پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۰۳- Oct. 23, 2003
كتاب الكترونيك انقلابي در صنعت نشر
زير ذره بين
بچه هاي دوره ديجيتال يك كتابخانه را در جيب خود حمل مي كنند. يك دايره المعارف ۲۴ جلدي به راحتي در يك سي دي جا مي شود. به اين اضافه كنيد كه در اين سي دي صدا وتصوير هم هست و قابليت جستجوي يكايك كلمات نيز وجود دارد.
013388.jpg
مصطفي قوانلو قاجار
هنگامي كه ۴۰۰ هزار نفر رمان كوتاه استفن كينگ به نام (سوار برگلوله) را طي چند روز از طريق پايگاه اينترنتي نويسنده دريافت كردند، خبر آن دنياي صنعت نشر را تكان داد آنچه اين پديده به صنعت نشر گوشزد مي كرد اين بود كه تقريبا نيم ميليون نفر از سراسر جهان آمادگي دارند تا كتاب مورد علاقه خود را به وسيله رايانه بخوانند.اين كشف باعث شد تا توليد وارسال كتابهاي الكترونيكي در فهرست گزينه هاي عملي و قابل اجراي صنعت نشر قرارگيرد.
هم اكنون نسخه الكترونيكي مجموعه كتابهاي هري پاتر در اينترنت منتشر شده ومورد استقبال بسياري از كاربران اينترنت نيز قرار گرفته است. هر چند جي كي رولينگ چندان از اين اقدام راضي نيست چرا كه بسياري از كاربران بدون پرداخت حق مولف نسخه الكترونيكي را دريافت مي كنند و مي خوانند. در واقع بايد گفت يكي از مشكلات اساسي كه كتاب الكترونيك با آن روبروست مسئله كپي رايت يا حقوق مولف است.
ولي دقيقا نشر الكترونيك چيست؟ نشر الكترونيك يعني تبديل متن، تصوير و گرافيك به فرمت ديجيتال يا اگر ساده تر بخواهيم بگوييم به ارقام صفر و يك.
كتاب الكترونيكي را مي توان از طريق رايانه روميزي در ابعاد گوناگون بارگذاري (دانلود) كرد.
نسخه بارگذاري ديجيتال مي تواند يك كتاب كامل يا بخشي از يك كتاب،ضميمه كتاب يا يك نسخه ويژه باشد. در گذشته اي بسيار دور انسانهاي عصر شكار ساعت ها وقت صرف مي كردند تا مثلا طرز شكار حيوانات را با اشكال مختلف به يكديگربياموزند اما بچه هاي دوره ديجيتال يك كتابخانه را در جيب خود حمل مي كنند. يك دايره المعارف ۲۴ جلدي به راحتي در يك سي دي جا مي شود. به اين اضافه كنيد كه در اين سي دي صدا وتصوير هم هست و قابليت جستجوي يكايك كلمات نيز وجود دارد.
به راستي چه كسي باور مي كند بر روي يك سي دي ۶ كيلومتر اطلاعات ذخيره شده است. درون شيارهاي هر سي دي ميليونها حفره ريز وجود دارد كه اين حفره ها به ضخامت يك سوم موي انسان است. ميليونها واحد اطلاعات در اين شيارها جاي مي گيرد. حجم فراوان انباشت اطلاعات گيج كننده و حيرت آور و سرعت تبادل اطلاعات غيرقابل مهار شده است.
در اين ميان با توسعه رسانه هاي مولتي مديا، كتابهاي الكترونيك، سي دي ها و پايگاههاي اطلاعاتي جديد معلوم نيست چه بلايي بر سر كتاب چاپي خواهد آمد؟آيا در آينده كتاب چاپي مي تواند به صورت كاغذي وجود داشته باشد؟ واز همه مهمتر كتاب چه سر نوشتي خواهد داشت؟ اين مهمترين سوالاتي است كه كارشناسان ارتباطاتي ونشر بايد به آن پاسخ دهند. آرمان ماتلار استاد فرانسوي ارتباطات معتقد است: كتاب چاپي جايگاه خودش را در فضاي نشر عمومي حفظ مي كند. كتاب الكترونيك تنها روشهاي مرسوم وسنتي تحقيق را تغيير داده است.
فن آوري نوين اطلاعات كتابخانه را به خانه مي برد و همان گونه كه اطلاعات را توزيع مي كند بسرعت به تكثير آن كمك مي كند بنابراين كتابخانه ها در جهان امروز يكي از جاهايي هستند كه اينترنت و ابزارها و نرم افزارهاي مختلف رايانه اي در آن جا وجود دارد. پيوند ميان نسخه چاپي و نسخه الكترونيك در بسياري از كتابخانه هاي كشورهاي پيشرفته ديده مي شود.
بري كمپ بل رئيس كتابخانه دانشگاه كاليفرنيا درلوس آنجلس مي گويد: ما سعي مي كنيم از همه راههاي سنتي خدمات خود را به مراجعه كنندگان ارائه كنيم. ولي بر اين باوريم كه در دنياي كنوني مهمترين مسئوليت ما افزايش قابليتهاي جديد در ارائه خدمات به مراجعه كنندگان با روشهاي روز آمد است. بسياري ترجيح مي دهند به جاي مراجعه به كتابخانه به دنياي گسترده كتاب در اينترنت دسترسي پيدا كنند.
كتاب الكترونيك با كتاب چاپي تفاوتهاي فراواني دارد كتاب چاپي هميشه تغيير ناپذير است. اما متن الكترونيكي انعطاف پذير، پويا و پيوسته در حال حركت است. متن الكترونيكي تغيير تازه اي در نوع ارائه اطلاعات ايجاد كرده از اين رو هنگامي كه به صفحه رايانه مراجعه مي كنيم اطلاعات به صورت عمودي نمايان مي شوند پنداري كه ما در حال خواندن طوماري بسيار طولاني هستيم.
اينترنت امكان عرضه كتاب با سرعت بيشتر را فراهم كرده بدين ترتيب مرحله چاپ از نشر حذف مي شود و كتاب راه كوتاهتري براي نشر طي مي كند. امكان به روزكردن اطلاعات باعث مي شود كه نويسنده با مخاطبانش رابطه تعاملي داشته باشد و كاستي ها و يا نقصهاي موجود به سرعت اصلاح شوند. همچنين نشر الكترونيك براي ناشراني كه مي خواهند قبل از ارائه يك اثر به بازار آن را از لحاط ميزان مقبوليت بين مخاطبان محك بزنند مي تواند بسيار مفيد باشد. نشر الكترونيك براي كتاب گزارش ها و ديگر اسنادي كه هر چند يك بار با ويرايش جديدتري عرضه شده است و اطلاعات جديد تري در آنها گنجانده مي شود ايده آل است.
تعويض اطلاعات و محتويات يك اثر نوشتاري از طريق يكي سايت اينترنتي كار بسيار راحتي است.
كتاب الكترونيك به چند طريق و به چند فرمت قابل خواندن است.
فرمت (pdf)
بيش از ۱۶۵ ميليون نسخه از فرمت اكروبات شركت ادوبي كه نام تجاري آن (acrobat reader) است تا كنون در سراسر جهان بارگذاري شده است، اين فرمت سندي را توليد مي كند كه از لحاظ كيفيت و جزئيات دقيقا مانند نسخه چاپي آن است. ناشران بااين فرمت بسيار آشنا هستند زيرا قبل از اقدام به چاپ يك كتاب، پوشه هاي رايانه اي آن را به صورت pdf تهيه مي كنند. اين فرمت اكنون مورد قبول كنسرسيوم جهاني وب قرار گرفته و بسياري از كتابها، جزوه هاي تحقيقي با اين فرمت منتشر مي شود. بزرگترين مشكل اين فرمت نبود جستجو در محتواي منتشر شده است. موتورهاي جستجو تنها مي توانند عنوان كتاب يا تحقيق را جستجو كنند و به طور مثال نمي توان در قسمتهاي مختلف كلمه اي را در اينترنت جستجو كرد.
فرمت (html)(xml)
زبان (اچ تي ام ال) به راحتي خوانده مي شود. هركس كه در رايانه شخصي خود يك مرورگر داشته باشد مي تواند سندي را كه در قالب(اچ تي ام ال) عرضه مي شود بخواند. توليد متن(اچ تي ام ال) بسيار آسان است تصاوير را نيز مي توان درقالب پوشه هاي (گيف) و (جي پي اي جي) به آن اضافه كرد. البته (اچ تي ام ال) زبان اصلي كتاب الكترونيكي نيست، اساس اين زبان(اكس ام ال) است. اين زبان قابليت تبديل به فرمتهاي گوناگون دارد. هر چند تاكنون توسعه چنداني نداشته است.
كتابخوان مايكروسافت
فن آوري كلير تايپ (cleartype) شركت مايكروسافت قادر است متن را به صورت مشكي روي پس زمينه سفيد ارائه كند اندازه حروف و فونت را مي توان در حال خواندن تغيير داد. تصاوير را نيز مي توان به متن اضافه كرد.
نرم افزار كتابخوان مايكروسافت داراي كدهاي خاصي است كه به جهت ايمني بيشتر و به منظور رعايت حقوق مولف از گزند نفوذ گران رايانه اي(هكر ها) در نرم افزار گنجانده شده، هر چند اين فناوري نيز مورد استقبال عمومي خوانندگان كتاب قرار نگرفته است.
مردم مدت ها است كه درانتظار يك دستگاه كتابخوان الكترونيكي هستند كه بتواند انواع فرمت ها و زبان ها را پشتيباني كند. در حال حاضر (ادوبي) كه از فرمت (پي دي اف) بهره برده مهمترين كانديدا است.
انقلاب الكترونيكي دگرگوني وسيعي را در امر تحقيق پژوهش به وجود آورده. امروز محققان با استفاده از امكان ذخيره بازيابي و جستجوي سريع مي توانند نتايج پژوهشهاي خود را با سرعت و دقت بيشتري در اختيار دانشجويان و دانش آموزان قرار دهند. كتاب الكترونيك مي رود تا جايگاه مهمي را در زندگي انسان ديجيتالي باز كند. صرفه جويي ميليونها تن كاغذ براي نشر باعث مي شود تا روند تخريب محيط زيست و قطع بي رويه درختان كند شود و انسان امروزي در محيط سالمي زندگي كند.
به نظر مي رسد با گذشت زمان عادات مطالعه و قدرت درك كتابها بدون شك رشد وتحول خواهد يافت و زير بناي اجتماعي و فكري ملل گوناگون دستخوش تغيير جدي خواهد شد.
منابع: 


www.bookzone.com
www.amazon.com
www.gti.net
www.worldpaper.com
www.dwsco.com
www.freep.com
www.siia.net
www.openbook.org
www.barnesandnoble.com
www.ggtech.com
www.nist.gov/ebook2001


دست و دل بازي بيل گيتز در آفريقا
013390.jpg
جاستين گيليز
ترجمه:زهره اشرف
هفته  گذشته خانواده گيتز(بيل و ماليندا گيتز) به بوتسوانا سفر كردند و از آن جايي كه قرار بود در پرسش و پاسخي شركت كنند، گروهي از خبرنگاران براي ضبط سخنان آنان در انتظار بودند.
محور گفتگوهاي يادشده، چگونگي دخيل شدن بيل و ماليندا گيتز، در مسائلي پيرامون بيماري هاي كشنده در كشورهاي فقير بوده است. خانواده  گيتز، ميليونها دلار پول براي كمك به بهداشت جهاني اهدا كرده  و به ويژه در دو سال گذشته آنان كمكهاي چشم گيري در اين راه كرد كه در مقايسه با سال هاي گذشته، مبلغ پول پرداخته شده، به شدت افزايش يافته است.
اين پول براي توسعه و گسترش واكسيناسيون بيماري هاي كشنده است. آنان هزينه   طرح هاي مبارزه با بزرگترين عاملان مرگ شناخته شده در دنيا ايدز ، مالاريا و سل، را بر عهده گرفته اند.
خانواده ي گيتز، سازمان خيريه اي به ارزش ۲۵ ميليارد دلار (بزرگترين سازمان خيريه در جهان)، ساخته و تعهد كرده اند كه ديگر هزينه هاي آن را كه در حدود ۴۶ ميليارد دلار خواهد بود بپردازند.
يكي از بزرگترين و حتما مهمترين طرحي كه بيل گيتز و همسرش ماليندا گيتز، انجام داده اند در بوتسوانا بوده است. آنان درمان ساكنان آلوده به ايدز را در اين كشور افريقايي كه جمعيتي بالغ بر ۷/۱ دارد، آغاز كرده  و كشور يادشده را به عنوان الگويي براي ديگر بيماران در افريقا معرفي كرده اند.
اين طرح با دريافت ۵۰ ميليون دلار از جانب خانواده ي گيتز و و ۵۰ ميليون از طرف شركت (مرك) انجام شده است. اما درصد بالاي بيماران در اين كشور نيازمند سرعت در عمليات درماني است و پس از سه سال تلاش بي وقفه ، تنها هزاران نفر از مردم كشور يادشده به موقع مداوا شده و برآورد مي شود كه در حدود ۱۱۰۰۰۰ نفر نيازمند درمان سريع هستند. خانواده گيتز گفته اند كه با پا نهادن به ميانسالي( بيل ۴۷ و ماليندا ۳۹)، به درمان بيماران علاقه  بيشتري پيدا كرده اند.
اما مردم بر اين باور هستند كه بيل گيتز به دلايل سياسي، دست به خرج كردن سرمايه  خود در اين راه زده است.
در يك سري از پرسش و پاسخ هاي انجام شده در سفر اخير خانواده  گيتز، در سه كشور آفريقايي، آنان در باره  تصميم خود براي چگونگي تقسيم اموالشان و دليل علاقمند شدن به بهداشت جهاني و درمان بيماران، توضيح داده اند.
از آن جايي كه آنان باور دارند پول بيش از حد اثر نا مطلوبي بر زندگي و آينده  فرزندانشان خواهد داشت، از اين روي، تنها سهم اندكي از دارايي خود را به آنان اختصاص داده و همچنين گفته اند كه تنها راه معقول بازگرداندن اين پولها به مردم، كمك به خدمات جهاني است.
ماليندا گيتز در اين باره بيان مي كند: بيل با سخت كوشي كار كرده ودر باره  برخي مسائل هوش بسيار داشته، اما او هميشه بسيار خوش شانس بوده است. اكنون ما بر آنيم كه منبع به دست آمده از اين راه را به بهترين صورت ممكن، استفاده كنيم» بايد توجه داشت كه اگر تنها انگيزه  بيل  گيتز، مسائل سياسي بود، او مي توانست در خانه ي خود مانده و از آن جا بخشش  كند، اما او و همسرش سفرهايي به برخي نقاط دورافتاده داشته تا از نزديك شاهد چگونگي درمان، باشند. خانواده ي گيتز روز بعد از گفت و گوهاي يادشده ، براي راه اندازي كلينيك ضد مالاريا، به موزامبيك سفر كردند.
گفتني است براي نخستين مرتبه است كه چنين مبلغ هنگفتي براي تحقيقات و بررسي هاي لازم در باره  مالاريا، اهدا شده است.
تا كنون يك ميليون كودك در اثر مالاريا جان باختند و بيل و ماليندا پس از آگاه شدن از اين موضوع، از طريق رسانه هاي گروهي خواهان توجه بيشتر به اين خطر و مبازره  با آن شده اند.
بيل براي رسيدگي به بهداشت جهان و ديگر طرح ها، كارشناساني استخدام كرده، اما بايد گفته شود كه خود او حتي از جزئيات كار با خبر بوده و كتابهايي در اين زمينه مطالعه كرده است. افزون بر اين، وي نام بيماريهاي بالا و پشه هاي ناقل بيماري را به زبان لاتين آموخته است.
گيتزها مي گويند آنان قادر به از بين بردن تمام بيماريها نبوده و تنها هدفشان كمك به گونه ِاي است كه راه كمك كردن دولت را نيز باز گذاشته و يا در راهي گام بردارند كه يك درمان هميشگي براي بيماران به ارمغان آورند و به همين علت آنان در مورد واكسن سازي بسيار گسترده و عميق تحقيق مي كنند و با و جود درصد شكست بالا در اين راه ، همواره اميدوار هستند. درخور توجه است كه مالاريا در چندين كشور دنيا، جدي ترين عامل مرگ كودكان است.
اگر كمك هاي بيل گيتز به انجام بررسي  و تحقيق براي براندازي بيماري هاي مرگ آفرين سرعت بخشد، تنها در طول سه سال، جان هزاران نفر نجات داده خواهد شد.
گيتز بيان كرده كه علت شركت نكردن مردم و دولت، در اين موقعيت اضطراري ، كه زندگي برخي از ساكنان كشورهاي فقير را تهديد مي كند، نمي داند. وي همچنين در پرسش و پاسخي كه در يكي از كشورهاي آفريقايي داشته، توضيح داده كه همواره از كمك نكردن انسان ها به يكديگر، در شگفت است.
منبع: آي تي ايران

لينكستان
طراحي برنامه جديد مايكروسافت براي پست الكترونيكي
بي بي سي: تازه ترين نسخه از برنامه محبوب «آفيس» شركت مايكرسافت، آنطور كه خود اين شركت ادعا مي كند، به كاربران امكان مي دهد تا نامه هاي الكترونيكي را بفرستند كه خودشان در زمان تعيين شده «از بين بروند» عرضه اين برنامه به منظور افزايش امنيت نرم افزارهاي مايكروسافت صورت مي گيرد. مايكروسافت مي گويد كه كاربران با برنامه جديد خواهند توانست تعيين كنند كه چه كساني امكان خواندن پيام الكترونيكي را داشته باشد و همچنين مي توانند از ارسال مجدد نامه ها به ديگران يا چاپ آنها جلوگيري كنند. اين نرم افزار جديد - به نام «مديريت حقوق اطلاعاتي» - مي تواند به طور بالقوه در ادارات دولتي و شركت هايي كاربرد داشته باشد كه نمي خواهند اطلاعات حساس آنها به بيرون درز كند. مايكروسافت مي گويد «آفيس ۲۰۰۳» كه روز سه شنبه (۲۱ اكتبر) عرضه مي شود، به كاربران امكان خواهد داد تا نامه هاي الكترونيكي خود را «زماندار» كنند يعني نامه ها پس از مدت مشخص شده، خودبخود حذف خواهند شد. البته سازمان هايي كه بخواهند از اين برنامه استفاده كنند ممكن است با مخالفت قانونگذاران مواجه شوند. در آمريكا، از بين بردن نامه هاي الكترونيكي جرم سنگيني است كه اف بي آي به آن رسيدگي مي كند. سنگيني اين جرم در حد ريز ريز كردن اسناد است. در سال هاي اخير در آمريكا و بريتانيا، چندين كارشناس و حتي مقام دولتي به دليل ارسال نامه هاي الكترونيكي غيرمجاز تنبيه يا از كار خود بركنار شده اند. يكي از تازه ترين موارد استفاده از اين نامه ها به عنوان سند، تحقيق در مورد مرگ ديويد كلي، مشاور تسليحاتي دولت بريتانياست. در جريان اين تحقيقات پيام هاي الكترونيكي مبادله شده ميان مقامات دولتي و كاركنان بي بي سي، مورد استناد قرار گرفته است. آفيس ۲۰۰۳ همچنين شامل برنامه اي براي محافظت از اطلاعات محرمانه است كه در «اكسل» يا «ورد» نگهداري مي شود.
سرمايه گذاري ۳۰۰ ميليون يورويي
013392.jpg

در شبكه دوم و مستقل تلفن همراه ايران

ايلنا: امتياز بهره بردار دوم تلفن همراه مستقل ايران براي سراسر كشور به مدت ۱۵ سال و بدون محدوديت سقف مشترك خواهد بود وبه شبكه هاي كنوني تلفن ثابت و همراه نيز امكان دسترسي دارد. مدير طرح در شركت مشاور بين المللي با بيان اين مطلب در نشست تشريح ويژگي هاي انتخاب بهره بردار دوم شبكه مستقل تلفن همراه ايران در ژنوگفت: اين امتياز براي دوره هاي ۵ ساله قابل تمديد است. وي باتشريح ميزان روبه رشد توليد ناخالص داخلي، بالا بودن قيمت نفت، كاهش ميزان خطر پذيري سرمايه گذاري در ايران، عزم دولت براي خصوصي سازي و آزادسازي در اقتصاد بويژه بخش ارتباطات را خاطر نشان كرد. كينده در بيان ويژگيهاي بازار مخابراتي ايران، به روند بالاي تقاضا بويژه در تلفن همراه، گسترش زير ساختهاي مخابراتي و تجهيز آنها به پيشرفته ترين امكانات روز همچون سوئيچ هاي ديجيتال و پوشش گسترده تا حد ۹۰ درصد جمعيت روستايي اشاره كرد و اظهار داشت: بالابودن قيمت تلفن همراه در بازار آزاد تا بيش از ۱۰۰۰ دلار نشانه اي از تقاضاي زياد و استقبال حتمي از شبكه دوم تلفن همراه است . به گفته كينده نظرسنجي شركت مشاور نشان مي دهد حدود ۴۰ درصد مردم ايران خواستار تلفن همراه هستند و اين امر در كنار ميزان جمعيت و درآمد سرانه سبب شده، ايران يكي از بزرگترين بازارهاي تلفن همراه در دنيا باشد.
يك خدمتكار خانگي به نام اينترنت!
013394.jpg

صنايع الكترونيكي ماتسوشيتا (پاناسونيك) پروتكل جديدي براي شبكه هاي خانگي تحت عنوان «كي باب» ساخت. بر اين اساس اينك ابزارهاي مختلف الكترونيكي در خانه بوسيله اين شبكه نوظهور در ارتباط با اينترنت تحت كنترل و راهبري قرار مي گيرند. پروتكل مذكور با هدف فائق آمدن بر مشكلات سابق توسط تغيير آي پي آدرس هاي اتصالات داخلي، بوجود آمد.
مانند شبكه هاي پرسرعت آدرس هاي فيكس و ثابت ندارد و هر بار كه سيستم وصل مي شود يك آي پي خاص مي گيرد و يا بعد از يك دوره زماني خاص مجددا آي پي نو شده اما دوباره ثابت و منحصر به فرد روي همان اتصالات و ابزارهاي وابسته تعريف مي شود. كانكشن هاي معادل فارسي اينترنتي ساخته شده در خانه در اين صورت با مشكلي مواجه نمي شوند و ترافيك از روي آي پي آدرس هاي فاني و زودگذر جمع شده و به هنگام دريافت مي تواند مجددا برگردد.
بنابراين وقتي كه اتصال از طريق ابزار خاص از بيرون خانه صورت مي گيرد (مثلاً كاربر با تلفن همراه خود در بيرون به هاردديسك ضبط كننده ويديويي خود دستور خاصي بدهد) چون آي پي آدرس را مي داند، مشكلي رخ نمي دهد و كار به خوبي پيش مي رود. وقتي كه ابزارهاي داخل خانه نيز هنگام استفاده در حركت باشند مشكل آي پي مجدداً پيدا مي شود و مجبورند دوباره دو سيستم قطع شده و به هم وصل شوند.
اما پروتكل كي باب همه ابزارهارا بطور خودكار به سروري مستقر در پاناسونيك ابتدا به ساكن وصل مي كند و سرور نقشه هر ابزار ديجيتالي را در خود ذخيره كرده و يك آي پي آدرس روي شبكه خود بدان اختصاص مي دهد و وقتي كاربر از بيرون با موبايل خود قصد وصل شدن به سيستم داخل خانه را دارد توسط اين شبكه با پروتكل «كي باب» بطور خودكار كنترل و راهبري مي شود. بدين صورت كه مكان هر ابزار تصوير شده و طبق آن آي پي ها رديف مي شوند.
پاناسونيك چنين امكان اتصالي را در تازه ترين ضبط كننده هاي ويديويي خود تعبيه نموده است و در آينده به گفته ويلسون سولانو ابزارهاي بيشتري به پروتكل كي باب مجهز خواهند شد. البته پروتكل به ايستگاه كوراشي وصل مي شود. اين ايستگاه شامل يك هاب مركزي براي ارتباطات بي سيم بين ابزارهاي مختلف مانند ماشين لباسشويي، فن و سيستم گرمايشي و سرمايشي و يخچال ها است. در اين موقعيت هاب ابزارها را به يكديگر وصل كرده و امكان اتصال به اينترنت را برايشان فراهم مي كند. بنابراين هاب مذكور آنها را مجتمع كرده و سيستم را به اينترنت وصل كرده تا كاربر از روي تلفن همراه يا دستورات لازم را با كمك پروتكل «كي باب» بدهد.

سايه روشن روزنت
مكينتاش جديد وچهره هاي يخ زده
013396.jpg

آسوشيتد پرس: رئيس بخش كامپيوتر اپل در سانفرانسيسكو به رسانه جديد اپل اشاره مي كند. وي مي گويد: براي رسيدن به يك بازار وسيع از كاربران ويندوز پرده برداري از يك ويندوز همساز با مكينتاش آغاز شده. از ويژگيهاي اين ويندوز ذخيره موزيك آن لاين ودانلود پرسرعت آن است. اپل نمونه اي انحصاري از آمريكن آن لاين دارد. چهره جديد سيستم عامل به گفته استيو جاب همه عالم را يخ زده خواهد كرد.
اينترنت پر سرعت در هند
013398.jpg

فرانس پرس: شركتهاي سرويس دهنده اينترنت در هند اينترنت پرسرعت بي سيمي عرضه كردند. دسترسي به ۱۲۰ نقطه پر سرعت در ايالت بنگلور هند ممكن شده است. اين براي اولين بار است كه در هند چنين كاري صورت مي گيرد.
همكاري ودافون و مايكروسافت
فرانس پرس: بيل گيتس رئيس مايكروسافت در همايش تله كام ۹۹، اينتركتيو ۹۹ در جنوا سخنراني مي كند. بيل گيتس اعلام كرد كه مايكروسافت با همكاري ودافون در تدارك طرحي استاندارد براي عرضه سرويس اينترنت بر روي موبايل و رفع معايب واصلاح شبكه وايرلس هستند.
اولين جزيره استفاده كننده وايرلس در جهان
013400.jpg

فرانس تله كام: براي اولين بار در جهان يك جزيره به نام نيو از اينترنت بي سيمي(واير لس) استفاده كرد. اين كار به صورت آزمايشي به مدت ۵ ماه انجام شد اما اكنون مردم اين جزيره بدون هيچ مشكلي از اين فناوري استفاده مي كنند.
ميزان سودآوري سوني اريكسون
ايلنا: در پي فروش چشمگير گوشي هاي دوربين دار شركت سوني - اريكسون ميزان سود سه ماهه اين شركت افزايش يافت. به نقل از شبكه خبري سوترز، شركت ژاپني - سوئدي سوني- اريكسون اعلام كرد سود قبل از كسر ماليات سه ماهه اخيراين شركت ۳۹ ميليون يورو بوده است. اين در حالي است كه اين شركت در مدت مشابه سال گذشته ميلادي ۱۱۶ ميليون دلار ضرر كرده بود.
فروش پنجمين شركت توليد كننده بزرگ گوشي هاي تلفن همراه بالغ بر يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون يورو برآورد شده است. اين ميزان يك ميليارد و يك ميليون يورو نسبت به سه ماهه دوم سال جاري افزايش نشان مي دهد.
اين خبرگزاري مي افزايد، كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه سوددهي اين شركت پايدار نخواهد بود. جوليان ميچل يك كارشناس اقتصادي مي گويد با وجود سوددهي خيره كننده اين شركت در سه ماهه سوم سال جاري چشم انداز سه ماهه چهارم براي اين شركت چندان اميدواركننده نيست.
تلسترا گرفتار ويروس
013402.jpg

فرانس پرس: يك زن از خدمات كمپاني (تلسترا) براي تماس تلفني در سيدني استفاده مي كند. تلسترا بزرگترين سرويس دهنده اينترنت در استرليا است. اين شركت از عرضه خدمات خود به بيش از يك ميليون دويست هزار نفر ناتوان مانده است و دسترسي به ايميل نيز هر دو هفته يك بار ميسر مي شود چرا كه ويروس رايانه هاي اين شركت را فلج كرده است.
دردسر پيامهاي ناخواسته اينترنتي
ايلنا: بريتانيا از ايالات متحده آمريكا خواسته است كه به منظور مقابله با پيامهاي ناخواسته اينترنتي كه روز به روز افزايش مي يابند با اين كشور همكاري كند. به نقل از شبكه خبري بي بي سي، آندرو پيندرفرستاده بريتانيا در واشنگتن اعلام كرد كه مذاكرات در اين زمينه درحال پيشرفت است. وي نقش آمريكا را در جلوگيري از ارسال پيامهاي ناخواسته اينترنتي بسيار حياتي خواند چرا كه منشأ بسياري از اين پيامها در آمريكا است.
اين خبرگزاري مي افزايد: بريتانيا، اخيراً قانوني را مبني بر منع ارسال اينگونه پيامهاي اينترنتي وضع كرده است. درهمين ارتباط، آندوييندر، مشاور اينترنتي دولت بريتانيا كه به آمريكا سفر كرده است در ديدار با سناتورهاي دموكرات و جمهوري خواه آمريكايي در واشنگتن از آنان خواست تا وضع قانوني براي منع ارسال پيامهاي ناخواسته اينترنتي را در صدر كار خود قرار دهند.
روز سه شنبه يك دادگاه عالي آمريكا اعلام كرد كه مايل به وضع قانوني در زمينه حفاظت از كودكان در اينترنت است اما برخي از دادگاههاي محلي وضع چنين قوانيني را مغايربا آزادي بيان در آمريكا اعلام كرده اند. شايان ذكراست طبق اعلام كميسيون اروپايي ارسال پيامهاي ناخواسته اينترنتي، سال گذشته ۱ ميليارد دلار و ۲۵ميليون يورو به اقتصاد اروپا زيان وارد آورده است.
افزايش فروش تجهيزات نيمه رسانا
013404.jpg

رويترز: فروش جهاني تجهيزات نيمه رسانا با ۵.۷ درصد افزايش به يك ميليارد و ۴۴ ميليون دلار در ماه آگوست گذشته رسيد. ميزان فروش در ماه جولاي ۲.۲۵ درصد نسبت به ماه ژوئن بيشتر است. دليل متفاوت بودن اين ارقام در ماههاي مختلف تغييرات فصل خريد عنوان شده است. اين خبرگزاري مي افزايد, شركت توكيو الكترون- دومين سازنده بزرگ تجهيزات نيمه رسانا درجهان هفته گذشته اعلام كرد سود سرمايه بسياري از شركتهاي نيمه رساناي جهان در حال افزايش است.
ميزان فروش اين شركت از ماه جولاي تا سپتامبر يكصد و ده ميليارد ين برآورد شده است. همچنين شركت تايواني پاورچيپ سمي كانداكتر سازنده تراشه هاي حافظه اعلام كرد در اوايل ماه جاري كار ساختن دوكارخانه دو ميليارد دلاري را به منظور بالابردن ميزان توليد آغاز كرده است. شايان ذكر است ، اين شركت تايواني قصد دارد ، تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي پانزده تا بيست درصد توليد جهاني تراشه هاي حافظه را از آن خود كند.

روزنت
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
موسيقي
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  موسيقي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |