دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۸ - Oct.20, 2003
اكثر مناطق تهران فاقد ضروري ترين خدمات شهري هستند
شهرداري تشكل هاي غيردولتي را به همكاري فرا خواند
گروه شهري: ارتقاء فعاليت هاي تشكل هاي غيردولتي جوانان از خواست هاي مجموعه مديريت شهرداري تهران است و كليه مراكز تابعه شهرداري در اين راه به جوانان كمك خواهند كرد.
شهردار تهران كه در جمع اعضاي شوراهاي دانش آموزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان مناطق و شهرستان هاي تهران در فرهنگسراي طبيعت سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: تشكل هاي اصيل دانش آموزي مي توانند نقش بسزايي در تقويت فعاليت هاي داوطلبانه براي اداره شهر داشته باشند و شهرداري نيز در قالب ارائه خدمات گوناگون به سازمان هاي غيردولتي جوانان با اين تشكل ها همكاري مي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر احمدي نژاد فعاليت هاي صورت گرفته در اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان را علي رغم كمك هاي محدود مسئولان و دستگاه هاي فرهنگي كشور گسترده و موثر توصيف كرد و خطاب به دانش آموزان گفت: به گواهي تاريخ تهاجمات و فشارهايي كه در ۲۵ سال گذشته به ما وارد شده است در طول تاريخ كشور بي سابقه بوده، زيرا ما مي خواهيم آزاد باشيم و آزاد زندگي كنيم اما كساني كه انبارهايشان سرشار از سلاح هاي كشتارجمعي است تحمل آزادگي و استقلال ندارند.
احمدي نژاد، انقلاب و جنگ را معجزه هاي جوانان كشور خواند و افزود: نبايد در برابر كساني كه دشمن را بزرگ و پرقدرت نشان مي دهند عقب نشيني كرد و اجازه داد تا بي كفايتي ها، مردم را دلسرد كند.

سازمانهاي دولتي و غيردولتي تحت مديريت شهرداري تهران برگزار مي كنند
مانور بزرگ آمادگي در برابر زلزله
017364.jpg

سومين و بزرگترين مانور مقابله با زلزله فردا به فرماندهي شهردار بعنوان رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران و به مناسبت هفته بلاياي طبيعي در تمامي مناطق تهران اجرا مي شود. ۲۴ فرمانده از سازمانهاي دولتي و غير دولتي روز سه شنبه از اتاق مديريت بحران به فرماندهي شهردار تهران مانور بزرگ ۵هزار نفري بحران تهران را هدايت مي كنند.
در طرح جامع مديريت بحران شهر تهران مصوب شده است كه مانور مقابله با زلزله هرساله در تهران انجام شود،  از همين رو براي نخستين بار اين مانور به طور همزمان در ۲۱ منطقه تهران اجرا مي شود.
اين مانور درحالي انجام مي شود كه كارشناسان و متخصصان شهرسازي و معماري و زلزله شناسي با تأكيد بر غير مقاوم بودن شهر در مقابل بلاياي طبيعي، آموزش شهروندان، آمادگي مديريت شهري و مقاوم سازي بناها را امري ضروري و اجتناب ناپذير مي خوانند. دفاع شهر تهران در بلاياي طبيعي به ويژه در مقابل زلزله آنچنان بي مقدار و ناچيز است كه شهروندان نيز بر آن صحه مي گذارند و بر اين نظر هستند كه نياز به ارائه كارشناسي نيست.
مهندس حسين دنكوب يزدي - متخصص شهرسازي دراين باره مي گويد: نگاهي به آمارها نشان مي دهد كه فقط ۲۰ درصد ساختمان ها در برابر زلزله مقاوم هستند و همين رقم نشان مي دهد كه در زمان وقوع زلزله با قدرت بيش از هفت ريشتر، تهران با بزرگترين فاجعه جهاني رو به رو خواهد شد.
وي مي افزايد: به دلايلي ازجمله عدم رعايت نكات ايمني در ساخت وسازها، ۸۰ درصد ساختمان ها در استان تهران در برابر زلزله مقاوم نيستند. نكته تأسف انگيز ديگر اين است كه درحال حاضر از ۳۲ ايستگاه آتش نشاني در تهران فقط ۵ ايستگاه در برابر زلزله ايمن هستند.
اين كارشناس تصريح مي كند: به رغم وجود آئين نامه مقاوم سازي سازه ها و حضور مهندسان ناظر در فعاليت هاي ساختمان سازي، نبايد شاهد بي دفاعي بناها در مقابل بلاياي طبيعي بود و بروز اين وضعيت نشان مي دهد كه عناصر و نهادهاي متولي در وظايف خود قصور كرده اند.
وي مي افزايد: عدم رعايت ضوابط مقاوم سازي بناها از سوي مهندسان ناظر و از سويي اجبار كارفرمايان مبني بر ناديده گرفتن نكات ايمن سازي از سوي مهندسان ناظر - كه اين امر به معناي فروش حرفه، تعهد و دانش تلقي مي شود - منجر به خلع سلاح دفاعي بناها در مقابله با حوادث غيرمترقبه شده است.
017366.jpg

مهندس دنكوب يزدي با بيان اين مطلب كه بيش از ۴۰ مجموعه بلاياي طبيعي در سطح جهان وجود دارد و حدود ۳۰ نوع از آن سرزمين ايران را به دليل شرايط آب و هوايي و جغرافيايي تهديد مي كند، افزود: همچنان كه گاز طبيعي، مهم ترين منبع انرژي و خطوط لوله گاز، سرمايه ملي به شمار مي آيد، اين منابع، كانون خطر نيز محسوب مي شوند كه پرداختن به اصول ايمني و آموزش به مردم و كارشناسان سازمان ها مي تواند در پيشگيري از حوادث موثر باشد.
همچنين احد محمدخاني ،كارشناس شهرسازي با بيان اين مطلب كه ايمني اكثر ساختمان هاي بتني در برابر زلزله شديد، به علت عدم درك جزئيات ريز اجرائي به كلي زير سئوال است، افزود: نظارت دقيق مهندسان ناظر در مراحل ساختمان سازي و آموزش كارگران ساختماني از نكات قابل توجه در ايمني ساختمان ها در برابر زلزله است كه در امر ساختمان سازي در كشور، كمتر به آن توجه مي شود.
017368.jpg

اين كارشناس احتمال ريزش ساختمان هاي غيراستاندارد حاشيه تهران را در زمان وقوع زلزله بيشتر از ديگر مناطق دانست و افزود: به دليل اينكه در اين قبيل مناطق، هدف داشتن يك سرپناه بوده و آگاهانه نسبت به رعايت اصول مقاوم سازي بناها، چشم پوشي شده، لذا ساختمان سازي به طور علمي و اصولي انجام نشده است و در آينده اي نه چندان دور بايد شاهد وقوع حوادث دلخراش و جبران ناپذير باشيم.
خبرنگار ما در ادامه گزارش خبري خود مي نويسد: عواملي مانند مقاوم كردن شريان هاي حياتي، استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها و نظارت دقيق مهندسان ناظر بر ساخت و سازها و رعايت قوانين و آئين نامه هاي مربوط به مقاوم سازي سازه ها و آموزش مدام و مستمر شهروندان و ارتقاي آمادگي و مديريتي مديران دوره بحران در كنار مقاوم سازي بناها به ويژه آن دسته از ساختمان هايي كه تجمع انساني در آن شكل مي گيرد - نظير مدارس و ادارات - از مهم ترين اقدامات در زمينه كاهش آثار بلاياي طبيعي است.

نگاه
بوش : سا زمان ملل ديگر كهنه شده است (جرايد)
017322.jpg
فريد مرتضوي

چمن مصنوعي زمين فوتبال در شمال غرب تهران
گروه شهري: معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، اعلام كرد: براي نخستين بار زمين چمن مصنوعي فوتبال در يكي از بوستانهاي شمال غرب تهران ساخته مي شود.
هيزمي بابيان اين مطلب كه سرانه فضاهاي ورزشي شهروندان منطقه با احداث چند محيط ورزشي ارتقاء مي يابد، افزود: توسعه فرهنگ ورزش به ويژه ورزشهاي همگاني در سرلوحه برنامه هاي ورزشي شهرداري است و از اين رو ۱۶ زمين ورزشي براي انجام فعاليتهاي ورزشي اختصاص يافت و شهروندان در چند رشته ورزشي از جمله فوتبال و واليبال امكان فعاليت در اين زمينها را دارند.وي افزود: همچنين به منظور استفاده بهينه شهروندان از امكانات فرهنگي و ورزشي، توافقنامه اي بين شهرداري منطقه ۲۲ تهران و آموزش و پرورش به امضاء رسيد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران،ساخت و تجهيز كتابخانه هاي محلي، تجهيز و راه اندازي سالن ها و زمين هاي ورزشي از جمله مواردي است كه در اين توافقنامه بر آن تاكيد شده است.

مشاور عالي شهردار تهران:
نگاه سرمايه اي به بخش مسكن باعث تشديد رانت خواري شده است
مشاور عالي شهرداري تهران گفت: سياست هاي دولت در بخش زمين و مسكن باعث رانت خواري در زمين، سوداگري و تجارت در بخش مسكن، فشار مضاعف به افراد كم درآمد و تشديد اختلاف طبقاتي شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، محمدحسين خوش چهره گفت: سهم ساخت و ساز براي افراد كم درآمد در كشورهايي مانند مالزي و سنگاپور ۷۵ درصد است درحالي كه اين سهم در ايران به ۳ تا ۵ درصد مي رسد.
وي نگاه سرمايه اي به مسكن را مهمترين عامل ركود در اين بخش دانست و افزود: اگرچه مسكن به عنوان يك كالاي ضروري مطرح است اما نگاه سرمايه اي و سودطلبي به اين بخش باعث تشديد رانت خواري، افزايش قيمت و حتي انحصار اطلاعات فروش تراكم شده است.

۵۰ طرح عمراني در حريم جنوب غرب تهران اجرا مي شود
گروه شهري: شهردار منطقه ۱۸ تهران گفت: امسال ۵۰ طرح عمراني با اعتباري معادل ۱۰ ميليارد ريال در حريم جنوب غرب تهران اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري اين منطقه، شايسته افزود: احداث نخستين مجموعه ورزشي، احداث مركز علمي و فرهنگي، احداث ايستگاه گاز، بهسازي معابر و خيابانهاي شهرك و تعريض بلوار گرمدره از برنامه هاي عمراني در دست اجراي شهرداري در اين محدوده است.
وي با اشاره به اينكه كلنگ احداث مدرسه انصار در شهرك گرمدره در حريم اين منطقه به زمين زده شد، اضافه كرد: اين مدرسه با اعتباري حدود يك ميليارد ريال از محل اعتبارات شهرداري منطقه ۱۸ در زميني به وسعت ۸۰۰ متر مربع و زيربناي ۹۰۰ متر مربع در چهار طبقه شامل ۱۶ باب كلاس احداث و ظرف ۹ ماه آينده به بهره برداري مي رسد.
شايسته گفت: احداث مراكز علمي، فرهنگي و ورزشي، بهسازي معابر و خيابانها، ايجاد فضاهاي تفريحي و توسعه فضاهاي سبز بخشي از اقداماتي است كه شهرداري منطقه انجام خواهد داد.

يادداشت
واقعيت هاي نشست اَپك
علي صباغيان
يازدهمين نشست سران ۲۱ كشور عضو مجمع همكاري اقتصادي آسيا - اقيانوسيه (اپك) امروز در بانكوك پايتخت تايلند برگزار مي شود. اولويت هايي كه سران اپك در نشست سال گذشته خود براي نشست امسال تعيين كرده اند و نيز بحث هايي كه طي چند روز گذشته در نشست هاي كارشناسان ارشد و وزراي اپك در بانكوك مطرح شده همگي حكايت از پيشرفت اين مجمع در مسير اهداف بوگور دارد. اهداف بوگور كه در نشست سال ۱۹۹۴ سران اپك در بوگور اندونزي به عنوان چشم انداز بلندمدت مجمع همكاري اقتصاد آسيا - اقيانوسيه تعيين شده عبارت است از برقراري تجارت و سرمايه گذاري آزاد در منطقه آسيا - اقيانوسيه براي كشورهاي پيشرفته تا سال ۲۰۱۰ و براي كشورهاي در حال توسعه تا سال۲۰۲۰.
در اين مسير است كه امروز و فردا سران ۲۱ كشور از سه قاره آسيا، اقيانوسيه و آمريكا موضوعاتي همچون نقش سازمان جهاني تجارت در نظام تجاري چند جانبه جهان، آزادسازي و تسهيل تجارت و سرمايه گذاري، ظرفيت سازي، اصلاحات ساختاري، اقتصاد مبتني بر دانش، مبارزه با تروريسم و تجارت امن و اصلاح ساختارهاي اپك را مورد بحث و بررسي و تصميم گيري قرار مي دهند.
دقت در اين موضوعات و مباحث نشست هاي قبلي سران اپك به خوبي اين نكته را نشان مي دهد كه آنها در ادامه مسير خود همواره اهداف تعيين شده در نشست ۱۹۹۴بوگور اندونزي را مد نظر قرار داده اند اما با واقع گرايي توانسته اند اين اهداف را با واقعيت هاي روز جهان نيز تطبيق دهند. تاكيد مكرر آنها بر تجارت آزاد خودبخود از نقشي كه اين امر در رشد اقتصادي و تامين منافع ملي آنها دارد حكايت مي كند.
در حال حاضر اپك ۲۱ كشور در ۳ قاره جهان با جمعيتي بيش از ۵/۲ ميليارد نفر و توليد داخلي سالانه ۱۹ تريليون دلار را در برگرفته و ۴۷درصد تجارت جهان را به خود اختصاص داده است. بعلاوه كشورهاي عضو اپك از پوياترين اقتصادهاي جهان برخوردارند به طوري كه طي ۱۰ سال گذشته عامل ۷۰درصد رشد اقتصاد جهان بوده اند.
چنين واقعيتي زمينه همگرايي هرچه بيشتر آنها را در آينده فراهم مي كند و به ويژه اينكه آنها به خوبي اين پيام را درك كرده اند كه قرن جديد قرن آسياست.
درست است كه در حال حاضر اپك تنها گروه بين الدولي مبتني بر تعهدات غيرالزامي و گفتگوي آزاد است و بر خلاف ساير سازمان هاي جهاني از مقررات تجاري الزامي برخوردار نيست، اما جهت گيريهاي سياسي، اقتصادي و تجاري نشست هاي سران اين مجمع از چنان تاثيرگذاري بر چرخه جهاني تحولات سياسي و اقتصادي برخوردار است كه امروزه اين مجمع را به عنوان يكي از عناصر عمده مديريت نظام بين المللي قلمداد كرده است.
همين امر جذابيت پيوستن كشورهاي مختلف به آن را دوچندان كرده است به طوري كه طي ۱۵ سالي كه از زمان تاسيس اين مجمع در سال ۱۹۸۹ در كانبرا تاكنون گذشته اعضاي آن از ۱۲ كشور به ۲۱ كشور افزايش يافته است.
به هرحال ترديدي نيست كه موضوعاتي كه فردا در بيانيه پاياني نشست سران اپك منتشر مي شود دو نكته را به خوبي نشان خواهد داد: اول واقعيت هاي حاكم بر مناسبات اقتصادي و سياسي جهان و دوم چگونگي بهره برداري كشورهاي مختلف از اين شرايط و مناسبات به نفع منافع ملي خود.
* كشورهاي عضو اپك عبارتند از: استراليا، برونئي دارالسلام، كانادا، شيلي، جمهوري خلق چين، هنگ كنگ، اندونزي، ژاپن، كره جنوبي، مالزي، مكزيك، نيوزيلند، پاپائو ،گينه جديد، پرو، فيليپين، روسيه، سنگاپور، تايوان، تايلند، امريكا و ويتنام.

بانك جهاني اعطاي مجوز تراكم ساختماني در اطراف ايستگاهاي مترو را ضروري خواند
خبرگزاري فارس- بانك جهاني اعلام كرد: اعطاي مجوز تراكم بالاي ساختمان، براي كاربريهاي مسكوني، تجاري و اداري در اطراف ايستگاه هاي سيستم حمل و نقل عمومي موجود، يا پيش بيني شده براي آينده، به منظور گسترش و توسعه ساخت و ساز ضروري است.
براساس مطالعات بانك جهاني كه بر روي شهر تهران انجام شده، آمده است: در حال حاضر ۴۳ ايستگاه مترو، فقط توسط ده درصد نواحي ساخته شده تهران و حدود ۱۴ درصد جمعيت شهري قابل دسترسي است.
براي اينكه متروي تهران كارآمد شود بايد حداقل ۵۰ درصد جمعيت شهر را تحت پوشش قرار دهد.
براساس اين گزارش، گسترش مترو از دو خط به ۹ خط پيش بيني شده كه حدود ۵۶ درصد جمعيت شهري را پوشش خواهد داد كه اين توسعه خطوط مترو مي تواند منجر به بهبود جريان آمد و شد و كاهش آلودگي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |