اظهارات آرميتاژ و پاسخ تهران
آمريكا: سياست مقابله با عراق و كره شمالي را
در مورد ايران نمي توان به كار برد
|
|
موضعگيري امريكايي ها در برابر مسائل ايران يكي از آشفته ترين بخش هاي سياست خارجي اين كشور است. آنها گاه در عالي ترين سطوح (رئيس جمهور، وزير دفاع، مشاور امنيت ملي رئيس جمهور) از لزوم برخورد قاطع با ايران حتي در حد تغييرنظام سخن مي گويند و گاه ديگر باز هم در عالي ترين سطوح (رئيس جمهور، وزير امور خارجه و معاونان وي) بر لزوم گشودن باب مذاكره با ايران تأكيد مي كنند. جورج بوش رئيس جمهوري امريكا گاهي مطابق استراتژي گروه اول سخن مي گويد (ماجراي محور شرارت) و گاه ديگر مانند گروه دوم (دعوت به همكاري براي مقابله با القاعده). اما پاسخ ايران در همه حال يكي است: امريكا در امور داخلي ايران مداخله نكند و با برداشتن گام هاي عملي، حسن نيت خود را نشان دهد.
ريچارد آرميتاژ معاون وزير امور خارجه امريكا كه نوعاً در برابر ايران با نرمي سخن مي گويد از جمله كساني است كه كالين پاول وزير امور خارجه امريكا او را برخلاف ميل گروه تندروها (چني، رامسفلد، رايس) به معاونت خود برگزيده به همين علت تحليلگران مي گويند حتي اگر او در برابر ايران حسن نيت هم داشته باشد نفوذ چنداني براي پيش بردن نظريات و پيشنهادهاي خود ندارد.
آرميتاژ در تازه ترين موضع گيري درباره ايران خواستار آغاز مذاكره با تهران شد. عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت بلافاصله به اين اظهارات پاسخ داد و گفت امريكايي ها بايد از حد حرف فراتر روند و با برداشتن گام عملي، حسن نيت خود را نشان دهند. مشروح اظهارات جورج بوش، آرميتاژ و عبدالله رمضان زاده را در همين صفحه و صفحه ۲ بخوانيد.
|
|
گفتگوهاي تازه ايران و ژاپن در مورد حوزه نفتي آزادگان
گروه اقتصادي: مقامات ارشد وزارت خارجه ايران و ژاپن هفته آينده مذاكرات جديدي را درباره قرارداد چند ميليارد دلاري حوزه نفتي آزادگان آغاز مي كنند.
به گزارش منابع خبري خارجي، يك مقام وزارت خارجه ژاپن با اعلام اين خبر افزود، هيتوشي تاناكا معاون وزير امور خارجه ژاپن هيات ژاپني را در اين مذاكرات سرپرستي خواهد كرد. دولت ژاپن و ايران در سال ۲۰۰۰ براي اجراي اين طرح بزرگ نفتي توافق كردند. ولي ايران اعلام كرد كه كنسرسيوم ژاپني در مدت مقرر به تعهدات خود عمل نكرده است و ديگر شركت ها را براي اجراي اين طرح دعوت كرد. يك مقام وزارت خارجه ژاپن ديروز در گفتگو با خبرگزاري فرانسه در مورد احتمال فشارهاي بيشتر آمريكا در صورت آغاز گفتگوهاي جديد تنها بر اين نكته تأكيد كرد كه دولت ژاپن درطرح هاي اقتصادي و نفتي با دولت آمريكا همكاري خواهد كرد. ذخاير نفتي ميدان آزادگان در حدود ۲۶ ميليارد بشكه برآورد مي شود.
|
|
در ديدار رئيس جمهور سابق آلمان
خرازي: اروپا بايد به غرور و امنيت ايرانيان احترام بگذارد
ريچارد فن وسكر: آمريكا در عراق دچار تناقض شده است
ريچارد فن وسكر رئيس جمهور سابق آلمان و كمال خرازي وزير امورخارجه ايران ديروز ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، خرازي در اين ديدار در زمينه توافق اخير ايران براي امضاي پروتكل الحاقي خاطرنشان ساخت: نحوه عكس العمل اروپا نسبت به اين اقدام ايران بسيار مهم است. بايد غرور ملي و امنيت ما مورد احترام قرار گيرد و ما همچنين مصمم به توسعه تكنولوژي هسته اي صلح آميز هستيم.وي همچنين درمورد وضعيت عراق اظهارداشت: اشغالگران بايد اين كشور را ترك كرده و اداره امور آن را به مردم عراق واگذار كنند.
فن وسكر رييس جمهور سابق آلمان نيز در اين ديدار سياست هاي يكجانبه گرايانه آمريكا رامورد انتقاد قرارداده و گفت: مقامات آمريكايي بدون مشورت با ديگران تصميم گيري مي كنند. ما نيز معتقد به مبارزه با تروريسم هستيم ولي اگر آمريكايي ها بخواهند به بهانه مبارزه با تروريسم به كشورهاي ديگر حمله كنند قابل قبول نخواهد بود.وي افزود: حمايت از اسرائيلي ها از طريق مبارزه با فلسطيني ها و تحت عنوان مبارزه با تروريسم غيرممكن است چراكه فلسطيني ها رابطه اي با القاعده ندارند. اين شيوه تنها منجر به افزايش تروريسم و خشونت گرايي مي شود.
رييس جمهور سابق آلمان با اشاره به سفر اخير وزيران خارجه كشورهاي اروپايي به ايران اظهارداشت: اين سفر نشان داد كه ما اروپايي ها قادر هستيم با يكديگر همكاري داشته باشيم و اميدواريم با كمك شما بتوانيم در منطقه خاورميانه نقش فعالتري بعهده گيريم و اين توافقات شرايط لازم براي ايجاد تحول در همكاري هاي اقتصادي را فراهم كرده است.
فن وسكر تصريح كرد: آمريكايي ها در عراق دچار تناقض شده اند. از طرفي مي گويند تنها ما قادر به تأمين امنيت در عراق هستيم و از طرف ديگر حضور آنها در عراق موجب ناامني است.
|
|
پيش بيني رئيس مجلس:
مجلس تصميم دولت درباره پروتكل الحاقي را تصويب مي كند
|
|
گروه سياسي: رئيس مجلس گفت: دولت هر تصميمي در مورد پروتكل الحاقي بگيرد من شخصاً از آن دفاع مي كنم.
به گزارش خبرنگار همشهري مهدي كروبي ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت ارائه لايحه امضاي پروتكل به مجلس گفت: مجلس آنچه را كه از سوي دولت درخصوص امضاي پروتكل مي آيد به هر صورتي كه باشد بايد تصويب كند.
كروبي تأكيد كرد كه نمي خواهد براي مجلس تعيين تكليف كند ولي پيش بيني مي كند كه مجلس با دولت در اين زمينه همكاري خواهد كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در مورد سكوت هاشمي رفسنجاني در مورد بيانيه سعدآباد و امضاي پروتكل در نمازجمعه تهران گفت: آقاي هاشمي قاعدتاً براي اين سكوت كردند كه به ايشان گفته بودند يك گروه آن پايين نشسته اند و قرار است شلوغ كنند بر اين اساس ايشان سكوت كردند.
كروبي وجود اختلاف نظر در مسئولين كشور راجع به امضاي پروتكل را رد كرد و در مورد موضعگيري روزنامه جمهوري اسلامي گفت: اگر روزنامه اي موضع گرفته اين حق آن روزنامه است اما سران حكومت قطعاً هيچ اختلافي با هم ندارند و طبيعي است با قولي كه وزيران خارجه كشورهاي اروپايي به رئيس جمهور و رهبري داده اند، دولت ايران نيز بر خلاف نظر آنها تصميم نمي گيرد.
رئيس مجلس در پاسخ به سئوال ديگري در مورد اظهارات علي اكبر ناطق نوري كه گفته: مجلس آينده بايد به مردم امنيت بدهد نه اضطراب گفت: هركس آزاد است حرف بزند و من بدون اينكه حرفم ناظر بر كسي باشد هميشه از مجلس دفاع مي كنم ولي به نظر مي رسد شما دنبال اين هستيد كه بين علما اختلاف بيندازند.
|
|
هاشمي رفسنجاني:
مردم افغانستان و عراق به آمريكا درسي فراموش نشدني دادند
|
|
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت : مردم عراق و افغانستان به آمريكا درس فراموش نشدني دادند تا هيچگاه به مخيله آنان ، تجاوز به كشور ديگري خطور نكند.
به گزارش دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ، آيت الله هاشمي رفسنجاني ديروز درديدار اعضاي ستاد يادواره شهيد فهميده و ۳۶ هزار دانش آموز شهيد خاطرنشان كرد كه امروز جمهوري اسلامي با استحكام به راه خويش ادامه مي دهد و شاهد از بين رفتن و ياگرفتارشدن دشمنان اسلام وانقلاب است .
وي افزود: امروز آمريكا به بدترين مخمصه تاريخ گرفتار آمد تا جايي كه سردمداران كاخ سفيد دربين مردم ، سرشكسته و براي استمداد از جهانيان برخروج از اين باتلاق مجبور به اعتراف مي شوند كه نمايش امنيت ما درعراق باشكست مواجه شده است .
هاشمي رفسنجاني با اشاره به برخي تبليغات مسموم در مورد دفاع مقدس ، افزود: دشمن در هيچ مقطعي از دفاع مقدس به فكر پرداخت غرامت نبوده وتنها هدف شياطين از پادرآوردن انقلاب اسلامي ايران بوده است وتبليغات صلح فقط براي جنگ طلب معرفي كردن جمهوري اسلامي ايران مطرح مي شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حضور ده ميليون بسيجي تأكيدكرد: علي رغم انواع تبليغات ناروا، آمادگي ده ميليون داوطلب در تشكيلات بسيج ، عددي معنادار و كاملا گوياست كه جمهوري اسلامي ايران از درون به نقطه قابل اتكايي رسيده و آن هم اسلام و ديانت است كه اولين رسالت بسيج دفاع از ارزشهاي انقلاب و اسلام است .
وي با تأكيد بر اينكه امروز دفاع بسيج ، دفاع مدني و اجتماعي است ، گفت : ماهيت بسيج به گونه اي است كه در شرايط مختلف ، شيوه هاي متفاوتي براي حضور در صحنه انتخاب مي كند.
|
|
با تصويب يك ماده لايحه مجازات نيروهاي مسلح
جرايم منجر به اخراج نظاميان مشخص شد
|
|
اعضاي ثابت نيروهاي مسلح كه به موجب احكام قطعي دادگاهها در جرائم عمدي به مجازاتهايي چون حدود، قصاص نفس يا قطع عضو و يابه سبب ارتكاب جرائم عليه امنيت داخلي و خارجي كشور محكوم شوند، از زمان قطعيت حكم از خدمت اخراج مي شوند.
به گزارش ايرنا، نمايندگان مجلس كه در جلسه علني ديروز خود لايحه فوريتي مجازات جرائم نيروهاي مسلح مشتمل بر ۱۳ فصل و ۱۳۷ ماده را بررسي مي كردند، اين مصوبه را بعنوان ماده ۱۲ اين لايحه تصويب كردند.
همچنين براساس اين ماده در صورتي كه اعضاي ثابت نيروهاي مسلح به موجب احكام قطعي دادگاهها در جرائم عمدي مجازات به محكوميت يا محكوميتهاي (در صورت تعدد) حبس غير تعليقي بيش از پنج سال داشته باشند، از زمان قطعيت حكم از خدمت اخراج مي شوند.
به موجب مصوبه ديگر مجلس در صورتي كه كاركنان پايور نيروهاي مسلح به حبس از دوسال تا پنج سال محكوم شوند، اخراج از خدمت (انفصال ، بازخريد و بازنشستگي ) با توجه به نوع جرم و با رعايت مقررات استخدامي نيروهاي مسلح با راي كميسيون هاي انضباطي نيروهاي مسلح خواهد بود.
نمايندگان مجلس همچنين تصويب كردند عفو محكومان نظامي شامل آثار تبعي آن نمي گردد مگر اين كه تصريح شده باشد.
همچنين افسران و درجه داران وظيفه و كاركنان پيماني كه خدمت وظيفه خود را به اتمام نرسانده چنانچه به علت ارتكاب جرائم عمدي به يكي از مجازاتهاي يادشده در ماده ۱۲محكوم شوند، بقيه خدمت وظيفه خود را پس از اجراي مجازات با دو درجه يا رتبه پايين تر به صورت خدمت وظيفه انجام خواهند داد.
همچنين درباره ماده ۴ اين لايحه كه روز گذشته تشكيك شده بود، مجددا راي گيري شد اما نمايندگان به اصل و حذف آن راي مثبت ندادند و پيشنهاد «ميرعلي اشرف پوري حسيني » نماينده تبريز به تصويب رسيد.
همچنين براساس ماده ۴ اين لايحه، در تمامي موارد كه حداكثر مجازات حبس در اين قانون بيش از دو سال تا پنج سال است دادگاه نظامي مي تواند درصورت وجود جهات مخففه ، مجازات حبس را تا يك سوم حداقل مجازات قانوني جرم تخفيف دهد و به جز مجازاتهاي مندرج در فصل هاي دوم و چهارم و نهم همانند جرائم عليه امنيت داخلي و خارجي به مجازاتهاي متناسب با مجازات اصلي كه در اين ماده در مورد كاركنان وظيفه يا پايور آمده ، تبديل كند.
مجلس شوراي اسلامي يكشنبه هفته آينده ، يازدهم آبان ماه جلسه علني خواهد داشت .
|
|
در واكنش به ابراز تمايل واشنگتن براي مذاكره با تهران
سخنگوي دولت: منتظر اقدامات عملي آمريكا هستيم
|
|
رئيس جمهوري ،اتهامات اخيرآمريكا عليه ايران را كهنه و تكراري دانست و اظهار داشت : اتهامات آمريكا چيز تازه اي نيست .سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز اين مطلب را پس ازجلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران اعلام كرد.
به گزارش ايرنا رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي درباره اتهامات اخير آمريكا عليه ايران گفت كه اين اتهامات هميشه بوده و بي اساس است .
عبدالله رمضانزاده دبير و سخنگوي دولت نيز در حاشيه نشست ديروز هيات دولت درخصوص اظهارنظر برخي مقامات آمريكايي براي مذاكره باايران ، براي بهبود روابط تهران - واشنگتن ، گفت : ما منتظر اقدامات عملي آمريكا هستيم ، نمي توان از يك طرف تهديد كرد، اموال را بلوكه و اتهاماتي را به ايران نسبت داد و بعد خواهان مذاكره بود.
يك خبرنگار خارجي گفت : اگر آمريكا ايران را از محور شرارت حذف كند،آيا اين مساله يك اقدام عملي براي بهبود روابط دوكشور به شمار خواهد رفت ؟
رمضانزاده در جواب گفت : بودن يا نبودن در آن محور، هيچ ارزشي ندارد.
خبرنگاري پرسيد آمريكايي ها اعلام كرده اند كه دنبال تغيير رژيم ايران نيستند، واكنش شما چيست ؟
رمضانزاده گفت : آمريكايي ها در حال آشنا شدن با واقعيت هاي موجود هستند. بحث ما بحث گفتار آمريكايي ها نيست ، بلكه بحث ما اين است كه آمريكا چه اقدامات عملي را براي جلب اعتماد ملت ايران انجام مي دهد.
خبرنگار ديگري با طرح سئوالي گفت : پاول اعلام كرده است كه اگر ايران اعضاي القاعده را به آمريكا تحويل دهد، اين يك گام عملي براي بهبود روابط است .
وي در جواب گفت : ما در مورد مسايل مربوط به گروههاي تروريستي معتقديم كه همه دنيا بايد رفتار يكسان و بدون تبعيض با اين موضوع داشته باشند. ما در اين زمينه نيازي به مداخله ديگر كشورها نداريم و برنامه هاي خود را براساس مصالح ملي تنظيم كرده ايم.
|
|
ايوانف و سولانا برنامه هسته اي ايران را بررسي كردند
سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه و خاوير سولانا مسئول سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا مسأله هسته اي ايران را بررسي كردند.
به گزارش خبرگزاري اينترفكس دو طرف در ديدار روز سه شنبه خود اقدامات لازم براي تضمين امنيت اروپا و مبارزه با تروريسم بين المللي را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. آنها همچنين مسايل مربوط به منع گسترش سلاح كشتار جمعي در رابطه با ايران، راه حل خاورميانه، وضعيت در بالكان و عراق را مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار دادند.
|
|
در جمع خبرنگاران مطرح شد
گزارش شريعتمداري از وضع زندانيان سياسي و مطبوعاتي
وزير بازرگاني در پاسخ به سئوالي درخصوص وضعيت عباس عبدي درزندان گفت: به نظر من امروز محيط مطلوبي در مقايسه با ساير زندانيان عمومي در اختيار ايشان (عباس عبدي ) است .
به گزارش ايرنا، محمد شريعتمداري ديروز در حاشيه نشست هيات دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيد آيا در ملاقات اخير با عبدي، وي از محيط زندان راضي بوده است يا خير؟ گفت: زندان جاي خوبي نيست كه ايشان از آن راضي باشد.
وي افزود: كسي از زنداني بودن خود قطعا رضايت ندارد و همه تلاش مي كنند شرايط مناسب تري درايام بازداشت موقت و يا در ايام حبس داشته باشند.
وزير بازرگاني چندي پيش به همراه وزير دادگستري از سوي دولت ماموربررسي وضعيت برخي زندانيان سياسي و بازداشت شدگان موسوم به گروه ملي -مذهبي ها شد.
شريعتمداري افزود: به نظرمن محيط مطلوبي در مقايسه با ساير زندانيان عمومي امروز در اختيار ايشان ( عباس عبدي ) است ، هرچند كه در شأن بسياري از افراد نيست كه در زندان بسر ببرند.
وي در پاسخ به خبرنگاري كه پرسيد آيا اميدي به آزادي زندانيان موسوم به ملي - مذهبي وجود دارد يا خير ؟ گفت : بحث آزادي زندانيان سياسي و يا زندانيان جرايم مطبوعاتي ، روال طبيعي قضايي خود را طي مي كند.
وزير بازرگاني به مذاكرات مسئولان ارشد دو قوه مجريه و قضائيه در خصوص مساله بازداشت شدگان (برخي فعالان سياسي موسوم به ملي- مذهبي و جرايم مطبوعاتي ) اشاره كرد و گفت: با توجه به شكاياتي كه به روساي دو قوه دراين خصوص رسيده است ، هيأتي كه از سوي دولت مامور بررسي وضعيت زندانيان شده است ، تلاش مي كند تا شرايط بهتري را در حوزه نحوه رسيدگي به پرونده و نگهداري متهمان ، قبل از صدور حكم قطعي توسط مراجع قضايي ، بوجود آورد.
وي گفت كه اين هيات ، وضعيت زندانيان جرايم اقتصادي را نيز مورد بررسي قرار داده است .
شريعتمداري افزود: در جريان رسيدگي ها، ما با چند تن از افرادي كه به دلايل مختلف دربازداشت بسر مي برند و هنوز حكم قطعي در مورد آنها صادر نشده است، ملاقات و مذاكراتي داشتيم و در اين ملاقات ها كه در حضور مسئولان قضايي انجام شد، ديدگاه ها و نظرات افراد زنداني به طور مستقيم به مسئولان منتقل شد.
وي ، تلاش براي بهره مندي زندانيان از حقوق اوليه را ضروري دانست و ابراز اميدواري كرد با رسيدگي دستگاه قضايي، شرايط مطلوب تري براي آنها فراهم شود.
شريعتمداري در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا محل نگهداري زندانيان موسوم به ملي - مذهبي مشخص است ، گفت : بله، در بازداشتگاه هاي موقت و زير نظر سازمان زندانها.
|
|
تازه ترين اظهارات رئيس جمهور و معاون وزير خارجه آمريكا در باره ايران
معاون وزير امور خارجه آمريكا با تاكيد بر اينكه واشنگتن در پي تغيير رژيم در ايران نيست
آمادگي كشورش را براي مذاكره با ايران اعلام كرد
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در يك گفتگوي مطبوعاتي با خبرنگاران در كاخ سفيد به ايران و سوريه درباره دادن اجازه عبور تروريست ها از مرزهايشان به عراق هشدار داد و گفت: ما با اين كشورها از نزديك همكاري داريم و به آنها اطلاع داده ايم كه انتظار داريم از مرزهايشان حفاظت كنند.
در همين حال، معاون وزارت امور خارجه آمريكا نسبت به برقراري گفت و گو با ايران ابراز آمادگي كرد. ريچارد آرميتاژ كه روز سه شنبه در جلسه استماع كنگره سخن مي گفت ، اظهار داشت اين مذاكرات مي تواند به طور محدود و براساس منافع متقابل صورت گيرد. آرميتاژ اين
گفت وگوها را با حل مسئله اعضاي القاعده در ايران مرتبط دانست . او در عين حال پس از اين جلسه به خبرنگاران گفت كه هيچ پيش شرطي براي از سرگيري مذاكره با ايران تعيين نكرده است .
آرميتاژ گفت: آمريكا هنوز وارد هيچ مذاكره عمده اي براي عادي سازي روابط با ايران نشده است اما ما آ ماده ايم كه گفت وگو با تهران را در صورتي كه در جهت منافع آمريكا باشد از سر بگيريم.
معاون وزير امور خارجه آمريكا تاكيد كرد سياستي كه در مورد عراق و كره شمالي به كار گرفته شده است نمي تواند در مورد ايران نيز به كار گرفته شود.
معاون وزارت خارجه آمريكا هرگونه برنامه ريزي براي تغيير رژيم سياسي در ايران را تكذيب كرد و گفت تعيين آينده ايران بر عهده آمريكا نيست .وي در پاسخ به سئوال نمايندگان كنگره آمريكا مبني بر اينكه آيا تغيير رژيم تهران سياست واشنگتن مي باشد گفت : خير.او گفت: اين مذاكرات در ابتدا ممكن است ميان دو طرف باشد اما بعدا مي تواند در چارچوب يك مجمع چند جانبه همچون سازمان ملل قرار گيرد.
سخنان آرميتاژ در چارچوب كشمكش ميان مقامات آمريكايي درباره نحوه رفتار با ايران صورت گرفته است. تندروها خواستار رويارويي با ايران هستند اما ميانه روهاي وزارت خارجه در پيش گرفتن ديپلماسي و شيوه گفتگو با ايران را ترجيح مي دهند.
ديروز بعد از سخنان آرميتاژ، ريچارد لوگار رئيس كميته روابط خارجي سنا در سخناني كه پاسخ به آرميتاژ به حساب مي آمد گفت: ايران همچنان تهديد امنيتي براي منطقه و جهان به حساب مي آيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين سناتور آمريكايي با اشاره به توافق اخير ميان تهران و كشورهاي اروپايي درباره برنامه هسته اي ايران گفت: نبايد با اين توافق به اشتباه احساس امنيت كنيم.
|
|
روشنگري هسته اي ايران اجلاس شوراي حكام را از موضوعيت انداخت
۳۱ اكتبر تاريخ مهلت زماني است كه از ايران خواسته شده تا تمامي اطلاعات مورد نظر آژانس را تأمين كند كه ايران بدون توجه به اين تاريخ، اطلاعات مذكور را از قبل تأمين كرده است.
علي اكبر صالحي، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار داشت: آخرين قطعنامه شوراي حكام از ايران خواسته كه ايران در خصوص فعاليت هايش اطلاعات دهد كه ما اين اطلاعات را قبل از پايان مهلت آن اعلام كرده ايم.
وي با تأكيد بر اين كه ما كار خود را انجام داده ايم و هيچ كاري با قطعنامه نداريم، ادامه داد: ما طبق برنامه خودمان و نه طبق برنامه قطعنامه به جلو حركت كرديم و حدود يك هفته است كه اطلاعات كامل را در اختيار آژانس قرار داده ايم.
نماينده ايران در آژانس با اشاره به اين كه در ۳۱ اكتبر هيچ اتفاقي رخ نمي دهد و هيچ جلسه اي تشكيل نمي شود، در خصوص نظر نمايندگان ديگر كشورها در آژانس نسبت به مذاكرات تهران گفت: پس از مذاكرات تهران، با نمايندگان جنبش عدم تعهد جلسه اي داشتم و آنها را در سير اين تحولات رخ داده قرار دادم كه بسيار مورد توجه قرار گرفت و همگي اين حركت هوشمندانه ايران را تبريك گفتند.
وي افزود: دليلي ندارد كه اقدامات ايران مخالف داشته باشد؛ در واقع هيچ عقل سليمي مخالف كار مسالمت آميز و جلوگيري از بحران نيست؛ مگر اين كه اشكالي در آن كشور وجود داشته باشد و كشوري متخاصم باشد كه در اين صورت مي توان انتظار داشت كه كشورهاي متخاصم خيلي از اين موضوع راضي نباشند.
صالحي با اشاره به اين كه زمان امضاي پروتكل بعد از نشست شوراي حكام در ۲۰ نوامبر خواهد بود، گفت: خواسته ايران اول بايد در شوراي حكام تأييد و تصويب شود و پس از آن مدير كل آژانس اجازه مي دهد كه وارد فر آيند امضاي پروتكل شويم.
وي در پايان تأكيد كرد: ما هيچ كاري به ضرب الاجل نداريم و يك هفته است كه به تمام سئوالات پاسخ داده ايم.
|
|
جابجايي معادله ها در نشست تهران
|
|
پرويز اسماعيلي
۱۰ روز از صدور بيانيه تهران مي گذرد و آنچه در نشست سعدآباد بين هيات مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران و وزراي خارجه سه كشور ارشد اتحاديه اروپا گذشت، همچنان محور نقد و تحليل هاي داخلي و خارجي است.
در اين ميان آنچه بديهي است اينكه توافق ديپلماتيك ايران و اروپا معادله طرح شده در خصوص فعاليتهاي هسته اي جمهوري اسلامي را حل نكرد، بلكه معادله اي جديد با متغيرهاي جديد و حد تاثيرات متفاوت را جايگزين آن نمود. به نظر مي رسد توجه دقيق تر نخبگان و افكار عمومي جامعه به ماهيت ديپلماتيك نشست تهران و عملكرد بازيگران ملي از يكسو و ماهيت و متغيرهاي معادله پيشين و معادله جديد از ديگر سو ضروري است. گو اينكه در حل معادله با ضريب بالاتري به نفع منافعي ملي نيز مؤثر است.
الف: فضاي ديپلماسي
نمي توان كتمان كرد كه مبارزه و چالش در فضاي ديپلماسي و روابط بين المللي و نرخ گذاري روي پيروزي يا شكست در اين عرصه معطوف به واقعيات زير است:
۱- فضاي ديپلماسي يك فضاي كاملا واقعي است. محيط تهاتر، معامله و تضاد منافع طرفين است و در چنين فضايي تفوق مطلق - كه مختص فضاي استاتيك درگيري و جنگ است - بي معني است و هر طرف به فراخور توان بازيگري و قدرت مانور خود سهم خواهد برد.
۲- بحران و گره در ذات ديپلماسي و روابط بين المللي نهفته است. لذا همه كشورها و جوامع يكپارچه با آن درگير و مواجهند، ليكن مهم اين است كه با تدبير و حكمت سياسي معطوف به منافع ملي توان مديريت بحران و تخفيف آن را داشته باشند.
۳- انتخاب سطح بازيگري در بحران و زمان آن از مهمترين عوامل مديريت بحران است. در نشست تهران مسئولين نظام با توجه به همين پارامترها اولا با انتخاب موقعيت بد، از بين بد و بدتر در صدد كنترل بحران و ايجاد فرصت هاي متفاوت براي منافع ملي بودند. ثانيا با ترجيح فشار فعلي در برابر چالش هاي گسترده تر در پي مديريت و تعديل آن بودند و ثالثا، موقعيت زماني و مكاني رويداد را (در تهران، با حضور نمايندگان عمده اروپا، بدون تاثيرپذيري و قبل از ضرب الاجل شوراي حكام و همراه با يك بلوغ و اجماع تصميم گير ملي) از طراحي و محاسبه خارج نكردند.
۴- بايد توجه داشت كه در فضاي ديپلماسي پيروزي صرفا در تفوق كامل بر حريف نيست، بلكه گاه عدم تفوق حريف يا تعديل او و حتي ناكامي دشمناني كه در حاشيه نشسته اند، خود پيروزي به حساب مي آيد. به عبارت ديگر علاوه بر درصد تحقق خواسته هاي ما، درصد عدم تحقق خواسته هاي حريف مستقيم و يا ساير عوامل موثر عليه ما به حساب پيروزي ما واريز مي شود. اين نكته اي است كه در ارزيابي بيانيه تهران و رويدادها و مواضع پيشين و پسين آن بسيار حائز اهميت است. تا از يك طرف عده اي بازيگران نظام را متهم به اقدام ديرهنگام در پذيرش بي قيد و شرط شرايط تحميل نكنند و عده اي ديگر نيز بي مهابا و گريزان سخن از خيانت و تكرار كاپيتولاسيون و ... به زبان نياورند. اعمالي كه نتيجه هر دو تضعيف مذاكره كنندگان نظام و تصوير عدم انسجام در عقبه آنان براي حريف است.
۵- راهبرد اصلي نظام در ديپلماسي و سياست خارجي، بارها عزت، حكمت و مصلحت اعلام شده است و طبعا انتظار از مسئولان اين عرصه، اتخاذ تاكتيك هاي مناسب در برابر هر بحران و به نحوي است كه خدشه اي بر راهبرد ملي يادشده وارد نيايد. به نظر مي رسد تدبير و تاكتيك طرف ايراني در نشست تهران اين بود كه نه با «تسليم كامل» عزت و اقتدار ملي را و نه با «ناسازگاري كامل» حكمت سياسي نظام در روابط بين الملل و مصلحت ملي را خدشه دار نكند. به عبارتي آنان هيچ حقي از ملت را به بيگانگان ندادند كه توان حفظ و بازپس گيري آن را نداشته باشند. از اين رو مي توان سپاسگزار آنان بود.
ب: معادله فعلي
بعد از نشست تهران معادله متحول شد و همراه با يك اجماع نسبي جهاني (كه استقبال كشورهاي مستقل جهان و رسانه ها و افكار عمومي بين المللي نشانه قابل توجهي از آن است) هر كدام از متغيرهاي پيشين جايگزين هايي يافتند از جمله:
۱- كانون توجه جهاني از قطعنامه ۲۱ شهريور شوراي حكام به بيانيه تهران و مفاد آن چرخش نمود.
اين مهم بويژه با توجه به تاكيد همواره ايران بر نپذيرفتن قطعنامه فوق الذكر (در عين التزام به شفاف سازي طبق NPT و موافقت اصولي با پروتكل الحاقي آن) حائز اهميت است. ضمن اينكه تالي تلو اين چرخش در افكار عمومي به جاي شوراي امنيت سازمان ملل (كه تحت سيطره متغير ششم در معادله قبلي است) اتحاديه اروپا را به طرفيت و تعهد متقابل با ايران مي نشاند.
۲- تاكيد همواره ايران بر عدم پذيرش قطعنامه اخير و ضرب الاجل آن از مسيري مدبرانه و قبل از مدت قيدشده، تعهد اعلامي ايران يعني پذيرش پروتكل به عنوان هشتاد و يكمين كشور همراه با حق تحفظ در امنيت و اقتدار ملي و تعليق داوطلبانه و مدت مند غني سازي در جهت مصارف صلح آميز را به عنوان تعهدات اصلي مورد تاكيد قرار داد.
۳- چنانچه گفته شد در حقيقت تنها متغير ثابت و بلكه تقويت شده معادله يعني استمرار تعهد ايران به NPT و پذيرش اصولي پروتكل ۲+۹۳ بر جاي خود باقي ماند.
۴- تاكيد ايران در متن مذاكرات و توافقنامه مبني بر اينكه درك نگراني جامعه جهاني از گسترش تسليحات كشتارجمعي از يك سو و حق همه كشورها در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي داراي اهميت يكسان بوده و منافع يكديگر نيست، باعث شد تا اهداف دشمن براي هدايت حساسيت جهاني به تشكيل يك اجماع جهاني عليه جمهوري اسلامي ايران متوقف، و اتفاقا تأييد بين المللي بر حق استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي با نظارت سازمانهاي مسئول جهاني جايگزين آن شود.
۵- شتاب فزاينده جنگ رواني عليه كشورمان با توسل به ابهام زايي و اتهام به ايران مبني بر پنهان كاري و عدم شفافيت، با چرخش ايران به سمت اعتمادسازي فزاينده بين المللي تعديل و كنترل گرديد. به نحوي كه امروز كمترين بهانه اي دستاويز دشمن نيست.
۶- و سرانجام اينكه جمهوري اسلامي ايران اتحاديه اروپا و بويژه سه كشور نماينده آن را در معادله وارد كرد تا با انزواي آمريكا و لابي صهيونيستي طرفداران گفتگو و چندجانبه گرايي در روابط بين الملل را در برابر يكجانبه گرايي و زورمداري صاحب نقش نمايد.
ج: نتيجه
در پايان با مرور آنچه گذشت و نظر به چكيده بيانيه اي كه در تهران به امضاي وزراي خارجه ايران، انگلستان، آلمان و فرانسه رسيد تصوير واقع بينانه تري را دستمايه تحليل ها و نظرها قرار دارد.
بطور خلاصه در بيانيه تهران تعهدات جمهوري اسلامي «همكاري كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي و شفاف كردن قصورات احتمالي در گزارش فعاليتها»،« آغازنمودن فرآيند تصويب و امضاي پروتكل الحاقي ۲+۹۳ و عمل به مفاد آن از زمان حاضر» و نهايتا «تعليق داوطلبانه فعاليتهاي غني سازي» بود.
حال آنكه ما به عنوان عضو NPT همواره از مخالفت شرعي و قانوني با سلاح كشتارجمعي و هسته اي سخن گفته ايم، پروتكل الحاقي را نيز كه صرفا تشديد رژيم بازرسي NPT با حق تحفظ ها و آئين نامه هاي مفصل قابل توافق است، همواره اصولا پذيرفته ايم و مهمتر از همه اينكه براي اثبات حسن نيت خود و در موقع مقتضي توان غني سازي اورانيوم براي مصارف صلح آميز را داوطلبانه به تعليق درخواهيم آورد.
از سوي ديگر نمايندگان ارشد اروپا، بر حق استفاده ايران از فناوري صلح آميز هسته اي صحه گذاردند، نظر مشترك دادند كه پروتكل الحاقي نبايد مغاير وقار و امنيت ملي ايران باشد و همينطور تنها مرجع حل ابهام در فعاليتهاي هسته ايران شوراي حكام و آژانس بين المللي انرژي اتمي است (تصريح اينكه مشكل ايران فني و داراي مرجع مربوط است و نه امنيتي و در برابر مرجعي چون شوراي امنيت) و دست آخر اينكه ابراز اعتقاد كردند كه در صورت رفع نگراني جهاني از اين فعاليتها راه براي همكاري درازمدت در تمام فناوري هاي پيشرفته فراهم مي آيد و در جهت رسيدن به خاورميانه عاري از سلاح كشتارجمعي با ايران مشاركت و همراهي مي كنند و اكنون كه در ابتداي حل معادله اي هستيم كه توسط همه مسئولين نظام با هدف تامين منافع و مصالح ملي در سطح جهاني مطرح شده است، چگونگي هوشياري، دقت نظر، انصاف و همدلي و يكصدايي مؤثرين سياسي، رسانه ها و تريبون داراي سليقه هاي مختلف پشتوانه سترگي است، دريغشان نداريم.
|
|
وزير دادگستري عراق:
شخصاً مسئله مستندسازان ايراني را پيگيري مي كنم
وزير دادگستري عراق تأكيد كرد كه شخصاً مسئله مستندسازان ايراني را پيگيري خواهد كرد.
هاشم عبدالرحمن الشبلي ديروز در ديدار كاردار جمهوري اسلامي ايران در عراق، قول مساعد داد كه براي بررسي و آزادي ۵۶ زنداني از جمله سهيل كريمي و سعيد ابوطالب مستندسازان ايراني تلاش خواهد كرد.
به گزارش ايرنا از بغداد در اين ديدار همچنين مشكلات تردد غيرمجاز زايران ايراني و بازداشت برخي از آنان توسط نيروهاي اشغالگر و پليس عراق بررسي شد.
|
|
خبرهاي كوتاه
* فرمانده كميته جستجوي مفقودين ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح از كشف پيكر تعدادي از شهداي هشت سال دفاع مقدس در مناطق «سماوه» و جزيره «ام الرصاص» عراق خبر داد.
سردار ميرفيصل باقرزاده ديروز در گفت و گو با ايرنا در مرز شلمچه اظهار داشت: براساس اطلاعات رسيده از عراق در يك گور دسته جمعي تعدادي از پيكرهاي كويتي و شهداي ايراني كشف شده كه هنوز امكان دسترسي به آنان بدليل ممانعت نيروهاي اشغالگر فراهم نشده است.
* كميسيون مشترك بررسي لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهوري به علت عدم حضور اكثريت اعضاي آن تشكيل نشد.
به گزارش خبرنگار همشهري، رضا طلايي نيك عضو اين كميسيون با اعلام مطلب فوق گفت: فقط سه نفر به جلسه آمدند. وي با اشاره به اينكه ايرادهاي شوراي نگهبان ۵ ماه قبل به مجلس آمده است،افزود: به اميد توافق با شوراي نگهبان نمايندگاني از كميسيون با شوراي نگهبان مذاكراتي انجام دادند كه تاكنون ثمربخش نبوده است.
|