چهارشنبه۲۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۵ - Oct.15, 2003
مقام معظم رهبري:
آمريكا به هيچ چيز كمتر از بازگشت دوباره به ايران قانع نيست
جوانان پرطراوت ما با كار و تلاش خود، اميد و تحرك و پويايي را در ملت افزايش مي دهند
توطئه ها و تلاشهاي استكبار جهاني نخواهد توانست اين ملت را فرتوت و نااميد و منفعل كند
017006.jpg
تهران - ايرنا: رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  ديروز در ديدار هزاران  نفر از دانشجويان پرشور و استادان  دانشگاههاي  استان  زنجان  ، تصريح  كردند: «روح  و اراده  و نشاط جواني»  در ايران  جاري  است  و ملت  بزرگ  ايران  در پرتو طراوت  معنوي و ايماني  ، به  مقاومت  مدبرانه  در برابر زياده خواهان  جهاني  ادامه  خواهدداد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  با ابراز خرسندي  فراوان  از ديدار با دانشجويان آگاه  ، پرنشاط و مومن  ، حضور جوانان  در عرصه هاي  گوناگون  كشور را از بزرگترين  نعمتهاي  الهي  برشمردند و افزودند : ملت  ايران  نيز از لحاظ روحي جوان  است  و جوانان  پر طراوت  ما با كار و تلاش  خود، اميد و تحرك  و پويايي را در ملت  افزايش  مي دهند.
ايشان  جاري  بودن  روح  اميد در متن  توده هاي  مردم  و نو شدن  همت  و اراده  ملت  را از ديگر نشانه هاي  جوان  بودن  حقيقي  ملت  ايران  خواندند و خاطرنشان  كردند: اين  روح  پرتحرك  و پويا به  بركت  انقلاب  اسلامي  در ملت ايران  بوجود آمده  و توطئه ها و تلاشهاي  استكبار جهاني  نخواهد توانست  اين ملت  را فرتوت  و نااميد و منفعل  سازد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  با بيان  تحليلي  تاريخي  از شكل گيري  دوران وابستگي  در ايران  افزودند: به  موازات  عصر ديكتاتوري  و استبداد ، عصر وابستگي  به  بيگانگان  نيز در حكومت  پهلوي  ، ايران  را به  مراحل  خطرناكي كشاند اما انقلاب  با تكيه  بر ايمان  اسلامي  مردم ، دو پديده  ديرين  و خطرناك  استبداد و وابستگي  را شكست  داد و با ايده هاي  نو ، در افكار عمومي  جهان بويژه  كشورهاي  اسلامي  نفوذ كرد و تاثيرگذار شد.
ايشان  توحيد به معناي  «حاكميت  ارزشهاي  الهي  بر جامعه  و نفي  حكومتهاي  طاغوتي» ،« كرامت  انسان  به  معناي  زندگي  آزاد و مستقل  و سرافرازانه  مردم  و احترام  به  راي  و خواست  آنان» و« عدالت  اجتماعي  به  معناي  تلاش  بي وقفه  براي  پركردن  شكاف  طبقاتي  و از بين  بردن  فاصله  فقير و غني»  را از جمله  حرفهاي  اساسي  و تازه  انقلاب  اسلامي  برشمردند و افزودند: انقلاب  زمينه  را براي  تحقق  اين  حرفهاي  نو و جذاب  فراهم  كرد و امروز نيز هر قدر مسئولان  از رفتار توحيدي  ، احترام  به  زندگي  و شخصيت  مردم  و پر كردن  شكافهاي  طبقاتي  فاصله  بگيرند دچار عقب ماندگي  خواهيم  شد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  شكل گيري  مردمسالاري  ديني  در ايران  را پديده اي  متكي  بر كرامت  انسان  و ايمان  عميق  ملت  ارزيابي  كردند و افزودند: امروز بعضي ها مي گويند ايران  بايد به  سمت  دموكراسي  برود درحاليكه  ملت  ايران  برخلاف  بسياري  از كشورهاي  مدعي  دمكراسي  و ليبراليزم  ، مردمسالاري  يعني  «معيار بودن  راي  مردم  در شيوه  سياسي  حكومت  و اداره  كشور » را با مباني عميق  ديني  خود درآميخته  و بهترين  نوع  مردمسالاري  را بوجود آورده  است  .
ايشان  رويارويي  نظام  اختاپوسي  استكبار با انقلاب  اسلامي  را نوعي  صف آرايي  طبيعي  خواندند و خاطرنشان  كردند: حرفها و ايده هاي  نوين  انقلاب  ذاتا با منافع  و اهداف  قدرتمندان  جهاني  در تضاد بود به  همين  علت  استكبار از همان  روز اول  پيروزي  انقلاب  به  رويارويي  با انقلاب  ملت  ايران  اقدام كرد .
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  با اشاره  به  حوادث  سالهاي  اول  انقلاب  ، توصيه هاي  برخي  افراد ساده  انديش  را براي  عقب  نشيني  در مقابل  خواستهاي  آمريكا يادآور شدند و افزودند: آن  روز هم  هيچ  كس  از طرفداران  نظريه  سازش  حاضرنبود به  اين  سئوال  پاسخ  دهد كه  ملت  ايران  تا كجا بايد عقب  نشيني  كند تا آمريكا راضي  شود و آيا اصولا استكبار به  هيچ  حدي  از عقب  نشيني  ملت  ايران قانع  و راضي  خواهد شد؟ ايشان  در همين  زمينه  به  جنجال  غرب  در مورد فعاليتهاي  هسته اي  ايران اشاره  كردند و افزودند: در اين  ماجراي  پرهياهو، استكبار بتدريج خواستهاي  خود را افزايش  داد و اخيرا اعلام  كرد ملت  ايران  اصولا نبايد فناوري  هسته اي  داشته  باشد كه  اين  گونه  حوادث  نشان  مي دهد كه  آمريكا به هيچ  چيز كمتر از بازگشت  دوباره  به  ايران  قانع  نخواهد شد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي ، پايداري  مدبرانه  در مقابل  زياده  خواهان  جهاني را تنها راه  حفظ «عزت  و شرافت  و آزادي  ملت  و استقلال  كشور» برشمردند و افزودند: امام  راحل  عظيم الشأن  مظهر مقاومت  و صبر و پايداري  ملت  ايران بود و اين  ملت  قدرشناس  با ادامه  همين  راه  عزت  بخش  ، آمريكا و ديگر همدستان  آن  را در تحقق  اهداف  خود ناكام  و نااميد خواهد ساخت  .
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  با اشاره  به  استفاده  مسئولان  اصلي  كشور از ديدگاههاي  كارشناسانه  در تصميم گيريهاي  كلان  افزودند: برخلاف  برخي  تبليغات دشمنان  و بلندگوهاي  آنان  در داخل مسئولان  كشور در اتخاذ سياستهاي  كلي  و تصميم  گيريهاي  اساسي  ، بطور مستمر با نخبگان  و كارشناسان  مشورت  مي كنند و اين  نشانه اي  از مقاومت  همراه  با تدبير نظام  اسلامي  و ملت  ايران  است  .
ايشان  همچنين  با اشاره  به  همكاري  تشكلهاي  مختلف  دانشجويي  در برگزاري مراسم  مذهبي  نظير اعتكاف  خاطرنشان  كردند : تشكلهاي  دانشجويي  كه  ظاهرا با ديوارهاي  سياسي  از هم  فاصله  گرفته اند در مقابل  گرماي  خورشيد دين  ، اين مرزهاي  مصنوعي  را از ياد مي برند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  افزودند: اين  واقعيات  نشان  مي دهد كه  كساني كه  روي  گرداندن  جوانان  از دين  را تبليغ  مي كنند و يا بدنبال  تحقق  اين هدف  هستند ، سخت  در اشتباهند و ناكام  خواهند ماند.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  به  تشكل هاي  دانشجويي  با هر گرايش  سياسي توصيه  كردند با شناخت  موقعيت  كشور در نظام  جهاني  ، درك  تاثير عظيم انقلاب  در افكار عمومي  ملتهاي  مسلمان  و هوشياري  در مقابل  تلاشهاي  دشمنان  ، به وظايف  خود در قبال  جامعه  و كشور عمل  كنند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  همچنين  خاطرنشان  كردند: تشكلهاي  دانشجويي بايد در كمال  ادب  و متانت  با هم  برخورد كنند و از هرگونه  فعاليت  و حركتي كه  نشانه  بي نظمي  و نداشتن  منطق  و استدلال  است  خودداري  كنند. ايشان  با ابراز خرسندي  از سخناني  كه  وزير علوم  ، تحقيقات  و فناوري  بيان  كرد، افزودند: اين  ديدگاهها ،ما را به  آينده  دانشگاهها اميدوارتر مي  كند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  با تاييد سخنان  و خواستهايي  كه  يكي  از استادان  برگزيده  استان  زنجان  ، نماينده  تشكلهاي  دانشجويي  و يكي  از دانشجويان  نخبه  اين  استان  بيان  كردند ،افزودند: به  فضل  پروردگار هرآنچه آرزو داشتيم  در محيطهاي  دانشگاهي  بصورت  تفكري  عمومي  درآيد ، امروز در دانشگاهها ، حضوري  پررنگ  دارد و خدا را بخاطر اين  نعمتهاي  زيباي  خود شكرگزاريم  .
در اين  ديدار قبل  از سخنان  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  وزير جديد علوم  ،تحقيقات  و فناوري  با بيان  گزارشي  از پيشرفتهاي  آموزش  عالي  پس  از پيروزي انقلاب  گفت  : در سال  ۵۷ فقط ۳۰ دانشگاه  و موسسه  آموزش  عالي  در كشور داشتيم  كه  امروز به  بيش  از ۶۰۰ دانشگاه  و مركز آموزش  عالي  رسيده  است .
آقاي  جعفر توفيقي  با اشاره  به  استعدادهاي  انديشمندان  و دانشجويان ايراني  در دستيابي  به  فناوريهاي  پيشرفته  گفت  : دانشجويان  و دانشگاهيان  به موازات  فعاليتهاي  علمي  تحقيقاتي  در عرصه  سياسي  نيز فعالند كه  اين  مسئله زمينه  ساز حضور موثرتر آنان  در مديريت  كشور بوده  است .
وزير علوم  تحقيقات  و فناوري  تاكيدكرد: دانشگاهيان  و دانشجويان  در پرتو رهنمودهاي  مغتنم  رهبر معظم  انقلاب  در مورد توسعه  علمي  و توجه  خاص  ايشان و شأن  و منزلت  دانشگاهيان  و دانشجويان  به تلاش  و فعاليت  خود براي  پيشرفت كشور شتاب  مي دهند.
پس  از بيان  گزارش  وزير علوم  ،تحقيقات  و فناوري  ،دكتر عسگري  رييس دانشگاه  زنجان  در گزارشي  از وضع  تحصيلي  دانشگاهها و مراكز آموزش  عالي  در استان  زنجان  گفت  : تعداد دانشجويان  استان  بيش  از ۳۰ هزار دانشجو مي باشد كه  در مقايسه  با قبل  از انقلاب  ۲۵۰ برابر رشد داشته  است  .
در ادامه  اين  مراسم  پروفسور ثبوتي  رييس  مركز تحصيلات  تكميلي  علوم  پايه زنجان  به  نمايندگي  از استادان  ، به  توان  بالقوه  جوانان  استان  زنجان  اشاره كرد وبا ضروري  خواندن  برنامه  ريزي  براي  پرورش  اين  استعدادها ، خواستار توجه  بيشتر مسئولان  به  مشكلات  استان  زنجان  شد.
آقاي  فرهود آهني  ، نماينده  انجمن  نخبگان  استان  زنجان  و دانشجوي برگزيده  جشنواره  خوارزمي  نيز با بيان  خواستهاي  دانشجويان  استان  زنجان گفت  : انتظار داريم  براي  حل  اين  مشكلات  و تامين  اين  خواستها اقدامات  موثري شود.
يكي  از خواهران  دانشجوي  رشته  كشاورزي  دانشگاه  استان  زنجان  نيز به نمايندگي  از تشكلهاي  دانشجويي  استان  ، ضمن  برشمردن  خواستهاي  علمي  و صنفي  دانشجويان  گفت  : حضور دانشجويان  در عرصه هاي  سياسي  بدون  وابستگي  به گروهها و احزاب  و جناحها ، باعث  پويايي  دانشجو و دانشگاه  خواهد شد.

رئيس جمهوري: اميدوارم خانم عبادي اجازه ندهداز موقعيت بدست آمده سوءاستفاده شود
بزرگترين عامل برهم زننده صلح و حقوق بشر در دنيا كشورهايي نظير آمريكا و اسرائيل هستند
ايران پروتكل الحاقي را به شرط قبول خواسته هايش امضا مي كند
017008.jpg
خاتمي رئيس جمهوري تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران آماده همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و تفاهم  با دنيا به منظور رفع نگرانيهاي واقعي درباره گسترش سلاح هاي اتمي است.
به گزارش دفتر رياست جمهوري، خاتمي كه ديروز پس از پايان ارائه گزارش عملكرد برنامه سوم به مجلس شوراي اسلامي به سئوالات خبرنگاران پاسخ مي داد افزود: تهران مطمئنا به دنبال سلاح هاي اتمي نيست اما خواهان عدم سوءاستفاده سياسي قدرت ها از آژانس بين المللي انرژي اتمي و مسائل حقوق بشر است.
رئيس جمهور اظهار داشت: قطعنامه صادرشده عليه مسائل اتمي ايران قطعنامه اي غيرحقوقي و غيرمنصفانه و كاملا سياسي بود و ايران نسبت به آن اعتراض كرد، اما چون ما خيرخواهانه بدنبال رفع نگراني  همه كشورهاي واقع نگر دنيا هستيم همكاري بسيار گسترده خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي را ادامه خواهيم داد.خاتمي در عين حال تصريح كرد: دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي، حق طبيعي و قانوني ماست و در اين مسير پيشرفت هاي خوبي داشته ايم.
رئيس جمهور با اشاره به حضور بازرسان سازمان انرژي اتمي و احتمال سفر البرادعي به تهران گفت: ما مذاكره مي كنيم اما مسائل مربوط به امنيت و منافع ملي و حيثيت كشور را فداي بعضي ملاحظات سياسي نخواهيم كرد؛چرا كه در اين صورت ملت از ما نخواهد گذشت. خاتمي ادامه داد: اگر مسائل مورد نظر ما پذيرفته شود، ما براي امضاي پروتكل الحاقي مشكلي نخواهيم داشت، چنانچه در حال حاضر هم بيش از مفاد NPT با آژانس همكاري كرده و بخش هاي مهمي از پروتكل الحاقي را داوطلبانه اجرا كرده ايم.
رئيس جمهور با بيان اينكه ايران انتظار داشت همكاريهاي گسترده اش با آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش به شوراي حكام لحاظ شود، اظهار اميدواري كرد با تلاشهاي گسترده در سطح سران و كشورهاي دنيا، تهران از اين مرحله عبور كند.
رئيس جمهوري در مورد اعطاي جايزه صلح نوبل به خانم شيرين عبادي گفت: هيچ انساني نيست كه از موفقيت هموطنش خوشحال نشود و من نيز از اين كه يك هموطن ما موفقيتي كسب كرده، خرسندم.
رئيس جمهوري در جمع خبرنگاران گفت: اميدوارم اين موفقيت در مسير كلي منافع ملت و نيز صلح جهاني و مصلحت بشر به كار گرفته شود.اميدوارم وي كاملاً به منافع جهان اسلام و ايران توجه داشته باشد و به هيچ وجه اجازه ندهد كه از اين موقعيت بدست آمده، سوء استفاده اي شود.
وي خاطرنشان كرد: بايد در ايران بكوشيم مسير صلح، آشتي و پيشرفت تحقق يابد.
رئيس جمهوري با اشاره به اطلاعيه نوبل كه از خانم عبادي به عنوان اولين زن ايراني و مسلمان نام برده شده كه مفتخر به دريافت جايزه صلح نوبل شده است، اظهار داشت: طبعاً دنياي اسلام توقعاتي دارد، امروز بايد بدانيم كه صلح را چه كساني در دنيا به خطر مي اندازند و چه كساني حقوقشان در معرض تجاوز است. بايد ديد در فلسطين چه مي گذرد و تهديدهايي كه عليه ايران مي شود، چيست؟
رئيس جمهور گفت: بزرگترين عامل برهم زننده صلح و حقوق بشر در دنيا كشورهايي نظير آمريكا و اسرائيل هستند.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي از تهران درباره سخنان خاتمي نوشت:رئيس جمهوري ايران ضمن هشدار به خانم عبادي در مورد رعايت منافع جهان اسلام و ايران گفت : جايزه صلح نوبل در مقايسه با جوايز علمي نوبل چيز خيلي مهمي نيست .صداي آمريكا نيز اين توصيه رئيس جمهور ايران را نقل كرد و گفت محمد خاتمي ضمن انتقاد از كميته نوبل اظهار داشت انگيزه هاي سياسي در پشت اين جايزه نهفته است.

گزارش رئيس جمهوري به مجلس
راه پيشرفت ،به رسميت شناختن همه حقوق ملت است
017010.jpg
براساس قانون برنامه سوم توسعه، رئيس جمهوري موظف است در شهريورماه هر سال گزارش عملكرد برنامه را به مجلس ارائه كند. آقاي سيدمحمد خاتمي، روز گذشته با حضور در صحن علني مجلس، عملكرد سال سوم برنامه توسعه را به نمايندگان گزارش داد.
وي گفت: در گزارش  سال  دوم  برنامه  سوم  در مهرماه  سال  گذشته  گفتم  كه  مسئوليت  حكومت  در برابر مردم ، يك  اصل  بنيادين  مردمسالاري  است  كه  بدون  آن ، امكان تحقق  مردمسالاري  نيست و در همانجا تصريح  كردم: مردم  ما نشان  داده اند كه استقرار مردمسالاري  ديني  را يك  حق  ستاندني  مي دانند و نه  امتيازي  كه  از سر لطف  از طرف  حاكمان  به  آنان  هديه  شود و نيز آن را فراشدي  به  حساب  مي آورند كه  بايد در طول  زمان  محقق  شود، نه  يك  طرح  و يا برنامه  كه  بدون  حضور مردم  و در زمان  كوتاه  اجرا مي گردد.
در عين  حال،  همه  مردم  به خصوص  ما حاكمان  بايد هوشيار باشيم  كه  اين  حق  بزرگ  و زمينه  ممتازي  را كه  براي  استقرار آن فراهم  آمده  است  و در معرض  آسيب هاي  دروني  و بيروني  نيز هست ، مغتنم  بشماريم  و براي  نهادينه  شدن  آن از هيچ كوششي  فروگذار نكنيم .
با ساده  كردن  مساله  يا پاك  كردن  صورت  آن ، گره  از هيچ  كار فروبسته  ماباز نمي شود. غفلت  از اين  اصل  به  همان  ميزان  مخل  اقتصاد و صنعت  شكوفاست كه  مانع  گشودگي  عرصه  فرهنگ  و سياست  است .
نظام  مردمسالار در اقتصاد، به  اشتغال  مولد مي رسد و درسياست ، به توزيع  قدرت  و تسهيل  مشاركت  مردم  مي انجامد، در اجتماع ، فرصت هاي  برابربه  وجود مي آورد و در فرهنگ ، تكثر و تنوع  را عملا ارج  مي نهد. توفيق  وعدم  توفيق  هر بخشي  از برنامه هاي  توسعه  كشور را مي توان  و بايد با همين معيار سنجيد.
خداوند بزرگ  را سپاس  مي گزارم  كه  امروز باب  بحث  و بررسي  حقوق  اساسي ملت  و حساسيت  عمومي نسبت  به  منافع  و مصالح  كشور از هر سو باز و به  اين اعتبار امكان  فهم  بيشتر و عميق تر توانايي ها و ضعف ها هم  در نظام  اجرايي و هم  در سطوح  اجرايي  فراهم  شده است .
به  اين  سبب  مردم  خوب  مي توانند بفهمند كه  ما دركجا نخواسته ايم  و دركجا نتوانسته ايم  پيش  رويم . من  در پيشگاه  شما نمايندگان  ملت  همچنان  مي گويم  كه  راه  پيشرفت  همه  جانبه  كشور به  رسميت  شناختن  همه  حقوق  ملت  و پيش بردن  آنهاست . نبايد با بي اعتنايي  به  اين  حقوق ، اميد و اعتماد مردم  تخريب  شود.
اگر كساني  جز اين  مي انديشند و هنوز بر آزمودن  شيوه هاي  آزموده  تأكيددارند اين  بنده  كوچك  خداوند به  حسب  درك  وتجربه اي  كه  دارد، آنان  را به توجه  به  مصالح  عام  اين  ملت  و اين  كشور و اين  نظام  در اين  جهان  پيچيده  وپرشتاب  دعوت  مي كند.
ناكامي در بر آوردن  خواست  به  حق  اين  مردم  پاسخگويي مرا به  خداوند و مسئوليتم  را در برابر جامعه  امروز و نسل  فردا دشوار مي نمايد.
من  بضاعتي  بيش  از آبروي  خويش  نداشته ام  كه  براي  خدمت  به  مردم ، بي هيچ  چشمداشتي  تقديم  كرده ام ، و اكنون  باتأكيد براين  ضرورت  و بااتكاي  بر پيشبرد اصل  مهم  مردمسالاري ، به  حكم  قانون ، گزارش  عملكرد سال  سوم  برنامه توسعه  كشور را در يكي  از خطيرترين  گذرگاههاي  تاريخي  و حساس ترين  موقعيت هاي  جهاني  و در حالي  كه  تهديدهاي  فراوان  از سوي  قدرتهاي  سلطه  گر براي منطقه  حساس  و از جمله  كشور ما وجود دارد و در آستانه  انتخابات  سرنوشت ساز مجلس  شوراي  اسلامي و با آرزوي  همبستگي  بيشتر ملت  و دولت  به  مجلس محترم  تقديم  مي دارم .
در سطح  كلان  بايد به  مهمترين  روندهاي  مشهود و مهم  برنامه  اشاره  كنم :
در عرصه  كلان  اقتصادي  كشور، چهار روند اساسي  يعني  «اصلاح  ساختار مديريت  اقتصادي  كشور و نوسازي  ابزارهاي  آن»، «تحقق  اهداف  رشد بالاي  اقتصادي»، «سياست هاي  توزيعي  مناسب  تر» و «ايجاد ظرفيتهاي  صنعتي  و فني» كه  مباني  رشد بالاي  اقتصادي  آينده  را تضمين  مي كند، همزمان  پيگيري  و به  نتايج  مطلوبي  منجر شده  است .
در عرصه  توسعه  اجتماعي ، تأكيد بر پيشبرد عدالت  اجتماعي ، تأمين  مالي  يارانه هاي  مولد در جهت  حمايت  از بخش هاي  آسيب پذير جامعه  و ايجاد زيرساخت هاي  آموزشي  و بهداشتي  فراگير از اولويت هاي  دولت  و دستاوردهاي مهم  برنامه  بوده  است .
در زمينه هاي  دفاعي،تعقيب  سياستهاي  بازدارنده  مثبت  با تكيه  بر موازين  اسلامي و حقوق  بين المللي  در فضاي  متناسب  با همكاري هاي  منطقه اي با موفقيت  چشمگير در برنامه  همراه  بوده  است .
سرانجام  در سطح  سياست  خارجي  به  رغم  تحولات  پرشتاب  منطقه اي  و بين المللي  و پيدايش  تنش هاو عدم  قطعيت هاي  بين المللي  دولت  توانست  بحران هاي  بزرگي  را پشت  سر بگذارد و باتأكيد بر راهبردها و روشهاي  صلح طلبانه و تنش  زدايانه  درعين  پافشاري  بر اصول  و مصالح  و منافع  ملت  از نتايج برنامه هاي  توسعه  ملي  و جلب  مشاركت  موثر بين المللي  براي  اجراي  مطمئن و اقتصادي  طرحهاي  بزرگ  زيربنايي  برخوردار شود.با اين  چشم  انداز كلان ، به  شاخص هاي  كمي برنامه  وفرازهايي  از عملكرددولت  در اين  زمينه  مي پردازم :
نيروي  كار واشتغال
براساس  گزارش  شورايعالي  اشتغال  در سال  ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ به  طورخالص  به  ترتيب  ۴۳۱، ۴۹۳، ۶۹۰ هزار و طي  سه  سال  اول  برنامه  سوم  در مجموع يك  ميليون  و ۶۱۴ هزار شغل  جديد ايجاد شده  است .
اين  در حالي  است  كه  طبق هدف  برنامه  بايد دراين  مدت  يك  ميليون  و ۹۹۳ هزار فرصت  شغلي  جديد به  وجودمي آمد وبراين  اساس  مي توان  گفت  ۸۱ درصد هدف  برنامه  تحقق  يافته  است .
... براساس  داده هاي  مركز آمار ايران  نرخ  بيكاري  در سال هاي  ۱۳۷۹۱۳۸۰، و ۱۳۸۱ به  ترتيب  ۲۵/۱۴، ۲/۱۴ و ۸/۱۲ درصد بوده  است ،علي  رغم  كاهش نرخ  بيكاري ، در سال  ۱۳۸۱ جمعيت  بيكار كشور بالغ  بر ۵/۲ ميليون  نفر است كه  لازم  است  در سال هاي  آينده  اقدامات  لازم  در جهت  كاهش  آن بعمل  آيد. براي تحقق  هدف  برنامه  سوم ، بايد در سال هاي  باقيمانده  يعني  سال  ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳به  طور متوسط ساليانه  ۹۰۴ هزار فرصت  شغلي  جديد ايجاد شود.
رشد نقدينگي
ميانگين  رشد توليد ناخالص  داخلي  طي  دوره  ۱۳۷۹ - ۱۳۸۱ به  قيمتهاي  ثابت سال  ۱۳۶۹ حدود ۶/۵ درصد بوده  است .
طي  اين  دوره ، نرخ  رشد اقتصادي  باروندي  صعودي  از ۵ درصد در سال  ۱۳۷۹ به  ۵/۶ درصد در سال  ۱۳۸۱ رسيده  است كه  حاكي  از تحقق  پيش  بيني  برنامه  سوم  توسعه  در سال  ۱۳۸۱ است .
تحقق  نرخ  رشد اقتصادي  ۵/۶ درصد ونرخ  رشد اقتصادي  بدون  نفت  ۵/۷ درصدبه  رغم  فضاي  سياسي  نامناسب  منطقه اي  و جهاني ، مرهون  افزايش  بهاي  نفت  وشرايط پايدار و باثبات  اقتصادي  و اصلاح  ساختار در قالب  احكام  برنامه  سوم توسعه ، بارندگي هاي  مناسب  سال  زراعي  ۱۳۸۰ - ۱۳۸۱، تداوم  سياستهاي  توسعه صنعتي ، رشد انباشت  سرمايه  به  ميزان  ۸/۱۱ درصد و رشد ۹/۲ درصدي  بهره وري نيروي  كار و رشد ۱۲/۰ درصدي  بهره  وري  كل  عوامل  توليد در سال  ۱۳۸۱ است .
باتوجه  به  رشد كاهنده  جمعيت  كشور، رشد توليد سرانه  در سال  ۱۳۷۹ تا۱۳۸۱ با نرخ  رشد متوسطه  ۱/۴ درصد مثبت  بوده  و به  ميزان  ۸/۹۰۷ هزارريال رسيده  است .
سرمايه گذاري
طي  سه  سال  اول  برنامه  سوم  توسعه  نرخ  رشد متوسط سالانه  تشكيل  سرمايه ثابت  ناخالص  داخلي  معادل  ۷/۸ درصد بوده  است ، كه  بيشتر از رقم  پيش  بيني شده  در برنامه  ( ۱/۷ درصد) است . نسبت  سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  به  سرمايه گذاري  بخش  دولتي  از ۶۵/۱ درسال  ۱۳۷۸ به  ۱۵/۲ در سال  ۱۳۸۱ افزايش  يافته است .
نقدينگي
طي  سه  سال  اول  برنامه  سوم ، نقدينگي  بخش  خصوصي ، سالانه  به  طور متوسط۳۰ درصد رشد يافته  است ، كه  نسبت  به  هدف  برنامه  يعني  ۱۸ درصد افزايش قابل  ملاحظه اي  را نشان  مي دهد.افزايش  سريع  پايه  پولي  و همچنين  افزايش ضريب  فزاينده  پولي  از ۹۵/۲ در سال  ۱۳۷۹ به  ۵۶/۳ در سال  ۱۳۸۱ عوامل موثر در افزايش  سريع  نقدينگي  طي  اين  مدت  بوده  است .
تورم
ميزان  تورم ، براساس  شاخص  قيمت  كالاها و خدمات  مصرفي  شهري  در سالهاي ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ به  ترتيب  ۶/۱۲ و ۴/۱۱ درصد بوده  و در سال  ۱۳۸۱ به  ۸/۱۵ درصدافزايش  يافته  است . مهمترين  عامل  موثر بر افزايش  تورم  در سال  ۱۳۸۱، افزايش  نقدينگي  متراكم  شده  مي باشد. مقايسه  ميزان  عملكرد با
پيش  بيني تورم  در برنامه  سوم  نشان  مي دهد كه  در دوسال  اول  برنامه ، ميزان  تورم  ازميزان  پيش  بيني  شده  در برنامه  كمتر بوده  و در سال  ۱۳۸۱ به  ميزان  ۵/۰ درصد از ميزان  پيش  بيني  شده  بيشتر بوده  است .
تجارت  خارجي
در سال  ۱۳۸۱ حساب  كالا و خدمات  و انتقالات  ارزي  با ۲/۲ ميليارد دلاركاهش  نسبت  به  سال  ماقبل  منجر به  مازاد حساب  جاري  در حدود ۷/۳ ميليارددلار شده  است . افزايش  واردات  كالا به  ميزان  ۷/۵ ميليارد دلار به  رغم افزايش  ۳/۴ ميليارد دلار صادرات  كالا، كاهش  تراز حساب  جاري  نسبت  به  سال ماقبل  را به  دنبال  داشته  است .صادرات  غير نفتي  (شامل  كالاها و خدمات ) در سال  ۱۳۸۱ به  ۱/۱۱ ميليارددلار بالغ  گرديده  كه  نسبت  به  سال  قبل  ازافزايشي  معادل  ۶/۳۷ درصد برخورداراست . واردات  كالاها و خدمات  نيز در سال  گذشته معادل  ۴/۳۱ ميليارد دلار بوده است  كه  ۸/۴۱ درصد افزايش  نسبت  به  سال  ۱۳۸۰ نشان  مي دهد.

انتقاد هاشمي رفسنجاني از اعزام نيروهاي تركيه به عراق
آيت الله  هاشمي  رفسنجاني  ديروز در ديدار جلال  طالباني  رهبر اتحاديه  ميهني كردستان  عراق  با اظهار نگراني  از اوضاع  ناامن  عراق  گفت : اگر فكر اساسي براي  جلوگيري  از اين  آسيب پذيري  نشود، فاجعه اي  براي  مردم  عراق  است .
به گزارش ايرنا: وي  با تأكيد بر ضرورت  اتحاد و هماهنگي  تمامي  گروهها، اقوام  و مذاهب  مختلف  عراق  براي  تحقق  حاكميت  مردم  اين  كشور، افزود: مسلما اشغالگران  به دليل  مشكلات  عديده  و مضاعفي  كه  برايشان  حادث  شد در فكر چاره اي  براي  خروج  از گرداب  عراق  هستند و نمونه  آن  فشار بر كشور تركيه  است  كه  به  عراق نيروهاي  نظامي  اعزام  كند، با اينكه  معلوم  است  كه  عواقب  خطرناكي  مي تواند در آن  رهگذر براي  منطقه  و خود عراق  و تركيه  بدنبال  داشته  باشد.رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  تصريح  كرد: مردم  آزاديخواه  عراق ، بايد براي  عراق  مستقل ، آزاد و بدون  ايادي  بيگانگان  تصميم  جدي  بگيرند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  با تبيين  تبعات  سياست  جنگ  افروزانه  حاكمان  افراطي  كاخ  سفيد در دنيا اظهار داشت : اين  افراطيون  در سطح  بين المللي  و در خود آمريكا به  شدت  مورد انتقاد قرار گرفته اند و در حال  حاضر به فكر چاره اي  براي  جلوگيري  از شكستي  هستند كه  در انتخابات  آينده  آمريكا در انتظار آنان  است .
هاشمي  رفسنجاني  افزود: حاكمان  افراطي  آمريكا، راهي  براي  اين بن  بست  نخواهند يافت ، چرا كه  خروج  و يا ماندن  در عراق  هر دو شكست  محتوم  سياستهاي  غلط آنان  است .جلال  طالباني  نيز دراين  ديدار با تشريح  اوضاع  كنوني  عراق  از جمله  مناطق  شمالي  با ابراز نگراني  از اوضاع  امنيتي  اين  كشور گفت : از قبل  هم  اعلام  كرديم  كه  نيروهاي  آمريكا و هم پيمانانش  بدون  مردم  و گروههاي  مختلف عراقي ، قادر به  اداره  اين  كشور نيستند.

ديدگاه
ديپلماسي قاشق بلند
مترجم :نيلوفر قديري
توماس فريدمن نويسنده نيويورك تايمز در مقاله اي به تصميم سازان كاخ سفيد توصيه كرده است سياست خاورميانه اي خود را تغيير دهند. فريد من كه پيش از اين گزارش هاي منفي از اوضاع ايران منتشر كرده است در اين مقاله اشتباهات تيم بوش در برابر مسائل فلسطين، سوريه و ايران را برشمرده است.
يك ضرب المثل قديمي مي گويد، وقتي مي خواهيد با دشمن شام بخوريد، از قاشق بلند استفاده كنيد. آيا در لوازم غذاخوري كاخ سفيد قاشق بلندي پيدا مي شود؟ اين را مي پرسم چون اگر پرزيدنت بوش واقعاً مي خواهد به اهدافش در عراق برسد، بايد با ياسر عرفات در فلسطين، مسئولان ايران و رئيس جمهور سوريه شام بخورد.
ابتدا بايد نظر خودم را تبيين كنم: عراق موضوع مهم و تقريباً كل بازي است. اگر ما بتوانيم دولتي قانوني و مقبول در عراق مستقر كنيم، در سراسر خاورميانه اتفاقات خوبي مي افتد. اگر عراق به كابوس تبديل شود، اين براي منافع آمريكا در سراسر دنيا يك مصيبت خواهد بود. به همين دليل براي من مرتب شدن اوضاع عراق از هر موضوع ديگري مهمتر است. نمي توانيم بگذاريم كه درگيري ميان اسرائيل و فلسطينيان گسترش يابد و به درگيري ميان اسرائيل، سوريه و شيعيان لبنان تبديل شود.اين موضوع باعث پيچيده شدن اوضاع و محدود شدن توان عراقي ها براي همكاري آزادانه با ما مي شود و توان نيروهاي ضدآمريكايي را در عراق براي بسيج شبه نظاميان افزايش مي دهد.
من با تلاش اسرائيل در رويارويي با بمبگذاران انتحاري احساس همدردي مي كنم. هيچ جامعه اي تاكنون با چنين پديده اي روبرو نشده است. اما هر استراتژي نظامي كه آريل شارون به كار بسته با شكست روبرو شده است. شايد تنها راه باقي مانده براي اسرائيل در روبروشدن با اين پديده امتحان كردن دوباره كار با عرفات است، البته غيرمستقيم و از طريق احمد قريع نخست  وزير جديدش.
دليل اين پيشنهاد هم اين است: اسرائيل مي گويد كه عرفات كاملاً كنار گذاشته شده است و مسئول همه اقدامات تروريستي فلسطينيان است. اما اسرائيل او را بدون هيچ اختياراتي و تحت حبس خانگي قرار داده و دولت بوش مي گويد كه اسرائيل نمي تواند او را بكشد يا تبعيد كند. اسرائيل اكنون با بدترين وضع روبروست از حبس عرفات چيزي بدست نمي آورد به غير از اينكه مانع از آن مي شود كه شخصيت ديگري با اسرائيل همكاري كند، چون عرفات هنوز مشروعيت دارد.
دنيس راس نماينده سابق آمريكا در امور خاورميانه پيشنهاد مفيدي دارد: اسرائيل بايد با قريع توافق كند و آنچه مي خواهد به او بدهد: يك بليط دو طرفه براي عرفات (كه او بتواند بدون وحشت از اخراج به فلسطين رفت وآمد كند).
در مقابل، عرفات بايد به قريع براي سركوب شبه نظاميان اسلامي چك سفيد بدهد، اما در مقابل كاهش محدوديت هاي اسرائيل براي فلسطيني ها مي دانم كه راه ديگري وجود ندارد. بهترين راه براي جايگزين عرفات تقويت قريع است.
درباره سوري ها هم بايد گفت آنها از تهاجم آمريكا به عراق پيام لازم را گرفته اند و شايد زيادي هم پيام گرفته اند. آنها آنقدر متقاعد شده اند كه در فهرست اهداف بوش در رديف بعدي هستند كه ورود چريك هاي ضدآمريكايي به داخل عراق را تسهيل كرده اند. چون هر چه آمريكا بيشتر مشغول عراق باشد، احتمال حمله به سوريه كمتر مي شود. شايد ارزش آن را داشته باشد كه ديالوگ استراتژيك در سطح بلندپايه اي با سوري ها براي دستيابي به توافق انجام شود و به آنها اطمينان دهيم كه اگر راه ورود شبه نظاميان و سلاح به عراق را سد كنند با آنها مانند محور شرارت رفتار نمي شود.
و در آخر ايران. فشار زيادي از درون گروه بوش براي رويارويي با ايراني ها پيش از آنكه آنها به گزينه هسته اي برسند، وجود دارد. ايران نگران حمله آمريكاست. من پيشنهاد مي كنم كه از اين فرصت استفاده شود و يك ديالوگ استراتژيك با ايران درباره موضوع هسته اي و درباره استفاده از نفوذ قابل توجهش در ميان شيعيان عراق براي ثبات بخشيدن به عراق برقرار شود.همانطور كه« راي تاكيه» كارشناس امور ايران در دانشگاه دفاع ملي آمريكا در آخرين شماره
نشنال اينترست نوشته است: دولت بوش بالاخره آن فرصتي كه ديگر دولت هاي قبلي براي رسيدن به تعامل با ايران نداشتند، بدست آورده است. واشنگتن بايد تمايلات پراگماتيك در حال ظهور ايران را دريابد و درباره موضوعات مورد نگراني مشترك با اين رژيم به توافق برسد.
تيم بوش اكنون بايد تصميم بگيرد كه آيا منافع آمريكا با سركوب يك باره آنها (كشورهاي محور شرارت) تامين مي شود، كاري كه مردم آمريكا انرژي آن را ندارند و ما را در عراق هم با مشكل روبرو مي كند؛ يا تلاش براي مشاركت با آنها از طريق «قاشق بلند» اين منافع را تامين مي كند كه در اين صورت شانس موفقيت در عراق نيز افزايش مي يابد.
تلاش براي احياي عراق به تنهايي سخت است و مخالفت كشورهاي همسايه آن اين كار را سخت تر هم مي كند. مهمتر اينكه يك عراق آزادشده نيروي درازمدت عظيم تري براي تغيير در ايران و سوريه است. نمي دانم با امتحان كردن اين راه چه چيزي را از دست مي دهيم اما مي دانم كه چه چيزي را بدست مي آوريم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |