پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۰۳- Oct. 23, 2003
بوندسليگا در سه پرده
از اوج تا حضيض
013416.jpg
گروه ورزش - همه براي يكي،  يكي براي همه؛  آيا به راستي چنين است؟ دست كم پس از شكست برابر بروژبلژيك و حذف ناباورانه از جام قهرمانان، در دورتموند چنين جو همدلانه اي حاكم نيست.
با از دست دادن بيش از ده ميليون پوند پاداش راهيابي به مرحله گروهي رقابتها، مديران باشگاه اميدوار بودند بتوانند مربي و بازيكنان تيم را به كاهش بيست درصدي دستمزدهايشان ترغيب كنند. در مقابل، آنان مردان خود را به اين دلخوش ساختند كه در صورت حضور در ديدار نهايي جام يوفا و يا قرارگرفتن در جمع دو تيم برتر بوندسليگا، تمام دستمزهاي كاسته شده را به بازيكنان بازخواهندگرداند.
ماتياس سامر، خوشبينانه عنوان كرد اطمينان دارد شاگردانش همدلانه به ياري باشگاه برخواهند خاست، اما او سخت در اشتباه بود. در حاليكه ستاره هاي ژرمن نظير كريستوف متزلدر، كاپيتان تيم، كريستين ورنز و اشتفان رويتر به سادگي با مسئولان بلندپايه دورتموند كنار آمدند،  خيل برزيليان وستفالن، مارسيو آموروسو،  فلاويو كونسه سائو،  ده ده،  اوانيلسون و ايورتون لبخند زنان پاپس كشيدند.
ده ده كه سخنگويي گروه ياغيان را برعهده دارد در واكنش به رويه جديد باشگاه گفت: «نبايد تنها ما را در قبال مشكلات ايجاد شده سرزنش كرد. حالا هواداران تنها به ستايش از بازيكنان آلماني مي پردازند و سخني از ما به ميان نمي آيد و اين چندان خوشايند نيست.»
دورتموند سال گذشته توانست به دور دوم جام قهرمانان پا بگذارد كه منفعتي بيست و دو ميليون پوندي را براي باشگاه در پي داشت اما روساي باشگاه هنوز هم بر تصميم خود پابرجاي هستند. آنان قادر بودند با فروش كريستوف متزلدر، مدافع با صلابت تيم به يونايتد در ازاي سيزده ميليون پوند، زيان حاصل از كنار رفتن نابهنگام از ليگ قهرمانان را جبران كنند،  اما سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه به جاي فروش يكي از بهترين هاي تيم - و ستاره ژرمن ها در جام جهاني - بهتر است سياقي ديگر را در پيش گيرند: «گمان نمي كنم در شرايط كنوني، تغيير حقوق ثابت به پرداخت دستمزد در ازاي نحوه عملكرد بازيكنان چندان غيرمنصفانه باشد. ميشائيل مه ير،  مدير ارشد دورتموند افزود:  «كاري را از بازيكنان نمي خواهيم كه خودمان راغب به انجامش نباشيم.»
با اين وجود،  احتمالاً فصل بسيار دشوار و طولاني به انتظار زردپوشان نشسته. شكاف عميقي كه ميان گروهي از بازيكنان و مديران ايجاد شده مي تواند به فروش بسياري از ستاره هاي تيم در ژانويه ختم شود كه بي ترديد لطمه جبران ناپذيري به باشگاه وارد خواهد آورد،  اما ظاهراً سامر تنها با آسودگي رخوتناكي به نظاره اين تحولات خواهد نشست. در حقيقت توانايي هاي او را در تهييج بازيكنانش زير سؤال برده اند چه،  بسياري معتقدند بازيكنان دورتموند احساس مسئوليت و شور كافي براي نبرد در ميدان را ندارند. سيماي برافروخته مه ير پس از شكست مقابل تيم تازه وارد كلن،  خود بيانگر همه چيز بود: «چنين نمايشهايي مرا كاملاً متحير مي كند.» مه ير كه معمولاً  نيش هاي خود را نصيب رقيب بزرگ تيم،  بايرن مونيخ مي كند اين بار طعنه آميز از بازيكنان خود سخن مي راند: «كافي است يك جام به دست بياوريم، آن وقت همه خواستار افزايش دستمزد مي شوند. آنها مي خواهند به عنوان قهرماني برسند اما فراموش كرده اند كه براي رسيدن به آن بايد تلاش كرد و زحمت كشيد،  فوتبال تجارت بي رحمي است.»
مشكلات مشابه لاترن
ديگر باشگاه پرآوازه اي كه سير قهقرايي را طي مي كند،  كايزرسلاترن است كه امسال را نيز چون فصل قبل،  كرخت و بي فرجام آغاز كرده. قهرمان سالهاي دور ژرمن ها كماكان به انتهاي جدول دوخته شده است و اگر اين براي نمايش عمق فاجعه كافي نيست، شكست عجيب چهار بر يك در دور اول جام اتحاديه برابر اينتراخت برانشويگ دسته سومي،  خود بيانگر ورطه اي است كه لاترن بدان گرفتار آمده است.
برانشويگ در سال ۱۹۶۷ بر اريكه قدرت فوتبال آلمان تكيه زد و با درخشش - هرچند كوتاه مدت - پل برايتنر در بوندسليگا يكه تازي مي كرد، اما آخرين حضور تيم در رقابت  هاي بزرگ به هجده سال پيش باز مي گردد و اكنون سايه اي از آن باشگاه بزرگ،  مجموعه اي از بازيكنان آماتور به سادگي لاترن بزرگ را به زير مي كشد. اين حقيقت كه دو گل از گلهاي برانشويگ را يورگن ريشه، مهاجم پيشين كايزرسلاترن به ثمر رسانده نيز خود تنها بر خواري اين شكست مي افزايد. اينك هواداران لاترن تنها با روياي روزهاي پرفروغ تيم در دوران اوتورهاگل سر مي كنند،  دوراني كه ديگر هيچ گاه تكرار نشد و هيچ مربي نتوانست شكوه از دست رفته را به تيم بازگرداند. اريك گرتس،  سكاندار فعلي لاترن مأيوسانه مي گويد: «اگر تيم اين روند را ادامه دهد، آينده اي در باشگاه نخواهم داشت!»
در كايزرسلاترن هيچ چيز در جاي خود قرار ندارد. مدافعان ناهماهنگ و احمقانه عمل مي كنند. بازي سازي هافبك ها بسيار نازل و سخيف است و حتي جذب چهره هايي نظير كميل كوسوفسكي (هافبك لهستاني) و استين ورون (مدافع بلژيكي) نيز توفيقي براي ايشان در پي نداشته. تيم وايز، دروازه بان جوان و خوش آتيه لاترن در توصيف شرايط كنوني تيمش مي گويد: «در حال حاضر شباهتي به يك تيم نداريم. انسجام و يكپارچگي چيزي است كه تا به حال از خود نشان نداده ايم.» قطعاً گرتس كار بسيار دشواري در پيش روي خواهد داشت.
ستاره اي كه محو شد
با پايان گرفتن رقابتهاي سال پيش بوندسليگا، كسي گمان نمي برد بايرن مونيخ بهترين گلزن خود را در ازاي رقم نازل ۵/۱ ميليون پوند به تيم ديگر واگذار كند،  اما حالا جيوواني البر با پيراهن ليون در ميادين ظاهر مي شود. امري كه ممكن است خود او را نيز به شگفتي واداشته باشد. با وجود جذب روي ماكاي،  البر خيال مي كرد همچنان در باواريا باقي خواهد ماند، اما چهلمين سالگرد بنيانگذاري بوندس ليگا براي مهاجم برزيلي خوش يمن نبود. اوتمار هيتزفيلد تصريح كرد البر جايي در برنامه هاي آتي اش ندارد و موضوع پيشنهاد موناكو را مطرح ساخت،  اما البر سي ويك ساله ترجيح داد به قهرمان فرانسه بپيوندد و حالا دست سرنوشت در جام قهرمانان او را در برابر هم تيمي هاي سابقش قرار داده: «مي توانستم همراه با ماكاي در خط آتش تيم جاي بگيرم اما هيتزفيلد با آن مخالفت ورزيد. او را سرزنش نمي كنم زيرا به آتيه بايرن مي انديشيد. باشگاه مبلغ هنگفتي براي ماكاي پرداخته. بنابراين طبيعي است كه او بايد در تركيب تيم جاي داشته باشد،  همچنين ديگر مهاجمان نظير روكه سانتاكروز و كلوديو پيزارو از من جوان تر هستند و سرانجام مديران بايرن مونيخ تصميم گرفتند پيش از اينكه در پايان فصل بازيكن آزاد شوم، من را بفروشند. به هر روي هنوز هم از اخذ چنين تصميمي شگفت زده ام. من بهترين گلزن بوندسليگا بودم و به بايرن ياري رساندم تا قهرماني دوگانه خود را در آلمان جشن بگيرد.
ناراحت يا غمگين نيستم، تنها هيچ گاه بايرن را فراموش نخواهم كرد. حالا هم به بايرن مونيخ فرانسه پيوسته ام!»

تيتر اول
013418.jpg
مريم دري منش- اوتمار هيتزفيلد مربي تيم پرآوازه بايرن مونيخ در تاريخ ۱۲ژانويه ۱۹۴۹ در زودبادن سوئيس به دنيا آمد. همسرش بئاتريس (۵۳ ساله) و پسرش ماتياس (۲۴ ساله) است كه در رشته اقتصاد تحصيل مي كند.
موفقيتهاي او به عنوان بازيكن عبارت است از: قهرمان سوئيس با بازل در سال ۷۳-۱۹۷۲. ۲۲۰ بازي در بوندسليگا و ۵ گل زده با اشتوتگارت از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸.
و به عنوان مربي: قهرمان جام باشگاههاي اروپا در سال ۱۹۹۷ با دورتموند و ۲۰۰۱ با بايرن. قهرمان آلمان در فصل ۹۶-۱۹۹۵ با دورتموند و از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ با بايرن و قهرمان سوئيس در فصل ۹۱-۱۹۹۰ با گراس  هاپرز زوريخ.
در اينجا اين معلم موفق فوتبال در مورد جوانگرايي در تيمش و يا اينكه چرا تيم به امثال اولي كان نياز دارد مي گويد.
*  آقاي هيتزفيلد شما پيشنهاداتي از رئال مادريد، بارسلونا و منچستريونايتد داشتيد. چرا هنوز قبل از اينكه قهرمان فصل شويد قراردادتان را در مونيخ تا سال ۲۰۰۵ تمديد كرديد؟
- چون بايرن يكي از بهترين باشگاههاي دنياست. مقامات باشگاه با من گفتگو كردند و پس از تنها يك ربع ساعت به تفاهم رسيديم. من مشكلي با هيأت رئيسه باشگاه ندارم و كار روزانه با تيم هم برايم لذت بخش است. قصدم اين است كه تغييرات اساسي را كه سال گذشته با خريد بالاك، زي روبرتو و دايسلر شروع كرده ام، ادامه دهم. ولي تصديق مي كنم كه پيشنهاد باشگاه هاي مذكور باعث افتخار من است.
*  آيا اين فصل نيز عنوان قهرماني را به دست مي آوريد؟
- با بايرن هميشه بايد به دنبال قهرماني بود. اين يك وظيفه است. ما مي خواهيم در ليگ قهرمانان هم افتخار كسب كنيم.
* حذف از مرحله اول در دوره قبل هنوز هم ناراحتتان مي كند؟
- قطعاً. قبل از آن با دورتموند و بايرن ۹ بار پياپي حداقل به مرحله يك چهارم نهايي رسيده ام.
* در فصل جاري حداقل هدف شما براي ليگ قهرمانان اروپا چيست؟
- هدف اوليه صعود از مرحله اول است. براساس سيستم جديد رقابتها در مرحله دوم ديگر گروهي نيست. از مرحله يك هشتم نهايي بازيها به صورت حذفي برگزار مي شود. در آن مرحله ممكن است مجبور به بازي با يوونتوس، تورين يا رئال مادريد شويم. اين كمال بدشانسي است چون آرزوي ما رسيدن دوباره به فينال مي باشد.
* چه موقع بايرن يك فوق ستاره مثل زين الدين زيدان، رائول يا رونالدو را به خدمت مي گيرد؟
- ما توانايي خريد چنين بازيكناني را نداريم. قيمت آنها كمتر از ۵۰ ميليون يورو نيست. در حالي كه بايرن تاكنون براي هيچ بازيكني بيشتر از ۶ ميليون يورو نپرداخته است.
*  از اينكه بايرن خارج از زمين فوتبال اين همه حاشيه مثل زندگي خصوصي اوليور كان و مشاجره با اتحاديه فوتبال آلمان دارد عصبي نمي شويد؟
- من به اين چيزها عادت كرده ام. در بايرن همه چيز تبديل به تيتر اول روزنامه ها مي شود. مسائلي كه در باشگاه هاي ديگر در موردشان حتي يك سطر هم در روزنامه ها درج نمي شود، اگر همه اين مسائل يك دفعه از بين برود شايد حتي باعث دلسردي شود. بايرن قطب فوتبال آلمان است. ما دوستان زيادي داريم، همچنانكه خيلي ها هم به ما حسادت مي كنند.
* شما كان را پس از رسوايي اخلاقيش از تمرينات معاف كرديد، آيا اين كار براي مراقبت از او بود؟
- مي خواستم براي مدت كوتاهي هم كه شده او را از آتش جنجالها دور نگه دارم. از اين رو به او مرخصي دادم. او هم روز بعد با وجود مرخصي رسمي شروع به انجام تمرينات اختصاصي كرد. اين روحيه نشان مي دهد كه او بازيكني با كلاس جهاني است. به همين خاطر اولي كاپيتان من باقي مي ماند.
*  هنوز هم روزنامه ها را مي خوانيد؟
- بله روزنامه «Munchner Zeitung« را هر روز مي خوانم، مي خواهم بدانم كه درباره چه چيزهايي مي نويسند و مردم راجع به چه مسائلي صحبت مي كنند. اين به شغل من مربوط مي شود. من بايد بدانم كه اوضاع چگونه است.
* بايرن مونيخ تهديد كرده كه از اتحاديه باشگاههاي آلمان- متشكل از ۱۸ تيم بوندسليگا- كناره گيري مي كند، حقيقت دارد؟
- اين مسائل به من مربوط نمي شود. من فقط در زمينه ورزشي اينجا هستم. بايرن تاكنون با اين اتحاديه همراه بوده. از آنجا و قبل از هر چيز از تلويزيون، تيم هاي ديگر هم درآمد كسب مي كنند. اگر ما خودمان بخواهيم به تنهايي كسب درآمد كنيم،   آن وقت تيم هاي ديگر هيچ پولي نصيبشان نمي شود. مردم مي خواهند بازيهاي بايرن را ببينند. موضوع اصلي اين است.
*  درست است كه شما بيشتر به ليگ باشگاههاي اروپا توجه مي كنيد؟
- نه. من قبل از هر چيز به بوندسليگا فكر مي كنم. هر كشور به يك ليگ قهرماني نياز دارد كه ليگ اروپا نمي تواند جاي آن را بگيرد.
*  مدت كمي است كه زندگينامه شما منتشر شده، فروش اين كتاب چطور بوده است؟
- خيلي خوب. چاپ اول آن با تيراژ ۲۵۰۰۰ نسخه تماماً به فروش رفته و الان چاپ دوم آن در كتابفروشي ها است.
*  نويسنده كتاب، يوزف هوخ اشتراسه در سوئيس كشيش است. چطور با هم آشنا شديد؟
- يك روز يكشنبه در سال ۱۹۸۵ بود. من در آرائو مربي بودم. در محل زندگيم «اوبرنت فلدن» به كليسا رفتم. وقتي مراسم شام شروع شد، كشيش به من نان تعارف كرد و به خاطر بازي خوب روز قبل به من تبريك گفت. اين اولين برخورد من با او بود. ما اكنون دوستان خوبي هستيم.
* برگرديم به فوتبال. وقتي در سال ۱۹۹۸ به مونيخ آمديد، دستيارتان را هم از دورتموند با خود آورديد. در خصوص او چگونه فكر مي كرديد؟
- مهمترين دليل اين بود كه او انسان كاملاً صادقي است. او از نقشش به عنوان نفر دوم كاملاً راضي است. مشائيل مرد فعالي است و خيلي خوب آموزش  ديده و هميشه هم گوش شنوايي براي بازيكنان دارد. در حقيقت او بار زيادي را از دوش من برمي دارد.
* هنگام ارنج تيم هم با او مشورت مي كنيد؟
- طبعاً با هم گفتگو مي كنيم. ولي در نهايت براي تركيب تيم از هيچكس نظر نمي خواهم، حتي از فرانس بكن بائر، اولي هوينس يا رومنيگه.
* آيا يك تيم خوب به بازيكناني مثل افنبرگ و يا كان احتياج دارد؟
- بله، اتفاقاً اين دو نفر به خوبي قابل مقايسه اند. آنها انرژي فوق العاده زيادي داشته و كاملاً هم قابل اعتمادند. اينگونه بازيكنان به درد مربيگري هم مي خورند.
*  سباستين دايسلر يكي از بزرگترين استعدادهاي فوتبال آلمان است. ولي بالاخره چه موقع براي بايرن مفيد بازي مي كند؟
- او هميشه فقط به خاطر مصدوميت بيرون از زمين بوده. من از او انتظار دارم كه در اين فصل هر تلاشي مي تواند بكند تا به ميدان رود. جدا از بايرن، تيم ملي آلمان نيز نياز مبرم به وي دارد.
*  شما معلم رياضي هستيد. آيا نتايج بايرن را از سال ۱۹۹۸ به خاطر داريد؟
- خيلي ها را بله، ولي نه همه را. من حتي مي توانم خيلي از نتايج و گلها را در دوران مدرسه و جواني به خاطر بياورم. بيشترين علاقه من به رياضي است، البته به حساب احتمالات.
* حالا چقدر احتمال دارد كه شما بعد از سال ۲۰۰۵ هم مربي بايرن باشيد؟
- در حال حاضر به زماني به اين دوري فكر نمي كنم.

سايه روشن ورزش
به دنبال معجزه گر
مريم دري منش- فوتبال آلمان دچار مشكلات بسياري است اما همين تيم مستقيماً به يورو ۲۰۰۴ راه يافت. كاري كه از عهده تيم هايي مثل هلند و اسپانيا برنيامده است. با اين وجود براي آلمان كه سال ۲۰۰۶ ميزبان جام جهاني است بختي براي قهرماني قايل نيستند. «دي ولت»((Dieweltبه سراغ فرانتس بكن بائر رفته است. مرد اول فوتبال و حتي ورزش آلمان. او نيز نقاط ضعف آلمان را مي بيند و به دنبال جادوگر است تا فوتبال آلمان را نجات دهد.
* آقاي بكن بائر، فليكس ماگات مربي اشتوتگارت گفته كه بهتر بود تيم آلمان در مسابقات قهرماني اروپا شركت نمي كرد، چون فقط از اين طريق معلوم مي شد كه كار تربيت نيروهاي جايگزين به طور اساسي بايد تغيير كند. آيا با نظر او موافقيد؟
- نظر خاصي در اين باره ندارم، البته نه فقط به خاطر حفظ پرستيژ. با صرف نظر كردن از بازيها تعداد استعدادهاي ما زياد نمي شود ولي اينكه در زمينه پرورش بازيكن مشكلاتي وجود دارد را هر كسي مي داند. اين مسئله از جام جهاني ۱۹۹۸ شروع شد، هنگامي كه ما براي اولين بار گفتيم: برتي فوگتس با تيمي كه ميانگين سني آن بالاتر از ۳۱ سال است كاري نمي توانست انجام دهد و يك مرتبه شروع كرديم به پيدا كردن جايگزين براي بازيكنان پا به سن گذاشته و بررسي كرديم كه فرانسويها چگونه اين كار را انجام مي دهند و بعد گفتيم كه سيستم آموزشي ما بايد مدرنيزه شود. الان اين كار را انجام داده ايم، ولي اجراي اين طرح براي فرانسويها هم مدت زيادي طول كشيد. نمي شود از امروز تا فردا استعدادهاي جديد پيدا شوند. ما مجبوريم صبر كنيم تا چند جادوگر از نسل آينده ظهور پيدا كنند.
013420.jpg

* اما آنها كه نمي توانند به آلمان براي به دست آوردن قهرماني در جام جهاني ۲۰۰۶ كمك كنند؟
- اين قبيل آموزشها شش سال طول مي كشد. مطمئناً تا جام جهاني ۲۰۰۶ ظهور استعدادي خاص بعيد است.
* آيا ناكامي ديگري مانند جام ملتهاي اروپا ۲۰۰۰، تيم بدون انسجام و بدون سيستم آلمان را تهديد نمي كند؟
- اين دفعه قضيه فرق مي كند. تيم روبه راه است. سه سال قبل هر كس هر كاري مي خواست انجام مي  داد. هيچ اتحادي در كار نبود. تيم آلمان پس از بازي حذفي جام جهاني (پلي اف) برابر اوكراين، انسجام خود را بازيافته. نمي توان تيم فعلي را با تيم آن موقع مقايسه كرد.
* تحت رهبري فولر دوباره نظم و روح تيمي حاكم شده ولي آيا از لحاظ نوع بازي هم نسبت به جام ملتهاي اروپا ۲۰۰۰ پيشرفتي حاصل شده است؟
- خير. ما براي اين كار تيپهايي را كه قبلاً در اختيار داشتيم، نداريم. موفقيت تيم ما وابسته به روح تيمي و اتحاد تيمي است. ما بازيكني نداريم كه همه مسئوليتها را تقبل كند و در يك موقعيت تك به تك از بازيكن حريف پيشي بگيرد. ديگر چه موقع يك دريبل مثل قبل از ليت بارسكي يا هسلر مي بينيم؟ كمتر اتفاق مي افتد. ما بايد با آنچه كه داريم بر مشكلات غلبه كنيم و اين امر هم فقط زماني امكان پذير مي شود كه همه مثل پيروزي مقابل اسكاتلند آماده باشند. آن وقت مي توانيم همه تيمها را شكست دهيم، ولي فقط پس از تحقق اين امر. اگر اين كار را نكنيم در حد متوسط باقي مي مانيم.
* ميشائيل بالاك كه رومنيگه از او به عنوان همه كاره تيم ملي ياد مي كند چگونه بازيكني است؟
- او كسي است كه سعي مي كند مسئوليت بيشتري را به عهده گيرد. گل او مقابل لوركوزن، وقتي يك مدافع را پشت سر گذاشته و توپ را از بيست متري به كنج دروازه دوخت همان موقعيتي است كه منظور من است. اما هنوز چنين كارهايي در تيم ملي ديده نشده است.
* پس باز هم بايد او مسئوليت بيشتري را تقبل كند؟
- خوب بود ديگران هم كمي بيشتر احساس مسئوليت مي كردند. يك تيم نه فقط به يك يا دو نفر، بلكه به پنج، شش بازيكن نياز دارد كه ديگران را راه بيندازند، بخصوص بازيكنان جوان را. اشنايدر، نوي ويل و ورنز كه با تجربه اند بايد مسئوليت زيادتري را بر عهده گيرند.
* شما خودتان گفته ايد كه فقط كان و بالاك جايگزين ندارند؟
- البته اگر در وضعيت جسمي و روحي مناسبي باشند. كان در اين فصل كمي بدشانسي آورد. او وقتي در زندگي خصوصي اش احساس آزادي و راحتي مي كند، چيزهاي ديگر برايش مهم تر از فوتبال مي شوند. امسال هم اواسط فصل متوجه شد كه آنقدر كه تا آن موقع كار كرده كافي نيست. ۱۲ گل خورده خيلي او را عصباني كرد. او مي داند كه اگر بخواهد موقعيت هميشگي اش را حفظ كند بايد دوباره با تعصب زياد تمرين كند، همان  كاري كه هميشه مي كرده است.
* و بالاك؟
- بالاك كمي آسيب پذير است و هميشه نياز به استراحت و تجديد قوا دارد. او هم خيلي مي دود و تلاش مي كند.
* البته كان به آمادگي لازم رسيده، اين نظر هيتزفيلد و رومنيگه است.
- بله همه چيز مرتب بوده و به نظر مي رسد كه او به توانائيهاي خود آگاهتر شده است.
* آيا بقيه ملي پوشان از نظر شما قابل جايگزيني هستند؟
- تيم ما اين مزيت را دارد كه فرقي نمي كند فولر چه كسي را بازي مي دهد: رهمر يا فريدريش، ورنز يا متزلدر.
* و مزيتش كجاست؟
- اينكه نبايد مثل برزيلي ها بترسيم. وقتي روبرتو كارلوس، امرسون يا رونالدو نباشند، مربي مجبور است فكري بكند. رودي مجبور به اين كار نيست.
* چرا ماير فورفلدر (رئيس فدراسيون فوتبال آلمان) نيمه نهايي جام ملتهاي اروپا را به عنوان هدف ذكر كرده است؟
- اگر تيم مانند زمان جام جهاني ۲۰۰۲ تمرين كرده باشد، در پرتغال نقش مهمي بازي خواهيم كرد. نيمه نهايي، چرا كه نه؟ مطمئناً تيم هايي وجود دارند كه بهتر فوتبال بازي مي كنند و ستارگان بيشتري هم دارند. ولي روح جنگندگي ما، اراده و خواست ما خيلي كمبودها را جبران مي كند.

خبرها و نگاه ها
او مرد آرزوهاست
013422.jpg

«هكتوركوپر» راحت تر از آنچه فكر مي كردند، رفت، يعني اخراج شد، و «ماسيمو موراتي» باز هم به دنبال آرزوهاي بزرگ است.
«آلبرتو زاكروني» يا عمو «زاك» به جوزپه مئاتزا آمده است، خودش از اين قضيه بسيار خوشحال است، شغل جديد، موقعيت خوب و حقوق عالي!!! وي در اين باره مي گويد: هميشه جزو هواداران «اينتر» بودم و هستم و از اينكه اين پست را پذيرفتم بسيار خوشحالم. «اينتر» تيم بزرگي است، بازيكنان بزرگي دارد و يك تيم كامل و آماده است از اين به بعد مي خواهم تيمي بسازم كه همه در آن به رقابت با يكديگر بپردازند.
شادماني در پايتخت
رقابت هاي تنيس قهرماني، «مادريد» در اسپانيا با برتري «خوان كارلوس فررو» تنيسور اسپانيايي به پايان رسيد. وي كه در ديدار فينال اين رقابت ها توانست «اندي راديك» را با نتايج ۶-۳-، ۶-۴ و ۶-۳ شكست دهد، در مورد اين رقابت ها گفت: بعد از ناكامي من در شانگهاي و بانكوك خيلي دوست داشتم كه در كشورم قهرمان شوم، مي دانستم كه من توانايي اين كار را دارم و همين طور هم شد.
من شماره يك هستم
مثل اين كه در تنيس هم دور، دور جوانان است و ديگر دود از كنده بلند نمي شود.
«ژاستين هنين هاردن» بازهم در صدر جدول برترين تنيسورهاي زن جهان قرار گرفت و جاي «كيم سيليستر» را اشغال كرد. اين تنيسور جوان ۲۱ ساله در اين باره مي گويد: پس از شكست «يلنادوكيچ» وضعيتم در جدول بهتر شد و خودم نيز مدت ها به دنبال همين كار بودم و حالا هم احساس فوق العاده اي دارم. من هنگامي كه ۵ ساله بودم تنيس را آغاز كردم و در طول اين ۱۶ سال با تنيس خو گرفتم.
اما «يلنا دوكيچ» نيز در مورد رقيبش مي گويد: او بهتر از من بازي كرد، سرويس هايش عالي بود، «ژاستين» سيال و روان بازي مي كرد و نتايج زحماتش را نيز گرفت. در ادامه «هنين هاردن» اضافه كرد: واقعاً شگفت زده هستم، البته نه براي قهرماني ام، بلكه براي نحوه بازي كردنم.
در جدول رده بندي بانوان نيز، هنين هاردن در صدر قرار گرفت و پشت سر وي كيم سيليستر، سرنا ويليامز، ونوس ويليامز، جنيفر كاپرياتي، ليندزي داون پورت، مادتينا هينگينس واشتفي گراف قرار گرفتند.
قهرمانان قهوه نخورند!!!
قهرمانان ماشين هاي «سوپر اسپرت» را فقط در فرمول يك دنبال نكنيد و سري به مسابقات «رالي» بزنيد.
«پيتر سولبرگ» راننده تيم «سوبارو» در مرحله پاياني مسابقات جهاني رالي كه در «كورسيكا» برگزار مي گرديد با پيشي گرفتن از «كارلوس ساينز» اسپانيايي به مقام قهرماني دست يافت .وي در مورد اين قهرماني گفت: واقعاً باور نكردني و عالي بود و فوق العاده خوشحالم. البته قبل از شروع مسابقات عصبي بودم و استرس داشتم. ۲ روز كامل نخوابيده بودم و مقدار زيادي نيز قهوه خورده بودم كه اين كار سيستم عصبي ام را به هم ريخته بود.در مورد شرايط مسابقات نيز بايد بگويم، جاده ها ناهموار بود، البته رالي در سطح بالايي برگزار شد.
در پايان و در جدول رده بندي كلي اين مسابقات نيز «پيتر سولبرگ» نروژي از تيم «سوبارو» در صدر ايستاد، كارلوس ساينز از تيم سيتروئن در مكان دوم قرار گرفت، فرانسيس دوال بلژيكي از تيم فورد سوم شد و «ماركوس گرونهلم» و «كالين مك» از تيم هاي «پژو» و «سيتروئن»، چهارم و پنجم شدند.
فوتبال با آنتي ويروس
انگليسي ها و فوتباليست هايشان آنقدر جنجال درست كرده اند كه «بكام» نيز طاقتش طاق شده است، او به مسايل اخيري نظير، حمله بازيكنان ليگ برتر به يك دختر ۱۷ ساله و يا مشكلات اخلاقي «لي بوير» اعتراض كرده است و مي گويد: اين فصل فوتبال انگلستان دائماً در حاشيه قرار گرفته است، روزنامه را كه باز مي كنم، دائماً تيترهاي شوك برانگيز مي خوانم، انحرافات اخلاقي، دعوا، زد و خورد و چيزي شبيه اينها و براي اينكه به بي راهه نرويم، بايد ورزش را از وجود اين مسايل پاك كنيم، ما به آنتي ويروس احتياج داريم.
وي در ادامه در مورد وضعيتش در رئال مي گويد: خانواده ام در «مادريد» بسيار راحت اند و آرامش دارند، اما هنوز مكان دلخواهم را براي زندگي پيدا نكردم. (فكر مي كنم او باز هم به دنبال يك كاخ سلطنتي در مادريد است ).خيلي ها مي گويند كه شايد من «رئال» را ترك كنم، اما با اين تيم ۴ سال قرارداد دارم و به هيچ وجه «مادريد» را ترك نمي كنم.
آتش بازي در مستايا
013424.jpg

اسپانيا براي حضور در مرحله نهايي رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ بايد به مصاف نروژ برود، يعني يك نوع آتش بازي در مستايا.
نروژ در گروه ۲ اين رقابت ها پس از دانمارك با ۱۴ امتياز در مكان دوم ايستاد و اسپانيا نيز در گروه ۷ اين رقابت ها در بين تعجب همگان پايين تر از يونان ۱۸ امتيازي قرار گرفت و حتي برد ۴ بر صفر مقابل ارمنستان چاره ساز نشد، زيرا يونان از آن طرف ايرلند شمالي را مغلوب كرد. به هر صورت بايد منتظر يك رقابت داغ و حساس بود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
روزنت
سفر و طبيعت
سياست
موسيقي
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  موسيقي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |