مهدي رسول زاده گفت: جسارت، نوآوري و بيان صميمانه فيلم كوتاه كه از ويژگي هاي اساسي آن به شمار مي رود، فضايي مناسب براي بازگو كردن دغدغه هاي فكري جوانان به وجود آورده است.
اين كارگردان برگزيده جشنواره فيلم كوتاه افزود: مشكلات جوانان از مرحله پيش توليد، توليد و نمايش از جمله موانعي به شمار مي روند كه از فعاليت پرشور جوانان و نمايش سوژه هاي ناب آنان جلوگيري مي كنند.
وي تصريح كرد: هم اكنون چهار فيلم در حوزه فيلم كوتاه با هزينه شخصي ساخته ام، ولي هيچ كدام از اين آثار، فرصتي براي نمايش و بازگرداندن دست كم بخشي از سرمايه هزينه شده ساخت آنها را به دست نياورده است.
رسول زاده گفت: اين مسئله، درد مشترك همه فيلمسازان فعال در اين حوزه است وانتظار براي كمترين حمايت ها از طرف مسئولان فرهنگي كشور و پديد آوردن فضايي براي نمايش اين آثار بزرگ ترين خواسته علاقه مندان فيلم كوتاه كشور به شمار مي رود.
وي افزود: فيلم كوتاه بستر معرفي و ورود بسياري از فيلمسازان بزرگ كشورمان است و سرمايه گذاري در اين عرصه مي تواند به رشد كيفي سينماي حرفه اي كمك كند.
اين كارگردان گفت: امروز شاهد هستيم بسياري از فيلمسازاني كه آثارشان در ميان مردم محبوبيت دارد، به زبان مردم سخن مي گويند و درد آنها را مي فهمند، از دل حوزه فيلم كوتاه بيرون آمده اند.
وي افزود: فيلم كوتاه به دليل ويژگي هاي خود، ارتباط بسيار نزديك و تنگاتنگي با مردم كوچه و بازار دارد و همين نزديكي و تاثير گذاري موجب مي شود فيلمساز فعال در اين حوزه، همواره خود را جزيي از آنها بداند و به دردها و مسايل آنان توجه داشته باشد.
اروپا از كيارستمي تقدير مي كند
عباس كيارستمي ـ كارگردان سينماي ايران ـ با سفر به سه كشور اروپايي اسپانيا، آلمان و فرانسه پس از ايراد سخنراني، جايزه «كنراد و ولف» فرهنگستان هنر برلين آلمان، دو نشان معتبر «شواليه ادب و هنر» وزارت فرهنگ و هنر فرانسه و دكتراي افتخاري دانشسراي عالي پاريس را دريافت مي كند.
در برنامه اي كه در شهر «اوويه دو» اسپانيا از پنج آبان آغاز شده عباس كيارستمي، روز ۲۳ آبان جهت سخنراني حاضر خواهد شد.
«متن و مولف در ادبيات ناديده گرفته شده سينما» عنوان اين برنامه و شامل كنفرانس، نشست و نمايش فيلم است. عباس كيارستمي و ژان كلود كارير در اين روز طي نشستي با عنوان «فيلم را بردار و فرار كن» درباره «تاليف در فيلمسازي معاصر» صحبت مي كنند.
در ۱۲ آبان ماه فيلم هاي طعم گيلاس (عباس كيارستمي) و پرنوسا (اينگمار برگمن) به نمايش درآمد.
در ۱۶ آبان نيز كه نشست اول اين برنامه با عنوان «متن انقلابي، فيلمنامه به عنوان يك اثر ادبي» برگزار شد دو سينماگر اسپانيايي با نام هاي «ميگوئل گارسيا خوزادا» و «ويسنته آراندا» راجع به اين موضوع بحث كردند.
به زودي عباس كيارستمي راهي برلين مي شود تا جايزه «كنراد و ولف» كه جايزه سالانه فرهنگستان هنر برلين است را در ۲۶ آبان ماه دريافت كند.
اين جايزه معتبر، همه ساله به هنرمنداني كه تاثير زيادي درهنر معاصر گذاشته اند اعطا مي شود و تاكنون فيلمسازاني مثل «مارگريت فون تروتا»، «كن لوچ»، «ميشل هانكه»، «سكون دورف» و «آني يس داردا» اين جايزه را دريافت كرده اند.
نمايشگاهي از عكس هاي عباس كيارستمي نيز در روزهاي پاياني آذر ماه در شهر پاريس برپا خواهد شد و كيارستمي دو نشان معتبر شواليه ادب و هنر وزارت فرهنگ و هنر فرانسه و دكتراي افتخاري دانشسراي عالي پاريس را دريافت خواهد كرد.
از فيلم بد
نمي توان آنونس خوب ساخت
آنونس، تبليغات تجاري يك فيلم است و بايد به نحو احسن درباره مسئله اقتصادي يك فيلم تبليغ كند ضمن اين كه محتواي فيلم هم از دست نرود.
كامران قدكچيان ـ كارگردان سينما و سازنده آنونس فيلم ـ ضمن بيان اين مطلب گفت: آنونس در عين حال كه مخاطب جذب مي كند بايد به تماشاگر بفهماند چه نوع فيلمي را مي خواهد ببيند، اين وظيفه كلي يك آنونس است كه بهترين نوع آن در سه دقيقه براي پخش از سينما ساخته مي شود.
وي افزود: الان آنونس هايمان هم مثل فيلم هايمان ترقي كرده و در واقع هم آنونس خوب داريم و هم بد و بيشتر بستگي به خود فيلم دارد. اگر فيلم بد باشد آنونس خوب نمي شود از آن درآورد.
به غير از مفهوم از لحاظ تكنيكال هم پيشرفت داشته ايم و به لحاظ فرم و شكل، ساختارش نسبت به گذشته عوض شده است.
سازنده آنونس فيلم هاي دختر ايروني، شكلات و عطش تصريح كرد: يك فيلم ممكن است كه داراي مفهوم هم باشد ولي آن قدر آش شله قلمكار است كه آنونس نمي داند به كدام طرف برود اما وقتي ساختار فيلمي درست باشد آنونس آن هم ساختار درستي پيدا مي كند.
لاك پشت ها پرواز مي كنند
بهمن قبادي فيلمبرداري دو فيلم كوتاه «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» و «رويا» را كه به مسايل و مشكلات زنان و بچه ها بعد از جنگ عراق مي پردازد، آغاز كرد.
قبادي به همراه شهريار اسدي (مدير فيلمبرداري) و بهمن اردلان (مدير صدابرداري) اين فيلم ها را مي سازد.
فيلمبرداري فيلم «چه كسي جنگ را پيش بيني كرد» به كارگرداني بهمن قبادي كه پيش از اين قرار بود در سال جاري مراحل فيلمبرداري خود را طي كند، به دليل مشكلات فصلي و اقليمي به بهار سال آينده موكول شد.
شبانه ها و عاشقانه ها
فيلم «شبانه ها و عاشقانه ها» به كارگرداني مهدي كرم پور براساس دو قصه از مجموعه داستان هاي «گابريل گارسيا ماركز» نويسنده برجسته كلمبيايي ساخته مي شود.
كرم پور گفت: فيلمنامه اين طرح سينمايي براساس موضوعات جامعه ايراني نوشته شده و دربرگيرنده مضموني اجتماعي است.
وي به داستان فيلم اشاره اي نكرد اما توضيح داد: طرح سينمايي شبانه ها و عاشقانه ها در مرحله پيش توليد قرار دارد و در صورت آماده شدن امكانات، فيلم اوايل زمستان جلوي دوربين مي رود.
كرم پور كه فيلم «جايي ديگر» را به عنوان نخستين تجربه بلند سينمايي در كارنامه خود ثبت كرده است، افزود: پروانه نمايش اين فيلم توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد صادر شده اما تهيه كننده فيلم تصميم به نمايش اين اثر در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر دارد.
«جايي ديگر» با تلفيقي از واقعيت و انيميشن، داستان سه نسل از افرادي است كه به دنبال آرمان شهر خود در جايي ديگر مي گردند.
۱۱:۲۶ ق.ظ
۱
۲