دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۸ - Oct.20, 2003
لَمْ يَذْهَبْ مٍٍٍِِِِِِِِِِنْ مَالِكَ ما وَعَظَكَ
آنچه از مال تو رفت و تورا پندي آموخت، از دستت نرفته است.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
زين چمن سايه آن سرو روان ما را بس
گلعذاري ز گلستان جهان ما را بس
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
من و هم صحبتي اهل ريا دورم باد
مردم با بليت نيم بها،بيشتر به سينما مي روند
چندي  پيش  شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  در نامه اي  از همه  سينماداران  خواست  در طرح  فروش  بليت  نيم بها شركت  كنند.
طرح  فروش  بليت  نيم  بها، از ارديبهشت ماه  با هدف  رونق  سينماها اجرا شد، اما تعدادي  از مديران  سالن هاي  سينما براي  اجراي  آن  همكاري  نمي كردند.
شوراي  صنفي  نمايش  به منظور اجراي  دقيق  برنامه ها، بر ادامه  طرح  ارائه  بليت  نيم بها در همه  سينماها تأكيد دارد.
شوراي  صنفي نمايش ، پيشتر از همكاري نكردن  حوزه  هنري  سازمان  تبليغات  اسلامي  و برخي  ديگر از سالن هاي  سينما، در طرح  فروش  بليت  نيم  بها انتقاد كرده بود.
چند روز پيش  از سوي  شوراي  صنفي  اعلام  شد كه  از ۲۶ مهر طرح  بليت  نيم  بها بايد در تمام  سينماهاي  تهران  اجرا شود.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، اين  طرح  در تمام  سينماهاي  تهران  روز گذشته  اجرا شد و با استقبال  عمومي  نيز مواجه  گشت .يك  دانشجو از اجراي  اين  طرح  در سينماهاي  تهران  ابراز خرسندي كرد و گفت : اين  طرح  سبب  شد تا دانشجويان  و بخصوص  دانشجويان  رشته  هنري  علاقه  بيشتري  براي  رفتن  به  سينما نشان  دهند.
علي  اميني افزود: تا چندي  پيش  به  دليل  گران بودن  بليت ها، دانشجويان  كمتري  از سينما استفاده  مي كردند.
يك  كارمند نيز گفت : اجراي  اين  طرح  كمك  زيادي  به  خود سينماها خواهد كرد چون  مردم  ايران  با سينماها قهر كرده  بودند.
زهرا طاهري  افزود: نمايش  فيلم هاي  جالب  با موضوعات  جديد به  همراه اجراي  اين  طرح  در دو روز هفته  تاثير زيادي  در حضور مردم  در سالن هاي  سينما خواهد داشت .يكي  از مسئولان  سينماي  عصر جديد، گفت : اين  طرح  از روز گذشته  در اين سينما اجرا شده  است .
وي  افزود: اين  سينما به  دليل  اينكه  تحت  پوشش  حوزه  هنري  است ، تا چندي  قبل  اين  طرح  را اجرا نمي كرد.وي  گفت  كه  چون  ساير سينماهاي  تحت  پوشش  اين  نهاد اين  طرح  را اجرا كردند اين  سينما نيز ملزم  به  اجراي  اين  طرح  شد.
سينماي  استقلال  نيز از اين  هفته  طرح  بليت  نيم  بها را اجرا كرد و به  گفته يكي  از مسئولان  اين  سينما، فروش  قابل  توجهي  داشته  است .
به  عقيده  كارشناسان  فرهنگي ، اين  كار نيازمند فرهنگ سازي  است  تا بتوان مردم  را براي  استفاده  از اين  طرح  تشويق  كرد.
برخي  دست  اندركاران  سينما نيز معتقدند طرح  عرضه  بليت هاي  نيم  بها ممكن  است  در كوتاه  مدت  تماشاچيان  را با سالن ها آشتي  دهد، ولي  اين  وضعيت  دوام نخواهد داشت .
آنان  معتقدند: در صورت  دايمي شدن  اين  طرح ، دولت  مي تواند يارانه  آن  را به  سالن ها پرداخت  كند و توجه  بيشتر مسئولان  دولتي  و وزارت  فرهنگ  و ارشاد در بهبود وضعيت  سينماها تاثير خواهد داشت .
يك  عضو انجمن  سينماداران  تهران  نيز گفته بود كه  قهر تماشاگران  با سينماها به  علت  گراني  قيمت  بليت ها نيست ، بلكه  به  علت  محتواي  بي ارزش  فيلم هاي  ساخته  شده  است .

جشنواره فيلم كوتاه امروز در تهران آغاز مي شود
بيستمين جشنواره ملي و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، با حضور ۳۵ كشور، امروز در مجموعه سينمايي فلسطين گشايش مي يابد.
به گزارش ايرنا، جشنواره فيلم كوتاه تهران شامل دو بخش ملي و بين المللي است كه آثار سينماگران داخلي در دو بخش الف (حرفه اي) و ب(غير حرفه اي) به نمايش گذاشته مي شود.
اين رويداد فرهنگي همزمان با تهران در استانهاي خراسان، كردستان، لرستان، اردبيل، بوشهر و در بخشهاي ملي و بين المللي برگزار مي شود.
در بخش مسابقه ملي الف، ۹۳ اثر و در بخش مسابقه ملي ب، ۶۵ فيلم كوتاه به نمايش گذاشته مي شود.
همچنين ۶۲ فيلم كوتاه خارجي به همراه ۶ اثر داخلي در بخش مسابقه بين الملل جشنواره فيلم كوتاه تهران روي پرده مي رود.مرور آثار يك فيلمساز (امير شهاب رضويان)، يك فيلمبردار (ساعد نيكزاد) و مرور آثار فيلمسازان جوان استان قزوين، برنامه  هاي بخش ويژه اين جشنواره را تشكيل مي دهد.

نگارستان
منقار قاشقي
017318.jpg
۱- جان جيمز آدوبون
JahnJames Audubon
۲- تولد: لس سايز در هائيتي ۱۷۸۵/ وفات: نيويورك ۱۸۵۱
۳- سبك: نيوكلاسيك (نگاهي نوبه سبك كلاسيك قديمي)
۴- زندگينامه نقاش: او پس از مهاجرت به آمريكا با يك زيست شناس كه در زمينه پرندگان تحقيق مي كرد، ازدواج كرد.همسر نقاش كتابي به نام «پرندگان آمريكا» نوشت كه در آن ۴۳۵ پرنده معرفي شده بودند.نقاش در نزد اساتيدي مثل «داويد» نقاشي آموخت و هفت سال آخر عمر خود را روي كتاب «حيوانات آمريكايي» كار كرد. در آن كتاب؛ از انواع حيوانات و طبيعت صحبت كرد.همين نگرش الهام بخش او در نقاشي بود.
۵- نام تابلو و مشخصات: «منقار قاشقي گلي»/ تاريخ نقاشي: ۱۸۳۵/ رنگ روغن روي كاغذ با استفاده از قلم موي آبرنگ/ ۲/۹۵*۷/۶۴ سانتيمتر/
۶- محل نگهداري تابلو: موزه پرندگان/ آمريكا

انتشار كاشفان فروتن شوكران دو
كاشفان فروتن شوكران دو منتشر شد. فريدون شهبازيان كه سال ها قبل «حافظ» و «رباعيات خيام» را با صداي شاملو و آواز محمدرضا شجريان منتشر كرده بود، در پاسخ به اين سئوال همشهري كه چرا بين كاشفان فروتن شوكران (۱) و قسمت دوم آن اين همه فاصله افتاده است گفت: «نوار چندين سال پيش ضبط شده بود و بعد برخورد كرديم به بيماري مرحوم شاملو و مشكلات ديگر كه نتوانستيم كار را كامل كنيم.»
شهبازيان همچنين گفت: «همان موقع موسيقي منطبق با اشعار و فراخور آن را نوشته و ضبط كرده بودم كه آقاي شاملو آن را شنيده و بسيار پسنديده بودند و من بر همان اصل موسيقي بخش دوم را هم نوشتم.» شهبازيان درباره اشعار طرف دوم نوار گفت: «بعد از فوت شاملو من مسئله انتشار نوار را با خانواده ايشان درميان گذاشتم و با مساعدت آنها، بخشي از اشعار ضبط شده  آقاي شاملو را گرفتم و با مشقت و صرف هزينه فراوان به كيفيت مطلوب رساندم.»
فريدون شهبازيان همچنين اعلام كرد كه كاشفان فروتن(۱) نيز بنا به درخواست بسياري از علاقه مندان، به زودي با كيفيت مطلوب دوباره منتشر خواهد شد.

بهارستان
آن روز باتو بودم
امروز با توام
آن روز كه با تو بودم
بي تو بودم
امروز كه بي توام
باتوام حميد مصدق

كنسرت مشترك راميز قلي اف و ساكت
راميز قلي اف، نوازنده نام آور تار از آذربايجان و كيوان ساكت نوازنده چيره دست تار از ايران در كنسرتي مشترك كه اواخر اين هفته در تالار وحدت اجرا مي شود، شركت خواهند كرد.
ساكت در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: علاوه بر من و آقاي راميز قلي اف بهنام ابوالقاسمي با پيانو، ايوب قلي اف (تار) و زلفيه صادواووا نيز با پيانو ما را همراهي مي كنند.
وي گفت كه كنسرت در دو بخش اجرا مي شود كه در بخش اول گروه ايراني و گروه آذربايجاني به صورت مجزا برنامه اجرا مي كنند و در بخش دوم هم سه نوازي تار داريم كه من راميز قلي اف و فرزندش آن را با همراهي پيانو اجرا مي كنيم.
به گفته ساكت اجراي قطعاتي چون گل ميخك، چارداش مونتي، راپسودي چهارگاه ساخته حسن رضايف از ديگر برنامه هاي اين گروه است.
ساكت و راميز قلي اف مدت يك ماه با هم تمرين كرده اند تا حس مشترك ميان آنها نيز در كنسرت بروز يابد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
باور
باورش نمي شد كه او سر قرار نيايد و ارتباطش را ناگهان قطع كند.مي دانست كه كارهايش هميشه خداپسندانه،صادقانه و از سر عشق بوده است، بنابراين دليلي براي اين اقدام ناگهاني نمي ديد.تصميم گرفت هر پنجشنبه، در همان ساعت در محل قرار منتظر بماند.وه! چه ايمان و اعتمادي. درچند ماهي كه چنين گذشت هرگز نااميد و خسته نشد و سرانجام هنگامي كه يار غايب آمد، در چشمان عاشق و منتظرش هيچ تعجبي ديده نمي شد.ولي اشك و شور، چرا...
مرتضي شكري

روزنگار
درخواست انحلال قاجاريه
در چنين روزي در سال ۱۳۰۴، تظاهرات مردم تبريز عليه سلسله قاجاريه اوج گرفت. تظاهركنندگان در تلگرافخانه جمع شدند و در تلگرافي به مجلس شوراي ملي خواستار حضور ده تن از نمايندگان براي مخابره حضوري شدند. تبريزيان عزل احمدشاه قاجار از سلطنت را تقاضا مي كردند. تدين كه از نزديكان سردار سپه بود پاسخي مخابره كرد كه در آن قول مي داد مجلس شوراي ملي در اين مورد تصميم گيري كند. در روزهاي بعد ابراز مخالفت علني با سلطنت قاجاريه در ساير شهرهاي كشور نيز فراگير شد و صدها تلگراف با اين مضمون به مجلس رسيد. بسياري از مطبوعات تهران نيز چنين تلگراف هايي دريافت و آن ها را در شماره هاي خود منتشر كردند. تظاهرات در تهران، دو روز پس از تبريز به اوج رسيد و صحنه براي تغيير سلطنت آماده شد.
بسياري از مورخان، اين تجمع ها و تلگراف ها را به اشاره سردار سپه و با تشويق و هدايت طرفداران او دانسته اند.سردار سپه كه از چند سال پيش درصدد قبضه كردن قدرت در ايران بود، برنامه خود را گام به گام پيش مي برد. اقتداري كه او در سركوب مخالفان حكومت مركزي و تقويت قواي نظامي و در نتيجه بسط گونه اي امنيت مسلح در كشور نشان داده بود و خشونتي كه در حذف مخالفان خود داشت شرايط را براي اجراي مرحله نهايي برنامه اش آماده كرده بود. سردار سپه كه در سال ۱۳۰۳ به دست عواملش در مطبوعات موضوع تبديل نوع حكومت از سلطنت به جمهوري را آزموده و شكست خورده بود، حال در پي نشستن بر اريكه سلطنت ايران بود.هنگامي كه احمد شاه قاجار در شهريور ماه ۱۳۰۴ به رئيس  الوزرايش، سردار سپه، اطلاع داد كه از اروپا عازم ايران است، سردار سپه در پاسخ اظهار مسرت كرد و پرسيد شاه از كدام بندر وارد مي شود تا مقدمات استقبال آماده شود. اما فوراً از فرصتي كه بلواي نان به دستش داد استفاده كرد و با سركوب مردم معترض، فضا را ملتهب و گروهي از مخالفان خود را بازداشت كرد. آنگاه به احمد شاه تلگراف زد كه مسئله نان حل شده است اما مخالفت هايي با مقام سلطنت ابراز مي شود.همين تلگراف احمد شاه را از بازگشت منصرف كرد. پس از اين بود كه تظاهرات در شهرهاي مهم كشور عليه قاجاريه آغاز شد و گسترش يافت و سرانجام به انقراض سلسله قاجاريه و به سلطنت رسيدن رضا خان انجاميد.
پايان راهپيمايي بزرگ
حدود يكسال پس از آغاز راهپيمايي بزرگ مائوتسه تونگ و همراهانش، آنهابه ايالت «شنسي» در شمال شرق چين رسيدند. نبرد حماسي آن ها با نيروهاي ملي گراي چيانگ كايشك، ۳۶۸ روز به طول انجاميده بود و آنها موفق شده بودند در اين حين حدود ده هزار كيلومتر راه بپيمايند.جنگ داخلي ميان كمونيست ها و ملي گرايان چين از سال ۱۹۲۷ آغاز شده بود. در سال ۱۹۳۱، مائوتسه  تونگ به عنوان رئيس جمهوري شورايي چين انتخاب شد كه به تازگي در ايالت كيانگ سي در جنوب غرب كشور تأسيس شده بود. نيروهاي ملي گرا بين سال هاي ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۴ ، پنج بار براي محاصره ايالت كيانگ سي هجوم آوردند. كمونيست ها، تحت فرماندهي مائو براي مقابله با حملات ملي گرايان شيوه جنگ چريكي را برگزيدند كه در ناكام گذاشتن چهار حمله اول آنان موفق بود. اما بار پنجم هفتصدهزار سرباز چيانگ  كايشك توانستند در اطراف مواضع كمونيست ها مستقر شوند. قحطي ناشي از محاصره باعث مرگ صدها هزار دهقان روستايي شد و كميته مركزي كمونيست ها مائو را از رياست خلع كرد. رهبري تازه شيوه هاي جنگي متداول تري برگزيد، اما ارتش سرخ در مقابله با محاصره كنندگان رو به تحليل مي رفت.كمونيست ها كه شكست را قريب الوقوع مي ديدند تصميم گرفتند حلقه محاصره را بشكنند و از آن خارج شوند. روز شانزدهم اكتبر سال ۱۹۳۴ راهپيمايي بزرگ آغاز شد. تحركات واحدهاي امنيتي و عقبه سپاه كمونيست ها، ملي گرايان را گيج كرد و آن ها تازه چند هفته بعد فهميدند كه بدنه اصلي ارتش سرخ از حلقه محاصره گريخته است. نيروهاي كمونيست كه در حال عقب نشيني بودند در آن هنگام حدود ۸۶ هزار سرباز و پانزده هزار غيرنظامي را شامل مي شد. تسليحات و آذوقه بر پشت مردان يا توسط گاري ها حمل مي شد و طول صف نيروها به هشتاد كيلومتر مي رسيد. راهپيمايان عموماً در شب و هنگامي كه نيروهاي دشمن در نزديكي نبودند حركت مي كردند و ستون طولاني مشعل هاي فروزان ديده مي شد كه در ميان دره ها و تپه ها تا دور دست پيچ و تاب مي خورد. در ماه نوامبر نيروهاي ملي گرا راه كمونيست ها را بستند و هفته اي طول كشيد تا كمونيست ها توانستند استحكامات ملي گرايان را بشكنند.آنها براي اين كار حدود ۵۰ هزار تلفات دادند و نيروي شان تقريباً نصف شد. پس از اين شكست، مائو به آرامي نفوذش را احيا كرد و در ماه ژانويه دوباره به رياست برگزيده شد. او استراتژي را تغيير داد، نيروها را به چند ستون تقسيم كرد و با حركت دادن اين ستون ها از مسيرهاي مختلف، دشمن را گيج كرد. مقصد مائو ايالت «شنسي» در شمال غرب بود، جايي كه كمونيست ها مي توانستند با تهاجم ژاپني ها مقابله كنند و از اين طريق در ميان توده هاي چيني محبوب شوند. روز بيستم اكتبر سال ۱۹۳۵ و پس از تحمل گرسنگي، بمباران هاي هوايي و جنگ و گريزهاي بسيار، مائو و همراهانش سرانجام به مقصد رسيدند، جايي كه گروهي از مردان مسلح محلي براي استقبال آماده بودند.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي همه
پيش از اين در مورد اهميت كلسيم در سلامت و رشد دندان و استخوان و نقش مؤثري كه در كار عضلات و سيستم عصبي دارد، نوشته ايم. بدن انسان هر روز به دريافت ۷۰۰ ميلي گرم كلسيم نياز دارد. چنانچه بخواهيد اين نياز را با مصرف شير و فرآورده هاي لبني تأمين كنيد، بايد هر روز بيش از نيم ليتر شير يا حدود نيم كيلوگرم ماست كم چرب يا ماست ميوه اي و يا حدود هشتاد گرم پنير بخوريد.

گشتي در دنياي خبرها
ركوردشكني با دندان
كوالالامپور: يك مرد ۳۷ ساله مالزيايي با دندان هاي خود ۶ واگن قطار به وزن ۸/۲۶۰ تن را ۲/۴ متر حركت داد.پيش از اين يك مرد بلژيكي با حركت دادن قطاري با ۸۸/۲۲۳ تن وزن به مسافت ۲/۳ متر ركورددار جهان بود.مرد مالزيايي راز موفقيت خود را پرهيز از غذاهاي داغ و تند و همچنين نوشيدني هاي خنك اعلام كرده است.
نوزاد در سطل زباله
بانكوك: يك زن تايلندي به جرم انداختن نوزاد خود در سطل زباله توسط پليس دستگير شد. اين مادر بي رحم پس از مرخص شدن از بيمارستان، نوزاد پنج روزه خود را داخل سطل زباله در نزديكي محل برگزاري اجلاس آپك انداخت كه مأموران امنيتي در حين بازرسي منطقه، نوزاد را يافتند.
درخواست هزينه لاستيك
داكار: يك مرد روستايي در سنگال با ارسال نامه اي براي رئيس جمهور اين كشور درخواست پرداخت هزينه خريد يك جفت لاستيك خودرو كرده است.اين مرد مي گويد :سه سال قبل در جريان فعاليت هاي انتخاباتي رياست جمهوري سنگال، دو لاستيك خودرو رئيس جمهور فعلي اين كشور كه مشغول تبليغات بود پنچر شد و به همين دليل دو لاستيك نو در اختيار وي قرار دادم. از آن زمان رئيس جمهور قول داد كه پول دو لاستيك را پرداخت كند اما تاكنون اين كار را نكرده است.
جدايي واگن ها از لوكوموتيو
بن : جدا شدن چند واگن از لوكوموتيو يك قطار در آلمان ۲ كشته و ۵ مجروح برجاي گذاشت. اين واگن ها پس از جدا شدن از لوكوموتيو در يك شيب بسيار تند به مسافت ۵ كيلومتر روي خطوط آهن حركت كردند اما پس از آن از ريل خارج شده و چند شهروند را زير گرفتند. براثر اين سانحه دلخراش ۲ نفر بلافاصله جان باختند و ۵ نفر ديگر به بيمارستان منتقل شدند.
دردسرهاي خريد كردن
لندن: ديروز يك مرد ۵۸ ساله براي خريد وسايل آتش بازي به فروشگاهي در لندن مراجعه كرد اما فروشندگان حاضر نشدند به او خدمات ارائه دهند.بر اساس قوانين كشور انگليس، فروش وسايل آتش بازي به افراد زير ۱۸ سال ممنوع است و فردي كه قصد خريد اين وسايل را دارد بايد كارت شناسايي ارائه دهد.اين مرد كه به دليل معلوليت از ويلچر استفاده مي كرد، كارت معلوليت خود را ارائه كرد اما چون روي آن تاريخ تولد ذكر نشده بود، كارمندان فروشگاه حاضر نشدند وسايل آتش بازي در اختيار وي قرار بدهند.اين مرد كه بسيار عصباني بود گفت: من موهايم كاملاً سفيد شده و هركسي مي تواند تشخيص دهد كه بيش از ۱۸ سال سن دارم اما كارمندان فروشگاه حاضر به پذيرفتن اين واقعيت بديهي نشدند.
ايرادهاي عجيب
ليدز: روز گذشته هنگامي كه شهروند ۴۶ ساله مشغول تماشاي تلويزيون بود ناگهان زنگ خانه وي به صدا درآمد. هنگامي كه وي در را گشود با سه مأمور پليس مواجه شد كه خواستار بازرسي فني خودرو وي شدند.آنها پس از بازرسي خودرو دو ايراد از آن گرفتند. اول اينكه مخزن آب پاش شيشه  جلوي خودرو خالي بود و دوم اينكه سيم باتري خودرو محكم نبود و اتصال به خوبي برقرار نمي شد.به همين دليل مأموران صاحب خودرو را ۶۰ پوند جريمه و سه امتياز منفي در گواهينامه رانندگي وي ثبت كردند.اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه اعتماد مردم انگليس به پليس هر روز كمتر مي شود و جرايمي چون قتل و سرقت در حال افزايش است اما پليس نيروي خود را روي جريمه كردن رانندگان متمركز كرده است.
غرامت براي كارمندان اخراجي
منچستر: چندي پيش يك شركت بيمه در انگليس ورشكسته شد و صاحب آن بلافاصله پا به فرار گذاشت و به كشتي ۵/۲ ميليون پوندي خود در اسپانيا پناه برد.وي سپس حكم اخراج ۳ هزار نفر از كاركنان شركت خود را در قالب پيام كوتاه روي تلفن هاي همراه آنان فرستاد.در پي اين اقدام كاركنان شركت به وزارت صنعت و تجارت انگليس معترض شدند كه در نهايت قرار شد ۵/۴ ميليون پوند غرامت به آنان پرداخت شود.
قتل خواهر
امان : پليس اردن مردي كه با چاقو خواهر ۲۰ ساله اش را به قتل رسانده بود دستگير كرد.
خواهر وي چندماه پيش از شوهر خود طلاق گرفته بود و به همين دليل اين مرد وجود او در خانه را براي خانواده ننگ مي دانست.همين احساس باعث شد تا با چاقو به جان خواهر بيفتد و او را به قتل برساند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۶ دقيقه

گل و گياه
گل اختر
017316.jpg
نام علمي: Canna wgoming
خانواده: CANNACEAE
ريشه اين گياه به شكل ريزوم بوده و داراي برگهاي پهن و سرنيزه اي به رنگ سبز-ارغواني و بسيار جذاب مي باشد كه پس زمينه خوبي براي گياه علمي زينتي كه داراي برگهاي شمشيري هستند بشمار مي رود. در اواخر تابستان گلهاي زرد- نارنجي آن روي گل آذين هاي سنبله و ساقه هايي به بلندي ۸/۱ متر ظاهر مي شوند. بازشدن گلها تا اواسط پائيز ادامه مي يابد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك و غني از مواد آلي كه مرتباً مرطوب نگهداشته شده و با كود مايع تقويت شود. در اوايل زمستان كه برگهاي گياه خشك و سياه شدند ريزومها را از خاك درآورده و آنها را در مكاني خنك درون كمپوست كمي مرطوب نگهداري مي كنند تا چروكيده نشوند. ريزومها را در بهار مي توان در هواي آزاد كاشت.
ازدياد: از طريق تقسيم در فصل بهار و كاشت بذر در فصل زمستان در دماي ۲۰ درجه سانتيگراد يا بيشتر امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |