يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۳ - NOV. 2,2003
در جلسه فوق العاده ديروز
مجمع تشخيص مصلحت سياست هاي كلي برنامه چهارم توسعه در امور اجتماعي، سياسي و امنيتي را تصويب كرد
دبير شوراي عالي امنيت ملي گزارشي از روند و نتايج مذاكرات با وزراي خارجه سه كشور اروپايي را به اطلاع اعضاي مجمع رساند
مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در جلسه فوق العاده خود با بررسي ۲۰ بند باقي مانده از سياست هاي كلي برنامه چهارم توسعه كشور در امور اجتماعي، سياسي و امنيتي سياست هاي مذكور را تصويب كرد.
به گزارش ايسنا در آغاز اين جلسه، گزارش كميسيون امور خاص مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره بررسي سياست هاي كلي برنامه چهارم توسعه كشور در جلسات فوق العاده اين كميسيون مطرح و خاطرنشان شد: بررسي اين سياست ها در اين كميسيون به پايان رسيده و آماده ارائه و بررسي در جلسات رسمي مجمع است.سپس اعضا به بحث و بررسي موارد مطرح شده پرداختند و علاوه بر چهار بند قبلي، ۱۶ بند ديگر به تصويب اكثريت اعضا رسيد كه اهم آن به شرح ذيل است: تقويت نهاد خانواده و تلاش در جهت شكوفايي استعدادها و توانايي هاي زنان، تقويت هويت ملي جوانان، تقويت نظام هاي جامع تامين اجتماعي، اصلاح نقش و كاهش اندازه دولت، اصلاح نظام اداري و قضايي، توسعه نظام و امنيت عمومي، گسترش و عمق بخشيدن روحيه تعاون و مشاركت عمومي،  آمايش سرزمين مبتني بر اصول ملاحظات امنيتي و دفاعي، كارايي و بازدهي اقتصادي، وحدت و يكپارچگي سرزمين، گسترش عدالت اجتماعي و تعادلهاي منطقه اي، تقويت امنيت و اقتدار ملي با تأكيد بر رشد علمي، فناوري  اقتصادي، مشاركت و ثبات سياسي، هويت بخشي به سيما و كالبد شهري و روستايي از طريق احيا و به روزآوري معماري ايراني - اسلامي، تقويت و كارآمد كردن نظام بازدهي و نظارت و اصلاح قوانين و مقررات، اولويت دادن به ايثارگران انقلاب اسلامي در عرصه منابع مالي و فرصت ها و امكانات دولتي، ارتقاي توان آمادگي دفاعي نيروهاي مسلح براي بازدارندگي، ابتكار عمل و مقابله موثر در برابر تهديدها، پيشگيري و مقابله موثر با جرائم و مفاسد اجتماعي و امنيتي.
در ادامه جلسه صبح ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، همچنين سياست هاي كلي برنامه چهارم توسعه كشور در امور مربوط به روابط خارجي (اقتصادي،  سياسي و  فرهنگي) در دستور كار قرار گرفت و اين سياست ها در مجموع با تصويب شش بند به پايان رسيد كه اهم اين مصوبات به شرح ذيل است: «تنظيم سياست خارجي بر اساس اصول قانون اساسي و رعايت عزت، حكمت و مصلحت و تقويت روابط خارجي از طريق  تلاش براي همگرايي بيشتر ميان كشورهاي اسلامي، گسترش همكاري هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي، ادامه پرهيز از تشنج در روابط با كشورها و تقويت روابط سازنده ، تلاش براي رهايي منطقه از حضور نظامي بيگانگان، همچنين تعامل فعالانه با كشورها و نهادهاي مؤثر در اقتصاد جهاني، تلاش براي تبديل مجموعه كشورهاي اسلامي و دوست در منطقه به يك قطب منطقه اي اقتصادي، علمي، فناوري و صنعتي، تقويت و تسهيل حضور فرهنگي ايران در مجامع جهاني و سازمان هاي بين المللي فرهنگي،  تقويت هويت اسلامي و ايراني و زبان فارسي ايرانيان خارج از كشور و تسهيل مشاركت آنان در توسعه ملي و حمايت از حقوق آنها.
بر اساس گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه اين جلسه، حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي،  گزارشي از روند و نتايج مذاكرات جمهوري اسلامي ايران با وزراي خارجه سه كشور اروپايي در تهران درمورد فناوري انرژي هسته اي را به اطلاع اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام رساند.

رييس جمهور در جمع نمايندگان كارگران و كارفرمايان
بايد بهره وري را بالا ببريم مديريت ها را روز آمد كنيم
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري ، بر ضرورت  ايجاد اشتغال ، توليد و كارآفريني  در كشور تأكيد كرد.
آقاي  خاتمي عصر ديروز  در ديدار جمعي  از نمايندگان  كانون  عالي كارفرمايي  و تشكلهاي  كارگري  گفت : اگر ما منابع  بودجه اي  و امكانات  براي  تامين  رفاه  اجتماعي  كم  داريم  و مشكلاتي  براي  تامين  نيازها و حقوق  پرسنل  داريم ، دليل  اين  است  كه  كار مولد در جامعه  كم  داريم .
وي  با بيان  اينكه  هم  اكنون  با فروش  نفت  خام  زندگي  را مي گردانيم ، گفت : تا كار، توليد و آفرينندگي  نباشد، برخي  مشكلات  اقتصادي  وجود خواهد داشت .
وي  اضافه  كرد: تا نتوانيم  بودجه هاي  جاري  كشور را توسط مالياتها و عوارض  بگردانيم ، نمي توانيم  يك  اقتصاد سالمي داشته  باشيم  و تا وقتي  كه  كار و توليد نباشد نمي توانيم  ماليات  زيادتري  بگيريم .
وي  اظهار داشت : شركتهاي  خوبي  در بخش  نيرو ايجاد شده  است  كه  بالاي  ۷۰درصد نيروگاههاي  كشور را مهندسان  خودمان  توليد مي كنند.
خاتمي در ادامه  تصريح  كرد: در طول  دو سال  و نيمي كه  حساب  ذخيره  ارزي  تشكيل  شده  است ، ۷۰۰ طرح  به  مبلغ  پنج  ميليارد دلار تصويب  شده  كه  ۵/ ۲ميليارد دلار آن قرارداد بسته  شده  است .
وي  خاطرنشان  كرد: از سال  ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ حدود سه  ميليارد دلار در بخش خصوصي  هزينه  شده  اما اكنون  در ظرف  دو سال  و نيم  بيش  از ۵/ ۲ ميليارد دلار هزينه  شده است  كه  اثرش  در كاهش  نرخ  بيكاري  در كشور محسوس  مي باشد.
رئيس  جمهور با بيان  اينكه  ما بايد بهره وري مان  را بالا ببريم ، گفت : چون  قيمت  تمام  شده  ما در بسياري  جاها قادر به  رقابت  با كالاهاي  خارجي  نيست و نمي توانيم  در بازارهاي  خارجي  شركت  داشته  باشيم  لذا هيچ  راهي  نيست  جز اينكه  بهره وري مان  را بالا ببريم  و در اين  زمينه  بايد مديريتها روزآمد شود و آموزشهاي  كارگران  را بالا برد و دولت  هم  تسهيلات  لازم  را در اين  زمينه  فراهم  آورد.
وي  همچنين  با اشاره  به هدفمند كردن  يارانه ها در كشور گفت : ما ناچاريم به  خاطر بخش  عظيمي از جامعه  كه  كمبودها و محروميتهايي  دارند، آنها را تامين  كنيم .
پيش  از سخنان  رئيس  جمهوري ، صفدر حسيني  وزير كار و امور اجتماعي  طي سخنان  كوتاهي ، واگذاري  سهام  به  كارگران ، بازنشستگي  پيش  از موعد، ايجاد پروژه هاي  ورزشي  كارگران  و طرح  بيمه  بيكاري  را از جمله  سياستهاي  حمايتي  دولت  از كارگران  اعلام  كرد.

عباس ملكي در همايش ۱۱ سپتامبر و همكاري هاي محيطي در درياي خزر:
بازي بزرگ در درياي خزر پايان يافته است ايران استراتژي جديد تدوين كند
گفت وگوي علمي «۱۱سپتامبر و همكاري هاي محيطي در خزر» ديروز در پژوهشكده  مطالعات راهبردي برگزار شد.
عباس ملكي رئيس مؤسسه مطالعات درياي خزر در اين نشست گفت: بازي بزرگ در درياي خزر پايان يافته است و بايد استراتژي جديدي توسط ايران تدوين، طراحي و اجرا شود.
به گزارش ايسنا:ملكي با اشاره به تعريف سياست خارجي در جهان بين الملل گفت: سياست خارجي جز تصميم گيرندگان سياست خارجي نيست و در تصميم گيري مهمترين نقش را افراد با باورها، سوابق، پيش زمينه هاي فكري، علايق، تحصيلات
و ...تشكيل مي دهند.
ملكي مسئله  آمريكا، روسيه و الگوي ايراني را از مهمترين عوامل حائز اهميت خواندن درياي خزر عنوان كرد و گفت: آمريكا با توجه به قطعنامه اي كه در كنگره  آمريكا به تصويب رساند، ايران را در تحريم نفت و گاز قرار داد كه اين تحريم درمورد درياي خزر شديدتر بود، چرا كه عدم حضور ايران را در منافع استراتژيك دراز مدت خود مؤثر دانست.
وي افزود: درمورد روسيه هم بايد گفت كه اين كشور بزرگترين توليدكننده نفت جهان محسوب مي شود، اما از آنجايي كه اين كشور متحد استراتژيك آمريكاست بعد از حادثه  ۱۱ سپتامبر يا بايد به چالش با آمريكا مي پرداخت و يا با آن كنار مي آمد كه اين مسئله نيز تأثير بسزايي در درياي خزر مي توانست داشته باشد. وي در توضيح سومين عامل يعني الگوي ايراني نيز ابراز عقيده كرد: ايران در اين عامل بسيار ضعيف عمل كرده است، چرا كه بجاي فعال كردن بخش خصوصي، بخش دولتي در آن به فعاليت پرداخته است. لذا در چنين شرايطي است كه ما نمي توانيم در اين بازي بزرگ نقشي داشته باشيم.
رئيس مؤسسه  مطالعات درياي خزر معتقد است كه درياي خزر هم اكنون اهميت سابق را نزد آمريكا ندارد و اين مسئله مي تواند در ايفاي نقش ايران در درياي خزر به لحاظ عدم وجود قدرتهاي بزرگ تأثيرگذار باشد.
وي در عين حال تصريح كرد: درست است كه درياي خزر اهميت سابق را براي آمريكا ندارد، اما اگر ايران بتواند مشكلات خود را با اروپا همانند مذاكرات پرثمري كه در توافقات سعد آباد داشت حل كند، مي تواند به بازي خود در درياي خزر ادامه دهد.
همچنين دكتر ملكي اظهار داشت كه روسيه هم كشور حائز اهميتي در سياست خارجي ماست و مي تواند تامين كننده  صنايع پيشرفته، هسته اي و دفاعي باشد، همچنان كه در حال حاضر نيز از مهمترين بازارها براي توليدات ايران است.
رئيس مؤسسه  مطالعات درياي خزر دليل كم اهميت شمردن درياي خزر را منوط به بي توجهي مفرط در سياست خارجي دولت حاضر دانست و گفت: در زمان دولت آقاي خاتمي نگاه ما به خزريك نگاه امنيتي شد و نگاه اقتصادي خود را كه در زمان آقاي هاشمي رفسنجاني بود از دست داد. لذا من معتقدم كه اگر هم اكنون نگاه ما به حالت قبل يعني اقتصادي برگردد و مرز مشتركي ميان ايران و روسيه به لحاظ اقتصادي و استراتژيك بصورت مشترك باقي بماند،تمامي مسائل در خصوص درياي خزر حل خواهد شد.
به گفته  وي همچنين اگر خاتمي رؤساي كشورهاي حاشيه  درياي خزر را در يكي از شهرهاي ساحلي خزر دعوت كند ،مي تواند به نتايج مشخص و مشتركي در زمينه  درياي خزر برسد؛چرا كه هم حضور آمريكا در درياي خزر كاهش يافته و هم خاتمي مي تواند با تدبير و قدرتي كه دارد بر اين كشورها تأثير بگذارد.

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين:
ايران تنها نيست جهان اسلام در برابر آمريكاست
محمدرضا باهنر دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در گفت وگو با «جام  هفته » گفت: عده  اي حاضرند دست  نشاندگي  بيگانگان  را بپذيرند و مي خواهند جلوتر از فراماسون هاي  زمان  مشروطه  حركت  كنند.
به گزارش روابط عمومي جامعه اسلامي مهندسين، باهنر گفت: در كشوري  كه  قدرت  با راي  مردم ، دست  به  دست  مي شود، اگر يك گروه  سياسي  براي  حفظ قدرت  خود حاضر شد وابستگي  به  قدرت هاي  خارجي  را بپذيرد، رقابت ، فلسفه  وجودي  خود را از دست  مي دهد.
وي  در عين  حال  گفت : امروز عده اي  كه  احساس  مي كنند پايگاه  خود را درميان  مردم  از دست  داده اند، به  تهديد مردم  روي  آورده اند و مي گويند اگر اصولگرايان  در انتخابات  پيروز شوند، آمريكا به  ايران  حمله  مي كند.
باهنر افزود: دفاع  از حقوق  حقه  ملت  و پافشاري  بر ارزش هاي  اسلامي  و دستاوردهاي  انقلاب  اسلامي ، به  معناي  جنگ طلبي  نيست .
ضمن  آنكه  در راهبرد امروز آمريكايي ها، كشورهاي  رعب  پذير از اهداف  اصلي  حملات  نظامي  آن  قدرت به شمار مي روند.وي  گفت : آمريكا به  دنبال  اهداف  سهل الوصول  است  تا با استفاده  از استراتژي  جنگ  رواني ، پيروزي هاي  محدود خود را عمده  قلمداد كرده  و بر دنيا استيلا يابد.
به گفته باهنر، اگر زماني، فقط ايران اسلامي در مقابل آمريكا ايستاده بود، امروز كل جهان اسلام، چهره ضدآمريكايي به خود گرفته است و كشورهاي اروپايي نيز در برابر يكجانبه گرايي آمريكا مي ايستند.

دستور كار مجلس در اين هفته
مجلس شوراي اسلامي در جلسات اين هفته خود به بررسي لايحه «تأسيس استانهاي خراسان شمالي و خراسان جنوبي» خواهد پرداخت.
به گزارش خبرنگار همشهري همچنين ادامه رسيدگي به گزارش كميسيون قضايي و حقوقي در مورد لايحه يك فوريتي «مجازات جرايم نيروهاي مسلح» و گزارش كميسيون مشترك در مورد لايحه «ساختار سازمان نظام تأمين اجتماعي» در دستور كار اين هفته مجلس قرار دارد.همچنين قرار است در جلسات اين هفته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، طرح خدمت نظام وظيفه عمومي و طرح «امكان تغيير حوزه انتخابيه داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي پس از ثبت نام» مورد بررسي قرار بگيرد.

مجيد انصاري: هيچ كس با خالي كردن صحنه به حق خود نرسيده است
تغييرات وسيع به وجود آمده در جغرافياي سياسي منطقه، انتخابات مجلس هفتم را ممتاز كرده است.
حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب تصريح كرد: لازم است كه در اين شرايط حتما اقتدار ملي را به نمايش بگذاريم.
انصاري يادآور شد: آنچه كه از ابتداي انقلاب اسلامي به عنوان اهرم تعادل و توازن قدرت عمل كرده، قدرت و حمايت مردم از نظام بوده است، و تصور نمي كنم امروز علي رغم تمام اختلاف نظرها، حتي اپوزيسيون خارج از كشور، كسي به دنبال اين باشد كه استقلال كشور را بفروشد، و همگان قبول دارند كه ما براي به دست آوردن استقلال بهايي سنگين پرداخته ايم.
رئيس فراكسيون مجمع روحانيون مبارز مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: صحنه  انتخابات مجلس، صحنه  نمايش اقتدار مردم است. مردم بايد بار ديگر هوشياري، اقتدار و بيداري خود را به نمايش بگذارند و اين خطايي تاريخي است؛ اگر تصور شود با عدم شركت در انتخابات مي توان به مطالبات به حق مردمي دست پيدا كرد.
انصاري با بيان اين كه هيچ كس با خالي كردن صحنه به حق خود نرسيده است، تصريح كرد:  مردم ايران بارها اين مساله را مورد آزمايش قرار داده اند، كه هر زمان خواسته اند به مطالبات خود دست پيدا كنند با حضور در صحنه اين اتفاق افتاده است.

تازه ترين مواضع البرادعي درباره برنامه هسته اي ايران
محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با بي.بي.سي، راديو آمريكا، آسوشيتدپرس،  رويتر و روزنامه فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ، درباره مرحله جديد تقابل ايران با آژانس سخن گفت.
به گزارش ايسنا، البرادعي به روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ گفت: به برخي از سوالها درباره برنامه هاي هسته اي ايران مي توان در اجلاس آتي اين آژانس در ماه نوامبر پاسخ گفت، ولي آنچه كه مربوط به واردات تكنولوژي هسته اي جمهوري اسلامي ايران است، بايد بعدا مورد بررسي قرار گيرد از اين روي آژانس فعلا نمي تواند در رابطه با برنامه هاي هسته اي ايران داوري كند.
وي در ادامه اين مواضع در گفت وگو با رويتر افزود: دست كم دو هفته زمان نياز است تا مشخص كند كه آيا ايران از خواسته وي براي اثبات در دست داشتن سلاح هاي هسته اي پيروي كرده است، ياخير. وي در ادامه گفت: ما در حال انجام فعاليت هايي هستيم، بازرساني را در ايران داريم. آنها (جمهوري اسلامي ايران) با ما همكاري مي كنند اما هنوز كارهاي زيادي براي انجام  دادن داريم و من اميدوارم كه اين همكاري همچنان ادامه پيدا كند.
رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي در مصاحبه با آسوشيتدپرس نيز با اعلام اينكه گزارش هفته گذشته ايران داراي جزييات بسياري است گفت: دولت ايران هفته آينده (ميلادي) نامه اي را كه اعلام مي كند پروتكل الحاقي را امضا خواهد كرد، به آژانس تسليم خواهد كرد. وي با ابراز رضايت از اين امر گفت: وقتي اين اتفاق روي دهد، گام بسيار مثبتي به جلو برداشته خواهد شد به ويژه در رابطه با اينكه ما را قادر خواهد ساخت به طور موثر تمامي فعاليت هاي هسته اي آينده ايران را كنترل كنيم.
البرادعي اظهارداشت: تعهد ايران براي تعليق غني سازي اورانيوم به عنوان معيار اعتمادسازي در پاسخ به قطعنامه صادره در شوراي حكام و در توافق با وزراي خارجه سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس، گام مثبت ديگري در اين زمينه بوده است.وي در گفت وگو با بي.بي.سي با اظهار اينكه ما نيروهاي كاملي در ايران داريم گفت: نمونه گيري هاي محيطي بسياري انجام مي دهيم، بامردم گفت وگو مي كنيم، تصاوير ماهواره اي را بررسي مي كنيم و از پايگاه ها ديدن مي كنيم.البرادعي در جمع بندي فعاليت هاي آژانس و همكاري ايران گفت: من فكر مي كنم آنچه كه ما در رابطه با همكاري مي بينيم رضايت بخش است.
راديو آمريكا نيز از قول البرادعي نوشت: آژانس بين المللي انرژي اتمي هنوز سعي دارد ببيند آيا جمهوري اسلامي ايران ضرب الاجل تعيين شده براي افشاي كامل فعاليت هاي هسته اي خود را رعايت كرده است يا نه.
درهمين حال خاوير سولانا مقام ارشد امور خارجي اتحاديه اروپا جمعه شب در حاشيه نشست سران چين و اتحاديه اروپا در گفت وگو با تلويزيون مركزي چين گفت: موافقت تهران براي امضاي پروتكل الحاقي پيمان منع تكثير سلاح هاي اتمي گامي مهم براي حل مسئله هسته اي تهران است. وي با بيان اينكه اروپا سعي مي كند،  مسئله هسته اي ايران از طريق صلح آميز حل شود، افزود: ما بر اين باوريم كه مسئله هسته اي ايران با موضوع كره شمالي ماهيتا تفاوت دارد.در مقابل اين موضع گيري اتحاديه اروپا، وزارت امورخارجه آمريكا روز جمعه از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواست كه گزارش ايران را به طور كامل و دقيق مورد ارزيابي قرار دهد.
به گزارش ايرنا، ريچارد بوچر، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست خبري خود با بيان اين مطلب افزود: ايران در گزارش خود بايد به تك تك سئوالات آژانس پاسخ دهد.وي گفت: دبيركل آژانس بايد براساس معيارهايي كه توسط شوراي حكام تعيين شده گزارش ايران را مورد بررسي كامل قرار دهد.بوچر گفت: شوراي حكام براي قضاوت درمورد عملكرد ايران كه قراراست در نشست ۲۰ و ۲۱ نوامبر صورت گيرد بايد توسط دبيركل اطمينان حاصل كند كه تهران مرتكب هيچ تخلفي نشده است.وي از كليه اعضاي شوراي حكام خواست از هرگونه اظهارنظر درمورد عملكرد ايران خودداري كرده و تا زمان ارائه گزارش محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي صبر كنند.
بوچر گفت: ما همواره معتقد بوده ايم كه ايران مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي را رعايت نكرده است.وي افزود: اما اميدواريم كه گزارش دبيركل نشان دهد كه ايران كليه درخواست هاي قطعنامه شوراي حكام را اجرا نموده است.
اين درحاليست كه البرادعي طي روزهاي گذشته بارها اظهار داشته است كه گزارش ايران درباره فعاليت هاي هسته اي خود جامع مي باشد.

سفير انگليس در تهران احضار شد
مدير كل  اروپاي  غربي  وزارت  امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران  ديروز  سفير انگليس  در تهران  را به  وزارت  امور خارجه  احضار كرد.
به گزارش ايرنا،  رحيم پور مراتب  اعتراض  و ناخشنودي  تهران  را نسبت  به  سخنان  توني بلر نخست  وزير انگليس  به  ريچارد جان  دالتون  سفير انگليس  اعلام  كرد.
توبي  بلر نخست  وزير انگليس  پنجشنبه  گذشته  ادعا كرده  بود كه  اقدام  نظامي عليه  عراق ، ثمراتي  چون  تشويق  ايران  به  افزايش  همكاري هاي  بين المللي داشت .
رحيم  پور سخنان  توني  بلر را غيرمنطقي  دانست  و گفت :   بلر نبايد براي  رهايي  از مشكلات  سياست  داخلي  خود و فرار از پاسخگويي  به  افكار عمومي جهانيان  درخصوص  مشروعيت  اشغال  عراق ، اقدام  به  فرافكني  نموده  ودلايل  نامرتبط ارائه  كند.
ريچارد جان  دالتون  سفير انگليس  در تهران  نيز در پاسخ  با بيان  اينكه  توني  بلر در سخنان  خود به  هيچ  عنوان  قصد اهانت  به  جمهوري  اسلامي  ايران  را نداشته  است ، گفت : سياست  رسمي لندن  نسبت  به  تهران  تغييري  نكرده  است .
وي  افزود: انگليس  همچنان  مايل  به  همكاري  با جمهوري  اسلامي  ايران  در همه  زمينه  هاست .
سفير انگليس  در تهران  در عين  حال  قول  داد كه  مراتب  ناخرسندي  جمهوري  اسلامي  ايران  را به  دولت  متبوع  خود منتقل  كند.

از ديروز آغاز شد
پخش محدود مذاكرات مجلس عربستان
عربستان سعودي كه در هفته هاي اخير شاهد اعتراض هاي بي سابقه مخالفان حكومت بوده است از ديروز براي اولين بار پخش تلويزيوني بخش هايي از نشست هاي هفتگي مشورتي اين كشور را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، خبرگزاري رسمي عربستان ديروز به نقل از صالح بن حميد رئيس اين شورا اعلام كرد كه تصميم به پخش بخش هايي از اين نشست با هدف شريك كردن مردم در فعاليت هاي اين شوراي ۱۲۰ نفره صورت گرفته است. اعضاي شوراي مشورتي عربستان توسط ملك فهد پادشاه منصوب مي شوند و قدرت قانونگذاري ندارند.
دولت عربستان ماه گذشته اعلام كرد كه انتخابات شوراهاي شهري و شهرداري ها را سال آينده و انتخابات پارلماني را طي سه سال آينده برگزار مي كند.
نشست هاي شوراي عربستان تا به حال هيچ وقت از تلويزيون پخش نشده بود اما ديپلمات ها و خبرنگاران مي توانند با كسب مجوز در نشست هاي آن شركت كنند.
طي هفته هاي گذشته عربستان شاهد چندين تظاهرات در اعتراض به وضع حقوق بشر و در حمايت از دگرگوني طلبان بود. در پاره اي موارد تظاهرات به درگيري ميان مردم و پليس منجر شد و نزديك به ۳۰۰ نفر نيز دستگير شدند.

آغاز به كار تلفن ارتباط مردمي سازمان هواپيمايي كشوري
به منظور تسريع در حركت بهينه سازي صنعت حمل و نقل هوايي، تلفن ارتباط مردمي سازمان هواپيمايي كشوري با مردم آغاز بكار كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري مردم مي توانند در تمام مدت شبانه روز از طريق تلفن ۶۰۴۸۰۰۸ نظرها، انتقادها و پيشنهاد هاي خود را از طريق اين تلفن بيان كنند.
واحد ارتباطات مردمي اين سازمان پس از دريافت پيامها و نظرهاي مردمي نسبت به ارسال و توزيع پيشنهادها به بخشهاي مرتبط سازمان و پاسخگويي به آنها برابر تصميم هاي متخذه، اقدام خواهد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |