتر اسدي تصريح كرد: اين جشنواره با پيام «برنو گراندي» رييس فدراسيون جهاني ژيمناستيك (FIG) آغاز به كار مي كند و بخش اعظم برنامه هاي اين جشنواره به طور زنده و مستقيم پخش خواهد شد. وي خاطر نشان كرد: اسپانسر اين جشنواره عملكرد بسيار خوبي داشته است و مبلغي بالغ بر ۱۰ ميليون تومان براي برگزاري اين جشنواره  هزينه كرده است.
012340.jpg

رحيم علي آبادي: باخت هاي فرنگي كاران قابل قبول نيست
رحيم علي آبادي سرپرست تيم كشتي فرنگي ايران در مسابقه هاي جهاني فرانسه معتقد است: باخت هاي فرنگي كاران براي ما قابل قبول نيست، چرا كه آنها نه به لحاظ توان بدني و نه به لحاظ تكنيكي مشكل خاصي نداشتند و فقط به خاطر كم دقتي و تحت تأثير قرار گرفتن جو مسابقات امتيازات را از دست دادند.
علي آبادي تصريح كرد: زيدوند از جمله نفراتي بود كه ما حداقل كسب سهميه المپيك را براي او در نظر گرفته بوديم اما يك لحظه بي دقتي او باعث شد تا وي كشتي برده را به حريف واگذار كند.
سرپرست تيم ملي كشتي فرنگي همچنين افزود: به هر حال باخت فرنگي كاران براي ما قابل قبول نيست و اميدوارم در اوزاني كه ما شكست خورديم، بتوانيم در مسابقات آتي سهميه هاي لازم براي المپيك را كسب كنيم.
وي گفت: سطح مسابقات برخلاف دوره هاي قبل بسيار تغيير كرده بود، به طوري كه روسيه در برخي از اوزان نتوانست كاري را از پيش ببرد.
وي اضافه كرد: كشتي فرنگي پيشرفت فراواني كرده است و حريفان آسيايي ما نيز رشد قابل ملاحظه اي از خود نشان مي دهند.
012354.jpg

بازتاب انتخاب ايوانكوويچ به عنوان مربي تيم ملي ايران در سايت اينترنتي كنفدراسيون فوتبال آسيا
 سايت  اينترنتي  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا (اي اف سي) در اخبار مربوط به  فوتبال آسيا به بازتاب  انتخاب  مجدد برانكو ايوانكوويچ  مربي  اهل  كروواسي به  عنوان  سرمربي  تيم  ملي  فوتبال  ايران  پرداخته است. اي اف سي  در اين باره  نوشته  است،ايوانكوويچ  در رأس  كادر رهبري  تيم  ملي  فوتبال  ايران  جايگزين  همايون  شاهرخي  شده  است  كه  پس  از شكست  تيم  ايران  مقابل  اردن  در چارچوب  رقابتهاي  مقدماتي  جام  ملت هاي  آسيا مورد انتقاد شديد هواداران  فوتبال  و مطبوعات  ايران  قرار گرفته  بود. اين  كنفدراسيون  اشاره  كرده  است  كه  براساس  تصميم  اتخاذ شده  از سوي  فدراسيون  فوتبال  ايران ، شاهرخي  به عنوان  مدير فني  تيم  ملي  همچنان  به  همكاري  خود ادامه  خواهد داد.
ايوانكوويچ  كه  در رقابتهاي  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۲ دستيار ميروسلاو بلاژوويچ  مربي  كرووات  بود، پس  از جام  جهاني  ۲۰۰۲ و كناره گيري  بلاژوويچ ، براي  نخستين  بار به عنوان  سرمربي  تيم  ملي  فوتبال  ايران  برگزيده  شد. تيم  ملي  فوتبال  ايران  با رهبري  ايوانكوويچ  فاتح  رقابتهاي  فوتبال  بازيهاي  آسيايي  سال  ۲۰۰۲ بوسان  كره جنوبي  شد.

يادها وخاطره ها
محمد رضا منصوريان
012348.jpg

واسيلي آلكسيف
«واسيلي آلكسيف» اولين وزنه بردار دنيا بود كه در مجموع سه حركت به حد نصاب ۶۰۰ كيلو رسيد و سپس زماني كه حركت پرس حذف گرديد، در مجموع دو حركت به ركورد بالاي ۴۰۰ كيلو دست يافت. ركوردهاي ۲۵۶ كيلو دو ضرب و ۴۴۵ كيلو مجموع او در سال هاي ۱۹۷۶ الي ۱۹۸۰ ميلادي از ركوردهاي دست نيافتني به شمار مي آمدند.
آلكسيف مجموعاً بيش از ۸۰ بار ركوردهاي دنيا را بهتر كرد كه اين بيشترين باري است كه يك وزنه بردار در دوران معاصر، نامش در دفاتر ركوردشكنان به ثبت رسيده است. شايد نقطه ضعف آلكسيف در حركت يكضرب بود. او از سال ۱۹۷۵ به بعد نتوانست ركورد جهاني اين حركت را بشكند و معمولاً در مسابقات جهاني در يكضرب كمتر وزنه  برمي داشت، اما هميشه عقب افتادگي اش را در دو ضرب به بهترين شكل جبران مي كرد.
در سال ۱۹۷۸ آلكسيف به يك وزنه بردار جوان از آلمان شرقي به نام يورگن هويزر باخت و از آن پس كسي واسيلي بزرگ را كه به پاپا آلكسيف معروف بود، در اندازه هاي آن واسيلي قدرتمند نديد.
بازگشت او به مسابقه هاي وزنه برداري در بازي هاي المپيك ۱۹۸۰ مسكو هم موفقيت بار نبود. وي در حركت يكضرب مقابل وزنه ۱۸۰ كيلويي ناكام شد و حذف گشت.
واسيلي كه معمولاً اخمو و كم حرف بود در سفري كه تابستان ۱۹۷۸ به آمريكا داشت اخم هايش را باز كرد و زبان به سخن گشود. او گفت: بدم مي آيد كه مردم مرا به چشم يك انسان غيرعادي نگاه كنند. من فقط يك انسانم. نه چيزي بالاتر از آن و نه چيزي تعجب آور تر از آن، وقتي از او پرسيدند برنامه غذايي ات چيست، گفت: آنطور است كه اگر كامل بگويم، به اين فكر مي افتيد كه با يك آدم غيرعادي مواجه هستيد و با اين طرز تلقي موافق نيستم و وقتي از او سوال شد ميان ورزشكاران كدام را بيشتر مي پسندي، پاسخ داد: «محمدعلي كلي» را.
012352.jpg

 كريس اورت
خانم «كريس اورت» قهرمان قديمي تنيس جهان در مصاحبه اي گفته است: زماني كه جوان و بي عنوان هستيد، همه تشويق تان مي كنند تا در مقابل نفر برتر زمان، پيروز شويد. اما به محض اين كه خودتان قهرمان شديد و در مسابقه هاي مهم به پيروزي هاي متعدد رسيديد، اين حمايت عمومي قطع مي شود و همان مردمي كه روزگاري به شدت تشويق تان مي كردند، با ديد ديگري نگاهتان مي كنند. حالا رقيب شماست كه مورد حمايت مردم و تماشاگران واقع مي شود تا دنيا دنياست، همين بوده.
مردم دلشان مي خواهد نفري كه در يك مسابقه پايين تر رده بندي شده، نفر مشهور مقابلش را ببرد چون فكر مي كنند اگر آن نفر برتر، رقيب گمنامش را بزند، كار مهمي نكرده است.
يادم مي آيد زماني كه ۱۷ سال داشتم و در مسابقات تنيس، پاپيچ ستاره هاي وقت بيلي جين كينگ، فرانسوا دور و مارگارت كورت مي شدم، همه به شدت تشويقم مي كردند. اين مربوط به سال ۱۹۷۲ مي شود. اما ۶ سال بعد، زماني كه در فينال ويمبلدون ۱۹۷۸ با مارتينا تاوراتيلوا بازي كردم، مردم فقط مرا به ديده احترام مي نگريستند و در دلشان مي خواستند كه مارتينا كه آن زمان بي عنوان و بدون مقام بزرگي بود، مرا كه فلان و بهمان بودم و مثلاً نامدار و ستاره بودم، شكست دهد. تنها فرقي كه بوجود آمده بود، اين بود كه من ديگر كريس اورت جوان و جوياي نام و بدون عنوان نبودم، بلكه عنوان قهرماني جهان و لقب زن اول تنيس دنيا را يدك مي كشيدم. عده اي احساس مي كردند كه من اين عنوان را غصب كرده ام.
اورت در جايي ديگر گفته است: تنيس بازي آساني نيست. گذشت آن دوران كه بين نفرات اول دنيا با ساير تنيس بازان، دنيايي فاصله و تفاوت وجود داشت. امروزه نفر هفتادم دنيا مي تواند نفر سوم و يا حتي اول دنيا را در يك تورنمنت در يك گوشه از دنيا شكست دهد.
امروزه، روز مبارزه است. چشم به هم بزني، مي بيني به اندازه يك دنيا عقب افتاده اي.
012350.jpg

ادي مركس
«ادي مركس» دوچرخه سوار بلژيكي يكي از ۱۰ ورزشكار تمامي تاريخ است.
مركس وقتي ۲۸ساله شد با كسب ۳۵۰ پيروزي در تورنمنت هاي مختلف دوچرخه سواري تمامي دوچرخه سواران موفق تاريخ را پشت سرگذاشته بود. وي عادات داشت در تور دو فرانس و جيرود يتاليا (دور ايتاليا) تمامي عناوين مطرح و مقام هاي ممكن را ببرد. از سلطان كوهستان ها گرفته تا مقام اول امتيازي و مقام نخست زماني.
مركس همانقدر كه در كوهستان ها و در پيمودن مسيرهاي كوهستاني صعب العبور و سربالايي ها استادي عمل نشان مي داد، به همان اندازه در مسابقات كوتاه و مسابقات تايم تريل موفق و كاربر بود. ۵ قهرماني در توردو فرانس در فاصله سالهاي ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ اوج افتخارات اين نابغه دوچرخه سواري بود.
ادي خيلي اميدوار بود كه در سال ۱۹۷۵ مسابقه هاي دور فرانسه را براي ششمين بار ببرد اما با قدرت نمايي «برنارد ته ونه» ستاره فرانسوي و با بي عدالتي هايي كه در حق مركس صورت گرفت وي نتوانست آرزويش را عملي كند و به مقام دوم رضايت داد. عين اين اتفاق در سال ۱۹۷۷ هم تكرار شد و باز هم «ته ونه»  سبب ناكامي غول دوچرخه سواري بلژيك شد.
او از معدود ركاب زنان تاريخ است كه توانسته دور فرانسه و دور ايتاليا را كه فاصله زماني بين شان از يك ماه تجاوز نمي كند را در يك سال ميلادي فتح كند.
بارها و بارها مركس رقبايش را در آخرين كيلومترها، با اجراي يكي از فرارهاي معروفش، ناكام گذاشت. مقام قهرماني دنيا (روي جاده) نيز نصيب مركس شده و اين همه سبب شده اغلب كارشناسان او را بهترين دوچرخه سوار تاريخ بدانند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |