دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۳- Oct, 13, 2003
از فان باستن تانيستلروي
افسانه هاي نارنجي
012752.jpg
مسيح فرزانه - هنگامي كه در آگوست سال ۲۰۰۰ صحبت از انتقال يك مهاجم گمنام هلندي به نام «رودفان نيستلروي» از «آيندهون» به «منچستر يونايتد» شد، همه نگاه ها و باز هم علامت سئوال ها به سوي «سرالكس فرگوسن» رفت، مردي كه به مانند «آرسن ونگر» و يا «فابيوكاپلو» استاد مسلم كشف استعدادهاي ناب و مبدل كردن آنها به ستارگان بزرگ دنياي فوتبال و شايد بعد كوبيدن و پرت كردن آنها از اوج به ژرف ترين چاله ها بود و اين خصيصه آخر را مي توان تنها در مورد «فرگي» به كار برد. به هر صورت پس از آن همه صحبت «نيستلروي» مصدوم شد، اما فرگوسن از تصميمش يك قدم عقب تر نرفت، دوران مصدوميت به پايان رسيد و «فرگوسن» مي گفت كه مي خواهد از اين جوان كم ادعا و لاغراندام، يك «ماركوفان باستن» دوم سازد. فرگوسن مي گفت: حركات او، پا به توپ شدنش، شوتهايش و حتي آداب و معاشرتش مرا به ياد ماركو مي اندازد .من از اوپك پديده ديگر مي سازم، سرانجام او به «اولدترافورد» آمد و در اين چندساله فوق العاده درخشيده است، تا جايي كه اكثر كارشناسان فوتبال اروپا، حتي شكل و شمايل و فرم صورتش را نيز شبيه «ماركو » مي دانند. اما پس از اين همه مقدمه چيني و صحبت كردن از «رودفان نيستلروي» و شباهت دادن وي به «فان باستن» به سراغ «ماركو» مي رويم، مردي كه خيلي زود از چهره ها و خاطره ها فراموش شد، اما گويا، شگردهايش در حركات پسرك هلندي ديگري به نام «نيستلروي» ديده مي شود. «ماركوفان باستن» در ۳۱ اكتبر سال ۱۹۶۴ در «اوترخت»، هلند متولد شد، فوتبال را از آكادمي پرستاره فوتبال «آژاكس» آغاز كرد و پس از درخشش با اين تيم راهي ميلان شد، وي در طي اين سال ها ۳ بار به عنوان برترين بازيكن فوتبال اروپا انتخاب گرديد و اين ۳ عنوان در سال هاي ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ و ۱۹۹۲ به وي تعلق گرديد و با ثبت اين ركورد، همطراز ستارگاني همچون «يوهان كرويف» و «ميشل پلاتيني» شد. در كارنامه وي نيز ۵۸ بازي ملي و ۲۴ گل به ثبت رسيده است، كه اگر آن مصدوميت شوم به سراغش نمي آمد، شايد نامش در كتاب ركوردهاي «فيفا» جاودانه مي شد.
اين آسيب ديدگي كه از ناحيه استخوان پا به سراغش آمد، سبب گرديد وي در سن ۲۸ سالگي، در سال ۱۹۹۳ و در حالي كه در اوج قرار داشت با دنياي فوتبال خداحافظي كند و ديگر هيچگاه به ميادين بازنگردد و هوادارانش را كه خاطرات بازي هاي او، ريكارد و گوليت را در ذهن نگاه داشته بودند به شگفتي وادارد، اما او حالا پس از ۱۰ سال بازگشته است و از «آژاكس» و استعدادهاي ناب اين تيم مي گويد، او عنوان مي كند: از اين كه مجدداً به دنياي فوتبال قدم گذاشته ام بسيار خوشحالم، مي خواهم دوباره از خودم يك «فان باستن» جديد بسازم و دوست دارم خاطرات بد گذشته را با قرار گرفتن در يك محيط ورزشي به كلي فراموش كنم. من فوتبالم را با «آژاكس» و با زمين تمرين اين تيم آغاز كردم و تصميم دارم، مجدداً به اين تيم بازگردم. او هم اكنون به عنوان مربي در مدرسه فوتبال «دي توكوهست» هلند، كه يك آكادمي پرورشي فوتباليست هاي نوجوان است و زيرنظر باشگاه «آژاكس» فعاليت مي كند به كار مشغول است. وي در اين باره مي گويد: از اينكه فرصت كار با جوانان و نوجوانان را پيدا كرده ام، بسيار خوشحالم. او در مورد جو حاضر و نحوه بازيها مي گويد: سبك و نوع فوتبال بازي كردن از گذشته تا امروز دستخوش تغييرات عمده اي شده است.
امروزه اكثر بازيهاي فوتبال سرعتي است و بازيكنان از لحاظ فيزيكي قوي تر شده اند، و البته سيستم تيم ها مبتني بر بازي در فضاهاي كوچك شده است. البته در مدرسه فوتبال من تنها به آموزش نكات تاكتيكي و تكنيكي نمي پردازم، بلكه به آنها آموزش مي دهم كه چگونه بايد به بازي سرعت ببخشند و در زمان هاي مختلف با بازي شان شرايط را به كلي تغيير دهند. وي در ادامه در مورد مصدوميتش مي گويد و اضافه مي كند: به دليل صدمه ديدگي بسيار بدي كه قبلاً  پيدا كردم، به هيچ وجه به شاگردانم، بازي درگيرانه را پيشنهاد نمي كنم و حتي به آنها آموزش نمي دهم، زيرا امكان دارد با يك اشتباه و حركت كوچك، كل عمر ورزشي شان را نابود كنند، اما خود من هر آن چه گذشته است را فراموش كرده ا م، زيرا مربوط به آن زمان است و من هيچ علاقه اي به ياد آوردن خاطرات تلخ ندارم. وي در ادامه صحبت هايش در مورد شرايط روحي اش بعد از مصدوميت در سن ۲۸ سالگي مي گويد و اضافه مي كند: پس از آن صدمه ديدگي لعنتي فكر مي كردم با يك عمل جراحي معمولي و مدتي استراحت و بعد تمرين، به راحتي بتوانم مجدداً به زمين بازي برگردم، اما پس از نظرات دكترها و متخصصين متوجه شدم كه مشكل فراتر از اين هاست و بسيار حاد است، باورم نمي شد كه بايد دست از فوتبال مي كشيدم و هر روز به خودم اين روحيه و اميدواري را مي دادم كه مي توانم، مثل قبل باشم، اما پس از جراحي هاي متعددي كه بروي پايم انجام گرديد متوجه شدم كه بايد با واقعيات كنار بيايم، باور اين قضيه خيلي سخت بود، اما هيچگاه نمي توان با تقدير بازي كرد. به هر صورت پس از طي آن روزها تا حدودي شرايط روحي ام را بازيافتم، اما هيچگاه در طي اين ۱۰ سال سعي نكردم كه از فوتبال فاصله بگيرم و هميشه به نوعي خودم را با ورزش مشغول كرده ام و حالا اميدوارم و البته دوست دارم كه از شاگردانم، بازيكنان بزرگي بسازم. وي در ادامه سخنانش در مورد شباهت هاي وي و «نيستلروي» مي گويد: سبك بازي او را مي پسندم، شوت زدن هايش، سرزدن هايش و دويدنش مرا به ياد جواني خودم مي اندازد، حضورهاي او در منطقه جريمه حريف بسيار مؤثر و هميشه مفيد بوده است و اميدوارم وي بتواند تا مدت طولاني در تركيب تيم ملي هلند بدرخشد. اما جالب اينجاست كه «فرانك دي بوئر» نيز در مورد اين دو قلوهاي همسان مي گويد: «نيستلروي، قدرتمند، شوت زن و سرزن خوبي است، حركات او در منطقه شش قدم مرا به ياد «ماركو» مي اندازد، اما هيچگاه دوست ندارم او به مصدوميت وي دچار شود». «رودفان نيستلروي» در اول جولاي سال ۱۹۷۶ در هلند متولد شد، فوتبالش را به عنوان مهاجم از تيم «پي.اس.وي. آيندهوون» آغاز كرد و با اين تيم در رقابت هاي ليگ هلند، داچ ليگ و جام حذفي اين كشور درخشيد، از ديگر مشخصات اين مهاجم هلندي مي توان به ۸۸/۱ سانتي متر قد و ۸۰ كيلوگرم وزن اشاره كرد كه تا حدودي شباهت فراواني با مشخصات «ماركوفان باستن» دارد. دوقلوهاي همساني كه در دو مقطع مختلف در سطح باشگاهي و ملي درخشيدند، و نمونه هايي كه شايد دنياي فوتبال ديگر به ندرت افرادي نظير آنها را به خود ببيند.

داوري از ديدگاه مدرس فيفا
012756.jpg
معراج مژده- از داوري فوتبال بسيار گفته ايم. از كميته اي كه وظيفه اي خطير و حساس در فوتبال ما از تمام جهات دارد. داوري به فوتبال داخلي ختم نمي شود، در ميادين بين المللي نيز بايد حضور فعال داشته باشيم. اين حركت نيز تنها به برنامه هاي برون مرزي كميته داوران و روابط عمومي آن ارتباط پيدا مي كند. مدرس بزرگ داوري نوذر رودنيل مي گويد:« داوري فوتبال از مسائلي است كه توجه خاصي را از سوي مسئولان فدراسيون فوتبال مي طلبد و به كار علمي بيشتري نياز دارد. داوري فوتبال از نظر ارزيابي پس از بازيها و علم و دانش نسبت به سالهاي گذشته بهتر شده است. داوران از نظر دانش و سواد پيشرفت خوبي داشته اند، يقيناً اگر حمايت فدراسيون و كميته قضايي از داوران بيشتر باشد، داوران ما حتي بهتر از داوران اروپايي هستند. عدم حمايت فدراسيون و كميته داوري از داوران امنيت داوري را به خطر مي اندازد. بايد توجه داشت كه داور مسابقه بايد ۴۸ ساعت قبل از بازي مهيا شده و از نظر عوامل رفاهي و شرايط روحي و رواني براي قضاوت آمادگي كامل داشته باشد. رودنيل تاكيد كرد: به هيچ داوري نمي خواهد قضاوت غيرمنصفانه داشته باشد، بنابراين اين مسئله از دو حالت خارج نيست، يا داور نمي تواند قضاوت كند و يا صحنه ها را نمي بيند و خوب تشخيص نمي دهد، اما اينكه بخواهد مغرضانه قضاوت كند در بين نيست.
وي ادعا كرد: داور در ۱۰ دقيقه آخر بازي به فكر بازگشت به شهرش است و اگر مشكلي از جهت اياب و ذهاب وي نباشد حواسش جمع بازي مي شود، كمااينكه، خودم نيز اين گونه بودم. رودنيل خاطر نشان ساخت: ليگ قوي به داوران خوب و داوران خوب به ناظر و امنيت نياز دارند، قدر مسلم تشكيلات دولت بايد با تخصيص بودجه جداگانه براي حرفه اي كردن داوران، آنان را از نظر مالي تامين كند البته فكر نمي كنم بودجه فدراسيون آنقدر پايين باشد كه داوران ليگ برتر را به حداقل، تامين نكند.
رودنيل با اشاره به هدر رفتن بودجه فدراسيون فوتبال از طريق استفاده نيروي انساني زياد، افزود: وقتي دو نفر مي توانند از پس يك مسئوليت برآيند چرا بايد چهار نفر را به كار گرفت، پول هاي فدراسيون بيشتر از همين راه هدر مي رود و فدراسيون نمي تواند داوران خود را تامين كند. وي وجود قانون تنبيه و تشويق داوران را انگيزه خوبي براي رقابت داوران دانست و گفت: تنبيه و تشويق داوران در همه جاي دنيا مرسوم است و به طور مثال در بوندس ليگا در پايان ليگ، با توجه به محاسبه گزارش ناظرو امتيازات هر داور، دو داور از ليگ سقوط كرده و دو داور از دسته يك به بوندس ليگا صعود مي كند.
اين مدرس داوري تصريح كرد: اگر داور احساس كند، تنبيه و سقوط وجود دارد، خود را به صحنه ها نزديك مي كندو خطاي داخل محوطه را به خارج نمي برد و با يك پرچم اشتباه موجب سقوط يك تيم نمي شود.
وي تأكيد كرد: اعتقاد دارم، داور بايد ۱۰ بازي را خوب و يك بازي را متوسط قضاوت كند نه اين كه ۴ بازي خوب و ۶ بازي را بد قضاوت نمايد كه در اين صورت فوتبال نيز پيشرفت نمي كند.
رودنيل علت حضور كم رنگ داوران ايران، در سطح بين المللي را در نتيجه  ضعف ارتباطات بين المللي فدراسيون فوتبال دانست و با يادآور شدن زمان مديريت مهندس صفايي فراهاني، گفت: در زمان ديدار برگشت ايران و استراليا، فراهاني در گفت و گوي تلفني با هاوه لانژ با قضاوت داور انگليسي اين ديدار «ساندروپل» مخالفت كرد و گفت: «استراليا مستعمره انگليس است و شما داور انگليسي را براي قضاوت مسابقه حساس ما در نظر گرفته ايد.» در حاليكه ساندروپل چند ماه پيش از آن بازي پرسپوليس و استقلال را قضاوت كرده بود، كه البته مورد موافقت نيز قرارگرفت و ديديم كه روابط عمومي قوي در حل مشكلات تيم ملي راه گشا بود.
وي آموزش داوران و نظارت را مهمترين عامل پيشرفت داوران ايراني دانست و افزود: دادكان بايد بداند كه كميته داوران ضمن داشتن كاردان مديري كه برروي افراد شناخت داشته باشد نيز نياز دارد، چرا كه نظري شناخت كافي از داوران استان ها را ندارد و به همين دليل در شناسايي داوران خوب، مشكل دارد.
رودنيل تصريح كرد: فدراسيون فوتبال، كميته آموزش و نظارت قوي ندارد در حالي كه نظارت از قضاوت سخت تر است. اعتقادم اين است كه در داوري نيز به استعداديابي نياز داريم.
وي «آفسايد» را قانون جنجالي فوتبال دانست و ادامه داد: مربيان و بازيكنان تيم ملي و باشگاهي هنوز با قوانين داوري فوتبال و وظايف خود آشنا نيستند، خطاي اوت آن هم در ليگ برتر، فاجعه است، بنابراين بهتر است در شروع ليگ براي مربيان، دروازه بانان، بازيكنان، كلاس آشنايي با قوانين داوري تشكيل دهند.
رودنيل در پايان وجود ۱۴ داور بين المللي كه ۷ نفر آنها داور وسط مي باشند را با توجه به جمعيت ايران بسيار كم دانست و اظهار داشت: در انتخاب داوران بين المللي اعمال نظر مي شود و فدراسيون بايد شرايطي فراهم آورد تا سهميه كشورمان افزايش يابد.

سايه روشن ورزش
تغييرات در بدنه واليبال
012758.jpg

علي شاكري - فدراسيون واليبال به دنبال تغييرات اساسي و جوانگرايي در كادر اداري و اجرايي خود است. اعلام اين موضوع كه از مدت ها پيش صحبتش بود،  شايعات زيادي را برانگيخت. ازجمله تغييراتي كه گفته مي شود به زودي در واليبال به وقوع مي پيوندد، انتصاب مسئولان جديد در سمت هاي دبيري و كميته مسابقات اين فدراسيون است. در اين راستا از عباس جلاير داور بين المللي بازنشسته و مسئول فعلي هيأت استان تهران و محمدحسين شفقي داور فعال بين المللي به عنوان نامزدهاي اصلي اين دو سمت ياد مي شود. البته از مسئولان فعلي اين دو پست قرار است در قسمتي ديگر از كادر اجرايي استفاده شود، ضمن آنكه وعده اين تغيير و تحول در واليبال را رياست اين فدراسيون در ديدار با واليبال نويسان پس از بازگشت از اجلاس هانوي داده است. عباس جلاير كه اين روزها سخت در تلاش براي سروسامان واليبال تهران است درخصوص دبيري فدراسيون گفت: هنوز هيچ صحبتي با من نشده است اگر بتوانم در همين مسئوليت فعلي مشكلات واليبال تهران را كاهش دهم خدمت بزرگي انجام داده ام.
وي سالن اختصاصي براي واليبال در تهران را يك نياز مبرم خواند و گفت: به زودي، برگزاري بازي هاي ليگ دسته يك تهران و شناسايي دو تيم برتر آن با اضافه شدن ۶ تيم تهراني حاضر در ليگ برتر كشور قصد راه اندازي مجدد ليگ برتر تهران را داريم.

سليماني و مصطفي وند در راه ايتاليا
012760.jpg

در سفر دوم پيكان به ايتاليا دو ملي پوش جوان اين تيم به اسامي محمد سليماني (برترين بازيكن نوجوان و جوان جهان) به همراه سعيد مصطفي وند سخت مورد توجه تيم پروجا (حاضر در سري A) ايتاليا قرار گرفتند.
مسئولان باشگاه پيكان كه در اين فصل نياز مبرمي به اين دو بازيكن در ليگ برتر كشور دارند،  مذاكره با طرف ايتاليايي را به پايان ليگ برتر ايران حواله دادند.
پيكان جدا از اين دو بازيكن، دو بازيكن جوان ديگرش به نام هاي امين معمري و آرش صادقياني را نيز براي كسب تجربه در پايان فصل جاري رقابت هاي سري A عازم اين كشور مي كند.
بهترين بازي و پيروزي تيم پيكان در ايتاليا، شكست دادن تيم صاحب نام پروجا (تيم سابق پارك كي ون سرمربي فعلي تيم ملي ايران) بود. تيمي كه متشكل از چند بازيكن صاحب نام بين المللي است شكست برابر قهرمان ايران را هرگز انتظار نداشت.

مراودات بسكتبال بايد بيشتر شود
012762.jpg

مصطفي هاشمي سرمربي تيم ملي بسكتبال ايران در بازگشت از مسابقات جام ملت هاي آسيا در چين روي نكاتي انگشت گذاشت كه تأمل روي آنها خالي از لطف نيست. وي جدا از برشمردن عواملي چون بازي بد، داوري ضعيف و عدم برنامه ريزي صحيح كادر فني در شكست يك تيم، باخت مقابل قطر در مرحله دوم اين بازي ها را ناشي از جدي نگرفتن حريف دانست.
هاشمي ضمن تحسين قطر از اين تيم به عنوان يك قدرت جديد در بسكتبال قاره ياد كرد و گفت: اين تيم با استفاده از نفرات جوان و با انگيزه و با تداركات پيشرفته و امكانات وسيع روند روبه رشدي دارد تا حدي كه در مقابل چين و كره بازي زيبا و پرقدرتي را انجام دادند و بعيد نيست كه با كادر هوشمندي كه دارند سال هاي آتي صاحب سكوهاي بالاتري شوند.
سرمربي تيم ملي بسكتبال، تداركات بيشتر و قوي تر و تفكرات درست كادر فني همراه با باشگاه هاي پرقدرت را ازجمله عوامل موفقيت بسكتبال يك كشور خواند و گفت:  بسكتبال ايران اگر خواهان رفتن بر روي سكوي آسيايي است بايد ارتباط و مراودات خود را با بسكتبال دنيا بيشتر كند.

بهترين تور دوچرخه سواري
012764.jpg

چندسالي است كه جدا از تور قديمي دوچرخه سواري دور آذربايجان شاهد پاگرفتن تورهاي ديگري نيز در اكثر استان هاي كشورمان هستيم. يكي از اين تورها تور دوچرخه سواري خزر است. به دنبال انتقاد مسوولان دوچرخه سواري كشور از برگزاري نامناسب اخير اين تور، مسوولان دوچرخه سواري مازندران درصدد مقابله با اين انتقاد برآمده و به موضع گيري بر عليه مسوولان فدراسيون پرداختند. در اين زمينه اصغر خالقي دبير فدراسيون دوچرخه سواري عدم انتقادپذيري مسوولان دوچرخه سواري مازندران را ناشي از كم كاري آنها دانست و اعتقاد دارد كه آنها نتوانستند اقدامات لازم را جهت برگزاري چنين مسابقات بزرگي فراهم آورند.
وي تور بين المللي ميلاد دونور را بهترين تور دوچرخه سواري ايران در طول چند سال گذشته دانست و در توجيه اين بهتر بودن انتخاب مسيرها و فضاي مناسب را يكي از دلايل برتري اين تور برشمرد.
دبير فدراسيون دوچرخه سواري بااشاره به اعلام رضايت لاپارتيني نماينده فدراسيون جهاني دوچرخه سواري از نحوه كيفي تور ميلاد دونور بر اعتبار هرچه بيشتر اين تور در سطح جهان ياد كرد.

خبرها و نگاهها
012766.jpg
صفايي فراهاني و مربي خارجي
در بين رؤساي فدراسيون فوتبال هيچكدام به اندازه صفايي فراهاني مورد تهاجم و انتقاد قرار نگرفت. از تمام كساني كه برنامه هاي وي را نقد مي كردند هم كه بپرسيد مي گويند فراهاني بهترين رئيس فدراسيون ۲۵ سال اخير بوده است. اما چرا در بين مطبوعات از مقبوليت عامه برخوردار نبود؟ اين سئوال بزرگ جواب طولاني و گسترده اي دارد كه خواهيم نوشت. اما همين رئيسي كه بيشترين ضربه را از مطبوعات خورد در مورد رسانه ها اينگونه مي گويد: مطبوعات ركن حركت هر جامعه اند. هر جامعه اي كه بخواهد خبررساني و اطلاع رساني را تعطيل كند مسلما خود آن جامعه تعطيل خواهد شد. ممكن است اشكالاتي در آنها وجود داشته باشد ولي برايند مطبوعات در تمامي دنيا مثبت است و لذا دليل ندارد در ايران غير از اين باشد .  صفايي فراهاني از اصرار و پافشاري مسئولين سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك براي استخدام مربي خارجي براي تيمهاي ملي تعجب مي كند.
پس چرا با او در جهت به كار گرفتن مربي خارجي سر جنگ داشتند، شايد يكي از اشكالات و موضوع مورد اختلاف ميان صفايي فراهاني با سازمان تربيت بدني همين بكار گرفتن مربي خارجي بود كه صفايي اصرار در آوردن مربي خارجي داشت و سازمان ظاهراً مخالف.
دادكان : برانكو مي تواند با مربيان  داخلي  به  فوتبال  ملي  ايران  كمك  كند
بدون هيچ گونه توضيحي مطلب ذيل درج مي گردد تا علاقه مندان و خوانندگان عزيز آن را دقيق بخوانند. در واقع اين مطلب مقدمه اش «بدون شرح!» است.
***
رييس  فدراسيون  فوتبال  گفت : برانكو ايوانكوويچ  سرمربي  جديد تيم  ملي فوتبال  كشورمان  مي تواند با همكاري  مجموعه  مربيان  داخلي  به  فوتبال  ملــي ايران  كمك  نمايد.
محمد دادكان  گفت ، با تقدير از زحمات  همايون  شاهرخــــي سرمربي  سابق  تيم  ملي ، اظهار اميدواري  كرد كه  با حضور وي  در سمت  مدير فني ، تيم  ملي  فوتبال  به  رشد و تعالي  هرچه  بهتر دست  يابد.
رييس  فدراسيون  فوتبال  در بخش  ديگري  از سخنان  خود به  انجام  ديدار دو تيم  فوتبال  استقلال  و پرسپوليس  از هفته  هفتم  رقابتهاي  فوتبال  باشگاههاي  برتر اشاره  كرد و گفت : اين  مسابقه  طبق  برنامه  و در موعد مقـــرر برگزار مي شود و براي  قضاوت  آن  از داوران  خارجي  استفاده  خواهد شد.
وي  همچنين  به  همكاريهاي  تنگاتنگ  تر اتحاديه  و فدراسيون  فوتبال  اشاره كرد و يادآور شد: اين  همكاريها  بايد بيش  از پيش  گسترش  يابد، چــرا كـه  دوام ، بقا و كاهش  مشكلات  فوتبال  در سايه  چنين  همكاريهايي  ميسر خواهد شد. دادكان  در ادامه اين  نشست  گزارشي  كوتاه  از فعاليتهاي  ۱۳ ماهه  فدراسيون فوتبال ، براي  حاضران  قرائت  كرد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |