چهارشنبه۲۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۵ - Oct.15, 2003
شرايط همسان سازي حقوق مستمري بگيران تأمين اجتماعي اعلام شد
گروه اجتماعي: سه شاخص عمده مؤثر در نحوه همسان سازي حقوق مستمري بگيران قبل از سال ۱۳۷۹ با مستمري بگيران پس از اين سال سازمان تأمين اجتماعي شامل سال برقراري مستمري، سابقه پرداخت حق بيمه و ميانگين دستمزد مبناي محاسبه مستمري استحقاقي است.
به گزارش خبرنگار همشهري: دكتر شريف زادگان رئيس سازمان تأمين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: براساس مصوبه هيأت وزيران، بازنشستگان، بازماندگان ۲ نفره و بيشتر و دريافت كنندگان مستمري از كارافتادگي كلي، مشمول بالقوه قانون همترازي حقوق مستمري بگيران قبل از سال ۱۳۷۹ هستند و در صورت كسب شرايط لازم مستمري آنان هماهنگ خواهد شد.
وي افزود: با عنايت به مصوبه هيأت وزيران و براساس قاعده عدالت بازنشستگان و مستمري بگيراني كه سنوات پرداخت حق بيمه بيشتري دارند و افرادي كه ميانگين دستمزد مبناي محاسبه مستمري استحقاقي آنان بالاتر باشد مابه التفاوت همترازي بيشتري هم دريافت خواهند كرد و به تعدادي هم كه مشاركت كافي در صندوق نداشته اند، مابه التفاوتي تعلق نخواهد گرفت.
شريف زادگان در خصوص سابقه اين مصوبه اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي به هنگام بررسي و تصويب بودجه سال ۱۳۸۱ كشور با اختصاص مبلغي در حدود ۱۵۰ ميليارد تومان هماهنگ سازي حقوق مستمري بگيران قبل از سال ۱۳۷۹ با مستمري بگيران پس از اين سال را تصويب كرد، اما به رغم پيگيريهاي فراوان و طولاني، هيچ گونه اعتباري از اين محل در اختيار سازمان تأمين اجتماعي قرار نگرفت و كل اعتبار مذكور به صندوقهاي بازنشستگي كشوري و لشكري اختصاص يافت.
وي افزود: براساس مصوبه هيأت وزيران، بازنشستگان، بازماندگان ۲ نفره و بيشتر و دريافت كنندگان مستمري از كارافتادگي كلي، مشمول قانون هماهنگ سازي حقوق مستمري بگيران قبل از سال ۱۳۷۹ خواهند بود.
مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي در خصوص تسهيلات جديد براي كارفرمايان گفت:  كارفرمايان مشمول قانون تأمين اجتماعي كه داراي بدهي معوقه قطعي شده تا سال ۸۰ هستند چنانكه تا ۲۴ فروردين ۸۳ اصل حق بيمه و بيمه بيكاري قطعي را به سازمان پرداخت كنند، جرايم آنها بخشوده خواهد شد و در صورت تأخير از تاريخ اعلام شده به ازاي هر ماه ۲ درصد بر بدهي پرداخت نشده آنها افزوده مي شود.
شريف زادگان در ارتباط با ويژگيهاي ديگر بخشنامه ۲/۱۴ پيمانكاران جهت تسهيل امور كارفرمايان گفت:  در خصوص قراردادهاي مشمول ماده ۳۸ قانون تأمين اجتماعي كه صدور مفاصا حساب آنها منوط به حسابرسي از دفاتر قانوني بوده (قراردادهاي حسابرسي) مقرر گرديد طبق پرونده مطالباتي و با اخذ تعهد مفاصا حساب صادر گردد. در مورد مهندسين مشاور، احتساب حق بيمه بخشي از كاركرد كه بصورت مكانيزه بوده ۷ درصد با تأييد واگذارنده كار مورد موافقت قرار گرفته است. همچنين در مورد پيمانكاران حقيقي شاغل در طرحهاي غير عمراني دستمزدي كه شخص پيمانكار نيز با تأييد واگذارنده كار در عمليات پيمان اشتغال داشته موافقت شد معادل دستمزد نامبرده از دستمزد مبناي احتساب حق بيمه كسر گردد.
در اين بخشنامه مقرر شد ۲۵ درصد از كاركرد قراردادهاي تنظيفات و نگهداري تأسيسات ساختمانهاي اداري و تجاري به عنوان كاركرد مكانيزه منظور و ۷ درصد محاسبه شود.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي همچنين گفت: در مورد بازرسي نيز اقداماتي صورت گرفته كه نظارت را آسانتر مي كند از جمله اينكه كارگاههاي بالاي ۵۰ نفر بازرسي نخواهد شد و مانند مؤسسات دولتي و فعاليتهاي پيمانكاري مشمول ماده ۳۸ قانون تأمين اجتماعي خواهند شد. فاصله زماني براي انجام بازرسي از كارگاهها بيشتر خواهد شد و حداقل در سال ۳ مرتبه انجام مي شود.
- ساماندهي انجام بازرسي و طبقه بندي كارگاهها
- تسريع در پاسخ استعلامهاي مراجع جهت صدور يا تمديد جواز كسب صنفي يا پروانه بهره برداري بدون انجام بازرسي
- تسريع در انجام بازرسي جهت نقل و انتقال كارگاهها طبق ماده ۳۷ قانون تأمين اجتماعي
- عدم انجام بازرسي از كارگاههاي جديدالتاسيس كه براي اولين بار اقدام به ارسال ليست مي نمايند
- عدم درج اسامي افراد غيرمشمول، بازنشستگان و يا شاغلين كشوري و لشكري
- عدم درج اسامي فرزند، همسر و يا پدر كارفرما در گزارش بازرسي
- عدم درج اسامي شركاء، مستأجرين با رويت مدارك مثبته در گزارش بازرسي
- عدم درج اسامي دانش آموزان شاغل در فصل تابستان و دانشجويان كارآموز با ارائه مدارك
- اطلاع رساني به موقع كارفرما از نحوه انجام بازرسي و اسامي درج شده با ارائه يك نسخه از آن
- تعامل صحيح بين سازمان و كارفرمايان و اعتماد به آنان در خصوص تنظيم ليستهاي ارائه شده
- ساماندهي تشكيلات نيروي انساني براساس پرونده هاي فعال داراي كارگر
- امكان ايجاد كلاسهاي آموزشي در سطح استانها جهت ارتقاء سطح دانش و فرهنگ بازرسان در هنگام مراجعه به كارگاه.

كميسيون تحقيقات مجلس نحوه برگزاري كنكور سال آينده را بررسي كرد
017012.jpg
نماينده  مردم  لنجان  در مجلس  شوراي  اسلامي گفت : نحوه  برگزاري  آزمون هاي  سازمان  سنجش  كشور در سال  آينده ، در كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  بررسي  شد.
علي  محمد نمازي  در گفت  وگو با ايرنا اظهارداشت : با توجه  به  اهميت  آزمون هاي  سراسري  در آينده  دانش آموزان ، طبيعي است كه اين  موضوع  (نحوه  برگزاري  آزمون هاي  سراسري )، با حساسيت  ودقت  ويژه  بررسي  شود.
وي  خاطرنشان  كرد:در صورت  نياز براي  رفع  برخي  كاستي هاي موجود در آزمون  سراسري ، دولت  ومجلس  اين  موارد را بصورت  لايحه  يا طرح  به  مجلس  ارائه  خواهندكرد.
عضو كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  يادآورشد: در اين  جلسه  رئيس  سازمان  سنجش  كشور، معاون  آموزشي  وزارت  علوم  تحقيقات  و فناوري  و برخي  كارشناسان  خبره  در زمينه  برگزاري  آزمون  سراسري  در كميسيون  حاضر شدند.
نمازي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  آيا اين  جلسه  در ارتباط با فروش  سئوالات  كنكور بوده  است  گفت : خير زيرا فروش  سئوالات  كنكور ربطي  به  دانشگاه هاي  دولتي  ندارد.
اين  نماينده  مجلس  خاطرنشان كرد: بهترين  روش  براي  رفع  موارد ابهام انگيز در خصوص  فروش  سئوالات  كنكور را برگزاري  دوباره  آزمون هايي  عنوان  كرد كه  با مشكل  مواجه  شده  اند.

امروز روز عصاي سفيد
چشماني براي نديدن
نابينايان مثل همه ما شهروند اين مرز و بومند، آن ها به خاطر محروميت از قدرت بصري و بينايي، اقتدار و توانايي را در قواي ديگر متمركز كرده و در مواردي خدمات و توانمندي هاي چشمگير آنها ضعف نداشتن بينايي را پوشانده است.
نابينايان اگر چه امروز براي رفتن و پيمودن و عرض اندام از بينايي ظاهري محرومند اما چشم دل آنها به روي بسياري از موانع ناپيدا، ناآشكار و مكدر، باز و افق ديد آنها تا بي نهايت در حركت است.
نابينايان فارغ از تاريكي و روشني شب و روز، ذهن فعال و خلاق خود را هميشه به روشنايي مي سپارند و از درون آن مهرباني و عطوفت مي پراكنند.
نابينايان چشم دل مي گشايند و فارغ از تزوير و تظاهر و ترديد بي درنگ آنچه را فروخورده اند بر زبان جاري مي سازند.
روز عصاي سفيد به همه ما نهيب مي زند و اين پرسش را در سكوت فرياد مي كند كه براي بهره مندي از آنچه داريم و آنها را نصيبي نيست، چه كرده ايم؟
چه ميزان از امكانات، خدمات، قابليت ها و استعدادهاي خدمات رساني شهر براي آنها مناسب سازي شده است؟ ضوابط و قواعد شهرسازي براي رفت و آمد معلولان خاصه نابينايان تا چه ميزان فراهم و مهيا است؟
روز عصاي سفيد به همه هشدار مي دهد كه ۱۰درصد از جمعيت شهر تهران دچار تنبلي چشم هستند و شمار قابل توجهي از جمعيت تهران مستعد بهره مندي از آب مرواريد- كه شايع ترين علت كوري در دنيا اعلام شده است - هستند، منشأ ۱۰درصد از نابينايي ها در كشور رعايت نكردن اصول ايمني در محيط كار است.
آخر سخن:
روز عصاي سفيد و بازخواني مسائل و مشكلات نابينايان ازهمه آدميان مي پرسد آيا پاسِ داشتنِ آنچه را كه ديگران از آن بي بهره اند، داريم؟ آيا در خلوت خويش پذيرفته ايم امروز كه از داشته ها سرمست غرور و خودخواهي هستيم ، چشماني داشته ايم، اما براي نديدن!
عباس اسدي

طرح توانمندسازي تشكل هاي غيردولتي براي مبارزه با مواد مخدر اجرا مي شود
گروه اجتماعي: دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نخستين همايش دبيران جمعيت مبارزه با اعتياد گفت: سرمايه گذاري در سازمانهاي غيردولتي در مبارزه با مواد مخدر بسيار مؤثر است.
وي افزود: ما در برنامه جامع ملي مبارزه با مواد مخدر با نگاه واقع بينانه به دنبال مهار و كنترل رشد اعتياد هستيم و يكي از برنامه هاي ما توانمندسازي تشكلهاي غيردولتي در اين زمينه است. دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمادگي اين ستاد را براي همكاري در همه زمينه ها با تشكل هاي مردمي اعلام كرد و گفت: ما معتقديم با انجام اصلاحات نرم افزاري و سخت افزاري اهداف پيش بيني شده قابل دستيابي است.
سهيلا جلودارزاده نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و دبير كل جمعيت مبارزه با اعتياد نيز در اين همايش گفت: جمعيت مبارزه با اعتياد در چهار زمينه پيشگيري، آموزش خانواده ها، حمايت از خانواده هاي آسيب ديده و درمان معتادان فعاليت مي كند.

۲۶۰ رشته مهارتي در هنرستان هاي كاردانش كشور فعال است
مديركل  دفتر كار دانش  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : ۲۶۰ رشته  مهارتي  در هنرستانهاي  كار دانش  كشور فعال  است .
به گزارش ايرنا، «اسفنديار چهاربند» ديروز در مراسم  افتتاح  هنرستان  كاردانش  و مركز مهارت  آموزشي  سمنان  افزود: از  اين  تعداد، ۷۵ رشته  خاص  دختران  و بعضي  از رشته ها نيز بين  دختران  و پسران  مشترك  است.
وي  خاطرنشان  ساخت : با گذشت  يك  دهه  از عمر رشته  كاردانش  مي توانيم  يك كارنامه  مطلوب  همراه  با موفقيت هاي  قابل  توجه  در اين  زمينه  ارائه  دهيم .
وي  تصريح  كرد: ۴۰ درصد از فارغ التحصيلان  رشته  كاردانش  حداكثر پس  از دو سال  وارد بازار كار شده اند.

از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح
جزئيات تازه اي از مقررات مشمولان معافيت رهبري اعلام شد
گروه اجتماعي: جزئيات تازه اي از مقررات مشمولان معافيت رهبري در اطلاعيه جديد ستادكل نيروهاي مسلح اعلام شد.
سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي رئيس ستادكل نيروهاي مسلح در اطلاعيه تازه اي اعلام داشت پيشنهادهاي جديدي را به عنوان مكمل و متمم مقررات مشمولان عفو رهبر معظم انقلاب و فرماندهي كل قوا درخواست شده است كه معظم له شرايط تازه براي پذيرش مشمولان اين معافيت را در موارد زير مجاز دانسته اند:
۱- براي كليه افراد در شمول مقررات اعلام شده كارت معافيت رهبري صادر خواهد شد.
۲- كليه مشمولان غيرغايب (اعم از در حال تحصيل و يا فارغ از تحصيل) مواليد اعلام شده نيز در شمول مقررات معافيت رهبري قرار مي گيرند.
۳- مشمولان فوق ديپلم نيز همچون مشمولان ديپلم، متولدين ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۴ در شمول معافيت رهبري قرار دارند.
ستاد كل نيروهاي مسلح در پايان اعلام داشته است نحوه مراجعه مشمولان واجد شرايط مقررات جديد بزودي از سوي معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.

ديدار هيأت حقوق بشر سوئيس از مركز امور مشاركت زنان
گروه اجتماعي: هيأت حقوق بشر سوئيس با رئيس مركز امور مشاركت زنان ديدار و گفت و گو كرد.
در اين ديدار مشاور رئيس جمهور ضمن مثبت ارزيابي نمودن ارتباطات دو كشور به اقدامات مربوط به اصلاح قوانين و مقررات به نفع زنان در ايران اشاره كرد كه شامل اصلاح قوانين و مقررات مربوط به حق طلاق، حق حضانت فرزندان، سن ازدواج و ... و در بعد حمايتي طرح بيمه زنان خانه دار مي شود.
وي در ادامه گفت: در دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي شاخص هاي مربوط به توسعه انساني زنان رشد قابل توجهي پيدا كرده است و در برنامه سوم و چهارم توسعه نگرش هاي جنسيتي لحاظ گرديده كه به دنبال خود تخصيص اعتبار را نيز همراه داشته است و با اين روش ما توانسته ايم به احقاق حقوق زنان و افزايش مشاركت آنان كمك نمائيم.
زهرا شجاعي در بخش ديگري از سخنانش به تلاش مركز امور مشاركت زنان در خصوص الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان اشاره نمود و گفت: ما تلاش نموده ايم اين لايحه را به تصويب دولت برسانيم.

مسجدجامعي  خواهان  همكاري  ايران  و تونس  براي  بازيابي  تمدن  اسلامي  شد
احمد مسجدجامعي  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در ديدار با جلول  جريبي وزير امور ديني  تونس ، خواهان  همكاري  فراگير دو كشور براي  بازيابي  هويت ، وحدت ، شكوه  و تمدن  اسلامي  شد. به گزارش ايرنا، مسجدجامعي  در اين  ديدار كه  ديروز در شهر تونس  انجام  شد، گفت :ايران  و تونس  مي توانند با پشتوانه  روابط ديني  و علمي  كهن  خود، نقشي  مهم  در زمينه  افشاي  توطئه هاي  دشمنان  اسلام  و بازيابي  هويت ، وحدت  و شكوه  اسلامي ايفا كنند. مسجدجامعي  نشانه هاي  موجود در بناها، هنر و فرهنگ  تونس  را يادگار ارتباط عميق  معنوي  با ايرانيان  و حضور فعال  آنان  در اين  سرزمين  در قرون  اوليه  اسلام  دانست  و تصريح  كرد: مجامع  علمي  و دانشمندان  مسلمان  ايران  وتونس  بايد امروز نيز با برقراري  ارتباط موثر با يكديگر، در بازآفريني تمدن  بزرگ  اسلامي نقشي  مهم  ايفا كنند. جلول  جريبي  وزير امور ديني  تونس  نيز در اين  ديدار با استقبال  ازپيشنهاد مسجدجامعي  گفت : با توجه  به  شرايط كنوني  حاكم  بر جهان  و مطرح  شدن برخي  ديدگاه هاي  ضداسلامي ، همكاري  دو كشور مي تواند آغاز يك  تلاش  موثر و مفيدبراي  شناساندن  چهره  واقعي  دين  اسلام  به  جهانيان  باشد.

بهزيستي طرح هاي ساماندهي معتادان را اجرا مي كند
گروه اجتماعي: سازمان بهزيستي در پاسخ به مصاحبه مديركل مبارزه با مواد مخدر ناجا با ايسنا كه در سوم شهريور سال جاري در صفحه ۲۲ همشهري چاپ شده اعلام كرده است، اين سازمان در صورتي كه بودجه لازم در اختيار داشته باشد طرح ساماندهي معتادان را به اجرا درمي آورد.
اين سازمان همچنين اعلام كرده است:در سال هاي اخير بودجه اختصاص داده شده به پيشگيري، درمان و كاهش تقاضا در مقابل بودجه كاهش عرضه كه در اختيار نيروهاي انتظامي مي باشد بسيار كم بوده اما عليرغم اين مسائل سازمان بهزيستي در صورت اختصاص يافتن بودجه لازم طرح هاي مدون ساماندهي معتادان و درمان دادگاه مدار براي معتادان خياباني را به اجرا درخواهد آورد.
شايان ذكر است، در حال حاضر سازمان بهزيستي با ۸۲ درمانگاه دولتي، ۲۰۰ درمانگاه خصوصي و ۱۳ مركز اقامتي اجتماع درمان مدار به درمان معتادين پرداخته است و سعي دارد با تقويت و درگير نمودن NGOها و انجمن هاي محلي با استفاده از اهرم هاي يارانه اي گامي بهتر در جهت درمان اعتياد بردارد. علاوه بر اين فعاليت ها، برنامه هاي كاهش آسيب ناشي از اعتياد نيز در ۹ استان كشور در حال اجرا مي باشد.

شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل وارد تهران شد
ايرنا: شيرين  عبادي  برنده جايزه يك ميليون و سيصد هزار دلاري نوبل ديشب از پاريس وارد فرودگاه تهران شد.
در مراسم  استقبال  از وي  در فرودگاه  مهرآباد تهران ، چند مقام  رسمي كشور از جمله  دكتر رمضان  زاده ، سخنگوي  دولت ، ستاري  فر رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  و جمعي  از نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  از جمله  فراكسيون  زنان ، و نيز گروه هايي  از مردم  حضور داشتند.
عبادي  به  هنگام  ورود به  كشور، در فرودگاه  در جمع  خبرنگاران  داخلي  و خارجي  درباره  احساس  خود پس  از دريافت  جايزه  صلح  نوبل  گفت : احساس  من  مثل طفلي  كه  تازه  پا به  دنيا مي گذارد و قطره اي  كه  به  دريا مي ريزد، است .
وي  افزود: اميدوارم  كه  اين  جايزه  پيام  صلح  ايرانيان  را به  جهانيان  ابلاغ  كند و همچنين  اميدوارم  اين  جايزه  پيام  صلح  و دوستي  و عشق  مردم  ايران به  جهانيان  باشد.
وي  تأكيد كرد كه  مردم  ايران  ملتي  صلح  دوست  هستند.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |