بودجه ۷۰ ميليارد توماني هزينه نشده
به گفته معاون آموزش عمومي و امور تربيتي وزارت آموزش و پرورش، بودجه اختصاص يافته براي آموزش عمومي در سال جاري ۱۰۰ ميليارد ريال است كه تاكنون ۳۰ درصد آن هزينه شده است.
اخيراً برخي از مسئولان آموزش و پرورش با استناد به مطالبات فرهنگيان و ساير هزينه هاي آموزشي، در گفت وگوهاي خود با مطبوعات اظهار كرده اند كه در سال جديد حوزه هاي آموزشي نياز به ۸۹۰ ميليارد تومان بودجه، اضافه بر بودجه تعيين شده دارند.
در حالي كه با گذشت ۷ ماه از سال، يكي از معاونين آموزشي اظهار مي كند كه تنها ۳۰ درصد از بودجه تخصيصي هزينه شده است، معلوم نيست طي ۴ ماه آتي چگونه ۷۰ ميليارد تومان باقي مانده هزينه خواهد شد. تجربه هزينه هاي دولتي از محل بودجه نشان داده كه معمولاً برخي از مسئولان تا مدت ها در زمينه پرداخت بودجه ها با رياضت اقتصادي عمل مي كنند، و در پايان سال مقادير زيادي بودجه بدون استفاده به خزانه دولت باز مي گردد و يا بدون برنامه و به سرعت، نسبت به هزينه آنها اقدام مي شود و اين در حالي است كه اين معاونت قرار است در ۴ ماه آتي به افزايش پوشش تحصيلي، توسعه مهارت هاي زندگي، رفع بيسوادي، بهبود كيفيت برنامه هاي درسي، افزايش مهارت هاي معلمان، توسعه آموزش پيش دبستاني، توسعه آموزش دختران و توسعه آموزش هاي شهروندي بپردازد.
كنكور و پيش دبستاني ها
به گفته «توران ميرهادي» كارشناس ادبيات كودكان و نوجوانان كشور، ارزشيابي و در نظر گرفتن نمره براي فعاليت هاي كودكان در مراكز پيش دبستاني به مثابه بيماري است كه متأسفانه در حال رشد و شيوع است. به باور كارشناسان آموزشي، تجربه بخوان و بنويس در مقطع پيش دبستاني قبل از آن كه بتواند از منظر آموزشي مؤثر واقع شود، مي تواند موجب از بين رفتن خلاقيت شود.
امروزه خانواده ها قبل از آن كه به فكر يادگيري مطلوب فرزندان خود باشند، در پي دستيابي به نمرات خوب و فرهنگ بيست خواهي هستند، بنابراين براي والدين مهم نيست كودكانشان در مدارس چگونه ياد مي گيرند و چه مطالب مطلوبي را از طريق كتب درسي مي آموزند. آنها به اين باور رسيده اند كه چگونه مي توان بچه ها را در آينده براي كنكور آماده كرد و اين تفكر حتي از همان دوره پيش دبستاني در ميان خانواده ها جاري و ساري است.
به اعتقاد توران ميرهادي، فلسفه آموزشي در ايران تنها به مسايل موفقيت فردي دانش آموزان، بها دادن به شاگرد اول در كلاس و گرفتن نمره خوب خلاصه شده است.
البته انتظار مي رفت در شرايط تدوين كتب درسي جديد و يا برنامه ريزي هاي آموزشي، توجه به فعاليت هاي گروهي دانش آموزان، موفقيت گروهي در عرصه هاي علمي و آموزشي و در نهايت مقوله ياد دادن و يادگيري در جريان مداوم آموزشي نيز بيش از پيش مورد توجه واقع شود.
توليد كتابهاي تكراري
به گفته مدير كل آموزش و پرورش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش، به منظور تقويت مهارت هاي زندگي و شهروندي، كتاب راهنماي «مهارت هاي زندگي» در سال تحصيلي جاري در مدارس راهنمايي توزيع مي شود. با گذشت حدود يك ماه از آغاز سال تحصيلي، هنوز معلوم نيست چه زماني اين كتابها براي تدريس ميان دانش آموزان دوره راهنمايي توزيع خواهد شد. با اين كه متوليان توليد چنين كتابهايي اظهار اميدواري كرده اند كه ظرف چند ماه آينده اين كتابها در اختيار دانش آموزان قرار گيرد.
به هر حال براي اغلب والدين اين پرسش مطرح مي شود اگر قرار است آموزشي هم در طول سال تحصيلي جاري براي اين دانش آموزان از طريق تهيه و توزيع كتب «مهارت هاي زندگي» صورت گيرد، با گذشت چند ماه از دوره آموزشي، آن چنان كاربردي نخواهد داشت.
در سال هاي گذشته معاونت پرورشي سابق وزارت آموزش و پرورش با همياري كارشناسان آموزش عمومي و امور تربيتي فعلي، اقدام به تدوين چندين كتب درسي در زمينه «مهارت هاي زندگي»كرد و معلوم نيست چرا متوليان آموزشي همين حوزه از كارهاي قبلي كه خود نيز در تدوين و تأليف آن همكاري داشته اند، استفاده نمي كنند؟
تعطيلي مدارس دولتي در قزوين
به گفته مسئول توسعه مدارس غيردولتي سازمان آموزش و پرورش استان قزوين، طبق قانون براي تكميل ظرفيت مدارس غيردولتي، ۶۰ درصد هزينه دانش آموزان اين مدارس، توسط سازمان مذكور پرداخت مي شود.
قبلاً مسئولان نظام آموزشي اذعان مي كردند كه براي كاهش بار بودجه هاي آموزشي اقدام به تأسيس مدارس غيرانتفاعي با مشاركت مردم كرده اند تا از اين طريق با جذب ۳ الي ۴ درصد از جمعيت دانش آموزي بتوانند از ميزان كسري بودجه هاي آموزشي بكاهند، ولي از قرار اخيراً به اين نتيجه رسيده اند كه براي جلوگيري از تعطيلي مدارس غيرانتفاعي، دست به تعطيلي مدارس دولتي بزنند.
البته كسي اين قبيل روش هاي مشاركت جويانه را رد نمي كند، ولي چه استدلالي در اين ميان نهفته است كه سازمان آموزش و پرورش استان قزوين براي حمايت از ۵۳ مدرسه غيرانتفاعي وارد عمل شده است. بايد ديد اين نوع مشاركت مردمي از محل بودجه هاي ملي، چه بازخورد مثبتي در پي خواهد داشت؟ بي گمان اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه از ميان ۱۶۰ واحد غيرانتفاعي فعال در قزوين، شايد بتوان به كيفيت آموزشي اين ۵۳ واحد آموزشي با ديده شك نگريست!