پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۰ - Oct. 30,2003
دبير كل حزب الله: اسرائيل وقت كشي مي كند
دبيركل  حزب  الله لبنان  به  اسرائيل  درباره  سياست  وقت  كشي   درمورد مبادله  اسيران  هشدار داد و تهديد كرد كه  براي  آزادي  اسيران  به  راه  ديگري  جز مذاكره  متوسل  خواهد شد.
به  گزارش  واحدمركزي  خبر از بيروت  سيد حسن  نصرالله سه شنبه شب در مراسمي  درجنوب  بيروت  تأكيد كرد كه  وقت گذراني  رژيم  صهيونيستي  براي  حزب الله قابل  تحمل  نيست  و اين  حزب  براي  بازگرداندن  اسيران  به  نزد خانواده هايشان  از طريق  مذاكره  يا غيرمذاكره  تلاش  مي  كند.
نصرالله پيش  ازاين  نيز تهديد كرده  است  درصورتيكه  مذاكرات  براي  مبادله اسيران  شكست  بخورد حزب الله براي  اسارت  سربازان  بيشتري  اقدام  خواهدكرد.
دبيركل  حزب ا  لله بااشاره  به  اينكه  ميانجيگري  آلمان  براي  مبادله  اسيران  به  كندي  ادامه  دارد افزود: برخلاف  آنچه  در رسانه  ها اعلام شده  است  حزب ا  لله تاكنون  فهرست  حاوي  چهارصد اسير فلسطيني  دريافت  نكرده  است .
حزب ا  لله سه  نظامي  و يك  افسر اطلاعاتي  رژيم  صهيونيستي  را در اسارت  دارد و مذاكرات  از مدتي  پيش  توسط ميانجي  آلماني  براي  مبادله  اين  چهارتن  با اسيران  لبناني  و چهارصد زنداني  فلسطيني  آغاز شده  اما وقت گذراني  رژيم  اشغالگر مانع  از دستيابي  به  توافق  نهايي  شده  است .

آتش سوزي بزرگ در كاليفرنيا
000536.jpg
بيش  از ۱۱ هزار نيروي  آتش نشان  در حال  اطفا آتش  سوزي  گسترده  كاليفرنيا هستند. اين آتش سوزي از جنگلها آغاز شده و تاكنون  دست  كم  ۱۸ كشته  بر جا گذاشته و ۲۰۰۰ خانه  را ويران  و دهها هزار نفر را ناگزير به  ترك  خانه هاي  خود كرده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، گزارشهاي  خبري  حاكي  است  آسمان  لس انجلس  دومين  شهر بزرگ  آمريكا به  علت  آتش سوزي  گسترده  كاليفرنيا كه دست  كم  ۲۲۴ هزار هكتار از اراضي  اين  ايالت  را نابود كرده  ، پوشيده  ازابرهاي  ضخيم  و غليظ دود است  اين  در حالي  است  كه  حتي  بيش  از ۵۰ هزار نفراز ساكنان  مناطق  كوهستاني  شرق  اين  منطقه  ناگزير به  ترك  خانه هاي  خود شده اند.
«گري  ديويس » فرماندار كاليفرنيا در گفتگو با خبرنگاران  گفت : اين  آتش  سوزي  بدترين  فاجعه اي  است  كه  در اين  ايالت  تاكنون  روي  داده  است .
وي  افزود، خسارتي  كه  اين  آتش سوزي  گسترده  بر جا گذاشته  است  تا چند روز آينده  نزديك  به  دو ميليارد دلار خواهد رسيد. وي  همچنين  در مناطق  جنوبي  كاليفرنيا حالت  فوق العاده  اعلام  كرده  است .
مسئول  دفتر امور فوق العاده  فرماندار كاليفرنيا نيز اعلام  كرد اين آتش سوزي  تاكنون  دست  كم  ۱۶ كشته  در كاليفرنيا بر جا گذاشته  كه  دو قرباني  نيز در مكزيكو بر جا گذاشته  است .
مقامات  كاليفرنيا اعلام  كردند احتمالا پس  از اطفا آتش سوزي  شمار بيشتري از اجساد قربانيان  پيدا خواهد شد.

توافق گروه هاي فلسطيني براي گفتگو درباره آتش بس
احمد قريع  نخست  وزير فلسطين  روز سه  شنبه  اعلام  كرد تمامي  جناح ها و گروههاي  فلسطيني  از جمله  مبارزان  مسلح  اسلامي  نسبت  به  از سرگيري  گفتگو با رهبري  تشكيلات  خود گردان  فلسطين  درباره  قطع  حملات  عليه  اسرائيل  موافقت كرده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر، نخست وزير فلسطين  در گفتگو با اين خبرگزاري  همچنين  گفت : به  تمام  گروههاي  فلسطيني  كه  در چارچوب  سازمان  آزاديبخش  فلسطين  فعاليت  مي كنند از جمله  جنبش  مقاومت  فلسطين  (حماس) و ديگر گروه هاي  اسلامي  ، پيشنهادي  مبني بر انجام  گفتگو درباره  چگونگي  آتش  بس  ارائه  كردم  و تمام  جناح ها و گروهها از اين  پيشنهاد استقبال  كرده اند .
نخست  وزير فلسطين  افزود :هنوز زمان  انجام  گفتگوها تعيين  نشده  اما پيشنهاد مذاكرات  بر روي  تمامي  گروههاي  فلسطيني  از جمله  گروههاي  مبارز اسلامي  مانند جنبش  مقاومت  اسلامي  حماس  و سازمان  جهاد اسلامي  تاثير گذار بوده  است  .

سازمان ملل خواستار تحقيق درباره ناآرامي هاي آذربايجان شد
پنج تن از كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از آذربايجان خواستند تا درباره اتهام شكنجه و توسل به خشونت توسط نيروهاي امنيتي در جريان انتخابات رياست جمهوري و روزهاي بعد از آن تحقيق كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در جريان ناآرامي هاي بعد از انتخابات كه در نتيجه اعتراض مخالفان به نتيجه انتخابات صورت گرفت،  سه تن كشته و صدها نفر در باكو مجروح شدند.
كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به شدت از روند تحولات در آذربايجان ابراز نگراني كردند.

يادداشت
روسيه و تناقض دوران انتخابات
دكتر علي صباغيان
شنبه گذشته مدتي پس از آنكه دادستاني روسيه البته با چراغ سبز پوتين تمركز خود را بر ميخائيل خودروكوفسكي، مدير شركت نفتي «يوكوس» و اتهامات او و شركتش متوجه كرده بود، پليس امنيتي روسيه خودروكوفسكي را به اتهام عدم پرداخت ماليات و تقلب در برنامه خصوصي سازي دهه ۱۹۹۰ روسيه دستگير و براي بازجويي به دادستان تحويل داد. دادستان نيز پس از بازجويي هاي اوليه براي انجام تحقيقات بيشتر حكم زنداني شدن مدير شركت يوكوس تا ۳۰ دسامبر (۹ دي ماه) را صادر كرد و او به زندان منتقل شد.
از روز شنبه تاكنون بازداشت خودروكوفسكي به يكي از مهمترين مباحث مطرح در محافل اقتصادي و سياسي روسيه و جهان غرب تبديل شده است.
دستگيري خودروكوفسكي آثار منفي زيادي بر بازارهاي مالي و پولي روسيه برجا گذاشته است و روسيه را با بزرگترين بحران اقتصادي خود پس از بحران مالي تابستان سال ۱۹۹۸ روبرو كرده است.
در نتيجه دستگيري خودروكوفسكي روز دوشنبه در اولين روز از بازگشايي بازار سهام روسيه در هفته جاري ارزش سهام بورس مسكو با ۱۰درصد كاهش مواجه شد كه در اين ميان ارزش سهام شركت يوكوس با ۱۵درصد بيشترين ضربه را خورد.
همچنين ارزش روبل روسيه در برابر دلار آمريكا كاهش يافت و برخي از كشورها از جمله آمريكا نيز به طور رسمي نگراني خود را از اين رويداد اعلام كردند. به اضافه شركت هاي خارجي كه بازارهاي پولساز روسيه را نشانه رفته بودند نيز با ترديدهاي جدي مواجه شدند به طوري كه در يك مورد شركتهاي نفتي آمريكايي، اگزان موبيل و شورون تكزاكو كه از ابتداي پائيز در صدد خريد ۴۰درصد از سهام شركت يوكوس برآمده بودند فعلا از اين امر منصرف شدند.
اين خودروكوفسكي كيست كه دستگيري او چنان شوك بزرگي بر اقتصاد روسيه وارد كرده و ترديدهايي در كشورها و شركتهاي غربي براي سرمايه گذاري در روسيه ايجاد نموده است؟ ميخائل خودروكوفسكي ۴۰ ساله رئيس شركت نفتي يوكوس كه اكنون با ادغام اين شركت با شركت نفتي «سيب نفت» روسيه به چهارمين شركت بزرگ نفتي جهان تبديل شده با حدود ۸ ميليارد دلار سرمايه ثروتمندترين فرد روسيه است. او بيش از آنكه به عنوان يك فرد مطرح باشد اكنون نماد جرگه سالاراني (اليگارش ها) است كه در نظام سرمايه داري كه پس از سقوط كمونيسم و فروپاشي شوروي و عبور از فراز و فرودهاي زياد در روسيه حاكم شده است، سر برآورده اند. دولت روسيه كه پس از فروپاشي شوروي وارث اقتصاد فرسوده برجامانده از عهد كمونيسم بود احياي آن را در حاكم كردن نظام سرمايه داري اقتصاد بازار جستجو كرد. در دوران يلتسين با سياست نگرش به غرب و با كمك نهادهاي مالي بين المللي تقويت زيربناهاي اقتصاد روسيه براي انتقال به نظام سرمايه داري آغاز شد كه در مسير خود فراز و نشيب هاي زيادي را پشت سر نهاد. در دوران پوتين، اگرچه سياست هاي ملي گرايانه او به نوعي بازگشت از آن سياست هاي غربگرايانه محسوب مي شد اما دولت او با درك صحيح از اين واقعيت كه روسيه بدون بهره مندي از اقتصاد قدرتمند نخواهد توانست از جايگاه قدرتمند در نظام بين الملل برخوردار باشد، به انجام اصلاحات لازم براي جذب بيشتر سرمايه هاي خارجي و انجام آزادسازي هاي بيشتر و البته با انضباط تر براي ورود به سازمان جهاني تجارت ادامه داد.
اين فرآيند در دل خود تناقضي داشت كه اكنون در قضيه دستگيري خودروكوفسكي به خوبي خود رانشان داده است. اين تناقض كه اكنون بيش از پيش حاكمان كرملين را نگران كرده سهم خواهي قدرت اقتصادي روسيه از قدرت سياسي در اين كشور است.
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه كه اكنون با نزديك شدن پايان اولين دوره رياست جمهوري خود، پيروزي قدرتمند در انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور كه قرار است در اواخر امسال برگزار شود را نشانه گرفته و در اين مسير انتخابات پارلماني روسيه در ماه دسامبر را مد نظر قرار داده نمي تواند كساني كه به هر دليل بخواهند در اين فرآيند خدشه  وارد كنند را تحمل كند. به همين دليل وقتي خودروكوفسكي با قدرت اقتصادي زياد خود اعلام كرد كه در انتخابات پارلماني آينده روسيه از احزاب مخالف پوتين حمايت خواهد كرد به يكباره به دشمن تبديل شد و بايد از سر راه كنار گذاشته مي شد. درست است كه پوتين روز دوشنبه دو روز پس از دستگيري خودروكوفسكي سكوت خود را در اين خصوص شكست و ضمن درخواست براي پرهيز از گسترش شايعات و گمانه زني ها آن را اقدامي كه توسط دستگاه مستقل قضايي روسيه انجام شده و او نمي تواند در آن دخالت كند ناميد، اما هيچكس اين سخن او را جدي نگرفت و همه بر اين نكته تاكيد كردند كه دستگيري خودروكوفسكي براي دوركردن او از سياست است.
دستگيري خودروكوفسكي اكنون دولت روسيه و به ويژه پوتين را در شرايط سختي قرار داده است. از يك سو با دستگيري خودروكوفسكي به عنوان يكي از سردمداران مخالف پوتين كه از قدرت اقتصادي بالايي نيز برخوردار است مسير پوتين و حاميان او براي فتح كرسي هاي پارلمان و صندلي رياست جمهوري براي دومين بار هموارتر شده است. اما در سوي ديگر اين اقدام به ويژه در محافل اقتصادي و مالي روسيه و غرب كه براي آنها امنيت سرمايه حرف اول را مي زند ممكن است به عنوان نشانه اي از تصميم دولت روسيه براي بازگشت از سياستهاي اقتصادي قبلي تلقي شود كه در نهايت منجر به خروج سرمايه هاي خارجي و داخلي از آن كشور خواهد شد و بار ديگر اقتصاد روسيه را با دشواري روبرو خواهد كرد.
آيا پوتين و تصميم گيران كرملين قادر خواهند بود بر اين دشواري فائق آيند؟
به نظر مي رسد تجربه هاي گذشته روسيه، رشد بالاي كنوني اقتصاد اين كشور و گذرايي اين وضعيت كه ناشي از شرايط دوران انتخابات است يار و مددكار آنها براي عبور موفقيت آميز از اين وضعيت باشد.
ترديدي نيست پوتين به خوبي مي داند همانطوري كه در انتخابات براي كسب آراي توده هايي كه سرمايه داران را سارقان دارايي هاي دولت مي دانند بايد با سرمايه داران به مبارزه برخيزد، براي تقويت اقتصاد روسيه و بالابردن جايگاه اقتصاد اين كشور در جهان نيز به سرمايه سرمايه داران داخلي و خارجي روسيه نيازمند است كه بايد از صاحبان آن دلجويي كند.

عربستان براي بهبود وجهه در آمريكا ميليون ها دلار خرج مي كند
عربستان  سعودي  پس  از حملات  تروريستي  يازده  سپتامبر براي  ترميم  وجهه  خود در آمريكا، بيش  از ۱۷ ميليون  دلار خرج  كرده  است .
به گزارش ايرنا از واشنگتن راديو «فدرال  نيوز» اعلام  كرد كه  دولت  عربستان  سعودي  باصرف  اين  پول  كه  بصورت  برنامه هاي  روابط عمومي ،تبليغات  و لابي  كردن  هزينه شده  اميدوار است  كه  بتواند مردم  آمريكا را قانع  نمايد كه  دولت  اين  كشورمتعهد به  مقابله  با تروريسم  است.
از تاريخ  ماه  مه  سال  ۲۰۰۲ دولت  اين  كشور با برنامه هاي  تبليغاتي  درشبكه هاي  تلويزيوني  سعي  كرد كشور عربستان  سعودي  را ملتي  مدرن  و همراستاي  با منافع  آمريكا به  تصوير بكشد.
فقط در طي  دو هفته  آخر ماه  اكتبر گذشته  جمعا ۱۵۴۱ برنامه  تبليغاتي در مورد عربستان  از شبكه هاي  تلويزيوني  آمريكا پخش  شد.مقامات  اين  كشور از سه  طريق  در تلاش  براي بهبود وجهه  خود در بين  مردم  آمريكا هستند، صرف  مبالغ  هنگفتي  براي  تبليغات  در رسانه  ها، شركت  در برنامه هاي  خبري  كانال هاي  تلويزيوني  و لابي كردن  در كنگره .
عربستان  سعودي  براي  فعاليت هاي  لابي  گري  خود در كنگره  سه  دفتر حقوقي معروف  در واشنگتن  را كه  داراي  روابط و نفوذ گسترده اي  در بين  اعضاي  كنگره  و دولت  بوش  هستند به  استخدام  خود درآورده  است  تا سياست هاي  كنگره  و دولت  را درمورد عربستان  و خاورميانه  تحت  نظر بگيرد.

آلبرايت:
آمريكا و اروپا تضادهاي شديدي دارند
مادلين آلبرايت وزير سابق امور خارجه آمريكا درباره روابط جاري دولت هاي اروپا و آمريكا گفت: دو طرف درحال حاضر در تضاد شديد با يكديگر هستند و يك جريان ضداروپايي قوي در آمريكا و همزمان يك گرايش ضدآمريكايي شديد در اروپا وجود دارد.
به گزارش ايرنا از برلين وزير امورخارجه آمريكا در مصاحبه با روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگماينه افزود: متأسفانه اين امر درست در زماني بروز كرده است كه مشكلات جهاني نيز بسيار عظيم هستند.
آلبرايت افزود: اين درحاليست كه چنانچه اروپا و آمريكا متحد شوند، قدرت ما دوبرابر مي شود، بدين خاطر اروپايي ها نبايد تلاش كنند تا قدرتي در برابر آمريكا ايجاد كنند، زيرا باتوجه به قدرت آمريكا،  اروپايي ها هرگز قادر به ايجاد يك قدرت مقابل آمريكا نخواهند بود.
وزير سابق امورخارجه آمريكا گفت: دوران زيادي وجود داشته است كه آمريكايي ها ضداروپا بوده اند و زمان هايي نيز اروپايي ها عليه آمريكا بوده اند اما اكنون بايد به واقعيت هاي جهاني توجه كرد.
آلبرايت همچنين اظهارداشت: ۱۱ سپتامبر يك شوك شديد رواني، احساسي و فيزيكي براي آمريكا بود اما فكر نمي كنم كه اين سوءقصد همه چيز را تغيير داده است.

دو نظامي ديگر آمريكا در عراق كشته شدند
000538.jpg
در تازه ترين دور خشونت  هاي عراق ۲ نظامي آمريكا كشته و ۷ سرباز اوكرايني زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه نظاميان آمريكا در شهر «بلد» واقع در ۷۵ كيلومتري شمال بغداد براثر انفجار كشته شدند. با قتل اين دو آمريكايي شمار تلفات آمريكا درعراق از زمان اعلام پايان جنگ در ۱۱ ارديبهشت گذشته تاكنون به ۱۱۴ نفر رسيد.
۷ نظامي اوكرايني نيز در جنوب شرقي عراق در يك عمليات كمين زخمي شدند.
همچنين مهدي كربلايي يكي از نزديكان آيت الله سيستاني براثر حمله نارنجكي در كربلا زخمي شد.
در پي تشديد درگيري ها در عراق صليب سرخ جهاني اعلام كرد شمار كاركنان خارجي خود را در اين كشور كاهش مي دهد.
۱۳ هزار عراقي در جنگ كشته شده اند
يك  گروه  تحقيقاتي  درآمريكا روز سه شنبه  اعلام  كرد: ۱۳ هزار عراقي  كه ۴ هزار و سيصد نفر ازآنان  غيرنظامي  بودند، درطول  جنگ  عراق  كشته  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، مركز تحقيقاتي  «طرح  راهكارهاي  دفاعي » در ماساچوست  آمريكا، اعلام  كرد: برآورد اين  مركز براساس  بررسي هايي  است  كه  درمورد اطلاعات  جنگي  آمريكا، گزارش هاي  خبري  مناطق  جنگي  و بررسي  بيمارستان هاي  عراقي  از تاريخ  ۱۹ مارس  تا پايان  ماه  آوريل  صورت  گرفته است .
اين  درحالي  است  كه  وزارت  دفاع  آمريكا (پنتاگون ) درطول  جنگ  خليج فارس  در سال  ۱۹۹۱ و نيز جنگ  اخير عراق  از برآورد شمار كشته شدگان  عراقي خودداري  كرده است .
اين  تحقيق  نشان  مي دهد به  رغم  استفاده  از تسليحات  دقيق ، تلفات  غيرنظاميان  عراقي  كه  دراين  جنگ  مسلح  نبودند به  اندازه  تلفات  جنگ  خليج  فارس  ويا بيشتر از آن  بوده است .
از مجموع  كشته شدگان  عراقي  درطول  اين  دوره  ازجنگ حدود ۳۰ درصد، غيرنظامياني  بودند كه  هيچ  سلاحي  نداشتند.
اين  تحقيق  برآورد مي كند كه  شمار تلفات  غيرنظاميان  عراقي  درطول  جنگ خليج  فارس  حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر و شمار تلفات  نظاميان  بين  ۲۰ هزار تا۲۶ هزار نفر بوده  است .
شيراك انفجارهاي بغداد را بشدت محكوم كرد
ژاك  شيراك  رئيس  جمهوري  فرانسه  وقوع  انفجارهاي  اخير در بغداد بويژه  در مقابل  مركز سازمان  بشر دوستانه  صليب  سرخ  جهاني  را بشدت  محكوم  كرد.
كاخ  رياست  جمهوري  فرانسه  (اليزه ) با انتشار بيانيه اي  به  نقل  ازشيراك  گفت : فرانسه  همدردي  خود را با قربانيان  اين  انفجار اعلام  كرده  و اين  انفجار را يك  عمليات  بي شرمانه  مي داند.
رئيس  جمهوري  فرانسه  خطاب  به  ژاگوب  كلان  برگر رئيس  سازمان  صليب  سرخ  بين المللي  افزود: با حمله كردن  به  مركز صليب  سرخ ، تروريستها نه  تنها نمايندگان  جامعه  جهاني  بلكه  افرادي  را مورد حمله  قرار دادند كه  باجان  و دل  براي  كاهش  دردهاي  مردم  عراق  در اين  كشور بسر مي برند.
در همين حال محمد عثمان از اعضاي شوراي حكومتي عراق ديروز از آمريكا خواست كه كار امنيت عراق را به عراقي ها بسپارد.
وي گفت بايد به نيروي پليس عراق بودجه بيشتر، نيروي انساني بيشتر و تكنولوژي و تسليحات بيشتر اختصاص داده شود.
بيانيه شوراي حكومت انتقالي عراق
شوراي حكومت انتقالي عراق نيز ديروز با صدور بيانيه اي ازكشورهاي همسايه اين كشور خواست اجازه ندهند كساني از مرزهاي آنها بگذرند و با ورود به عراق به نيروهاي آمريكايي حمله كنند.
به گزارش شبكه تلويزيوني بلومبرگ، در اين بيانيه آمده است: شماري از عوامل بمب گذاري هاي اخير در عراق از طريق كشورهاي منطقه به عراق وارد شده بودند.

گفت و گوي تلفني وزراي خارجه ايران و سوريه درباره نشست كشورهاي همسايه عراق
كمال  خرازي  و فاروق الشرع  وزيران  امور خارجه   ايران  و   سوريه  ديروز در تماسي  تلفني  درباره  ترتيبات  برگزاري  و دستور كار نشست  وزيران  خارجه  كشورهاي  همسايه  عراق  گفت وگوكردند.
اين  نشست  قرار است  پس فردا  با حضور وزيران خارجه  كشورهاي  همسايه عراق  و همچنين  وزيران  خارجه  مصر، لبنان  ، عراق  و بحرين  در دمشق  برگزارشود.
به گزارش ايرنا، اولين  نشست  وزيران  خارجه  كشورهاي  همسايه  عراق  قبل  از جنگ  آمريكا عليه اين  كشور در استانبول  تركيه  و دومين  نشست  آنان  بعد از اين  جنگ  در رياض پايتخت  عربستان  سعودي  برگزار شد.
جمهوري  اسلامي  ايران  ، سوريه  ، عربستان  سعودي  ، تركيه  ، كويت  و اردن شش  كشور همسايه  عراق  هستند.
برپايه  گزارش  خبرگزاري  رسمي  سوريه  ( سانا) الشرع  وخرازي  درباره  آخرين تحولات  منطقه  نيز تبادل  نظر كردند.
به  گزارش  سانا، وزير خارجه  سوريه  همچنين  در تماسهاي  تلفني  جداگانه  با سعودالفيصل  و عبدالله  گل  همتايان  سعودي  و ترك  خود درباره  نشست يادشده  و آخرين  تحولات  منطقه  گفت وگو كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |