يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۳ - NOV. 2,2003
عرضه متري، چاره گشاي كمبود مسكن نخواهد بود
فروش تراكم ،ابزاري براي خدمات رساني به شهروندان است
گروه شهري: يك كارشناس مسائل شهرسازي در گفت و گو با ايسنا، كمبود زمين در مناطق مختلف و كلان شهرها را به عنوان يك معضل مطرح كرد و گفت:« با توجه به اينكه تهران داراي رشد مهاجرپذيري بسياري است، بنابراين ارگان ها و سازمان ها را بايد ترغيب كرد كه ساخت وسازها را به سمت ارتفاع سازي ببرند.»
وي به برنامه ريزي اصولي و اجراي سياست هاي مناسب در ساخت و ساز كشور اشاره كرد و گفت:« اين سياست ها را بايد به گونه اي اعمال كرد كه تراكم به عنوان يك ابزار جلوگيري از افزايش قيمت و در راستاي خدمت به مردم به كار گرفته شود.»
مقدم سياست غلط وزارت مسكن را در فروش زمين به قيمت روز عنوان كرد و افزود:« وزارت مسكن و شهرسازي به صورت مشاركتي زمين در اختيار سازندگان قرار مي دهد كه سازندگان زمين نيز با توجه به خريد زمين با قيمت زياد ناچارند ساختمان را با قيمت بيشتري به متقاضيان مسكن واگذار كنند و همين امر موجب گراني مسكن خواهد شد.»
مقدم درباره اظهارات وزير مسكن كه عنوان كرده بود هيچ خانه اي خالي از سكنه نيست گفت: با توجه به مشاهدات و وجود خانه هاي خالي در شمال شهر مي توان دريافت وزير مسكن هنوز از آمار درستي استفاده نمي كند و آماري كه در اختيار وي قرار مي گيرد، غلط است.
اين كارشناس شهرسازي، همچنين بيان كرد: وزارت مسكن نبايد به دنبال كسب درآمد باشد، مملكت ما به پول خريد و فروش ملك ساختمان وزارت مسكن هيچ گونه نيازي ندارد.
او ادامه داد: توقف فروش تراكم موجب سكونت مردم در آپارتمان هاي گران قيمت شمال شهر تهران نخواهد شد، زيرا برخي از سازندگان احساس مي كنند كه توقف فروش تراكم ساختمان هاي خالي آنان را پر مي كند و نيازشان را برآورده خواهد كرد، اين در حالي است كه در كلان شهري هم چون تهران نياز خيلي فراتر از اينهاست و تراكم يك ابزاري است براي ساخت و ساز كه با آن مي توان نياز مسكن كلان شهر تهران را برطرف كرد.وي برطرف شدن مشكلات اين شهرك ها را خارج از قدرت وزارت مسكن دانست و گفت: اين امر مستلزم يك حركت همگاني در سطح سياست دولت و وزارتخانه هاي تابعه است كه براي حيات يك شهر تلاش مي كنند.
او بدنه ارگان هاي دولتي را ضعيف دانست و تصريح كرد: با توجه به نبود كارايي در اين بخش، بايد كارها را به بخش خصوصي سپرد زيرا ارگان هاي دولتي به سختي مي توانند خود را با نيازهاي جامعه وفق دهند.
وي در مورد فروش متري مسكن گفت: جايگاه وزارت مسكن خيلي فراتر از اين كارهاست زيرا اين كارها به بخش خصوصي مرتبط بوده و مستلزم يك قانون منسجم است، با توجه به اينكه ما هنوز براي اداره ۲۰ واحد آپارتمان در يك ساختمان مشكل داريم، چگونه مي توانيم در آينده با فروش متري مسكن نياز مردم را حل كنيم.

كاشت يك  درخت  به  ازاي  يك  روز حبس  براي  محكومان  قضايي
استقبال شهرداري از تعيين درختكاري به عنوان تاوان جرم
000680.jpg
گروه شهري: مديرعامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهرداري  تهران ، با استقبال  از كاشت يك  درخت  به  ازاي  يك  روز حبس  براي  محكومان  قضايي ، تأكيدكرد: شهرداري  تهران آماده  هرگونه  همكاري  با دستگاه  قضايي  براي  توسعه   اين  امر است .
علي محمد مختاري ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: شهر آلوده  تهران ، همواره  به  گسترش  فضاي  سبز براي  ادامه  حيات  مردم محتاج  است  و تصميمات   اين  چنيني  كمك  بسزايي  به  تحقق   اين  امر مي كند.
چندي  پيش  نوجوان  ۱۷ ساله اي  به  اتهام  نگه  داشتن  مشروبات  الكلي ، در دادگاه  اطفال  به  ازاي  سه  ماه  و يك  روز حبس  تعزيري  به  كاشت  ۹۱ اصله  درخت  در سطح شهر تهران  و حومه  محكوم  شد.
قاضي  شعبه  ۱۱۸۵ دادگاه  اطفال  تهران  بر اساس  گزارش هاي  مراجع  انتظامي ،  اين  نوجوان  را به  سه  ماه  و يك  روز حبس  محكوم  كرد، اما از آنجا كه  وي  سابقه كيفري  نداشت  به  تشخيص  قاضي  دادگاه  به  كاشت  ۹۱ اصله  درخت  محكوم  شد.

نگاه
000682.jpg
افشين سبوكي

بسياري از وسايل نقليه صلاحيت تردد در شهر را ندارند
فعاليت كارخانه هاي آلاينده غيرقانوني در تهران
در مسير غرب به شرق تهران، كارخانه  هاي آلاينده بسياري با انواع آلايندگي هاي شيميايي و فيزيكي سلامت تهران را تهديد مي كنند.دكتر حسين باهر، استاد دانشگاه شهيد بهشتي در گفتگو با آسمان آبي ضمن اعلام مطلب فوق افزود: «تعداد بسياري از مؤسسات و كارخانجات آلاينده فعال در تهران به صورت غيرقانوني فعاليت مي كنند كه بسياري از نانوايي ها و كارخانجات دولتي در اين گروه قرار دارند.»
وي اظهار داشت: «همچنين برخي ميني بوس ها با موتور هايي از نوع موتور بولدوزر و تراكتور كار مي كنند كه اين وسايل صلاحيت تردد در سطح شهر را ندارند، اما متاسفانه به دليل اين كه تمامي اين وسايط دولتي هستند به راحتي در تهران تردد مي كنند.» 
وي گفت: «قوانين و مقررات براي تردد كاميون ها و تريلي ها نيز رعايت نمي شود به طوري كه آنها در طول روز در تمامي خيابان هاي تهران تردد مي كنند.»
وي همچنين درباره ماشين هاي فرسوده گفت: «تاكنون ديده نشده كه حتي يك ماشين فرسوده از رده خارج شود بلكه اين ماشين ها از شهر به روستا و از محل هاي شلوغ به محله هاي خلوت منتقل مي شوند.» 
وي در مورد ترددهاي غيرقانوني اتوبوس هاي دولتي و شركت واحد گفت: «تعداد زيادي از اين اتوبوس ها دودزا هستند و به صورت غيرقانوني در سطح شهر تردد مي كنند و اداره راهنمايي و رانندگي هم كنترلي روي اين ها ندارد، چرا كه برگ معاينه فني فقط براي ماشين هاي شخصي صادر مي شود و براي اين وسايل نقليه عمومي برگه معاينه فني چندان مهم تلقي نمي شود.»

پايانه و آژانس وانت بارها تأسيس مي شود
گروه شهري: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: پايانه ها و آژانس هاي مختلف وانت بارها به منظور ساماندهي وضعيت وانت بارها و جلوگيري از سرگرداني آنها در سطح شهر در آينده اي نزديك تأسيس مي شود.
دكتر بهبهاني در گفت وگو با ايسنا افزود: اجراي اين طرح مي تواند ۲ تا ۳ درصد ترافيك تهران را كاهش دهد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: اين پروژه با همكاري بخش خصوصي و مردمي اجرا خواهد شد و عملكرد اين آژانسها و پايانه ها همچون آژانسهاي اتومبيل است و شهروندان مي توانند تنها با يك تماس تلفني از خدمات اين صنف برخوردار شوند.
وي تصريح كرد: وانتهاي مشمول اين طرح با آرم و رنگ خاصي در سطح شهر تردد خواهند كرد و قيمتهاي استفاده از وانتها به منظور تأمين منافع استفاده كننده و راننده تعيين خواهد شد.

هركارمند تهراني  روزانه  ۲۰۰ گرم  كاغذ زباله  توليد مي كند
گروه شهري: سرپرست  سازمان  بازيافت  و تبديل  موادشهرداري  تهران  گفت :هركارمند تهراني به  طور ميانگين  روزانه  ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم  كاغذ زباله  توليد مي كند.ابوالفضل  ابراهيمي  در گفت وگو با ايرنا، گفت: بخش  اعظمي از ۵۰۰ تن  كاغذ زباله  توليد شده  در تهران  درروز را ادارات  و نهادهاي  دولتي  و نيزموسسات  خصوصي  توليد مي كنند و اين  امرسبب  از بين  رفتن  سرمايه  بسياري  در پايتخت  مي شود.

بازپيرايي مساجد شمال تهران
گروه شهري: شهرداري منطقه ۳ تهران طرح تجهيز و بازپيرايي مساجد شمال تهران را به زودي اجرا مي كند.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۳، ديروز اعلام كرد باتوجه به جايگاه و كاركرد مساجد در فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي، طرح تجهيز و بازپيرايي اين اماكن در چند مرحله اجرا مي شود و از اين رو در نشستي با هيأت امناء مساجد، فهرستي از نيازها و كاستي ها شناسايي شدند.
همچنين سياوش احمدي، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۳ از نخستين جلسه مشترك مسئولان شهرداري با ائمه جماعات مساجد خبر داد و هدف از آن را هم انديشي و تبادل نظر ائمه جماعات و مشاركت عمومي آنان براي رفع مشكلات مساجد عنوان كرد.
وي پيرايش و نظافت درب مساجد، رنگ آميزي، شتسشوي فرش ها، تعمير، مرمت و بازسازي سرويس هاي بهداشتي، غبارروبي و عطرافشاني مساجد را از اهم برنامه هاي شهرداري عنوان كرد.

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۱۱ تهران
گروه شهري: شهردار تهران روز پنج شنبه (۱۵/۸/۸۲) با شهروندان منطقه ۱۱ ديدار عمومي دارد.
روابط عمومي شهرداري تهران طي اطلاعيه اي اعلام كرد شهروندان ساكن در منطقه ۱۱ به منظور تكميل فرم ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر، لازم است روزهاي يكشنبه و دوشنبه (۱۱ و ۱۲/۸/۸۲) از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۶:۳۰ دقيقه به روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۱ واقع در خيابان قزوين - جنب راهنمايي و رانندگي مراجعه كنند.

يك عضو شوراي شهر:
حل مشكلات تهران نيازمند عزم ملي است
گروه شهري: عضو شوراي  اسلامي شهر تهران ، هزينه هاي  ناشي  از پايتخت  بودن  كه  بر شهروندان  تهراني  تحميل  مي شود را يكي  از معضلات  اصلي  اين  شهر دانست .«حبيب  كاشاني » ديروز گفت : شوراها به  دليل  نقش  نظارتي ، سياستگذاري و برنامه ريزي ، سهم  موثري  در بهبود مديريت  شهري  دارند.
وي  افزود: عمده  مشكل  كلان  شهرهايي  مانند تهران ، عدم  تمركز و چند گانگي  در مديريت  شهري  است .وي  اولويت هاي  كاري  شوراي  شهر تهران  را بررسي  مسايل  «مسكن  و سرپناه شهري ، حمل  و نقل ، ترافيك  و آلودگي  هوا» دانست .
عضو شوراي  شهر تهران  «رسيدگي  به  آسيب ها و بزهكاري هاي  اجتماعي ، نظارت بر شهرداري ، كارآمد كردن  مديريت  شهري ، تامين  منابع  مالي  و درآمدي  سالم  و پايدار براي  شهر و ارايه  راهكار براي  افزايش  بودجه  شهرداري » را از اولويت هاي  ديگر شوراي  شهر تهران  ذكر كرد.كاشاني  تأكيد كرد: معضل  چندگانگي  مديريت  شهر براي  شهروندان  تهراني  معضلاتي  را ايجاد كرده  است .
ارزش اقتصادي جنگل هاي شمال
براساس تحقيقات انجام شده خدمات و كاركردهاي اكوسيستمي جنگل هاي شمال كشور در تنظيم آب و هوا و جلوگيري از تغييرات آب و هوايي سالانه بيش از ۳۴۰ ميليون دلار برآورد شده است.
به گزارش قلم سبز ايران، براساس تحقيقات انجام شده در دانشگاه تربيت مدرس ارزش اقتصادي جنگل هاي شمال كشور در تنظيم جريانات اقليمي و كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي به جو، در هر هكتار ۱۴۱ دلار برآورد شده است كه با احتساب ۸/۱ ميليون هكتار وسعت جنگل هاي شمال، اين رقم سالانه بيش از ۳۴۰ ميليون دلار خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |