چهارشنبه۲۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۵ - Oct.15, 2003
با اوراق كردن ۷۰ اتوبوس آغاز شد
حذف اتوبوس هاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل تهران
گروه شهري: ۷۰ دستگاه اتوبوس مستهلك بالاي ۲۰ سال عمر طي مراسمي در پارك غزال با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران از رده حمل و نقل شهري خارج و طي يك عمليات نمادين به آهن پاره تبديل شد.
به گزارش خبرنگار ما احمدي نژاد در اين مراسم گفت: تعداد زياد اتوبوسهاي فرسوده از يك طرف نشان از نامطلوب بودن كيفيت و سطح خدمات رساني اتوبوسهاي شركت واحد دارد و از طرف ديگر نشان از زحمت فراوان پرسنل اين شركت به منظور سرپا نگهداشتن اين وسايل و استفاده از خطوط اتوبوسراني و خدمت به مردم دارد.
وي ادامه داد: بدون ترديد خانواده شركت واحد بزرگترين گروه خدمتگزار و سرآمد خدمت رسانان به شهروندان هستند.
به گفته احمدي  نژاد، در حالي كه بار اصلي حمل ونقل بر دوش شركت واحد با بيشترين محروميتهاست يكسري تصميمات كاملاً تبليغاتي و محدوديتهاي بي جا و بدون پشتوانه علمي مزاحم كار اين زحمت كشان است و حجم عظيم خدمات آنها را كمرنگ جلوه مي دهد.
شهردار تهران اعلام كرد: علي رغم تبليغات بي وقفه بعضي ها، سالمترين، ارزانترين، در دسترس ترين و كم ضررترين سيستم حمل ونقل در شهر تهران اتوبوسراني است.
وي گفت: كساني كه مسئوليتهاي بزرگ سرمايه گذاري در بخش حمل ونقل عمومي، گسترش و توسعه آن ، برطرف كردن موانع و نظارت بر توليدات كارخانجات ساخت اتوبوس را بر عهده دارند بايد خالصانه كار كنند چرا كه اصلاح محيط زيست تنها با كار صادقانه و علمي ميسر است نه با حرفها و طرحهاي بي پايه و تصميمات مقطعي و بدون پشتوانه.
وي ادامه داد: آلودگي حاصل از موتورسيكلتهاي غيراستاندارد چند برابر آلودگي كل ناوگان اتوبوسراني اثر تخريبي بر محيط زيست دارد اما هيچ حساسيتي را از جانب آنها كه ادعاي حساسيت در اين باره دارند برنمي انگيزد.
احمدي نژاد مبناي كار شهرداري و زير مجموعه هاي آن را كار و تلاش بي وقفه اعلام كرد و گفت: تصميم داريم وارد بازيهاي بي ربط كه مانع خدمت رساني، بدون هيچ دستاوردي به مردم است ، نشويم.
شهردار تهران گفت: طرح مشكل، مشكلي را حل نمي كند، نيازمند تدبير و برنامه ريزي و كار دلسوزانه هستيم.
وي ادامه داد: نقش و ارزش آن عزيز زحمت كش كه در سرما و گرماي زمستان و تابستان به هر زحمتي شده از اتوبوسهاي شركت واحد رفع نقص مي كند تا وارد چرخه حمل و نقل عمومي و خدمت رساني به مردم شود صدها برابر از آنهايي كه مي خواهند با حرف كشور را اداره كنند بيشتر است ضمن اينكه نبايد انتظار همه كارها اعم از استاندارد سازي، تامين منابع مالي، جابجايي مردم، گازسوزكردن و ساير تجهيزات وسايل لازم براي اين كار را تنها از شركت واحد داشت در اين صورت وظيفه اين همه دستگاه عريض و طويل در عرصه زيست محيطي و توليد سوخت و ساخت اتوبوس چيست؟
شهردار تهران در مورد محدوده زماني نوسازي اتوبوسراني گفت: قرارداد خريد ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز ايمن و استاندارد با كارخانجات ساخت اتوبوس به امضا رسيده و اميدواريم در صورت ملزم بودن آنها به تعهدات خود، هم بتوانيم كار نوسازي اتوبوسها را به انجام برسانيم چرا كه معتقديم اتوبوس فرسوده روح رانندگان زحمت كش وسايل نقليه و شهروندان را فرسوده مي كند.

شوراي شهر تصويب كرد
جمع آوري متكديان و بي خانمان هاي تهران به شهرداري سپرده شد
016982.jpg
گروه شهري : شهرداري تهران، ملزم به ارائه طرح اجرايي براي شناسايي و جمع آوري متكديان و بي خانمان ها از سطح شهر شد.
شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با تصويب يك طرح ۲ فوريتي شهرداري را موظف كرد با هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط، طرح اجرايي خود را ظرف ۱۵ روز به منظور شناسايي و جمع آوري بي خانمان ها و متكديان (حرفه اي و غيرحرفه اي) با همكاري نيروي انتظامي و تحويل آنها به مراكز نگهداري موقت تحت نظارت و مديريت فرمانداري به شوراي شهر ارائه دهد.عباس شيباني عضو شورا و يكي از امضاءكنندگان اين طرح گفت: پراكنده بودن اين افراد در سطح تهران، چهره شهر را بسيار نامطلوب ساخته و شهرداري موظف به جمع آوري و تحويل آنها به مراكزي است كه بايد زيرنظر فرمانداري و دستگاه هاي ذي ربط اداره شود.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا نيز گفت: تاكنون ۳ مركز توسط شهرداري براي اسكان اين افراد معرفي شده كه بايد توسط فرمانداري و استانداري تجهيز شود.
رئيس شواري شهر نيز دراين باره گفت: وظيفه شهرداري طبق قانون صرفا جمع آوري متكديان و بي خانمان ها است ولي با اين حال شهرداري اردوگاه هايي را هم آماده كرده است.
مهندس مهدي چمران افزود: درحال حاضر مشكل عدم پرداخت اعتبارات موردنياز توسط سازمان هاي ذي ربط جهت تجهيز اين مراكز مي باشد.
وي گفت: تا وقتي اردوگاه ها ساخته و تجهيز نشود جمع آوري اين افراد نتيجه بخش نخواهد بود.
چمران افزود: به محض آماده شدن اردوگاه ها، شهرداري آماده است بلافاصله متكديان را از سطح شهر جمع آوري و تحويل اين مراكز بدهد.
تدوين برنامه پنجساله شهرداري
در جلسه ديروز همچنين يك فوريت طرح «الزام شهرداري به تنظيم و ارائه برنامه پنج ساله پايتخت» را تصويب كرد كه درصورت نهايي شدن آن، شهرداري مكلف است برنامه پنج ساله فعاليت هاي خود را متناسب و هماهنگ با اهداف و سياست هاي برنامه چهارم توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور تهيه و به شوراي شهر ارائه نمايد.
طرح تقسيط مطالبات شهرداري
شوراي شهر همچنين يك فوريت طرح تقسيط مطالبات شهرداري از مردم را نيز تصويب كرد.
نايب رئيس شورا دراين باره گفت: درحال حاضر هر منطقه اي با اين مسئله يك جور برخورد مي كند.
حسن بيادي تصميم گيري درباره تقسيط مطالبات شهرداري و نحوه پرداخت آن را حق شورا دانست و گفت: حرف ما اين است كه چون اين جزو حقوق شوراست پيش از اينكه حرفي دراين باره گفته شود بايد ابتدا در شورا روي آن بحث مي شد.
وي از شهرداري خواست كارهاي خود را با شوراي شهر هماهنگ كند.نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز با اشاره به اين موضوع گفت: بايد حقوق شورا به عنوان نظارت بر امور شهري به رسميت شناخته شود.
وي افزود: قبلا در تذكري به شهرداري درخواست كرده بودم كه گزارشي راجع به ساخت و سازهاي بي رويه در ارتفاعات ۱۸۰۰ ارائه كند ولي تابه حال پاسخي ارائه نشده است.
شريعتمداري همچنين گفت: توافق هايي در شهرداري بدون موافقت شوراي شهر صورت مي گيرد كه شايد اشكال قانوني داشته باشد.
شوراي شهر همچنين مصوبه شوراي عالي اداري درخصوص واگذاري پنج وظيفه از وظايف دولتي به شهرداري ها را مطرح ساخت ولي به  دليل ضيق وقت براي بررسي بيشتر به جلسه بعد موكول كرد.

بزرگترين بسيج واكسيناسيون تاريخ در ايران انجام مي شود
۳۳ ميليون ايراني واكسينه مي شوند
016980.jpg
گروه شهري: معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان گفت: واكسيناسيون ام.آر.آي، سرخك و سرخجه كه به زودي در كشور انجام مي شود بزرگترين بسيج واكسيناسيون در تاريخ بشر است كه ۳۳ ميليون نفر در آن واكسيناسيون مي شوند.
به گزارش روابط عمومي اين وزارتخانه دكتر اكبري كه در گردهمايي كارشناسان مسئول آموزش بهداشت دانشگاه ها سخن مي گفت افزود: اين طرح شامل افراد ۵ تا ۲۶ ساله مي شود و علت اينكه ما افراد زير ۵ سال را حذف كرده ايم پوشش خوب واكسيناسيون در اين سنين بوده است.
وي اظهارداشت: اين طرح كه در هيأت دولت نيز به تصويب رسيده كار بزرگي است كه به مدت سه هفته از هفته دوم آذر امسال اجرا مي شود.
دكتر اكبري خاطرنشان كرد: زمينه سازي براي پذيرش اين قضيه بسيار مهم است چون برخلاف رويه هاي گذشته كه فقط كودكان واكسيناسيون مي شدند اين بار خود بزرگسالان نيز بايد واكسيناسيون شوند.

نگاه
كوتاهي قد ۸۰۰ هزار كودك ايراني به علت سوء تغذيه مزمن است .
016978.jpg
داوود كاظمي

معاون شهردار تهران:
صنايع تبديلي در كنار ميدان مركزي ميوه وتره بار احداث مي شود
معاون خدمات شهري شهرداري تهران، از احداث مجتمع صنايع تبديلي در كنار ميدان مركزي ميوه وتره بار تهران خبر داد.
«محمدجواد محمدي زاده» ديروز در مراسم معارفه مدير عامل جديد سازمان ميادين ميوه و تره بار گفت: احداث اين مجتمع ها در جهت جلوگيري از هدر رفتن ضايعات ميوه ها و سبزيجات است.
وي اظهار داشت: روزانه ۴۰۰ هزار نفر براي خريد مايحتاج خود به ميادين و بازارهاي روز در تهران مراجعه مي كنند.
معاون شهردار تهران تصريح كرد:  براي دسترسي آسان شهروندان به بازارهاي روز بايد تعداد بازارهاي خريد و واحدهاي سيار فروش ميوه و تره بار افزايش يافته و در جهت احداث بازارهاي محلي اهتمام ورزيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار طي حكمي از سوي شهردار تهران دكتر «نجابت» به سمت مدير عامل جديد سازمان ميادين ميوه  و تره بار شهرداري تهران منصوب شده است.

مسيرهاي رفت و آمد دانشجويان نابيناي دانشگاه تهران ايمن مي شود
معاون فرهنگي كوي دانشگاه تهران از افزايش ضريب اطمينان مسيرهاي رفت و آمد دانشجويان نابينا به كمك سازمان بهزيستي استان تهران خبر داد.رضايي زاده در گفتگو با ايسنا افزود: مجموعا ۲۳ دانشجوي روشندل در مجموعه كوي د انشگاه تهران حضور دارند كه در اتاق هاي ويژه اي با تسهيلات بهتر قرار دارند.وي گفت: دانشگاه تهران به كمك سازمان بهزيستي استان تهران و با استفاده از مكانيزم هايي ضريب اطمينان مسيرهاي رفت و آمد دانشجويان نابينا از كوي تا خوابگاه، خوابگاه تا سلف، مسيرهاي كتابخانه و تردد در محوطه را تا چند ماه آينده تا ميزان قابل توجهي بالا خواهد برد.

كانون بهبودي معتادان
گروه شهري: با هدف بهبودي معتادان و پيش گيري از بروز و شيوع اعتياد در خانواده و اجتماع، كانون بهبودي آهنگ در منطقه ۱۴ به بهره برداري رسيد.
علي سعيدي ، شهردار منطقه ۱۴ گفت: اين مركز با همكاري و مشاركت كانون «تولد دوباره» جهت سم زدايي و بازيابي و آموزش مددكاري در فضايي مناسب به مساحت تقريبي ۲۰۰۰ متر مربع و كم تنش شهري تأسيس شده است.
كانون بهبودي آهنگ در بزرگراه شهيد محلاتي ، خيابان دهم فروردين جنوبي ، خيابان كوثر واقع است .

هشدار وزارت بهداشت در باره عوارض قرص هاي شادي آور:
افزايش فشارخون و سكته مغزي از عوارض مصرف داروهاي شادي آور است
رئيس اداره پيشگيري و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هشدار داد كه مصرف مواد شادي آور باعث افزايش ضربان قلب و فشارخون شده ودر نهايت منجر به خونريزي و سكته مغزي مي شود.
دكتر محسن وزيريان در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اين كه اين دارو در سالهاي ۱۹۱۴ در روان درماني استفاده مي شده ولي به دليل عوارض بالاي آن از سال ۱۹۸۵ توليد آن در دنيا ممنوع اعلام شد، اظهار داشت: اين ماده از لحاظ شيميايي جزو  «آمفتامين هاست» كه بر روي سيستم اعصاب مركزي تأثير و باعث ايجاد سرخوشي و در برخي افراد باعث ايجاد احساس صميميت مي شود.
وي با اشاره به اثر كوتاه مدت ۳ تا ۴ ساعته اين دارو يادآور شد: پس از طي مدت ۳ تا ۴ ساعت، فرد دچار خستگي و افسردگي شده و اگر اين مواد همراه مشروبات الكلي مصرف شود، بدن دچار كم آبي شديد و در نهايت منجر به ايست قلبي مي شود.
رئيس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با اشاره به اين كه آمار دقيقي از مصرف كنندگان اين مواد در كشور در دست نيست، خاطرنشان كرد: اين مواد نيز نظير موادمخدر به صورت قاچاق وارد كشور مي شود و جوانان بيشترين قربانيان آن هستند.

۸۰ درصد ايرانيان مواد غذايي را درست مصرف نمي كنند
رييس انجمن تغذيه داران ايران اعلام كرد: ۸۰ درصد مردم ايران با عدم تعادل مصرف مواد غذايي (بيش خواري، كم خواري) روبرو هستند كه براي اصلاح اين روند نياز به فرهنگ سازي است.
دكتر سيد ضياءالدين مظهري در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اين كه ۵۰ درصد مردم كل دنيا دچار عدم دريافت غذاي كافي هستند، افزود: كشور ايران ازنظر امكانات مواد غذايي از غني ترين كشورهاي دنياست ولي متأسفانه جوانان به علت عدم آگاهي كافي استفاده مناسبي از ميوه و سبزي نداشته و به مصرف تنقلات و مواد فاقد ارزش غذايي رو آورده اند.
وي بااشاره به اين كه مصرف نادرست مواد غذايي سبب افزايش ضايعات شده است، يادآور شد: هم اكنون معادل غذاي ۱۵ تا ۲۰ ميليون نفر دورريز مي شود و از طرفي يكسري مواد از خارج وارد مي شود.
وي بيماري هايي نظير فشارخون، قند، سكته قلبي و مغزي را در اقشار مرفه به دليل بيش خواري ،بيشتر دانست.
رييس انجمن تغذيه  داران ايران با بيان اين كه در كشور ارگان خاصي متولي حفظ و تأمين سلامت غذا نيست، افزود: امنيت مواد غذايي و دردسترس بودن آن از مواردي است كه بايد بيشتر به آن پرداخته شود ولي متأسفانه قوانين قابل اطمينان و اجرايي وجود ندارد و برخي از مواد غذايي قاچاق مي شوند.وي استفاده از غذاهاي سنتي را ازجمله عادات خوب غذايي در جامعه دانست و افزود: غذاهاي سنتي مملو از حيات و زندگي بوده كه متأسفانه جاي خود را به غذاهاي غربي داده اند.
دكتر مظهري در پايان چاقي و عدم توانايي دفاع در مقابل بيماري ها را از عوارض مصرف غذاهاي غربي دانست.

خدمات ستاد امداد خودرو شبانه روزي است
گروه شهري: رئيس  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : خدمات  رساني ستاد امداد خودروي  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  تهران  شبانه  روزي  و رايگان  است .
حاج  نصراللهي  در مصاحبه  با واحد خبر راديو تهران  با اشاره  به  اينكه  ۴۵خودرو نيسان  از ساعت  ۳۰/۶ تا ۲۲ در بزرگراههاي  تهران  كار امدادرساني  را برعهده  دارند، افزود: از ساعت  ۲۲ تا شش  صبح  نيز چند دستگاه  خودرو در خدمت  شهروندان  هستند.
وي  تصريح  كرد: درصورتيكه  لوازم  يدكي  متداول  خودروهاي  متوقف  شده  تعويض  شود و يا نياز به  بنزين  داشته  باشند فقط هزينه  آن  دريافت  مي شود.
رئيس  سازمان  حمل  ونقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  با اشاره  به  اينكه خودروهاي  امداد متعلق  به  شهرداري، كار تعمير خودروها را انجام  نمي دهند، خاطرنشان  كرد: تنها درصورتيكه  خودروي  متوقف  شده  نياز به تعمير ساده  اي  داشته  باشد اين  كار انجام  مي  شود درغيراينصورت  به  خارج از بزرگراه  هدايت  مي  شود تا تردد وسايل  نقليه  روان  ادامه  يابد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |