پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۰ - Oct. 30,2003
مروري بر طرح نگهداري معتادان پرخطر در جزيره در گفت وگو با مديركل اجرايي ستاد مبارزه با مواد مخدر
گسيل به جزيره
000454.jpg
اشاره:
مشكل اعتياد و وضعيت اسفبار معتادان ازجمله مسائلي است كه جامعه با آن دست به گريبان است. براي مقابله با اعتياد و درمان معتادان راه و روشهاي مختلفي تجربه شده و يا پيشنهاد مي شود برخي از اين راهها مؤثر اما محدود و مقطعي و برخي ديگر با بن بست و شكست مواجه شده است.
موضوع فرستادن معتادان پرخطر به جزيره از آن جمله است. عليرغم اينكه چنين راه حلي قبلاً در عمل آزموده شده و به كنار رفته است، برخي كارشناسان به تازگي از چنين طرح و راه حلي با دلايل و شواهد تازه حمايت مي كنند.
حميد قاليباف مديركل اجرايي ستاد مبارزه با موادمخدر ازجمله كارشناساني است كه عليرغم مخالفت برخي محافل اجتماعي و سازمانهاي ذيربط با قاطعيت از طرح اعزام معتادان پرخطر به جزيره پشتيباني مي كند.
دليل اين حمايت و جزئيات طرح اعزام معتادان به جزيره را در گفت وگو با وي مورد بررسي قرار داده ايم كه در ادامه از نظرتان مي گذرد.
*موضوع اعزام معتادان به جزيره اين روزها عليرغم برخي انتقادات مجدداً مورد توجه برخي محافل اجتماعي و كارشناسان قرار گرفته است. جنابعالي چه اطلاعاتي در مورد جزئيات اين طرح داريد و بفرمائيد موضع ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با اين طرح چيست؟
- بحث جمع آوري معتادان ولگرد يكي از مباحث قديمي ستاد مبارزه با موادمخدر است كه از سال ۱۳۶۹ مطرح شده است. براساس گزارشها و مصوباتي كه وجود دارد در جلسه ۳۶ ستاد، جزيره فارو در جنوب كشور براي اسكان اين افراد درنظر گرفته شده و اين تصميم با حضور رئيس جمهور وقت آيت ا... هاشمي رفسنجاني به تصويب رسيد. اين محل به چند لحاظ مورد توجه دستگاهها ازجمله سازمان زندانها، نيروي انتظامي و ستاد و اعضاء بوده است. اين منطقه به دليل اينكه محلي است كه ورود مواد مخدر به آنجا به راحتي ممكن نيست و دسترسي براي افراد غريبه به آن امكان پذير نمي باشد مورد توجه قرار گرفته است.
سابقه آماده سازي اين جزيره براي اسكان معتادان به سال ۶۲-۶۳ برمي گردد و رقمي در حدود يك ميليارد تومان در آن سرمايه گذاري شده است. در اين محل بهداري، سالن ورزش، كارگاه آموزشي، مسجد با ظرفيت ۴۰۰ نفر و دستگاههاي آب شيرين كن و ديگر وسايل تسهيلاتي وجود دارد، اما به دليل اينكه طي سال هاي اخير استفاده نشده اين سرمايه در آنجا هدر مي رود و در حال حاضر تأسيسات آنجا بايد مورد بازسازي مجدد قرار بگيرد.
در ارتباط با انتقال معتادان به جزيره مستندات ديگري نيز وجود دارد، ازجمله ماده ۴۲ قانون مواد مخدر كه به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز رسيده و قوه قضائيه نيز اين اجازه را داده كه بخشي از محكومين موادمخدر به جاي زندان در اردوگاههايي با شرايط سخت نگهداري شوند.
* آيا اين محل براي همه افرادي كه مشكل اعتياد دارند درنظر گرفته شده است يا اينكه افرادي با ويژگي هاي خاص را شامل مي شود؟
- خير، معتاداني وجود دارند كه چهره شهر را كريه كرده اند. بارها براي معالجه و ترك اعتياد به مراكز مختلف مراجعه داشته اند. بارها به زندان و اردوگاهها رفته اند اما متأسفانه جواب نگرفته اند و دوباره به اعتياد بازگشته اند و درواقع تبديل به معضلي براي جامعه شده اند.
از لحاظ مسكن سرپناهي ندارند و در سطح شهر ولگردي مي كنند، بايد فكري به حال اينها بشود. سازمان زندانها امكاناتش از نظر بودجه بسيار محدود است و نگهداري اينها در كنار ساير زندانيان تبعاتي به دنبال دارد و باعث سرايت بيماري و اعتياد آنها، به ديگر زندانيان مي شود. حتماً شنيده ايد كه خيلي ها در زندان نوع اعتيادشان تغيير مي كند و گاهي شديدتر نيز مي شود. ما فكر مي كنيم كه اين عين عدالت است كه بالاخره براي حفظ اكثريت قاطع مردم، فكري به حال اين افراد شود. مسئله اينها از اين حد گذشته كه آنها را آزاد بگذاريم و در شهر به دنبال اين باشيم كه با آنها صحبت كنيم. اين راهكارها به جواب نرسيده است.
* آيا آمار تقريبي اين افراد مشخص است؟
- ما آمار دقيقي نمي توانيم ارائه بدهيم زيرا اولاً تعداد اين افراد شناور است و ثانياً  به دليل پنهان كردن مشكل اعتياد و غيرعلني بودن آن نمي توان آمار صحيحي از افراد معتاد مطرح كرد. اما رقم تقريبي معتادان از
۵/۲ ميليون تا ۳ ميليون نفر است.
* برخي از كارشناسان و روانپزشكان برخورد اينچنيني با معتاد را صحيح نمي دانند و معتقدند با فعاليت هاي درماني بايد با اين افراد مقابله كرد. نظر شما در اين مورد چيست؟
- در نظر داشته باشيد كه سالانه بيش از ۳ هزار ميليارد تومان براي مقابله با مواد مخدر در ابعاد مختلف هزينه مي شود، تلاش همه ما اين است كه از كليه راههاي پيشگيري قبل از فرستادن معتادان به اين جزيره يا اردوگاهها استفاده كنيم. اما در مورد افرادي كه تبديل به معضلي براي جامعه شده اند، سطح بزهكاري اجتماعي را بالا برده و ناقل بيماري هاي خطرناكي شده اند، چه كار مي توان كرد. از سوي ديگر هيچ نظارتي بر روي اين قبيل معتادان وجود ندارد، دادگاهها و اكثر خانواده ها در مورد آنها به آخر راه رسيده اند و خودشان حاضرند اينها را تحويل داده و حتي براي نگهداري آنها هزينه نيز بپردازند. آيا بايد يك جامعه ۷۰ ميليوني همواره در معرض خطر باشد؟
ضمن اينكه تعداد اين افراد كه شرايط خاصي دارند زياد نيست به عنوان مثال در تهران بزرگ شايد ۵ تا ۶ هزار نفر از اين افراد وجود داشته باشد. اينها كساني هستند كه با روشهاي معمول جامعه معالجه نشده اند و جواب نگرفته اند. برخي از كلينيك هاي ترك اعتياد متأسفانه با يك رويكرد اقتصادي عمل مي كنند و هنوز آمار مشخصي از تعداد افرادي كه ترك كرده اند، ندارند. اگر با خود افراد معتاد هم صحبت شود مي بينيم كه اعتياد آنها از هروئين به متادون تبديل شده يعني نوع مرفين را عوض كرده اند. اين جايگزيني در خيلي از كشورها آزمايش شده و به آن صورت جواب نداده و مخدر به ماده شيميايي تبديل شده است.
* نحوه شناسايي و جمع آوري اين افراد به چه شكل خواهد بود؟
- با توجه به بانك اطلاعات و آرشيوي كه در سازمان زندانها از دستگيري هاي مكرر اين افراد وجود دارد، زماني كه ولگرد بودن آنها محرز شود قاضي حكم خواهد داد. البته اينها مراحل بعدي است و اين طرح هنوز به مرحله ريز كارشناسي نرسيده است. در مجموع ستاد مبارزه با مواد مخدر كه متولي اقدامات درماني، فرهنگي و مقابله و مبارزه اي با اعتياد در كشور است، طبق ماده ۳۳ قانون مبارزه با مواد مخدر، مرجع تصميم گيري در اين قضيه است، در جلسه ۱۰۴ ستاد با حضور آقاي خاتمي به تصويب رسيده كه اين اردوگاهها با شرايط سخت ايجاد بشود تا از ناهنجاريهاي اجتماعي كاسته شود و براساس نظرسنجي كه از مردم در رابطه با جمع آوري معتادان صورت گرفته، مردم نيز موافق اين امر هستند و اين موضوع پيگيري خواهد شد.
در حال حاضر بحث اعتياد ديگر جنوب شهر و بالاي شهر ندارد. به عنوان مثال پارك لويزان را كه نيروي انتظامي نزديك به صدها ميليون تومان براي پاكسازي آن هزينه كرده هنوز دو گردان نيروي رزمي يگان ويژه از پارك محافظت مي كنند تا اعتياد در آنجا گسترش پيدا نكند. پاركي كه در بالاي شهر و يكي از بهترين نقطه هاي پايتخت كشور اسلامي است، هنوز هم مردم اطمينان ندارند كه خانواده هايشان را به آنجا ببرند زيرا هنوز سرنگهاي تزريقي و زرورقها را مي توان در آنجا پيدا كرد.
وقتي شهرك هاي اطراف تهران كه پاتوق اينهاست از بين مي رود اينها به داخل شهر هجوم مي برند و نيروي انتظامي هر روز اينها را جمع آوري مي كند. اما به دليل اينكه اعتياد مجازات محدودي دارد، پس از مدت كوتاهي آزاد مي شوند و حتي برخي از اينها خودشان به پليس مراجعه مي كنند، براي اينكه بتوانند يك سرپناه و خورد و خوراك مناسبي داشته باشند اما كاردرماني بر روي آنها صورت نمي گيرد. متأسفانه بحث بهداشت و درمان همپاي مبارزه و اقدامات مبارزه اي پيش نمي رود.
* جزيره چه تعدادي از اين افراد را مي تواند در خود جاي دهد؟ و چه مدت افراد در آنجا خواهند ماند؟
- تعداد افرادي كه براي اين محل پيش بيني شده حدود ۲هزار نفر است. امكانات در اينجا مطلوب است. مدت يك يا دو سال افراد تحت يك سيستم مراقبتي قرار خواهند گرفت، ضمن اينكه دسترسي آنها به مواد بسيار سخت خواهد بود. اميدواريم پزشكان و روانپزشكان محترم نيز در اين اردوگاهها با ما همكاري لازم را داشته باشند. البته برخي از دستگاههاي دولتي و NGOها نيز پيشنهاد داده اند كه مي توانند سرپرستي و مديريت جزيره را براي ترك اعتياد به عهده بگيرند. اين جزيره برخلاف تصور برخي از افراد محل متروكه اي نيست.
در اينجا سكنه وجود دارد و محصولات زراعي در آنجا پرورش مي دهند. نيروي انتظامي ما در حال حاضر در آنجا مشغول به كار است و شيلات و محيط بانان محيط زيست در آن حضور دارند. جايي كه اين افراد مي توانند زندگي كنند براي معتادان غيرقابل تحمل نخواهد بود و از اين شرايط خيابانگردي و ولگردي قطعاً بهتر است. اميدواريم برخي از دوستان با واكنشهايي كه نشان مي دهند اين موضوع را سياه نمايي نكنند و نگذارند عده اي سودجو از موضوع اعتياد بهره برداري مادي نمايند.
گفت وگو: ليلا خاكسار

بنيادهاي اجتماعي كجروي
000456.jpg
بسياري از ناهنجاري هاي شخصيت و كج روي هاي اجتماعي را مي توان معلول ناسازگاري هايي كه بين جامعه و ارگانيسم يا بين شئون گوناگون جامعه پديد مي آيند، دانست.
۱- ناسازگاري جامعه با ارگانيسم: مي دانيم كه جريان جامعه پذيري مستلزم تحميل پاره اي قيدهاست بر ارگانيسم. اين را همه مي دانيم كه ارگانيسم انساني بر اثر شكل پذيري فراوان خود، براي قبول تحميلات زندگي اجتماعي آمادگي دارد. اما اگر تحميلات زندگي اجتماعي بسيار شديد يا ناگهاني باشد، بيم آن مي رود كه ارگانيسم را از جريان طبيعي خود منحرف گرداند و به كج روي و ناخوشي كشاند. هنجارهاي فرهنگي كه مانع فعاليت هاي طبيعي ارگانيسم شوند، گرفتاري هاي بسيار به بار مي آورند
۲- ناسازگاري هاي دروني جامعه: اگر در جامعه اي هنجارهاي متضاد حاكم باشند، بي گمان اعضاي جامعه گرفتار كشاكش نيروهاي مخالف مي شوند و به روان پريشي گرفتار مي آيند، تعارض هنجارهاي فرهنگي جديد با هنجارهاي قديم كه معمولاً در دوره هاي بحران اجتماعي تجلي مي كند و اختلاف هنجارهاي فرهنگ هاي فرعي- با هنجارهاي اصلي جامعه از جمله عواملي هستند كه افراد را سرگشته و پريشان حال مي گردانند. پس فرد به قبول بعضي از ناراحتي هاي رواني ناگزير است. زيرا به هر سو رو مي كند، خود را در كام نيروهاي متناقض مي يابد، مثلاً جامعه از طرفي از او انسان دوستي و محبت عام مي خواهد و از طرفي او را به فردگرايي و خودپرستي شديد مي كشاند، محيط او را به اشتراك مساعي مي خواند و واقع بين و روشن انديش مي خواهد، اما به وسيله هاي گوناگون او را از روشن بيني و واقع گرايي باز مي دارد. جامعه به اقتضاي توليد اقتصادي روزافزون خود نيازها و خواست هاي او را افزايش مي دهد ولي وسايل كافي براي آوردن نيازها و خواست هاي او در اختيار نمي گذارد بر اثر اين اوضاع هنجارهاي جامعه سخت به پريشاني مي افتد چندان كه باز شناختن و برشمردن هنجارهاي درست تقريباً غيرممكن است.
مبارزه با كج روي هاي اجتماعي
براي تأمين سلامت جامعه بايد با كج روي  مبارزه كرد. ولي به هيچ روي نبايد منحرفان را مورد نفرت و خصومت قرار داد و درصدد آزار و يا نابودي آنان برآمد. در گذشته كج روان به شدت منفور جامعه بودند و از اين رو چون كسي گرفتار نوعي انحراف مي شد ديگران به جاي آن كه او را بيمار بشمارند، با بيزاري و دشمني با او مواجه مي شدند و او را از خود مي راندند. پس منحرفان همواره در كتمان انحراف خود مي كوشيدند و بر اثر كتمان، امكان بهبود را از خود مي گرفتند.
مبارزه با انحرافات اجتماعي مانند مبارزه با بيماري ها، از دو راه ميسر است يكي از راه  درمان و ديگري از راه پيشگيري.
درمان كج روي ها: جامعه بايد براي درمان كج روي ها از بهترين وسايلي كه در اختيار دارد، سود جويد. بيماراني كه در دوره درمان به كاري دلپذير بپردازند، بر اثر جذب كار، از بيماري خود و خيال بافي هاي بيماري انگيز غافل مي شوند و به اين شيوه زودتر بهبود مي يابند و با دلگرمي و اميد آسايشگاه و يا بيمارستانها را ترك مي كنند و زندگي نويي را آغاز مي كنند.
پيش گيري كج روي ها: در زمان ما پيش گيري مهمتر از درمان است.
در حوزه كج روي هاي اجتماعي هم اين اصل صادق است. اكثر جامعه شناسان برآنند كه براي مبارزه با كج روي ها بايد زمينه اجتماعي آنها را از ميان برداشت و براي حصول اين منظور رعايت دو اصل را ضروري مي دانند: اصل اول سالم كردن محيط اجتماعي كودكان يعني خانواده و اصل دوم سالم كردن محيط اجتماعي همگان يعني جامعه است.
براي سالم كردن محيط خانواده بايد به دو كار دست زد. از سويي خانواده با مراقبت خردمندانه و دوستانه خود كودك را از احساس ايمني و اطمينان برخوردار كند و در عين حال كه نيازها و خواست هاي كودك را برمي آورد، به او انضباط بياموزد. از سوي ديگر خانواده بايد در جريان پرورش كودك، خود از وضعي استوار برخوردار باشد و احساس ايمني و اطمينان كند و بتواند از سر فرصت و با وسايل كافي كودك را بپرورد.
اين نكته ما را به اصل دوم- سالم كردن محيط جامعه- مي كشاند. بدون سلامت جامعه بزرگ، سلامت خانواده و هيچ سازمان اجتماعي ديگر ميسر نمي شود.
تشكيل سازمانهاي غيردولتي، اصلاحات در آموزش- شناخت نيازها كم كردن اجحاف طبقه اي و رقابت خصومت آميز سازگاري و تعادل از كف رفته را بر خود باز گردانند.
من نه فرشته خوها را وصف مي كنم و نه اهريمن صفتان را. من به شكلي ساده نوع بشر را در گير و دار تضادهايش بررسي مي كنم.
«نچكوف»
گردآوري: محمدابراهيم حجتيان

بحران هويت در نوجوانان
000458.jpg
جست وجوي هويت يك كار دائم است و از زماني كه نوجوان متوجه قيافه خود در آينه مي شود و از خود مي پرسد من چه كسي هستم، آغاز مي شود. او از هيچ كس نبودن مي هراسد و سركشي و نافرماني او با والدين، تلاش و كشمكش براي يافتن هويت خويش است.
تعريف هويت
هويت كه معادل واژه لاتين (Identity) مي باشد يعني اعتقاد به اينكه ما فردي متمايز از ديگران و همچنين شخص مهم و باارزشي هستيم. به عبارتي ديگر هويت عبارت از افتراق و تميزي است كه فرد بين خود و ديگران مي گذارد، هويت شخصي يك ساز و ساختار رواني اجتماعي است يعني هم شامل طرز تفكرها و عقايد مي شود كه معرف فرد است و هم نحوه ارتباط فرد با ديگران را مي رساند.
بحران هويت
عدم موفقيت يك نوجوان در شكل دادن به هويت فردي خود اعم از اينكه به علت تجارب نامطلوب كودكي باشد يا شرايط نامساعد فعلي، بحران ايجاد مي كند كه بحران هويت يا گم گشتگي نام دارد. در هنگام بحران هويت نوجوان  دچار تضادها و كشمكش هاي ضد و نقيض مي شود، به پدر و مادر خود علاقه دارد و از طرفي به خاطر امر و نهي هاي مكرر آنها تنفر هم دارد، هم از نظر اقتصادي و عاطفي وابسته به آنان است و هم مي خواهد مستقل عمل كند و با آنها مخالفت مي كند، اين تضادهاي دروني به رفتارهاي ضد و نقيض مي انجامد و نوجوان را شديداً دچار اضطراب و ناراحتي ذهني مي كند.
بر اساس نظريه اريكسون اگر هويت شخصي نوجوان در طي زمان بر اساس تجربيات حاصل از برخورد صحيح اجتماعي به تدريج ايجاد شود و نوجوان بتواند خود را بشناسد و از ديگران جدا سازد تعادل رواني وي تضمين مي شود ولي اگر سرخوردگي و عدم اعتماد جايگزين اعتماد گردد و به جاي تماس با مردم، نوجوان  گوشه گير و منزوي شود و به جاي تحرك به ركود گرايد و به جاي خودآگاهي و تشكيل هويت مثبت دچار ابهام در نقش شود تعادل رواني وي به هم مي خورد.
در نظريه واقعيت درماني گلاسر نيازهاي اساسي انسان عبارتند از: «نياز به مبادله عشق و محبت» و «نياز به احساس ارزشمندي». فرد بايد دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن را بياموزد، او بايد در اين دنيا شخصي را پيدا كند كه دوستش داشته باشد و متقابلاً شخص ديگري نيز او را دوست بدارد، اگر ممكن باشد اشخاص متعددي را، ولي حداقل يك  نفر را دوست داشته و يك نفر نيز او را دوست بدارد.
مفاهيم محبت  و ارزشمندي، به قدري به هم نزديك و وابسته است كه مي توان آن دو را در قالب يك واژه به هم پيوند داد و اصطلاح «هويت» را به كار برد. بنابراين مي توانيم بگوييم تنها نياز اساسي انسان، نياز به يك هويت است.
اگر شخص نتواند از دو طريقه محبت و احساس ارزشمندي به هويت مثبت و موفق خود دست يابد سعي مي كند از دو طريقه ديگر، يعني، «بزهكاري» انزوا و «انفعال» به اين هدف نايل شود. اين دو راه نيز شخص را به يك هويت مي رساند آن هم «هويت شكست». افراد شكست خورده در جامعه ما افراد تنهايي هستند.
آنها در تنهايي خويش،بسان كسي كه در تاريكي چيزي را جست وجو مي كند به دنبال هويت خويش هستند. افرادي كه هويت شكست پيدا مي كنند بيشتر تمايل دارند تنها و غيرمنطقي باشند و نيز حالت «خود انتقادي» پيدا مي كنند. ضمناً رفتار آنان نيز بيشتر انعطاف ناپذير و غيراثربخش است. غالباً اين افراد از خود حالت هايي نظير ضعف، مسئوليت ناپذيري و نداشتن اعتماد را نشان مي دهند.
ويليام گلاسر روانشناس معتقد است چيزي به نام بيماري رواني وجود ندارد و مسايل روانشناختي وقتي بوجود مي آيند كه فرد احساس مسئوليت نداشته باشد و رفتارهاي نادرست و روابط نادرست را در زندگي خود انتخاب كند.
عوارض بحران هويت
۱- اختلال در احساس زمان: دسته اي از نوجوانان وقت را به بطالت مي گذرانند و در مقابل اين دسته، برخي نوجوانان نيز احساس مي كنند كه زمان به سرعت مي گذرد و هيچ گاه وقت و زمان و مجال كافي براي انجام امورشان نخواهند داشت.
۲- احساس شديد نسبت به خويش: در اين حالت فكر نوجوان هميشه مشغول خصوصيات شغل و نقشي است كه بر عهده دارد و نمي تواند افكارش را از دايره تنگ خويش آزاد سازد. به عبارتي ديگر نمي تواند از خود فراتر برود.
۳- هويت منفي: در اين صورت نوجوان وظايف و نقشي را كه به واسطه خانواده يا اجتماع برايش مناسب تشخيص داده شده و به وي محول شده را با تمسخر يا با پرخاشگري و حالتي خصمانه رد مي كند و ممكن است رفتاري عجيب و غريب و نامأنوس اجتماعي از خود نشان بدهد.
شيوه هاي شناخت نوجوانان داراي هويت مثبت و موفق
۱- جدايي و استقلال كامل از والدين
۲- تكامل و درك جنسيت خود (يا پسر بودن يا دختر بودن).
۳- توسعه و تكامل وجدان و اخلاقيات.
۴- اقدام و تعهد به كار كردن و از دسترنج خويش بهره بردن.
۵- گرايش و علاقه براي ارتباط عاطفي با جنس مخالف و تشكيل خانواده و تربيت فرزندان.
۶- رسيدن به ثبات عاطفي بيشتر، نزديكي و صميميت، پختگي و تعادل.
۷- قابليت انطباق به دليل ثبات عاطفي و عقلاني و فلسفي و قدرت سازگاري بيشتر با اجتماع.
۸- واقعيت گرايي، كمال طلبي، خود رهبري و خودكفايي.
شيوه هاي مختلف شكل گيري هويت
۱- از طريق داشتن ارتباط و درگيري عاطفي با خود و ديگران
۲- بر اساس آن چيزهايي كه دوست داريم و ما را ارضاء مي كنند.
۳- چگونگي برداشت ها و نظرات ديگران نسبت به ما
۴- ارزش يابي هاي ما از خودمان در ارتباط با شرايط زندگي و اوضاع اجتماعي و اقتصادي
۵- تصورات ما درباره وضع جسماني و شيوه لباس پوشيدن.
بحران هويت نوجوانان ممكن است در بعضي افراد تا سنين جواني و ميانسالي و گاهي حتي تا سنين بالاتر نيز ادامه داشته باشد. براي كمك به نوجوان جهت يافتن هويت بازنيافته اش و شناخت خويش كه در نقش خود ابهام دارد، بايد روابط باز و صميمانه با او برقرار كرد و با تكيه بر نقاط مثبت وي به او فرصت تجربه شخصي داده شود. مشاوره فردي با اينگونه نوجوانان تهديد را در آنها تقليل مي دهد. تفاهم توأم با همدلي و احترام مثبت نقش عمده اي را در اينگونه مشاوره ها ايفا مي كند.
تهيه كننده: جمشيد جراره
دانشجوي كارشناسي ارشد مشاوره
منابع فارسي:
بحران هويت در دوره نوجواني و ارزيابي آن، دكتر سيداحمد احمدي
مدارس بدون شكست، تأليف ويليام گلاسر، ترجمه ساده حمزه
منابع انگليسي:
Glasser,w.Reality therapy
Sandhu, Daya singh. Reality therapy. Professional school counsding,Apr2000, vol.3

ازدواج اجباري دختران قانوني نيست
عبدالصمد خرمشاهي در برشمردن شرايط و زمينه هاي ايجاد و بروز جرائمي مانند قتل هاي ناموسي، نقص فرهنگي را بيش از نقائص و خلأهاي قانوني تاثيرگذار دانست.
اين وكيل دادگستري به دنبال انتشار اخباري مبني بر افزايش آمار قتل هاي ناموسي واجبار دختران به ازدواج با افرادي كه تمايل ندارند، در گفت وگو با (ايسنا) ابعاد حقوقي اين وقايع را تشريح كرد.وي گفت: ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامي كه ملهم و متاثر از نظر فقهاست، صراحت دارد بر اين كه پدر يا جد پدري كه فرزند خود را بكشد، قصاص نمي شود و به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير محكوم خواهد شد.
خرمشاهي خاطرنشان كرد كه اين حكم بين فقهاي اهل شيعه و سني، اجماعي است.وي تأكيد كرد: در اين گونه اتفاقات قبل از آن كه بحث قانون يا نواقص آن مطرح باشد، بحث فرهنگ و ضرورت اصلاح آن مطرح است و بايد مورد توجه قرار گيرد.اين حقوقدان تصريح كرد: در بسياري از نقاط كشور قتل هاي ناموسي رخ مي دهد، بدون اينكه عاملان اطلاعي از ماده  ۲۲۰ قانون مجازات اسلامي و عدم برخورد شديد قانوني با آنها داشته باشند و اين نشان مي دهد كه نوعي عقب ماندگي فرهنگي ريشه اين وقايع است كه باعث شده حتي قبح اين چنين قتل هايي نيز از بين برود.
اين وكيل دادگستري بر ضرورت اصلاح برخي فرهنگ هاي بومي و تغيير نوع نگرش قشرهايي از جامعه در كنار اصلاح قوانين و تدوين مقررات جديد تأكيد كرد و گفت: در اين باره نبايد ابعاد عمومي اين نوع قتل ها را نيز ناديده گرفت و مي توان به نوعي جنبه هاي عمومي جرم را به دليل جريحه دار كردن احساسات مردم و تأكيد بر امنيت و نظم عمومي پيگيري كرد و برخورد شديدتري با مرتكبان اين گونه اعمال داشت.خرمشاهي همچنين درباره ديدگاه هاي قانون و شرع درباره ازدواج هاي اجباري گفت:  اگر ازدواج با اكراه باشد و شرايط عمومي صحت قراردادها را نداشته باشد، نافذ نيست.
اين اجبارهايي كه در جامعه مشاهده مي شود به تاسي از فرهنگ هايي است كه در اين اقشار خاص بيشتر ديده مي شود كه در اين باره نيز بايد فرهنگ اصلاح شود زيرا از نظر حقوقي به سختي مي توان ثابت كرد كه عقد ازدواجي كه به وقوع پيوسته شرايط صحت قراردادها را نداشته و همراه با اجبار بوده و اراده شخص را مختل كرده است، در واقع از نظر حقوقي اثبات وقوع ازدواج اجباري مشكل است فرضا دختري كه بخواهد ادعا كند كه بالاجبار ازدواج كرده، براي اثبات اين ادعا با مشكلات متعددي روبه رو خواهد شد.
دكتر روشن علي شكاري، حقوقدان و استاد دانشگاه تهران فقر فرهنگي حاكم بر برخي استان هاي كشور را عامل عمده تضييع حقوق زنان و ناديده انگاشتن حقوق انساني و اجتماعي آنان عنوان كرد و گفت: در شرايطي كه تعصبات قومي و فرهنگي حاكم بر برخي استان ها هرگونه حقي را از زنان و دختران سلب مي كند، تنها قاطعيت دستگاه قضايي و اقدامات قاطع كيفري و جزايي مي تواند به حاكميت قانون در هر شهري و با هر ديدگاه حقوقي و فرهنگي كمك كند.وي قتل هاي صورت گرفته با عناوين ناموسي را از ديدگاه جزايي قتل عمد دانست و تصريح كرد: قتل با انگيزه هاي ناموسي از جانب هر شخصي كه صورت گرفته باشد قتل عمد محسوب مي شود و تنها در يك اصل استثنايي اگر قاتل پدر باشد از قصاص معاف ولي از باب تعزير دستگاه قضايي مي تواند اقدام كند.اين حقوقدان قتل هاي صورت گرفته توسط خانواده ها را از جانب حاكم شرع قابل پي گيري دانست و اظهار داشت: وقتي خانواده اي به صورت اشتراكي در قتلي شركت مي كنند، ديگر صلاحيت تعقيب پرونده كيفري را نداشته و دولت بايد از باب ولي كسي كه فاقد ولي است و به عنوان صاحب حق قضيه را دنبال كند.
اين حقوقدان هم چنين ازدواج دختران از روي اجبار و اكراه را نافذ ندانست و اظهار داشت: عقد نكاح بدون اجازه دختر نافذ نيست؛ زيرا ولي رأسا به تنهايي استقلالي در ازدواج دختر خود ندارد. مضاف بر اين كه بسياري از فقها بر اين عقيده هستند كه دختر اعم از باكره يا غيرباكره در ازدواج خود مستقل است. اگرچه اين نظر مورد پذيرش قانون مدني ما قرار نگرفته و اجازه پدر در ازدواج دختر باكره مورد تصريح قرار گرفته است.

تصادفات جاده اي طي ۱۰ روز گذشته ۳۰ كشته و ۴۹ زخمي برجاي گذاشت
000494.jpg
ايرنا: براساس  آمارها و گزارشهاي  ارسالي  طي  ۱۰ روز گذشته  دستكم  ۳۰ نفر جان  خودرا در تصادفات  جاده اي  كشور از دست  داده  و ۴۹ تن  نيز مجروح  شده اند.
تصادفات  ياد شده  در محورهاي  ارتباطي  ساوه ، تهران ، خرم  آباد، بروجرد، كوهدشت  لرستان ، قزوين ، كرج ، كازرون ، شيراز، ارسنجان ، شيراز و زاهدان ، خاش  بوده  است .
بيشترين  آمار ارائه  شده  مربوط به  تصادف  جاده اي  خرم آباد، بروجرد گزارش شده  كه  ۳۲ نفر در اين  حادثه  كشته  و مجروح  شده اند.
كارشناسان ، غيراستاندارد بودن  پيچها درمحورهاي  ارتباطي ، عرض  كم  جاده ها، نداشتن  شانه  خاكي  مناسب ، حجم  بالاي  تردد و همچنين  بي توجهي  رانندگان  به  مقررات  راهنمايي  و رانندگي  را از عوامل  بروز اين  تصادفات  ذكر كردند.
وزير راه  و ترابري  چندي  پيش  گفته  بود كه  دو هزار و ۴۰ محور حادثه خيزدر جادهاي  كشور وجود دارد.
به  گفته  احمد خرم : طبق  آمار سالانه  ۲۲ هزار نفر در جاده هاي  مختلف  كشورجان  خود را بر اثر تصادف  وسايط نقليه  از دست  مي دهند.
وي  گفت : براساس  بررسي هاي  انجام  شده  ۲۰ تريليون  ريال  براي  برطرف  كردن  نقاط حادثه خيز كشور نياز است  در حالي  كه  امسال  ۴۰۰ ميليارد ريال  به  اين  موضوع  تخصيص  يافته  است .
او اظهار كرد: باتوجه  به  اعتبار تخصيص  يافته  فعلي ، رفع  نقاط حادثه خيزكشور به  ۵۰ سال  زمان  نياز دارد.
خرم  افزود: اگراندكي  احساس  يكي  از خانواده هاي  قربانيان  تصادفات  رانندگي را درك  كنيم  به  اين  نتيجه  مي رسيم  كه  بايد هرچه  سريعتر اين  نقاط حادثه خيز را از سطح  كشور برداريم .

شش زايرسرا در شهر مرزي مهران راه اندازي شد
ايرنا: مسئول  سياسي  انتظامي  فرمانداري  مهران  گفت : براي  اسكان  زايران ، شش  واحد زايرسرا در اين  شهر مرزي  راه اندازي  شد.
«مجيد خوشخبر» افزود: اين  زايرسراها درمجموع  گنجايش  اسكان  يك  هزار زاير را دارد. وي  بدون  اشاره  به  هزينه  راه اندازي  اين  مكانها ادامه  داد: با ايجاد اين  زايرسراها علاوه  بر رفع  مشكل  اقامت  و اسكان  زوار و مسافران  اماكن  مقدس  عراق  وضعيت  عمومي شهر مهران  نيز ساماندهي  شد. او اظهار كرد: ۱۰ سرويس  بهداشتي  نيز با هزينه  حدود ۲۰ ميليون  ريال  در نقطه  صفر مرز ايران  و عراق  احداث  شد.خوشخبر گفت : اكنون  با توجه  به  ورود روزافزون  زايران  به  مهران  كليه  امكانات  عمومي و خصوصي  شهر از جمله  بهداشتي ، پزشكي ، اداري  و مسافري  براي  خدمات  دهي  مطلوب  به  اين  افراد بسيج  شده  است .

تاكيد وزير علوم بر گسترش همكاري با سازمان يونسكو
«جعفر توفيقي » وزير علوم ، تحقيقات  و فناوري  در ديدار با «امو لوا» رئيس  كنفرانس  عمومي يونسكو، بر عزم  وزارت  علوم  در همكاري  با يونسكو در حوزه هاي  مختلف  علوم ، آموزش ، فرهنگ  و ارتباطات  تأكيد كرد.به  گزارش  وزارت  علوم ، در اين  ديدار توفيقي  تصريح  كرد كه  وزارت  علوم  از ايده ها و برنامه هاي  يونسكو حمايت  كرده  و خود را متعهد به  انجام  آن مي داند.
وزير علوم افزود: جمهوري  اسلامي ايران  با توجه  به  پيشينه  تاريخي ، تمدني و فرهنگي  خود و نيز با اتكا به  سطح  بالاي  دستاوردهاي  آموزشي  -فرهنگي  كشور و حجم  فعاليت هاي  كميسيون  ملي  يونسكو و ساير نهادهاي  ذيربط داخلي ، كماكان حضور و مشاركت  جدي  و فعال  در سازمان  يونسكو خواهد داشت .

زنان خانه دار استان تهران بيمه مي شوند
000490.jpg
مدير كل  بهزيستي  استان  تهران  گفت : ۸۰۰ تن  از بانوان  خانه دار اين  استان  با اعتبار ۴۶۰ ميليون  ريال  تحت  پوشش  طرح  بيمه  تامين  اجتماعي  قرار مي گيرند.
«عباسعلي  الصاق » ديروز  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران  افزود: اين  زنان  خانه دار در دو شهرستان  ساوجبلاغ  و اسلامشهر تحت  پوشش  بيمه  قرار خواهند گرفت .
به  گفته  وي ، زنان  خانه داري  كه  شاغل  نبوده  واز هيچ  اداره اي  كمك  دريافت نكنند، مي توانند از اين  طرح  بيمه  استفاده  كنند.
مديركل  بهزيستي  استان  تهران  خاطرنشان  كرد: هم اكنون  ۵۰درصد اعتبار اين طرح  تخصيص  داده شده و زنان  خانه دار در ساوجبلاغ  و اسلامشهر شناسايي  شده اند.وي ، اعتبار طرح  بيمه  تامين  اجتماعي  زنان  خانه دار استان  تهران  را محدودخواند و گفت : احتمال  دارد اين  اعتبار در سال هاي  آينده  افزايش  يابد.
الصاق  يادآور شد: حدود ۱۴ ميليون  زن  خانه دار در كشور و در ۵۶ شهر تحت پوشش  اين  طرح  قرار مي گيرند.
به  گفته  وي ، زنان  تحت  پوشش  اين  طرح  در سال  ۶۰۰ هزار ريال  بابت  اين بيمه  پرداخت  مي كنند كه  سازمان  بهزيستي  نيز همين  ميزان  به  حساب  آنان  واريزمي كند.
وي ، هدف  از اجراي  اين  طرح  را حمايت هاي  مادي  و معنوي  و ايجاد امكانات رفاهي  براي  زنان  خانه دار عنوان  كرد.

اجلاس وزيران آموزش كشورهاي اسلامي دي ماه در تهران برگزار مي شود
هشتمين  اجلاس  وزيران  آموزش  عضو كشورهاي اسلامي «آيسسكو» با حضور ۵۱ كشورجهان ، ششم  دي  ماه  در تهران  برگزار مي شود.
مديركل  دفتر همكاريهاي  علمي و بين الملل  و دبيركل  كميسيون  ملي  آيسسكو،تعيين  مديركل  آيسسكو، تبيين  سياستهاي  كلان ، تصويب  برنامه  عمل ، نحوه  ارتباط با ساير سازمانها و تصويب  پيش نويس  را از جمله  محورهاي  اين  نشست  سه  روزه برشمرد.
دكتر «آرين» به روابط عمومي وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : نشست شوراي  اجرايي  آيسسكو از ۳۰ آذر تا چهارم  دي  ماه  و مجمع  عمومي اين  سازمان از ۶ تا ۸ دي  ماه  برپا مي شود.

سرقت از مشتري بانك با قمه و شمشير
ايرنا: دو موتورسوار صبح  ديروز با حمله  به  يك  مشتري  بانك  سپه  درخيابان  شهيد بهشتي ، (حدفاصل  ميدان  تختي  و سهروردي )، موجودي  همراه  وي  رابه  سرقت  برده  و افرادي  را كه  سعي  داشتند براي  كمك  به  مال  باخته  وارد عمل شوند، با قمه ، تهديد كردند.
اين  سرقت ، ساعت  حدود ۱۰ صبح  درحالي  اتفاق  افتاد كه  همزمان  چندين خودروي  گشت  نيروي  انتظامي (الگانس ) در همين  خيابان  سرگرم  گشتزني  بودند. سارقان  كه  يك  بار در حين  فرار، با موتور زمين  خورده  بودند، مسير يك طرفه  خيابان  شهيد بهشتي  را بر خلاف  جهت  به  سمت  چهارراه  قصر،طي كرده و متواري  شدند. مال  باخته ، به  تنهايي  به  تعقيب  سارقان  رفته  بود و كسي  از شاهدان ماجرا در خصوص  ميزان  پول  به  سرقت  رفته ، اطلاعي  نداشت .سارقان  در شرايطي  از محل  متواري  شدند كه  يك  خودروي  حمل  اسكناس  مقابل بانك  تجارت  در چند متر جلوتر متوقف  بود و به  گفته  شاهدان  دو مامور مسلح اين  خودرو هيچ  واكنشي  نشان  ندادند.
مردمي كه  در محل  وقوع  سرقت  حضور داشتند، ماموران  مسلح  خودروي  حمل اسكناس  را كه  در مقابل  بانك  تجارت ، شاهد سرقت  و فرار سارقان  بودند، بخاطرعدم  دخالت  و تلاش  براي  جلوگيري  از فرار آنان  سرزنش  مي كردند.
مأموران  محافظ اسكناس ها مي گفتند، هيچ  مسئوليتي  در قبال  حوادث  خارج از وظيفه  خود ندارند.
زن  جواني  كه  كودك  حدودا يكساله اش  را در آغوش  داشت ، از جمله  افرادي بود كه  سارقان  در حين  فرار به  سمتش  حمله ور شده  و با كارد و قمه  تهديدش كرده  بودند.
آنان  مي گفتند كه  سارقان  درحالي  محل  را ترك  كرده  و فرار كردند كه  كارد و قمه  خود را در آسمان  به  گردش  درآورده  و عربده  مي كشيدند.

مشكلات رواني كودك پناهجوي ايراني در استراليا
ايرنا: وضعيت  بد يك  كودك  ايراني  كه  در اردوگاه هاي  پناهندگان  استراليا نگهداري شده  هم  اينك  به  يك  موضوع  جدي  در خصوص  سوء رفتار با كودكان  مبدل  شده  است .
بخش  خبري  «اي.بي.سي» استراليا ديروز گزارش  داد: در ارتباط باآسيب هاي  وارده  به  يكي  از كودكاني  كه  در اردوگاه  پناهجويان  «وومرا» درشمال  استرالياي  جنوبي  زندگي  مي كرد، فعاليت هاي  قانوني  عليه  دولت  فدرال  آغاز خواهد شد.
براساس  اين  گزارش ، پزشكان  متخصص  گفتند: شايان  بدرايي  بخاطر ديدن  شرايط زندان  در ۶ سالگي  و مشاهده  اقدام  به  خودكشي  افراد، شورش هاي  اردوگاه  پناهندگان  و ناهنجاري هايي  كه  در آنجا اتفاق  افتاده  در حال  حاضر دچار آسيب هاي  مصيبت بار رواني  شده است .وكلاي  استراليايي  خانواده  شايان  ادعا كرده اند كه  در مورد  اين  كودك  اهمال  شده  است .شبكه  خبري  ياد شده  افزود: آنها عليه  دولت  و شركتي  كه  اين  اردوگاه ها را اداره  مي كرده  به  ديوان  عالي  ايالت  نيوساوت  ولز شكايت  كرده اند.
به  گزارش  اين  شبكه  خبري ، جاش  برنستين  وكيل   اين  خانواده  گفت : در حقيقت اين  يك  مورد سوء رفتار با كودكان  است . اين  سوء رفتار از طرف  خانواده  نيست  بلكه  بخاطر سياست هاي  انعطاف ناپذير دولت  اعمال  شده است .

بانك ها براي پيشگيري از سرقت به مركز شتاب متصل مي شوند
معاون  اداره  شتاب  بانك  مركزي  گفت : براي  جلوگيري  از ورود سارقان  به  شبكه سيستم هاي  رايانه اي  بانك ها، تمام  بانك هاي  كشور به  مركز شتاب  كه  سيستم هاي  رايانه اي  آن  بطور كامل  ايزوله  هستند، متصل  مي شوند.
افشين  كياني  ديروز در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا افزود: باتوجه  به  آنكه  سيستم هاي  رايانه اي  از لحاظ فني  و اصولي  هميشه  رخنه پذير هستند، بانك  مركزي  تلاش  دارد رايانه هاي  اصلي  (سرور) بانك ها به  شبكه اينترنت  متصل  نباشد.
وي  اضافه  كرد: از آنجا كه  در سيستم  شتاب  بانك  مركزي  اينترنت  بانكينگ  وجود ندارد، اين  بانك  تاكنون  مقرراتي  را در اين  خصوص  تدوين  نكرده  است .
وي  افزود: بانك هاي  صادرات ، كشاورزي  و توسعه  صادرات  ايران  در حال  حاضر به  طور فعال  وارد شبكه  شتاب  بانك  مركزي  شده اند و دو بانك  سامان  وكارآفرين  نيز بزودي  به  اين  شبكه  خواهند پيوست .
وي  پيشنهاد كرد، براي  پيشگيري  از سرقت هاي  احتمالي  از بانك هاي  مختلف ، تمام  بانك ها بايد به  سيستم  شبكه  شتاب  بانك  مركزي  متصل  شوند.

اعلام آمادگي دادستاني براي مناظره با كميسيون اصل ۹۰
ايرنا: در پي  قرائت  گزارش  روز سه شنبه  كميسيون  اصل  ۹۰ مجلس  درباره  مرگ  زهرا كاظمي ، مدير روابط عمومي دادستاني عمومي و انقلاب گفت: آماده  است  با محسن  انصاري راد رئيس  اين  كميسيون ، مناظره كرده  و پاسخ  اين  گزارش  را بدهد.
محمد شادابي ديروز   به  خبرنگار ايرنا گفت : اين  مناظره  بايد بصورت  زنده  و با حضور خبرنگاران  از تلويزيون  پخش  شود.
كميسيون  اصل  ۹۰ در جلسه  روز سه شنبه مجلس  شوراي  اسلامي ، در گزارشي سير ماجراي  قتل  زهرا كاظمي  را تشريح  كرده  و جزييات  حوادث  پس  از آن  را بااستناد به  گزارشهاي  وزارت  اطلاعات ، نيروي  انتظامي  و كميته  ويژه  منتخب  رييس جمهوري  توضيح  داده  است .
در اين  گزارش  همچنين  حاضر نشدن  دادستان  عمومي  تهران  در كميسيون  مشترك  معاونان  وزارت  اطلاعات  و چند تن  از نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  وپاسخهاي  مكتوب  وي  به  پرسشهاي  اين  كميسيون ، مورد توجه  قرار گرفته  است .
شادابي ، درهمين  خصوص  گفت : برگزاري  جلسات  كميسيون ، صرفا جنبه  تشريفاتي داشته  است ، بنابر اين  حضور يا عدم  حضور دادستان  هيچ  اثري  بر آنچه  در اين گزارش  آمده ، نمي گذاشت .
وي  خاطر نشان  كرد كه  بزودي  پاسخ  حقوقي  و مستدل  دادسراي  عمومي  و انقلاب تهران  براي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  ارسال  خواهد شد.
مدير روابط عمومي  دادستاني  تهران  ادامه  داد: ما به  پاسخگويي  از طريق  جنجال  اعتقادي  نداريم  و ترجيح  مي دهيم  كه  همه  همت  خود را جهت  دفاع  از كيفرخواست  صادره  صرف  كنيم .
شادابي  به  معترضان  به  كيفرخواست  صادره  درباره  عاملان  مرگ  زهرا كاظمي توصيه  كرد كه  مدارك  و مستندات  خود را به  دادگاه  ارائه  كنند.
وي  خاطرنشان  كرد كه  امروز با احياي  مجدد دادسراها، مرحله  تحقيق  ازدادگاه  جدا شده  و بطور طبيعي  دادگاه  بااستقلال  بيشتري  مي تواند به  پرونده ها رسيدگي  كند.
شادابي  گفت : قاضي  رسيدگي كننده  به  پرونده  زهرا كاظمي  بين  كيفرخواست  صادر شده  و مستندات  آن  و دفاعيات  متهم  و وكيل  او داوري  خواهد كرد.
بنابراين  منطق  حكم  مي كند درصورتي  كه  هرگونه  مدرك  و يامطلبي  درخصوص  اين  پرونده وجود دارد، بايد به  دادگاه  ارائه  شود.
از سوي ديگر، رجبعلي  مزروعي ، رئيس  انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  گفت  كه  اين  انجمن  ازدادستان  تهران  به  دليل  اعمال  فشار به  مطبوعات  براي  منتشر نكردن  گزارش كميسيون  اصل  ۹۰ مجلس  شكايت  خواهد كرد.
نماينده  مردم  اصفهان  ديروز   در جمع  خبرنگاران  پارلماني  گفت :طبق  قانون  مطبوعات ، هيچ  مقامي  نمي تواند مطبوعات  را به  چاپ  مطلبي  مجبورو يا از چاپ  آن  جلوگيري  كند.
وي  مدعي  شددادستان  تهران  روز گذشته  از طريق  تماس  تلفني  با مطبوعات ،مانع  از انتشار گزارش  كميسيون  اصل  ۹۰در مورد زهرا كاظمي  شده  است .
به  همين خاطر، به  جز يك  روزنامه ، ساير نشريات  آن  را منتشر نكردند.
مزروعي  گفت  كه اين  انجمن ، مساله  مزبور را پيگيري  مي كند و از دادستان تهران  شكايت  خواهد كرد.

سقوط يك فروند هواپيماي شكاري
ايرنا: يك  فروند هواپيماي  شكاري  ارتش  جمهوري  اسلامي  ايران  ديروز در حوالي  زنجان  سقوط كرد.
معاون  سياسي  امنيتي  استانداري  زنجان  گفت : اين  هواپيما كه  آموزشي  و جمعي  پايگاه  هوايي  نوژه  همدان بوده  حوالي  شهر ايجرود ازتوابع  استان  زنجان  دچار سانحه  شد و دو خلبان  آن  جـان  باختند.حسين  بي غم  افزود : در پي  وقوع  اين  حادثه  اكيپ هاي  فني  از زنجان  و پايگاه  نوژه  همدان  جهت  بررسي  علت  وقوع  اين  سانحه  رهسپار منطقه  شدند.

تأمين اجتماعي تهران:
متقاضيان بازنشستگي پيش از موعد مشكل قانوني خود را حل كنند
000498.jpg
معاون  امور بيمه اي  اداره  كل  تامين  اجتماعي  تهران  بزرگ ، گفت : متقاضيان بازنشستگي  پيش  از موعد لازم  است  ابتدا مشكل  قانوني  خود را حل  كنند.
غلامرضا مهردل  ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: افرادي  كه  به  اداره  كل  كار و امور اجتماعي  مراجعه  مي كنند كساني  هستند كه  بامشكل  قانوني  روبرو شده اند و تا زماني  كه  مشكل  آن ها حل  نشود، هيچ  سازماني نمي تواند براي  حل  مشكلشان  اقدامي انجام  دهد.
مدير كل  كار و اموراجتماعي  استان  تهران  روز يكشنبه  گذشته ، طولاني  شدن بررسي  پرونده ها از سوي  سازمان  تامين  اجتماعي  را ازجمله  مهمترين  مشكلات  اجراي  طرح  بازنشستگي  پيش  از موعد ذكر كرده  است .
جان  محمد عزيزي  در مورد فعاليت هاي  انجام  شده  مربوط به  مشاغل  سخت  و زيان آور از سوي  اداره  كار افزود: از مجموع  ۵۲ هزار در خواست  واصله  تاكنون ۴۰ هزار و ۳۶۱ پرونده  مورد بررسي  قرارگرفته  كه  ۲۳ هزارو ۳۵۳ پرونده  تاييدشده  و به  سازمان  تامين  اجتماعي  ارسال  شده  است .
معاون  تامين  اجتماعي  تهران  بزرگ  در اين  خصوص ، گفت : افرادي  مي تواننداز قانون  بازنشستگي  پيش  از موعد استفاده  كنند كه  سابقه  ۲۰ سال  كار متوالي و يا ۲۵ سال  كار متوالي  همراه  با ۳۵ روز غيبت  در سال  داشته  باشند.
غلامرضا مهردل  افزود: افراد بيمه  شده اي  كه  در مشاغل  سخت  و زيان  آور وارد مي شوند بايد تقاضاي  شخصي  براي  بازنشستگي  پيش  از موعد داشته  باشند تا سازمان  تامين  اجتماعي  به  درخواست  آنها رسيدگي  كند.
به  گفته  وي ، درحال حاضر از ۲۱ هزار تقاضاي  وارد شده  به  شعب  تامين  اجتماعي تهران  بزرگ ، براي  بيش  از شش  هزار تقاضا حكم  بازنشستگي  پيش  از موعد صادرشده  و حدود ۶ هزار پرونده  نيز شرايطشان  احراز نشده  است .
وي  گفت : چهارهزار پرونده  شرايط لازم  را احراز كرده اند كه  با اضافه  شدن نامه  ترك  كار آنها از سوي  كارفرمايانشان ، پرونده ها تكميل  خواهد شد تامشمول  بازنشستگان  پيش  از موعد شوند.
معاون  تامين  اجتماعي  تهران  بزرگ ، افزود: مشكل  مربوط به خود افراد است ،زيرا برخي  از آنها پس  از گذشت  سال ها كه  از تعطيلي  محل  كار مي گذرد مراجعه كرده  و درخواست  بازنشستگي  پيش  از موعد دارند.
وي  ادامه  داد: بنابراين  تا براي  سازمان  تامين  اجتماعي  احراز شرايط كامل  شود، مدت  زمان  نسبتا طولاني  صرف  خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |