يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۱۳ - NOV. 2,2003
رئيس جمهور بر همكاري بخش ديني و فرهنگي با صنعت تاكيد كرد
سيد محمد خاتمي ديروز در جمع اعضاي شوراي فرهنگ و صنعت با اشاره به تعاريف متفاوت از صنعت و مسايل خاص فرهنگي و ديني جامعه ايران، خواستار همكاري و رايزني بخش هاي ديني و فرهنگي با بخش صنعت براي ايجاد صنعتي سازگار با مفاهيم فرهنگي در كشور شد.
به گزارش ايسنا، رئيس جمهور با اشاره به ضرورت شناخت ارتباط ميان فرهنگ و صنعت، بر حفظ هويت ايراني و اسلامي در جريان توسعه صنعتي كشور تاكيد كرد و گفت: هنر نيز مي تواند در پويايي صنعتي و كارآفريني نقش موثري ايفا كند.
رئيس جمهور فضاي جوامع صنعتي و نياز به عشق و محبت در جهان امروز را خاطرنشان كرد و گفت: نقطه اتصال و پيوند فرهنگ و صنعت بايد شناخته شده و از آن به منظور تقويت پيوند نسل جوان با ريشه هاي فرهنگي خود بهره گرفته شود.
پيش از سخنان رئيس جمهوري، وزير صنايع و معادن از برنامه هاي كوتاه مدت و درازمدت شوراي فرهنگ و صنعت به منظور شناخت رابطه و رفع موانع ميان توسعه فرهنگي و توسعه صنعتي كشور خبر داد.
دكتر نجفي رئيس شوراي فرهنگ و صنعت نيز با ارائه گزارشي از فعاليتهاي شوراي فرهنگ و صنعت، از حمايت فكري و مالي از طرح هاي مطالعاتي خبر داد و خواستار اهتمام ويژه به فرهنگ در برنامه توسعه چهارم شد.
همچنين، مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اجراي اصول معطل مانده مسايل مربوط به فرهنگ و صنعت در برنامه سوم كشور، به تلاش انجام شده براي ارايه تعريف مشخص از توليد صنعتي، فرهنگي، اشاره كرد و اظهار داشت: امروز با توجه به افزايش مصرف و توليد فرهنگي كشور، مي توانيم ضمن ايجاد سبد كالاهاي فرهنگي در كنار كالاهاي ديگر، موجب تقويت توليدات داخلي شويم.

تمام استان ها به شبكه مديريت شهري متصل شدند
مدير كل  استاندارد و تحقيقات  صنعتي  استان  تهران ، گفت : تمام  استان هاي كشور براي  اطلاع  از فعاليت هاي  موسسه  استاندارد و تحقيقات  صنعتي ، به  شبكه مديريت  متصل  شده اند.
«محمدرضا ممدوحي» ديروز در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: شبكه  مديريت ، تمام  اطلاعات  موجود و به  روز در اداره  استاندارد را در معرض  ديد تمام  كاربران  قرار مي دهد.وي ، هدف  از راه اندازي  اين  شبكه  را آگاهي  تمام  كاربران  از صدور و تعليق پروانه  ذكر كرد و اظهار داشت : اين  شبكه  در طول  شبانه روز فعاليت  مي كند.وي  گفت : بخشي  از اطلاعات  موجود در اين  شبكه  با حيثيت  واحدهاي  توليدي  در ارتباط بوده  كه  با آگاهي  مردم  از اين  اطلاعات ، امكان  عدم  تحليل  درست  وجوددارد، لذا كلمه  رمز آن به  صورت  عمومي در اختيار همگان  قرار نگرفته  است .
ممدوحي  افزود: بخشي  از اطلاعات  كه  بايد به  اطلاع  عموم  برسد نيز از طريق اين  اداره  كل  اعلام  مي شود.
وي  تأكيد كرد: اداره  استاندارد و تحقيقات  صنعتي  با تمام  استان هايي  كه در اين  شبكه  عضو هستند نيز در ارتباط مستقيم  است  و هر لحظه  اين  شبكه  كنترل مي شود.وي  افزود: اطلاعات  استان  تهران  هم  در اين  زمينه  به  روز است  و اين  امرسبب  تسهيل  در امور مردم  و عدم  رجوع  آنان  به  اين  اداره  كل  شده  و پيگيري هاي لازم  از طريق  رايانه  بررسي  مي شود.

مهمترين اولويت هاي دولت در برنامه چهارم توسعه ابعاد اجتماعي است
معاون  امور اجتماعي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، مهمترين  اولويت هاي  دولت  در برنامه  چهارم  توسعه  در بعد اجتماعي  را توجه  به  امنيت  انساني ،بهبود سلامت ، ارتقاي  كيفيت  زندگي ، بهبود توسعه  غذايي  كشور، عدالت  اجتماعي و توازن  منطقه اي  ذكر كرد.
«محمدرضا واعظ مهدوي » ديروز در گفتگو با خبرنگار ايرنا، هدف  كلي  برنامه  چهارم  توسعه  را افزايش  درآمد ملي  كشور و سطح  درآمد سرانه  ازطريق  رشد سريع  و مستمر اعلام كرد و گفت: دولت  براي  ارتقاء درآمد سرانه  سعي  دارد ساز و كارهايي  رابراي  نحوه  توزيع  عادلانه  و بهينه  درآمدهاي  افراد در كشور اتخاذ كند.
واعظ مهدوي  اظهار داشت : براي  بهبود شاخص هاي  توزيع  عادلانه  درآمد، اصلاح سه  گروه  از سياست ها ضروري  خواهد بود.وي  تأكيد كرد: گروه  نخست  سياست هاي  مالياتي  كه  با ساز وكار باز توزيع  درآمدها سعي  در اعمال  تعادل  در جامعه  دارند، گروه  دوم  سياست هاي  تامين  اجتماعي  كه  با ايجاد بيمه هاي  حمايتي  و امدادي  براي  گروههاي  كم  درآمد قصدتوانمندسازي  اينگونه  افراد را دارد.
معاون  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  افزود: گروه  سوم  نيز سياست هاي  مربوط به  عمران  و آبادي  مناطق  محروم ، توانمندسازي  اقشار محروم  و توازن  منطقه اي است  كه  با ساز و كارهاي  توانمندسازي  و برابرسازي  فرصت ها امكان  رقابت  عادلانه  همه  افراد و گروههاي  اجتماعي  را در تمام  گروههاي  مردمي  اعم  از صحنه هاي  اجتماعي  و اقتصادي  ميسر مي شود.
به گفته واعظ مهدوي ميزان  درآمد سرانه  در ايران  شش  هزار دلار، اميد به  زندگي  ۷۱ سال  و ميانگين  مرگ  و مير كودكان  زير پنج  سال  ۴۲ در هزار است.

يك ائتلاف تجاري آمريكايي با تشديد تحريم نفتي عليه ايران مخالفت كرد
يك ائتلاف تجاري آمريكا موسوم به «يو. اس. انگيج» با تشديد تحريمها بر بخش نفت و گاز ايران مخالفت كرد.
به گزارش  خبرگزاري فارس به نقل از رويتر، «لينارز لتينف» نماينده جمهوريخواه كنگره آمريكا پيشتر لايحه اي را براي تشديد تحريم هاي اقتصادي بر بخش نفت و گاز دو كشور ليبي و ايران ارائه كرده و خواستار تاييد آن از سوي جورج دبليو بوش رييس جمهور آمريكا شده بود.
«بيل رينچ» رييس شوراي تجارت خارجي ملي آمريكا و مدير ائتلاف تجاري موسوم به يو.اس. انگيج با اعلام نارضايتي از افزايش اين تحريمها عليه ايران و ليبي افزود: اين لايحه جديد يك مسير كاملاً اشتباه را در پيش گرفته است و در چنين موقعيت زماني ارائه اين لوايح نابجاست.
براساس اين لايحه، اداره جديدي به نام مركز ريسك امنيت جهاني در كميته بورس و اوراق قرضه آمريكا تاسيس مي شود و اين مركز شركتهاي خارجي مرتبط با ايران و ليبي را مجبور مي كند تا سهامداران خود را از ميزان ريسك معامله با ايران آگاه كنند.

از سوي عاملين فروش تطبيق كالابرگ دريافتي با سر برگ كالاها الزامي است
مديركل امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي كشور گفت: به دليل ورود عوامل سودجو به شبكه توزيع كالاهاي يارانه اي، عاملين فروش از اين پس موظف هستند در موقع ارائه كالا به مشتريان، كالابرگ دريافتي را با سربرگ كالابرگها مطابقت دهند.
جواد اسماعيلي در گفت وگو با ايرنا، با اشاره به اينكه قيمت كالاهايي كه با كالابرگ توزيع مي شود در سال جاري افزايش نخواهد يافت، گفت: سهميه كالاهاي يارانه اي شهري در سال جاري شامل هفت نوبت روغن، شش نوبت قندوشكر، دو نوبت برنج و دو نوبت پنير است.
وي از توزيع كالابرگ هاي مرحله دوازدهم شهري در اوايل آذرماه در تهران خبر داد و گفت: اين كالابرگ ها در دفاتر پستي توزيع مي شود و در صورت نياز از شعب بانكها نيز استفاده مي شود.
اسماعيلي افزود: براي هدفمند كردن يارانه ها در بين اقشار آسيب پذير جامعه كالابرگهاي ويژه اي به نام مددجويان ميان افرادي كه زيرپوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي هستند، توزيع مي شود.

گفت و گوي امروز
قرارداد گاز ايران و تركيه
گروه اقتصادي: خبر احتمال تجديدنظر در قرارداد ايران و تركيه بازتاب هاي مختلفي را در رسانه هاي گروهي داشت. مقامات تركيه اخيراً زمزمه هايي را براي تجديدنظر در قرارداد فروش گاز ايران به تركيه مطرح كرده اند،در همين رابطه با مهندس ملاكي مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت وگو كرديم:
***
* گفته مي شود، تركيه اعلام كرده قيمت هاي فروش گاز ايران به تركيه در مقايسه با روسيه و ساير كشورهايي كه آمادگي براي فروش گاز به اين كشور را دارند، بسيار بالاست؟
- چنين موضوعي را من نشنيده ام ولي اگر هم صحت داشته باشد نمي تواند مورد استفاده قرار بگيرد. زيرا بر اساس قرارداد در صورتي كه هركدام از طرفين تحت هر شرايطي بخواهند در قرارداد تجديدنظر كنند اين امكان فراهم است كه حتي براي مذاكره هم رسيدن به توافق الزامي است.
* آيا تركيه در اين رابطه پيشنهاد كرده است؟
- هنوز هيچ پيشنهاد رسمي به شركت ملي گاز ارسال نشده ولي انجام مذاكره منوط به قبول طرفين است و به استناد موادي كه در قرارداد ذكر شده به عنوان مثال اگر تركيه اعلام كند كه با بحران اقتصادي مواجه است و ايران بر اساس بررسي به اين نتيجه برسد كه برگزاري نشست و تجديد در قرارداد لازم است، اين اتفاق مي افتد.
* اگر تركيه اين پيشنهاد را ارسال كند، واكنش شركت ملي گاز چه خواهد بود؟
- به اعتقاد ما اين شرايط هنوز فراهم نيست و بايد براي تجديدنظر در قرارداد ادله كافي ارائه كنند.
* آيا امكان فسخ قرارداد در صورت عدم توافق طرفين در مذاكرات احتمالي وجود دارد؟
- خير. زيرا شرايط اين قرارداد به اين راحتي نيست كه طرفين جا بزنند. در قرارداد اهرم هاي مختلفي را براي برخورد با طرفي كه از قرارداد عدول كند، پيش بيني شده است.
رسانه ها هم بايد سعي كنند موضوع را سياسي نكنند زيرا كشاندن شخصيت هاي سياسي به قضيه قرارداد گاز ايران و تركيه تنها موجب پيش آمدن اختلافات بيشتر خواهد شد. هر كدام از طرفين بايد خودشان تلاش كنند طبق قرارداد عمل كنند.به طوري كه پيش بيني شده طرفين مي توانند تا ۶ ماه مذاكرات خود را ادامه دهند در غير اينصورت موارد قانوني مثل توسل به دادگاه هم در متن قرارداد پيش بيني شده است.

يادداشت
اقتصاد غير رقابتي
مجمع جهاني اقتصاد پنج شنبه گذشته با انتشار گزارشي درجه و ميزان رقابتي بودن اقتصادهاي جهان در سال ۲۰۰۴-۲۰۰۳ را منتشر كرد.در اين گزارش كه بر متغيرهايي چون توان فن آوري، كيفيت خدمات موسسات دولتي و شرايط اقتصاد كلان متكي است، ۱۰۲ كشور درجه بندي شده اند كه در رأس آنها كشور فنلاند است. نكته قابل توجه اين كه ايران به لحاظ درجه رقابت پذيري اقتصادي جايگاهي در ميان ۱۰۲ كشور مذكور در اين گزارش ندارد. به عبارت ديگر اقتصاد ايران در زمره غيررقابتي ترين اقتصادهاي دنياست به گونه اي كه اگر از كشورهايي همچون تركيه، شيلي، پاكستان و تونس بگذريم، كشورهايي همچون گامبيا، اوگاندا، كنيا، بوليوي، زامبيا، اتيوپي و آنگولا هم درجه رقابت پذيري اقتصاد آنها از كشور ما بيشتر است.
رقابت پذيري اقتصادي در دنياي امروز به معياري مسلط در تبيين و تحليل اقتصاد كشورها و ميزان رشد آنها تبديل شده است. در واقع در يك ساختار رقابتي است كه علم و تكنولوژي توليد مي شود، دانشگاهها و مراكز پژوهشي به عنوان كانون فن آوري و توليد علم اهميت و ارزش مي يابند، ظرفيتها و توانائيهاي اقتصادي به شكوفايي مي رسند، لايق ها و نالايق ها در عرصه هاي مختلف اقتصادي و مديريتي از يكديگر تمييز داده مي شوند، عرصه براي فعاليت شركتهاي لايق فراهم مي شود و ...سرمايه گذاري خارجي جذب مي گردد.
در يك ساختار اقتصادي با درجه پايين رقابت پذيري، رشد اقتصادي كيفي تجربه نمي شود، بخش خصوصي اين امكان و اجازه را نمي يابد كه توانائيهاي خود را وارد عمل كرده و در يك فضاي رقابتي آن را مورد آزمون قرار دهد.
انتشار اين گزارش و نبود نام ايران در بين ۱۰۲ كشور جهان، هشداري جدي به مسئولان و مديران اقتصادي كشور است كه چرا با وجود اينكه يكي از جهت گيري هاي اصلي برنامه سوم توسعه، تقويت بنيادهاي رقابت پذيري اقتصاد بوده است، نمودي محسوس در اين زمينه هويدا نشده است. بنابراين در شرايطي كه مسئولان ومديران اقتصادي كشور در حال تدوين برنامه چهارم توسعه با رويكرد تعامل سازنده با اقتصاد جهاني هستند، توجه به اصل رقابت پذيري اهميت و اولويت مي يابد. اولين و مهمترين شرط تعامل با اقتصاد جهاني ميزان رقابت پذيري يك اقتصاد در عرصه جهاني است كه اين مهم نيز نتيجه منطقي بالا بودن درجه رقابت پذيري در درون يك اقتصاد است .

صدور مجوز توليد ۲۲ ميليون تن فولاد دركشور
گروه اقتصادي: رئيس انجمن توليدكنندگان فولاد در جمع خبرنگاران گفت:وزارت صنايع و معادن مجوز توليد ۲۲ ميليون تن فولاد در سال را صادر كرده است. در صورت تحقق اين ميزان، توليد فولاد كشور به سه برابر كنوني افزايش مي يابد. در حال حاضر در حدود ۷ ميليون تن فولاد در كشور توليد مي شود.
آقاي بهرامي با اشاره به كاهش ۶۰درصدي تعرفه واردات، افزود: با كاهش تعرفه واردات هيچ سرمايه گذاري براي توليد در صنعت فولاد پيش قدم نخواهد شد و اگر روند واردات ادامه يابد اشتغال زايي به كشورهاي ديگر انتقال خواهد يافت.
وي افزود:برخورد دولت با توليد كننده صنعت فولاد كه بخش خصوصي در آن به زحمت سرمايه گذاري كرده درست نيست به طوري كه آمار واردات در ۶ ماهه نخست سال جاري به ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تن رسيده در حالي كه همين ميزان را توليد كننده داخلي مي توانست توليد كند.
سيد رسول خليفه سلطاني دبير انجمن توليدكنندگان فولاد نيز در اين نشست خبري گفت: در نيمه نخست سال جاري بخش خصوصي ۴۲۰ هزار تن فولاد توليد كرد كه پيش بيني مي شود اين ميزان تا پايان سال جاري به يك ميليون و ۱۲۰ هزار تن برسد. وي افزود: توليد ملي رونق نمي گيرد مگر اينكه واردات مهار شده و يا از رونق گرفتن آن جلوگيري شود.
او تاكيد كرد: توليد كنندگان فولاد خواستار ممنوعيت واردات نيستند بلكه آنان از دولت مي خواهند كه عرضه و تقاضا را در بازار متعادل كند.
خليفه سلطاني با اشاره به اينكه حاشيه سود وارد كننده بيش از سودي است كه توليد كننده بدست مي آورد، خاطر نشان ساخت: توليدكننده در مقابل واردات شمش نه تنها قدرت ريسك ندارد بلكه توان رقابت با بازار جهاني نيز نخواهد داشت.
دبير انجمن توليدكنندگان فولاد همچنين گفت: بيشتر كارخانجات توليد كننده فولاد در مناطق محروم در حال شكل گيري هسنند در حالي كه اعمال قانون تجميع عوارض و دريافت ۳ درصد عوارض بر فروش موجب دلسردي آنها شده است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۹
۳۱۹۹
۲۰۰۰۰
تامين ماسه ريخته گري
۲
۴۶۹۹
۲۴۸۸۱
شهد ايران
۳۳۰-
۶۲۸۳
۲۰۰۰۰
نوش مازندران
۳۰-
۲۷۳۸
۲۱۶۹۵
روغن نباتي پارس
۱۱۴
۶۰۸۱
۵۹۶۵۰
مارگارين
۷
۵۱۳۶
۱۰۶۵۰
صنعتي بهشهر
۴۴-
۳۳۵۹
۱۰۰۱۰
قند مرودشت
۱۳۲-
۳۳۵۲
۹۵۸۰۶
توليدي مهرام
۲-
۵۲۳۸
۹۳۴۵
بهنوش ايران
۴
۳۳۳۷
۹۰۷۰۳
ايران مرينوس
۴
۲۰۲۴۳
۲۴۱۳۶
پتروشيمي فارابي
۱۱۳۱
۲۳۷۶۳
۸۸۳۶۸
پتروشيمي اصفهان
۴۶۰
۹۷۵۹
۷۷۲۳۸
پتروشيمي آبادان
۱
۶۷۷۵
۳۱۲۸۸
كيميدارو
۳۴۸
۹۵۹۴
۶۱۰۴۳
پارس دارو
۵۲۰
۱۵۴۳۶
۳۵۲۵۰
داروسازي فارابي
۱۳
۴۸۲۲
۳۴۹۵
كارخانجات داروپخش
۸
۲۶۲۷
۳۱۵۴۱
كف
۱
۲۴۷۴
۷۸۳۴
پاكسان
۲-
۱۰۶۲۲
۱۰۴۹۳
گاز لوله
۲۶-
۱۴۶۴
۶۰۲۸
شيشه و گاز
۸۲
۵۶۲۳
۹۲۳۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۳۲۰
۱۰۰۰۰
۳۰۰۰۰
كاشي اصفهان
۹-
۷۲۴۹
۱۱۴۴
چيني ايران
۱-
۳۸۴۰
۱۳۵۷۸
لوله و ماشين سازي ايران
۶۹۸-
۱۸۶۲۸
۱۴۲۳۰
آلومتك
۴۵
۳۶۵۳
۱۸۳۵۱
نورد آلومينيوم
۱۵۵-
۴۰۹۹
۱۴۲۱۹۴
ماشين سازي اراك
۳۰۹-
۷۲۰۲
۶۹۲۳۲
صنايع آذرآب
۴-
۵۳۰۶
۲۲۴۲
لاميران
۵-
۱۴۶۸
۱۴۰۱۰
بسته بندي ايران
۱۱
۱۸۳۰
۷۴۴۲۶
آبسال
۱۰
۳۴۸۸
۹۰۱۴
سرما آفرين
۱۷۵
۱۰۰۶۵
۲۷۵۳۵۹
تراكتورسازي ايران
۱۷۴
۳۶۵۸
۱۶۴۱۲۸
موتوژن
۱۲
۱۵۰۰۹
۶۲۶۱
كابل البرز
۱
۴۳۴۰
۳۲۶۷۷
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۲۲
۱۰۳۳
۱۳۱۱۷
كارخانجات صنعتي پيام
۹۲-
۴۰۸۴
۵۱۳۱۴۵
ايران خودرو ديزل
۱۰۶-
۹۲۲۹
۶۹۷۷۱۶
ايران خودرو
۱۳
۶۱۰۷
۲۶۴۹۶۶
گروه بهمن
۱-
۴۹۰۵
۱۹۱۰۰
حق تقدم گروه بهمن
۷۲-
۱۸۲۹۳
۱۰۴۹۰
سايپا ديزل
۴۵۲
۲۵۱۳۸
۳۹۲۳۰۶
سايپا
۱
۳۵۴۸
۹۷۰۷۹
محورسازان ايران خودرو
۲۹۹
۷۷۴۳
۵۰۵۵
كاربراتور ايران
۱۳۱-
۱۴۳۹۹
۱۲۴۳۳۶
سايپا آذين (سهامي عام)
۲۲۲
۱۵۸۶۵
۳۴۰۸۵
صنعتي درياي ايران
۲۵۳-
۱۶۶۳۵
۳۵۵۴۰۰
حق تقدم صنعتي دريايي ايران
۷۶
۱۸۹۱
۵۹۶۶۷
شركت ساختمان اصفهان
۱۲
۱۸۶۴
۱۵۰۱۰
سامان گستر اصفهان
۲-
۷۹۹۳
۳۵۹۹۵
بانك كار آفرين
۸-
۲۳۱۰
۴۱۴۹۶
سرمايه گذاري البرز
۱۶۲
۴۲۴۶
۳۴۸۹۹۲
توسعه صنايع بهشهر
۸۳
۳۸۱۰
۴۱۸۵۶۰
سرمايه گذاري ملي ايران
۱۰۰-
۲۳۳۷
۶۱۷۵۹۶
سرمايه گذاري سپه
۲۰
۱۸۹۷
۶۳۷۳۲
سرمايه گذاري ملت
۲۳۳
۴۸۹۸
۸۴۲۳۱۵
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۳-
۶۴۰۴
۳۶۲۵۵
سرمايه گذاري رنا
۱۵۵
۵۷۷۸
۶۱۷۸۱۸
سرمايه گذاري غدير
۱۳۴
۳۵۵۸
۱۴۱۱۱۲
سرمايه گذاري پارس توشه
۲۹۸
۱۰۳۱۱
۱۶۵۱۰
گروه صنعتي سديد
۲۸
۳۵۳۶
۸۵۱۸۲
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۱۷۶
۳۶۹۹
۴۲۱۶۲۷
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱۷
۱۶۶۵
۲۵۷۳۰۲
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۱۹
۲۵۰۹
۵۰۰۰۰۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۹
۲۱۹۶
۳۳۱۸۹
سرمايه گذاري صنعت نفت

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۸۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۴۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۷۷۸

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |