جمعه ۱۶ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۸
شباهت در زندگي
با توجه به بررسي هاي باليني شباهت هاي اخلاقي و شخصيتي زن و شوهر روي موفقيت ازدواج آنها نقش تعيين كننده اي دارد. ميزان بي ثباتي و طلاق در زوج هاي به هم شبيه، كمتر مشاهده مي شود. با توجه به نتايج به دست آمده، نداشتن شباهت با بي ثباتي و طلاق همراه است
005186.jpg

از زمان هاي خيلي دور همواره اين سؤال بين روان شناسان خانواده مطرح بوده است كه آيا شباهت ها باعث به وجود آمدن ازدواج موفق مي شود يا تفاوت ها؟
پژوهش هاي به عمل آمده نشان مي دهد كه با ثبات ترين ازدواج ها آنهايي هستند كه زن و شوهر بيشترين شباهت ها را با هم داشته اند. استفن وايت معتقد است: «با توجه به بررسي هاي باليني، شباهت هاي اخلاقي و شخصيتي زن و شوهر روي موفقيت ازدواج آنها نقش تعيين كننده اي دارد» ميزان بي ثباتي و طلاق در زوج هاي به هم شبيه، كمتر مشاهده مي شود. با توجه به نتايج به دست آمده، نداشتن شباهت با بي ثباتي و طلاق همراه است. بعضي از روان شناسان شباهت هاي موجود بين زوجين رادر حكم سپرده بانكي تلقي مي كنند و اشاره مي كنند اگر ميزان سپرده بانكي شما رقم بزرگي باشد و ميزان بدهي بانكي شما كم، در آن صورت در مقابل بحران هاي اقتصادي بهتر مي توانيد مقاومت كنيد و به نحو احسن مي توانيد احساس امنيت نماييد. ولي اگر ميزان بدهي هاي شما نسبت به سپرده بانكي كم باشد، به همان نسبت احتمال اين كه دچار مشكل شويد زياد خواهد بود. اين تشبيه نشان مي دهد كه هر قدر تشابه بين زوجين بيشتر باشد به همان نسبت ازدواج آنان از استحكام و دوام بيشتري برخوردار خواهد بود و هر قدر تفاوت آنها بيشتر باشد به همان نسبت احتمال اين كه دچار بحران شوند زياد خواهد شد، سؤالي كه در اين جا مطرح مي شود اين است كه وجود كدام يك از تشابهات براي ازدواج لازم و ضروري هستند؟
هوش: اگر هوش زن و شوهر به يك اندازه باشد رابطه زناشويي با گرفتاري كمتري روبه رو مي شود. توجه داشته باشيد كه«تحصيلات» ملاك نظر نيست چرا كه بعضي از اشخاص بسيار با هوش به هر دليل ممكن است به كالج و دانشگاه راه پيدا نكنند. منظور اين است كه زن و شوهر به لحاظ بهره هوشي بايد در يك رديف قرار داشته  باشند، بايد بتوانند اشيا و امور را به يك شكل ببينند و درباره آنها به يك شكل صحبت كنند. اگر يكي از طرفين ازدواج اغلب گمان مي كند كه همسرش متوجه منظور او نشده است، شرايط خوشايندي بين آنها برقرار نمي شود.
بررسي هاي به عمل آمده نيز نشان مي دهند، اگر بهره هوشي زن و شوهر در يك رديف يا نزديك به هم باشد ثبات ازدواج بيشتر مي شود.
ارزش ها: لازم است كه زن و شوهر درباره بسياري از ارزش ها وحدت نظر داشته باشند. مثلاً مهم است كه زن و شوهر درباره معنويات و يا زندگي خانوادگي اختلاف نداشته باشند. اگر در اين زمينه وحدت نظري وجود نداشته باشد، بروز اصطكاك ميان آنها حتمي است.
علايق: اگر زن و شوهر در بسياري از زمينه ها علايق مشترك داشته باشند زندگي به كامشان شيرين مي شود. در اين ميان هر چه تنوع علايق مشترك بيشتر باشد بهتر است.
توقع از نظامات خانوادگي: زن و شوهر بايستي درباره وظايف و مسئوليت هاي يكديگر در رابطه زناشويي وحدت نظر داشته باشند. طرز فكر افراد در اين زمينه كلاً به دو نوع تقسيم مي شود. بعضي از افراد در مورد وظايف و مسئوليت هاي زن و شوهر به طور سنتي فكر مي كنند بدين معنا كه مديريت داخلي منزل به عهده زن است و مرد نيز به عنوان مدير بيروني منزل، يا نان آور خانواده تلقي مي شود. فردي كه در اين زمينه به طور سنتي فكر مي كند بايد با فردي ازدواج كند كه با او همفكر است. اما در حال حاضر كه نقش هاي زن و مرد دستخوش تغييرات زيادي شده است، عده اي معتقد به تساوي حقوق بين زن و مرد هستند و وظايف و مسئوليت هاي مشابهي نيز براي آنان قايل مي شوند. افرادي كه اين اعتقاد را دارند بايد با همفكران خود ازدواج كنند. سؤال ديگري كه مطرح مي شود اين است كه تفاوت هاي مسئله ساز كدام ها هستند؟ يا به عبارت ديگر، چه تفاوت هايي مي توانند به خوشبختي زندگي زناشويي آسيب برسانند؟
در پاسخ به اين سؤال بايد گفت: وجود اختلافاتي كه مي توانند به خوشبختي زندگي زناشويي لطمه بزنند عبارتند از :
ميزان انرژي: وقتي يكي از طرفين ازدواج پرانرژي باشد و در مقابل همسر او كم انرژي، اينان با مشكلات عديده اي برخورد مي كنند. اختلاف در ميزان انرژي در زمينه هاي مختلف خود نمايان مي شود كه از جمله مي توان به معاشرت هاي اجتماعي، فعاليت هاي مذهبي و غيره اشاره كرد. در انجام فعاليت هاي مربوط به خانه نيز سطح انرژي ميان زن و شوهر اغلب مسئله ساز مي شود، مثلاً ممكن است زن بخواهد كارهايي را در روزهاي تعطيل آخرهفته در منزل انجام دهد و شوهر علاقه مند به اين باشد كه روبه روي تلويزيون بنشيند و يا روزنامه بخواند.
005184.jpg

عادات شخصي: وقتي زن و شوهر عادت هاي شخصي متفاوتي داشته باشند، به تدريج وحدت ميان آنها رو به نقصان مي رود. از جمله عادت هاي مسئله ساز مي توان به اين موارد اشاره كرد: وقت شناسي، نظم و ترتيب، وابستگي، مسئوليت و...
مي توان به عادات شخصي متعددي اشاره كرد كه زن و مرد بايد قبل از ازدواج به آن توجه داشته باشند. مثلاً اگر يكي از آنها سيگار بكشد و ديگري نكشد، اين اختلاف مي تواند در رابطه زناشويي آنها دردسرساز شود. اگر يكي از آنها به خوردن غذاهاي مقوي و مغذي علاقه مند باشد و ديگري به اين كه چه مي خورد بها ندهد، مشكلاتي در زندگي زناشويي ايجاد مي كند.
استفاده از پول: بسياري از زوج ها در اثر نداشتن توافق بر سر مسايل مالي دچار مشكل مي شوند. يكي به فكر آينده است و مي خواهد پولش را پس انداز كند و ديگري به خرج كردن پول و خوش بودن در لحظه حال علاقه مند است. يكي معتقد به ريسك كردن است و ديگري فكر مي كند كه بايد به تدريج و با ضريب اطمينان بالا بر دارايي هاي خود بيفزايد. يكي مي گويد كه درآمد را بايد خرج فرزندان كرد و ديگري مي خواهد پول را نگه دارد. اختلافاتي از اين قبيل مي تواند شيرازه زندگي زناشويي را تحت تاثير قرار دهد. به همين دليل لازم است كه قبل از ازدواج در اين موارد بيشتر موشكافي شود.
علايق و مهارت هاي كلامي: اگر يكي از طرفين ازدواج زياد حرف بزند و ديگري كم حرف باشد چه مشكلي پيش مي آيد؟ اگر زن يا مرد علاقه مند به گفت و گو و ديگري خواهان سكوت باشد، استرس فراواني ايجاد مي شود. اگر كسي به هنگام صرف غذا علاقه مند به صحبت باشد و همسرش بخواهد به هنگام صرف غذا سكوت كند و يا اگر يكي از طرفين ازدواج به صحبت تلفني طولاني علاقه مند باشد زمينه هاي اختلاف را پايه ريزي كرده اند. سؤالي كه با توجه به مسايل فوق مطرح مي شود اين است كه اگر افرادي با هم ازدواج كنند و در موارد فوق اختلاف داشته باشند چه ويژگي را بايد در خود بپرورانند تا بتوانند به زندگي زناشويي ادامه دهند؟
در پاسخ بايد اشاره كرد، اگر زوجين داراي ويژگي انعطاف پذيري باشند مي توانند به جاي اين كه تحت تاثير اختلافات قرار بگيرند با تفاوت ها كنار بيايند و براي حل مشكلات راه حل هاي مناسب پيدا كنند.
غلامعلي اسماعيلي و سهيلا ساعتي
روان شناسان مركز مشاوره دانشگاه علامه طباطبايي

دادسراي تخصصي براي نوجوانان
005190.jpg
دادستان عمومي و انقلاب تهران در مراسم راه اندازي دادسراي ويژه رسيدگي به جرايم نوجوانان گفت: در اين دادسرا به طور تخصصي به جرايم اين قشر از افراد جامعه رسيدگي خواهد شد.
«سعيد مرتضوي» افزود: دادسراي نوجوانان، ماموريت رسيدگي به جرايم دختران از نه تا هجده سال و پسران از پانزده تا هجده سال را برعهده دارد.وي به ايجاد اين دادسرا و ساماندهي جرايم اطفال اشاره كرد و گفت:ارتكاب جرم در نوجوانان در تمامي جوامع امري اجتناب ناپذير است اما در جوامع متمدن رسيدگي به جرايم آنان به صورت تخصصي انجام مي شود.
دادستان تهران با اشاره به اين كه در ايران نيز با بهره گيري از قضات مجرب و باتجربه به جرايم نوجوانان و اطفال رسيدگي مي شود، خاطرنشان كرد: در كنار اين قضات، از كارشناسان رشته روان شناسي، امور تربيتي و فرهنگي استفاده خواهد شد تا حدالامكان نسبت به پيشگيري از وقوع جرم نوجوانان و اطفال و بازسازي بزهكاران اقدام شود.
مرتضوي افزود: علاوه بر رسيدگي به جرايم نوجوانان در دادسراها و دادگاه هاي ويژه نوجوانان، نگهداري بزهكاران و محكومان از اين دست در زندان نيز امر مهمي است كه اين وظيفه نيز به صورت تخصصي و از طريق كانون اصلاح و تربيت انجام مي شود.وي درخصوص اختصاصي شدن دادسراها گفت: پس از احياي دادسراها و ساماندهي بيست ناحيه دادسرا در نواحي مختلف تا به امروز نه تنها توانسته ايم، به صددرصد دعاوي مطروحه رسيدگي كنيم، بلكه تعدادي از پرونده هاي قبلي را نيز رسيدگي كرده ايم.
دادستان تهران يادآور شد كه در ماه گذشته علاوه بر پرونده هاي موجود، شصت هزار و ۲۲ فقره پرونده ورودي داشتيم كه قضات در نواحي مختلف موفق شدند بيش از ۶۲ هزار و ۷۰۰ فقره پرونده را رسيدگي كنند.
مرتضوي با اشاره به برنامه اين دادسرا براي راه اندازي دادسراهاي تخصصي گفت: دادسراي رسيدگي به
جرايم خاص كه شامل جرايم پزشكي، دارويي و مواد خوراكي است از فوريت ها و اولويت هاي بعدي ما است كه به زودي راه اندازي خواهد شد.وي همچنين خاطرنشان كرد كه راه اندازي دادسرا در رابطه با رسيدگي به جرايم شهرداري ها، استاندارد و محيط زيست از ديگر برنامه هاي تشكيلات قضايي است.
دادستان تهران درباره فوايد تخصصي شدن دادگاه ها گفت: به كارگيري كارشناسان مجرب مرتبط با آن دادگاه و تخصصي عمل كردن اين كارشناسان، به ارتقاي كيفيت
كار رسيدگي به پرونده ها كمك خواهد كرد و اين از ويژگي هاي تشكيل اين دادسراهاي تخصصي است.

نقطه ديد
زنان به كسر خواب توجهي ندارند
پژوهشگران علوم پزشكي مي گويند زنان با توجه به مسئوليت هاي فراواني كه در محيط كار و خانواده دارند اغلب با كم خوابي روبه رو هستند ولي از عواقب اين مسئله بي خبرند.
به گزارش پايگاه خبري هلث اسكات در اينترنت، دكتر مي ير كرگر از مركز بررسي اختلالات خواب در بيمارستان سن بونيفيس در مانيتوبا مي گويد: اختلالات مربوط به خواب در زنان شايع است.
وي مي افزايد: با اين كه مردان نيز دچار اختلالات خواب مي شوند ولي اختلالات خواب در زنان به علت مسايلي همچون نياز به شير دادن به نوزاد و بي خوابي هاي ناشي از بارداري، مسايلي منحصر به فرد در آنان است.
دكتر سوزان گريفين متخصص اعصاب و روان و استاد دانشگاه جورج تاون مي گويد: بسياري از زنان نمي دانند كه دچار كم خوابي و مستعد ابتلا به اختلالات خواب هستند.
به گفته اين متخصص، برخي از زنان فكر مي كنند دچار بيماري افسردگي شده اند در حالي كه در معاينه آنان درمي يابيم كه ديروقت مي خوابند و مجبورند به علت مسايل كاري و خانوادگي، صبح زود از خواب برخيزند.
دكتر گريفين مي گويد: زنان تمايل ندارند به كم خوابي خود فكر كنند و تنها زماني به اين مسئله توجه مي كنند كه ارتباط مستقيمي بين مشكلاتشان و كم خوابي آنها وجود داشته باشد. دكتر گريفين افزود: براي زنان و مردان، بين هفت تا هشت ساعت خواب شبانه چيز مناسبي است و بهتر است با ورزش و تغذيه مناسب همراه شود.
005188.jpg

علايم بيماري هاي قلبي از دوران نوجواني ايجاد مي شوند
پژوهشگران علوم پزشكي اعلام كردند نوجواناني كه عوامل خطرزاي بيماري هاي قلبي - عروقي را دارند در معرض خطر بروز بيماري قلبي در سنين دهه ۳ و ۴ عمر خود هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از شيكاگو، تحقيقات پژوهشگران فنلاندي در دانشگاه توركو كه بر روي بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در سنين ۳ تا ۱۸ سال انجام شد و ۲۱ سال بعد نيز مجدداً بر روي اين گروه تكرار شد، نشان داد روند ضايعه اترواسكلروز يا سفت شدن ديواره عروق كه ناشي از تجمع بافت چربي در ديواره سرخرگ ها است و در بزرگسالي روي مي دهد از دوران نوجواني سير خود را آغاز مي كند.
محققان فنلاندي از امواج ماوراي صوتي براي بررسي عروق كاروتيد كه در گردن قرار دارند و خون را از قلب به مغز مي رسانند استفاده كردند. مطالعه دانشمندان در دانشگاه تولانه در نيواورلئان آمريكا نيز مويد نتايج به دست آمده از تحقيق دانشمندان فنلاندي است.

روش جديد پزشكان
براي درمان پلاك هاي چربي عروق
پژوهشگران كلينيك كليولند در آمريكا روش درماني را آغاز كرده اند كه از طريق آن مي توان تعداد پلاك هاي چربي موجود در عروق را كم كرد.
به گزارش پايگاه خبري وب ام دي در اينترنت، دكتر استيون نيسن در اين كلينيك قلبي - عروقي، با تزريق ماده اي به نام - اپو اي وان ميلانو - به تعداد پنج بار در هفته به بيماراني كه دچار بيماري قلبي حاد ناشي از پلاك هاي چربي بودند موفق به درمان آنان شد.
وي گفت هيچ كس تصور نمي كرد كه پلاك هاي چربي عروق خوني اين بيماران با اين سرعت شگفت آور كاهش يابند.
دكتر دانيل ريدر از دانشگاه پنسيلوانيا مي گويد: كسي تصور نمي كرد بتوان با اين سرعت از حجم پلاك هاي عروق كاست، اين روش، راه درماني بسيار خوبي براي عروق دچار اترواسكلروز است.
ماده اپو اي وان ميلانو در سال ۱۹۷۹ نخستين بار در خون مردي از اهالي ميلان كشف شد كه با وجودي كه خونش انباشته از چربي بود ولي اثري از پلاك هاي خوني در عروق وي و بيماري اترواسكلروز با سخت شدن ديواره سرخرگ ها، به سبب تجمع چربي،  در وي ديده نمي شد.
مطالعات بعدي نشان داد كه اين ماده با پيوستن به پلاك هاي عروق خوني مي تواند سبب فشرده و كم شدن حجم آنان شود.
دكتر نيسن اين دارو را بر روي ۵۵ بيمار آزمايش كرد و نتايج را با ۳۶ بيمار قلبي كه اين درمان را دريافت نكرده بودند مقايسه كرد و متوجه تاثير فوق العاده اين داروي جديد شد.

به دليل اقدامات ناهماهنگ مديريتي در چرخه ايمني ترافيك كشور
كنترل تصادفات با مشكل مواجه شده است
در حال حاضر نزديك به پنج ميليون وسيله نقليه در جاده هاي سطح كشور تردد مي كند و سالانه ۷۵۰ هزار وسيله به ناوگان حمل و نقل اضافه مي شود كه بر پايه  برآوردهاي انجام شده تا سال ۱۳۸۸ تعداد ناوگان به ۱۰ ميليون دستگاه مي رسد
005312.jpg
به رغم اقدامات انجام شده براي ارتقاي ايمني حمل و نقل، به علت وجود برخي از مشكلات زيربنايي، اقدامات ناهماهنگ مديريتي در چرخه ايمني ترافيك كشور، كنترل تصادفات با مشكل مواجه شده است.
مسعود خوانساري معاون وزير راه و ترابري در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا،
مي گويد: با وجود اقداماتي كه سازمان و ساير دستگاه هاي متولي ايمني در سال هاي اخير براي توسعه ايمني حمل و نقل انجام دادند، ميزان تصادفات هر سال سير صعودي را طي مي كند و اگر تمهيدات فراگير و منسجمي انديشيده نشود در سال هاي  آتي بخش ايمني و ترافيك كشور با بحران جدي مواجه خواهد شد.
وي در ادامه صحبت هاي خود خاطر نشان كرد: در حال حاضر نزديك به پنج ميليون وسيله نقليه در جاده هاي سطح كشور تردد مي كند و سالانه ۷۵۰ هزار وسيله به ناوگان حمل و نقل اضافه مي شود كه بر پايه هاي برآوردهاي انجام شده تا سال ۱۳۸۸ تعداد ناوگان به ۱۰ ميليون دستگاه مي رسد.
خوانساري گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سازمان در برنامه چهارم توسعه به مواردي در رابطه با سطح خدمات موجود در جاده ها براي سال ۸۸ بر مبناي وسيله نقليه اشاره شده و بر پايه آن به ۸ هزار كيلومتر اتوبان و ۶ هزار كيلومتر بزرگراه نياز است كه تامين اعتبار آنها امكان پذير نيست.
معاون وزير راه و ترابري، با برشمردن عواملي كه زمينه ساز مشكل حمل و نقل است، گفت: يكي از عواملي كه موجب شده است در كشور استفاده از وسيله نقليه افزايش يابد و چرخه ترافيك با مشكل مواجه شود، ارزان بودن قيمت سوخت است كه انگيزه استفاده از وسايل نقليه شخصي را به جاي وسايل نقليه عمومي قوت مي بخشد و از طرفي توليد انبوه موتورسيكلت و ورودي بي رويه آن به جاده، ايمني حمل و نقل را مورد تهديد قرار داده است. اما آمارها نشان مي دهد سالانه ۵/۱ تا ۲ ميليون موتورسيكلت توليد مي شود و بررسي هاي انجام شده در استان گيلان حاكي است كه ۲۲ درصد تلفات ناشي از تصادفات مربوط به موتورسواران است.
وي به اصلاح ساختار تشكيلات وزارت راه و ترابري و ادغام سازمان با راهداري اشاره كرد و افزود: در اصلاح ساختاري تشكيلات راه مقرر شد كه امور مربوط به زيربناها در يك جا متمركز شود كه اين كار در حال انجام است.
خوانساري افزود: در بخش راهداري، معاونت راهداري و سازمان ادغام مي شوند كه موضوع نگهداري و بهره برداري توسط سازمان انجام مي شود. بنابراين وظايف اين دو تشكيلات در سطح ستاد در يكديگر ادغام مي شود اما در استان ها ساخت فعلي زيرنظر وزير راه ادامه خواهد داشت.وي گفت: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد از فعاليت  استان ها متوجه راهسازي است و كمتر به مقوله  راهداري مي پردازند كه بايد در كنار راهسازي نگاه نويني به راهداري داشته باشيم.
خوانساري در ادامه تصريح كرد: موضوع واگذاري بيش از ۹۰ هزار كيلومتر راه روستايي غيراستاندارد و پراكنده به وزارت راه، مشكل ديگري است كه براي حل آن بايد در برنامه هاي آتي تمهيدات اصولي انديشيده شود.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز با بيان اين كه ۱۷ سازمان در ايجاد و حل مشكل ترافيك اين شهر نقش دارند گفت: كاهش و حل مشكل ترافيك تهران جز با نقش آفريني اساسي اين سازمان ها و همكاري جدي آنها امكان پذير نيست.
سرتيپ حسين بيژني در گفت و گو با واحد مركزي خبر همچنين اقدام اساسي و ايجاد عزم ملي را لازمه حل مشكل ترافيك در تهران دانست و افزود: سازمان هاي ذي ربط در چارچوب بهينه سازي زيرساخت هاي شهري و اعمال دقيق قانون مي توانند به حل اين مشكل كمك كنند.
وي با تاكيد بر اين كه اداره راهنمايي و رانندگي مجري طرح ها و تنها يكي از سازمان هاي ۱۷ گانه مرتبط با موضوع ترافيك است، گفت: شركت هاي خودرو سازي و سازمان هايي چون شهرداري، محيط زيست و حتي پزشكي قانوني و اورژانس در ايجاد ترافيك دخيل اند.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ارتقاي فرهنگ، مهندسي ترافيك و اعمال قانون را از راهكارهاي كاهش و حل مشكل ترافيك دانست و در زمينه اجراي قوانين خاطرنشان كرد: براي حل مشكل رفت و آمد خودروها اصلاح مقررات ترافيكي ضروري است.وي افزود: جلوگيري از افزايش بي رويه تعداد خودروها، گسترش وسايل حمل و نقل عمومي، خودداري از ساخت و سازهاي خارج از استاندارد شهري، تصحيح ساختار راه ها و رفع مشكلات مهندسي سخت افراز و نرم افزار هاي ترافيكي از جمله شيوه هايي است كه مي تواند تا حدودي از بار ترافيكي تهران بكاهد.

گزارش ازدواج و طلاق در كشور
005314.jpg
اداره كل روابط عمومي سازمان ثبت اسناد و املاك، تعداد ازدواج هاي دايم ثبت شده در دفاتر ازدواج سراسر كشور طي شش ماهه نخست سال جاري را ۳۰۴ هزار و ۵۹۲ فقره اعلام كرد. اين تعداد در مقايسه با آمار ازدواج هاي به ثبت رسيده در مدت مشابه سال قبل هفت درصد رشد نشان مي دهد.
همچنين تعداد ازدواج هاي موقت به ثبت رسيده در دفاتر ازدواج سراسر كشور ۱۸۲ فقره بوده است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل بيانگر ۱۲ درصد افزايش است.برهمين اساس، در شش ماهه نخست سال جاري در دفاتر طلاق كشور در مجموع ۳۴ هزار و ۴۳۱ فقره طلاق به ثبت رسيده است كه از اين تعداد ۲۲ هزار و ۳۲۳ فقره طلاق خلعي، ۹ هزار و ۷۳۶ فقره طلاق بائن، دو هزار و ۳۰۲ فقره طلاق رجعي و ۷۰ فقره طلاق بذل بوده است.
اين تعداد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزايش طلاق خلعي، هشت درصد افزايش در طلاق بائن و ۲۹ درصد افزايش در طلاق رجعي بوده است. همچنين اين مقايسه بيانگر ۱۶ درصد كاهش در طلاق بذل است.
براساس اين گزارش همچنين طي شش ماهه سال جاري استان تهران با ثبت ۵۰ هزار و ۸۱۴ فقره ازدواج از بيشترين و استان كهكيلويه و بويراحمد با ثبت دو هزار و ۲۷ فقره ازدواج از كمترين آمار ازدواج برخوردار بوده است.
استان هاي تهران و خراسان با ثبت به ترتيب ۹ هزار و ۹۴۱ و ۳ هزار و ۸۱۶ فقره طلاق از بيشترين و استان هاي ايلام و كهكيلويه و بويراحمد با ثبت ۹۰ و ۱۶۳ فقره طلاق از كمترين ميزان آمار طلاق برخوردار بوده اند.

دقت كنيد!
۳۰ سال عقب ماندگي پزشكي هسته اي
005316.jpg
پزشكي هسته اي در ايران نسبت به ديگر روش هاي پرتودرماني رشد مناسبي نداشته است.
دكتر بوذرجمهري مسئول فيزيك بهداشت استان يزد در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران مهم ترين علت عدم رشد پزشكي هسته اي را در سطح جامعه پزشكي دانست و گفت: پزشكان و متخصصين بايد بيماران را جهت درمان به پزشكي هسته اي ارجاع دهند، چون مردم از اين رشته يا اطلاعي ندارند يا اگر دارند براساس نظر پزشك عمل مي كنند كه متاسفانه به دليل باور اشتباه پزشكان از پزشكي هسته اي، استفاده از آن را براي بيمار مضر مي دانند.
وي با اشاره به ترس پزشكان از پزشكي هسته اي اظهار داشت: با اين كه پزشكي هسته اي و درمان با مواد راديو اكتيو در درمان و جراحي بسياري از بيماري هاي سرطاني و غدد لنفاوي مانند سرطان پستان، روش بسيار خوبي است، اما جراح به دليل ترس از عوارض مواد راديو اكتيو به خود يا بيمار از انجام آن خودداري مي كند و به روش هاي در دسترس تر مانند برداشتن كل سينه اكتفا مي كند.
دكتر بوذرجمهري همچنين پزشكي هسته اي را بهترين روش براي تشخيص بيماري هاي قلبي و عروقي دانست و گفت: استفاده از پزشكي هسته اي براي بيماران قلبي مي تواند بهترين انتخاب قبل از آنژيو گرافي باشد.
وي استفاده از راديولوژي را در تشخيص همه بيماري ها به دليل ضرر و هزينه بالاي آن اشتباه دانست و تصريح كرد: اگر چه پزشكي هسته اي نسبت به راديولوژي نياز به تجهيزات و هزينه بيشتري دارد و ممكن است در آن خطر هم مطرح باشد؛ اما اگر ميزان صدمه ناشي از پرتوهاي راديولوژي ۶۰ درصد باشد، اين ميزان در پزشكي هسته اي كمتر از ۲۰ درصد است.
وي افزود: طول زمان تشعشع مواد از بدن در پزشكي هسته اي ۲۴ ساعت ولي ميزان تشعشع آن كم است، در حالي كه در راديولوژي برخورد تشعشع به بدن كمتر از ثانيه، اما ميزان آن زياد است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در ارزيابي پزشكي هسته اي در جهان گفت: دنيا در زمينه پزشكي هسته اي پيشرفت خود را كرده و مسلماً اگر درخواست و نياز پزشكي نبود، روش هاي جديد توسعه پيدا نمي كرد.
وي افزود: در حالي كه دستگاه Pet روش بسيار مفيدي براي تشخيص سرطان است و مدت استفاده از آن در ايران بسيار زياد است، هنوز مراكز درماني از اسكنر خالي كه سابقه آن به بيش از ۴۰ تا ۵۰ سال قبل باز مي گردد، استفاده مي كنند.
دكتر بوذرجمهري در خصوص تعرفه هاي در نظر گرفته شده براي تهيه مواد راديواكتيو گفت: در سال هاي اخير ورود مواد راديو اكتيو از انحصار سازمان انرژي اتمي خارج شده و شركت هاي ديگري شروع به فعاليت كرده اند كه اين امر موجب رقابتي شدن قيمت ها و كاهش قيمت مواد مي شود، اما به دليل بالابودن قيمت جهاني دولت بايد يارانه اعمال كند.
وي با بيان اين كه پزشكي هسته اي در ايران ۳۰ سال عقب است، گفت: بايد در برنامه چهارم توسعه جايگاه پزشكي هسته اي در دانشگاه ها به لحاظ آموزش و درمان احيا شود.
دكتر بوذرجمهري با اشاره به غريب بودن اين رشته در كشور گفت: آموزش پزشكي هسته اي تا سه ماه قبل در كشور مصوب نبود و در حال حاضر نيز تنها در دانشگاه در مقطع كارداني اين رشته را تدريس مي كنند.

حوادث
حادثه رانندگي در بروجرد چهار كشته و يك مجروح بر جاي گذاشت
در يك حادثه رانندگي در محور بروجرد - خرم آباد كه بين دو دستگاه كاميون بنز كمپرسي و پيكان سواري به وقوع پيوست چهار نفر كشته و يك نفر مجروح شدند.
گزارش مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي منطقه بروجرد حاكيست: اين حادثه عصر چهارشنبه بين دو دستگاه كاميون بنز كمپرسي به شماره هاي ۶۵۱۸۷ ب ۱۱ و نيز پيكان سواري شماره ۶۴۸۱۵ تهران ۲۸ در پنج كيلومتري محور بروجرد به خرم آباد به وقوع پيوست.
اين گزارش حاكيست: در اين حادثه چهار نفر از سرنشينان پيكان سواري به نام هاي حميد گودرزي، حميد هاشمي، علي شادماني و حميدرضا باندي در دم كشته و يك نفر ديگر به نام علي آريان مهر به شدت مجروح شد.
اين مركز اعلام كرد: چگونگي بروز اين حادثه توسط ماموران راهنمايي و رانندگي اين شهرستان در دست بررسي است.

۵۴۴ سانحه رانندگي در تهران
يكي از مسئولان روابط عمومي پليس ۱۱۰ تهران بزرگ گفت: روز چهارشنبه در تهران ۵۴۴ سانحه رانندگي رخ داد كه بر اثر آن ۴۵ نفر از شهروندان مجروح شدند.
گودرزي مهم ترين عملكرد روز چهارشنبه پليس ۱۱۰ تهران بزرگ را به شرح زير اعلام كرد:
دستگيري ۱۶ سارق منزل و كشف يازده سرقت از منزل
دستگيري ۵ سارق مغازه و كشف ۴ سرقت از مغازه
دستگيري ۵ سارق خودرو و كشف ۹ سرقت از مغازه
دستگيري ۱۲ كيف قاپ و كشف ۷ مورد كيف قاپي
دستگيري ۱۴ سارق موتورسيكلت و كشف ۷ دستگاه موتورسيكلت
دستگيري ۱۵ سارق لوازم خودرو و كشف ۱۰ مورد سرقت از لوازم خودرو

مرگ به علت جلوگيري از عطسه
مردي به علت جلوگيري از عطسه خود در اهواز جان باخت.اين فرد نيمه شب به هنگام عطسه براي جلوگيري از بيدارشدن فرزندانش جلوي بيني و دهان خود را گرفت كه اين مسئله سبب مرگ غيرمنتظره وي شد.
پزشكان پارگي مويرگ ها و خونريزي مغزي را بر اثر جلوگيري از عطسه علت مرگ اين مرد اعلام كردند.

حمله خرس وحشي
به روستايي در كهگيلويه
خرسي وحشي به اهالي روستاي دلي مهتاب شهرستان كهگيلويه حمله كرد. در اين حمله يكي از اهالي با خرس درگير و از ناحيه كتف زخمي شد.
مسئول حفاظت محيط زيست شهرستان كهگيلويه علت حمله اين خرس را گرسنگي اعلام كرد.
اين خرس وحشي در منطقه حفاظت شده خائيز زندگي مي كرد.

توقيف ۵۵۰۰ مورد مواد غذايي
غير بهداشتي
مسئول آموزش اداره كل نظارت بر مواد غذايي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: پنج هزار و ۵۶۸ مورد موادغذايي، آرايشي و بهداشتي ناسالم امسال در كشور توقيف شد.
فرهنگ سليماني ديروز در كارگاه آموزشي شرايط مطلوب توليد در كاشان افزود: سه هزار و ۸۰۰ مورد از اين ميزان به دليل اتمام تاريخ مصرف و غيربهداشتي شدن و به علت مجاورت با عوامل فيزيكي و شيميايي نامناسب معدوم شده است.
وي گفت: اين در حالي است كه در سال گذشته چهار هزار و ۶۱۸ مورد موادغذايي، بهداشتي و آرايشي ناسالم توقيف و يكهزار و ۲۰۰ مورد آن معدوم شد.
به گفته وي، فضاها، تجهيزات و تاسيسات كارخانه هاي توليد مواد خوراكي، آرايشي و بهداشتي بايد به گونه اي طراحي شوند كه ميزان آلودگي در توليدات آنها به حداقل برسد.

كشف بيش از ۱۰۰ كيلوگرم
موادمخدر از منزلي در ايرانشهر
مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي سيستان و بلوچستان اعلام كرد: از منزل يك زن ساكن ايرانشهر بيش از ۱۰۰ كيلوگرم موادمخدر كشف و ضبط شد.
اين مركز ديروز با ارسال نمابري به ايرنا اعلام كرد: اين مواد در جريان بازرسي از منزل زني به نام مهري.ب كه در زمينه توزيع گسترده موادمخدر فعاليت داشت به دست آمد.
در اين بازرسي مقدار تقريبي ۱۰۰ كيلوگرم حشيش، دو كيلو و ۵۰۰ گرم هرويين به همراه يك قبضه كلت كمري و دو تير فشنگ مربوطه كشف و ضبط شد و اين فرد به اتفاق دو نفر ديگر دستگير شدند.
اين گزارش حاكي است كه ماموران انتظامي ايرانشهر در حين گشتزني در سطح شهر به دو نفر عابر پياده به نام هاي عادل و عبدالرحمان.س مشكوك شده كه پس از بازرسي بدني آنان دو قبضه كلت كمري، دو تيغه خشاب و پنج تير فشنگ كشف و ضبط كردند.
براساس اين گزارش، ماموران معاونت آگاهي فرماندهي انتظامي ايرانشهر در يك عمليات پليسي چهارنفر به نام هاي كاظم و خليل.ش و محسن.ي و ا...بخش.ب كه به اتهام سرقت خودرو و ايجاد ضرب و جرح تحت تعقيب بودند، دستگير كردند.
اين گزارش مي افزايد: در تحقيقات انجام شده متهمان رديف اول و دوم به سرقت مسلحانه يك دستگاه خودرو تويوتا عبور موقت چابهار و تهديد و مضروب ساختن فردي به نام حاج عمر جدگال با چاقو و سرقت چند باب منزل و چندين راس گوسفند اعتراف كردند.

امروز در شهر
ميراث معنوي بشر در فرهنگسراي ملل
نمايشگاه عكس ميراث معنوي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي در فرهنگسراي ملل گشايش يافت.
در اين نمايشگاه حدود ۹۶ اثر عكاسي از عكاسان هنرمند كشورهاي مختلف در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
آيين و مراسم مختلف كشورهايي از جمله ليبي، هند، يمن، كنگو، اسپانيا، آمريكا، انگلستان و چند كشور ديگر نيز در قالب عكس در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.
سليماني خاطر نشان كرد: نمايشگاه ميراث معنوي بشر تا ۲۲ آبان صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۲ و بعدازظهرها از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به نشاني بزرگراه آيت ا... صدر، ميدان پيروز، بوستان قيطريه آماده بازديد علاقه مندان است.
005308.jpg

رومشكان به جاي توكيو...
آخرين جلسه شوراي صنفي نمايش در محل خانه سينما برگزار شد. فيلم «توكيو بدون توقف» با فروشي كه به مرز ۴۰۰ ميليون تومان مي رسد از گروه سينماي قدس برداشته و به جاي آن «رومشكان» به كارگرداني ناصر غلامرضايي اكران شد.
البته توكيو بدون توقف در سينماهاي آزاد به اكران خود ادامه خواهد داد. رومشكان كه در بخش مهمان بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر حضور داشت، داستان چوپان ميانسالي اهل منطقه رومشكان است كه يك روز در گردش به درون غار شگفت انگيزي راه مي يابد كه صداهاي عجيب و آواي يك زن از داخل آن به گوش مي رسد. اين فيلم به تهيه كنندگي ناصر غلامرضايي و بازي رضا كيانيان، فرج عليپور، افسانه قاسمي و هيلدا اكراني است.
براساس همين جلسه، دو فيلم دختر ايروني به كارگرداني محمدحسين لطيفي و دختري در قفس، به كارگرداني قدرت ا... صلح ميرزايي بعد از ايام شب هاي قدر و يك هفته قبل از عيد سعيد فطر اكران مي شود و چشم هاي سياه ايرج قادري و شب هاي روشن فرزاد موتمن، همزمان با عيد سعيد فطر به نمايش عمومي درخواهند آمد.
گروه مخاطب خاص نيز با فيلم «رقص در غبار» عيد سعيد فطر آغاز به كار خواهد كرد و فيلم هاي بعدي گروه مخاطب خاص، «امتحان» ناصر رفاهي و «پنج عصر»  سميرا مخملباف است.

برنامه  امروز سينماها
فيلم سينمايي «نغمه» ساخته «ابوالقاسم طالبي» از هفته گذشته در سينماهاي تهران به نمايش درآمد.
براساس اعلام دبيرخانه شوراي صنفي، نمايش اين فيلم ۱۳ سالن سينما را در سطح شهر تهران به خود اختصاص داد. در اين هفته ۲۴ فيلم ايراني ديگر نيز در سينماهاي تهران اكران شده كه از اين ميان فيلم «رومشكان» با داشتن ۱۴ سينما بيشترين سالن هاي سينماهاي تهران را به خود اختصاص داده است.
فيلم هاي سينمايي «عشق فيلم» و «اژدهاي سرخ» هر كدام با در اختيار داشتن سه سالن سينما، فيلم «آدمك ها» در ۱۱ سالن سينما و همچنين فيلم هاي «غوغا»، «توكيو بدون توقف»، «گاهي به آسمان نگاه كن»، «فرش باد»، «رنگين كمان» و «نفس عميق» هر يك با نمايش در دو سالن سينما، در هفته جاري اكران خواهند شد.
فيلم هاي «بي خوابي»، «پايان بازي»، «ديوار»، «من كي هستم»، «ديوانه اي از قفس پريد»، «نيش»، «آي  پارا»، «ضربه آخر»، «زنداني ۷۰۷»، «خفاش»، «توطئه»، «لانه عقاب ها»، «مرد كوچك»، «بانوي من» و «شهرك پليس» در هفته گذشته هر كدام در يك سالن سينما به نمايش در آمده است.

رقص هاي آييني در خانه عكاسان
با عكس هايي از فيلم هاي مستند و مطرح سينماي مستند ايران،  رقص هاي آييني و صحنه هايي از جنگ هاي بوسني، آفريقا و افغانستان، هفتادوسومين نمايشگاه عكس خانه عكاسان ايران، گشايش يافت.
در اين نمايشگاه بيش از ۹۰ عكس از آثار عكاسان ايراني و خارجي در سه تالار اين نمايشگاه ارايه شده اند. آثار تالار شماره يك به ۳۸ اثر از آثار پنج عكاس تلويزيون شامل: اسعد نقشبندي، علي  نيك رفتار، مسعود زنده روح كرماني، علي اصغر داودآبادي و محمد اسلامي راد اختصاص دارد. در تالار شماره دو اين نمايشگاه هم سي اثر سياه و سفيد و رنگي محمد خداداداش به نمايش گذاشته شده اند كه مربوط به رقص هاي آييني مردمان خراسان و تركمن است.
در تالار شماره سه هم ۱۸ اثر درخشان از عكاسان خبرگزاري فرانس پرس مربوط به صحنه هايي از فاجعه هاي انساني در جنگ ها و بحران هايي چون،  جنگ بوسني و هرزگوين، آفريقا و افغانستان به نمايش گذاشته شده اند. اين عكس ها به طوري صريح و گويا، خشونت جنگ و اثرات تلخ آن را در كنار معصوميت و مظلوميت جنگ زدگان به تصوير درآورده اند.
اين نمايشگاه تا ششم آذرماه برپا خواهد بود و تمامي علاقه مندان مي توانند از ساعت ۹ تا ۱۹ به انتهاي غربي خيابان سميه مراجعه كنند.

شهر
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
سفر
علم
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  سفر  |  شهر  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |