چهارشنبه۲۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۵ - Oct.15, 2003
الْبُخْلُ جَامِع لِمَسَاوِيَ الْعُيُوبِ.
تنگ چشمي، همه بدي ها را فراهم گرداند.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه كشم رخت به ميخانه و خوش بنشينم
حاليا مصلحت وقت در آن مي بينم
يعني از خلق جهان پاكدلي بگزينم
جام مي گيرم و از اهل ريا دور شوم
مسابقه عكس كاوه گلستان برگزار مي شود
نخستين جايزه عكس كاوه گلستان، به منظور زنده نگهداشتن ياد اين عكاس و خبرنگار فقيد ايراني، مهرماه سال آينده اهدا مي شود.
به گزارش ايسنا ، گالري گلستان با نظر شوراي سياست گذاري متشكل از ليلي گلستان، رعنا جوادي، سيما افشار، كاوه كاظمي و بهمن جلالي، مسابقه عكس كاوه گلستان را در سه بخش تك عكس خبري ، گزارش تصويري و معرفي يك استعداد جوان برگزار مي كند. عكاسان مي توانند در بخش تك عكس، حداكثر با پنج عكس و در بخش گزارش تصويري، حداكثر با دو گزارش كه هر گزارش شامل پنج تا ۱۵ عكس باشد شركت كنند. عكس ها بايد حداقل در ابعاد ۲۵*۲۰ سانتيمتر فرستاده شوند. همچنين عكس هاي ديجيتالي تنها به صورت چاپي (پرينت) همراه با لوح فشرده حاوي تصويري در اندازه ۲۵*۲۰ سانتيمتر با وضوح حداقل ۳۰۰ دي پي آي پذيرفته مي شوند.
جايزه نخست بخش تك عكس خبري نشان «كاوه» و يك ميليون تومان، جايزه نخست بخش گزارش تصويري لوح تقدير و پانصد هزارتومان و جايزه معرفي استعداد جوان لوح تقدير و پانصد هزار تومان خواهد بود.
شركت كنندگان مي توانند آثار خود را تا ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۳ به دبيرخانه مسابقه در گالري گلستان بفرستند.

اجراي اركستر ملي در امارات
016996.jpg
همشهري - اركستر ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني در روزهاي ۲۵ تا ۲۹ مهرماه جاري در شهر ابوظبي كشور امارات به اجراي برنامه مي پردازد.
اين اجرا پس از اجراهاي موفق اركستر ملي در كشورهاي چين و سوسيس و نيز چند اجرا در اردبيل پي ريزي شده است. در اين اجرا و براي نخستين بار از هوروش خليلي و شورانگيز ظهيرالديني به عنوان خوانندگان همخوان استفاده خواهدشد و همانند دوره هاي گذشته عليرضا قرباني به عنوان خواننده ثابت اركستر ملي را همراهي خواهد كرد.
سرگروهي نوازندگان را منوچهر انصاري برعهده دارد و قطعاتي چون «شمع سحري»، «عقرب زلف كجت»، «فرياد عاشق»، «سركوه بلند»، «قطعه تركستان» و «اي وطن» اجرا خواهد شد.
عمده قطعات از ساخته هاي مهدي خالدي، جواد معروفي، علينقي وزيري و مرتضي ني داود است.اين برنامه با همكاري مركز موسيقي و سفارت جمهوري اسلامي ايران در ابوظبي تدارك ديده شده است.

سپانلو در دفتر شعر جوان
محمدعلي سپانلو كه اخيرا نشان شواليه را به پاس زحمات فرهنگي، ادبي خود از سفارت فرانسه دريافت كرده است، ميهمان اين ماه انجمن شاعران ايران و دفتر شعر جوان است.
محمدعلي سپانلو، شاعر و مترجم، در اين نشست به بررسي مقوله «ساختار و تخريب در شعر» مي پردازد.
در اين نشست كه ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه در محل خانه شاعران ايران واقع در خيابان شهيد كلاهدوز برگزار مي شود، كاميار عابدي درباره آثار و اشعار سپانلو به سخنراني مي پردازد و پس از وي نيز، سپانلو به سخنراني و شعرخواني خواهد پرداخت.
در حاشيه اين جلسه نمايشگاهي از  آثار سپانلو براي معرفي و فروش اين آثار برپا خواهد شد .

گردهمايي هنر و زندگي برگزار مي شود
گردهمايي پژوهشي هنر و زندگي در روزهاي ۲۹ و ۳۰ مهرماه برگزار مي شود.
اين گردهمايي كه توسط مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با توجه به نقش هنر در اعتلاي زندگي و تبيين ابعاد و وجوه آن برپا مي شود، با پيام «هنر در متن زندگي» در تالار وحدت، سالن رودكي كار خود را آغاز خواهد كرد.
همزمان با برگزاري گردهمايي، كارگاههاي ادبيات، رسانه هاي شنيداري و ديداري، صنايع دستي، طراحي فضاي داخلي، هنر و پوشاك، هنر و روانشناسي و كارگاه دكور برگزار خواهد شد.

۴ فيلم برگزيده مستند در موزه فرش
چهار مستند برگزيده از توليدات يكسال اخير سينماي ايران در قالب برنامه هاي «فيلمخانه مستند و تجربي»، ۲۴ مهرماه در سالن سينماي موزه فرش به نمايش گذاشته مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، فيلمهاي «كشتي نوح» از سودابه باباگپ، «آخرين تير آرش» از حبيب احمد زاده، «كاروان» از محسن امير يوسفي و «گزارش زيرخاكي» از مهدي نادري در برنامه نمايشي فيلمخانه مستند و تجربي نمايش داده مي شود.
اين آثار بيشتر جوايز بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر و هفتمين جشن سينماي ايران را دريافت كردند.

جشنواره فيلم كوتاه در مشهد
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد گفت: هشتمين جشنواره بين المللي و بيستمين جشنواره ملي فيلم كوتاه همزمان در تهران، مشهد و چهار شهر ديگر كشور برگزار مي شود.
«افشين تحفه گر» در گفت و گو با ايرنا افزود: در اين جشنواره بين المللي ۳۵ كشور جهان شركت خواهند داشت.
وي تصريح كرد: جشنواره از ۲۸ مهرماه آغاز و تا ۳ آبان در مجتمع فرهنگي و هنري امام رضا(ع) مشهد برپا خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه طي شش روز برپايي جشنواره ۲۲۰ فيلم به نمايش درمي آيد افزود: ۷۰ فيلم در بخش بين المللي و بقيه در دو گروه الف و ب نمايش داده خواهد شد.

«ژان كلود كارير» از هنر معاصر مي گويد
ژان كلود كارير فيلمسازو پژوهشگر سرشناس فرانسوي ساعت ۱۷ فردا در سالن آمفي تئاتر موزه هنرهاي معاصر تهران در مورد مشكلات و مسائل هنر در جهان امروز به ايراد سخن مي پردازد.
ژان كلود كارير يكي از چهره  هاي شاخص موج نوي سينماي فرانسه در سالهاي دهه شصت بود و از مؤسسين مدرسه سينمايي فميس است. وي همچنين مترجم نمايشنامه هاي آنتوان چخوف از زبان روسي و نيز اشعار شكسپير از زبان انگليسي به فرانسه بوده و اشعار مولانا جلال الدين رومي را به فرانسه ترجمه كرده است.
ورود به جلسه سخنراني براي عموم آزاد است و علاقمندان جهت اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن ۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگيرند.

نگارستان
روح
016998.jpg
۱- كارل اپل Karel Apple
۲- تولد: آمستردام ۱۹۲۱
۳- سبك: كبرا (Cobra) (كبرا سبكي است كه در آن نقاشان از رنگهاي مختلف و تند؛ بدون درنظر گرفتن نظمي خاص استفاده مي كنند. اكثر موضوعات نقاشي شده؛ خيالي، اساطيري و گاه دردآور و تكان دهنده است)
۴- زندگينامه: اپل؛ از نقاشان معروف سبك كبراست. او و عده اي از هنرمندان «كپنهاك» «بروكسل» و «آمستردام» اين سبك را پايه ريزي كردند.
۵- نام تابلو و مشخصات: «روح خيالي با نقاب» / تاريخ نقاشي: ۱۹۵۲ / رنگ روغن روي بوم / ۸۹*۱۱۶ سانتيمتر / با اينكه نقاشي كودكانه به نظر مي رسد ولي تصويري است ازيك انديشه تكامل يافته.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
دريا، رفيق كوچك من، دريا !
دريانوردهامان را از ما مگير
هرگز نمي توانمت از ياد برد
تا صبح روشن آورمت باز ارمغان
بار دگر پرنده من را به من رسان.
يدالله رويايي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
نيمه پنهان
سالها پيش گمش كرده بودم. يافتن او برايم آرزويي شده بود دست نيافتني. اما بالاخره آن لحظه فرا رسيد و من پيدايش كردم. باورم نمي شد... آنكه سالها به دنبالش بودم؛ در آينه بود.
محسن سعيدالسادات

روزنگار
سركوب قيام جنگل
روز بيست و سوم مهر سال ۱۳۰۰، سردار سپه، وزير جنگ به همراه فوج قزاق به رشت وارد شد.
او پس از كسب موافقت وزير مختار روسيه در ايران به رشت تاخته بود تا قيام جنگل به رهبري ميرزاكوچك خان را خاموش كند.
شيخ يونس گيلاني، معروف به ميرزاكوچك خان جنگلي از مجاهدان جنبش مشروطيت بود. او در نوجواني در گيلان و تهران مقدمات علوم ديني را فرا گرفته بود ودر فتح تهران پس از استبداد صغير همراه مجاهدان گيلان شركت داشت. به هنگام شورش تركمن ها كه به تحريك محمدعلي ميرزا، شاه مخلوع صورت پذيرفته بود، همراه مجاهدان به گمش تپه رفت اما در اثر اصابت گلوله به سختي مجروح شد. پس از درمان در تفليس و بادكوبه به گيلان بازگشت اما به دليل فعاليت هاي آزاديخواهانه اش، به خواست كنسول روسيه در رشت نفي بلد شد. ميرزا به تهران آمد و عليه بيدادگري هاي روسيه تزاري به فعاليت پرداخت. چندي بعد به قصد ايجاد مركز «اتحاد اسلام» به همراه ميرزا علي خان ديوسالار، از مجاهدان مشروطيت به سوي مازندران حركت كرد. در ميانه راه گويا ميانشان اختلاف پيدا شد و ميرزا راه خود را جدا كرد و به لاهيجان رفت. در آنجا با دكتر حشمت الاطباء، طبيب سرشناس و مردم دوست آشنا شد و به كمك او نيرويي مسلح تشكيل داد و براي مبارزه با نفوذ بيگانگان به جنگل زد. اين هنگام، اواخر سلطنت قاجار و سال هاي پاياني جنگ جهاني اول بود. كار قيام جنگل با همدلي اهالي گيلان بالا گرفت و چندي بعد شهر رشت به تصرف جنگلي ها درآمد. ميرزا در رشت دولتي مستقل براي اداره گيلان تشكيل داد ،اسكناس منتشر كرد جوانان گيلان را به خدمت نظام فراخواند، مدرسه نظام تشكيل داد براي تأمين مخارج و اداره تشكيلاتش اموال ثروتمندان و بانك شاهي را مصادره كرد و آماده هجوم به قزوين و تهران شد. اما در اين هنگام ميان يارانش اختلاف و زد و خورد پيش آمد. روابط كشورهاي بزرگ جهان و اوضاع كشور پس از كودتاي سيدضياء و رضاخان هم دگرگون شده بود و بدين سان افول قدرت نهضت جنگل آغاز شد.
به هنگام ورود قزاق هاي تحت فرماندهي سردار سپه به رشت خالو قربان، از نزديكان ميرزا خائنانه تسليم شد ولي ميرزا حالت دفاع و عقب نشيني گرفت تا سرانجام روز
۱۱ بهمن در گردنه گيلوان طالش در اثر سرما جان باخت.
وسيع ترين اعتراض تاريخ
در چنين روزي در سال ۱۹۶۹، مردم سراسر ايالات متحده در مراسم مختلفي اعتراض خود عليه جنگ ويتنام را گسترش دادند. شركت ۲۰ تا ۳۰ ميليون آمريكايي در مراسم اين روز، وسيع ترين اقدام اعتراضي تاريخ را رقم زد. دانشجويان، كارگران و دانش آموزان در شهرها و شهرك هاي سراسر آمريكا به همراه ساير زنان و مردان از پير و جوان در مراسم كليساها، مدارس و راهپيمايي هاي خياباني شركت كردند. معترضان در اقدامي هماهنگ و به نشانه مخالفت با جنگ و اداي احترام به سربازان آمريكايي كه از سال ۱۹۶۱ در جنگ ويتنام كشته شده بودند، نوارهاي مشكي به لباس خود متصل كرده بودند.
نقطه تمركز فعاليت هاي ضدجنگ در واشينگتن،  پايتخت ايالات متحده بود، جايي كه بيش از ۴۰ نوع فعاليت برنامه ريزي شده بود. گروهي از تظاهركنندگان طرفدار صلح از شب قبل در مقابل ساختمان كنگره تجمع كردند و تا صبح زير نور شمع هايي كه در دست داشتند، ترانه و سرود خواندند.
تظاهرات ديگري در مقابل كاخ سفيد برگزار شد كه با مداخله پليس به بازداشت گروهي از مخالفان انجاميد. در پورتلند ايالت اورگان، ۴۰۰ تن از معترضان كه قصد ورود به يك مركز نظامي را داشتند، به دست پليس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
تظاهرات بزرگ اين روز، مخالفت با جنگ ويتنام را به اوج رساند و در پايان بخشيدن به اين جنگ خونين و طولاني نقش موثر داشت.
نخستين سفر هوايي ميان قاره اي
روز پانزدهم اكتبر سال ۱۹۲۸، كشتي هوايي گراف زپلين نخستين سفر هوايي در عرض اقيانوس اطلس را تمام كرد و در نيوجرسي فرود آمد. سفر گراف زپلين از آلمان شروع شده بود.
اين كشتي حدود ۲۳۵ متر طول و ۳۰ متر ارتفاع داشت و سرعتش به يكصد و بيست كيلومتر در ساعت مي رسيد.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي بانوان باردار
ورزش، سيستم ايمني بدن را تقويت، گردش خون را تنظيم و به تأمين انرژي اضافه موردنياز براي بارداري كمك مي كند. بديهي است كه از يك بانوي باردار توقع نمي رود كه مانند سايرين ورزش كند اما بايد دقت داشت كه بانوي باردار بايد توانايي داشته باشد به راحتي از پله بالا رود و اشيائي با وزن معقول را جابجا كند. بارداري به اين معني است كه بدن در دوراني ناچار خواهد بود حدود ده كيلوگرم وزن اضافه را تحمل كند، بنابراين عضلات در كشش دائمي قرار خواهند داشت و بايد براي تحمل اين وضع آماده باشند.
درمورد ميزان و شيوه ورزش كردن در دوران بارداري با پزشك مشورت كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
تير بلا از مراسم عروسي
بلگراد: در كشور صربستان رسم بر اين است كه در جريان مراسم عروسي، ميهمانان با اسلحه تير هوايي شليك كنند. ديروز همين كار باعث سقوط يك هواپيماي دو نفره شد.
هنگامي كه اين هواپيماي دو نفره بر فراز محل برگزاري يك مراسم عروسي در حال پرواز بود يك گلوله شليك شده از سوي ميهمانان به بال چپ هواپيما اصابت كرد و هنگامي كه خلبان قصد داشت فرود اضطراري انجام بدهد، هواپيما به كابل هاي فشار قوي برق برخورد كرد و منفجر شد.
انفجار در ماشين لباسشويي
مسكو: مردي در روسيه براي اينكه لكه رنگ را از روي شلوار خود پاك كند، خانه اش را منفجر كرد. وي پس از اينكه شلوار آغشته به رنگ را داخل ماشين لباسشويي قرار داد در حدود يك ليتر بنزين درون آن ريخت كه به محض روشن شدن ماشين، انفجار مهيبي رخ داد و آپارتمان در شعله هاي آتش سوخت.
دستگيري كلاغ وحشي با داروي خواب آور
برلين: پليس آلمان پس از چند روز تلاش سرانجام موفق شد يك كلاغ وحشي را دستگير كند. اين كلاغ وحشي بر سر راه شهروندان كمين مي كرد و سپس آنها را مورد حمله قرار مي داد.
مأموران براي به دام انداختن اين كلاغ، نوشيدني و غذاي آغشته به داروهاي خواب آور در معرض ديدش قرار دادند كه پرنده با خوردن اين مواد غذايي به خواب رفت و به دام پليس افتاد.
حضور در كتابخانه با پاي برهنه
نيويورك: مسئولان يك كتابخانه در آمريكا از ارائه خدمات به مراجعه كننده اي كه كفش نپوشيده بود خودداري كردند. براساس قانون اين كتابخانه، كليه مراجعه كنندگان براي دريافت خدمات بايد كفش به پا داشته باشند. اما چون اين مرد با پاي برهنه به كتابخانه مراجعه مي كرد، خدماتي به وي ارائه نشد.
فروش ملك در ماه
ملبورن: روز گذشته يك بنگاه جديد معاملات املاك در شهر ملبورن شروع به كار كرد كه در آن قطعاتي از سطح ماه به فروش مي رسد.
قيمت هر هكتار از سطح ماه ۴۰ دلار است ولي ا گر كسي ۱۰ هكتار خريد كند تنها بايد ۲۰۲ دلار بپردازد.
تلفن و شبكه فاضلاب
ريودوژانيرو: دسترسي مردم برزيل به خطوط تلفن، يخچال و تلويزيون بسيار راحت تر و بيشتر از دسترسي به شبكه فاضلاب است.
براساس آمار منتشر شده، در سال ۲۰۰۲، در حدود ۶/۶۱ درصدمردم برزيل صاحب خط تلفن بودند در حاليكه تنها ۴/۴۶ درصد آنها به شبكه فاضلاب دسترسي داشتند.
سرقت آمبولانس
اسلو: مردي كه يك دستگاه آمبولانس را در نروژ بسرقت برده بود تنها پس از ۲۰ دقيقه توسط پليس دستگير شد. اين مرد كه به داروهاي داخل اين آمبولانس نياز داشت آنرا از كنار خيابان دزديد اما به دليل وجود دستگاه فرستنده ماهواره اي داخل آمبولانس، پليس در مدت زمان بسيار كوتاهي، مكان استقرار وسيله نقليه را رديابي و سارق را دستگير كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۵۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۱ دقيقه

گل و گياه
آنمون
016994.jpg
نام علمي:Anemone , Hapehensis hadspen Abundance,
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه دائمي با برگهاي پايه اي، مدور تا تخم مرغي وداراي سه لوب كه در حاشيه دندانه دارند و طول آنها به ۲۰-۱۰ سانتيمتر مي رسد و برگهاي ساقه اي كه كوچكتر و داراي دندانه هاي مشخص بوده و سطح زيرين آنها كركدار است. در فصل تابستان گلها شامل ۶-۵ گلبرگ صورتي رنگ روي ساقه هاي منشعب ظاهر مي شوند كه سطح زيرين گلبرگهاي خارجي آن صورتي مايل به قرمز مي باشد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك غني از هوموس، حاصلخيز و مرطوب، در نواحي سرد در بهار و آخر پاييز سطح خاك اطراف گياه را با مالچ مي پوشانند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر درون گلدان در شاسي سرد و درون ماسه خشك و يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |