يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۳ - NOV. 2,2003
امروز با حافظ
گر چه ماه رمضانست بياور جامي
زان مي عشق كزو پخته شود هر خامي
صحبتش موهبتي دان و شدن انعامي
روزه هر چند كه مهمان عزيزست اي دل
جعفر پناهي رئيس داوران جشنواره اكراين شد
بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم كي يف موسوم به مولوديت از ۳ تا ۱۱ آبان در كشور اكراين در حال برگزاري است.
به گزارش ايسنا، در بخش رقابتي اين جشنواره، كه ويژه ساخته هاي اول و دوم كارگردانان است فيلم كوتاه ميلكان ساخته مينو كياني در بخش مسابقه قرار دارد.
دو فيلم كاگومان و طلاي سرخ در بخش جشنواره جشنواره ها حضور دارند.
جعفر پناهي كارگردان ايراني، با عنوان رئيس هيات داوران بخش رقابتي در اين جشنواره حضور دارد.

آثار هنرمند زن ايراني در نيوزيلند
نمايشگاه نقاشي يك هنرمند زن ايراني از ديروز در مركز آكادمي هنرهاي تجسمي نيوزيلند به نمايش گذاشته شد.
به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه دومينين پست چاپ ولينگتون، نمايشگاه نقاشي فيروزه گل محمدي از نظر رنگ، غني و از نظر جزييات، كامل است.
اين روزنامه با چاپ اثري از اين هنرمند ايراني نوشت كه نقاشي هاي گل محمدي داراي زيبايي هاي معنوي از زناني است كه در دل طبيعت زندگي مي كنند.
در اين نمايشگاه، بيش از ۵۰ تابلو نقاشي آب رنگ و تركيبي از كارهاي رنگ روغن اين هنرمند ايراني به مدت ۹ روز در معرض نمايش بازديدكنندگان قرار خواهد گرفت.

۹۰ عكس در خانه عكاسان
هفتاد و سومين  دوره  نمايشگاه  عكس  خانه  عكاسان   ايران  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  خانه ، دراين  دوره  از نمايشگاه  ۹۰ عكس  از عكاسان   ايراني  و خارجي  در سه  تالار درمعرض  ديد علاقه مندان  قرار خواهد گرفت .
در تالار شماره  ۱  اين  نمايشگاه ، آثار گروهي  عكاسان  سينما با حضورپنج  عكاس  مسعود زنده  روح  كرماني ، علي  اصغر داودآبادي ، محمداسلامي راد، اسعد نقشبندي  و علي  نيك  رفتار با عنوان  همراهي  با مستندسازان  سيما در قالب  ۳۸ قطعه  عكس  سياه  و سفيد و رنگي  با موضوعات  مستند درايران ، در تالار شماره  ۲ تعداد ۳۰ قطعه  عكس  سياه  و سفيد ورنگي  از آثار محمد خداداداش  باموضوع  رقص  هاي  آئيني  اقوام  ايراني  ودر تالار شماره  ۳ تعداد ۱۸ قطعه  عكس  رنگي  منتخبي  از آثار عكاسان خارجي  آژانس  خبرگزاري  فرانس  پرس  به  نمايش  درخواهد آمد.
  اين  نمايشگاه  از ساعت  ۱۷ روز سه شنبه  ۱۳ آبان  گشايش  مي يابد و تا ۶ آذر ادامه  خواهد داشت .

۱۰ نمايش روي صحنه تئاتر
با شروع هفته جديد، تالارهاي نمايش تهران ميزبان ۱۰ نمايش هستند.
به گزارش ايسنا، تالار وحدت همچنان ميزبان نمايش خسيس نوشته مولير به كارگرداني ابوالفضل پورعرب است كه هر روز ساعت ۱۸ در اين تالار اجرا مي شود.
تالار سنگلج نيز پذيراي نمايش  خاطرات هنرپيشه نقش دوم نوشته بهرام بيضائي به كارگرداني هادي مرزبان است كه ساعت ۳۰/۱۸ در اين تالار اجرا مي شود.
در تالار هنر دو نمايش عروسكي اجرا مي شوند.
پينوكيوي كوچك من به كارگرداني توسكا واقدي ساعت ۴۵/۱۷ و ايران من به كارگرداني فريبا رئيسي ساعت ۱۹ در اين تالار اجرا مي شود كه اجراي هر دو نمايش تا ۱۶ آبان ماه ادامه دارد.
و اما تئاتر شهر، اين مجموعه قرار بود ميزبان چند نمايش جديد باشد كه تاكنون تنها يك نمايش به برنامه قبلي آن اضافه شده است.
نمايش سوگ سياوش نوشته و كار پري صابري از اين هفته ساعت۳۰/۱۹در تالار اصلي به روي صحنه مي رود.
اورفه به كارگرداني محسن حسيني، ديگر نمايشي است كه اجراي آن از اين هفته آغاز مي شود. اين نمايش كه ساعت اجراي آن ۳۰/۱۸ است در تالار قشقائي به روي صحنه مي رود.
اما سالن شماره ۲ ميزبان نمايش لوله نوشته مهرداد راياني مخصوص به كارگرداني نيما دهقان است كه ساعت ۱۹ در اين تالار به روي صحنه مي رود.
نمايش ديگر هشتمين خوان نوشته محمدرضايي راد به كارگرداني آروند
دشت آراي است كه ساعت۳۰/۱۸ در تالار نو اجرا مي شود.
اما ديگر تالارها همچنان به كار خود ادامه مي دهند، تالار چهارسو ميزبان نمايش شب هزار و يكم نوشته و كار بهرام بيضائي است كه با آغاز ماه رمضان از ساعت ۱۸ اجرا مي شود اين در حالي است كه نمايش آخر خط نوشته پيتر تدريني به كارگرداني سهراب سليمي كه در تالار سايه به روي صحنه مي رفت پس از ۲۶ اجرا به كار خود پايان داد.
مركز تئاتر كانون نيز پذيراي نمايش عصاي جادويي نوشته و كار سامان محمدي است كه در دو نوبت ۱۰ و ۱۱ صبح به زبان آذري به روي صحنه مي رود.

دعاي روز هفتم
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم
اَلّلهُمَّ اَعِنّي فيهِ عَلي صِيامِهِ وَ  قِيامِهِ وَ جَنِّبْني فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ وَ ارْزُقْني فيهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ بِتَوْفيقِكَ يا هادِيَ الْمُضِلّينَ.

محمدحسن پزشك:
از هر مكاني براي جلب افكار جهانيان بايد استفاده كرد
سينماي ملي ايران اگرچه در سطح جهاني از موقعيت و آوازه خوبي برخوردار است ولي بايد از هر امكاني براي جلب افكار جهانيان استفاده كرد و برگزاري جشنواره سوني نيز يكي از اين فرصتها است.
محمدحسن پزشك معاون سابق امور سينمايي كشور كه با روابط عمومي دومين جشنواره كارگردانان جوان سخن مي گفت تصريح كرد: سينما اساسا هنري سرمايه طلب و سرمايه بر است پس بايستي براي جلب سرمايه تلاش كرد وي تاكيد كرد ما همچون ديگران منافع و آرزوهايي داريم كه براي رسيدن به آنها بايد طرح و تدبير و برنامه داشته باشيم و قطعا حافظ و مدافع ارزشهاي خود خواهيم بود.
پزشك در ادامه گفت: سينماي كوتاه دو وجه دارد يكي اينكه نوعي توليد از سينما است كه اگر در هر كشور چرخه توليد و نمايش آن فراهم گردد مي تواند توليد روبه رشد و بالنده اي داشته باشد بسياري از مفاهيم هنري و حساس را مي توان با زبان فيلم كوتاه بازگو كرد كه ممكن است سينماي بلند اقتضاي بيان اين مفاهيم را نداشته باشد.
پزشك با اشاره به وجه دوم فيلم كوتاه افزود سينماي كوتاه شروع كار بسياري از فيلمسازان حرفه اي بزرگ بوده و هست كه به دليل هزينه اندك توليد بسياري از سياه مشق ها مي تواند در اين حوزه انجام شود.
محمدحسن پزشك درباره برگزاري كارگاه آموزشي در كنار جشنواره سوني گفت: هر چه انتقال تجربه بين هنرمندان كشورهاي مختلف بيشتر شود براي هر دو طرف قطعا مفيد است.
معاون سابق امور سينمايي كشور درباره وضعيت فعلي سينماي كشور گفت: سينماي ايران و حركت رو به رشد و متعالي آن به جهت پشتوانه عظيم استعدادهاي جوان و هنرمندان كشورمان همچنان پرفروغ مانده و بر فروغش افزوده خواهد شد.

همزمان با بزرگداشت مقام شكسپير در جهان در تالار وحدت اجرا مي شود
«اتللو» و اركستر زنده رودكي
گروه هنري: همزمان با بزرگداشت مقام شكسپير در كشورهاي مختلف جهان، اركستر رودكي به رهبري لوريس چكناوريان همزمان با نمايش فيلم صامت «اتللو» به اجرا در تالار وحدت مي پردازند.
لوريس چكناوريان؛  رهبر اركستر رودكي در گفت وگويي با خبرنگار ما، ضمن اعلام اين خبر گفت: پس از اجراي موفق «ليلي و مجنون» و «خسرو و شيرين»، سومين درام عاشقانه بزرگ جهان را به نام «اتللو» و با دستمايه قراردادن فيلم صامت ساخته شده از اين اثر به سال ۱۹۲۲ آلمان براي كار انتخاب كرديم.
وي گفت كه اين كار از يك و نيم سال قبل در ذهن من بود و آهنگهاي آن را به تدريج ساختم تا اينكه از يك و نيم ماه قبل با تمرينات فشرده كار را براي ۲۰ اجرا در تالار وحدت آماده كرديم.
چكناوريان به چگونگي تطابق آهنگها با سكانسهاي فيلم اشاره كرد و گفت: گروه تمرينات فراوان و فشرده اي صورت داد تا همزماني سكانسها و پلانهاي فيلم با اجراي زنده به لحاظ ريتم و ضرباهنگ حفظ شود.
وي با اشاره به پيشينه همزماني اجراي زنده آهنگ با نمايش صامت فيلم گفت: در دوران سينماي صامت بيشتر پيانو همراهي كننده فيلمهاي صامت بود، اما در چند سال اخير برخي آهنگها و قطعات ويژه براي اين گونه آثار سينمايي در نظر گرفته شده است كه كار ما نيز در همين راستا ارزيابي مي شود.از سوي ديگر فرزين پيروزپي، مشاور روابط بين الملل مركز موسيقي نيز در گفت وگويي با همشهري گفت كه اين اجراها از ساعت ۲۱ هر شب و به مدت ۲۰ شب در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

نگارستان
گويچه
000690.jpg
۱- نام نقاش: ويلي باميستر Willi Baumeister
۲- تولد: اشتوتكارت ۱۸۸۹ / وفات: اشتوتكارت ۱۹۵۵
۳- سبك نقاش: آبستركت سوررئاليسم البته با گرايش بيشتر به سورئاليسم. سورئاليسم از سال ۱۹۲۰ در فرانسه آغاز شد. به تصوير كشيدن تصاوير در «عالم ناهشياري» از مشخصات اين سبك است. باميستر پيرو «سالوادور دالي» بود.
۴- زندگينامه نقاش: او نقاشي را نزد «فرناند لگار» آغاز كرد و توانايي او در سبك آبستركت سورئاليسم پديدار شد. او علاقه زيادي به مضامين فلسفي هنر و آزادي عمل در نقاشي داشت. او عقيده داشت مضامين سطحي در نقاشي ما را به سوي عمق تابلو هدايت مي كند. در كتابي كه در سال ۱۹۴۷ به نام «مجهولات در هنر» نوشت: اين عقايد را به وضوح توضيح مي دهد. او عقيده داشت نقاشي نبايد موضوع خاصي داشته باشد بلكه عقايد و نظر ديگران موضوع تابلو را مشخص مي كند.
۵- نام تابلو و مشخصات: «گويچه با سر قرمز آن!» / تاريخ نقاشي: ۱۹۵۳ / رنگ روغن روي چوب / قطع تابلو: ۸۱*۱۰۰ سانتيمتر. دو گوي رنگي كه شكل خاصي نداشته و بيشتر شبيه به سمبولي از اشكال هندسي اند ديده مي شود. خطوط شكست خورده اطراف شكل ها؛ نشان از تنش و عدم توازن دارد و نوعي شكنندگي در دنياي امروز را نشان مي دهد.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
پروانه، رنگ بال هايش را از ياد برده است
پرنده، آوازش را به ياد نمي آورد
دعا كنيد
سطر هاي عاشقانه از يادمان نرود
حافظ موسوي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
اجنه
از ماه ها قبل خريد روزنامه را براي خود ممنوع كرده بود. راديو را هم  روشن نمي كرد. پنجره ها را بسته و پرده ها را كيپ كشيده بود.
كنج اتاق قوز كرده و چشم هايش را به در قفل شده اتاق كوچك دوخته بود و تنها دلخوشي اش اين بود كه: «اجنه از دستگيره هاي فلزي مي ترسند.»
علي الله سليمي

روزنگار
۵۳ نفر
در چنين روزي در سال ۱۳۱۷، محاكمه گروه معروف ۵۳ نفر آغاز شد. افراد اين گروه عقايد ماركسيستي داشتند و بعضي از آن ها عضو «حزب كمونيست» ايران بودند، دكتر تقي  اراني را مي توان رهبر اين گروه دانست.
دكتر اراني در هنگام تحصيل در آلمان با ماركسيسم آشنا شده بود و در آنجا به اتفاق گروهي از دانشجويان ايراني - از جمله مرتضي علوي برادر بزرگ علوي - فعاليت هايي داشت. وي حدود سال ۱۳۰۹ به ايران بازگشت و به تدريس درس فيزيك در دبيرستان ها مشغول شد. او در سال هاي اولي كه به كشور بازگشته بود، چند كتاب علمي با عنوان كلي «اصول علوم دقيقه» تأليف و منتشر كرد. سپس با ايرج اسكندري و بزرگ علوي تماس گرفت و هسته اوليه گروه ۵۳ نفر را تشكيل داد. هدف اين سه نفر مطالعه و توسعه معلومات ماركسيستي و سنجش امكان مبارزه با حكومت رضاشاه بود. آن ها به اين نتيجه رسيدند كه بهترين وسيله تبليغ و اشاعه انديشه هايشان، انتشار نشريه است. بنابراين امتياز مجله اي به نام «دنيا» را براي دكتر اراني گرفتند. هدف اصلي مجله دنيا انتشار افكار ماركسيستي بود، ولي به نظر نمي رسيد اين كار در فضاي بسيار بسته آن روزگار عملي باشد. دكتر اراني براي عملي كردن اين هدف، از كم اطلاعي مأموران شهرباني و محرمعلي خان - سانسورچي معروف - استفاده كرد. از آنجا كه مأموران به جز واژه هايي مانند كمونيسم يا حداكثر ماركسيسم،  اطلاعي از ساير واژگان غربي فلسفه و فلسفه سياسي نداشتند، مجله دنيا به نشر تئوري ماركسيسم تحت عنوان «ماترياليسم ديالكتيك» پرداخت و با استفاده از كم حوصلگي و كم دانشي محرمعلي خان، مقالات فراواني انتشار داد. دكتر اراني به اسم مستعار احمد قاضي، ايرج اسكندري به اسم مستعار الف. جمشيد و بزرگ علوي به اسم مستعار فريدون ناخدا در مجله مقاله و يادداشت مي نوشتند. مقدار زيادي هم مطالب علمي، تكنيكي،  صنعتي،  رياضي و داستان، براي پوشاندن هدف اصلي، در «دنيا» منتشر مي شد. علاوه بر اين دكتر اراني عصرهاي دوشنبه نشستي هفتگي را در منزلش در خيابان شيخ هادي برگزار مي كرد. بدنه گروه ۵۳ نفر در اين نشست ها شكل گرفت. دانشجويان و روشنفكراني كه در اين نشست هفتگي شركت مي كردند، به مجله دنيا هم مرتبط شدند، اما تجمع و فعاليت هايشان جنبه تشكيلاتي نداشت.
در تابستان سال ۱۳۱۴ دكتر اراني به بهانه سفر به انگلستان از راه شوروي عازم مسافرت شد. هدف واقعي او شركت در كمينترن (بين الملل كمونيسم و اخذ اجازه تأسيس يك حزب كمونيست در ايران بود. (حزب كمونيست قبلي را رضاشاه به كلي سركوب كرده بود ).
كمينترن، نصرالله مرداني را مخفيانه به ايران فرستاد تا با دكتر اراني حزب كمونيست ايران را تشكيل دهند. كميته ۳ نفره اي از دكتر اراني به عنوان دبير كل، كامبخش به عنوان مسئول تشكيلات و دكتر محمد بهرامي به عنوان مسئول امور مالي حزب تشكيل شد. پس از تشكيل حزب، جلسات هفتگي منزل اراني و مجله دنيا تعطيل شد و گروهي از كساني كه در جلسات شركت داشتند روابط تشكيلاتي و مخفي برقرار كردند.
اين گروه مدتي به ترجمه و انتشار چند كتاب و ترتيب دادن اعتصاب هاي دانشجويي مشغول بودند و امكان گسترش فعاليت هايشان را در ميان كارگران مي سنجيدند. اما رابط حزب كه مسئول عبور دادن مخفي افراد از مرز شمالي كشور بود، يكبار هنگام عبور دادن ۲ نفر به درون كشور تحت تعقيب مأموران ژاندارمري قرار گرفت. به هنگام فرار چمدان فراريان به دست مأموران افتاد و آنها شناسايي شدند. رابط حزب چندي بعد در آبادان دستگير شد و گروه به سرعت لو رفت. ۵۳ نفر بازداشت شدند كه معدودي از آن ها عضو حزب كمونيست و بقيه از مرتبطان مجله دنيا و جلسات هفتگي منزل دكتر اراني بودند. در ميان آن ها چهار كارگر،  ۳ پيشه ور و يك كشاورز به چشم مي خوردند و بقيه عموما كارمند دولت، دانشجو و دانش آموز بودند.
روز يازدهم آبان ۱۳۱۷ محاكمه گروه در دادگاهي به رياست حسينقلي خان وحيد آغاز شد، اما گفته مي شد تصميم واقعي را كميته اي ۳ نفره از معتمدان رضاشاه با حضور سرپاس مختاري مي گيرند. نتيجه دادگاه محكوميت ۱۰ تن به ۱۰ سال حبس، يك نفر به هفت سال،  ۳ نفر به شش سال، ۲۳ نفر به پنج سال، ۷ نفر به چهار سال و ۴ نفر به ۳ تا ۵/۴ سال زندان بود. ۲ تن از متهمان تبرئه شدند.
اين گروه پس از وقايع شهريور ۲۰، اشغال ايران به دست نيروهاي متفقين و استعفاي رضاخان از زندان آزاد شدند و گروهي از آنان حزب توده را تشكيل دادند.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي همه
سردرد در ساعت هاي كار روزانه بسيار پيش مي آيد و خيلي هم آزاردهنده است.
اضطراب، نگراني و تنش ناشي از عقب افتادن كارها، مشاجره با همكار يا ارباب رجوع، سروصدا، فضاي دودآلود، كمبود نور در فضا، كاركردن پشت ميز و صندلي ناراحت، كاركردن طولاني با كامپيوتر، نخوردن صبحانه كامل و كم خوابي از عواملي هستند كه باعث بروز چنين سردردهايي مي شوند.
اگر در هنگام كار دچار سردرد شديد، استراحتي ۱۵ دقيقه اي به خود بدهيد، درصورت امكان به فضايي برويد كه هواي پاك داشته باشد،  هرچه زودتر قرص مسكني (مانند بروفن يا استامينوفن) بخوريد، چند نرمش كششي انجام دهيد، قدري آب بنوشيد، چيز انرژي زايي ميل كنيد، اگر امكان دارد چشم هايتان را مدتي ببنديد و آن ها را كمپرس آب سرد كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
سارق بدشانس
بن: يك خانم ۴۶ ساله در آلمان براي اينكه در هنگام كار در آشپزخانه از وضعيت كودك خود در اتاق خواب آگاه باشد، سيستم دوربين مداربسته در منزل نصب كرده بود.به اين ترتيب مادر در حين كار در آشپزخانه مي توانست هم تصوير كودك خود را ببيند هم صدايش را بشنود. اما از قضا صداي مكالمه دو نفر روي سيستم مداربسته منزل اين خانم افتاد كه در آن يك سارق عمليات سرقت از منزلي را براي دوستش تعريف مي كرد. به همين دليل اين خانم بلافاصله با پليس تماس گرفت و پليس نيز موفق شد مكان سارق را رديابي كند.
مرگ پيرترين انسان جهان
توكيو: پيرترين انسان جهان ديروز در سن ۱۱۶ سالگي درگذشت. اين خانم از چند هفته پيش در بيمارستان بستري بود اما سرانجام در برابر بيماري تسليم شد.
او كه در سال ۱۸۸۷ چشم به جهان گشود عادت داشت دو روز پياپي بخوابد سپس دو روز بيدار بماند وي ماه گذشته يكصد و شانزدهمين سالگرد تولد خود را جشن گرفته بود.
تكنولوژي در قبرستان
پاريس: اخيرا مسئولان يك قبرستان در نزديكي شهر نيس فرانسه دست به ابتكار جالبي زده اند و ۴هزار قبر اين قبرستان را صاحب شناسنامه كرده اند.
به عبارت ديگر، مراجعه كنندگان به قبرستان مي توانند نام و نام خانوادگي متوفي را به كامپيوتر داده و بلافاصله مكان قبر مورد نظر را روي نقشه قبرستان مشاهده كنند. به اين ترتيب مراجعه كنندگان براي يافتن قبر مورد نظر خود دچار مشكل نمي شوند. همچنين بيوگرافي هر يك از افراد متوفي قابل دسترسي است. هزينه اجراي اين پروژه در حدود ۱۷۵۶۰ دلار است.
سرقت كيسه هوا
برلين: پليس آلمان به دنبال سارقاني است كه تاكنون ۷۳ كيسه هوا را از فروشگاه هاي لوازم خودرو سرقت كرده اند. نكته جالب اينكه سارقان در هنگام ورود به فروشگاه ها تنها به سراغ كيسه هاي هوا مي روند و به وسايل ديگر كاري ندارند.
به گفته پليس، سارقان اين كيسه ها رابه كشورهاي شرق اروپا مي برند و روي خودروهاي شهروندان اين كشورها نصب مي كنند.
دردسرهاي تلفن همراه
نيويورك: افتادن گوشي تلفن همراه يك مرد ۴۱ ساله در داخل توالت قطار باعث سرگردان شدن هزاران مسافر در آمريكا شد.
هنگامي كه اين مرد به توالت رفت ناگهان گوشي وي از داخل جيبش به درون توالت افتاد و مرد تصميم گرفت آنرا بيرون بياورد. اما دست وي داخل توالت گير كرد و به همين دليل مسئولان قطار مجبور شدند آنرا متوقف و ماموران آتشنشاني را خبر كنند. ماموران آتش نشاني پس از ۹۰ دقيقه تلاش موفق شدند دست مسافر را آزاد كنند. توقف اين قطار باعث مختل شدن حركت چندين قطار ديگر هم شد.
انفجار در آسمان
برلين: يك ستاره شناس آماتور در آلمان، يك خط تلفن راه اندازي كرد كه مردم از سراسر جهان مي توانند مشاهدات خود از فعل و انفعا لات آسمان را به او گزارش دهند. اين ستاره شناس روز گذشته مدعي شد، جمعه شب بيش از ۳۰ هزار نفراز كشورهاي اروپايي با وي تماس گرفتند و اعلام كردند كه در آسمان بالاي سر خود انفجارهاي متعددي را شاهد هستند كه آسمان را كاملا سرخ كرده است. حتي يك زوج كه از جزاير درياي بالتيك تماس گرفته بودند تصور مي كردند بر فراز دانمارك انفجار اتمي صورت گرفته است.
عاقبت مبارزه با فساد
بوينس آيرس: رئيس جمهور آرژانتين با شعار مبارزه با فساد در تمام ابعاد جامعه پا به عرصه قدرت گذاشت و براي تحقق اين خواسته خود عمليات گسترده اي را آغاز كرده است. اما رئيس جمهور تصور نمي كرد كه روزي به دليل آغاز همين مبارزه مجبور شود با هواپيماي عادي سفر كند.
هواپيماي اختصاصي رئيس جمهور تنها سه خلبان داشت كه دو تن از اين خلبانان به دليل فساد مالي از كار بركنار شده بودند و تنها خلبان باقي مانده هم براي شركت در يك دوره آموزشي به آمريكا سفر كرده بود. به همين دليل رئيس جمهور مجبور شد با هواپيماي عادي سفر كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي محمدرضا آتشزاد / ۱۰ تا ۱۵ آبان / خيابان ولي عصر، نرسيده به ميدان ونك، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* گالري طراحان آزاد: نمايشگاه طراحي و نقاشي هاي هاني بال الخاص / تا ۱۶ آبان / ميدان فاطمي، ميدان گل ها، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* نگارخانه ثروت: نمايشگاه معماري داخلي و دكوراسيون ثروت عجمي/ ۱۵ تا ۲۲ آبان / خيابان افريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه نقاشي سيدنظام الدين امامي فر / ۱۵ تا ۲۰ آبان / خيابان مطهري، جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* گالري سيحون: نمايشگاه آثار سيامك شريفان با عنوان «هبوط منهاي سيب» / ۱۸ تا ۲۲ آبان / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه شفق: نمايشگاه نقاشي ثريا مسعودي / از ۱۱ تا ۱۵ آبان / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه صنايع دستي علي كاظمي / از ۱۱ تا ۲۵ آبان / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۱۴۴۴۷

گل و گياه
آقونيطون
000688.jpg
نام علمي: Aconitum carmichaelii ,Arendsii
خانواده: Ranunculaceae
گياه دايمي و افراشته كه ريشه آن غده اي است. برگها سبز تيره، داراي تقسيمات عميق، گلها به رنگ آبي تيره در فصل پاييز روي گل آذين هاي سنبله ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۵۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
جهت كاشت در رديف پشتي حاشيه هاي گلكاري مناسب است.
نيازها: مكان آفتابي و يا سايه، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. فاصله ۳۰ سانتيمتر براي كاشت بين دو بوته مناسب است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه هر دو يا سه سال يكبار در فصل پاييز پس از پايان گلدهي امكان پذير است. هنگام تقسيم تنها غده هاي بزرگتر را جدا نموده و مجددا مي كارند.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |