جمعه ۱۶ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۸
بزرگ ترين قرآن دست نويس جهان در گرگان به نمايش گذاشته شد
بهار قرآن در شب هاي ايران
005324.jpg
بزرگ ترين قرآن دست نويس دنيا در «تالار فخرالدين اسعد» گرگان در معرض ديد عموم گذاشته شد. اين قرآن را مرحوم استاد «محمود طلادار» معروف به استاد طلايي بر روي پارچه متقال با رنگ گواش در ابعاد ۲ متر در ۲۰/۱ متر طراحي و نوشته است. استاد طلايي، كار نوشتن اين گنجينه طلايي را از سال ۴۲ آغاز كرد و پس از ۳۷ سال در سال ۷۹ به پايان رساند.
استاد طلايي كه از اهالي شهرستان قم بود با حمايت مالي «مصطفي آقاخاني» عضو هيات مديره موسسه فرهنگي، قرآني گنجينه نور كشور كار نوشتن اين قرآن را انجام داد.
بزرگ ترين قرآن دست نويس دنيا در ۶۲۰ صفحه و هردو صفحه آن با رنگي متفاوت در مجموع با ۳۱۰ رنگ نوشته شده است. از كل اين قرآن ۱۲ صفحه اول آن شامل آيات سوره بقره در اين تالار به تماشا گذاشته شده است.
از نكات قابل توجه در بزرگ ترين قرآن دست نويس دنيا نوري است كه در وسط هر صفحه وجود دارد و اين نور همزمان با خواندن هر كلمه از قرآن سايه اي بر روي آن كلمه ايجاد مي كند. همچنين ۸ تابلوي ديگر از استاد طلايي و شاگردش استاد فراهاني در معرض ديد قرار گرفته كه بر روي آنان اسامي ائمه معصومين و آرم جمهوري اسلامي ايران طراحي و نوشته شده است. اين استاد در آغاز كار، سواد خواندن و نوشتن نداشت اما كم كم با نقاشي موفق به ياد گرفتن سواد قرآني شد. استاد محمود طلادار در سال ۷۹ درگذشت. از سوي ديگر مسئول بخش هنري نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در تهران آثار هنري عرضه شده در اين نمايشگاه را گسترده تر، متنوع تر و تخصصي تر از سال هاي گذشته دانست و گفت: آثار هنري عرضه شده در يازدهمين نمايشگاه قرآن حدود سه برابر سال هاي گذشته است. در نمايشگاه امسال آثاري از اساتيد برجسته كشور در موضوعات قرآني به معرض نمايش درآمده است.

شهردار تهران:
طرح هاي بدون زمان اجرايي، مردم را در بلاتكليفي قرار داده است
005326.jpg
شهردار تهران گفت:  واقع شدن املاك مردم در طرح هايي مانند ميراث فرهنگي كه زمان اجرايي معلومي ندارد،  شهروندان را در بلاتكليفي قرار داده است.
«محمود احمدي نژاد» ديروز پس از ملاقات با شهروندان منطقه ۱۱ تهران به خبرنگاران گفت: بخش گسترده اي از منطقه توسط ميراث فرهنگي ارزشمند قلمداد شده و اجازه نوسازي و تخريب اين اماكن داده نمي شود.
وي افزود: هيچ فرد و ارگاني نيز متولي خريد و نگهداري از اين املاك نمي شود و مردم از اين جهت در فشار هستند، زيرا محدوديتي برايشان اعمال شده و هيچ سازماني متولي جبران خسارات ناشي از طرح ها نيست.
وي گفت: مردم به شهرداري مراجعه مي كنند اما شهرداري نمي تواند پاسخ قانع كننده اي به اين افراد بدهد. زيرا طبق مكاتبات ميراث فرهنگي بايد از تخريب اين اماكن و آثار جلوگيري شود.
شهردار تهران با اشاره به موقعيت تاريخي، سياسي و فرهنگي منطقه ۱۱ گفت:  برخي فعاليت هاي عمراني،  بافت شهري و جمعيتي منطقه را دچار خدشه كرده اما اصالت هاي مردم منطقه آن قدر عميق است كه به رغم برش هاي سنگين،  همچنان انسجام خود را حفظ كرده است.
وي معابر،  حمل و نقل و جابه جايي را از مشكلات اين منطقه دانست و روند نوسازي بافت فرسوده منطقه را كند ارزيابي كرد.
وي اعلام كرد كه براي بهبود و توسعه شبكه معابر منطقه، توقف گاه هاي بزرگي امسال در حال ساخت است و براي بازگشايي ادامه بزرگراه يادگارامام اقداماتي انجام شده و از جمله حدود چهل پلاك خريداري شده است.
احمدي نژاد بر تعريض خيابان هاي شوش و امام خميني(ره) تاكيد كرد و گفت كه بخشي از املاك محدوده خيابان امام خميني عقب نشيني كرده  و با عقب نشيني بخشي ديگر، گره ترافيكي سنگين در اين محدوده باز خواهد شد.
وي از مذاكره براي آزادسازي ۱۵ هكتار از اراضي انبار نفت در منطقه ۱۱ خبر داد و گفت: با آزادسازي،  اين ملك در اختيار خدمات شهري، فرهنگي، هنري، ورزشي و فضاي سبز قرار مي گيرد كه با اين اقدام مي توان منطقه را از لحاظ زيستي متحول كرد.
وي اعلام كرد كه عمليات اجرايي ساخت مجموعه بزرگ ورزشي ـ  فرهنگي با هدف گسترش فرهنگسراي انقلاب در سال جاري آغاز خواهد شد.
شهردار تهران در ادامه گفت:  در طول سال هاي اخير تصميماتي كه در شهرسازي گرفته شده، منجر به كند شدن ساخت و ساز در منطقه شده است و بعضي تصميمات گذرا و مقطعي، پيچيدگي هايي را به وجود آورده كه بخشي از مراجعات شهروندان در اين رابطه است.
وي گفت كه يك و نيم هكتار از بافت هاي فرسوده در اين منطقه در حال بازسازي است و بازسازي سه هكتار ديگر نيز در دست طراحي است.
وي بازسازي بافت هاي فرسوده را در دستور كار شهرداري اعلام كرد و گفت: مناطق شهرداري نيز اين كار را در راس امور خود قرار داده اند. اما شهرداري براي بازسازي اين بافت ها نيازمند منابع مالي است.
احمدي نژاد، از تملك و احياي كاربري هاي مزاحم و متروكه توسط شهرداري خبر داد و هدف از آن را تبديل اين بافت ها به كاربري هاي عمومي و خدماتي ذكر كرد.
وي در خصوص سخنان روز گذشته يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در صحن علني مجلس گفت: من از شنيدن برخي از صحبت ها متاسف مي شوم.
وي گفت: با شنيدن اين سخنان بيشتر از گذشته علت مشكلات مردم را دريافت مي كنم و اميدوارم همه كساني كه دستي در كار دارند، به مشكلات واقعي مردم بپردازند.
شهردار تهران در پايان در خصوص به كارگيري نيروهاي متخصص زن در شهرداري گفت: شهرداري هم اكنون همكاران خانم خوبي دارد.
وي افزود: در حال مذاكره با چند نفر از زنان متخصص و تحصيل كرده براي اين كه مسئوليت هاي مهمي در شهرداري تهران به آنها بسپاريم، هستيم و نتايج، پس از نهايي شدن اعلام خواهد شد.

نگاه جمعه
005318.jpg
طرح: روزبه عباسي

فردا در وين
حسن روحاني با البرادعي ديدار مي كند
خبرگزاري فارس: «حسن روحاني» دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران روز شنبه با «محمد البرادعي» رييس آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ديدار مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: «روحاني قرار است در اين ديدار در خصوص برنامه هاي هسته اي ايران با البرادعي گفت وگو كند.»
اين در حالي است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي سرگرم بررسي گزارش مبسوطي است كه ايران درباره برنامه هاي هسته اي خود به اين آژانس ارايه كرده است.
دفتر آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ضمن تاييد اين خبر از اعلام موضوع مذاكرات دوطرف خودداري كرد.
ديدار آقاي روحاني با رييس آژانس، چند روز پيش از انتشار گزارشي از سوي آقاي البرادعي در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران صورت مي گيرد.
آقاي روحاني اوايل هفته جاري سفر خود را به مسكو لغو كرد. تحليلگران اظهار داشتند كه احتمال دارد انجام نشدن اين سفر به دليل بازديد همزمان آريل شارون، نخست وزير اسراييل از روسيه باشد.

مدير عامل سازمان ترافيك:
تهران حداقل به ۲۷۰ كيلومتر شبكه بزرگراهي نياز دارد
005320.jpg
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، حداقل شبكه بزرگراهي مورد نياز تهران را براساس طرح جامع پايتخت ۵۰۰ كيلومتر ذكر كرد و گفت: در حال حاضر طول بزرگراه هاي تهران ۲۳۰ كيلومتر است.
به گزارش روز پنجشنبه، روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، «كامران حاج نصراللهي»، گفت: در اين ميان بخشي از بزرگراه هاي موجود مانند شهيد چمران نيز به علت وجود تقاطع هاي متعدد عملاً عملكرد بزرگراهي خود را از دست داده اند و نياز به احداث تقاطع هاي غير هم سطح دارند.
وي تغيير وضعيت شماري از نقاط تهران مانند ميدان ابن سينا در شمال ميدان بهارستان را با توجه به تعدد ورودي هاي آن مشكل توصيف كرد.
وي توضيح داد: خيابان آفريقا و ولي عصر كه به موازات هم قرار دارند به عنوان شريان هاي درجه يك مطرح و از جمله معابري هستند كه با توجه به ماهيت تاريخي شان تغيير وضوح موجود آنها دشوار به نظر مي رسد.
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، نصب شمارش گر در چراغ راهنمايي را از جمله فعاليت هاي اخير قلمداد كرد و گفت: اين اقدام علاوه بر بيشترين استفاده از ظرفيت تقاطع  ها، از نظر رواني و فني هم مورد استقبال رانندگان قرار گرفته است.
وي حداكثر زمان استاندارد هر چراغ راهنمايي در تقاطع به منظور عبور و مرور خودروها را ۱۲۰ ثانيه ذكر كرد.
وي با بيان اين كه ترافيك تهران با آلودگي هوا و سلامت مردم گره خورده است و همه شهروندان به نوعي درگير انواع زيان هاي ناشي از آن هستند، اظهار اميدواري كرد كه با اجراي راهكار هاي كوتاه مدت و پيش بيني راه حل هاي بلند مدت شاهد كاهش معضل ترافيك تهران باشيم.
وي همچنين اعلام كرد كار اصلاح هندسي بخش عمده اي از ۱۲۰ تقاطع اصلي تهران كه از دو ماه پيش آغاز شده، تا پايان ماه مبارك رمضان به پايان مي رسد.
حاج نصراللهي گفت: روان سازي ترافيك ۲۰ تقاطع مهم شهر از جمله اقدامات در دست اجرا در شبكه معابر شهري است.
وي افزود: علاوه بر حذف چراغ راهنمايي تقاطع استاد حسن بنا، رسالت با استفاده از لوپ هاي بزرگراه شهيد صياد شيرازي، چراغ راهنمايي سه راه تهرانپارس نيز حذف شده كه موجب افزايش ۲۱ درصدي سرعت خودروها در اين تقاطع شده است.
وي تجهيز ۴۲ تقاطع ديگر تهران به چراغ هوشمند تا پايان سال جاري را از جمله فعاليت هاي در دست اجراي مديريت شهري بيان كرد.
وي اظهار داشت: احداث ۲۰ تقاطع غير همسطح با همكاري مشترك معاونت حمل و نقل، ترافيك و معاونت فني و عمراني شهرداري تهران كه تعدادي از آنها تا پايان سال به بهره برداري مي رسند، از ديگر اقدامات اساسي به منظور كاستن ترافيك است.
اين مقام مسئول تغيير جهات خيابان ها و ايجاد دسترسي ها را از ديگر فعاليت ها در زمينه روان سازي ترافيك ذكر كرد و به يكي دو تغيير جهت در خيابان هاي منشعب از خيابان دماوند كه باعث كاهش ترافيك اين خيابان شده اشاره كرد.
وي با بيان اين كه معمولاً در ايجاد لوپ هاي ترافيكي، حركات يك طرفه با حذف تداخل ها انجام مي شود، گفت: در اين گونه موارد به رغم ازدياد مسافت، سرعت نيز افزايش يافته و در نتيجه تاخير خودروها كاهش مي يابد.
حاج نصراللهي از ميدان در علم ترافيك، به عنوان نوعي تقاطع ياد كرد و افزود: برخلاف اين مفهوم علمي، ميدان ها در تهران به سمبل شهري تبديل شده اند كه براي مثال مي توان به ميدان هاي ونك و جمهوري اسلامي اشاره كرد.

ديدگاه هاي خود را با ما در ميان بگذاريد
روزنامه همشهري جمعه به منظور ارتقاي كمي و كيفي فعاليت هاي فرهنگي خود در يك حركت علمي و مستند قصد دارد تا با كسب و جمع آوري نظريات شما مخاطبان گرامي و همراه، از وضع موجود و اثرگذاري انتشار اخبار، گزارش ها و مقالات بهره مند شود.
شما مخاطبان گرامي با اظهارنظر و تكميل پرسشنامه نظرسنجي كه در اين شماره به چاپ رسيده است ما را در شناسايي و استفاده از روش هاي علمي و ممكن، در جهت ارتقاي مطالب تحريري ياري خواهيد رساند
خواننده گرامي متشكريم

مسدود شدن آزادراه قزوين - زنجان
براي انجام عمليات خط كشي آزادراه قزوين - زنجان خط شمالي اين آزادراه از ايستگاه عوارضي قزوين، زنجان تا ابهر از ۱۷ تا ۲۱ آبان ماه به مدت پنج روز از ساعت ۹ تا ۱۶ مسدود است. به گزارش مركز اطلاعات راه هاي كشور، رانندگان وسايط نقليه مي توانند در هنگام اجراي عمليات خط كشي در آزادراه قزوين - زنجان ضمن احتياط كامل و رعايت نكات ايمني از جاده قديم قزوين - تاكستان در اين مدت تردد كنند.

كشور جهان در يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن
خبرگزاري فارس: كشورهاي آلمان، امارات، بوسني، پاكستان، تركيه، روسيه، ژاپن، سودان، سوريه، كويت، لبنان، اتيوپي، چين، نيجريه، مغرب، آلباني و هند در نمايشگاه امسال قرآن كريم حضور دارند.
به گزارش ستاد خبري يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، عليرضا اسماعيلي، مدير بخش بين الملل اين نمايشگاه گفت: در بخش بين الملل كه امروز كار خود را آغاز كرد، انديشمندان و صاحبنظران داخلي و خارجي حضور دارند.
براساس اين گزارش، همزمان با برگزاري يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در تهران، نمايشگاه هايي نيز در كشورهاي كانادا، تركيه، قطر، تانزانيا و هند برپا هستند.

۱۲ هزار نفر از طريق
مرز مهران به عتبات عاليات اعزام شدند
مدير حج و زيارت ايلام گفت: حدود ۱۲ هزار نفر از آغاز زمان بازگشايي رسمي مرز مهران تاكنون به عتبات عاليات عراق اعزام شده اند.
«علي احمدي هرندي» روز پنجشنبه به ايرنا گفت: روزانه به طور ميانگين حدود ۳۰۰ نفر از نقاط مختلف كشور از طريق اين مرز به اماكن متبركه كشور عراق اعزام مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: خوشبختانه به علت قانوني شدن تردد زوار از تاريخ گشايش مرز مهران تاكنون هيچ گونه مشكل يا خسارت جاني و مالي براي زائران به وجود نيامده است.
احمدي هرندي افزود: همچنين امسال تاكنون دو هزار نفر در استان ايلام در قالب ۱۶ كاروان به حج عمره اعزام شده اند. وي گفت: اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزايش داشته و پيش بيني مي شود كه در سال آينده بيشتر از اين هم شود.

استقبال دبيركل سازمان
كنفرانس اسلامي از همكاري ايران
با آژانس انرژي اتمي
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با صدور بيانيه اي از تحولات مثبت و همكاري هاي رو به رشد جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي ابراز خرسندي كرد.
به گزارش ايرنا «عبدالواحد بلقزيز» در اين بيانيه از تصميم ايران مبني بر پيوستن به پروتكل الحاقي و ايجاد شفافيت در فعاليت هاي هسته اي مسالمت آميز خود استقبال كرده است. وي ابراز اميدواري كرده است كه اين اقدام به تحكيم روابط و حل كليه مسايل باقي مانده ميان ايران و آژانس منجر شده و با گشودن فصلي جديد در همكاري آنان، موجب برخورداري تهران از حق خويش براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي شود.



دكتر سيد شرف الدين خراساني
بنيانگذار گروه فلسفه دانشگاه ملي درگذشت
«دكتر سيد شرف الدين خراساني» بنيانگذار گروه فلسفه دانشگاه ملي (شهيد بهشتي) و عضو عالي مركز دايرة المعارف بزرگ اسلامي روز پنجشنبه به علت عارضه قلبي در سن ۷۶ سالگي درگذشت.
استاد خراساني دكتراي فلسفه خود را از دانشگاه كمبريج (۱۹۶۳ ميلادي) دريافت كرد و تدريس، تحقيق در علوم فلسفه را تا سال ۱۹۶۹ در دانشگاه ماربورگ آلمان ادامه داد.
تاليف مقالات مهم فلسفي و عرفاني دايرة المعارف بزرگ اسلامي به همراه ترجمه و تاليف آثار ارزشمند فلسفي و مجموعه اشعار از جمله آثار اين استاد فقيه حوزه فلسفه به شمار مي رود. به گزارش مركز دايرة المعارف بزرگ اسلامي مراسم تشييع دكتر خراساني روز يكشنبه (۱۸ آبان ماه) از مقابل اين مركز (نياوران ـ كاشانك) برگزار مي شود.

اجلاس اتحاديه دانشگاه هاي
حاشيه خزر پايان يافت
هشتمين اجلاس اتحاديه دانشگاه هاي حاشيه درياي خزر در باكو ديروز به كار خود پايان داد.
در اين نشست سه روزه نمايندگان دانشگاه هاي مازندران، گيلان، گرگان و نماينده اي از جمهوري اسلامي ايران به همراه نمايندگان دانشگاه هاي روسيه، قزاقستان، تركمنستان و جمهوري آذربايجان درباره مصوبات اجلاس سال گذشته و برنامه هاي آينده اين اتحاديه با يكديگر به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.
اتحاديه دانشگاه هاي درياي خزر به منظور تبادل علمي، فرهنگي و تحقيقاتي دانشجويان دانشگاه هاي اين منطقه تاسيس شده است.
دكتر سيد خلاق ميرنيا رييس دانشگاه مازندران اولويت اساسي مشترك كشورهاي عضو اين اتحاديه را ارايه تحقيقات علمي درباره مسئله زيست محيطي درياي خزر و حفظ اين پهنه آبي عنوان كرد و از پيشنهاد تاسيس دانشگاه آزاد خزر خبر داد و افزود: يكي از محورهاي مهم مذاكرات اتحاديه در اجلاس باكو راهكار ايجاد يك وب سايت ويژه براي اطلاع رساني در زمينه نحوه گزينش دانشجو و جمع آوري اطلاعات مربوط به تحقيقات علمي دانشگاه ها درباره مسايل درياي خزر در اين وب سايت بود كه كليات آن به تصويب اعضا رسيد و مقرر شد طرح هاي زيست محيطي دانشگاه ها در اجلاس سال آينده كه در دانشگاه مازندران برگزار خواهد شد جمع بندي و منتشر شود.

اقتصاد
نمايشگاه دايمي ايران در مالزي
استاندار زنجان در ديدار با نخست وزير ايالت مالاكا در مالزي براي ايجاد نمايشگاه دايمي ايران در اين كشور به تفاهم رسيد.
رحمانزاده گفت: همزمان با برگزاري كنفرانس سران كشورهاي اسلامي، نمايشگاهي نيز شامل ۲۴ غرفه از توليدات جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي استان زنجان در مالزي تشكيل شد كه امتياز انتقال تكنولوژي خط توليد اگزوز و رينگ سازي در استان زنجان را در پي داشت.

ميزان بيكاري ۴/۱۱ درصد است
رييس كل بانك مركزي ميزان بيكاري را در كشور ۴/۱۱ درصد اعلام كرد و گفت:  اجراي سياست هاي اشتغال زايي با سرعت و جديت ادامه خواهد يافت.
ابراهيم شيباني در مصاحبه با واحد مركزي خبر، اوضاع اقتصادي كشور را در سال ۸۱ از نظر رشد شاخص ها و متغيرهاي مهم اقتصادي، استثنايي دانست و گفت: رشد اقتصادي كشور در سال گذشته ۴/۷ درصد بود كه اين ميزان حدود پنج برابر رشد كشورهاي حاشيه خليج فارس -۸/۱ درصد- است.
رييس كل بانك مركزي، ميزان ذخاير ارزي كشور را نيز در پايان سال گذشته مناسب دانست و گفت: ذخاير ارزي در سال ۸۱ بيش از پنج ميليارد دلار افزايش و بدهي هاي خارجي كشور نيز كاهش يافت.
شيباني، اوضاع اقتصادي كشور و تحقق درآمدهاي نفتي را در سال ۸۲ مثبت و اميدواركننده ارزيابي كرد و گفت علايم اقتصادي، وضع مناسبي براي اقتصاد كشور در سال ۸۲ ترسيم مي كند.وي با اشاره به تحقق درآمدهاي پيش بيني شده براي صادرات نفت گفت: منابع ارزي و حساب ذخيره ارزي نيز در سال جاري افزايش چشمگيري خواهد يافت.

۲۴۰ ميليون دلار اعتبار
براي لرستان
رييس سازمان صنايع و معادن لرستان گفت:  ۲۴۰ ميليون دلار اعتبار از محل صندوق ذخيره ارزي و مازاد درآمدهاي نفتي كشور امسال به طرح هاي صنعتي و معدني اين استان اختصاص يافت.
»غلامرضا مصدق« در نشست كار گروه اشتغال در استانداري لرستان افزود: اين رقم شش درصد از چهار ميليارد دلار اعتبار صندوق ذخيره ارزي كشور است كه به بخش صنعت اختصاص يافته است.
وي گفت: اين ميزان اعتبار به ۱۷ طرح صنعتي و معدني لرستان اختصاص يافته كه انتظار مي رود تا پايان آبان ماه جاري ۹۹ درصد از اين اعتبارات جذب شود.
وي افزود: اعتبارات اين صندوق مختص به يك استان خاص نبوده و جذب اعتبار بيشتر از اين صندوق منوط به ارايه طرح هايي است كه توجيه اقتصادي و مناسبي داشته باشند.
وي گفت: استان لرستان در مقايسه با ديگر استان هاي كشور به لحاظ جذب اين اعتبار در رتبه ششم كشور قرار دارد و انتظار مي رود با ارايه چندين طرح صنعتي و معدني، زمينه جذب ۷۰ ميليون دلار اعتبار از اين صندوق تا پايان سال جاري فراهم شود.

نرخ ارز
هر دلار آمريكا ديروز در بازار مبادلات ارز اروپا با ۸۷ صدم يورو پول واحد اروپا مبادله شد.
به گزارش شبكه يورونيوز همين گزارش حاكي است ديروز ارزش هر دلار آمريكا برابر ۹۷/۱۰۹ ين ژاپن، ۶۰ صدم پوند انگليس و ۳۷/۱ فرانك سوييس بود.
بنابراين گزارش ديروز هر دلار آمريكا با ۵۰/۶ كرون دانمارك، ۸۹/۷ كرون سوئد و ۲۱/۷ كرون نروژ مبادله شد.

بهاي نفت و طلا
بهاي هر اونس طلا ديروز در بازار بين المللي فلزات گرانبها ۳۸۲ دلار و ۵ سنت اعلام شد.
به گزارش شبكه يورونيوز، ديروز در همين بازار هر اونس نقره به ارزش چهار دلار و ۹۸ سنت و هر اونس پلاتين به بهاي ۷۵۸ دلار معامله شد.
همچنين هر بشكه نفت برنت درياي شمال در بازار لندن ۲۸ دلار و ۶۲ سنت و بهاي هر بشكه نفت وست تگزاس اينترمدييت در بازار نيويورك ۲۸ دلار و ۸۲ سنت معامله شد.

ثبت شركت هاي تجاري
۲۷ درصد افزايش يافت
۲۵ هزار و ۷۱۹ فقره شركت تجاري شش ماهه نخست امسال در اداره كل ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور استان هاي تهران با ثبت ۹۵۶۹ فقره،  خوزستان با ثبت ۲۸۰۲ فقره و اصفهان با ثبت ۱۳۹۶ فقره بيشترين ميزان آمار ثبت و استان هاي سيستان و بلوچستان با ثبت ۹۴ فقره، كهكيلويه و بويراحمد با ثبت ۱۸۸ فقره و كردستان با ثبت ۲۲۵ فقره كمترين ميزان ثبت شركت را به خود اختصاص دادند.
تعداد شركت هاي منحل شده تجاري در اين مدت نيز ۲۰۱۵ فقره بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزايش داشت.همچنين تعداد شركت هاي تعاوني با ۱۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶۵۲ فقره و شركت هاي منحل شده تعاوني در اين مدت ۹۱ فقره بود.
تعداد اختراعات و علايم به ثبت رسيده نيز در اين مدت ۴۸۰ و ۳۰۷۷ فقره بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۸۱ و ۳۵ درصد افزايش داشت.

مهم ترين  عامل  حفظ امنيت  ملي،  حضور مردم  در صحنه هاي  مختلف  است
معاون  امنيتي  - انتظامي  وزير كشور گفت : مهم ترين  عامل  حفظ امنيت  ملي،  حضور مردم  در صحنه هاي  مختلف  است .
«علي اصغر احمدي» چهارشنبه  شب  در نشست  شوراي  برنامه ريزي  و توسعه  استان  همدان  افزود: مسئولان  بايد زمينه  و بستر لازم  را براي  حضور مردم  در عرصه هاي  مختلف  سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي  و فرهنگي  جامعه  فراهم  كنند. وي  با اشاره  به  اهميت  حضور مردم  در انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : كثرت  راي  حايز اهميت  است  و اين كه  چه  كسي  انتخاب  شود، مهم  نيست .
وي  اظهار داشت : مردم  پايبند به  نظام  هستند و اگر مقام  معظم  رهبري ، رييس  جمهوري  و ديگر مسئولان  به  حضور پرشور آنان  در انتخابات  تاكيد دارند، مي خواهند به  جهانيان  بفهمانند كه  ملت  در تعيين  سرنوشت  خودشان  سهيم  هستند. وي  گفت : كشور ما تا هنگامي  كه  پشتوانه  مردمي  دارد هيچ  نيازي  به  بمب  هسته اي  ندارد.
به گزارش ايرنا، معاون  امنيتي - انتظامي  وزير كشور گفت : بايد بپذيريم  كه  حكومت  و نظام  متعلق  به  مردم  است  و ملت  ولي  نعمت  ما محسوب  مي شوند پس  براي  رفع  مشكلات  آنان  تلاش  كنيم .
احمدي  افزود: در كشور مشكل  امنيتي  وجود ندارد و برخي  نارسايي ها در بخش هاي  مختلف  فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي  و سياسي  منجر به  اين  مشكلات  مي شود. وي  اضافه  كرد: اگر مردم  به دليل  عملكرد نامطلوب  برخي  مديران  از بعضي  مسايل  ناراضي  هستند، نبايد اين  را به  حساب  نظام  گذاشت .
وي  در ادامه  گفت : سياست  آمريكا بر آن  است  كه  نظام ، انقلاب  و ساختار حكومتي  ما را تغيير دهد و براي  رسيدن  به  اين  هدف  اتهاماتي  را در بخش هاي  بين المللي  و داخلي  به  كشور زده  است .
وي  اضافه  كرد: حمايت  تروريزم ، داشتن  سلاح  كشتار جمعي ، مانع  صلح  خاورميانه ، نبود دموكراسي ، زير پا گذاشتن  حقوق  بشر و دوگانگي  در حاكميت  و نظام  از جمله  اتهاماتي  است  كه  آمريكا براي  رسيدن  به  اهدافش  اكنون  به  ايران  زده  است .
احمدي  افزود: برخلاف  برداشت  آمريكايي ها مردم  ما به  اسلام  و كشورشان  علاقه مند هستند و هيچ  تحليلي  براي  آنها قابل  پذيرش  نيست .
استاندار همدان  نيز در اين  نشست  گفت : گردشگري ، آموزش  عالي ، كشاورزي،  صنعت  و معدن  مهم ترين  محورهاي  توسعه  استان  به شمار مي روند.
«علي  اصغر زبردست» افزود: اكنون  نرخ  بيكاري  در همدان  بين  ۵/۱۰ تا ۱۱درصد است  كه  نسبت  به  استان هاي  غرب  كشور پايين ترين  ميزان  بيكاري  است .
وي  اضافه كرد: همه  دستگاه ها به ويژه  نيروي  انتظامي  و دستگاه  قضايي  در برخورد با قاچاقچيان  موادمخدر و كالا فعاليت هاي  مطلوبي  داشته اند.
در اين  نشست  «محمدناصر نيكبخت » و «حسن  قيصري » به  ترتيب  به  عنوان  معاونان  برنامه ريزي  و اداري  مالي  و سياسي  امنيتي  جديد استاندار همدان  معرفي  و از خدمات  سيد «جواد شامخي» و حجت الاسلام  «عسگري  فقيه  علي آبادي » معاونان  سابق  استاندار همدان  قدرداني  شد.

دولت بايد زيرساخت هاي استفاده از هواپيماهاي كوچك را فراهم كند
مديرعامل شركت صنايع هوايي ايران استفاده از هواپيماهاي كوچك را با صرفه دانست و گفت: دولت بايد نقش خود را در ايجاد زيرساخت هاي لازم براي استفاده مردم از هواپيماهاي كوچك و فوق سبك فراهم كند.
«مهندس مصطفي هوشيار» روز پنجشنبه در همايش صنعت و حمل و نقل هوايي كشور افزود: ساخت هواپيماهاي سبك براي ترويج استفاده فراگير از هواپيماهاي كوچك شروع مناسبي براي صنعت هواپيماسازي كشور است.
وي تاكيد كرد: استفاده از هواپيماهاي كوچك و فوق سبك سبب رونق دوباره فرودگاه هاي غيراقتصادي كشور مي شود.
مديرعامل شركت صنايع هوايي ايران تصريح كرد: اين شركت در صدد است محلي را در اطراف فرودگاه مهرآباد براي استفاده از يك پايانه اصلي براي هواپيماهاي كوچك فراهم كند.
وي خاطرنشان كرد: بسياري از مردم نمي دانند با صرف هزينه اي كمتر از خريد يك خودرو گرانقيمت مي توانند صاحب يك هواپيماي شخصي كوچك شوند.
وي به آموزش هاي مورد نياز استفاده از اين نوع هواپيماها اشاره كرد و افزود: متقاضيان استفاده از هواپيماي كوچك تنها با آموزش سه ماهه مي توانند به راحتي گواهينامه خلباني اين نوع هواپيما را دريافت كنند.
وي گفت: در كشورمان ۷۰۰ فرودگاه كوچك به صورت ثبت نشده وجود دارد كه با برنامه ريزي مناسب پرواز هواپيماهاي كوچك در اين فرودگاه ها عملي است.

درهاي زندان هاي ايران بر روي گزارشگران داخلي و خارجي باز است
دادستان عمومي و انقلاب تهران روز پنجشنبه پس از راه اندازي دادسراي رسيدگي به جرايم نوجوانان در جمع خبرنگاران گفت: درب زندان هاي ما بر روي هر پرسشگر خارجي و داخلي باز است. به گزارش ايرنا، «سعيد مرتضوي» به ديدار و گفت وگوي خود با گروه كاري كميسيون حقوق بشر سازمان ملل اشاره كرد و افزود: ليگابو از من تقاضا كرد كه از زندان ها بازديد كند و من نيز مخالفت نكرده ام. زيرا ما شرايطي در زندان هاي كشور ايجاد كرده ايم كه درب آن به روي همه باز است. دادستان تهران درباره گروه كاري اعزامي از كميسيون حقوق بشر و بازديدهاي آنها از زندان گفت: در ديدار روز گذشته با ليگابو به سؤالات وي به صورت مشروح پاسخ دادم.
مرتضوي خاطرنشان كرد كه عمده بحث با اين هيات سازمان ملل متحد درباره آزادي بيان و مطبوعات بود كه گفته شد به موجب منشورهاي مختلف بين المللي و خصوصاً حقوق بشر اين آزادي مطلق نيست. وي گفت به وي گفتم كه در هيچ جامعه اي آزادي به معني مطلق و لجام گسيخته
تعريف نشده است و بحث مفصلي در اين خصوص شد. دادستان تهران ادامه داد: رييس گروه حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با پيشرفت هايي كه در آيين دادرسي ما رخ داده و به زعم وي از جهت دقت و تشريفات نزديك به حقوق بشر است، سؤال كرد و من نيز توضيح مشروح و كاملي درمورد قانون احياي دادسراها و نحوه رسيدگي به جرايم مطبوعاتي دادم. مرتضوي افزود: همچنين توضيح دادم كه براساس منويات رييس قوه قضاييه در توسعه قضايي و احياي دادسراها جرايم مطبوعاتي بعد از مرحله دادسرا در دادگاه كيفري استان رسيدگي مي شود.
دادستان تهران يادآور شد كه بعد از اين كه بازپرس اين جرايم را رسيدگي كرد و به نتايجي رسيد، دادياري به نام داديار اظهارنظر بايد با نظر بازپرس موافقت كند و سپس
معاون دادستان يا دادستان كيفرخواست صادر كند و پرونده را به دادگاه كيفري استان ارجاع دهد. به گفته مرتضوي در دادگاه كيفري استان، هياتي متشكل از سه قاضي به جرم مطبوعاتي رسيدگي مي كنند و در آن دادگاه ۴۱ نفر به عنوان عضو هيات منصفه حضور دارند كه اكثيريت آراي هيات منصفه ملاك تصميم گيري دادگاه كيفري استان خواهد بود.

وزير امور اقتصادي و دارايي:
كاهش نرخ تورم و افزايش اشتغال مشكل اما امكان پذير است
وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد: در چشم انداز ۲۰ ساله كشور يك رقمي شدن ميزان تورم و بيكاري و افزايش جهشي فرصت هاي اشتغال به عنوان اهداف راهبردي هدف گذاري شده است.
طهماسب مظاهري در مصاحبه با خبرنگار اقتصادي واحد مركزي خبر، كنترل نرخ تورم و توسعه فرصت هاي اشتغال را جزو مباحث اصلي اقتصاد كشور بيان كرد و گفت: ميزان تورم در پايان سال گذشته به ۸/۱۵ درصد و تعداد فرصت هاي شغلي ايجاد شده به ۶۹۰ هزار شغل رسيد.
مظاهري، كاهش نرخ تورم و بيكاري در كنار افزايش ميزان اشتغال را هدف گذاري برنامه سوم و سياست هاي اقتصادي و مالي دولت بيان كرد و گفت: يك رقمي شدن ميزان تورم و بيكاري مشكل اما امكان پذير و هدفي دست يافتني است.
وزير اقتصاد، يك رقمي شدن ميزان تورم را مستلزم كاهش رشد نقدينگي و هدايت آن به سمت بخش هاي مولد و اشتغالزا و افزايش سرمايه گذاري هاي جديد دانست و گفت: سرمايه گذاري از محل پس اندازهاي داخلي و جذب سرمايه گذاري خارجي راه حل هاي مناسب و دست يافتني به منظور توسعه فعاليت هاي اشتغالزا است.
مظاهري در پاسخ به سؤالي درباره ميزان تحقق درآمدهاي دولت در سال ۸۲ و احتمال كسري بودجه گفت: با توجه به عملكرد هفت ماه ابتدايي سال پيش بيني مي شود بخشي از درآمدهاي دولت در بودجه مصوب تحقق نخواهد يافت و در اين صورت سازوكار كاهش هزينه ها و تخصيص ها براي جبران درآمدهاي تحقق نيافته، اجرا خواهد شد.
وزير اقتصاد ابراز اميدواري كرد: در تدوين و تصويب بودجه سال ۸۳ درآمدها واقع بينانه، دقيق و دست يافتني پيش بيني و منظور شود.
وي با اشاره به تشكيل چهل و سومين اجلاس مجمع عمومي بانك مركزي گفت: در اين مجمع با بررسي تحولات اقتصادي كشور در سال ۸۱، ترازنامه و صورت هاي مالي بانك مركزي به تصويب رسيد.
وزير اقتصاد افزود: در گزارش تحولات و اوضاع اقتصادي كشور در سال گذشته نرخ رشد اقتصادي ۴/۷ درصد اعلام شد كه نشان دهنده بهبود وضع اقتصادي كشور در سال ۸۱ است و تلاش خواهد شد روند صعودي اين رشد همچنان ادامه يابد.
مظاهري درباره عملكرد مالي بانك مركزي در سال گذشته گفت: در جلسه مجمع، درآمدها، هزينه ها و سود و زيان بانك مركزي تصويب و مقرر شد بخشي از سود بانك مركزي به ميزان ۴۰۰ ميليارد ريال به صورت اندوخته احتياطي منظور و پس از تصويب هيات وزيران به عنوان افزايش سرمايه بانك مركزي استفاده شود.
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: قرار است تا دوماه آينده مجمع عمومي بانك مركزي جلسه اي تشكيل دهد و عملكرد بانك مركزي را براي اصلاح ساختار اقتصادي كشور و اجراي سياست هاي پولي و ارزي بررسي كند.

گزارش بازي هاي ديروز
تساوي استقلال در روز تساوي صدرنشين
آخرين گل دقيقه ۸۸ زده شد. افرادي كه ساكن محله هاي اطراف ورزشگاه حافظيه شيراز بودند حتي اگر صداي تلويزيون هايشان را هم قطع مي كردند باز غريو شادي همشهريان خود را مي شنيدند. عليزاده بازي را به تساوي كشانده بود تا قصه هميشگي استقلال تكرار شود، عوض كردن پيروزي با تساوي.
ساعت ۳۰/۱۴ دقيقه بود كه محسن تركي در سوت خود دميد. هواي آفتابي شيراز در كنار مسابقه فوتبال فجر سپاسي و استقلال باعث شده بود كه تماشاچيان زيادي به استاديوم بيايند. هر چند اتهام بزرگي در پرونده شيرازي ها وجود داشت «چرا تماشاچيان تيم مهمان بيشتر از تماشاچيان ميزبان هستند؟»
فراز فاطمي گل اول را در دقيقه ۱۲ زد و ۳۰ دقيقه بعد نيكبخت گلي ديگر را وارد دروازه كرد. نيمه اول دو بر صفر به نفع شاگردان امير قلعه نوعي. اما غلامحسين پيرواني جنس عجيبي دارد. او راز بزرگ فجر سپاسي است. سياوش اكبرپور در دقيقه ۵۰ از اشتباه مدافعان استقلال استفاده كرد و بعد پرويز برومند مغلوب شد. جريان گل تساوي را كه مي دانيد پاس طالبي و ضربه عليزاده دقيقه ۸۸ همه چيز مساوي شد، حتي بازي.
اما در اصفهان، ذوب آهن به سختي توانست با گل دقيقه ۹۰ عزيز زاده از شكست فرار كند. اميرآبادي در پنجاهمين دقيقه مسابقه سايپا را پيش انداخته بود. براي ذوب بايد كم كم نگران شد. آنها نماينده ما در آسيا هستند. تساوي اين تيم در اصفهان زنگ خطر را به صدا درآورد.

ايران
ادبيات
جامعه
رسانه
زمين
سفر
شهر
علم
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  سفر  |  شهر  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |