پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۰ - Oct. 30,2003
امروز با حافظ
من چنينم كه نمودم دگر ايشان دانند
در نظر بازي ما بي خبران حيرانند
عشق داند كه درين دايره سرگردانند
عاقلان نقطه پرگار وجودند ولي
دعاي روز چهارم
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم
اَلّلهُمَّ قَوِّني فيهِ عَلي اِقامَهِ اَمْرِكَ وَ اَذِقْني فيهِ حَلاوَهَ ذِكْرِكَ
وَ اَوْزِعْني فيهِ لِاَدآءِ شُكْرِكَ بكَرمِكَ وَ احْفَظْني فيهِ بِحِفْظِكَ
وَ سَتْرِكَ يا اَبْصَرَ النّاظِرينَ.

معاونت سينمايي در ديدار با شوراي مركزي انجمن منتقدان سينمايي:
منتقد مي تواند به سينما جهت دهد
مهندس حيدريان معاونت سينمايي كشور در ديدار با رئيس و نايب رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران كه روز شنبه گذشته در محل معاونت سينمايي انجام گرفت، گفت: ما بايد در كشور در حوزه سينما منتقدان فرهنگي داشته باشيم تا بتوانند به سينما جهت بدهند و مديريت هاي فرهنگي را ياري نمايند.
به گزارش روابط عمومي انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران، در ابتداي اين نشست، محمود گبرلو و محمدتقي فهيم به عنوان نمايندگان شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان ضمن ارائه گزارش از وضعيت انجمن از گذشته تاكنون و ديدگاه شوراي مركزي نسبت به جايگاه نقد در رسانه ها و وظايف متقابل بين منتقدان و مسئولين سينمايي كشور و همچنين فيلم سازان، به بيان ديدگاه هاي شوراي مركزي جديد انجمن منتقدان پرداختند.
در ادامه مهندس حيدريان ضمن استقبال از فعاليت مجدد انجمن، آن را يكي از مهمترين و مؤثرترين انجمن هاي سينماي ايران دانست و بر نقش مؤثر نقد بر سينما، اقتدار و استقلال منتقد و همچنين رشد و آگاهي سينماگر و تماشاگر تاكيد كرد.
مهندس حيدريان در ادامه افزود: بايد شرايطي به وجود بيايد تا نيروهاي جوان حرفه اي و كارشناسي كه در عرصه نقد سينما به فعاليت مشغولند بتوانند وارد انجمن شوند و در كنار اين صيانت انجمن نيز بايد حفظ شود.
معاونت سينمايي در پايان به اين نكته اشاره كرد كه ما هدفمان ارتقاء و رونق سينماست و اين منتقدان هستند كه مي توانند ما را در اين عرصه ياري كنند و من نيز در خدمت و كمك به انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران از هيچ تلاش و كمكي دريغ نخواهم كرد.

توسط چكناواريان صورت مي گيرد
نخستين تجربه اجراي همزمان موسيقي و فيلم در ايران
«لوريس  چكناواريان» گفت : نمايش  همزمان  فيلم  و اجراي  موسيقي  به  دليل تغيير لحظه  به  لحظه  ديالوگ هاي اثر، كاري  بسيار سخت  است  و اميدوارم  به عنوان  نخستين  تجربه  من  در ايران  با موفقيت  روبرو شود.
چكناواريان  قرار است  به  همراه  اركستر مجلسي  رودكي  از هشتم  آبان  ماه نخستين  ساخته  خود را بر روي  فيلم  صامت  «اتللو» در تالار وحدت  اجرا كند.
اركستر مجلسي  رودكي  متعلق  به  بنياد رودكي  است  و نوازندگان  آن از مليت هاي  مختلف  انتخاب  شده اند.
اجراي  اين  برنامه  به  مناسبت  بزرگداشت  جهاني «ويليام  شكسپير»، تا ۲۱آبان  ماه  ادامه  دارد. فيلم  اتللو محصول  سال  ۱۹۲۲ به  كارگرداني  «ديميتري  بوچوفسكي» است .
چكناواريان  ديروز در گفت  وگو با خبرنگاران  به  بيان  يكي  از تفاوتهاي  عمده  اجراي  موسيقي  و پخش  فيلم  پرداخت  و گفت : موسيقي  ديالوگ ندارد و براي  همين  نوازنده  حرفه اي  بايد همزمان  و ثانيه  به  ثانيه  با فيلم همراه  شود.
وي  گفت : در اين  نوع  اجرا نه  فقط مكانها بلكه  حالت  موسيقي  نيز تغيير مي كند.
چكناواريان  در سالهاي  گذشته  نخستين  تجربه  موسيقي  همزمان  با اكران  فيلم را در كشور يونان  و براي  اثري  كه  به  زندگي  واگنر پرداخته  بود، پشت  سر گذاشت .
اجراي  اين  اثر ۳ ساعت  و نيم  به  طول  انجاميد.
در اجراي  همزمان  موسيقي  و فيلم ، ابتدا تصويري  كمرنگ  از «اتللو « و«دزدمونا» همسر وي  ديده  مي شود، اركستر با پيش  درآمدي  بر اين  فيلم  پيام اصلي  را به  خواننده  مي دهد و پس  از چند دقيقه  صحنه  متحرك  تالار جابجا مي شود و گروه  اركستر در سطحي  پايين تر از نگاه  تماشاگر موسيقي  فيلم  را اجرا مي كند.
فيلم  «اتللو» يك  اثر صامت  محصول  سال  ۱۹۲۲ ميلادي  و به  كارگرداني «ديميتري بوچوفسكي » است  كه  با دو زيرنويس  فارسي  و انگليسي  در اين  برنامه  به  نمايش گذاشته  مي شود.
چكناواريان  به  سابقه  ۵۰ ساله  اجراي  همزمان  گروه  اركستر با اكران  فيلم پرداخت  و گفت : اجراي  همزمان  در كشورهاي  اروپايي  و آمريكايي  انجام  مي شد و تنها به  فيلم هاي  صامت  محدود نمي شود.
وي  افزود: گروههاي  موسيقي  پيش  از اكران  فيلم ها براي  بينندگان  برنامه اجرا مي كردند و سپس  فيلم  اكران  مي شد.
اين  آهنگساز، هزينه هاي  مالي  را مهمترين  عامل  مسكوت  ماندن  اين  شيوه دانست .
چكناواريان  در عين  حال  گفت  كه  پس  از گذشت  سالها از اين  گونه  اجراها از ۱۰ سال  پيش  تاكنون  در بسياري  از كشورهاي  اروپايي ، گروه  نوازندگان همزمان  با اكران  فيلمها به  اجراي  موسيقي  مي پردازند كه  مورد استقبال  مردم قرار مي گيرد.

«قهرمان» در كانون فيلم دانشگاه
فيلم سينمايي قهرمان به كارگرداني فرانكو زفيرلي در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به نمايش درمي آيد.
اين فيلم محصول ۱۹۷۹ آمريكا بوده و بازيگراني چون جان وويت و في داناوي در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
نويسنده فيلمنامه قهرمان، والتر نيومن است. اين داستان مشت زني حرفه اي است كه دورانش به سر آمده و با پسر كوچكش زندگي فقيرانه ولي مطبوعي را مي گذراند ولي به دلايلي مجبور مي شود كه در مسابقه اي شركت كند و در اثر ضربه هاي رقيب كشته مي شود.
زفيرلي فيلمساز هنري سينماي ايتاليا از كارگرداناني است كه همواره در آثارش به جنبه هاي هنري بيش از جذابيت هاي تجاري توجه دارد اما در اين فيلم گرايش بيشتري به جنبه هاي فني سينما داشته است.
از عمده ترين آثار زفيرلي مي توان به برادر خورشيد، خواهر ماه و زندگي مسيح اشاره كرد.

۲۰ فيلم ايراني در جشنواره آسياتك ايتاليا
چهارمين دوره جشنواره فيلم «آسياتك» با حضور ۲۰ فيلم ايراني و ۳۵ فيلم از
۹ كشور آسيايي و ايتاليا، از ۱۷ تا ۲۵ آبان ماه در شهر رم برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، بخش ويژه اين جشنواره غيررقابتي به «تهران، گذشته و حال» اختصاص دارد كه در آن، دوره هاي مختلف تاريخي شهر تهران از طريق فيلمهاي سينماي ايران به نمايش درمي آيد.
«حاجي آقا آكتور سينما» از «اوهانيانس»، «دستفروش» و «ناصرالدين شاه آكتور سينما» ساخته «محسن مخملباف»، «اجاره نشينها» از «داريوش مهرجويي» و «تهران، ساعت ۷ صبح» ساخته «اميرشهد رضويان» از جمله آثار اين بخش است.
بنابراين گزارش، بخش «مرور» اين جشنواره نيز به آثار «مجيد مجيدي» كارگردان ايراني اختصاص دارد كه در آن شش فيلم ساخته وي از جمله «رنگ خدا»، «بچه هاي آسمان» و «پدر» به نمايش در مي آيد.
چين، كره جنوبي، ژاپن، هند، اندونزي، تاجيكستان، سريلانكا، سنگاپور و ويتنام كشورهاي شركت كننده در چهارمين دوره جشنواره فيلم آسياتك هستند.
اين جشنواره توسط وزارت ميراث فرهنگي ايتاليا ، شهرداري رم، موسسه آسياتك و با همكاري رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود.

فيلم سواحل سكوت سند جنايت نظاميان آرژانتين
دانشجويان  روزنامه نگاري  يك  دانشگاه  بوينوس آيرس  آرژانتين ، مستندي  راتهيه  كرده اند كه  وقايع  دهشتناك  دوران  ديكتاتوري  نظاميان  در اين  كشور را بازگو مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از بوينوس آيرس ، سواحل  سكوت  كار دانشجويان دانشگاه  ملي  لاپلاتا است  و پابلو تورليو فيلمنامه  آن  را نوشته  و اين فيلم  را كارگرداني  كرده  است .
در اين  فيلم ، دانشجويان  نه  تنها با كساني  كه  اجساد مخالفان  رژيم  رادر سواحل  اين  كشور ديده  بودند گفت  و گو كرده  بلكه  تا كشف  محل  دفن  آنهادر گورهاي  بدون  نشان  پيشرفته اند.
خبرگزاري  تلام  گزارش  كرد كه  اين  افراد قربانيان  زنجيره  مرگ هستند كه  طي  آن  ديكتاتوري  مخوف  آرژانتين  در سال هاي  ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ اجسادمخالفان  خود را در اقيانوس ، درياچه ها، رودخانه ها و آتشفشان ها پنهان  مي كردتا اثري  از آنان  باقي  نماند.
كارگردان  اين  فيلم  گفت : در تابستان  سال هاي  ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸ كساني  كه به  كنار ساحل  آمده  بودند نمونه هاي  كوچكي  از دهشتي  كه  كشور در حال  عبوراز آن  بود مشاهده  كرده  و شگفت زده  شدند و آن  خاطرات  را هرگز براي  كسي بازگو نكردند.
وي  افزود: پزشكان ، پرستاران ، نجات  غريق ها، آتش  نشانها و گوركن ها، درآميزه اي  از ترس  و احساس  گناه  از آنكه  كاري  نكرده  بودند، سكوت  اختيار و سالها خاطرات  خود را انكار كردند. اين  مستند ۵۰ دقيقه اي  شامل  گفت  و گو با كاركنان  حقوق  بشر و زندانيان سياسي  سابق  و همچنين  مصاحبه  با شاهداني  است  كه  در آن  سواحل  بودند.گروههاي  حقوق  بشر اعلام  كرده اند كه  در جريان  اين  ديكتاتوري  هولناك نزديك  به  ۳۰ هزار تن  بازداشت ، شكنجه  و ناپديد شدند. دولت  اين  كشورتاكنون  ناپديد شدن  ۹ هزار نفر را كه  خواستار غرامت  شده اند مورد تأييد قرار داده  است .

نخستين جشنواره نمايش كوتاه و خلاقيت هاي نمايشي
نخستين جشنواره نمايش كوتاه وخلاقيت هاي نمايشي با ۱۰ اثر در بخش مسابقه از دهم تا سيزدهم آبان ماه سال جاري در اسلامشهر برپا مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، علي جعفري، دبير نخستين جشنواره نمايش كوتاه و خلاقيت هاي نمايشي در اين مورد گفت: هيات داوران اين جشنواره متشكل از محسن طنابنده مسئول اجرايي جشنواره، مهدي مكاري، علي اصغر راسخ و حسن رونده پس از بررسي ۲۴ اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره آراء خود را اعلام نمودند.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر در ادامه گفت: اين جشنواره براي نخستين بار است كه در اسلامشهر برگزار مي شود و يكي از ۱۰ اثر برگزيده، نمايش «گفت وگوي بي پايان ستاره» به كارگرداني سامان ناصري از شهرستان رباط كريم است و بقيه آثار از شهرستان اسلامشهر به بخش مسابقه راه پيدا كردند.

نگارستان
000502.jpg
نوح
۱- نام نقاش: جاكوب باسانو »Jacopo Bassano«
۲- تولد:  دال پونته ۱۵۱۰ / وفات: باسانو ۱۵۹۲
۳- سبك نقاش: هنريسم (هنريسم يا هنر بدون نظم) بين سالهاي ۱۵۲۰ تا ۱۶۰۰ در ايتاليا رواج يافت. اين سبك براي نشان دادن مخالفت با هارموني در نقاشي پايه گذاري شد،  در اين سبك از نور زياد، رنگهاي تند و براق استفاده مي  كردند. موضوعات نقاشي ذهني و اختراعي است.
۴- زندگينامه نقاش: وي در رنگ آميزي تابلوهايش از گچهايي با رنگ روشن و مخلوط كردن آنها با رنگ روغن استفاده مي كرد. كارهاي ابتدايي او الهام گرفته از محيط اطراف او بود ولي پس از مدتي آثار او شبيه به سبك نقاشان «ونيزي» مثل: «تينتورتي» و «ورونسي» شد. هر چهار پسر نقاش كار پدر را دنبال كردند اما يكي از آنها به نام «فرانچسكو» مثل پدر، نقاش معروفي شد.
۵- نام تابلو و مشخصات:  «حيوانات وارد كشتي نوح مي شوند» / تاريخ نقاشي: ۱۵۹۰ / رنگ روغن روي بوم / قطع تابلو: ۲۶۵*۲۰۷ سانتيمتر نوح و خانواده اش را در حال سوار كردن حيوانات به كشتي،  قبل از تاريكي شب.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه دل پرادو / مادريد.

بهارستان
خاك من!
آن جا - در قلمرو تو -
بهاران - در باران -
بر درختان مي بارند
و خزر - آرام -
بر شانه هايت مي نشيند.
مهدي اخوان لنگرودي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
انقراض قاجاريه
سحرگاه نهم آ بان ۱۳۰۴، كاخ گلستان محل سكونت محمدحسن ميرزا (وليعهد) توسط نظاميان تحت فرمان سردار سپه، رئيس الوزراء فرمانده كل قوا، محاصره شد، سيم هاي تلفن قطع و رفت و آمد به كاخ ممنوع شد.
ساعتي بعد سيد محمد تدين، نايب رئيس اول مجلس شوراي ملي و از هواداران سردار سپه رسميت جلسه علني مجلس را اعلام كرد و صداي منشي جلسه در صحن مجلس طنين انداخت كه متن ماده واحده پيشنهادي گروهي از نمايندگان را مي خواند: مجلس شوراي ملي به نام سعادت ملت ايران، انقراض سلسله قاجاريه را اعلام نموده و حكومت موقتي را در حدود قانون اساسي و قوانين موضوعه مملكتي به شخص رضاخان پهلوي واگذار مي نمايد. تعيين حكومت قطعي موكول به نظر مجلس مؤسسان است كه براي تغيير مواد ۳۶ و ۳۷ و ۳۸ و ۴۰ متمم قانون اساسي تشكيل مي شود.
دو فوريت طرح تصويب شد. مدرس فورا اجازه صحبت خواست كه تدين اجازه نداد. اما تقي زاده، علاء، مصدق و حاج ميرزا يحيي دولت آبادي در مخالفت با طرح سخن گفتند. از جمله مصدق در نطقي مفصل، با سلطنت رضاخان مخالفت كرد و آن را خلاف مصالح ملت ايران خواند. علي اكبر خان داور و ياسايي به مخالفان پاسخ دادند و مجلس وارد راي گيري شد.
۸۰ تن از ۸۵ نماينده حاضر، موافق ماده واحده راي دادند و عنوان رضاخان را در دوره حكومت موقت والاحضرت اقدس تعيين كردند. فورا ۱۲ گلوله توپ شليك شد و نقاره ها در سردر ساختمان هاي دولتي به صدا درآمد. به اين ترتيب دوران سلطنت سلسله قاجاريه پايان يافت و رضاخان سردار سپه يا والاحضرت اقدس به يك قدمي نشستن بر كرسي سلطنت ايران رسيد.
جنگ دنياها
در چنين روزي در سال ۱۹۳۸ پخش برنامه راديويي معروف « جنگ دنياها» ساخته اورسن ولز از شبكه راديويي  سي بي اس وحشت بي سابقه اي در سراسر ايالات متحده آمريكا برانگيخت. هنگامي كه شركت نمايش مركوري تصميم گرفت داستان علمي تخيلي جنگ دنياها را كه در مورد تهاجم  مريخي ها به زمين بود، به يك نمايش راديويي براي شبكه سراسري تبديل كند، ولز كه تنها ۲۳ سال داشت، به دليل تجربه خوبش در كار راديو براي كارگرداني آن انتخاب شد. طرح اوليه نمايش جنگ دنياها به صورت حقه راديويي نبود، اما ولز خودش ابتكارهايي به خرج داد كه نمايش را تاريخي كرد. در سالهاي طلايي راديو ميليون ها آمريكايي در تمام روز به راديو گوش مي دادند. در آن عصر يكشنبه تعداد شنوندگان راديو از هر ساعت ديگري بيشتر بود. در ابتدا ولز برنامه را معرفي كرد و گفت اين نمايشي است ساخته شركت مركوري اما در آن لحظه بيشتر شنوندگان راديو، به برنامه محبوب ديگري از شبكه ان بي سي گوش مي دادند. از طرف ديگر پس از اعلان آغاز نمايش راديويي جنگ دنياها، ظاهرا پخش آن متوقف شد و پيش بيني وضع هوا و برنامه موسيقي پخش شد. اين ها در واقع ابتكارهاي ولز براي تبديل كردن نمايش به يك حقه راديويي بود. در همين هنگام برنامه محبوب شبكه ان بي سي تمام شد و مردم پيچ راديوي خود را روي شبكه سي بي اس تنظيم كردند كه موسيقي پخش مي كرد. ناگهان پخش موسيقي قطع شد و يك گوينده به اطلاع شنوندگان رساند كه پروفسور فارل از رصدخانه مونت جنينگ انفجارهايي را بر سطح مريخ رصد كرده است. پخش موسيقي از سر گرفته شد. چند دقيقه بعد دوباره پخش موسيقي قطع شد و گوينده راديو از سقوط يك شهاب سنگ در مزارع گروورميلز در نيوجرسي خبر داد. چند دقيقه پس از آن يك گوينده از محل سقوط شهاب سنگ چنين گزارش داد: خداي من!... اين يك استوانه فلزي است... در سايه استوانه چيزي، شبيه مار مي بينم كه وول مي خورد... و حالا يكي ديگر.... و يكي ديگر... حالا به نظرم بدنش را مي بينم... خيلي بزرگ است... به بزرگي يك خرس... مثل چرم، برق مي زند... و اما صورتش... خانم ها، آقايان! ... صورتش قابل توصيف نيست... دارم تلاش مي كنم تا بتوانم نگاهم را روي صورتش نگاه دارم... وحشتناك است! چشمايش سياه است و مانند چشم مار مي درخشد... دهانش شبيه حرف وي است، لب هايش گونه ندارد و چيز لزجي مثل بزاق از گوشه هاي دهانش مي چكد... توي دهانش مثل اينكه چيزي درحال ارتعاش يا نوعي تپش است...
ادامه گزارش از خروج موجودات ديگري كه مريخي خوانده مي شدند از استوانه حكايت داشت كه هر كدام چيزي شبيه اسلحه در دست داشتند. اين سلاح ها اشعه حرارتي شليك مي كرد و مريخي ها با آن هفت هزار مامور گارد ملي را كه به سويشان مي آمدند، نابود كردند. پس از آن حملات نيروهاي ارتش آمريكا با استفاده از توپخانه و هواپيماهاي بمب افكن به سوي مهاجمان گزارش شد. مهاجمان در مقابل به انتشار گازهاي سمي در هوا مبادرت كردند. چند دقيقه بعد از شيكاگو و سنت لوئيس گزارش رسيد كه استوانه هاي ديگري هم فرود آمده است. برنامه اي كه از راديو پخش مي شد فوق العاده واقع نما بود و هيچ نشانه اي از نمايشي بودن با خود نداشت. افكت هاي صوتي كه ولز استفاده مي كرد و بازي استادانه بازيگرانش در نقش گزارشگران وحشتزده و سراسيمه راديو همه چيز را واقعي جلوه مي داد. يكي از گزارشگران از گسترش موج وحشت در شهرهاي اطراف محل فرود سفينه هاي استوانه اي شكل و گريز مردم وحشتزده از آنها گزارش داد، و اين چيزي بود كه در واقع خيلي هم دروغ نبود!
ميليون ها شنونده راديو تصور مي كردند ماجرا واقعي است و مريخي ها واقعا به زمين حمله كرده اند. تمام بزرگراه هاي نيوجرسي را ترافيك بسيار سنگين مردمي كه از هجوم بيگانگان مي گريختند، بسته بود. مردم به پاسگاه هاي پليس هجوم آورده بودند و ماسك هاي ضدگاز سمي طلب مي كردند. عده زيادي با نيروگاه برق تماس گرفته بودند و خواستار خاموش كردن شهر شده بودند تا مهاجمان روشنايي شهر را نبينند. در اينديانا پليس، زني سراسيمه به يك كليسا وارد شده بود و خطاب به مردمي كه به موعظه كشيش گوش مي دادند با فرياد گفته بود: نيويورك نابود شده است و پايان دنيا فرا رسيده. به خانه هايتان برويد و براي مرگ آماده شويد!
هنگامي كه اين اخبار به استوديوي راديو سي بي اس رسيد، ولز شخصا پشت ميكروفن رفت و گفت كه همه اين ها يك داستان تخيلي است.
بعدها كميسيون ارتباطات فدرال در مورد اين برنامه تحقيق گسترده اي كرد ولي هيچ خلاف قانوني در آن نيافت.
شبكه هاي راديويي قول دادند از آن پس در ساخت برنامه هايشان دقت بيشتري كنند. اورسن ولز كه نگران بود اين حوادث باعث شود شغلش را از او بگيرند، در اثر شهرتي كه به هم زده بود به هاليوود فراخوانده شد و سه سال بعد توانست فيلم همشهري كين را بسازد. فيلمي كه بسياري عقيده دارند مهمترين فيلم تاريخ سينماي آمريكاست.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
كفش پاشنه بلند
ثانيه اي يكبار مي رفت جلوي آينه و خودش را برانداز مي كرد.
تور و لباس سفيد و فنردارش را به هر طرف مي چرخاند تا بيشتر حس عروسها را داشته باشد. در اين لباس مثل فرشته ها شده بود. تنها يك چيز مانده بود كه احساسش را تكميل كند: «كفش پاشنه بلند سفيدرنگ»
ولي كفشي در كار نبود، مدام پاهاي كوچكش را به زمين مي كوبيد و گريه مي كرد و بهانه مي گرفت كه اگر كفش پاشنه بلند نداشته باشم، لباس عروس  نمي خواهم.
مينا نبئي

سلامتي
براي همه
درميان مواد غذايي، سويا يكي از موادي است كه مطالعات بسيار زيادي درباره آن انجام شده است. بيشتر اين پژوهش ها قابليت سويا براي پيشگيري از سرطان وحمله قلبي را تأييد مي كند. ماده جنيستين و ساير موادي كه در سويا وجود دارد، قابليت مقابله با اين عوارض تندرستي را به آن مي دهد.
از سويا در برنامه غذايي خود استفاده كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
مزيت هاي مادرشدن
واشنگتن: دانشمندان مي گويند مادرشدن باعث باهوش و شجاع شدن خانم ها مي شود؛ بارداري و شيردادن به كودك همچنين باعث مي شود آن ها فشار روحي و رواني را بهتر تحمل كنند.
دانشمندان با آزمايش روي مغز موش هاي مادر در اين مورد به نتيجه قطعي رسيده اند و باتوجه به اينكه اغلب ژنهاي انسان با موش يكسان است به احتمال بسيار زياد چنين موضوعي در مورد انسان نيز صادق است.
افزايش تقاضا براي گوشت بز
نيوجرسي: مقامات اداره كشاورزي و دامپروري نيوجرسي قصد دارند دامداران اين منطقه را تشويق به پرورش بز نمايند.
باتوجه به اينكه تقاضا براي گوشت بز به ميزان قابل توجهي افزايش يافته چاره اي جز افزايش پرورش اين حيوان توسط دامداران وجود ندارد.با آنكه گوشت بز كلسترول بيشتري نسبت به گوشت گوسفند و گوساله دارد اما چربي آن كمتر است.
درحال حاضر قيمت يك كيلو گوشت بز در آمريكا درحدود ۷ دلار است.
پايگاه اينترنتي مبارزه با تيغ صورت
فلوريدا: يك برنامه ريز كامپيوتر در دانشگاه فلوريداي غربي به همراه همسرخود، يك پايگاه اينترنتي رايگان به نام «به تيغ نه بگو» راه اندازي كرده اند.در اين پايگاه اينترنتي، تصوير و مشخصات افرادي كه در سراسر جهان تمايلي به تراشيدن ريش هاي خود ندارند جمع آوري شده است.تاكنون ۱۰۰ نفر در سراسر جهان به طور رايگان در اين پايگاه عضو شده اند و تصوير صورت آنها با ريش هاي عجيب در معرض ديد كاربران قرارداده شده است.ريش برخي از اين افراد به دور كمرشان مي رسد.
جديدترين اسلحه
منچستر: اخيرا اسلحه اي به بازار آماده كه لوله آن در زواياي مختلف حركت مي كند و با بدنه اسلحه زاويه ۹۰ درجه مي سازد.به اين ترتيب صاحب اسلحه براي شليك كردن ديگر مجبور نيست مقابل هدف قرار گيرد بلكه مي تواند پشت يك ديوار پنهان شده و با تنظيم لوله متحرك سلاح به سوي هدف شليك كند.
اين سلاح داراي نمايشگر و دوربين رنگي است.
معجزه در كنار خط آهن
يورك (انگليس): دو روز قبل يك جوان ۱۸ ساله درحال بازگشت به خانه با يك قطار سريع السير برخورد كرد.وي كه كنار خط آهن درحال حركت بود با يك قطار سريع السير ۳۰۰ تني كه با سرعت ۱۹۰ كيلومتر در ساعت درحال حركت بود برخورد كرد و چندين متر به سويي پرتاب شد.بر اثر اين سانحه، وي از ناحيه پا و دست دچار آسيب ديدگي شديد شد اما به گونه اي معجزه وار زنده ماند.به گفته پليس راه آهن، امكان زنده ماندن فردي كه با قطار سريع السير برخورد كند تقريبا صفر است.
مرگ در پله برقي
رم: يك شهروند انگليسي ديروز در يكي از ايستگاه هاي قطار شهر رم ايتاليا داخل پله برقي جان باخت.اين استاد دانشگاه ۶۲ ساله هنگامي كه مشغول بالارفتن از پله برقي بود ناگهان داخل حفره ايجادشده روي يكي از پله ها سقوط كرد و قبل از اينكه مردم، پله برقي را خاموش كنند، در بين چرخ دنده ها كشته شد همچنين هردو پاي يكي از شهروندان كه قصد نجات دادن اين خانم را داشت، قطع شد.
آزادي گروگان پس از ۴ روز
آمستردام: پنج روز پيش يك مرد ۳۷ ساله هلندي پسر ۱۶ ساله  مرد ثروتمندي را ربود و به كشور بلژيك گريخت. پدر اين گروگان ۱۶ ساله صاحب كارخانه آجرسازي در هلند است و دارايي وي در حدود ۱۹۲ ميليون يورو برآورد مي شود. گروگانگير در تماس تلفني با پدر گروگان درخواست ۱۰ ميليون يورو پول نقد كرده بود اما مرد ثروتمند حاضرنشد اين پول را بپردازد.
سرانجام ۴۵۰ نفر از ماموران پليس هلند، بلژيك و اف بي آي آمريكا پس از
۴ روز تلاش گروگان را بدون خونريزي آزاد كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۵ دقيقه

گل و گياه
گل كوكب
000500.jpg
نام علمي: Dahlia ,Bishop of Liandaff,
خانواده: Compositae
اين واريته بسيار جذاب بوده و داراي برگهاي سبز- برنزي و گلهاي كم گلبرگ به رنگ قرمز تند با مركز سياه و قطر ۱۲-۱۰ سانتيمتر هستند كه در تابستان- پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به يك متر
مي رسد. جهت كاشت در باغچه به صورت گروهي بسيار مناسب است.
نيازها: مكان آفتابي و خا ك سبك كه داراي زهكش خوب باشد. نياز به قيم دارند. پس از پايان گلدهي غده ها را از خاك درآورده درمكاني خنك نگهداري نموده و پس از پايان خطر يخبندان (اواخر اسفند) آنها را مجددا مي كارند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا قلمه هاي پايه اي از ساقه (مقداري از غده همراه ساقه باشد) و يا تقسيم غده در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
روزنامك
داستانك
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |